Ako vybrať kolobežku

Kolobežky alias približovadlo sú veľmi obľúbenou alternatívou k cyklistickým kolesám. Okrem iného je jazda na kolobežke veľmi účinná pri chudnutí, náprave boľavých chrbta a významne tiež posilňuje svalstvo celého tela. Ak vám tieto stroje učarovali, ale neviete si rady s výberom, prečítajte si nasledujúci článok. V ňom vás zoznámime s jednotlivými typmi kolobežiek aj dôležitými parametrami, na ktoré je potrebné sa pri výbere zamerať. Podľa nášho návodu tak ľahko vyberiete vyhovujúci model.

Recenzie kolobežiek

Spartan JUMBO

Typmestská
Skladaciaáno
Do terénunie
Vhodná predeti / dospelých
Maximálna nosnosť100 kg
Výška riadidiel99 cm
Svetlá výška9 cm
Výška nášľapu11 cm
Dĺžka nášľapu37 cm
Typ bŕzdnášľapná zadná
Veľkosť kolies8 palce
Nafukovacie kolesánie
LožiskáABEC 5
Materiál rámuhliník
Hmotnosť3,7 kg

Kolobežka SPARTAN Jumbo je veľmi ľahká, ľahko ovládateľná a skladná mestská skladacia kolobežka pre dospelých i deti. Využijete ju najmä pre cestovanie po meste (napr. Do práce, školy či na nákup). Radosť z nej však budú mať aj deti, ktorým ju môžete zakúpiť už od cca 6 rokov veku.

Výšku riadidiel možno nastaviť v rozmedzí 78-99 cm, žiaľ iba v troch stupňoch, nie ľubovoľne. Jumbo však vďaka tomu môže rásť spolu s deťmi. Dospelí užívatelia by mali dávať pozor na maximálnu nosnosť tohto modelu, ktorá činí len 100 kg.

Konštrukcia je vyrobená z ľahčeného hliníka, čo sa pozitívne odráža na celkovej hmotnosti tohto modelu, ktorá je iba 3,7 kg. Potešilo nás tiež veľmi kvalitné dielenské spracovanie. Jumbo je aj napriek svoju nízku váhu robustné a pôsobí veľmi pevne a odolne, čo sa potvrdilo aj pri testovacej jazde.

Mäkčená riadidlá sa veľmi príjemne drží. Navyše je možné ich pri skladaní kolobežky zložiť tiež, čím výrazne ušetríte miesto (napr. Pri prevoze v kufri automobilu). Pre niektorých užívateľov však môže predstavovať veľký nedostatok chýbajúce stojanček. Jumbo teda nemôžete len tak postaviť, ale musíte ho oprieť o stenu či rovno zložiť.

Jumbo je vybavené dvoma rovnako veľkými kolesami s priemerom 8 „. Ide o väčší priemer, ako je obvyklé napríklad u detských modelov, vďaka tomu prejdete viac s menšou námahou. Kolieska z PU gumy bohužiaľ nie sú dostatočne veľká na to, aby efektívne tlmila otrasy. musíte sa preto zmieriť s tým, že všetky nerovnosti pomerne výrazne ucítite (zámkovú dlažbu, mačacie hlavy a pod.).

Podrážky topánok na stúpadlo drží veľmi dobre, pretože nášľapná plocha je opatrená protišmykovým vrúbkovaným povrchom, ktorý je dostatočne veľký pre obe nohy. Bohužiaľ Jumbo postráda blatník na prednom kolese (na zadnom kolese ho nájdete), čo môže byť nepríjemné najmä pri jazde po daždi.

Najviac nás zamrzela nášľapná zadná brzda, ktorá je slabšia a úplne nevhodná pre brzdenie z prudšieho a dlhšieho kopca. Navyše sa pri brzdení výrazne zahrieva. Je však nutné povedať, že pre zjazd kopcov všeobecne nie sú mestské modely určené.

V prípade potreby možno Jumbo veľmi ľahko zložiť a niesť ho v ruke alebo jednoducho vziať ako batožinu do MHD. Pre ľahšiu transport je možné k tyči od riadidiel pripevniť originálny praktický popruh.

Rozloženie a zloženie kolobežky Jumbo je veľmi jednoduché a rýchle a zvládne ho i dieťa. Riadidlá i tyč s riadidlami drží pomocou rýchloupínacích skrutiek. Pri zacvaknutie či otvorení týchto skrutiek je potreba použiť trochu viac sily, pomôže však trocha cviku. Veľkou výhodou je skutočnosť, že k rozloženie a zloženie nepotrebujete žiadne kľúče ani iné náradie. Vďaka sklopným riadidlám je toto približovadlo navyše maximálne skladné.

Hoci model Jumbo patrí medzi najlacnejšie testované, príjemne nás prekvapil. Pozitívne hodnotíme najmä pevnú konštrukciu, dobré jazdné vlastnosti a vynikajúcu skladnosť. Ako približovadlo do práce či do školy je ideálne. Na výlety či freestyle sa však nehodí. Najlepšie si totiž vedie na hladkých a rovných cestách. Pre schádzaní kopcov je absolútne nevhodné.

  • pomer cena / výkon
  • pevná konštrukcia
  • možno rýchlo zložiť i rozložiť
  • nízka hmotnosť
  • ľahko prenosné
  • kvalitné prevedenie
  • ľahko ovládateľná
  • pre dospelých i deti
  • slabá brzda
  • zle tlmí otrasy
  • iba tri stupne výšky riadidiel
  • chýba blatník na prednom kolese
  • chýba stojanček
Zistiť cenu

SPARTAN STUNT Zelená

Typfreestyle
Skladacianie
Do terénunie
Vhodná predeti / dospelí
Maximálna nosnosť100 kg
Výška riadidiel84 cm
Svetlá výška3 cm
Výška nášľapu6 cm
Dĺžka nášľapu33 cm
Typ bŕzdnášľapná zadná
Veľkosť kolies4 palce
Nafukovacie kolesánie
LožiskáABEC 7
Materiál rámuhliník
Hmotnosť3,3 kg

Freestylová kolobežka SPARTAN Stunt je vhodná pre začínajúcich freestylistov, prípadne pre všetkých, ktorí potrebujú dopravný prostriedok na krátke cesty po meste. Model Stunt však nie je skladací, pretože by tak nebola zaistená maximálna pevnosť konštrukcie a bezpečnosť pri vykonávaní trikov.

Možno ju zohnať v zelenej a oranžovej farbe. Využijú ju najmä deti, a to predovšetkým v skateparkoch a na U-rampách. Odporúčame ju však iba pre začiatočníkov a pre vykonávanie nie príliš zložitých trikov. Hliníková konštrukcia je síce robustný, ale náročnejšie skoky nevydrží.

Zaznamenali sme tiež problém s povoľovaním matiek na riadidlách po každej jazde. Po dotiahnutí dlhým imbusovým kľúčom, ktorým možno docieliť pevnejšieho utiahnutie, však problém zmizol. S ohľadom na ostatné parametre je napriek tomu pre pokročilých freestylistov nedostačujúci, a teda nevhodná.

