Ako vybrať elektrobicykel

Zažitá predstava toho, že elektrobicykle sú vhodné len pre seniorov je už dávno passé. Vďaka pokroku techniky si môžete vyberať z niekoľkých kategórií, ktoré zahŕňajú horská elektrobicykle, crossové , do mesta a veľkej obľube sa tešia aj skladacie elektrobicykle. Ponúkajú možnosť voľby stupňa asistencie, takže motor môžete využiť napríklad len pri vyšliapnutí kopca. Rozhodne si s ním užijete ako pokojnú jazdu v meste, tak náročnejší terén v horách. My vám poradíme, ako najlepšie elektokolo vybrať a ponúkneme vám recenzie na najpredávanejšie elektrobicykle.

Test elektrobicyklov 2018

NázovCelkom
1.Leader Fox Hasuda 2018Zistiť cenu
90%
2.Leader Fox Altar 2018Zistiť cenu
80%
3.Leader Fox Swan 2018Zistiť cenu
75%
4.Apache Matto E7 2018Zistiť cenu
75%
5.Apache Tocho 2018Zistiť cenu
65%

Parametre

NázovTyp bicyklaMateriál rámuTyp bŕzdKapacita batérie (Ah)Umiestnenie batérieNominálny výkon motora (W)
1.Leader Fox Hasuda 2018trekingovéhliníkhydraulické16zadný nosič250
2.Leader Fox Altar 2018horskéhliníkhydraulické16rámové250
3.Leader Fox Swan 2018horskéhliníkhydraulické16rámové250
4.Apache Matto E7 2018krosovýhliníkV-brake13rámové250
5.Apache Tocho 2018skladaciehliníkV-brake10,4za sedlovú tyčí250
NázovMaximálny výkon motora (W)Priemerný dojazd (km)Maximálný dojazd (km)Umiestnenie motoraHmotnosť (kg)Nosnosť (kg)Svetlo v základnej výbave
1.Leader Fox Hasuda 201835080120stredové25120áno
2.Leader Fox Altar 201835080120stredové22120nie
3.Leader Fox Swan 201835080120zadné koleso22120nie
4.Apache Matto E7 2018-60110zadné koleso21120nie
5.Apache Tocho 2018-5080zadné koleso22,3120áno
NázovBlatníky v základnej výbavePočet stupňov asistencieFunkcia WalkTyp ovládacieho paneluPočet prevodov
1.Leader Fox Hasuda 2018áno5ánoLCD displej1x9
2.Leader Fox Altar 2018nie5ánoLCD displej1x9
3.Leader Fox Swan 2018nie5ánoLCD displej3x9
4.Apache Matto E7 2018nie5ánoLCD displej3x8
5.Apache Tocho 2018áno5ánoLCD displej1x7

Leader Fox Swan 2018

Typ bicyklahorské
Materiál rámuhliník
Typ bŕzdhydraulické
Kapacita batérie16 Ah
Umiestnenie batérierámové
Nominálny výkon motora250 W
Maximálny výkon motora350 W
Priemerný dojazd80 km
Maximálný dojazd120 km
Umiestnenie motorazadné koleso
Hmotnosť22 kg
Nosnosť120 kg
Svetlo v základnej výbavenie
Blatníky v základnej výbavenie
Počet stupňov asistencie5
Funkcia Walkáno
Typ ovládacieho paneluLCD displej
Počet prevodov3x9

Radí se do kategórie horských bicyklov, ktoré tiež zodpovedá jeho výbava. Má kvalitné hydraulické brzdy vpredu aj vzadu, ktoré sú práve pre horské bicykle veľmi dôležitá. Musí totiž dobre reagovať na nečakané a rýchle situácie, ktoré môžu nastať (prudké brzdenie, trhaná pribrzďovaniu). Vďaka odpruženým vidliciam zvládnete komfortne ísť aj v náročnejšom teréne.

V základnej výbave nie sú blatníky ani svetlá, ktoré by ste využili najmä v meste alebo na cyklotrasách, takže je naozaj lepšie si s týmto okolo zájsť skôr do terénu. Bicykel veľmi dobre obstálo v teréne Šumavy okolí Kvildy. Ostatne k jazde v teréne je bicykel aj prispôsobené. Má športovejší posed aj plášte zodpovedajúce náročnejšiemu terénu.

Motor má maximálny výkon 350 W, ktorý je však umelo znižovaný na štandardizovaných (a legálnych) 250 W. Zvýšenie výkonu možné je, nezabudnite však na vyhlášku, ktorá uvádza, že sa silnejším výkonom je možné jazdiť iba v teréne a nesmiete byť účastníkmi premávky po cestách ani cyklotrasách. Motor je umiestnený v zadnom kolese, čo je v súčasnej dobe najbežnejšie a najobľúbenejšie umiestnenie z hľadiska ceny a výkonu.

Batériu nájdete na ráme bicykla. Toto umiestnenie je pre horské bicykle typické, nenarušuje dizajn a váha je rovnomerne rozložená. Dajte si však pozor, aby vám neprekážala pri jazde a pred kúpením sa na Leader Fox Swan radšej prejdite. Výkon batérie je 16 Ah s prísľubom dojazdu vyše 120 km. V reále je to však menej, a to okolo 80 km. Samozrejme záleží na okolnostiach, ako je terén, poveternostné podmienky, ale aj vaša hmotnosť. U MTB je toto skôr nižšia hodnota, ale u elektrobicyklov všeobecne je táto hodnota pomerne slušná.

