Ako vybrať autobatériu

Autobatéria je srdcom každého automobilu, jej výbere sa preto oplatí venovať pozornosť. Najmä v prípade, že často jazdíte v mestskej premávke alebo vlastníte automobil vybavený väčším množstvom elektorniky, je voľba kvalitné a výkonné batérie nutná. Aký akumulátor zvoliť, ako postupovať pri výbere, kedy a ako ho vymeniť, na čo si dať pozor a ďalšie dôležité informácie vám prezradíme v nasledujúcom článku. Dozviete sa v ňom všetko potrebné, a výber novej autobatérie tak bude hračka.

Test autobatérií 2019

Do testovania sme zahrnuli štyri klasické a jednu trakčnú batériu, ktoré sa líšia svojou kapacitou aj štartovacím prúdom. Bez výnimky ide o akumulátory s napätím 12 V. Zaujímala nás kvalita, správanie batérie v extrémnych podmienkach (mráz), životnosť či hodnota samovybíjanie.

EXIDE Classic 12 V 40 Ah 320 A EC 400

Bezúdržbovááno
Trakčnánie
TechnológiaEFB
Napätie12 V
Kapacita40 Ah
Štartovací prúd320 A
Pólovaniepravé
Typ uchyteniaB13
Dĺžka175 mm
Šírka175 mm
Výška190 mm
Hmotnosť10,9 kg

Autobatérie Exide Classic EC400 patrí medzi najlacnejšie a najnižšie líniu bezúdržbových batérií. Tento model disponuje napätím 12 V, nízkou kapacitou 40 Ah a nižším štartovacím prúdom 320 A. Určený je preto skôr pre staršie vozidlá vyrábané od roku 1997, ktoré sú vybavené nenáročnú elektronikou.

Aj napriek nízku obstarávaciu cenu je akumulátor spoľahlivý a štartovanie s ním je pomerne jednoduché aj vo veľkých mrazoch. V takom prípade ale dochádza k odberu veľkého množstva energie, a preto je vhodné napätie zdroja v zimných mesiacoch častejšie kontrolovať. Ak je totiž batéria čiastočne vybitá, môže sa stať, že v zimne jednoducho nenaštartujete.

Keďže Classic EC400 patrí medzi EFB akumulátory (s 3DX mriežkou), je pomerne vhodný aj pre častejšie štartovanie a vyššie cyklické zaťaženie (tj. pre vozidlá so systémom štart-stop). Hodí sa ale iba pre autá s benzínovým motorom, pre diesel je príliš slabý. Veľkou výhodou je bezúdržbovosť, vďaka ktorej nemusíte kontrolovať hladinu elektrolytu a prípadne ju dopĺňať destilovanou vodou.

Tento typ batérie môžeme odporučiť tým užívateľom, ktorí preferujú čo najnižšiu cenu a zároveň majú staršie vozidlo, ktorý nedisponuje veľkým množstvom elektroniky. Aj v takom prípade ale odporúčame starostlivo overiť, či bude tento akumulátor pre daný automobil dostačujúce.

  • nízka obstarávacia cena
  • nízky štartovací prúd
  • nízka kapacita
  • len pre staršie vozidlá
Zistiť cenu

VARTA Silver Dynamic 12 V 74 Ah 750 A E38 574 402 075

Bezúdržbovááno
Trakčnánie
TechnológiaGEL
Napätie12 V
Kapacita74 Ah
Štartovací prúd750 A
Pólovaniepravé
Typ uchyteniaB13
Dĺžka278 mm
Šírka175 mm
Výška175 mm
Hmotnosť17 kg

VARTA Silver Dynamic E38 patrí medzi vysoko výkonné gélové autobatérie s napätím 12 V, vysokou kapacitou 74 Ah a najmä vysokým štartovacím prúdom 750 A. Hodí sa do automobilov s nadštandardnou elektronickou výbavou aj pre časté a krátke jazdy. Vďaka špeciálnej mriežkové technológii PowerFrame má vyšší výkon a je odolnejší voči korózii.

Cena Silver Dynamic E38 sa môže zdať vyššia, s ohľadom na výkon je ale veľmi dobrá. Ide totiž o vysoko výkonný typ batérie vhodný pre benzínové aj dieselové moderné vozy. Pochváliť sa môže hlavne vysokým štartovacím výkonom, vďaka ktorému nebudete mať problém naštartovať za akýchkoľvek podmienok (aj v hlbokom mraze a pod.). Prekvapivo dobre vydrží aj hlboké vybitie, kedy je možné ju opäť nabiť. V takomto prípade sa ale mierne zníži kapacita aj životnosť.

Vnútri akumulátora sa nachádza mriežka PowerFrame. Jedná sa o špeciálnu technológiu, ktorá výrazne predlžuje životnosť batérie (pri správnom zaobchádzaní a údržbe vydrží až 7 rokov), zaisťuje odolnosť proti korózii a umožňuje ľahké štartovanie. Silver Dynamic E38 sa navyše hodí aj pre vozidlá so systémom štart-stop.

Počítať ale musíte s tým, že sa jedná o pomerne veľkú a najmä ťažkú ​​batériu. Pre ľahšiu manipuláciu je našťastie vybavená madlom.

Ak patríte medzi majiteľov moderného vozidla, ktorý disponuje väčším množstvom elektroniky, rozhodne vám môžeme Silver Dynamic E38 odporučiť. Jedná sa o spoľahlivý zdroj, ktorý vám pri správnej starostlivosti vydrží niekoľko rokov.

  • dobrý pomer cena / výkon
  • vysoký štartovací prúd
  • vysoká kapacita
  • dlhá životnosť
  • vysoká hmotnosť
Zistiť cenu

EXIDE Excell 12 V 60 Ah 640 A EB608

Bezúdržbovááno
Trakčnánie
TechnológiaGEL
Napätie12 V
Kapacita60 Ah
Štartovací prúd640 A
Pólovanieľavé
Typ uchyteniaB9
Dĺžka230 mm
Šírka180 mm
Výška186 mm
Hmotnosť15,2 kg

Bezúdržbová autobatérie Exide Excell EB608 patrí medzi drahšie modely so strednou kapacitou 60 Ah, štartovacím prúdom 640 A a štandardným napätím 12 V. Táto batéria je atypická, pretože má ľavej pólování a spodné uchytenie B9. Hodí sa do niektorých áut európskej, americkej alebo ázijskej výroby, a to ako s benzínovým, tak dieselovým motorom i systémom start-stop.

Obstarávacia cena je prijateľná a vzhľadom k výkonu a kvalite spracovania je adekvátna. Excell EB608 je gélová batéria s mriežkou 3DX, ktorá zaručuje vyššiu životnosť, odolnosť voči korózii aj vibráciám a vysoký štartovací prúd. Štartovací prúd je skutočne vyššia a zaručuje bezproblémové štartovanie aj v tuhých mrazoch.

Excell EB608 možno odporučiť pre stredne náročná vozidlá s priemerným množstvom elektroniky, ktoré vyžadujú pripojenie autobatérie s ľavým pólovaním a spodným uchytením B9. Hoci tento akumulátor nepatrí medzi špičku, poteší najmä dlhou životnosťou.

