Ako vybrať navigáciu

Jazdíte často autom, na motorke, na bicykli alebo vyrážate na pešie túry? Radi by ste na svojich cestách mali vždy po ruke chytré zariadenie, ktoré vám poradí, kadiaľ vedie najkratšia cesta, kde je najbližšia čerpacia stanica alebo na aké počasie sa máte pripraviť v nasledujúcich dňoch? Neoceniteľným pomocníkom pre všetkých cestovateľov je GPS navigácia. Ako ale vybrať spoľahlivý prístroj, ktorý vás nesklame? Užitočné rady, ako na to, sa dozviete v nasledujúcom článku.

Test navigácií 2023

NázovCelkom
1.Garmin DriveSmart 61S Lifetime Europe45Zistiť cenu
80%
Recenzia
2.NAVITEL G550Zistiť cenu
74%
3.TomTom Start 52 Europe LifetimeZistiť cenu
71%
4.NAVITEL E700Zistiť cenu
65%

TomTom Start 52 Europe Lifetime

Uhlopriečka5 ″
Rozlíšenie480 x 272
Výdrž batérie60 min.
Typautomobilová
Určenieosobné automobily
Kapacita batérie1100 mAh
RDS-TMCáno
Asistent jazdných pruhováno
3D zobrazenienie
POIáno
Handsfreenie
Lifetimeáno
Pamäťová kartaáno
Bluetoothnie
USBáno
OdolnosťIPX 0
Rozmery144,5 x 90 x 22,2
Hmotnosť235 g

Toto zariadenie je vybavené matným rezistívnym displejom s uhlopriečkou 5 „, čo je ideálna veľkosť pre osobných vozidla. Hodnota rozlíšenie síce nie je nijako vysoká (480 x 272 px), ale dostačujúca. Grafické zobrazenie je príjemné a prehľadné. Ovládanie je veľmi intuitívne a jednoduché. Samozrejmosťou je slot pre Micro SD kartu. Výdrž po odpojení z napájania sa pohybuje okolo 1 hodiny.

Dotykový displej sa ovláda pomocou prstov, a hoci sa jedná o rezistívny typ, možno využívať aj potiahnutie prstami podobne, ako sme zvyknutí pri moderných smartphonov. Oceňujeme tiež využitie kontrastných farieb v rámci mapových podkladov a naplánovanej trasy.

Na displeji okrem mapy a vypočítané trasy nájdete aj znaky „+“ a „-„, ktorými možno mapu priblížiť alebo oddialiť, tlačidlo pre vstup do prehľadného menu, aktuálny čas, počet kilometrov zostávajúci do cieľa, odporúčanú rýchlosť jazdy v danom úseku či informácie o obmedzenia prevádzky. Prístroj veľmi rýchlo vypočíta novú trasu, ak napríklad zle odbočíte.

Na výber máte z dvoch hlasov navigácie – mužského alebo ženského. Pri jazde sa však občas stane, že pokyn nie je úplne presný (napr. namiesto „odbočte doprava na ceste č. 443“, sa ozve iba „odbočte doprava 443“, čo môže byť mätúce). Bohužiaľ tiež databáza orientačných a popisných čísel nie je kompletná. S každou ďalšou aktualizáciou by však týchto nedostatkov malo ubúdať.

Oceňujeme doživotnú bezplatnú aktualizáciu mapových podkladov, ktoré zahŕňajú 45 európskych štátov s rôznym stupňom pokrytia (napr. Bulharsko len zo 75% a Ukrajinu zo 45%). TomTom ponúka aj bezplatnú doživotnú aktualizáciu software. Stačí iba pripojiť GPS zariadenia k počítaču a stiahnuť najnovšiu verziu.

Štart 52 však neumožňuje pripojenie cez WiFi alebo Bluetooth. Je však vybavený funkciou RDS-TMC, asistentom radenia do jazdných pruhov a body záujmu (POI). Funkciu databázu radarov je možné bezplatne využívať len po dobu troch mesiacov. V balení okrem samotného prístroja nájdete aj jednoduchý ale spoľahlivý obojstranný držiak na čelné sklo vozidla, USB kábel a napájací kábel s TMC prijímačom do auta.