Ovládanie aj prehľad o parametroch je veľmi jednoduché a praktické. Ovládací LCD panel je dostatočne veľký, takže máte okamžitý a jasný prehľad o vašom výkone, kapacite batérie a ďalších parametroch. Určite vás poteší, že panel je osadený USB vstupom, takže z neho môžete nabíjať aj svoj mobilný telefón.

Stupňov asistencie nájdete u Leader Fox Swan priemerných päť a zvoliť môžete aj funkciu Walk počas toho, čo koleso povediete alebo ho budete tlačiť do kopca. Trochu nepraktické nám príde to, že ak chcete funkciu Walk využiť, musíte počas celej doby držať prst na tlačidle, k deaktivovaní dôjde v momente, keď prst z tlačidla zložíte. Prehadzovačka ponúka 3×9 prevodov, čo je pomerne dosť slušné. Vďaka skromnějšímu vybavená váži kolo iba 21,6 kg, takže by sa vám s ním v teréne malo jazdiť slušne.

Zistiť cenu

Leader Fox Altar 2018

Typ bicyklahorské
Materiál rámuhliník
Typ bŕzdhydraulické
Kapacita batérie16 Ah
Umiestnenie batérierámové
Nominálny výkon motora250 W
Maximálny výkon motora350 W
Priemerný dojazd80 km
Maximálný dojazd120 km
Umiestnenie motorastredové
Hmotnosť22 kg
Nosnosť120 kg
Svetlo v základnej výbavenie
Blatníky v základnej výbavenie
Počet stupňov asistencie5
Funkcia Walkáno
Typ ovládacieho paneluLCD displej
Počet prevodov1x9

S okolo si parádne zajazdí rekreačnej milovníci horskej turistiky. Náročnejší užívatelia by si zrejme vybrali iný model, ale pre všetky ostatné je toto koleso naozaj dobrou voľbou.

Leader Fox Altar kúpite za veľmi prijateľnú cenu ľahko presahujúcu 1 600 Euro. Spadá do strednej cenovej kategórie a aj cez to sa chváli stredovým umiestnením motora, ktoré je typické skôr pre drahšie modely. Stredové umiestnenie motora je veľmi obľúbené najmä z hľadiska úspornosti, ale aj dobrého rozloženie hmotnosti. Dobré vyváženosti tiež pomáha rámová batérie, ktorá je síce trochu robustnejší, ale rekreačným cyklistom iste nebude prekážať.

Kapacita batérie e-MTB Fox Altar  je veľmi slušných 16 Ah a sľubuje maximálny dojazd až 120 km. Samozrejme reálny dojazd je o niečo menej. Uvádza sa približne 80 km, ale práve toto je veľmi individuálny údaj, ktorý sa odvíja od hmotnosti cyklistov, terénu, poveternostných podmienok a ďalších. Zo skúseností vieme, že dojazd 100 km je reálny pre cyklistku s hmotnosťou 60 kg pri jazde na miernu až strednú podporu.

Pretože sa jedná o koleso do terénu, nenájdete v základnej výbave svetlo ani blatníky, zato plášte kolies značky Schwalbe prešli razantné zmenou najmä v strednej časti, takže sú na asfalte oveľa tichší a univerzálnejšie. Výkon motora je možné zvýšiť, a tým pádom navýšiť aj maximálna rýchlosť, ktorá výrazne presahuje maximálnu povolenú rýchlosť 25 km / h. Nezabudnite však, že po navýšenie rýchlosti už s okolo nesmiete na cesty ani cyklotrasy.

Prevody 1×9 sú štandardnou výbavou, ale domnievame sa, že vybavenie „dvoutalířem“ by pôžitok z jazdy ešte umocnilo. Jazdu by ste si mohli viac uľahčiť a mali by ste širšia možnosť nastavenia záťaže presne podľa vašich síl. Avšak toto je len naozaj drobný nedostatok.

Český výrobca nezabudol kolo osadiť odpruženou vidlicou, ktorá vám veľmi spríjemní jazdu v náročnom teréne a hydraulickými brzdy Shimano typickými práve pre horské bicykle. Horský bicykel Leader Fox Altar ponúka 5 stupňov asistencie a tiež režim Walk, ktorý funguje len vtedy, ak stále držíte tlačidlo mínus (-), rýchlosť kolesa sa pri aktivácii tohto režimu pohybuje okolo 6 km / h, čo je štandardný.

Zistiť cenu

Apache Matto E7 2018

Typ bicyklakrosový
Materiál rámuhliník
Typ bŕzdV-brake
Kapacita batérie13 Ah
Umiestnenie batérierámové
Nominálny výkon motora250 W
Maximálny výkon motora-
Priemerný dojazd60 km
Maximálný dojazd110 km
Umiestnenie motorazadné koleso
Hmotnosť21 kg
Nosnosť120 kg
Svetlo v základnej výbavenie
Blatníky v základnej výbavenie
Počet stupňov asistencie5
Funkcia Walkáno
Typ ovládacieho paneluLCD displej
Počet prevodov3x8

Krosové bicykle všeobecne sa v dnešnej dobe teší veľkej popularite. Sú pohodlnejšie než kola horská, ale pri tom s nimi môžete ísť aj do ľahšieho terénu. Pod pojmom ľahší terén si predstavte poľné cesty. Najlepšie sa s nimi jazdí však na ceste alebo po cyklotrasách.

Práve pre tieto terény je určené tiež krosový elektrobicykel Matto E7 2018 od výrobcu Apache. Ak sa rozhodnete jazdiť po poľných cestách, jazdu vám spríjemní odpružená vidlica predného kolesa. Vzhľadom k tomu, že je koleso opatrené brzdami typu V-brake je vhodnejšie s ním jazdiť po upravenom teréne. V-brake totiž nie sú také účinné ako hydraulické brzdy, ktoré sa montujú do horských bicyklov.