  • dostatočný štartovací prúd
  • dlhá životnosť
  • vhodné pre malé percento vozov
Zistiť cenu

VARTA Start-Stop Plus AGM 12 V 95 Ah 850 A 595 901 085

Bezúdržbovááno
Trakčnánie
TechnológiaAGM
Napätie12 V
Kapacita95 Ah
Štartovací prúd850 A
Pólovaniepravé
Typ uchyteniaB13
Dĺžka353 mm
Šírka175 mm
Výška190 mm
Hmotnosť26 kg

Vysoko výkonná bezúdržbová 12 V autobatérie VARTA Start-Stop Plus AGM vyniká vysokou kapacitou 95 Ah aj štartovacím prúdom 850 A. Vhodná je predovšetkým pre moderné autá s veľkým množstvom elektroniky, brzdnou rekuperáciou (prípadne podobnými šetriacimi funkciami), systémom štart-stop a pre silné vozy s benzínovými i dieselovými motormi.

Počítať musíte s vyššou obstarávacou cenou. Získate však odolný akumulátor, s ktorým naštartujete aj pri nízkej hladine nabitia. Túto batériu navyše môžete využiť v širokej škále najmä luxusných vozidiel. Výhodou je tiež absolútna bezpečnosť, nielenže ju môžete pri manipulácii naklápať, ale pri prípadnom poškodení nedôjde k vytečeniu elektrolytu.

Jediným negatívom tohto modelu je vysoká hmotnosť a pomerne veľké rozmery. A hoci je táto batéria vybavená dvoma madlami, manipulácia s ňou je náročná a obtiažna.

V prípade, že vlastníte moderný automobil s veľkým množstvom elektroniky, môže pre vás byť Start-Stop Plus AGM vhodnou voľbou.

  • veľmi vysoký štartovací prúd
  • veľmi vysoká kapacita
  • dlhá životnosť
  • vyššia nákupná cena
  • vysoká hmotnosť
Zistiť cenu

OPTIMA Yellow Top S-5.5 12 V 75 Ah 975 A

Bezúdržbovááno
Trakčnááno
TechnológiaAGM
Napätie12 V
Kapacita75 Ah
Štartovací prúd975 A
Pólovaniena stred
Typ uchyteniaB00
Dĺžka325 mm
Šírka165 mm
Výška218 mm
Hmotnosť26,5 kg

Trakčná autobatéria Optima Yellow Top S-5.5 disponuje kapacitou 75 Ah, napätím 12 V a výrazne vysokým štartovacím prúdom 975 A. Určená je pre špeciálny typ vozidiel (tuningové autá, dodávky, SUV, terénne a pretekárske vozidlá, stavení stroje, sanitné vozy či traktory , kombajny apod.). Bežný užívateľ môže jej silu využiť pre prípojné zariadenia za traktor (hydraulické čerpadlo, navijak atp.).

Akumulátor Yellow Top S-5.5 je vyrobený pomocou špeciálnej špirálovité technológie Spiralcell a klasickej technológie AGM. Vďaka tomuto spojeniu je batéria vysoko výkonná, odolná (otrasuvzdorná), pýši sa dlhou životnosťou a možno ju bez problémov používať aj v extrémnych podmienkach (mráz alebo horúčava). Tento zdroj je navyše odolný voči otočenie (elektrolyt v žiadnej polohe nevytečie), a možno ho preto používať dokonca hore dnom. Na jeho tele nenájdete lišty pre uchytenie (preto nesie označenie B00).

Okrem veľmi vysokého štartovacieho prúdu a naprostej spoľahlivosti oceňujeme najmä takmer nulové samovybíjanie. Vďaka tomu sa Yellow Top S-5.5 hodí aj pre použitie v sezónnych vozidlách. Nemusíte mať strach, že sa odstavené batéria vybije a nemusíte ju priebežne kontrolovať a dobíjať.

Yellow Top S-5.5 rozhodne môžeme odporučiť. Jedná sa o kvalitnú trakčnú batériu, ktorá nesklame.

  • extrémne vysoký štartovací prúd
  • vysoká kapacita
  • dlhá životnosť
  • naprostá bezúdržbovosť
  • vysoká obstarávacia cena
  • vysoká hmotnosť
Zistiť cenu späť na začiatok ↑

Základné typy autobatérií

Pri výbere správnej autobatérie je nutné sa najskôr zoznámiť so základnými typmi a ujasniť si rozdiely medzi nimi. Toto základné delenie zahŕňa tri typy zdrojov:

  • štandardné (údržbové),
  • bezúdržbové,
  • trakčné.

Štandardné (údržbové) autobatérie

Tento typ sa používa predovšetkým v autách staršieho dátumu výroby. Typickým rysom je nutnosť dopĺňať destilovanú vodu (elektrolyt), pravidelne kontrolovať napätie alebo dobíjať. Celková údržba je preto ťažšie a je nutné jej venovať dostatočnú pozornosť. Hoci sú údržbové batérie pomerne lacné, môžu vás nakoniec vyjsť drahšie práve s ohľadom na častejšie a náročnejšie starostlivosť. Vždy preto dobre zvážte, či sa vám kúpa tohto typu oplatí.

Bezúdržbové autobatérie

Hneď na začiatok je dôležité spomenúť, že označenie „bezúdržbové“ neznamená, že sa o tieto batérie nemusíte vôbec starať. Na rozdiel od údržbových ale nie je nutné strážiť hladinu elektrolytu a dopĺňať ho (z tohto dôvodu býva konštrukcia často úplne uzavretá). Pravidelnej kontrole a dobíjanie sa ale nevyhnete ani u tohto typu.

Výhodou bezúdržbových batérií je pomerne vysoký štartovací prúd a dlhšia životnosť. Medzi nevýhody patrí skutočnosť, že zle znáša úplné vybitie (je teda vhodné ich častejšie kontrolovať). Tieto akumulátory navyše umožňujú bezproblémovú funkčnosť i energetický náročným vozidlám, ktoré sú napríklad vybavené viac spotrebičmi. Možno ich ale použiť aj v starších typoch automobilov.

Trakčné autobatérie

Tento typ batérií je primárne určený pre karavany, prívesy, lode alebo špeciálne vozy. Energiu dodávajú priebežne v malom množstve, čo ich odlišuje od dvoch vyššie spomínaných typov, ktoré musia odovzdať veľké množstvo energie nárazovo pri štarte motora.

späť na začiatok ↑

Rozdelenie autobatérií podľa technológie výroby

Ďalšie delenie vychádza z technológie, ktorá bola použitá na výrobu konkrétneho typu batérií. Podľa tohto kritéria rozdeľujeme autobatérie:

  • olovené,
  • s prímesou kalcia,
  • AGM,
  • GEL,
  • EFB.

Olovené autobatérie

Zastaraná technológia výroby batérií pomocou olovených elektród a elektrolytu v podobe kyseliny sírovej v súčasnosti už pomaly ustupuje modernejším metódam, napriek tomu sa s týmto typom zdrojov môžete stále stretnúť. Jedná sa o najlacnejší typ akumulátora, ktorý je však najmenej výkonný a zároveň najnáročnejšie na údržbu. Tieto zdroje energie sa navyše častým štartovaním rýchlo opotrebovávajú, majú preto tiež výrazne kratšia životnosť. Elektrolyt navyše môže unikať, a je potrebné ho často dopĺňať.

Ak vlastníte auto staršie výroby, môže táto olovená autobatérie stačiť, v ostatných prípadoch ale doporučujeme radšej zvoliť modernejší typ technológie.

Autobatérie a s prímesou kalcia (Ca)

Táto technológia pri výrobe využíva vápnik, ktorý zaručuje vyššiu pevnosť dosiek umiestnených v akumulátore. Jedná sa vlastne u určitý typ kalciových vystuženie, ktoré bráni odparovaniu elektrolytu, vďaka čomu sa s touto technológiou stretneme najmä u bezúdržbových batérií.