A hoci je maximálna nosnosť 100 kg, je potrebné myslieť aj na to, že pri dopade po skoku je na stroj pôsobené väčšou silou, než aká je skutočná hmotnosť freestylistov. Z tohto dôvodu ju opäť odporúčame skôr pre deti. Mäkčená riadidlá sú bohužiaľ pomerne vysoko, a to vo výške 84 cm. Menšie deti preto môžu mať problém s ovládateľnosťou stroja.

SPARTAN Stunt je ľahká (3,3 kg) a stabilná kolobežka, s ktorou sa veľmi ľahko manévruje, čo zaisťujú tiež dve malé kolieska z PU gumy o veľkosti 4 „, pričom zadné koleso je vybavené blatníkom. Pomocou zadnej nášľapné brzdy veľmi dobre a rýchlo brzdí. Pri prudšom brzdení však môže časom dochádzať k opotrebovaniu zadného kolesa. Ako veľmi nepraktické hodnotíme tiež zúženie nášľapnej plochy uprostred stúpačky, čo zhoršuje stabilitu jazdca, a ľahšie tak hrozí jeho skĺznutiu.

Tento model môžeme odporučiť iba deťom začínajúcim s freestyle (prípadne nenáročným začiatočníkom z radov dospelých, ktorých hmotnosť sa však pohybuje maximálne okolo 70 kg). Veľmi vhodný je najmä v prípade, ak si nie ste istí, či u tohto športu dieťa vydrží, a nechcete preto do stroja príliš investovať. Stunt je však úplne nevhodný pre pokročilých či dospelých freestylistov s vyššou hmotnosťou, v takom prípade nie je možné garantovať, že nápor vyvíjaný na stroj pri skokoch vydrží.

Pokiaľ zháňate kolobežku na krátke cestovanie po meste, odporučili by sme vám radšej jeden zo skladacích modelov, ktorý je pre tento typ jazdenie priamo určený, a navyše sa ľahšie prenáša.

  • nízka cena
  • nízka hmotnosť
  • vynikajúca stabilita
  • ľahko ovládateľná
  • nevhodné pre pokročilých
  • uvoľňujúce sa matky
  • zúžená nášľapná plocha
  • rýchle opotrebovanie zadného kolesa
Zistiť cenu

Yedoo Mezeq V-Brake

Typturistická
Skladacianie
Do terénuáno
Vhodná predeti / dospelých
Maximálna nosnosť150 kg
Výška riadidiel103 cm
Svetlá výška4,5-6,5
Výška nášľapu8-10
Dĺžka nášľapu36 cm
Typ bŕzdručné V-brzdy
Veľkosť kolies20/16
Nafukovacie kolesááno
Ložiská
Materiál rámuoceľ
Hmotnosť11,2 kg

Kolobežka YEDOO Mezeq V-brake s nafukovacími kolesami je vhodná ako na kratšie cesty po meste (napr. do práce), tak pre bežný ľahký terén. Výrobca sľubuje univerzálne použitie, pretože stúpadlo je možné nastaviť do dvoch výšok (8 cm a 10 cm).

Vyberať môžete celkom zo štyroch farebných prevedení: zelenočierne, modročierne, bieločierne alebo červenočierne veľmi vydareného dizajnu. Vďaka vysokej nosnosti 150 kg ju môže využiť naozaj každý.

Riadidlá však možné nastaviť iba v rozmedzí od 96 cm do 103 cm, tento model je preto vhodnejšie najmä pre dospelých či odrastenejšie deti (približne od 14 rokov), ktoré dosiahli výšky aspoň 155 cm.

Širší oceľový rám je pevný a zaisťuje vysokú odolnosť. Ide však o veľmi ťažký stroj. Mezeq V-brake skutočne nie je žiadny drobček a váži 11,2 kg. Vďaka vysokej váhe je stabilný a skvele drží stopu, vyššia hmotnosť je však poznať najmä pri manipulácii, ale aj pri jazde do miernejších kopcov. Hoci disponuje kratším rámom, než je pre modely značky YEDOO typické, nie je príliš skladný a napríklad do kufra automobilu sa nezmestí.

Model Mezeq V-brake disponuje kolesami 20 „a 16“ (predná / zadná). Tie zaručujú slušné jazdné vlastnosti s pomerne dobrým tlmením nerovností. Musíte však počítať s tým, že jazda bude trochu namáhavejšie než s najväčšími kolesami 26/20. Pohodlná riadidlá sú opatrené veľmi kvalitnými a spoľahlivými brzdami V-Brake, ktoré sú umiestnené na oboch kolesách.

Stúpadlo je oproti predchodcovi tohto modelu kratšia (36 cm). V nedostatočnej dĺžke stúpadlá vidíme veľkú nevýhodu. Pre dospelého človeka je totiž veľmi ťažké umiestniť na stúpadlo obe chodidlá zároveň (napr. Pri dlhších zjazdoch). A hoci je nášľapná plocha opatrená protišmykovou vrstvou, bohužiaľ materiál pôsobí lacno a nie príliš odolne.

Hoci na tomto modeli nájdete integrovaný stojan, ktorý pri jazde takmer splýva s rámom, jeho kvalita je nižšia a pri prejazdoch nerovností (obrubníky atp.) ním zvyčajne zavadíte, čo je pri jazde veľmi nepríjemné. Odporúčame ho teda radšej odmontovať. Ak plánujete jazdu po či v daždi, budete si tiež musieť zakúpiť blatníky.

Všeobecne celkové prevedenie nie je príliš kvalitné (na modeli sme našli krivo navŕtané otvory pre stojan na fľašu či krivé ráfiky). Musíte tiež počítať s tým, že stroj Mezeq V-brake vám príde iba čiastočne zmontovaný. Brzdy a kolesá je potreba nastaviť. Výrazné pochybenia výrobca vidíme v tom, že kolesá nevycentrovaná, musíte teda navštíviť cykloservis skôr, než s približovadlo najazdíte jediný kilometer.

Mezeq V-brake je skutočne robustná a ťažká kolobežka vhodná najmä pre stredne pokročilých milovníkov kolobehu. Veľmi vhodná je do ľahkého terénu (nie príliš členité poľné a lesné cesty), v náročnejšom teréne ju však nevyužijete, podobne na dlhšie trasy po cestách odporúčame zvoliť iný, ľahší model s väčšími kolesami.

  • nízka cena
  • vysoká nosnosť
  • pevná konštrukcia
  • vynikajúca stabilita
  • vhodné do ľahkého terénu
  • krátka nášľapná plocha
  • vysoká hmotnosť
  • nekvalitné prevedenie
  • pred použitím nevyhnutné nastaviť v servise
Zistiť cenu späť hore ↑

Výhody a nevýhody kolobežiek oproti bicyklům

Hoci sa to nemusí na prvý pohľad zdať, kolobežky sa od bicyklov výrazne líši. Nielenže pri jazde využívate úplne odlišnú techniku, ale sú tiež celkovo ľahšie a skladnejší. Na druhú stranu je však prípadná jazda v teréne extrémne náročná a často je pomalšie ako chôdza. Hneď na začiatku je preto dôležité zdôrazniť, že kolobežky sú určené iba pre jazdu po cestách, cyklotrasách, spevnených lesných či poľných cestách, maximálne po hladkých a rovných cestách nespevnených, nie do (náročnejšieho) terénu.