Trochu nás sklamalo, že koleso nemá v základnej výbave svetlo alebo blatníky, pretože vzhľadom k jeho primárnemu určenia (jazda po cyklotrasách a cestách) by toto príslušenstvo iste našlo svoje upotrebenie.

Motor je umiestnený v zadnom kolese, čo je jedno z najbežnejších umiestnenia, ktoré často býva označované za najlepší pomer cena a jazdné vlastnosti. Sľubovaný dojazd je cez sto kilometrov, v reále je to však oveľa menej. Často sa môžete stretnúť s číslom 60 km, ale veľmi záleží na vašej hmotnosti, stupňoch asistencie a ďalších veličinách.

Ovládanie sa nám javí ako veľmi praktické. Displej síce nie je tak veľký a neobsahuje toľko informácií ako u e-MTB kolies, ale je veľmi kompaktný. Nájdete ho pri ľavom madla, jedná sa o jeden prístroj, ktorý obsahuje ako displej, tak ovládacie tlačidlá. Na riadidlách teda priestor nezaberajú dve jednotky. Na displeji môžete vyčítať najzákladnejšie veličiny, ktoré rekreačnému cyklistovi budú určite stačiť.

Jazda na Apache Matto E7 2018 je pohodlná nielen vďaka vzpřímenějšímu posedu, ktorý nie je tak športové ako u horských bicyklov, ale tiež vďaka ergonomicky tvarovaným gripům riadidiel, takže vaše ruky nedostanú taký „záprah“ ako pri držaní tvrdých klasických gripov. Samozrejme odporúčame cyklistické rukavice, ktoré jazdu urobia ešte komfortnejšie.

Príjemným zistením bol tiež fakt, že predná vidlica u Apache Matto E7 2018 má uzamykanie na korunke. Ocenili by sme, keby elektrobicykel disponovalo možnosťou nastaviť si čas vypnutia displeja.

Zistiť cenu

Leader Fox Hasuda 2018

Typ bicyklatrekingové
Materiál rámuhliník
Typ bŕzdhydraulické
Kapacita batérie16 Ah
Umiestnenie batériezadný nosič
Nominálny výkon motora250 W
Maximálny výkon motora350 W
Priemerný dojazd80 km
Maximálný dojazd120 km
Umiestnenie motorastredové
Hmotnosť25 kg
Nosnosť120 kg
Svetlo v základnej výbaveáno
Blatníky v základnej výbaveáno
Počet stupňov asistencie5
Funkcia Walkáno
Typ ovládacieho paneluLCD displej
Počet prevodov1x9

S okolo si užijete parádnu jazdu najmä v meste alebo na spevnených komunikáciách. Rozhodne nie je stavané na pretekanie, ale skôr na pohodovú jazdu aj na dlhšie trate.

O pohodovú a hlavne pohodlnú jazdu sa stará hneď niekoľko vlastností. Najdôležitejšie je posed cyklistov, ktorý je vzpriamený, takže veľmi pohodlný. Sedlovka je odpružená takže zvládnete aj jazdu po kockách alebo nie príliš rovnom teréne. O tlmenie nárazov sa stará aj odpružená predná vidlica. Pôžitok z jazdy umožňujú ľahko zahnutá riadidlá s ergonomicky tvarovanými gripy, aby sa ruky po jazde necítili unavene.

Výkon motora kola je veľmi slušný a krútiaci moment môže dosiahnuť až 80 Nm. Vďaka torznému snímaču sily šliapania, vám motor pomáha podľa toho, ako silno šliapete. Čím silnejšie šliapete, tým väčšou silou zaberá aj motor.

Stupňov asistencie je celkom 5, čo je štandard. Pri nastavení 4 a 5 stupňa už je jazda opravu tak pohodlná, že by ste snáď ani nemuseli šliapať (to je nadsázka). Veľkú pomoc ucítite už pri 2 a 3 stupňami. Výbava systémom Walk je samozrejmosťou.

Veľmi sa nám páči, že osvetlenie bicykla môžete zapnúť buď manuálne, alebo to môžete nechať na počítači kolesá, ktorý akonáhle vyhodnotí horšie svetelné podmienky, svetla zapína sám. Zadné svetlo sa zapína automaticky vždy, keď zapnete batériu.

Leader Fox Hasuda 2018 nie je práve lacnou záležitosťou, ale za peniaze, ktoré do kola investujete, dostanete naozaj kvalitný výrobok. Stredové umiestnenie motora je veľmi obľúbené a patrí k najpraktickejším. Spoločne so zadným umiestnením batéria je váha rovnomerne rozvrhnutá, takže koleso nemá tendencie sa „stavať na zadné“. V podstate váhu tohto príslušenstva počas jazdy ani nespoznáte. Teda ak vám nedôjde batérie. Bez batérie je jazda na bicykli o niečo namáhavejšia, ale to sú neduhy každého elektrobicykla.

Oproti minuloročnému modelu je Leader Fox Hasuda 2018 opatrený hydraulickými brzdami, čo nie je pre mestské bicykle príliš typické. Jedná sa o veľmi kvalitné a efektívne brzdy, ktoré sa používajú skôr do horských bicyklov.