Jedná sa ale o typ akumulátorov, ktoré veľmi zle znáša úplné vybitie (môže ich zničiť alebo trvale poškodiť). Pokiaľ ale budete stav batérie priebežne kontrolovať a vlastníte menej energeticky náročný voz, môže vám tento typ vyhovovať.

AGM autobatérie

Moderné technológie AGM (Absorbed Glass Mat) je jedinečná tým, že elektrolyt nie je v batérii prítomný v tekutej forme, ale je nasiaknutý v tkanine zo sklených vlákien. Tento typ akumulátorov je vysoko výkonný, absolútne bezúdržbový, bezpečný, odolný proti vytečeniu elektrolytu a disponuje vysokou životnosťou. Pri úplnom vybití (a opakovanom vybíjanie a nabíjanie) navyše nedochádza k jeho poškodeniu a možno ho oveľa ľahšie opäť nabiť.

AGM batérie sú vhodné pre vozidlá s nadštandardnou výbavou (ktorých je v poslednej dobe rapídne pribúda) a pre vozidlá s brzdnou rekuperáciou a systémom štart-stop, ktorý umožňuje opakovaný štart behom okamihu (čím sa ale prudko zvyšuje cyklické zaťaženie). Výhodou je tiež veľmi kvalitná izolácia, vďaka ktorej do okolia neunikajú výpary, a je teda možné mať akumulátor umiestnený priamo v kabíne vozidla.

Nevýhodou tohto typu je skutočnosť, že vyžaduje špeciálny typ nabíjačky. A to takú, ktorá je určená priamo pre AGM alebo GEL zdroje. Okrem toho musíte počítať s výrazne vyššou obstarávacou cenou. Pokiaľ ale vlastníte energeticky náročný voz, odporúčame vám do AGM akumulátoru investovať. AGM batérie ale nie sú vhodné ako záložný zdroj energie.

GEL autobatérie

GEL (gélové) autobatérie sú podobné AGM modelom, s tým rozdielom, že namiesto skleného rúna je elektrolyt viazaný v kremičitom gélu. A oproti AGM technológii majú dokonca niekoľko výhod: menej sa samovybíjí, majú menšie rozmery (pri zachovaní rovnakej kapacity) a sú úplne odolné proti vytečeniu (tj. môžu byť umiestnené aj v miernom náklone).

Pre svoju vysokú výkonnosť, bezúdržbovosť a dlhú životnosť patrí GEL autobatérie medzi to najlepšie na trhu. Vynikajúce sú predovšetkým do automobilov s vysokými energetickými nárokmi. Naopak nevhodné sú ako záložný zdroj energie a menej vhodné sú aj pre vozidlá so systémom štart-stop. Zakúpiť k nim ale musíte špeciálnu nabíjačku pre AGM alebo GEL akumulátory. A počítať samozrejme musíte aj s vyššou obstarávacou cenou.

EFB autobatérie

Akumulátory vyrábané EFB technológií sú menej kvalitné alternatívou AGM, ale rozhodne lepšie ako batérie olovené. Ide o určitý kompromis. EFB technológia využíva tekutý elektrolyt, ktorý je však modifikovaný pre časté štartovanie a vysoké cyklické zaťaženie (vozidlá so systémom štart-stop). Vhodné sú preto napríklad pre časté cestovanie po meste. Na rozdiel od AGM akumulátorov je ale nemožno využiť v autách s brzdnou rekuperáciou.

EFB autobatérie sa môžu pochváliť najlepším pomerom cena / výkon, pretože nie sú príliš drahé, ale zároveň disponujú dobrou životnosťou, vlastnosťami i výdržou. Volí je preto väčšina bežných užívateľov.

späť na začiatok ↑

Dôležité technické parametre

Okrem typu batérie sú dôležité tiež jednotlivé kritériá, ktorá vám môže akumulátor ponúknuť. Pre rôzne situácie sú pochopiteľne vhodné odlišné vlastnosti.

Medzi tie najdôležitejšie parametre, na ktoré je potrebné brať ohľad, patria najmä:

  • rozmery,
  • kapacita,
  • napätia,
  • štartovací prúd,
  • polarita,
  • veľkosť pólov,
  • typ uchytenia,
  • dátum výroby,
  • značka.

Rozmery

Veľkosť autobatérie je úplne zásadným parametrom, na ktorý by ste sa mali pri výbere zamerať najskôr. Príliš veľký akumulátor totiž do vozidla nevojde a príliš malý zase nebude držať pevne. Ak nepoznáte vhodnú veľkosť batérie do vášho auta, starostlivo premerajte tú existujúcej alebo jej presné rozmery zistite v manuáli konkrétneho automobilu.

Samozrejme platí, že veľkosť batérie súvisí tiež s jej kapacitou. Platí pritom priama úmera – čím väčšie, tým vyššia výdrž. Rozmery európskych autobatérií sú štandardizované a existuje nepreberné množstvo veľkostí, ktoré sú najčastejšie uvádzané v milimetroch (dĺžka x šírka x výška). Pozor však dávajte pri kúpe ázijských vozidiel, ktoré majú odlišné rozmery akumulátorov než európska auta.

Kapacita

Ďalším dôležitým kritériom je kapacita autobatérie, teda jej výdrž. Tá je udávaná v ampérhodinách (značka Ah), ktoré vyjadrujú koľko energie dokáže za jednotku času dodať. Aj v tomto prípade je vhodné vychádzať z pôvodnej batérie (na ktorej musí byť tento údaj uvedený), prípadne túto informáciu vyčítajte z manuálu vozidla. Ak máte ale k dispozícii viac miesta, môžete zvoliť o niečo väčšiu batériu, ktorá vám dlhšie vydrží. Vždy ale priestor starostlivo zmerajte.

Dobrý pozor pritom dávajte na zdroje s nižšou kapacitou. Môže sa totiž stať, že daná batéria jednoducho nebude pre typ vášho vozidla dostatočne výkonná, bude spôsobovať problémy a čoskoro ju budete musieť vyhodiť. Z tohto dôvodu preto vždy voľte radšej akumulátory s mierne vyššou kapacitou, než akú vaše vozidlo skutočne potrebuje.

Pri výbere správnej kapacity autobatérie sa rozhodujte nielen podľa typu auta, ale aj podľa typu paliva, ktorý využíva motor vášho auta. Väčšina bežných benzínových motorov osobných vozidiel je menej náročná, a postačí vám preto batérie okolo 60 Ah, pre dieselové motory ale voľte akumulátory výkonnejšie, tj. zhruba od 70 Ah vyššie. Každopádne odporúčame počítať s určitou rezervou kapacity, ktorú oceníte hlavne pri štartovaní v mrazivom počasí.

Napätie

Čo sa týka napätia automobilových zdrojov, zvyčajne sa stretnete s 12 V. Iba staršie typy vozidiel využívajú autobatérie s 6, niektoré novšie potom 16 V a nákladné autá väčšinou disponujú dvoma batériami, z ktorých každá má napätie 12 V (celkovo teda 24 V) . Pri výmene akumulátorov pri nákladných autách, vždy vymeňte oba naraz.