Medzi výhody patrí najmä:

  • skladnosť,
  • nízka hmotnosť,
  • bezúdržbovosť,
  • obratnosť,
  • ľahká ovládateľnosť,
  • pozitívne zdravotné účinky (účinne pomáha pri chudnutí, bolestiach chrbta atď.),
  • rozvoj koordinácie pohybov a rovnováhy.

Naproti tomu medzi nevýhody radíme predovšetkým:

  • nevhodnosť do terénu,
  • nižšiu rýchlosť,
  • vyššiu namáhavosť.
  • typy kolobežiek

Výber kolobežky je výrazne ovplyvnený tým, kto a kde na nej budete jazdiť. Konkrétne teda vekom, výškou a hmotnosťou jazdca a najmä spôsobom využitia (je rozdiel medzi tým, či ju využijete v meste alebo na nespevnených lesných cestách).

Najskôr preto môžeme vyčleniť:

  • detské kolobežky
  • a kolobežky pre dospelých.

S ohľadom na vyššie uvedené kritériá delíme približovadlo ďalej podľa spôsobu využitia na:

  • skladacie,
  • s nafukovacími kolesami,
  • freestylové,
  • dirtové,
  • elektrické,
  • trojkolobežky,
  • príp. zjazdové.

Výrobcovia často využívajú tiež širšie delenie, a to na modely:

  • mestské,
  • športové,
  • a turistické.
späť hore ↑

Detské kolobežky

Kolobežky sú pre deti ideálne a na rozdiel od cyklistického kola sa na nich dieťa veľmi rýchlo naučí jazdiť, pretože sa skutočne ľahko ovládajú. Aj v prípade pádov zvyčajne nedochádza k príliš veľkým zraneniam a dieťa zvyčajne vyviazne iba so škrabancami.

Podobne ako cyklistická bicykle aj tento typ jazdného prostriedku navyše rozvíja motoriku, cit pre rovnováhu a zabezpečuje (v súčasnej dobe toľko potrebnú) radosť z pohybu na vzduchu.

Vhodný vek dieťaťa

Detskú kolobežku môžete svoje ratolesti zakúpiť už od 4 alebo 5 rokov. Od tohto veku až po predškolské vyberajte zásadne medzi detskými modelmi. Jedná sa však o stroje konštrukčne veľmi jednoduché, ktoré sú určené najmä na to, aby sa na nich dieťa naučilo jazdiť. Od cca 140 cm výšky už môžete vyberať medzi modelmi pre dospelých (samozrejme s podmienkou, že všetky parametre musia tejto výške zodpovedať).

Typy

Detské modely sa (podobne ako tie pre dospelých), delia podľa toho, kto a kde s nimi bude najčastejšie jazdiť, na:

  • trojkolesové kolobežky,
  • snežné kolobežky,
  • mestské kolobežky,
  • kolobežky s nafukovacími kolesami.

Trojkolesové detské kolobežky

Pre najmenšie deti (už od 2 až 3 rokov) sú určené detské kolobežky s tromi kolieskami. Fungujú na rovnakom princípe ako veľmi obľúbené trojkolky. Tri kolieska výrazne zvyšujú celkovú stabilitu, vďaka čomu účinne pomáhajú predchádzať pádom. Dieťa si navyše osvojí základné schopnosti, ktoré môže neskôr využiť. Jedná sa teda o vhodný predstupeň dvojkolesových modelov či bicykla.

Zvyčajne sa jedná o veľmi ľahké modely (lacnejšie bývajú plastové, drahšie sú vyrobené z ocele), ktoré sú určené iba pre veľmi hladký a rovný terén. A hoci sa jedná skôr o hračku než jazdný prostriedok, výrazne napomáhajú rozvoju motoriky a citu pre rovnováhu.

Snežné kolobežky

Modely, ktoré sú krížencom bežné kolobežky a snowboardu, sú novinkou posledných rokov. Namiesto kolies disponujú veľmi krátkymi zahnutými lyžami, zvyčajne z odolného plastu. Sú ľahko ovládateľné a často je možno tiež zložiť. Odporúčajú sa od 5 rokov.

Detské mestské kolobežky

Mestská približovadlo sú primárne určená pre jazdu na rovnom, hladkom a spevnenom povrchu. Deti s nimi môžu vyraziť na vychádzku po bezpečných asfaltových cestách, v okolí domu, prípadne po rovnom chodníku. Vhodné sú pre deti, ktoré sú vyššie ako 85 cm.

Často sa jedná o skladacie modely, ktoré je možné ľahko zložiť, a tým výrazne zmenšiť ich veľkosť (čo sa hodí najmä pri vstupe do MHD, nákupných centier a pod.). Mávajú veľmi ľahkú jednoduchú konštrukciu, typická sú menšie kolesá z PU gumy a úzka riadidlá, ktorá sa veľmi ľahko ovládajú, ale sú nepohodlná pri dlhšej jazde. Vybavené sú väčšinou iba zadné nášľapnou brzdou. Bývajú tiež výrazne lacnejšie ako ostatné druhy.

Úplne nevhodné sú však pre jazdu v teréne, a to aj ľahkom. V žiadnom prípade je preto neberte na spoločné výjazdy zahŕňajúce dlhšie trasy, nie sú na to stavané a deti by takáto jazda veľmi skoro unavila. Ide totiž skôr o športovú hračku než ozajstné športové vybavenie.

Pri výbere sa zamerajte hlavne na kvalitu použitých materiálov aj celkové prevedenie, nezabúdajte tiež na maximálnu nosnosť a najmä možnosti nastavenia riadidiel (ktorá by mala byť vybavená rýchloupínacím systémom pre rýchle nastavenie a zaistenie), aby kolobežka mohla „rásť“ spolu s dieťaťom, a tým pádom mu vydržala dlhšie ako jeden rok.

Výhody a nevýhody

  • výrazne nízka hmotnosť
  • skladnosť
  • ľahká ovládateľnosť
  • nízka cena
  • vyžaduje iba hladký a rovný povrch
  • nevhodné pre dlhšie jazdu
  • menej pohodlné

Detské kolobežky s nafukovacími kolesami

Detské modely s nafukovacími pneumatikami už ľahšie prekonajú aj nejakú tú drobnú nerovnosť a sú tiež pohodlnejšie, hodí sa preto aj pre dlhšie výjazdy (napr. na cyklotrasy či do parku).

Na čo dať pozor

Vzhľadom k tomu, že modely s nafukovacími pneumatikami sú už skôr skutočnými jazdnými prostriedky než púhymi hračkami, a deti na nich teda strávi viac času, je dôležité zohľadniť pri výbere nasledujúce parametre (mnohé z nich sa ale samozrejme týkajú aj ostatných typov):

  • veľkosť a hmotnosť,
  • dĺžka,
  • stúpadlo,
  • veľkosť kolies,
  • výška riadidiel,
  • brzdy,
  • kvalita prevedenia,
  • bezpečnosť.

Veľkosť a hmotnosť

Čo sa týka veľkosti, neodporúčame kupovať väčší model s tým, že do neho dieťa jednoducho dorastie, a vďaka tomu mu vydrží dlhšie. Väčšia totiž zvyčajne znamená tiež ťažšie a robustnejšie, kvôli čomu je taký jazdný prostriedok podstatne horšie ovládateľný.

