Ako vybrať kameru do auta

Čierne skrinky sú neoceniteľnými pomocníkmi predovšetkým, ak ste účastníkmi dopravných nehôd, porušovanie dopravných predpisov či vandalizmu. Vytvorený záznam totiž môžete použiť pri trestnom konaní na jednoznačnú identifikáciu páchateľa. Možno ich však tiež využiť na natočenie projížďky zaujímavou krajinou či na ňu náhodne zaznamenať neobvyklý astronomický úkaz. Každopádne investície do čierne skrinky sa určite oplatí. Pre aký typ, funkcie, kvalitu záznamu či konkrétny model sa rozhodnúť vám poradíme v nasledujúcom článku.

Test čiernych skriniek 2023

NázovCelkom
1.Mio MiVue 866Zistiť cenu
91%
Recenzia
2.LAMAX S9 DualZistiť cenu
87%
Recenzia
3.LAMAX C9Zistiť cenu
86%
Recenzia
4.TrueCam M11Zistiť cenu
85%
Recenzia
5.TrueCam M5 Wi-FiZistiť cenu
82%
Recenzia
6.DOD LS470W+Zistiť cenu
70%
7.TrueCam A6Zistiť cenu
68%
8.Lamax Drive C3Zistiť cenu
54%
9.Sencor SCR 2100Zistiť cenu
48%

DOD LS470W+

Rozlíšenie videa1 920 x 1 080
Pozorovací uhol150 °
Veľkosť displeja3 palcov
Maximálna kapacita pamäťovej karty32 GB
Automatické zapnutieÁno
G-senzorÁno
GPS lokátorÁno
Detekcia rýchlostných radarovÁno
Nočný režimNie
Parkovacie režimÁno
LDWSÁno

Hoci je táto kamera do auta vybavená všetkými základnými funkciami aj vstavaným GPS, fotoaparátom či parkovacím režimom, nestretneme sa tu už s funkciou LDWS (ktorá mi až toľko nechýba) či detekciou rýchlostných radarov (tú považujem za veľmi užitočnú), čo by vzhľadom k vysokej cene malo byť už štandardom. Tieto funkcie nemožno ani dodatočne doinštalovať, čo je veľká škoda. Uvítali by sme tiež vyššiu maximálnu kapacitu pamäťovej karty, ktorá činí štandardných 32 GB.

Nezanedbateľným pozitívom je však ideálny pozorovací uhol 150 °, ktorý obsiahne tiež dianie mimo vozovku, ale zároveň nedochádza k efektu tzv. Rybieho oka. Môže sa tiež pochváliť veľmi dobrou výdržou pôvodnej batérie, čo sa ukázalo byť veľmi slabú vlastnosťou všetkých testovaných kamier. Široký rozsah svetelnej citlivosti zaručuje vynikajúci obraz aj prechod medzi kontrasty. Malá veľkosť zase nenápadnosť na prednom skle.

Obsiahnuté funkcie tiež beží bez problémov, ak si teda vystačíte iba s nimi, môže pre vás táto kamera do auta predstavovať veľmi dobrého pomocníka na cestách, ktorý vám zaručí vždy veľmi kvalitný obraz.

Zistiť cenu

TrueCam A6

Rozlíšenie videa1 920 x 1 080
Pozorovací uhol130 °
Veľkosť displeja2,7 palcov
Maximálna kapacita pamäťovej karty32 GB
Automatické zapnutieÁno
G-senzorÁno
GPS lokátorÁno
Detekcia rýchlostných radarovÁno
Nočný režimÁno
Parkovacie režimÁno
LDWSNie

Jedná sa o model zo strednej cenovej kategórie. Kvalita obrazu je už na veľmi dobrej úrovni (detaily záznamu sú dobre čitateľné aj pri zhoršených svetelných podmienkach). Ide tiež o jedno z mála zariadení, ktoré obsahuje aj zadnú kameru, ktorá sníma všetko, čo sa deje za vozidlom, avšak iba v HD rozlíšení.

Okrem funkcií, ktoré sú v tejto cenovej relácii bežné (G-senzor, parkovací režim, detekcia rýchlostných radarov, nočný režim, fotoaparát atď.), sa môže pochváliť aj softvérom pre pripojenie na Google Maps, tromi druhmi držiakov na sklo, doplnkovými CPL filtrami (odstraňujú odlesky) či technológiou WRD, ktorá zaručuje plynulé prechody zo svetla do tieňa a naopak.