Štartovací prúd

Ako už názov napovedá, štartovací prúd udáva množstvo prúdu (v ampéroch), ktoré batérie vydá pri štartovaní vozidla. Každý automobilový akumulátor totiž nielen štartuje motor, ale zároveň napája ďalšie spotrebiče vo vozidle (alarm, autorádio, centrálne zamykanie a pod.). Ak je preto vaše auto vybavené veľkým množstvom týchto doplnkov, budete potrebovať autobatériu s vyšším štartovacím prúdom.

Pritom platí, že benzínovému motoru bežného vozidla spravidla postačí štartovací prúd okolo 500 A. Dieselové motory sú náročnejšie a vyžadujú štartovací prúd s hodnotou vyššou 600 A.

Odporúčame zaobstarať skôr batériu s vyšším štartovacím prúdom a nižšou kapacitou ako opačne. Štartovací prúd a kapacita totiž nie sú priamo úmerné (môže sa preto stať, že akumulátor s kapacitou 55 Ah má väčší štartovací prúd než autobatérie s kapacitou 60 Ah). Určitá rezerva u tohto parametra sa hodí hlavne v prípade štartovania v zime a mrazu.

Polarita

Pri výbere nesmiete zabudnúť tiež na umiestnenie kladného a záporného pólu na batérii. Hoci ide o triviálnú záležitosť, pri voľbe opačného pólování by sa mohlo ľahko stať, že by ste akumulátor nakoniec nemohli pripojiť. Veľmi často sa totiž napájacie káble vyrábajú v presnej dĺžke, a v prípade opačne umiestnených pólov by preto ich pripojenie jednoducho nebolo možné.

Polarita sa určuje podľa umiestnenia kladného pólu. Zistíte ho tak, že batériu postavíte stranou s pólmi čelom k sebe (zvyčajne sa jedná o dlhšiu stranu, v niektorých prípadoch ale ide aj o stranu kratšie). V prípade, že sa červeno označený pól (tj. kladný pól) nachádza vpravo, ide o pravú autobatériu. Logicky potom čierny alebo modrý (záporný) pól nájdete u pravých batérií vľavo, kdežto ľavej akumulátory majú kladný (červený) pól umiestnený vľavo.

Polarita zdroja s kladným pólom vpravo sa značí nulou (0), v opačnom prípade polarita ľavej batérie sa značí polaritou jedna (1). Autobatérie s pravou polaritou sú bežné u európskych vozov, pre ázijskú automobilovú produkciu je typická naopak ľavá polarita. Výnimočne sa môžete stretnúť aj so stredovou polaritou (tj. kladným pólom umiestneným na stred).

Veľkosť pólov

Okrem pravej a ľavej polarity je dôležitá aj veľkosť pólov. Pre európske autá sa spravidla používa štandardná veľkosť označovaná číslom 1 (pozor – jedná sa o odlišné označenia, ako ktorým je označovaná ľavá polarita). Niektoré typy ázijských automobilov ale majú užšie póly veľkosti číslo 3. Koncová očká káblov vo vašom aute preto nemusí na každú batériu sedieť presne. Z tohto dôvodu je viac než vhodné zistiť si veľkosť pólov vopred.

Typ uchytenia

Podobný problém môže vyvstať tiež čo sa týka spôsobu uchytenia autobatérie na svoje miesto. Väčšina batérií vyrábaných v Európe sa pripevňuje pomocou štandardného uchytenie B13 s vystupujúcou pätkou. Ázijské vozy (najmä japonské a kórejské výroby) často disponujú atypickú konštrukciou uchytenia. Vždy je preto potrebné overiť, či uchytenie vo vašom aute vyhovuje danému typu zdroja.

Dátum výroby

Pri výbere odporúčame vykonať kontrolu dátumu výroby daného zdroja. Táto informácia sa vám bude hodiť predovšetkým v prípade, že kupujete ojazdený automobil so staršou batériou, prípadne ak chcete existujúci akumulátor vo vašom automobile vymeniť a nepamätáte si, kedy ste ho zakúpili.

Dátum výroby sa dozviete z kódu uvedenom väčšinou na hornej strane batérie. Bohužiaľ rôzni výrobcovia uvádza kódy v odlišných formátoch, čo sťažuje ich čítanie. Napr. u autobatérií VARTA zistíte dátum výroby z radu číslic umiestnených vľavo na hornej strane produktu. Jedná sa o kombináciu písmen a čísel (napr. G3C853), z ktorých vás zaujímajú čísla na štvrtej a piatej pozícii zľava (tj. 8 a 5). Číslo 8 pritom znamená rok (tj. 2018) a číslo 5 mesiac (tj. máj). Tento akumulátor bol vyrobený v máji 2018.

U iných výrobcov sa ale môžete stretnúť napríklad s písmenami, ktoré vyjadrujú mesiac (A január, B február, C marec atď.). Číslice uvedená za týmto písmenom potom značí rok výroby (napr. A2 znamená január 2002).

Značka

Všeobecne sa neodporúča nakupovať neznačkové autobatérie v supermarketoch, obvykle totiž disponujú horšími vlastnosťami, než aké majú uvedené na obale. Velcí a zavedenie výrobcovia si rozhodne takýto prístup dovoliť nemôžu. U ich výrobkov preto vždy budete mať vyššiu istotu kvality (hoci aj v tomto prípade sa môžu vyskytovať výnimky). Medzi overené výrobca automobilových batérií patria najmä VARTA, Banner alebo Exide, prípadne Bosch či Akuma.

späť na začiatok ↑

Ako spoznať, ktorá autobatérie je vhodná pre daný typ automobilu

Výrobcovia vozidiel spravidla uvádzajú značku autobatérie aj s jej parametrami v užívateľskej príručke daného auta, na webových stránkach, prípadne je možné ju zistiť z iných internetových zdrojov. Pokiaľ ale návod nevlastníte, potrebný údaj v nej nie je zanesený, odporúčaný typ batérie je príliš drahý alebo túto informáciu nemôžete zistiť inak, najvhodnejším riešením je vybrať akumulátor podľa charakteristík toho súčasného.

Napriek tomu sa ale oplatí skontrolovať, či ide o vhodný typ. Môže sa totiž stať, že starý akumulátor v skutočnosti nebol pre typ vášho automobilu vhodný. Ak však vozidlo fungoval bez problémov, s najväčšou pravdepodobnosťou išlo o správny typ zdroja. V takom prípade, pri výbere nového akumulátora dodržujte rovnaký rozmer, pólovanie i napätie. Ostatné kritériá sa už môžu líšiť podľa vašich preferencií a možností.

Všeobecne nie je možné povedať, ktorá autobatérie je najlepšie, pretože závisí hlavne od typu automobilu, pre ktorý ju kupujete. Väčšina výrobcov rozdeľuje akumulátory do troch kategórií: pre nenáročných (obvykle staršie) vozy, pre bežné autá a pre luxusné vozidlá (s množstvom elektroniky).

Pritom platí, že batérie pre luxusné automobily sú pre slabšie vozidlá zbytočne výkonné (ich kapacita nie je využitá), a teda nevhodné. Ako kapacita, tak hodnota štartovacieho prúdu preto nemusí byť u akumulátorov pre staršie vozidlá príliš vysoká. Platí tiež, že autám s benzínovým motorom postačí slabšie batérie ako autám s motorom dieselovým. Pokiaľ ale vlastníte luxusné vozidlo kúpené z bazáru, pred kúpou skontrolujte typ zdroja. Autobazáre totiž za účelom zvýšenia zisku často opatrujú moderné automobily príliš slabými a nevyhovujúcimi autobatériami.