Hmotnosť sa zvyčajne pohybuje okolo 7 kg, ak je však príliš vysoká, dieťaťu (ale aj dospelému) sa v prípade potreby stroj ťažko dvíha či prenáša. To ho môže od pôžitku z jazdy veľmi ľahko odradiť.

Dĺžka

Na dĺžke a rázvoru kolies (tzn. vzdialenosťou medzi osou predného a zadného kolesa) priamo závisí, do akej miery bude daný model obratný, teda ako ľahko sa s ním bude zatáčať. Dôležité je nezabudnúť na to, že čím dlhšie bude, tým horšie sa s ňou bude manipulovať a tým horšie ho tiež uskladníte.

Stúpadlo

Dĺžka stúpadlá (platformy) je optimálne 35 cm. Vždy ale voľte takú dĺžku, aby stúpadlo poskytovalo dostatočný priestor pre jednu nohu a zároveň bolo možné na ňom nohy pohodlne striedať.

Dbajte tiež na správnu šírku stúpadlá. Tá by rozhodne nemala byť moc veľká, pretože by tak okraje stúpadlá bránili v odrážanie. Šírku preto voľte vždy o niečo málo väčší, než je topánka vášho dieťaťa.

Vzdialenosť stúpadlá od zeme je veľmi dôležitá, pretože zásadne ovplyvňuje komfort pri jazde a to, či bude jazda namáhavá, alebo nie. Ak zvolíte totiž vysoko posadené stúpadlo, dieťa pri odraze bude musieť urobiť podrep, kvôli čomu ho začnú tiež skôr bolieť nohy (a navyše si tiež zbytočne namáha kolená). Príliš nízka nášľapná výška však zasa znemožňuje prechod cez prekážky na ceste (nízke obrubníky, kamene, polená pod.), Pretože sa o ne jednoducho zasekne. Odporúčame preto voliť zlatú strednú cestu a vyberať modely s nášľapnou výškou okolo 6 cm až 7 cm.

Vzdialenosti spodnej časti stúpadlá od zeme (nie vzdialenosti nášľapné plochy od zeme) sa hovorí svetlá výška stúpadlá. Tá určuje, ako vysoké prekážky bude možné prekonať. Pre jej výpočet postačí odpočítať hrúbku stúpadlá od nášľapnej výšky. Zvyčajne postačí, ak bude táto výška okolo 4 cm až 5 cm.

Povrch stúpadlá by mal byť navyše vždy vybavený protišmykovými prvkami, ktoré zabránia tomu, aby sa podrážka topánky nesmekala ani v daždi.

Veľkosť kolies

Priemer kolies (ktorý sa udáva v palcoch) by sa u týchto modelov mal pohybovať maximálne do 20 „(približne 50 cm), zaručíte tak lepšiu ovládateľnosť.

Výška riadidiel

Keďže je investícia do približovadlo s nafukovacími pneumatikami vyššou, vždy voľte model opatrený výškovo nastaviteľnými riadidlami (najlepšie s ergonomickými držadlami s rozšírenými konci). Vďaka tomu sa budú dieťaťu pohodlne držať, a zároveň mu ešte pár rokov vydrží.

Výška riadidiel sa nastavuje spravidla pomocou predstavca (rúrkovité časti, v ktorej sú riadidlá uchytené). Pri každom predstavcu je vyznačená maximálna hranica vysunutie. Ak by nestačila, je možné vymeniť predstavec za iný, prípadne do neho vložiť vyššiu kompatibilné riadidlá.

Pri modeloch s typom predstavca A-head je možné zakúpiť špeciálnú redukciu, vďaka ktorej je možno riadidlá efektívne zvýšiť.

Riadidlá by mala byť nastavená optimálne v úrovni bedier dieťaťa. Ak by bola príliš nízko, muselo by sa dieťa hrbiť, príliš vysoko posadená riadidlá zas znemožňujú pohodlné ovládanie.

Brzdy

Vždy dbajte tiež na kvalitné brzdy. Zvyčajne sa používajú čeľusťové brzdy, ktoré sú účinnejšie ako iné typy. Brzdové páčky by mali byť vždy v dobrom dosahu detských rúk, aby ich mohlo pohodlne stlačiť aj svojimi kratšími detskými prstíky.

Kvalita prevedenia

Pri výbere sa oplatí myslieť aj na kvalitu použitých materiálov a celkového spracovania. Skontrolujte, či nikde nevyčnievajú skrutky (vrátane tých, ktoré sú vybavené plastovou krytkou). V ideálnom prípade voľte skrutky priamo zapustené do konštrukcie.

Nemenej dôležitá sú tiež kvalitné ložiská, tie totiž určujú, s akou ľahkosťou sa na približovadlo pôjde. S kvalitou ložísk však rastie aj cena samotnej kolobežky. V tomto prípade sa vám však investícia oplatí, pretože sa dieťa pri jazde toľko nenadriete, a tým pádom ho bude viac baviť.

Bezpečnosť

Každý model musí spĺňať príslušnú normu (konkrétne STN EN 14619). Dbajte tiež o to, aby na konštrukciu nechýbalo dostatočné množstvo bezpečnostných reflexných prvkov.

Samozrejmosťou sú tiež dôležité doplnky, medzi ktoré patria: cyklistická prilba, chrániče lakťov a kolien, prípadne zvonček a predné aj zadné svetlo.

Výhody a nevýhody kolobežiek s nafukovacími kolesami

  • vhodné aj pre dlhšie výjazdy
  • prekoná nízke prekážky
  • sú pohodlnejšie
  • univerzálnosť použitia
  • vyššia cena
  • vyššia hmotnosť
  • menej skladné

Tipy pre rodičov

  1. Ak sa s kolobežkou vaše dieťa ešte len učí, ukážte mu, ako správne striedať odrazovej nohy. To je veľmi dôležité, pretože pri pravidelnom striedaní nedochádza k deformácii tela vplyvom preťažovania iba jednej strany tela. Navyše tak deti lepšie rozvinú motoriku.
  2. Veľmi vhodné je svoje ratolesti tiež ukázať, že zákruty je potreba zdolávať väčšími oblúky, pretože zatočením do ostrého uhla, môžu rýchlo stratiť stabilitu, čo by mohlo ľahko končiť pádom
späť hore ↑

Kolobežky pre dospelých

V posledných niekoľkých rokoch kolobežky prestali byť spájané len s deťmi, ale veľmi rýchlo si ich obľúbili tiež mnohí z radov dospelých. Toho si samozrejme všimli výrobcovia, vďaka čomu v súčasnosti na trhu nájdeme nepreberné množstvo najrôznejších modelov určených práve pre dospelých a odrastenejšie deti. Do tejto kategórie patrí väčšina bežných, ale aj užšie špecializovaných typov (freestylové, elektrické, zjazdové, športové atď.).

Tieto modely sa preto od bežných detských líši najmä svojou konštrukciou (spravidla väčším predným kolesom, nafukovacími pneumatikami a všeobecne robustnejším prevedením). Práve modelom pre dospelých sa budeme venovať v nasledujúcom texte.