Ak si nepotrpíte na zložité prístroje s množstvom najrôznejších funkcií a vyžadujete od GPS systému najmä spoľahlivé, rýchle a presné navedenie do cieľa, Štart 52 v takom prípade rozhodne patrí medzi modely, ktoré vám môžeme vrelo odporučiť.

  • pomer cena / kvalita
  • spoľahlivosť
  • prehľadné kontrastné zobrazenie
  • doživotná bezplatná aktualizácia máp
  • doživotná bezplatná aktualizácia softvéru
  • málo funkcií
  • nízka kapacita batérie
  • nižšie rozlíšenie
  • nepresná hlasová navigácia (v niektorých prípadoch)
Zistiť cenu

Mio MiVue Drive 65LM Lifetime

Uhlopriečka6,2 ″
Rozlíšenie800 x 480
Výdrž batérie40 min.
Typautomobilová
Určenieosobní automobily, karavany, nákladní vozidla
Kapacita batérie1100 mAh
RDS-TMCáno
Asistent jazdných pruhováno
3D zobrazenieáno
POIáno
Handsfreeáno
Lifetimeáno
Pamäťová kartaáno
Bluetootháno
USBáno
OdolnosťIPX 0
Rozmery173,1 x 101,5 x 18,7
Hmotnosť295 g

Mio MiVue Drive 65 LM je GPS navigácia s čelnou kamerou, ktorá slúži namiesto bežnej kamery do auta. Možno ju využiť ako pre bežné osobné autá, tak pre karavany, obytné či nákladné vozy. Tento prístroj totiž umožňuje nastaviť režim podľa daného typu vozidla, ktorému prispôsobí výber trasy (napr. pre nákladné vozne sa vyhne zníženým podjezdům, mostom s nízkou nosnosťou pod.).

Model MiVue Drive 65 LM je vybavený matným rezistívnym displejom s uhlopriečkou 6,2 „a vysokým rozlíšením (800 x 480 px). Na zadnej strane sa nachádza integrovaná Extreme HD (1 296 px) kamera.

Na displeji toho okrem mapy a vašej aktuálnej pozície veľa nenájdete. Jedná sa len o aktuálny čas a tlačidlo, ktorým prejdete do módu kamery. Hoci je funkcia autokamera pre mnoho vodičov neoceniteľná, treba mať na pamäti, že sa jedná predovšetkým o GPS systém. Ak prístroje pozrieme z tohto uhla pohľadu, musíme mu vytknúť menej kontrastný a menej prehľadné zobrazenie mapy a trasy. Zamrzelo tiež obmedzený výber hlasu navigácie. V českej ponuke nájdete totiž iba jeden mechanický hlas, na ktorý je potrebné si zvyknúť.

Samotný navigačný systém funguje pomerne dobre – prístroj veľmi rýchlo nájde novú polohu a prepočíta trasu. Kamera aj navigácia navyše fungujú bez problémov súbežne. MiVue Drive 65 LM vás však občas navedie nezmyselnými cestami, čo je zrejme dané tým, že prístroj pri vyhľadávaní najvhodnejšej trasy zohľadňuje väčšie množstvo parametrov (napr. pre nákladné vozne sú to zníženej podjazdy a ďalšie obmedzenia). Bohužiaľ prístroj pri zapnutí občas tzv. „zamrzne“, a je potrebné ho sňať z držiaka a reštartovať, čo je veľmi nepríjemné.

Bohužiaľ v mapách veľmi často chýbajú čísla popisná. Prístroj vás preto zavedie iba do určitej ulice, nie už na danú adresu. Funkcia RDS-TMC v tuzemsku obvykle nebýva spoľahlivá a aktuálne, čo sa týka aj tohto modelu. Databáza rýchlostných radarov je tiež výrazne obmedzená a registruje iba minimum meracích zariadení, na ktoré vás na cestách upozorní.

Hoci tento model disponuje asistentom radenia do jazdných pruhov, bezpečnostným upozornením pri náhlom opustenia jazdného pruhu a upozornením nebezpečenstvo čelnej zrážky, tieto funkcie sú dostupné iba v anglickom jazyku (čo sa však môže s novšími aktualizáciami zmeniť). MiVue Drive 65 LM vie tiež vyhľadať najbližšie parkovacie miesto a pomocou technológie Bluetooth ho možno spárovať s mobilným telefónom a využiť k bezpečnému telefonovanie za jazdy (handsfree).