Spozornite tiež v prípade, že je váš automobil vybavený tzv. Start-stop systémom (prípadne brzdnú rekuperáciou). Tento systém automaticky vypína motor napríklad pri čakaní na križovatke. Vzhľadom k tomu je nutné zaobstarať špeciálny akumulátor (najlepšie AGM alebo EFB).

Ak si nie ste istí, ako spoznať správnu autobatériu do vášho automobilu a vyhnúť sa tej zlej, pomôcť vám môžu aj vyhľadávače na webových stránkach niektorých výrobcov batérií. Špeciálný vyhľadávač po zadaní základných údajov (značky, výrobca, modelového radu, typu modelu, prípadne roku výroby apod.) vygeneruje najvhodnejší typ akumulátora. Vyskúšať môžete napríklad Vyhľadávač batérií VARTA.

späť na začiatok ↑

Tabuľka obľúbených typov automobilov a vhodných autobatérií

V nasledujúcej tabuľke prinášame prehľad pätice častých a medzi vodičmi obľúbených automobilov používaných v Slovenskej republike a výber niektorých autobatérií, ktoré sú pre nich vhodné.

AutomobilMotorizáciaVýkonPalivoRok výrobyVhodný typ batérie
Škoda Octavia
(1U2)
1.6 – AEE55 kW
(75 PS)
benzín9/1996
–9/2004
VARTA Black Dynamic (12 V / 45 Ah),
VARTA Blue Dynamic (12 V / 52 Ah),
VARTA Silver Dynamic (12 V / 63 Ah),
Akuma Komfort L1 (12 V / 44 Ah),
Akuma Komfort L2 (12 V / 65 Ah).
Škoda Fabia
(6Y2)
1.4 TDI – BNV59 kW
(80 PS)
diesel10/2005
–3/2008
VARTA Black Dynamic (12 V / 56 Ah),
VARTA Blue Dynamic (12 V / 60 Ah),
VARTA Silver Dynamic (12 V / 63 Ah),
55 Ah Euro Power (12 V / 55 Ah),
62 Ah Euro Power (12 V / 62 Ah),
Alpina L2 55 Ah (12 V / 55 Ah),
Alpina L2 62 Ah (12 V / 62 Ah),
Akuma Komfort L2 (12 V / 55 Ah),
Akuma Komfort L2 (12 V / 65 Ah).
Škoda Superb
(3T4)
1.4 TSI – CAXC92 kW
(125 PS)
benzín7/2008
–5/2015
VARTA Blue Dynamic (12 V / 60 Ah),
VARTA Silver Dynamic (12 V / 63 Ah),
62 Ah Euro Power (12 V / 62 Ah),
Alpina L2 62 Ah (12 V / 62 Ah),
Akuma Komfort L2 (12 V / 65 Ah).
Hyundai i30
(FD)
1.4 – G4FA77 kW
(105 PS)
benzín10/2007
–11/2011
VARTA Black Dynamic (12 V / 45 Ah),
VARTA Blue Dynamic (12 V / 52 Ah).
Kia Cee’d II
Sportswagon
(JD)
1.4 CRDi 90 – D4FC66 kW
(90 PS)
dieselod 5/2012VARTA Blue Dynamic (12 V / 60 Ah),
VARTA Blue Dynamic (12 V / 70 Ah),
VARTA Silver Dynamic (12 V / 60 Ah),
VARTA Silver Dynamic (12 V / 70 Ah),
Bosch S4 (12 V / 70 Ah),
Bosch S5A (12 V / 70 Ah).
späť na začiatok ↑

Faktory ovplyvňujúce výdrž autobatérie

Väčšina autobatérií vydrží 2 až 5 rokov, životnosť ale môžete podstatne ovplyvniť tiež vy sami. Na tomto mieste preto uvádzame hlavné faktory, ktoré podstatne skracujú životnosť akumulátorov. Ak sa ich preto vyvarujete, existuje vysoká pravdepodobnosť, že vám batéria poslúži dlhé roky.

Medzi najdôležitejšie faktory znižujúce výdrž akumulátora patrí:

  • príliš vysoká alebo nízka teplota,
  • krátka jazda,
  • prerušovaná jazda,
  • odstavenie vozidla na dlhšiu dobu,
  • nízka hladina elektrolytu,
  • nevhodné uchytenie,
  • osvetlenie a bežiaci elektronika pri vypnutom motore,
  • nedostatočná údržba svoriek batérie,
  • zanedbanie priebežného testovania napätia,
  • nedostatočná starostlivosť o automobil ako celok.

Teraz sa pozrieme na všetky rizikové faktory podrobne.

Príliš vysoká alebo nízka teplota

Teplota patrí medzi jediný faktor, ktorý s najväčšou pravdepodobnosťou nemôžete ovplyvniť, napriek tomu sa oplatí o ňom vedieť. Platí, že vodičom žijúcim v oblastiach s teplejšou klímou vydrží autobatérie priemerne asi 2,5 roka. V oblastiach s miernym podnebím však tá istá batéria vydrží takmer dvakrát dlhšie (cca 4,5 roka). Prevádzka vo horúčavách alebo napr. dlhá dovolenka v teplých krajinách preto skracuje výdrž akumulátora.

To isté ale platí aj pre extrémne nízke teploty. V zime dochádza k rýchlejšiemu vybíjaniu automobilových akumulátorov. Preto v tejto ročnej dobe venujte zvýšenú pozornosť kontrole kapacity a pravidelnému nabíjanie.

Výrobcovia niekedy dokonca uvádzajú, do akých klimatických podmienok je daný typ batérie vhodný.

Krátka jazda

Životnosť zdroje bohužiaľ skracuje tiež časté absolvovanie krátkych tras (napr. každý deň pár kilometrov z práce domov). Na krátkych úsekoch sa totiž akumulátor nestačí dobiť, naopak najvhodnejšie sú pre nabíjanie autobatérie dlhé a častejšie cesty (akumulátor sa začne dobíjať až po najazdení 10-30 km, ideálna vzdialenosť činí ale 50-60 km).

Ak preto používate auto iba pre cestovanie z práce domov v rámci niekoľkých málo kilometrov alebo ho používate iba sporadicky, odporúčame vám veľmi často kontrolovať napätie batérie a nabíjačku voziť radšej so sebou.

Prerušovaná jazda

Úplne najhoršie je ale kombinácia častého štartovanie a jazdy na krátke vzdialenosti. Predovšetkým ak často jazdíte po meste v hustej premávke štýlom brzda-plyn (tzv. popojíždíte), akumulátor vo vašom vozidle sa zbytočne vyčerpáva, čím sa značne skracuje jeho životnosť. Pre tieto prípady preto odporúčame zvoliť špeciálne AGM alebo EFB batérie, ktoré sú určené pre vysoké cyklické zaťaženie (vozne so systémom štart-stop).

Odstavenie vozidla na dlhšiu dobu

Podobne ako pri krátkych jazdách trpia batérie tiež v prípade, že patríte medzi tzv. sviatočné vodiče a na cesty vyrážate iba výnimočne. Akumulátor sa totiž postupne vybíja, bez toho aby dochádzalo k jeho priebežnému a aspoň čiastočnému nabíjanie.

Nízka hladina elektrolytu

Ak sa jedná o údržbový akumulátor, je dôležité pravidelne kontrolovať hladinu elektrolytu. Ak je hladina príliš nízka, doplňte ju podľa rysiek v batérii destilovanou vodou. Hladina by mala siahať na úroveň kontrolných zobáčikov (tj. cca 10 mm nad dosky) a nesmie byť v žiadnom prípade vyššie!