Skladacie kolobežky

Podobne ako deti, tiež dospelí veľmi radi využívajú skladacích približovadiel (napr. cestou do práce alebo na nákup). Ak totiž trasa vedie po rovnej a hladkej ceste (najlepšie asfaltové), možno týmto spôsobom výrazne ušetriť čas. Skladacie modely navyše v prípade potreby jednoducho zložíte (niekedy iba stlačením jediného tlačidla) a môžete ich pohodlne niesť v ruke ako príručnú batožinu, bývajú totiž vyrobené z veľmi ľahkých materiálov (zvyčajne hliníka).

Typická je pre nich nižšia nášľapná výška (platforma), a to okolo 5 cm, malé kolesá (obvykle cca 8 „) z PU gumy, zadná nášľapná brzda a nastaviteľná výška riadidiel. Keďže sa skladacie kolobežky pre dospelých nápadne podobajú tým detským (sú iba robustnejšie a ťažšie, niekedy sú opatrené tiež nafukovacími kolesami), môže jeden model používať celá rodina a jednoducho len meniť výšku riadidiel.

Kolobežky s nafukovacími kolesami

Modely s nafukovacími kolesami sú najpohodlnejšie a najuniverzálnejšie. Disponujú väčšími kolesami (predné koleso máva často 26 „, teda rovnaký priemer bežných cyklistických kolies), vyššie položenú platformou a robustnejšiu konštrukciu.

Sú určené pre dlhé výlety aj po ľahko členitom teréne (nespevnené cesty či chodníky). Vďaka veľkým kolesám vynaložíte minimálne úsilie a nafukovacie pneumatiky zase efektívne absorbujú otrasy. Tieto modely sa však horšie ovládajú a sú výrazne väčšie a ťažšie ako ostatné typy.

Freestylové kolobežky

S freestyle kolobežkami sa dostávame medzi úzko špecializované modely, ktoré sú určené pre vykonávanie nespočetných najrôznejších trikov a skokov najmä na U-rampách či v skateparkoch. Výrazne sa preto líšia svojou konštrukciou, počas ktorej sú typické malé kolesá, odľahčený, ale veľmi pevný vystužený rám a nízko položené platforma (stúpadlo), čo umožňuje ľahký odraz.

Veľmi ľahko sa ovládajú a skvele sa s nimi manipuluje. Vzhľadom k nízkej platforme je však potrebné dávať veľký pozor pri prekonávaní i menších nerovností, tento typ sa totiž môže veľmi ľahko zaseknúť.

Freestylové modely sú vynikajúce na „hranie“ pre deti i dospelých. Pri výbere vždy zohľadnite vek freestylistov a úroveň náročnosti jazdy (či budete chcieť skákať len ľahko alebo dáte prednosť veľmi pokročilým a obtiažnym trikom, tzv. Scootering).

Úplne zásadné je tiež maximálna nosnosť, pretože pri dopadoch je zaťaženie dvakrát až trikrát vyššia (v ideálnom prípade by preto nosnosť mala byť aspoň trojnásobkom vašej hmotnosti).

Najmä u tohto typu platí, že vyššie investície do drahšieho modelu sa skutočne oplatí.

Dirtové kolobežky

Kolobežky určené pre Dirt jumping sa podobajú freestylovým modelom, s tým rozdielom, že sú určené pre skákanie v prírodnom teréne. Obvykle sú preto vybavené tiež o niečo väčšími, a predovšetkým širšími nafukovacími kolesami so špeciálnym vzorom pre lepšiu priľnavosť. Samozrejmosťou je masívná spevnená a odľahčená konštrukcia či vyvýšená protišmyková platforma. Možno sa stretnúť aj s riadidlami otočnými o 360 °, ktoré umožňujú vykonávanie pokročilých trikov.

Elektrické kolobežky

Najlepším riešením pre všetkých, ktorým bežné odrážanie pripadá príliš náročné, sú určené elektro (moto) kolobežky pre dospelých i deti, ktoré fungujú rovnako ako elektro kolesá, a zvládajú teda aj kopce. Tieto stroje disponujú elektromotorom, ktorý poháňa kolesá, takže nemusíte vynaložiť žiadne úsilie a len sa veziete.

Elektrické aku kolobežky sú určené ako pre dospelých, tak i pre deti a zvyčajne dosahujú rýchlosť od 20 km / h do 30 km / h s maximálnym dojazdom cca 40 km na jedno nabitie. Výkon sa udáva vo wattoch (zvyčajne od 120 W do 1 000 W) a určuje maximálnu rýchlosť a dojazdovú vzdialenosť. Dĺžka nabíjania elektrobaterie sa pohybuje zvyčajne v rozmedzí od 4 hodín do 8 hodín.

Okrem kolobežiek s elektromotorom sa však na trhu môžete stretnúť aj s benzínovými motorovými modelmi, ktoré využívajú zvyčajne dvojtaktný benzínový motor. Výkon týchto strojov je závislý na objeme motora. Jazdí na Natural 95 a všeobecne disponuje väčšou dojazdovou vzdialenosťou než el kolobežky.

Mnohí (najmä dospelí) tiež určite ocenia možnosť sa pri jazde posadiť, k tomu slúži elektrické kolobežky so sedadlom (s nosnosťou až 150 kg), ktoré sú skladnejšie a ľahšie, než elektrické bicykle a ľahšie sa na ne nasadá a zosadá. Najmä pri kratších výjazdoch do mesta môže byť veľmi praktická elektrická skladacia kolobežka.

Počítajte však s tým, že ak sa vám batéria vybije a vy budete musieť ísť bez pomoci motora, pôjde to horšie, pretože budete musieť prekonávať odpor elektromotora. Tento typ približovadiel je navyše kvôli motoru tiež výrazne ťažšie ako bežné modely.

Zjazdové kolobežky

Rozdiel medzi zjazdovými a bežnými kolobežkami je v tom, že modely určené pre zjazd, majú nižšie posadená riadidlá, vďaka čomu pri jazde prirodzene znižujú ťažisko jazdca, čím možno dosiahnuť vyšších rýchlostí.

Zvyčajne sa s nimi stretávame v horských strediskách. Dlhé zjazdy po úbočí hôr po upravenej ceste patrí medzi veľmi obľúbené atrakcie. Avšak ak patríte medzi milovníkov dlhých zjazdov, môžete si tento model samozrejme zakúpiť tiež.

Mestské kolobežky

Kategórie kolobežiek do mesta sa z veľkej časti prekrýva so skladacími modely, ale nemusí to tak byť nevyhnutne. Najmenšie modely majú zvyčajne malé kolesá, úzka riadidlá, nášľapnú brzdu na zadné koleso a nižšie položené stúpadlo.

Väčšie modely disponujú väčším rámom, brzdami na riadidlách a najmä väčšími kolesami (často predné 16 „a zadné 12“, 12/12 alebo 16/16). Sú tiež podstatne ťažšie, ale nemusíte sa s nimi báť prekonávať nižšia obrubníky alebo dlažbu z kociek, a dokonca s nimi môžete čas od času vyraziť na kratšie výlet.