Potešila nás bezplatná doživotná aktualizácia mapových podkladov, ktoré zahŕňajú až 44 európskych štátov. Bezplatne je tiež aktualizácia databázy radarov. Bohužiaľ väčšina ostatných funkcií je časovo obmedzená a v prípade potreby je nutné si ich po vypršaní lehoty dokúpiť. Jedná sa napríklad o nastavenie typu vozidla, bezpečnostné funkcie či parkovací asistent.

V balení nájdete okrem samotného GPS prístroje, kvalitný držiak s prísavkou na čelné sklo vozidla, nabíjací kábel do automobilu, Micro SD kartu (s kapacitou 16 GB) a DVD sa softvér a návodom. Veľmi negatívne nás prekvapila nepochopiteľná absencia USB kábla, ktorý nutne potrebujete pre pripojenie k počítaču. Pokiaľ ho doma nemáte, budete si ho musieť dokúpiť.

Ak  zháňate GPS zariadenie s kamerou pre navigáciu aj záznam trasy v jednom, rozhodne môžete o MiVue Drive 65 LM uvažovať. Počítajte však s dodatočnou investíciou, pretože si budete musieť niektoré funkcie neskôr dokúpiť. A hoci sa jedná o kvalitné zariadenia, nie vždy je spoľahlivé.

  • vhodné pre všetky typy vozidiel
  • kvalitná autokamera
  • doživotná bezplatná aktualizácia máp
  • handsfree
  • vyššia nákupná cena
  • nízka výdrž batérie
  • prístroj zamŕza
  • iba jeden navigačný hlas
  • po vypršaní lehoty spoplatnenie niektorých funkcií
  • chýba USB kábel
Zistiť cenu

NAVITEL E700

Uhlopriečka7 ″
Rozlíšenie800 х 480
Výdrž batérie120 min.
Typautomobilová
Určenieosobné automobily
Kapacita batérie1600 mAh
RDS-TMCnie
Asistent jazdných pruhováno
3D zobrazenieáno
POIáno
Handsfreenie
Lifetimeáno
Pamäťová kartaáno
Bluetoothnie
USBáno
OdolnosťIPX 0
Rozmery175 x 110 x 13
Hmotnosť168 g

GPS navigácia do auta E700 Navitel patrí medzi veľmi lacné modely. Ponúka však pomerne veľké množstvo funkcií a nastavení. Tento model disponuje veľkým rezistívnym displejom s uhlopriečkou 7 „. Keďže sa jedná o dosť veľké zariadenie, je potreba u neho dávať pozor na to, aby vodiči nebránilo vo výhľade na vozovku a okolie. Vďaka matnému prevedenia displeja neodráža priame slnečné lúče, a nevznikajú teda nepríjemné odlesky, ktoré obvykle výrazne zhoršujú čitateľnosť.

Rozlíšenie displeja nie je vzhľadom na jeho veľkosť nijak závratné a činí len 800 x 480 pixelov, čo sa negatívne odráža na grafickom prevedení softvéru. To nás bohužiaľ neoslnil, ak však zohľadníme cenu, nie je to žiadnym prekvapením. Samozrejmosťou je vstup pre SD kartu (s kapacitou až 32 GB).

Displej možno ovládať buď pomocou prstov alebo tzv. stylusu (dotykového pera), ktoré je súčasťou balenia. Ovládanie prstami nie je príliš pohodlné, pretože na obrazovku prístroja musíte prsty viac pritlačiť, inak nereaguje. Stylus síce funguje dobre, ale jeho použitie je pomerne nepraktické. Nepoteší ani veľmi slabý procesor, ktorý zariadenie výrazne spomaľuje.

Okrem mapy a aktuálne trasy sa na displeji prístroja zobrazuje ešte niekoľko ďalších informácií. Konkrétne sa jedná o stav batérie, hodiny, nastavenie zvuku, znaky „+“ a „-“ pre priblíženie a oddialenie mapy a možnosť prepnúť medzi 2D a 3D zobrazením mapy. Prístroj sa zvyčajne uvedú do prevádzky do 30 sekúnd od zapnutia.