Tento model má veľmi výkonnú batériu, takže reálny dojazd sa pohybuje okolo 80 km, čo je naozaj skvelé. Samozrejme záleží na vašej hmotnosti, terénu, poveternostných podmienkach, stupni asistencie a ďalších faktoroch. Trochu nás sklamal materiál displeja, kedy je digitálny časť prekrytá plexisklom, ktoré je síce tvrdené, ale možno by stálo za to investovať do pevnejších materiálov. Toto je len naozaj drobná výčitka a body sme za ňu nestrhávali.

Nosič bicykla je dvojposchodový, batérie sa z neho ľahko vyberá a do hornej časti môžete pokojne pripevniť košík, alebo batožinu. Horná časť reťaze je chránená plastovým krytom, čo nám príde praktické vzhľadom k tomu, že na bicykli iste budú jazdiť aj ľudia do práce, teda vo „sviatočnom“ oblečenie. Oceniť musíme tiež integrovaný zámok zadného kolesa. Jedná sa o praktickú vychytávku, ktorú v meste iste oceníte.

Zistiť cenu

Apache Tocho 2018

Typ bicyklaskladacie
Materiál rámuhliník
Typ bŕzdV-brake
Kapacita batérie10,4 Ah
Umiestnenie batérieza sedlovú tyčí
Nominálny výkon motora250 W
Maximálny výkon motora-
Priemerný dojazd50 km
Maximálný dojazd80 km
Umiestnenie motorazadné koleso
Hmotnosť22,3 kg
Nosnosť120 kg
Svetlo v základnej výbaveáno
Blatníky v základnej výbaveáno
Počet stupňov asistencie5
Funkcia Walkáno
Typ ovládacieho paneluLCD displej
Počet prevodov1x7

Apache Tocho 2018 je bicykel, který je určený predovšetkým pre jazdu na spevnených komunikáciách a pre jazdu na kratšie vzdialenosti.

Tocho 2018 nemá odpruženú vidlicu ani sedadlo, a navyše má menšie kolesá, takže v teréne by ste s ním moc parády nenarobili, avšak na jazdu po meste je ako stvorené. Vďaka jeho zníženému nástupu a celokrytému reťaze na ňom môžete jazdiť aj vo „sviatočnom“ oblečenie. Vďaka 5 stupňom asistencia sa pri jazde nemusíte ani zapotiť. Ak sa však rozhodnete ísť bez pomoci, stačí len displej vypnúť a ísť „za svoje“. Jazda je veľmi pohodlná i bez asistencie, pretože motor nekladie takmer žiadny odpor.

Pretože je bicykel určený pre jazdu v meste, určite vás poteší, že má už v základnej výbave blatníky, svetlo, stojan a tiež nosič. Trochu nás zamrzelo, že nosiči chýba pružinový klapka, aby ste do neho mohli pohodlne pripevniť tašku alebo bundu. Budete si musieť vystačiť so sťahovacou gumou.

Vďaka kompaktným rozmerom a možnosti ho zložiť, ho môžete so sebou vziať do dopravného prostriedku alebo uskladniť v malom byte. Vďaka rychlo upínákům ho ľahko „zlomíte“, zložiť môžete aj šlapky a samozrejmosťou je tiež zloženie riadidiel.

Na to, že je bicykel určený pre jazdu po meste nám trochu chýba pohodlne odpružené sedlo, ktoré je pri jazde veľmi dôležité. O pohodlnú jazdu sa teda stará vzpriamený posed a mierne zahnutá riadidlá s ergonomicky tvarovanými gripy. Kvôli menším kolesám je Apache Tocha 2018 určené skôr pre jazdu na kratšie vzdialenosti.

Pretože sa počíta s tým, že bicykel budete využívať najmä pri doprave na kratšie vzdialenosti, má Apache Tocho menší výkon batérie. Maximálna dojazd na jedno nabitie by mal byť 80 km, v reále je to však oveľa menej. Počítajte s dojazdom okolo 40-50 km.

Dizajn bicykla je veľmi pekný a kompaktný. Príliš ho nenarušujú drôty, ktoré sú vedené stredovou trubkou. Nemusíte sa teda báť, že by ste ich skladaním mohli poškodiť. Trochu neprakticky sa nám javí manipulácie s batériou, ktorú keď chcete vybrať, musíte vysunúť celú tyč aj so sedlom. Pri nasadzovaní sedla totiž musíte znova nájsť optimálnu výšku, a to niekedy nie je len tak.

Ovládanie bicykla je ľahké, pretože neponúka takmer žiadne možnosti nastavenia parametrov, okrem úrovne asistencie. Možno, že by cyklisti ocenili aspoň možnosť nastaviť si časový interval, za akú sa má v prípade nečinnosti displej vypnúť.

Zistiť cenu späť hore ↑

Čo je to elektrobicykel

Jedná sa o elektrické kolo, ktoré vám navyše počas šliapania poskytuje hnaciu silu. Väčšina elektrobicyklov je nastavená tak, že je nutné, aby ste šliapali, bicykel to za vás neurobí. Ak by ste si len chceli viesť „zadnice“, ďaleko nedôjdete. E-biky sú zvyčajne vyrobené zo špecifických rámov a komponentov, ktoré sú schopné zaistiť pohodlnú jazdu aj v náročnejšom teréne.

Elektromotor sa zopne až v momente, keď cyklista začne šliapať. Existuje však funkcia Walk, ktorá, po stlačení tlačidla, motor aktivuje tiež, avšak iba do rýchlosti 6 km / h. Funkcia Walk sa tiež nazýva Asistent chôdze a využiť ju môžete pri rozjazde alebo pri chôdzi s okolo.