Športové kolobežky

Do tejto kategórie patria všetky modely, ktoré sú určené pre špeciálne športové využitie (napr. mushing – závod sa psími záprahmi) a dlhé trasy. Charakteristická je konštrukcia z veľmi odolných materiálov, skvelé aerodynamické vlastnosti a dve ručnej brzdy.

Turistické kolobežky

Turistické modely sa podobajú športovým a často sa do tejto kategórie priamo radí. Majú mohutnú konštrukciu vyrobenú z odolných materiálov a veľké predné koleso, ktoré výrazne uľahčuje jazdu. Sú celkovo stabilnejší aj rýchlejšie a možno na ne pripevniť nosič podobne ako na bicykel. Tento typ kolobežiek ocenia tiež psičkári, pretože môžu vziať svoje štvornohých maznáčikov na prechádzku so sebou.

späť hore ↑

Dôležité parametre

Ak už máte predstavu o tom, ktorý typ pre vás bude ten pravý, nemenej dôležité je si ujasniť, aké parametre by malo vaše približovadlo spĺňať, aby vám úplne vyhovovalo. Nižšie budeme hovoriť predovšetkým o modeloch pre dospelých.

Medzi najdôležitejšie z nich patria:

  • veľkosť kolies,
  • tvrdosť kolies,
  • typ ložísk,
  • nosnosť,
  • materiál,
  • nášľapná výška,
  • nášľapná dĺžka,
  • nášľapná šírka,
  • výška riadidiel,
  • typy bŕzd.

Veľkosť kolies

Veľkosť kolies súvisí s účelom, kvôli ktorému si približovadlo kupujete, presnejšie „kde“ ho budete najčastejšie používať. Je veľký rozdiel medzi mestským alebo športovým typom. Všeobecne možno povedať, že čím je koleso väčšia, tým menej sa pri jazde nadriete, ale tým horšie sa ovláda. Pre začiatočníkov preto voľte radšej kola menších rozmerov.

Veľkosť kolies sa bežne uvádza v palcoch, pričom 1 palec = 2,54 cm. Zvyčajne je predné koleso väčšie ako zadné. Najčastejšie sa môžete stretnúť s týmito typmi (predné / zadné koleso):

  • 16/12 – najmä skladacie a mestské modely,
  • 20/16 – univerzálne typy (na kratšie výlety do mesta i prírody),
  • 26/20 – športové kolobežky (na dlhé výlety i do ľahšieho terénu).

Ak zvolíte rovnako veľké kolesá (12/12, 16/16, 20/20), bude sa vám ľahšie držať stopa (najmä v zákrutách). Pre prípad, že pichnete, navyše stačí voziť iba jeden typ náhradné duše.

Tvrdosť kolies

Tvrdosť kolies úzko súvisí s celkovou rýchlosťou a pohodlím pri jazde. Čím tvrdšie kolesá sú, tým vyššie rýchlosti možno dosiahnuť, naopak s mäkkými kolesami dá vyraziť aj do členitějšího terénu, keďže účinne tlmí otrasy.

Tvrdá kola sa najčastejšie vyrábajú z PVC alebo PU a bežne sa používajú u menších typov (detských, mestských, skladacích, príp. freestylových). V prípade potreby (ak sa originálny kolieska poškodí) možno zakúpiť aj náhradné kolieska pre daný typ kolobežky.

Väčšie modely využívajú bežných nafukovacích pneumatík. Tie sa označujú podľa miery tvrdosti číslami:

  • 86A a nižšie – mäkké gumy,
  • 88A a vyššie – tvrdé gumy.

Mäkké gumy (do 86A) sú priľnavosti, ale pomalší. Hodí sa najmä pre začiatočníkov.

Tvrdé gumy (od 88A) sú výrazne rýchlejšie, ale zle tlmí nerovnosti. Ideálne sú na rovný a hladký terén (napr. U-rampy, skateparky, cyklotrasy, cesty).

Typ ložísk

Ložiskami sa zaoberajte iba, ak budete zhotovovať približovadlo s kolesami z PVC alebo PU, u nafukovacích kolies sa problematikou ložísk nemusíte zaťažovať.

Kvalitné ložiská znamenajú rýchly, presný a plynulý otáčavý pohyb kolies pri jazde. Miera kvality je vyjadrená pomocou stupnice ABEC, ktorá je tvorená číslami od 1 (najnižšia kvalita) do 9 (najvyššia kvalita). Odporúčame vám voliť kolesá s ložiskami označenými v rozmedzí ABEC 5 až 9.

Nosnosť

Nosnosť predstavuje maximálne možné zaťaženie, bez toho aby došlo k poškodeniu stroja. Nosnosť väčšiny bežných kolobežiek pre dospelých (vrátane tých motorových) sa pohybuje od 90 kg do 130 kg (prípadne až 150 kg).

Údaj ohľadom nosnosti však nezistíte len tým, že sa zvážite. Ide totiž nielen o vašu aktuálnu váhu, ale predovšetkým aj o zaťažení pri prechádzaní najrôznejších nerovností, či dokonca pri menších skokoch (napr. z vyššieho obrubníka či v teréne). V týchto situáciách sa zaťaženie vyvíjané na konštrukciu približovadlo zmnohonásobí. Vždy preto voľte modely s vyššou nosnosťou, ako je vaša aktuálna váha.

Materiál

Použitý materiál nám všeličo napovie o hmotnosti, pevnosti a odolnosti stroja. Jednotlivé materiály sa používajú podľa spôsobu využitia približovadlo (u niektorých je podstatnejšie nízka hmotnosť, u iných zase vysoká odolnosť).

Najčastejšie sa možno stretnúť s tromi typmi materiálov:

  • ocelí,
  • hliníkom
  • a karbónom.

Oceľová konštrukcia je veľmi pevná a pružná, ale aj ťažká. U väčšiny bežných modelov sa preto používa v kombinácii s hliníkom.

Hliníkové rámy majú lacnejšie typy, pri ktorých je dôležitá najmä nízka hmotnosť (detské, skladacie, mestské), nie sú však príliš odolné a pevné. Sú preto vhodné len pre nenáročných koloběhání.

Karbón patrí medzi veľmi ľahké a pevné materiály. Ideálne je preto pre špecializované alebo veľmi náročné jazdenie.

Nášľapná výška

Výška stúpadlá (nášľapu) rozhoduje o tom, ako pohodlne sa vám bude pri jazde odrážať (tj. aký veľký podrep budete musieť pri každom odraze urobiť) a tiež o tom, cez aké prekážky prejdete a o ktorej sa už zaseknete.

Optimálna výška sa aj v tomto prípade odvíja od charakteru ciest, po ktorých budete najčastejšie jazdiť.

Vyššia nášľap (okolo 8 cm) je potreba pre športové modely, ktoré sú určené aj do náročnejšieho terénu a budete s nimi prekonávať prekážky v podobe menších kameňov, kolov alebo zvlnený terén.

Naopak nižšia nášľap (okolo 4-5 cm) je vhodný pre rovné a hladké povrchy. Jazda bude minimálne náročná, ale musíte dávať pozor, aby ste stupátkom nezavadili o prípadné nerovnosti na ceste.