Okrem výšky hladiny venujte pozornosť aj sfarbenie elektrolytu. V prípade, že je čistý, nemusíte sa ničoho obávať. Ak je ale čierno zanesený, počítajte s tým, že sa s batériou budete musieť čoskoro rozlúčiť.

Nevhodné uchytenie

Zle uchytená batérie (v najhoršom prípade taká, ktorá pre daný typ uchytenie nie je určená) je vystavená vibráciám, ktoré môžu spôsobiť skrat alebo vnútorné poškodenie. Najmä v prípade, že často jazdíte po nerovnostiach, odporúčame pravidelne kontrolovať uchytenie akumulátora, pri ktorom sa presvedčíte o správnom umiestnení v konzole.

Osvetlenie a bežiaci elektronika pri vypnutom motore

Častým nešvárom mnohých vodičov je zvyk nechávať zapnuté vnútorné osvetlenie, svetlomety alebo napr. rádio, klimatizáciu (či inú elektroniku) aj po vypnutí motora. Batéria je týmto spôsobom výrazne preťažovaná, čo jej rozhodne nesvedčí. Ak navyše napríklad zabudnete vypnúť svetlá a od vozidla odídete, po návrate môže byť zdroj úplne vybitý.

Niektoré moderné vozy disponujú automatickým zapínaním a vypínaním svetiel, prípadne vás o situácii upozorní zvukovým signálom. Ak však vlastníte staršie auto, odporúčame si na vypínanie osvetlenia aj elektroniky dávať pozor.

Nedostatočná údržba svoriek batérie

Väčšina svoriek automobilových batérií vplyvom času koroduje a objavuje sa na nich hrdza, ktorá skracuje celkovú životnosť akumulátora. Korózii môžete účinne predísť pravidelným čistením svoriek napríklad pomocou kefky (prípadne šmirgľom) namočené v zmesi jedlej sódy s trochou vody. Dávajte ale pozor, aby ste svorky nepoškriabali. Po vyčistení je opatrne opláchnite studenou vodou (napr. pomocou rozprašovača) a dôkladne osušte čistou handričkou.

Zanedbanie priebežného testovania napätia

Pokiaľ chcete predĺžiť životnosť automobilového akumulátora, je dobré poznať jeho stav. Výstupné napätie autobatérie preto pravidelne (častejšie v zimnom období) testujte pomocou multimetra (voltmetra). Vďaka tomu zistíte, či je v dobrej kondícii, potrebuje dobiť alebo bude nutné ju čoskoro vymeniť za novú. Napätie by sa malo pohybovať v rozmedzí 12,2-12,8 V. Ak dôjde k vybytí pod 1,75 V, batéria je nenávratne poškodená.

V tomto ohľade je vynikajúci tiež záťažový test autobatérie, ktorý je vykonávaný pomocou špeciálneho prístroja (testera). Pomocou neho možno zistiť presný stav nabitia, orientačne zmerať štartovací prúd, svorkové napätie, overiť životnosť či diagnostikovať problém.

Nedostatočná starostlivosť o automobil ako celok

Životnosť každého vozidla je väčšinou priamo úmerná starostlivosti, s ktorou sa o neho staráte. Údržba všetkých častí sa pritom pozitívne prejaví aj na životnosti batérie. Ak preto staráte dobre iba o akumulátor, nestačí to.

späť na začiatok ↑

Ako postupovať pri kontrole autobatérie

Všetky údržbové akumulátory je potrebné pravidelne (ideálne 1-2 x ročne) kontrolovať. Väčšina údržbových akumulátorov má na vrchnej strane voľne prístupné zátky, ktoré je možné odskrutkovať. Po odskrutkovaní už môžete ľahko skontrolovať hladinu elektrolytu a prípadne ju doplniť destilovanou vodou.

Na novších typoch automobilových batérií ale často zátky nenájdete. Tieto akumulátory sú totiž bezúdržbové (preto úplne uzavreté) a nie je potreba kontrolovať hladinu elektrolytu, pretože odparovanie vody je u nich zanedbateľné.

Pri kontrole vždy zistite stav svoriek. V prípade potreby ich vyčistite a ošetrite elektrovodivé vazelínou.

Potom pripojte voltmeter na svorky autobatérie a zmerajte napätie. Napätie pritom merajte vždy až niekoľko hodín po ukončení jazdy. Pomocou nameraných hodnôt tak zistíte stav zdroja.

Jednotlivé namerané hodnoty a ich význam nájdete v nasledujúcej tabuľke. Hodnoty napätia sa ale mierne líšia v závislosti na tom, či ide o údržbovou alebo bezúdržbový akumulátor.

Namerané napätie (V)13 a viac12,58
–12,66
12,4
–12,54
12,24–12,411,88–12,1810,5–11,51,75–10,50–1,75
Úroveň nabitiaprebitá (nevratne poškodená)100 %70 %50 %25 %batérie degradujetakmer
0%
skrat (nevratne poškodené)
Čo
s batériou robiť
vyhoďteničničdobite nabíjačkouurýchlene dobite nabíjačkouurýchlene dobite kvalitnou nabíjačkoumôžete sa pokúsiť
o nabitie
vyhoďte

Teraz sa na jednotlivé namerané údaje pozrieme ešte podrobnejšie.

13 V a viac

V prípade, že nameraná hodnota bude presahovať 13 V, znamená to, že došlo k prebitiu (vysokým napätím alebo prúdom) a batéria je prevarená (tj. stratou vody sa zvýšila koncentrácia kyseliny sírovej a elektrolytu, kvôli čomu sa olovené dosky obnaží a zničí) . V takom prípade už je bohužiaľ na záchranu neskoro a musíte akumulátor vyhodiť.

12,58-12,66 V

Ak si kladiete otázku, aké je správne napätie autobatérie, nachádza sa v rozmedzí 12,58-12,66 V. Jedná sa o stav, kedy je batéria úplne nabitá a netreba ju dobíjať. Pri bezúdržbových typov sa pritom ideálna hodnota napätia pohybuje trochu vyššie, a to konkrétne medzi 12,70-12,80 V.

12,70-12,80 V

Ako sme spomenuli pred chvíľou, pokiaľ sa jedná o bezúdržbový akumulátor, jedná sa o ideálny hodnoty napätia. Ak túto hodnotu nameriate u klasického údržbového akumulátora, s najväčšou pravdepodobnosťou sa jedná o zvýšené povrchové napätie (napr. po dlhšej jazde alebo odpojenie nabíjačky). Aby napätie pokleslo na normálnu hodnotu, odporúča sa v tomto prípade zapnúť svetlá na cca 20 sekúnd.

11,5-12,5 V

Tieto hodnoty vás upozorňujú na vybitú batériu, ktorú je potrebné čo najrýchlejšie pripojiť k nabíjačke.

10,5-11,5 V

V prípade, že nameriate napätie v rozmedzí 10,5-11,5 V, znamená to, že je akumulátor už z veľkej miery vybitý a začína rýchlo degradovať. Na opätovné dobitie pritom nemusí stačiť lacnejšie nabíjačky.

1,75-10,5 V

Veľmi nízke napätie, ktoré značí, že akumulátor môže byť už nenávratne zničený (najmä, ak zostal v tomto stave dlhšie). Napriek tomu sa môžete pokúsiť batériu nabiť. Ak sa vám to podarí, počítajte s tým, že ju najskôr už nikdy nenabijete na plnú kapacitu a jej životnosť bude podstatne kratšia.