Rozdiel medzi normálnym okolo a elektrobicyklom

Elektrobicykel je zložitejšia, drahšie a ťažšie ako klasické koleso. Väčšia hmotnosť spoznáte predovšetkým vtedy, ak sa vám vybije batéria a vy budete musieť na bicykli šliapať bez pomoci. Priemerne sa totiž váha elektrobicykla pohybuje okolo 30 kg, čo je o polovicu viac ako u štandardného bicykla.

Musíte tiež počítať s tým, že náklady na opravu aj komponenty sú drahšie ako u klasiky a niektoré Cykloservisy vám nebudú schopné pomôcť s opravou týkajúce sa motora alebo batérie. V tomto prípade sa pravdepodobne budete musieť obrátiť na obchod alebo predajcu, ktorý vám pomôže s reklamáciou.

Vďaka elektrokolům môžete posúvať hranice svojich možností a počas jediného dňa zdolať oveľa viac kopcov alebo dlhších trás ako s klasickým šliapacom okolo.

Konštrukčné riešenie elektrobicykla

Elektrobicykel sa skladá z týchto častí:

  • rám, ktorý si vyberáte podľa svojej výšky,
  • motor, ktorý môže byť umiestnený buď na prednom, alebo zadnom kolese, ale aj vo šliapacom stredu,
  • batéria, ktorá môže byť rámová (je súčasťou rámu), nájsť ju môžete aj na nosiči alebo za sedlovou trubkou,
  • riadiaca jednotka prepája jednotlivé časti elektrobicykle a je jeho riadiacim mozgom, okrem iného zabezpečuje výkon motora,
  • LED panel alebo LCD displej sa nachádza na riadidlách a slúži na ovládanie a nastavovanie celého systému,
  • snímač si môžete vybrať z 3 druhov: snímač šliapania, snímač krútiaceho momentu a snímač rýchlosti kolies.
späť hore ↑

Ako vybrať kvalitný elektrobicykel

Pred návštevou predajňu, mali by ste si odpovedať na niekoľko základných otázok, ktoré vám s výberom správneho elektrobicykle veľa pomôžu.

1. Aký ste cyklista a akým rám bicykla vám vyhovuje najviac?

Elektrické koleso sa vyberá rovnako ako klasické. Zamyslite preto nad vašimi návyky, kondíciou, ale aj zdravotným stavom. Ak sa vám horšie nastupuje na kolesá s vysokým rámom, radšej zvoľte rám nižšia. Vyberať môžete z variantov pánskych i dámskych elektrobicyklov alebo sa rozhodnúť pre variant unisex, ktoré má znížený nástup, ale nejedná sa vyložene o dámske alebo pánske koleso. Budú sa na ňom dobre cítiť ako páni, tak športovejšie založené dámy.

2. Aký terén budete najčastejšie zdolávať?

Žiadne koleso nie je univerzálna. Každé má svoje špecifikum a vzhľadom na to je konštruované. Ponuka na trhu je našťastie naozaj široká, takže na svoje si príde snáď každý cyklista (a to aj ten, ktorý je milovníkom singletrailů). Vyberať môžete medzi kolesami, ktoré sa radia do kategórie turistickej (krosové, horská – MTB, mestská elektrobicykle) a skladacie. Detailný popis jednotlivých typov kolies nájdete nižšie.

3. Ako ďaleko chcete jazdiť

Dojazd elektrobicykle na jedno nabitie je veľmi dôležitým parametrom, ktorý ovplyvňuje kapacita batérie. Nie je dobré sa však 100% spoliehať na údaje, ktoré nájdete napísané v katalógu. Na dojazd má totiž veľký vplyv hneď niekoľko faktorov, medzi ktoré patria: jazdný štýl, váha cyklistov, terén, nastavenie stupňa asistencie (ako veľmi vám bude motor pri jazde pomáhať), typ motora a riadiacej jednotky a podobne. O skutočnom dojazdu vás môžu presvedčiť recenzia elektrobicyklov od užívateľov, ktorí konkrétny typ skutočne testovali, ostatne tento parameter by mal mať otestovaný aj sám predajca. Elektrobicykle s veľkým dojazdom musí mať dostatočnú kapacitu batérie.

Tabuľka dojazdu na jedno nabitie v závislosti na kapacite batérie a umiestnenia motora

Dojazd v kmKapacita batérieUmiestnenie motora
40-709-11 AHv náboji kolesa
70-9011-13 AHv náboji kolesa
90 a viac13-16 AHv náboji kolesa
70-14011,4-14 AHstredový motor

Ako vybrať pohon elektrobicykle – umiestnenie motora

Pretože tento dopravný prostriedok funguje na batériu a motor, prichádza na rad otázka ako vybrať motor pre elektrobicykel. Okrem toho, že na trhu existuje celý rad výrobcov a značiek motorov, odvíjajú sa jazdné vlastnosti e-biku tiež od umiestnenia motora. Bohužiaľ nie je možné jednoznačne povedať, ktoré umiestnenie je to najvhodnejšie, pretože všetko sa odvíja od toho, čo do kola očakávate.

Umiestnenie motora môže byť trojaký:

  1. v prednom kolese,
  2. v stredu kolesa (stredový pohon),
  3. v zadnom kolese.

Motor v prednom kolese

Stretnúť sa môžete aj s označením „motor v náboji predného kolesa“ a dnes sa už používa menej, patrí k najlacnejším variantom. Pokiaľ má e-bike motorizáciu v prednom kolese a batériu v zadnej časti, má koleso lepšie rozloženie hmotnosti. Nevýhodou tohto umiestnenia je preklzávaniu hnaného kolesa v prípade, že idete do kopca a po nespevnenom alebo klzkom teréne. Poháňané predné koleso oceníte najmä pri pokojných jazdách v meste alebo pri cestnej turistike. Dôležité je, aby ste išli po kvalitnej vozovke / terénu.