Bohužiaľ sme však aj u tohto modelu našli pomerne veľa nedostatkov. Pripojenie kábla zadnej kamery na prednej je veľmi nešikovné, konektor je totiž umiestnený na spodnej strane prednej kamery, a po pripojení tak vodičovi prekáža vo výhľade. Medzi ďalšie negatíva patrí absencia GPS lokátora v základnej výbave jednej z celkom dvoch variantov tejto kamery, pri výbere je teda potrebné zvlášť sa zamerať na tento parameter.

Nepáčila sa nám tiež nízka výdrž pôvodnej batérie, čo je zrejmé predovšetkým pri aktivácii parkovacieho režimu, pri ktorom sa automaticky rozsvieti tiež display (čím dochádza k ešte výraznejšími stratám energie). Pri použití prednej aj zadnej kamery súčasne tiež dochádza k zhoršeniu kvality obrazu prednej kamery (nemožno teda počítať s Full HD rozlíšením).

Tento model možno odporučiť všetkým, ktorí kladú dôraz na dobrú kvalitu obrazu aj v zhoršených svetelných podmienkach alebo využijú tiež zadnú kameru. Musí však počítať s tým, že parkovacie režim nedosahuje také kvality ako je tomu u iných modelov.

Zistiť cenu

Sencor SCR 2100

Rozlíšenie videa1 920 x 1 080
Pozorovací uhol120 °
Veľkosť displeja2,7 palcov
Maximálna kapacita pamäťovej karty32 GB
Automatické zapnutieÁno
G-senzorÁno
GPS lokátorNie
Detekcia rýchlostných radarovNie
Nočný režimÁno
Parkovacie režimÁno
LDWSNie

Aj tento model patrí do najnižšej cenovej kategórie. Medzi pozitíva patrí určite vzhľad. Tento veľmi útly model sa môže pochváliť skutočne štýlovým dizajnom a kovovým telom. Táto kamera do auta vďaka svojim skutočne mini rozmerom tiež nikde neprekáža a možno ju bez problémov upevniť zozadu na spätné zrkadlo (prívodný kábel je dostatočne dlhý, a vo svojom vozidle ho teda vždy pohodlne natiahnete všade, kde je potreba).

S prihliadnutím k nízkej cene prístroja disponuje tiež pomerne rozmanitým množstvom funkcií (parkovacie režim, fotoaparát či nočný režim). Veľmi kladne hodnotíme tiež možnosť zaostriť do nekonečna, vďaka čomu prístroj neostrí na kvapky vody či nečistoty na skle (čo často patrí medzi nedostatkami drahších kamier).

Spomínané funkcie však spôsobovali problémy. Pri nočnom režime dochádzalo k samovoľnému vypínaniu kamery, čo sa dialo aj pri manuálnom spustení. A ani kvalita záznamu (predovšetkým za zhoršených svetelných podmienok) nezodpovedala uvedenej kvalite Full HD (nečitateľné ŠPZ, dopravné značky a pod.). Prisvietenie v nočnom režime hodnotíme ako nefunkčný. Výrazným nedostatkom tohto prístroja je tiež veľmi nízka frekvencia snímania (24 fps), obraz je kvôli tomu skôr ako plynulý trhaný.

S kamerou je síce možné zaobstarať aj fotografie, tie sú však veľmi nekvalitné. Uhol záberu len 120 ° je tiež nedostatočný. Veľmi negatívne hodnotíme tiež skutočnosť, že dochádza k samovoľnej zmene času či dáta, výsledný záznam tak obsahuje nepravdivé informácie a môže miasť užívateľov. Parkovací režim zase nedostatočne detekuje pohyb pred vozidlom – pri pohybe v zornom poli kamery sa nezapína. Tiež samotná inštalácia je obtiažna podobne ako vyberanie SD karty.

Z vyššie uvedeného je zrejmé, že tento model vám rozhodne neodporúčame. Aj ak nechcete investovať do kamery príliš, na trhu nájdete mnoho kvalitnejších prístrojov za podobnú cenu.

Zistiť cenu

Lamax Drive C3

Rozlíšenie videa1 920 x 1 080
Pozorovací uhol140 °
Veľkosť displeja2,4 palcov
Maximálna kapacita pamäťovej karty32 GB
Automatické zapnutieÁno
G-senzorÁno
GPS lokátorNie
Detekcia rýchlostných radarovNie
Nočný režimÁno
Parkovacie režimÁno
LDWSNie

Hoci táto kamera do auta patrí medzi najlacnejšie testované, dopadla v našom hodnotení pomerne dobre. Medzi jej najvýraznejšie klady patrí predovšetkým pomer ceny a kvality a pomerne veľké množstvo doplnkových funkcií, akými sú napríklad automatické zapnutie, parkovací režim či nočný režim, ktorý využíva LED prisvietenie. Štandardom je G-senzor a nahrávanie v slučke (pri zaplnení kapacity začne přemazávat najstarší záznam).