0-1,75 V

Hodnoty okolo nuly znamenajú jediné – batéria je s najväčšou pravdepodobnosťou skratovaná a je nutné ju vymeniť za novú.

Čo sú autobatérie s magickým okom

Väčšina starších autobatérií bola vybavená tzv. magickým okom (hustomerom), ktoré slúžilo k rýchlej kontrole stavu batérie (poťažmo stavu elektrolytu). Podľa zafarbenie tohto indikátora bolo možné určiť stav nabitia akumulátora. Diagnostika stavu pomocou magického oka ale nie je bezchybná, a práve naopak môže dochádzať k výrazným skreslením, kvôli ktorým nie je možné stav s istotou odhadnúť. Kvôli tomu magické oko postupne vytlačili modernejšie technológie.

späť na začiatok ↑

Ako nabíjať autobatérie

Pri nabíjaní autobatérie je vhodné dodržiavať určitý postup (najlepšie podľa originálneho návodu), ktorý slúži na ochranu vašej bezpečnosti aj predĺženie životnosti samotného akumulátora. Ak návod chýba, prinášame vám niekoľko základných poučiek, ako bezpečne nabíjať autobatérie.

Po demontáži batérie ju umiestnite na dobre vetrané miesto. To je dôležité, pretože pri procese nabíjania môže dochádzať k uvoľňovaniu horľavých plynov. Potom najskôr pripojte nabíjačku pomocou svoriek k batérii, a až potom nabíjačku pripojte k zdroju striedavého napätia (elektrickej zásuvke s 230 V). Po nabití akumulátora nabíjačku odpojte v opačnom poradí (tj. majprv ju vytiahnite zo zásuvky, a až potom odpojte od batérie).

Automobilové batérie nabíjajte vždy prúdom 0,10 kapacity samotného akumulátora. Ak napríklad vlastníte autobatériu s 55 Ah, nabíjajte ju 5,5 A po dobu približne 10 hodín. Nikdy pritom hodnotu dobíjacieho prúdu nezvyšujte, poškodili by ste tak olovené dosky vnútri akumulátora. Ak si nie ste istí, ako dlhú autobatériu nabíjať, spoznáte to tak, že pri nabíjaní už nestúpa napätia na svorkách batérie (napätie zistíte meračom, tzv. voltmetrom).

Pri nabíjaní nechajte zátky autobatérie otvorené (to samozrejme neplatí pre bezúdržbové batérie). Elektrolyt pritom nesmie vytekať z článkov a teplota batérie nesmie prekročiť 40 ° C. Ak by teplota túto hodnotu prekročila, ihneď prerušte nabíjanie.

Po dokončení nabíjania, skontrolujte hladinu elektrolytu a prípadne ju doplňte destilovanou vodou. Kontrolu napätia nabité batérie vykonajte asi dve hodiny po dokončení nabíjania. Voltmeter by mal ukazovať približne 12,6 V.

Je dobíjanie autobatérie vo vozidle bez odpojenia bezpečné

Mnoho užívateľov zaujíma, či je nabíjanie autobatérie priamo vo vozidle a bez odpojenia od auta bezpečné. Ako sme už spomenuli vyššie, pred dobíjaním odporúčame batériu vždy vybrať. A to hlavne preto, že môže dochádzať k uvoľňovaniu toxických a horľavých plynov. V prípade, že chcete vybitý akumulátor len nakrátko tzv. oživiť (napr. ak musíte čo najskôr odísť a nemáte čas na úplné nabitie), je možné zdroj nabíjať priamo vo vozidle (v ideálnom prípade chytrou nabíjačkou). Zakaždým však musí byť odpojená! Pokiaľ ju necháte zapojenú, môže dôjsť k zničeniu elektroniky vozidla.

späť na začiatok ↑

Nabíjačky autobatérií

Autonabíjačky nepatrí medzi extrémne drahé prístroje a mali by byť základnou výbavou každého vodiča. Rozhodne sa oplatí je vlastniť a niektorých prípadoch sú doslova nedoceniteľné (napr. ak zabudnete zhasnúť svetlá a batérie sa vybije). Existujú dva základné typy nabíjačiek: klasické a chytré (inteligentné). Zaujímavým riešením môžu byť ale aj nabíjačky udržiavacie alebo solárné. Väčšina nabíjačiek autobatérií má výstupné napätie nastaviteľné v rozmedzí 12-15 V.

Klasické nabíjačky autobatérií

Klasické autonabíjačky patrí pochopiteľne medzi lacnejšie prístroje, ktoré sú určené pre nabíjanie batérií s tekutým elektrolytom (olovené, kalciové, EFB), a nie teda pre AGM a GEL typy. Nevýhodou je, že postup pri dobíjaní autobatérie musíte mať pod kontrolou, čo predovšetkým znamená po úplnom nabití čo najskôr vypojiť nabíjačku z napájania.

Chytré nabíjačky autobatérií

Druhá skupina patrí inteligentným (alebo tiež automatickým) nabíjačkám autobatérií, ktoré patria medzi to najlepšie na trhu. Zásadnou výhodou je, že tieto prístroje nie je potrebné kontrolovať, pretože sú vybavené vlastným mikroprocesorom. Tento typ je okrem klasických batérií schopný dobíjať aj AGM a GEL akumulátory. Ich hlavnou výhodou je ďaleko šetrnejší a presnejší postup dobíjania, ktorý zaistí dlhšiu životnosť autobatérie.

Udržiavacia nabíjačky autobatérií

V prípade, že auto nepoužívate často alebo jazdíte len krátke trasy, nemá akumulátor šancu sa dobiť, kvôli čomu dochádza k postupnému vybíjaniu. Pre tieto situácie sú určené tzv. udržiavacie nabíjačky, ktoré účinne vyrovnávajú samovybíjanie.

Nabíjačka je trvalo pripojená na automobilovú batériu a udržuje ju neustále v nabitom stave, vďaka čomu ľahko naštartujete aj dlhšiu dobu odstavený automobil. Z tohto dôvodu sa tieto zdroje často nachádza vo vozidlách polície, hasičov, záchrannej služby, armády atp.

Solárne nabíjačky autobatérií

Zaujímavou možnosťou sú solárne nabíjačky. Tie fungujú pomocou klasických fotovoltaických článkov a hodí sa predovšetkým v prípade, že sa cestujete do odľahlých oblastí, kde je ťažké v prípade vybitého akumulátora zavolať pomoc. Nevýhodou je, že zvyčajne nie sú schopné naakumulovať dostatok energie a za ideálnych podmienok trvá väčšinou celý deň, než sa autobatérie nabije aspoň do tej miery, že ste schopní naštartovať a dôjsť ku konvenčnému zdroju elektriny.

späť na začiatok ↑

Ako postupovať pri výmene a pripojení autobatérie

Skôr než batériu vymeníte, skontrolujte, či je motor vypnutý a vo vozidle nie je spustený žiadny elektrospotrebič. Nezabudnite pritom na to, že po odpojení akumulátora a opätovnom zapojení môže niektorá elektronika (napr. rádio) vyžadovať zadanie PIN kódu. V prípade, že ho nepoznáte, existujú servisy, ktoré dokážu vymeniť zdroj aj bez prerušenia prívodu napätia.

Odpojenie môže spôsobiť aj stratu pamäti elektroniky, prípadne dôjde k prepnutiu riadiacej jednotky do núdzového režimu. Rozhodne vždy počítajte s tým, že vybratím batérie prestane fungovať centrálne zamykanie. U niektorých nových vozidiel navyše môže byť vyžadované pred vybratím batérie zadanie informácie o jej výmene do palubného počítača.