Motor v zadnom kolese

Umiestnenie motora v náboji zadného kolesa je veľmi časté a táto inštalácia býva často označovaná za najlepší pomer ceny a jazdných vlastností. Je však dôležité, aby bol pri montáži použitý kvalitný motor.

Stredový pohon

Jedná sa o najoptimálnejší umiestnenie motora z hľadiska jazdných vlastností. Prídavný pohon sa dávkuje veľmi efektívne a reakčná doba asistencie je krátka. Stredový pohon je vďaka voľbe optimálnych otáčok úspornejšie. Jeho nevýhodou je vyššia obstarávacia cena a väčšie namáhanie reťaze, prevodov a prehadzovačky. Počet prevodov je menšia.

Umiestnenie batérie

Batérie do elektrobicykle môže byť umiestnená na troch miestach.

Rámová batéria

Jedná sa asi o najoptimálnejšie umiestnenie. Nájsť ju môžete buď na ráme v oblasti, kam sa na klasickom bicykli montuje držiak na fľašu, alebo sa pripevňuje zo spodnej strany rámu (je schovaná v ráme). Obe tieto možnosti nenarušujú dizajn kolesa, a navyše sa jedná o najlepší pomer vyváženie hmotnosti. Nie je totiž narušené ťažisko kolesa. Je zachovaná klasická geometrie bicykle za použitia štandardných komponentov. Dobre si však skontrolujte, či rámová batérie pri jazde neprekáža kolenám. Pri voľbe tohto umiestnenia prídete o možnosť inštalácie držiaka na vodu.

Nosičová batéria

Pre toto umiestnenie sa rozhodnite v prípade, že budete jazdiť po meste. Nosič je dvojposchodový. Do hornej časti môžete položiť košík, tašku alebo iné batožinu a do dolnej vložiť batériu. Vďaka dvom poschodiam sa batérie z nosiča dobre vyberá, a to aj v prípade, že na nosiči máte nejaké batožinu. Nosičová batérie váži okolo 2,5 kg, čo je veľmi málo.

Batérie za sedlovú tyčí

Rovnako ako nosičová sa hodí predovšetkým do mestských bicyklov, ale tiež do skladačiek. Jej výhodou je, že splynie s dizajnom kolesa a je umiestnená v podstate v jeho strede, takže je váha optimálne rozložená. Menšou nevýhodou môže byť to, že sa kvôli batériu sedadlová tyč o niečo predlžuje, čo má za následok aj predĺženie sedacej zostavy. U tohto kola vám bude chýbať Trojprevodník.

Životnosť a kvalita batérie

Do ekol sa dnes už bežne používajú lítiové batérie, teda lítium-iónové, ktoré môžete poznať pod označením Li-Ion. Ide o valčeky, ktoré majú šírku 18 mm a výšku 65 mm. Batéria typu Li-Pol majú plochá puzdra a kvôli adaptibilite nie sú do elektrolie tak vhodné (najčastejšie sa používajú v mobilných telefónoch), LiFePO4 sú vhodné skôr do elektrických skútrov, pretože sú zhruba o 50% ťažšie ako vyššie spomínané.

Lítiové batérie majú dobrý pomer medzi výdržou, váhou, životnosťou a cenou. Najbežnejšia napätie je 36 V, ale je k dostaniu aj napätie 48 V.

Pretože batérie nemajú pamäťový efekt, je možné ich nabíjať aj počas jazdy alebo ak nie sú úplne vybité. Nedochádza k ich opotrebovaniu ako u inej elektroniky, kde sa odporúča nabíjať až v momente, kedy je batéria vybitá.

Životnosť je rôzna a pohybuje sa medzi 4-8 rokmi, ak chcete tento údaj poznať v nabíjacích cykloch, potom by ich batérie mala zvládnuť 600-1 000. Dobitie na 50-80% trvá 1-2 hodiny, úplne dobitie sa pohybuje v rozmedzí 3-4 hodín. Veľkou výhodou batérií na elektrobicykle je ľahké vybratie z šasi, takže ju môžete pokojne nabíjať v pohodlí domova, zatiaľ čo koleso máte napríklad v garáži alebo v pivnici.

Nabíjačka je väčšinou ľahká a pripomína nabíjačku pre notebook, aj jej zakončenie je podobné. Ak budete potrebovať novú nabíjačku, mali by vám v obchode namontovať takú koncovku, ktorá bude zodpovedať zdierke vašej batérie.

Ako si batériu nezničiť

Batérie sú konštruované tak, aby vydržali naozaj dlho. Dopomôcť im k tomu môžete ale aj vy sami, ak s nimi budete správe zaobchádzať.

  • Rozhodne nezabúdajte na vypínanie batérie. Niektorí výrobcovia používajú tzv. Spánkový mód, kedy sa po odstavení kola batérie sama uvedie do režimu spánku (niečo ako eco mód) a vypne sa napájanie obvodov BMS (Battery Management System je elektronická ochrana, ktorá sa stará o dlhú životnosť batérie).
  • Ak vaša batéria nemá „spánkový mód“ nezabúdajte jej vypnúť buď kľúčikom, alebo kolískovým tlačidlom.
  • Po nabití nezabudnite nabíjačku od batérie odpojiť.
  • Cez zimu stačí batériu nabiť na 50% a schovať na chladné miesto, nie je dobré batériu cez zimu nechávať v elektrobicykli, pretože by cez kontakty mohlo dôjsť k nechcenému zapnutiu. Batéria nesmie byť skladovaná tam, kde teplota klesá pod bod mrazu. Nabíjať ju stačí raz za 90 dní.