Ocenili sme tiež výrazne jednoduchú manipuláciu a prehľadný displej. Medzi ďalšie pozitíva sa jednoznačne radí držiak, ktorý vďaka prísavke ku sklu veľmi dobre priľne a tiež fakt, že všetko, čo potrebujete, nájdete v balení (nie je teda potrebné nič dokupovať). Vďaka svojim skutočne miniatúrnym rozmerom tiež na čelnom skle neprekáža.

Prekvapivo je možné s touto kamerou zaobstarať tiež malé množstvo fotografií, ich kvalita však nie je príliš vysoká. Nevýhodou je tiež veľmi nízka kapacita pôvodnej batérie. Výrobcom sľubovaných niekoľko hodiny výdrže sa týka iba parkovacieho módu.

Hoci sa jedná o najlacnejší kameru do auta s Full HD rozlíšením, pri horších svetelných podmienkach obraz nie je vždy dobre čitateľný a jeho kvalita je bohužiaľ pomerne nízka (napríklad zlá čitateľnosť ŠPZ).

Ak ste však skôr príležitostný a menej náročný vodič a nejazdíte často v noci, nemusí vám táto skutočnosť vadiť. V takom prípade je lepšie mať vo vozidle aspoň nejakú kameru ako žiadnu. Ak však jazdíte autom takmer denne, rozhodne vám odporúčame investovať do drahšieho modelu.

Zistiť cenu

Základné delenie

Kamery do auta môžeme rozdeliť podľa oblasti, ktorú v jeden okamih snímajú, na tieto typy:

  • klasické
  • externé
  • duálné

Klasické

Tento typ sníma iba priestor pred vozidlom. Umiestňuje sa štandardne do hornej časti čelného skla auta. Jedná sa o najdostupnejšie, najlacnejšie a zároveň najpredávanejší variant kamery do auta.

Externé

Jedná sa o typ, ktorý zaznamenáva ako to, čo sa deje pred vozidlom, tak (vďaka prídavnej optike umiestnenej na zadnom skle) i priestor za ním. To sa môže hodiť predovšetkým v prípade, keď do vás niekto narazí zozadu a snaží sa poprieť svoju vinu. Tieto kamery sú síce drahšie ako klasické, ale ochráni váš majetok oveľa účinnejšie.

Duálné

Posledný z uvedených typov súčasne sníma ako dianie pred vozidlom, tak i vo vnútri neho. Tento typ je najmenej žiadaný.

Dôležité parametre

O kvalite záznamu z čierne skrinky rozhoduje celý rad faktorov, medzi tie najdôležitejšie patrí:

  • veľkosť snímača
  • rozlíšenie snímača
  • frekvencia snímania
  • uhol záberu
  • veľkosť displeja

Veľkosť snímača

Medzi veľkosťou snímača a kvalitou záznamu je priama úmera, pokiaľ teda potrebujete natáčať kvalitné video aj za zhoršených svetelných podmienok, zvoľte radšej väčší snímač (obraz potom bude lepšie osvetlený, vďaka čomu bude ostrejší). Za bežnú štandardnú veľkosť je považovaný snímač s veľkosťou 1/4 palca.

S veľkosťou snímača však rastie aj veľkosť samotnej kamery, pred výberom konkrétneho modelu preto dbajte tiež na to, kde a ako bude prístroj umiestnený, aby vám nebránil vo výhľade pri riadení.

Rozlíšenie snímača

Rozlíšenie snímača je veľmi dôležitým parametrom, pretože čím kvalitnejší video je, tým lepšie je možné s jeho pomocou preukázať prípadného vinníka nehody.

Rozlíšenie do určitej miery súvisí aj s veľkosťou snímača a vždy je dobré voliť veľkosť rozlíšenia úmerne k veľkosti snímača (malý snímač s vysokým rozlíšením nezaobstará kvalitný záznam!). Optimálne pre snímač s 1/4 palcami je rozlíšenie 2 MPx, pre snímač 1/3 palca je to 5 MPx.

V súčasnosti už nemá zmysel investovať do rozlíšenia 640×480 pixelov, to nájdeme už len u zastaraných modelov kamier. Radšej preto vyberajte medzi kamerami do auta s HD (1280×720) či ešte lepšie voľte Full HD rozlíšení so 1920×1080 pixely, vďaka ktorému získate skutočne kvalitný záznam.