Menu je prehľadné a ponúka všetky bežné funkcie. Ovládanie je pomerne intuitívne a jednoduché. V rámci slovenského jazyka môžete vyberať medzi dvoma hlasy – ženským a mužským. Prístroj do pamäte ukladá históriu cieľov. Už raz prejdenej trasy preto môžete neskôr využiť. Prekvapivo tento model disponuje tiež hudobným prehrávačom či rádiom. Kvalita zvukovej stopy však nie je príliš vysoká. Chválime ale možnosť vyhľadávať aj pomocou čísel popisných.

Súčasťou E700 je doživotná aktualizácia mapových podkladov (tzv. Lifetime) až 4x ročne, čo je najskôr najväčšou prednosťou tohto prístroja. Jedná sa o detailné mapy Európy, Ruska a Kazachstanu (celkom až 47 krajín). Bohužiaľ v mapách Slovenskej republiky sa vyskytujú drobné chyby (napr. Chýbajúce názvy ulíc) a toto GPS zariadenie tiež spravidla ignoruje jednosmerné ulice. V praxi tiež občas dochádzalo k tzv. zamrznutiu obrazovky, ktoré bolo nutné v niekoľkých prípadoch riešiť vypnutím a opätovným zapnutím prístroja.

E700 nie je vybavený modulom WiFi ani technológiou Bluetooth. Disponuje však pomerne veľkou ponukou funkcií – nechýba asistent radenie do jazdných pruhov, databázy radarov, oznámenia na blízkosť spomaľovacích prahov, upozornenie na zmeny maximálnej povolenej rýchlosti či body záujmu. U poslednej menovanej funkcie (POI) však bohužiaľ nie je možné do mapy nahrať vlastné body záujmu, čo považujeme za veľké mínus.

Súčasťou balenia je prekvapivo kvalitný naklápací držiak s prísavkou na čelné sklo, mini-USB kábel, stylus a samozrejme tiež napájací kábel (12/24 V). Bez pripojenia k zdroju elektrického napätia prístroj s plne nabitou batériou vydrží v prevádzke menej ako 2 hodiny. Priložený manuál hodnotíme ako príliš stručný a málo prehľadný.

  • veľmi nízka obstarávacia cena
  • doživotná bezplatná aktualizácia máp
  • veľký displej
  • nízka kvalita
  • slabý procesor
  • náročné ovládanie prstami
  • nekvalitná grafika
  • nekvalitná zvuková stopa
  • prístroj zamŕza
  • nemožno uložiť vlastné body záujmu
Zistiť cenu

NAVITEL G550

Uhlopriečka4,3 ″
Rozlíšenie480 x 272
Výdrž batérie180 min.
Typmotocyklové
Určeniemotocykle, osobné automobily
Kapacita batérie1500 mAh
RDS-TMCnie
Asistent jazdných pruhováno
3D zobrazenieáno
POIáno
Handsfreeáno
Lifetimeáno
Pamäťová kartaáno
Bluetootháno
USBáno
OdolnosťIPX 6
Rozmery127 x 87 x 18
Hmotnosť400 g

Moto GPS navigáciu G550 od Navitelu môžete využiť aj v automobile. Okrem pomerne nízke ceny ponúka všetky základné funkcie, ktoré sú pre navigáciu na motocykel nevyhnutne potrebné.

Rezistívny displej s veľkosťou 4,3 „možno ovládať ako prsty, tak dotykovým perom, ktoré je súčasťou balenia. Pomerne dobre funguje aj ovládanie poklepaním v motoristických rukaviciach, ovládanie ťahaním je horšie. Dotykové pero sa hodí v prípade, že potrebujete daný bod určiť presne .

Bohužiaľ displej je veľmi náchylný na poškriabanie a je na neho veľmi zle vidieť pri priamom slnečnom svetle. Ihneď po vybalení ho doporučujeme opatriť ochrannou fóliou, ktorá sa používa napr. na mobilné telefóny či tablety. Rozlíšenie displeja (480 x 272 px) je dostatočné. Farby mapových podkladov aj menu by však mohli byť živšie a kontrastnější.Na displeji sa okrem mapy zobrazujú aj informácie, ktoré zahŕňajú aktuálny čas, čas zostávajúci do cieľa, vašu aktuálnu rýchlosť a predpísanú povolenú rýchlosť, tiež znaky pre „+“ a „-“ , ktorými možno priblížiť alebo oddialiť mapu alebo prepínanie medzi 2D a 3D zobrazením. G550 vydrží bez napájania približne tri hodiny, čo je veľmi dobré. Sprevádzkovanie prístroja po zapnutí trvá okolo 40 sekúnd.