Náš tip: Ak hľadáte lacný elektrobicykel, pravdepodobne sa pozriete na najrôznejšie internetové bazáre. Pri veľmi nízkych cien by ste mali zbystriť, pretože je tu veľká šanca, že bude mať poškodenú batériu a rozhodne sa nevypláca kupovať to, ktoré má kapacitu batérie menšie ako 80%. Ak sa pre takúto kúpu predsa len rozhodnete, vyžiadajte si protokol o čerstvom zmeranie kapacity batérie.

Ako vybrať veľkosť elektrobicykle – veľkosť rámu

Ak premýšľate nad tým, ako vybrať veľkosť rámu na elektrobicykel, odporúčame sa poradiť v obchode, prípadne si bicykel vyskúšať. V orientačné tabuľke sa môžete dočítať, aký rám by vám mal „pasovať“, ale ako píšeme, údaje sú iba orientačné a nie je nič lepšie, než si urobiť test elektrobicyklov priamo v predajni.

Veľkosť rámu je v podstate dĺžka od stredovej osi (u pedálov) ku koncu sedlovej trubky (pod sedlom). Najčastejšie sa udáva v palcoch, pričom jeden palec zodpovedá veľkosti 2,54 cm.

Vaša výška v cmOznačenie veľkosti rámuVeľkosť rámu v cmVeľkosť rámu v palcoch
124-159XS30-3514,5-16
158-169S35-4016-17
168-177M40-4517-18
174-186L45-5019-21
182-195XL55-6021+

Pretože si elektrobicykel kupujete najmä kvôli pohodliu počas cestovania, dajte na svoj dojem z toho, ako sa vám na bicykli sedí. Na bicykli by sa vám malo sedieť prirodzene a pohodlne. Nie je potreba veľkosť rámu vyberať podľa pravidiel pre športové alebo pretekárske bicykle.

Rámy sa najčastejšie vyrábajú z hliníka a u lepších modelov z karbónu. Karbónové rámy sú veľmi obľúbené najmä pre svoju nižšiu hmotnosť a lepšiu odolnosť.

Výbava a ďalšie parametre

Pri výbere sa nezabudnite tiež zamyslieť nad tým, aké ovládanie pre vás bude lepší. Bude vám stačiť jednoduché nastavenie za pomocou diódového alebo LCD paneli sa 3-4 stupni asistencie alebo radšej zvolíte LCD panel s viacerými funkciami a možnosťami asistencie? Na ovládacom paneli sa dočítate informácie o kapacite batérie, o vašej jazde, najazdených kilometroch alebo dobe jazdy. Panel tiež slúži na nastavovanie asistencie. Väčšinou je k dispozícii 3-5 úrovní, avšak čím viac, tým lepšie pre vás. Budete si totiž môcť stupeň asistencie nastaviť presne podľa vašich požiadaviek. Motorový pohon môžete tiež úplne vypnúť, ale v tom prípade počítajte s tým, že jazda na bicykli bude ťažšie, pretože celé elektrobicykel váži viac než klasické koleso.

Všetky typy elektrických bicyklov majú najčastejšie 5 stupňov asistencie a ponúkajú aj možnosť jazdy bez dopomôcť, takže šliapete „za svoje“.

Elektrobicykle, ktoré sú určené pre jazdu na dlhšie vzdialenosti alebo v teréne je možnosť nastavenia parametrov širšie, než u elektrobicyklov, ktorými sa jazdí po meste a slúži ako dopravný prostriedok na kratšie vzdialenosti. U týchto bicyklov si väčšinou môžete nastaviť len stupeň asistencie, prípadne si zapnúť a vypnúť svetlo. Naproti tomu športové bycikle umožňujú tiež nastavenie podsvietenia displeja, kontrolu prejdenej vzdialenosti, priemernú rýchlosť, niektoré vám dokážu aj spočítať, koľko kalórií ste spálili.

U mechanických komponentov sa zamerajte predovšetkým na typ a počet prevodov, na brzdy, a ak máte odpružené koleso, tak aj na typ vidlice.

Elektrobicykel je síce bicykel, ale je poháňaný motorom, takže na ňom môžete ísť o niečo rýchlejšie ako na šliapacom kole. S týmto faktom súvisí brzdy, ktoré by mali byť veľmi kvalitné. Najlepšou voľbou sú hydraulické kotúčové brzdy, ktoré oceníte predovšetkým pri horských bicyklov. Pre mestské alebo krosové bicykle sú dostačujúce klasické V-brzdy. Ak pôjdete v daždi, myslite na to, že brzdná dráha je dlhšia ako u kolies bez elektropohonu.

Zanedbateľná nie je ani hmotnosť bicykla, ktorá jednak ovplyvňuje jazdu, ale tiež ju pocítite v prípade, že ho budete niekam prenášať alebo ukladať. Medzi jednotlivými e-biky môže byť váhový rozdiel 2-5 kg. Nosnosť elektrobicyklov, teda maximálna váha, ktorú uvezú, je väčšinou 120 kg.

Dojazdová vzdialenosť je rôzna a môže sa líšiť až o 20 km. Najväčšie dojazdovej vzdialenosti sú všeobecne u horských bicyklov, u ktorých sa predpokladá, že na nich budete jazdiť dlhšie trasy. Najmenší dojazd je potom u skladačiek alebo všeobecne elektrobicyklov určených do mesta, u ktorých sa počíta s tým, že miesta, kam sa chcete dostať, od seba nie sú toľko vzdialená. Počíta sa s tým, že mestské koleso má nahradiť mestskú dopravu.