Pre bežné jazdenie odporúčame voliť výšku nášľapu okolo 5-6 cm. V ideálnom prípade však odporúčame jednotlivé výšky nášľapu vyskúšať a zvoliť najviac vyhovujúce. Každý človek má totiž trochu iný typ postavy, a môže mu teda vyhovovať iná výška.

Nášľapná dĺžka

Dĺžka nášľapu ovplyvňuje jazdné vlastnosti daného stroja – čím dlhšia stúpadlo zvolíte, tým horšie ovládateľnosť bude stroj mať. Na príliš krátke stúpadlo sa vám však zase pri dlhších zjazdoch z kopca nezmestia obe chodidlá, a nebudete si tak môcť plne odpočinúť. Optimálne preto voľte dĺžku okolo 40 cm, ktorá by mala byť dostatočná. Vždy si ale radšej vyskúšajte, či sa vám na stúpadlo aspoň našikmo obe nohy zmestia.

Nášľapná šírka

Hoci šírka stúpadlá nepatrí medzi úplne zásadné parametre, spomenieme aj ju. Ideálne by ste mali na stúpadlo stáť presne v stredu (teda v osi stroja). Širší nášľap vás môže zvádzať k tomu, aby ste nohu posúvali mimo stred, čím ľahko meníte ťažisko. U širokého stúpadlá je navyše vysoká pravdepodobnosť, že o neho „ukopnú“ členok odrazovej nohy.

Vždy preto voľte šírku približne rovnako veľkú ako je šírka vášho chodidla. Zvyčajne stačí, keď sa šírka nášľapu pohybuje okolo 10-11 cm.

Výška riadidiel

Výška riadidiel, respektíve rozpätie, v ktorom je možné výšku nastaviť, naopak patrí medzi zásadné parametre. Príliš nízko položená riadidlá mávajú za následok bolesti chrbta, vysoko položené zase výrazne sťažujú ovládanie, čo môže byť nebezpečné najmä pri vyšších rýchlostiach.

Zvyčajne sa odporúča voliť pre deti výšku riadidiel od 50 cm hore a pre dospelých v rozmedzí od 90 cm do 130 cm (napr. Pre človeka vysokého 175 cm sa ideálna výška pohybuje okolo 85 cm). Optimálna výšku (pre deti i dospelých) však jednoducho zmeriate tak, že sa postavíte vedľa približovadla a v rovnakom mieste, kde máte bedrový kĺb, by mala končiť horná hrana riadidiel. Pri meraní vždy stojte na zemi, nikdy na stúpadlo! Ak si výškou nie ste istí, alebo ste začiatočníci, môžete riadidlá nastaviť o niekoľko centimetrov viac, bude sa vám lepšie odrážať.

Vyššie popísaný návod však platí len pre bežné modely, napríklad riadidlá freestylových strojov bývajú posadená ktorej (pre 175 cm vysokého jazdca je to približne 67 cm).

Typy bŕzd

Kvalita bŕzd je úplne zásadné, teda ak chcete jazdiť čo najdlhšie bez úhony. Zvyčajne sa stretnete s tromi typmi bŕzd:

  • nášľapnými,
  • čeľusťovými
  • a kotúčovými.

Nášľapné zadne brzdy sa nachádzajú v zadnej časti stúpadlá. Ak potrebujete pribrzdiť či zabrzdiť, jednoducho brzdu prišliapnete. Jedná sa o najlacnejší typ, ktorý veľmi často nájdeme u mestských a skladacích typov.

Čeľusťové brzdy sú páčky na riadidlách, ktoré fungujú úplne rovnako ako u bicyklov. Zvyčajne sa čeľusťové brzdy používajú u približovadiel s nafukovacími kolesami. Ide o cenovo dostupnú variantu, ktorá je jednoduchá na údržbu a zároveň veľmi účinná aj v obtiažnejším teréne.

Kotúčové brzdy sú najúčinnejším typom, ale tiež najdrahším. Fungujú tiež na princípe páčok, ale využívajú oveľa zložitejšie mechanizmus než brzdy čeľusťové. A sú tiež výrazne zložitejšie na údržbu, keďže musí byť neustále udržiavané v čistote. Používajú sa najmä u športových, terénnych, zjazdových a špeciálnych kolobežiek.

Vybavenie a bezpečnosť

Spolu s približovadlo sa oplatí zaobstarať tiež vhodné vybavenie, ktoré zvýšia vašu bezpečnosť a komfort pri jazde. Myslite tiež na to, že kolobežka podlieha rovnakým dopravným predpisom ako cyklistické koleso, niektoré z doplnkov sú preto nielen odporúčané, ale priamo povinné.

Medzi vybavenie, ktoré výrazne prispeje k ochrane vášho zdravia, patria najmä:

  • prilba,
  • chrániče,
  • odrazky,
  • reflexné nálepky a pásky,
  • osvetlenia.

Medzi voliteľné vybavenie radíme:

  • blatníky,
  • brašne,
  • tachometer,
  • zvonček,
  • vhodné oblečenie a obuv.

Helma

Keď idete s približovadlom do cestnej premávky, musíte rešpektovať pravidlá cestnej premávky rovnako ako cyklisti. Pre osoby mladšie ako 18 rokov to znamená, že musí mať pri jazde nasadenú vhodnú helmu. Hoci pre osoby staršie ako 18 rokov táto vyhláška neplatí, rozhodne odporúčame jej pravidelné nosenie všetkým bez ohľadu na vek.

Pre bežné koloběhání vám postačí klasická cyklistická. Pre freestyle a zjazdové modely odporúčame špeciálne helmy, ktoré vás maximálne ochráni.

Chrániče

Najmä deti, freestylisté a zjazdári si zaslúžia tiež ochranu v podobe vhodných chráničov lakťov a kolien. Vo všetkých prípadoch vám poslúži bežné chrániče na in-line.

Odrazky

Predné biele a zadné červené odrazové sklo tiež patrí podľa vyhlášky medzi povinnú výbavu všetkých modelov, s ktorými vyrazíte do cestnej premávky. Je vhodné zvoliť na každé kolo dve odrazky (celkom teda štyri). Umiestňujú sa bežne do výpletu kola.

Reflexné nálepky a pásky

Skvelým receptom na to, ako byť vidieť, je voľba výrazné farby rámu. Najmä dámske modely kolobežiek sa vyrába v mnohých pestrých a žiarivých farbách (najmä žltá a ružová). Ak však zvolíte model tmavšie (a teda horšie viditeľné) farby, je vhodné ho okrem odrazok doplniť aj reflexnými nálepkami. Tie sa umiestňujú na viditeľné miesta (často trebárs na plášte pneumatík, helmu, batoh a pod.).

Vynikajúce sú tiež reflexné pásky umiestnené na riadidlách, zápästiach či členkoch. Nezabúdajte, že je veľmi dôležité, aby ste boli vidieť na čo najväčšiu vzdialenosť. Najviditeľnejšie miesto je pritom váš trup.

Osvetlenie

Osvetlenie opäť patrí medzi povinnú výbavu a je dôležité najmä, ak jazdíte často za tmy či za šera.