Na trhu však nájdete aj modely, ktoré sa pýši WQHD (2560×1440), alebo dokonca WQXGA (2560×1600). Hoci vďaka nim získate skutočne vynikajúci obraz, pre bežného užívateľa sa príliš nehodí. Nároky na pamäť takých prístrojov sú totiž veľmi vysoké. Aj tu totiž platí, že čím menším rozlíšením prístroj disponuje, tým dlhšie video s ním zaznamenáte.

Frekvencia snímania

Frekvencia snímanie priamo súvisí s kvalitným a plynulým obrazom, ktorý je schopný prístroj zaznamenať. Plynulosť obrazu je u kamery do auta zásadna, pretože čím viac detailov dokáže kamera zachytiť, tým je video viac dôkazov.

Frekvencia snímania sa udáva v hodnotách fps, čo je počet snímok za sekundu. Základný najnižšie hodnoty, s ktorými možno získať základné plynulosť obrazu, sa pohybujú od 20-24 fps, lepšie je však voliť hodnoty okolo 30 fps (25 fps je približne frekvencia bežného filmu). Maximum sa pohybuje okolo hodnoty 60 fps, čo v praxi znamená veľmi kvalitný záznam, ktorý možno ďalej počítačovo upravovať (napríklad zrýchľovať, spomaľovať či strihať).

Čím vyššia je však frekvencia snímania, tým nižšia zvyčajne býva rozlíšenie snímača a naopak vyššie rozlíšenie uberá počet vytvorených snímok za sekundu. Pre bežného užívateľa preto odporúčame voliť vždy zlatý stred a neísť do extrémov ani u jedného z týchto parametrov.

Môžete sa tiež stretnúť s kamerou, ktorá pri zhoršených svetelných podmienkach automaticky znižuje hodnotu fps. Pomalší snímanie umožňuje vyššiu kvalitu rozlíšenia, čo znamená celkovo kvalitnejšie (a viac dôkazov) záznam. Síce tak môže snímačmi utiecť nejaký ten dôležitý detail, ale za zhoršených podmienok je lepšie získať menej kvalitný snímok, než síce plynulý ale výrazne nekvalitný záznam.

Uhol záberu

Každá kamera disponuje niekoľkými uhly záberu – vertikálnym, diagonálnym a horizontálnym. Práve horizontálny uhol záberu je pre vodičov zásadný, udáva totiž šírku snímaného priestoru pred (prípadne za) automobilom.

Opäť aj tu platí, že sa jedná o veľmi dôležitý parameter, ktorý môže rozhodovať o vašej vine, či nevine. Dôležité totiž nie je len to, čo sa deje na ceste, ale aj to, čo sa deje na chodníku či v blízkom okolí.

Lacnejšie modely ponúkajú väčšinou nedostačujúci uhol záberu len 110 °, čo zodpovedá približne snímanie priestoru cesty pred vami. Štandardne sa však tento uhol pohybuje v rozmedzí od 120 ° do 150 °, čo zaručuje tiež snímanie blízkeho okolia (teda aj dopravných značiek, semaforov a pod.).

Neplatí tu však, že čím väčší uhol zvolíte, tým lepšie. Pri uhle väčšom než 150 ° totiž dochádza k efektu tzv. rybieho oka, kedy je výsledný obraz nielen skreslený, ale objavuje sa u neho tiež zníženiu kvality (počet pixelov na širší záber jednoducho nebude postačujúce). Odporúčame vám preto voliť uhol záberu od 120 ° do maximálne 150 °.

Veľkosť displeja

Pri výbere kamery dbajte tiež na veľkosť displeja. Dnes sú už takmer všetky prístroje štandardne vybavené LCD displejom, ktorého veľkosť sa bežne pohybuje od 1,5 do 2,5 palca uhlopriečky.

Displej v zásade slúži len na ovládanie, pre prehrávanie videí je aj ten najväčší ponúkaný model nedostatočný. Kamery s väčším displejom (napríklad 2,5 palca) sú nielen drahšie, ale majú celkovo väčšie rozmery, a môžu preto vadiť vo výhľade. Doporučujeme preto voliť skôr kamery s menším displejom.

Väčšina prístrojov dnes disponuje aj funkciou automatického vypnutia displeja pri chode kamery. Táto funkcia nielen šetrí energiu batérie, ale zároveň vás prístroj neoslňuje predovšetkým pri jazde v noci.