Akonáhle sa o všetkých týchto úkonoch presvedčíte, postupujte nasledovne:

  1. Ešte raz sa presvedčte, že sú motor aj elektronika vypnuté. Uistite sa, že máte kľúče od vozidla pri sebe (po odpojení batérie by mohlo dôjsť k samovoľnému uzamknutiu automobilu).
  2. Oblečte si ochranné pomôcky (rukavice, ochranné okuliare a pod.).
  3. Pomocou izolovaného náradia odpojte autobatériu (ideálne odpájačom). Najskôr odpojte záporný pól, potom odstráňte aj druhú kladnú svorku.
  4. Opatrne vyberte batériu. Pri manipulácii akumulátor nenakláňajte, než je nevyhnutné a v žiadnom prípade neotáčajte! Obsah vnútri je extrémne žieravý a môže spôsobiť závažné poleptanie.
  5. Starý akumulátor odovzdajte na ekologickú likvidáciu.
  6. Očistite svorky a miesto pre uloženie batérie. Svorky zľahka elektrovodivé vazelínou.
  7. Na príslušné miesto opatrne vložte nový akumulátor.
  8. Skontrolujte usadenie batérie (nesmie sa voľne pohybovať).
  9. Najskôr pripojte kladnýpól, a až potom záporný pól.
  10. Pripojovacie svorky dobre dotiahnite. Dbajte však na to, aby nedošlo k poškodeniu alebo deformácii batérie.

Recyklácia autobatérie

Automobilové batérie patrí medzi nebezpečný odpad, ktorý je nutné ekologicky zlikvidovať. Predajca je povinný pri nákupe novej batérie odobrať tú starú a zabezpečiť jej likvidáciu. Prípadne je možné odovzdať akumulátor v špecializovanom zbernom dvore alebo ho predať firme zaoberajúcej sa recykláciou kovov, v tzv. výkupu autobatérií (počítajte ale s tým, že hoci sú najmä olovené autobatérie veľmi cenným zdrojom drahých kovov, ich výkupná cena je nízka).

späť na začiatok ↑

Cenové relace

Ceny, za ktoré môžete autobatériu zaobstarať, sa rôznia. Závislá sú hlavne na výkone a kapacite akumulátora a svoju rolu samozrejme zohráva aj značka. Bohužiaľ podľa Smernice EÚ môžu predajcovia uvádzať hodnoty, ktoré sa od skutočného stavu líši, a to s rozdielom ± 10%. Aj z tohto dôvodu odporúčame voliť radšej výrobky preverených výrobcov.

Pre ľahšiu predstavu ohľadom cenových relácií uvádzame základné rozdelenie:

  • do 40 €,
  • od 40 do 100 €,
  • od 100 do 200 €,
  • nad 200 €.

Lacné autobatérie

Aj tú najlacnejšiu autobatériu zvyčajne zaobstaráte až okolo 40 €. Prípadné lacnejšie modely odporúčame vôbec nekupovať. V tejto kategórii nejdete ako údržbové, tak ale aj lacnejšie bezúdržbové akumulátory. Všeobecne sa jedná o menšie a ľahšie autobatérie s nižšou kapacitou (najčastejšie 44 Ah alebo 45 Ah, výnimočne aj 50 Ah), napätím 12 V a nízkym štartovacím prúdom kolo 330-360 A. Tento typ batérií je vhodnejšie pre staršie automobily, ktoré nie sú opatrené veľkým množstvom elektroniky, a ich spotreba preto nie je vysoká.

Bežné autobatérie

Do cenového rozpätia do 100 € patrí väčšina bežných modelov. Ponuka je preto najširšia a vyberie si z nej najviac majiteľov klasických vozidiel. Väčšina týchto autobatérií je bezúdržbová, 12 V s kapacitou okolo 60 Ah (nájdete tu ale aj akumulátory slabšie s 45 Ah až 55 Ah, 56 Ah, 62 Ah alebo silnejší so 70 Ah, 72 Ah, 74 Ah, prípadne 77 Ah, 80 Ah alebo dokonca 90 Ah). Tiež štartovací prúd je vyšší a pohybuje sa najčastejšie okolo 540 alebo 680 A. V tejto kategórii ale nenájdete GEL ani trakčné batérie.

Vysoko kvalitné autobatérie

Pri investícii v rozmedzí do 200 € získate vysoko kvalitné úplne bezúdržbové batérie (GEL i AGM) a nájdete tu aj trakčné zdroje energie. Samozrejmosťou týchto autobatérií je vysoká kapacita (100 Ah, 110 Ah, 120 Ah, ale aj 135 Ah alebo 150 Ah) aj štartovací prúd (spravidla 800-1 000 A), napätie býva klasických 12 V. Medzi štandardy patrí vysoká kvalita i veľmi jednoduchá a minimálna údržba. Tieto akumulátory sú vhodné pre moderné vozidlá s veľkým množstvom elektroniky.

Top autobatérie

V cenovej kategórii nad 200 € nájdete naj autobatérie určené pre špeciálne využitie obvykle pre úžitkové vozidlá so špeciálnym elektronickým vybavením (kamióny, autobusy, hasičské a sanitiek). Vo väčšej miere sú tu zastúpené aj batérie trakčné. U týchto autobatérií preto neprekvapí veľmi vysoká kapacita (225 Ah, 230 Ah) a vysoký štartovací prúd (aj nad 1 200 A). Pre bežná autá sú však tieto akumulátory nevhodné.

späť na začiatok ↑

Tipy na záver

  1. Jednou z najčastejších chýb, ktoré sa používatelia pri údržbe autobatérií dopúšťajú, je príliš nízka frekvencia nabíjanie. Pre nabíjačku i batériu je ale naopak najvhodnejšia časté nabíjanie (cca 1x za mesiac). Predĺžite tak životnosť nabíjačky i akumulátora.
  2. Najmä v posledných rokoch sa objavuje nepríjemný problém. Pri opravách a prehliadkach vozidla totiž pracovníci v servise zdroj nepripojí na nabíjačku alebo externý zdroj, veľmi často je potom výsledkom vybitý alebo takmer vybitý akumulátor. Vždy si preto stav batérie ihneď pri prevzatí skontrolujte.
  3. Životnosť batérie je závislá predovšetkým na spôsobe zaobchádzania a štýlu používania. Vždy sa preto riaďte radami výrobcu a postupujte podľa pokynov uvedených v užívateľskej príručke.
  4. Ak si nie ste istí, kde kúpiť autobatériu, rozhodne sa vyhnite akumulátorom zo supermarketov. Hoci sa jedná o najlacnejší autobatérie na trhu (často so strednou a vyššou kapacitou 55 Ah alebo 74 Ah), majú výrazne kratšiu životnosť (často až o polovicu), postrádajú servis, väčšinou patria medzi údržbárske a vyžadujú častú kontrolu. Investície do drahších originálnych autobatérií sa preto rozhodne oplatí (niektorí predajcovia dokonca umožňujú kúpu na splátky).
  5. Pri výbere autobatérie odporúčame venovať pozornosť aj užívateľským recenziám, fóram alebo výsledkom nezávislých spotrebiteľských testov, ktoré pravidelne vyhlasujú víťaza a prepadáky testovania.
Budeme radi počuť vaše myšlienky

      Dajte nám odpoveď