Predné svetlo je ideálne bežné biele cyklistické. Montuje sa na riadidlá a môžete ich doplniť aj čelovkou na helme. Vhodne zvolené predné svetlo je také, ktoré je dostatočne silné na to, aby osvietilo kus cesty pred vami a zároveň vás urobilo dobre viditeľnými pre ostatných účastníkov premávky.

Horšie sa na konštrukciu montuje zadné červené svetlo. Bežné cyklistické svetlo je nevhodné (ak je namontujete na zadnú vidlicu zboku, čoskoro si ich ukopnú). Pri montáži na blatník (pokiaľ ho teda máte) je zase potreba poriadna dávka šikovnosti. Ideálnou voľbou sú špeciálne adaptéry pre uchytenie na vidlicu približovadlo, ktoré ponúkajú niektorí výrobcovia.

Ideálne si kúpte dve zadné svetlá a namontujte ich na obe strany (ak by ste zvolili iba jednu stranu, bolo by svetlo v určitom uhle neviditeľné). Veľmi vhodné je tiež umiestnenie blikačky na batoh, zadnú stranu helmy alebo na zadnú stranu opasku. Čím vyššie svetlo umiestnite, tým lepšie bude viditeľné. Vždy tiež radšej voľte silnejší variant – je lepšie pôsobiť ako prezdobenej pojazdný vianočný stromček ako skončiť pod kolesami nepozorného vodiča.

Ostatné vybavenie

Predovšetkým v tom prípade, že plánujete jazdiť tiež za dažďa či v teréne, nevyhnete sa kúpu blatníkov. Vyberajte vždy také, ktoré sú určené pre váš konkrétny model. Najlepšie vám v tomto smere poradia priamo v servise.

Väčší brašne uvítate, ak budete jazdiť predovšetkým na dlhšie výlety. Na kratšie výjazdy sa zase hodí menší úložný priestor. Vhodné sú košíky alebo menšie brašne obvykle upevnené na rám pod riadidlami či na samotné riadidlá kolobežky. Stredne veľké brašne sa upevňujú najčastejšie na riadidlá, tie väčšie potom na prednej nosič (ojedinele tiež na špeciálne zadný nosič, batožinu na ňom umiestnená ale zvyčajne zavadí pri odraze).

Opäť najmä milovníci športových, turistických a zjazdových modelov ocenia tachometer, s ktorým budú mať prehľad o počte najazdených kilometrov.

Jazda na cyklotrasách či v meste zasa vyžaduje doplniť riadidlá vhodným zvončekom, ktorý môže veľmi efektívne zabrániť nechcenej kolízii.

A najmä pre dlhšie trasy je dôležité tiež zvoliť vhodné oblečenie a obuv. Odporúčame najmä cyklistické rukavice s gélovou výstelkou, ktoré uľaví vašim dlaniam a v prípade pádu zmierni jeho následky. Nezabúdajte tiež na kvalitnú obuv. Pri kolobehu sa osvedčili najviac kvalitné bežecké topánky.

späť hore ↑

Cenové relácie

Obvykle dopredu vieme, koľko do vysnívaného modelu chceme investovať. Cena preto patrí tiež medzi dôležité parametre, podľa ktorých sa môžeme pri výbere riadiť. Vydelili sme preto štyri základné cenovej kategórie aj s všeobecnou charakteristikou modelov, ktoré do nich patrí.

  • do 40 Euro
  • od 40 do 100 Euro
  • od 100 do 250 Euro
  • nad 250 Euro

Najnižšia cenová kategória

Už do 40 € môžete zaobstarať vyhovujúce modely pre deti (zvyčajne trojkolesové, mestské alebo skladacie). Tým najmenším môže stačiť plastový model za dvadsať €. Vhodné sú na krátke mestské prechádzky.

Kvalitné modely pre dospelých by ste však v tejto kategórii hľadali márne.

Nižšia cenová kategória

Tady už nájdeme aj modely pre dospelých – jedná sa však len o mestskej, skladacie, prípadne lacnejšie freestylové modely. Vyskytuje sa tu síce aj niekoľko modelov s nafukovacími kolesami (zvyčajne 16/12), ale tie nedosahujú príliš vysokej kvality.

Stredná cenová kategória

V rozmedzí od 100 do 250 € si už vyberie väčšina koloběžkových nadšencov. Nachádza sa tu najmä kvalitné bežné modely s nafukovacími kolesami (zvyčajne 20/16) aj tie freestylové. Často sa jedná o robustnejší pevné stroje, ktoré uvezú aj 150 kg vážiaceho jazdca, ponúkajú zároveň všetko, čo bežný užívateľ potrebuje.

Vyššia cenová kategória

Ak to však s koloběháním myslíte vážne, rozhodne sa porozhliadnite v cenovej relácii nad 250 €. Do tejto kategórie spadajú veľmi kvalitné bežné a špecializované stroje. Veľmi často tu nájdete aj modely s veľkosťou kolies 26/20.

Nad 400 € sa už jedná o špičkovú kvalitu, ktorá ponúka stroje s tými najlepšími vlastnosťami. Prípadne si môžete nechať vyrobiť stroj vám presne na mieru.

späť hore ↑

Tipy na záver

  1. Pri výbere kolobežky pre dospelých je vždy najlepšie si ju vyskúšať, ideálne prejsť na nej pár kilometrov, krátkym zvezením toho bohužiaľ moc nezistíte.
  2. Ak budete mať už približovadlo doma, pred každou jazdou vždy starostlivo skontrolujte, či sú utiahnuté všetky skrutky, najmä v zadnej náprave nesmie nič vyčnievať (mohlo by dôjsť k zraneniu nohy).
  3. V cestnej premávke musíte podobne ako na bicykli signalizovať smer jazdy. Držať riadidlá iba jednou rukou však môže byť najmä spočiatku zložité a nebezpečné. Nacvičte si to preto najskôr na pokojnom a bezpečnom mieste.
  4. Podobne ako cyklistické koleso, aj kolobežka môže byť vybavená stojanom, ktorý zaistí stabilitu pri státí. Odporúčame zájsť do servisu, kde vám poradia s výberom a zaistí profesionálnu montáž.
  5. V mnohých mestách a turistických destináciách začínajú byť bežnou praxou nielen požičovne bicyklov, ale i kolobežiek. Môžeme vám garantovať, že zo stúpadlá približovadlo získa vaša dovolenka oveľa väčší šmrnc.
  6. Ak vaše dieťa už kolobežke odrástlo, veľmi ľahko ju môžete predať na niektorom z bazárov, kde o ne býva veľký záujem (to sa napokon týka nielen modelov pre deti, ale aj tých pre dospelých vrátane motorových a benzínových).
  7. Ak si neviete rady, ako vybrať tú naj kolobežku pre dospelého či dieťa, oplatí sa venovať pozornosť aj užívateľským recenziám a diskusiám na internete, prípadne sa môžete zamerať na top produkty či víťaza nezávislých testov a odporúčania profíkov.
  8. Veľmi špecifickým dopravným prostriedkom je aj hoverboard, čo veľmi frčia ako medzi deťmi, tak medzi dospelými. Ide o dvojkolesové „doska“, ktoré funguje na batériu a ovláda sa pomocou náklonu tela.

Kategórie:

Budeme radi počuť vaše myšlienky

      Napíšte odpoveď