Optika

O kvalite výsledného záznamu zásadne rozhoduje tiež optika, predovšetkým potom vlastnosti niekoľkých vrstvovo sklenené šošovky, ktorou je obraz snímaný. Šošovka svojím prevedením rozhoduje o dvoch dôležitých faktorov: svetelnosti objektívu a ohniskovej vzdialenosti.

Svetelnosť objektívu

Svetelnosť je označená písmenom F. Všeobecne platí, že čím nižšia je hodnota svetelnosti, tým viac svetla šošovkou prejde, a tým kvalitnejší video získate.

Ohnisková vzdialenosť

Ohnisková vzdialenosť nesie označenie malé f a súvisí s šírkou snímacích uhlov. Čím je ohnisko bližšie šošovke, tým väčšia je snímací uhol. Čím nižšia je teda hodnota f, tým väčšia je záber, ktorý dokáže kamera zhotoviť.

Pamäťová kapacita

Bezproblémové uloženie videa je rovnako dôležité ako jeho obstaranie. Veľká časť moderných kamier preto disponuje pomerne vysokú vnútornou pamäťou, ktorá sa pohybuje od 16 GB do 64 GB (štandardne 32 GB).

Bežne možno vnútornú pamäť rozšíriť (od 8 do 128 GB) pomocou tzv. pamäťových slotov, najčastejšie sa jedná o SD alebo micro-SD karty. Po zaplnení SD karty ju jednoducho vymeníte za inú a uložený materiál si môžete archivovať v počítači. Na micro-SD karty však musí byť kamera vybavená špeciálnym slotom.

Niektoré modely tiež ponúkajú kompresiu získaných dát pomocou kodekov. Tie prevedú video do menšieho formátu, ktoré možno následne v počítači otvoriť v pôvodnej veľkosti. Kompresia dát však často uberá na kvalite nadobudnutého záznamu, mení farby, kontrast či ostrosť. Preto rozhodne platí, že čím väčšia je celková vnútorná pamäť prístroja, tým lepšie.

Pre lepšiu predstavu uvedieme orientačné hodnoty pamäte a dĺžku záznamu v HD kvalite, ktorý s ňou je možné zaobstarať:

veľkosť pamäteimaximálny počet hodín
16 GB7
32 GB14
64 GB28
128 GB56

Uvedené hodnoty sú pochopiteľne približné, množstvo dát, ktoré sa do pamäti vojde, je totiž závislé nielen na kvalite videa, ale najmä aj na spôsobe kompresia videa, ktorá sa u jednotlivých modelov mierne líšia.

Pre záznam vo Full HD všeobecne platí, že maximálna dĺžka záznamu dosahuje približne polovice uvedených hodnôt HD kvalitu.

Väčšina kamier tiež disponuje funkciou, ktorá po zaplnení celej pamäte začne automaticky prepisovať najstarší záznam najnovším. Pri veľmi malej vnútornej pamäte sa tak môže stať, že pri nehode najdôležitejšie úsek záznamu stratíte.

Ďalšie funkcie

Kamery do auta však nie sú iba prístroje opatrené funkciou videozáznamu. Už základné modely často ponúkajú ďalšie užitočné funkcie (napr. Automatické zapnutie či G-senzor, alebo dokonca GPS), ktoré z vašej kamera urobia neoceniteľného pomocníka na cestách.

Automatické zapnutie

Prístroje, ktoré sú napájané priamo z autozásuvky, môžu disponovať veľmi praktickou funkciou automatického zapnutia. Pri naštartovaní auta sa tak nemusíte starať o manuálne naštartovanie kamery, tá totiž začne automaticky vytvárať záznam, akonáhle sa automobil rozbehne.

G-senzor

Ďalší z mnohých praktických funkcií, ktorá, ak dôjde k nárazu vozidla, automaticky uzamkne nasnímaný záznam, a zabráni tak jeho premazanie či poškodeniu. Vďaka tomu budete mať úplnú istotu, že dôležité sekundy pred a po nehode budú vždy zaznamenané, a môžu tak poslúžiť ako dôkazový materiál. Časový rozsah, ktorý bude pri náraze uzamknutý, je spravidla možné ručne nastaviť podľa vlastnej potreby.

Manuálne uzamknutie záznamu

Veľmi podobne funguje aj možnosť manuálne uzamknúť časť nadobudnutého videozáznamu. To sa hodí predovšetkým v prípade, keď nemáte prístup k počítaču a chcete mať istotu, že záznam nebude prepísaný automatickú slučkou. Touto funkciou disponujú všetky čierne skrienky nájdete ju pod tlačidlom s výkričníkom.