Na výber máte z dvoch slovenských hlasov – mužského a ženského. V prípade motocyklov sa jedná o skutočne dôležitý parameter, pretože G550 možno pomocou Bluetooth prepojiť s handsfree sadou a počúvať pokyny priamo v prilbe. Túto funkciu veľmi chválime. Povely sú počuť dobre a pripojenie je jednoduché.

Tento model disponuje mapami 41 štátov Európy vrátane Ruska a Kazachstanu. Samozrejmosťou je ich doživotná bezplatná aktualizácia. Mapové pokrytie však nie je na území všetkých krajín 100% (biele miesta sa vyskytujú napr. V Rumunsku či na Ukrajine).

Ponúka tiež niektoré praktické funkcie, medzi ktoré patrí napríklad asistent radenia do jazdných pruhov, body záujmu, databázy radarov, nočný a denný režim či hudobný prehrávač. Počúvanie hudby si však najskôr kvôli skutočne veľmi nekvalitnému zvukovému výstupu príliš neužijete. V prípade potreby môžete nastaviť aj vlastnú trasu. Pozitívna je tiež odolnosť voči vode (ustojí i dážď), nárazom a prachu.

Chválime obsiahle balenie, v ktorom nič nechýba. Okrem samotného prístroja v ňom nájdete dva držiaky a napájacie adaptéry (oboje do auta i na motorku), USB pre pripojenie do počítača, USB dobíjací kábel do zásuvky, dotykové pero, skrutkovač na otváranie špeciálny zátky, pinzetu na vybratie SD karty a manuál. Je potrebné povedať, že špeciálny kĺbový držiak dobre drží aj pri jazde po nerovnostiach.

G550 za prijateľnú cenu ponúka všetko, čo by mala vo svojej základnej výbave obsahovať každá moto navigácia, musíte však počítať s tým, že sa nejedná o top model a má svoje muchy. Hoci je určená aj pre automobily, odporúčame ju predovšetkým motorkárom.

  • nízka obstarávacia cena
  • príslušenstvo
  • odolnosť
  • doživotná bezplatná aktualizácia máp
  • handsfree
  • málo kontrastné zobrazenie
  • nečitateľný displej pri priamom slnku
  • displej je náchylný na poškriabanie
Zistiť cenu

Než sa začítate do najrôznejších informácií, parametrov a rád v našom článku, jednoducho vám vysvetlíme, čo skratka GPS znamená. GPS je skratkou anglických slov Global Positioning System, cožv slovenčine znamená družicový navigačný prístroj. Vďaka GPS môžete lokalizovať akýkoľvek bod na zemi s presnosťou na 10 metrov. Prevádzkovateľom tohto systému je ministerstvo obrany USA.

Typy GPS navigácií

Pred výberom je úplne zásadné si ujasniť, za akým účelom budete prístroj používať. Všeobecne možno vyberať z dvoch základných skupín:

  • automobilových
  • a turistických (outdoorových).

Okrem týchto základných typov však existuje ešte niekoľko hybridných zariadení, medzi ktoré radíme navigácie:

  • motocyklové,
  • cyklistické
  • a špeciálne (vodácke, letecké atp.).

GPS navigácia do auta

Automobilové GPS navigácie patrí medzi najžiadanejšie na trhu a nie je divu. Ak plánujete cestovať autom do neznámych miest, nie je nič, čo by vám mohlo s orientáciou pomôcť lepšie.

Medzi typické vlastnosti auto navigácií patrí slabší odolnosť (spadne je zvyčajne len raz) a nižšia kapacita integrovanej batérie (v porovnaní s outdoorovými modelmi). Na druhú stranu sú výkonnejšie, majú väčší displej aj rozlíšenie a napájanie je umožnené pomocou kábla pripojeného do cigaretového zapaľovača či USB konektora.

Spravidla ich delíme na dva hlavné typy:

  • zabudované
  • a prenosné.