Horské bicykle vo výbave v drvivej väčšine nemajú svetla ani blatníky. Toto príslušenstvo sa hodí najmä pre bicykle mestská alebo krosové a trekingové, u ktorých sa počíta, že na nich budete jazdiť za akéhokoľvek počasia a nielen vo dne, ale aj v noci. Preto sa pri výbere zamerajte na to, či sú blatníky a svetlo už v základnej výbave alebo je možné ich dokúpiť, prípadne za koľko.

späť hore ↑

Typy elektrobicyklov

MTB – Horský elektrobicykel

Horský elektrobicykel je svojou konštrukciou určený pre jazdu skôr v teréne (ľahký až náročný) ako na ceste. Majú k tomu prispôsobené odpruženie, geometriu rámu i druh plášťov.

U horského elektrobicykla počítajte s tým, že je jeho hmotnosť, kvôli elektrovýbava, vyššia, takže sa hodí pre jazdu v ľahkom až stredne náročnom teréne. Výbava je u tohto typu nižšia, ale pre očakávané využitie dostačujúce. Horské bicykle môžu byť v pánskej i dámskej úprave. Pánska majú rámovú trubku vedenú vrchom, u dámskej je rámová trubka znížená. Toto rozdelenie však neznamená, že by ženy nemohli jazdiť na pánskych kolesách a muži na dámskych.

Ak chcete s horským bicyklom jazdiť skôr po ceste, je možné si vybrať takú úpravu, ktorá ponúka užšie plášte, blatníky a svetla.

Trekingové (crossové) elektrobicykle

Tento typ sa v poslednej dobe teší veľkej obľube, je totiž vhodný ako pre jazdu ľahkým terénom, tak pre jazdu na cestách. Prekážkou nie sú mu upravené poľné a lesné cesty, cyklotrasy ani cesty. Geometria rámu ponúka vzpriamenejší a tým pádom pohodlnejšie sedenie než je tomu u horského bicykla.

Crossové / trekkingové bicykle môžu mať nosiče, blatníky, svetla, plášte sú užšie a menej terénne, kolesá majú väčší priemer. Je možné ich zohnať v pánskom aj dámskom prevedení.

Mestské elektrobicykle

Pre tieto bicykle sa rozhodnúť predovšetkým tí cyklisti, ktorí jazdia po spevnených a upravených cestách, teda v mestách. Problémom pre tento bicykel nie je ani nespevnený, ale upravený terén. Bicykel je konštrukčne riešené tak, aby sa na ňom pohodlne sedelo, aj keď pôjdete dlhšie vzdialenosti. Posed je vzpriamený, sedlo pohodlné, bicykel má kratšie zdvih pruženia a špecifický tvar riadidiel. Kolesá sú často vybavené blatníky, svetlami a nosičmi.

U mestských bicyklov sa predpokladá, že ich budú ľudia využívať miesto hromadnej dopravy pri cestovaní napríklad do práce, takže sú prispôsobená tak, by na nich bolo možné jazdiť aj v mestskom oblečení. Rám teda k tomuto býva prispôsobený. Bicykel má väčšinou menší počet prevodov a jazdí sa na ňom úplne vzpriamene. Dámska mestská elektrobicykle môžu mať plné zakrytovanie reťazí, aby sa od neho nezašpinil voľnejšie nohavice nohavíc alebo dlhšie sukne či šaty, výnimkou nie sú ani košíky.

Skladací elektrobicykle

„Skladačky“ si väčšinou kupujú ľudia, ktorí jazdia kratšie vzdialenosti a nemajú doma toľko priestoru pre uskladnenie klasického bicykla. Najlepšie sa na nich jazdí po spevnenom povrchu a svoje uplatnenie nájdu aj v mestskom prostredí. Kolesá sú menšie, veľkosť sa pohybuje okolo 20 „, takže od nich nemôžete čakať, že budú dobre zvládať terénne nerovnosti. Dobre sa s nimi jazdí v mestských podmienkach.

späť hore ↑

Prestavba klasického bicykla na elektro

V prípade, že nechcete investovať do nákupu drahšieho elektrobicykle, je možné si „zelektrifikovat“ váš súčasný bicykel. Prestavbu vám môžu vykonať odborníci v predajniach elektrobicyklov, ale môžete sa do toho vrhnúť aj sami. Cena prestavby je nižšia, než keby ste si ho kupovali priamo. Sadu pre prestavbu na elektrobicykel kúpite od 400 do 600 Euro.

Sada sa väčšinou skladá z:

  • elektromotora, ktorý je inštalovaný do predného alebo zadného kolesa
  • ovládacieho panelu,
  • riadiacej jednotky,
  • kabeláže,
  • snímače šliapania,
  • batérie a nabíjačky,
  • ďalších komponentov.

U niektorých balenie nemusí byť batérie súčasťou a záujemcov si tak môže jej veľkosť vybrať podľa svojich nárokov.

Veľkou výhodou je, že nemusíte platiť za bicykel, pretože to už máte. Navyše ste na neho zvyknutí, takže viete, čo od neho očakávať a prestavba na elektro môže byť len dočasná, treba v čase rekonvalescencie. Ak sa rozhodnete, že už elektrobicykel nechce, stačí sadu len demontovať. Táto možnosť je ale vhodná skôr pre skúsených domácich majstrov. Tým ostatným odporúčajú radšej jednoduchšie nákup.

Budeme radi počuť vaše myšlienky

      Napíšte odpoveď