GPS lokátor

Kamera do auta s GPS lokátorom (nejedná sa o GPS navigáciu!) Dokáže presne zaznamenať trasu, po ktorej ste prechádzali, polohu i rýchlosť. Z nadobudnutého záznamu je preto možné vyčítať veľa informácií, ktoré sa môžu hodiť predovšetkým pri plánovaní najrýchlejšej cesty alebo sledovanie firemných vozidiel. Okrem toho v prípade, že dôjde k nehode firemného auta, môže táto funkcia vodičovi tiež zachrániť život, pretože je nabúrané auto ľahko lokalizovateľné.

Detekcia rýchlostných radarov

U niektorých kamier do auta vybavených GPS sa tiež môžete stretnúť s funkciou detekcie rýchlostných radarov. Pracuje s databázou radarov, preto priblížite ak sa k niektorému z nich, kamera vás na túto skutočnosť upozorní zvukovým signálom. Nemusíte sa však báť, táto funkcia je v Slovenskej republike povolená a plne legálne (čo však neplatí pre všetky štáty Európy!).

Wi-Fi

V dnešnej dobe disponuje technológiou Wi-Fi pomerne mnoho modelov. S jej pomocou môžete kameru prepojiť napríklad s mobilným telefónom či notebookom a stiahnuť si alebo prehrať záznam a prípadne vykonať tiež základné nastavenia.

Mikrofón

Ak má kamera aj túto funkciu, jednoducho to znamená, že je schopná okrem obrazového záznamu zaobstarať tiež zvukový a zaznamenať zvuk vonku i vo vnútri vozidla.

Fotoaparát

Prístroj môže byť vybavený aj tlačidlom pre fotografovanie. V prípade potreby ho tak môžete odňať z držiaka a použiť ako klasický fotoaparát (napríklad pre zaznamenanie situácie tesne po nehode).

V dnešnej dobe mobilných telefónov bežne opatrených výkonnými fotoaparáty síce táto funkcia trochu stráca na význame, každopádne je možné, že mobil zrovna nebudete mať po ruke či bude vybitý.

Nočný režim

Hoci všetky kamery dokážu nahrávať aj v noci, kvalitne zaznamenajú samozrejme iba dobre osvetlenú scénu. Funkcia nočného režimu preto využíva špeciálne LED či infračervené prisvetlenie, ktoré zlepšuje kvalitu nadobudnutého obrazu. Hoci od tejto funkcie nemôžete očakávať zázraky, pokiaľ šoférujete prevažne v noci, investíciu do kamery s touto funkciou vám určite odporúčame.

WDR

Technológia Wide Dynamic Range zlepšuje celkovú kvalitu obrazu. S jej pomocou preto budú detaily výsledné nahrávky lepšie čitateľné a to aj za zhoršených svetelných podmienok (napríklad pri západe slnka či večer).

Parkovacie režim

Túto funkciu môžete nájsť tiež pod označením Motion detect alebo detekcie pohybu. Jedná sa však vždy o to isté – prístroj spustí nahrávanie vždy v prípade, keď zachytí v blízkosti vášho zaparkovaného automobilu pohyb. S jeho pomocou tak môžete usvedčiť napríklad vandalmi či nešikovné vodičov, ktorí narazia váš zaparkovaný automobil.

LDWS

Lane Departure Warning Systém je praktickým pomocníkom predovšetkým pre všetkých vodičov, ktorí absolvujú dlhé cesty autom. Ide o systém, ktorý neustále detekuje jazdu v danom jazdnom pruhu a zvukovým signálom upozorní v prípade, keď jazdný pruh opustíte. Znižuje teda riziko autonehody napríklad v prípade mikrospánku.

Magnetický držiak

Jedná sa o najjednoduchšie upevnenie. Využijete ho predovšetkým v tom prípade, keď opúšťate vozidlo a nechcete v ňom kameru nechávať. Nemusíte ju tak zakaždým zložito skrutkovať či inak upevňovať.

Zadná kamera

Zadná kamera do auta je doplnkovou funkciou niektorých modelov. Okrem priestoru pred vozidlom sníma aj obraz za ním, ktorý sa zobrazuje na displeji kamery či na palubnom displeji. Túto funkciu využijete ako v prípade autonehody, tak i pri parkovaní.

Vstupy a výstupy

Pokiaľ nie je k dispozícii Wi-Fi, môžete na prenos dát do iných zariadení použiť samozrejme tiež kábel. Za týmto účelom sú kamery bežne vybavené týmito výstupy:

  • HDMI
  • USB
  • AV

HDMI umožňuje prehrávanie videozáznamu vo vysokom rozlíšení napríklad na televízore.