GPS navigácie zabudované do auta

Ak napríklad pri kúpe nového vozidla narazíte na model, ktorého výrobca ponúka ako súčasť nadštandardnej výbavy tiež GPS prístroj, spozornite. Hlavnou nevýhodou týchto modelov je totiž skutočnosť, že bývajú veľmi často zastarané. Vývoj automobilov postupuje ďaleko pomalšie, než ako je tomu u čiernej elektroniky. Okrem toho si výrobcovia za zabudované GPS prístroje väčšinou nechávajú zaplatiť aj pár tisíc.

Medzi ďalšie nevýhody zabudovaných palubných systémov patrí, že najrôznejšie vylepšenia a aktualizácie závisí len na výrobcovi. Tiež možnosť nahrať iný softvér či mapy, než ktoré v prístroji boli, síce zvyčajne dajú, ale je to technicky zložité. Podobne tiež výmena navigačného zariadenia (napr.v prípade poruchy) je finančne veľmi náročná. V neposlednom rade si zvolený typ prístroja nemôžete vybrať a musíte sa jednoducho uspokojiť s tým, čo vám ponúkol výrobca.

Zabudovaný typ GPS však nemá len nevýhody, ale aj svoje nesporné výhody. Medzi tie patria najmä skutočnosť, že na prednom skle vo výhľade neprekáža držiak a na palubnej doske drôty. Veľkou prednosťou je vynikajúca počuteľnosť, keďže tieto prístroje bývajú prepojené s reproduktormi vo vozidle. To isté možno povedať o displeji – pokiaľ je automobil vybavený integrovaným displejom, nepotrebujete už ďalšie pre GPS, pretože dôjde k systémovému prepojenie oboch zariadení. A samozrejme nemožno opomenúť ani skvelý dizajn, ktorý ladí s interiérom vášho vozidla.

Medzi základné výhody a nevýhody zabudovaných prístrojov patrí:

  • vyzerajú lepšie
  • neprekáža vo výhľade
  • napájací kábel nie je vidieť
  • vysoká cena
  • obmedzený výber
  • zložitejšie aktualizácie máp
  • pomalý vývoj (môžu byť zastaralé)
  • nemožno použiť vo viacerých vozidlách

Prenosné GPS navigácie do auta

Hoci prenosné navigačné zariadenie odporúčame zvoliť radšej ako vyššie spomínaný typ, tiež ono má svoje nevýhody aj výhody, s ktorými je dobré sa zoznámiť.

Medzi úplne zásadnú nevýhodu patrí fakt, že toto zariadenie môže prekážať vo výhľade vodičovi vozidla a tým ohroziť bezpečnosť prevádzky. Naviac je potrebné prístroj pripojiť pomocou káblov, ktoré môžu prekážať v ovládaní vozidla. Okrem toho sa jedná o pomerne atraktívny predmet pre vykrádačov áut. Aby ste preto predišli odcudzeniu svojho navigačného zariadenia, odporúča sa ho pri každom parkovaní odmontovať a schovať.

Vyššie spomenutá negatíva však celkom iste vyváža pozitívne vlastnosti prenosných zariadení. Tie sú definované najmä úplne slobodným výberom – jednoducho sa podľa svojich vlastných preferencií môžete rozhodnúť pre model, ktorý vám bude vyhovovať. Oceníte tiež nižšiu obstarávaciu cenu, oveľa ľahšie a lepšiu možnosť aktualizácie máp a softvéru či prenositeľnosť, vďaka ktorej možno tú istú navigáciu používať vo viacerých vozidlách, prípadne pri peších výletoch neznámou lokalitou. Súčasťou týchto prístrojov sú navyše často aj doplnkové funkcie ako je MP3 prehrávač, prehliadač fotografií a pod.