Pomocou USB zase môžete prepojiť kameru s počítačom, prípadne televízorom.

A s AV výstupom pripojíte kameru napríklad k väčšiemu dotykovému panelu priamo vo vašom automobile. Obrazovka s veľkosťou 5-7 palca je ideálny pre prehrávanie záznamu priamo na mieste.

Napájanie

Čo sa napájanie týka, môžete vyberať medzi dvoma základnými možnosťami: buď siahnete po kamere, ktorej napájanie prebieha priamo z automobilu alebo sa poohliadnete po prístrojmi s batériami s vysokou kapacitou.

Napájanie z automobilu

Týmto typom napájaniu disponuje väčšina kamier. Prístroje sú jednoducho vybavené konektorom pre pripojenie k elektroinštalácii vozidla. Inštalácia je teda veľmi jednoduchá (kábel je zvyčajne vedený po stĺpcoch vozidla). Nemusíte sa tiež starať o batérie, ak je auto naštartované, vaše kamera bude mať stále dostatok energie, potrebné na jej prevádzku.

Nevýhodou je, že tieto prístroje často disponujú iba pôvodnú batériou, ktorá nevydrží príliš dlho. Prístroj je teda veľmi ťažké využiť zvlášť (napr. Ako fotoaparát) a mnoho toho s ním nenatočím ani pri parkovaní či vo chvíľach, keď auto nemá zapnutý motor.

Napájanie z batérií

Batérie je síce nutné neustále kontrolovať a vymieňať, majú však aj svoje nesporné výhody. S týmto typom prístroja totiž môžete tiež fotografovať či zaznamenávať dianie okolo vozidla aj v prípade, že motor nie je v chode (najmä pri využívaní parkovacieho režimu).

Pri výbere batérie vždy dávajte prednosť čo najvyššiu kapacite a tiež vysokej kvalite samotnej batérie. Hoci s týmito parametrami rastie aj cena batérie, investícia sa vám oplatí.

Cenové relácie

Hoci aj s veľmi lacnou kamerou do auta možno za dobrých svetelných podmienok zaobstarať záznam, ktorý bude dostačujúci pri preukazovaní vinníka dopravnej nehody či trestného činu, u tohto typu kamery však viac než u iných prístrojov platí, že čím viac si priplatíte, tým viac získate. Drahšie modely vám zaručí nielen vynikajúce videozáznam, ale tiež množstvo funkcií. Jednotlivé modely v rôznych cenových kategóriách sa preto líši najmä rozdielnou kvalitou záznamu a počtom pridaných funkcií.

Do 80 Euro

Do zhruba jedného tisíca zaobstaráte kamery, s ktorými v nepríliš dobrej kvalite natočíte väčšinou iba priebeh svojej cesty. A čo sa funkcií týka, budete musieť počítať s úplným základom.

Rozhodne vám preto v tejto cenovej relácii odporúčame zvoliť radšej drahšie modely, ktoré majú nielen lepšie snímacie schopnosti, väčší uhol záberu (priemerne okolo 120 °) a vstup pre SD kartu, ale ponúkajú aj niektoré ďalšie funkcie (napríklad nočné či parkovacie režim). Batérie však máva nižšiu kapacitu a rozlíšenie videa je spravidla priemerné.

  • nízka cena
  • dostupnosť
  • nízka kapacita batérie
  • nedostatočná kvalita záznamu

Od 80 do 200 Euro

Prístroje v tejto kategórii už podávajú veľmi dobrý výkon. Môžete počítať s vysokou kvalitou snímania, výdržou batérie i pamätí. Veľmi dobre sa tiež ovládajú a väčšinou nechýba Čeština. V tejto kategórii už možno tiež nájsť modely, ktoré je možné upevniť pomocou magnetického držiaka. Veľmi časté je tiež pripojenie Wi-Fi či GPS.

Drahšie kamery z tejto kategórie sa pýši tiež veľkokapacitnými batériami, širokým uhlom záberu (až 170 °) a radom praktických funkcií (detekciou jazdných pruhov, rýchlostných radarov a pod.). Z výsledného záznamu možno u týchto modelov veľmi zreteľne rozoznať ŠPZ zachytených automobilov. Iba pri zhoršených svetelných podmienkach kvalita záznamu nebýva najlepší.

  • vysoká kvalita záznamu
  • doplnkové funkcie
  • nízka kvalita záznamu pri zhoršených svetelných podmienkach

Nad 200 Euro

Nájdete najlepšie kamery do auta, ktoré možno odporučiť všetkým, ktorí na ceste strávia rámcovo niekoľko hodín denne. Tieto modely vedia prakticky všetko, čo od nich požadujete. Za vysokú cenu tak zaobstaráte nielen veľmi kvalitný záznam s jasne viditeľnými detailmi (a to aj za zhoršených svetelných podmienok alebo v noci), ale aj vysokokapacitné batériu, viac vstupov (zvyčajne predné a zadné), širokouhlý záber a celý rad nadštandardných funkcií (napr. WDR či LDWS).

  • vynikajúca kvalita záznamu (aj pri zhoršených svetelných podmienkach)
  • vysoká kapacita batérie
  • nadštandardné funkcie
  • jednoduché ovládanie (spravidla vo viacerých jazykoch)
  • vysoká cena

Umiestnenie a použitie kamery

Správne umiestnenie kamery vnútri vozidla je dôležité hneď z niekoľkých dôvodov:

  • nesmie porušovať dopravnú vyhlášku (tj. ohrozovať či obmedzovať vodiča vo výhľade)
  • musí byť umiestnená tak, aby záznam nebol znehodnotený slnečným svitom
  • musí byť umiestnená tak, aby zachytila ​​maximum a zároveň bola dobre ovládateľná

Použitie (a teda i umiestnenie) kamery sa riadi podľa dopravnej vyhlášky, nemožno ju teda vo vozidle inštalovať kdekoľvek. Najmä je potrebné dbať na to, aby neohrozovala či neobmedzovala vodiča či inej osoby vo vozidle a tiež nesmie brániť výhľadu vodiča.

Pri cestovaní do zahraničia je tiež nutné dobre sa zoznámiť s tamojšou dopravnou vyhláškou. V každej krajine totiž môžu platiť iné pravidlá. Napríklad v Rakúsku či Portugalsku platí striktný zákaz používania kamier do auta.

Pri samotnej inštalácii dbajte tiež na to, aby kamera nebola na čelnom skle príliš nízko. Môže sa totiž stať, že záznam bude znehodnotený slnečným svitom. Najmä drahšie kamery sú opatrené ochrannými vrstvami na objektíve, ktoré tento negatívny jav minimalizujú. Pri lacnejších prístrojov je tento problém často riešený ochranným náterom v hornej časti čelného skla.

Pretože tieto prístroje sa často stávajú lákadlom pre zlodejov, môžete zvoliť kameru do auta, ktorá je zabudovaná v spätnom zrkadle (presnejšie vyzerá ako spätné zrkadlo) a plní ako jeho funkciu, tak práve aj funkcie bežné záznamové kamery.

Pri používaní tiež majte vždy na pamäti, že pri zachytení každého vozidla, ŠPZ-tka, tváre chodcov alebo vodičov, tak získavate ich osobné dáta. Takýto záznam preto nesmiete verejne publikovať (napr. Na sociálnych sieťach). Snímanie iba pre osobnú potrebu je to však v poriadku.

Tipy na záver

  • Ak budete kameru využívať denne, rozhodne sa oplatí zainvestovať do drahšieho prístroja.
  • Ak kameru do auta nepotrebujete na iné účely, než je videozáznam, nezáleží na type upevnenie. Navyše môžete zvoliť napájanie z autobatérie a káble viesť nad rámom predného skla.
  • Ak jazdíte často za zhoršenej viditeľnosti, voľte do svojho auta kameru s kvalitným nočným záznamom (tzv. nočným videním).
  • Myslite na to, že čím vyššia je kvalita záznamu, akú dokáže vaše kamera do auta zaobstarať, tým väčšia je aj jeho preukázateľnosť (napríklad na súde).
  • Pretože kamery  spadajú do skupiny prístrojov, pri ktorých sa predpokladá tiež použitie v krízových situáciách, odporúčame voliť čo najintuitívnejšie, najjednoduchšie a najprehľadnejšie ovládanie, ktoré je plne v slovenskom jazyku.
  • Pri výbere sa môžete stretnúť aj s tzv. couvacími (parkovacími) kamerami do auta (často sú tieto prístroje bezdrôtové). Nejedná sa však o klasické čierne skrienky, ich hlavnou úlohou je totiž správna navigácia pri parkovaní, hoci zároveň zaznamenávajú dianie za vozidlom (a možno tento záznam použiť ako preukazný materiál).
1 komentár
  1. my sme sli podla tychto parametrov a vybrali sme venzo 360 cez milicu – ma 4k rozlisenie a dokonca aj umelu inteligenciu ktora detekuje pripadnu unavu za volantom

    Dajte nám odpoveď

    Čo vybrať
    Logo