Medzi zásadné výhody a nevýhody prenosných navigačných zariadení patria:

  • ľahšie manipulácia
  • široký výber
  • jednoduchá aktualizácia máp
  • možno použiť vo viacerých vozidlách
  • napájací kábel je nevzhľadný
  • môže prekážať vo výhľade
  • slabá výdrž integrovanej batérie

GPS navigácia pre karavany, obytné vozy, autobusy, nákladné autá, kamióny

Tento druh navigačných zariadení je prispôsobený väčšinou pre konkrétny typ vozidla. Zvyčajne je vybavený veľkým displejom (6 „až 7“) a okrem funkcií bežných pre osobné automobily, vie vypočítať trasu podľa parametrov daného vozidla (karavanu, kamiónu, autobusu i.). Stačí, keď do prístroja zadáte výšku, dĺžku, šírku a hmotnosť vozidla a GPS prístroj vypočíta ideálnu trasu, na ktorej nehrozí príliš nízke podjazdy, mosty s nízkou nosnosťou, obmedzenia pre daný typ vozidla a pod.

GPS navigácia na motorku

GPS moto navigácia určené pre motorkárov patrí medzi hybridné typy, ktoré sa nachádza niekde na polceste medzi automobilovými a turistickými prístrojmi. V podstate vychádzajú z automobilového typu prístroja, len majú trochu iná špecifiká a ponúkajú niektoré odlišné funkcie.

Tieto modely sú menšie, odolnejšie voči pádu, zvyčajne vodotesné (čo oceníte predovšetkým pri silnom daždi) a je možné ich pohodlne ovládať aj v rukaviciach. Mnoho moderných GPS navigácií na motocykel je navyše možné pomocou Bluetooth prepojiť s handsfree sadou. Vďaka tomu sú hlasové povely z moto navigácie upevnené v držiaku na riadidlách prenášané až do prilby. Bez tohto vylepšenia samozrejme nie je nič podobného možné.

Ak neviete, akú GPS navigáciu na motorku vybrať, odporúčame zamerať sa najmä na ľahkú ovládateľnosť (v ideálnom prípade by malo byť ovládanie jednoduché aj v moto rukaviciach), dobrú čitateľnosť displeja, odolnosť, výdrž batérie, kvalitu máp a rýchlosť ich načítania (s čím súvisí výkon procesora) a doplnkové funkcie. Medzi praktické funkcie patrí najmä informácie o dopravných nehodách (RDS-TMC) alebo parkovací asistent, ktorý vyhľadá parkovacie miesta v cieli.

GPS navigácia na bicykel

Cyklistické GPS navigácie tiež patrí medzi hybridy, ale svojimi funkciami a výzorom majú bližšie k bežným turistickým zariadeniam ako k tým automobilovým. A podobne ako motorkárske či turistickej sú aj cyklistické prístroje odolnejšie (a to ako proti pádom, tak proti vode).

GPS navigácia pre cyklistov spravidla nedisponujú veľkým dotykovým displejom a nebývajú farebné, vďaka čomu sú lepšie čitateľné aj na ostrom slnku. Tieto prístroje sú určené vedľa prepočítavania trasy tiež k jej zaznamenávanie. Okrem presnej trati a prejdenej vzdialenosti, dokážu tiež merať rýchlosť či vyhodnotiť váš športový výkon. Niektoré cyklo GPS navigácie navyše dokážu monitorovať aj zdravotný stav cyklistov (tepovú frekvenciu, počet spálených kalórií a pod.), Čím konkurujú obľúbeným fitness náramkom.

Samozrejme však existujú aj GPS navigácie na bicykel, ktoré sú opatrené veľkým farebným displejom a dovedú ukazovať naplánovanú trasu tak, ako je to bežné u ostatných typov. Od modelov určených pre motorkárov sa potom odlišujú najmä mapovým pokrytím. Moto prístroje (podobne ako automobilové) ponúka ďaleko širšie pokrytie často vrátane zahraničných destinácií. U cyklistických prístrojov sa nepočíta s príliš širokým záberom, a preto bývajú obvykle opatrené mapami vybraných tuzemských lokalít. Výhodou je, že dokážu pracovať aj s neznámymi poľnými cestami či menej frekventovanými horskými trasami, ktoré väčšina auto a moto navigáciou úplne ignoruje.

GPS navigáciu pre cyklistov môžete zaobstarať buď ako tradičný cyklocomputer, ktorý pomocou držiaku pripevníte na riadidlá, alebo v podobe náramkových hodiniek, ktoré väčšinou disponujú mnohými ďalšími funkciami.

Turistické GPS navigácia

GPS navigácia pre peších (niekedy tiež nazývané chodecké či v širšom slova zmysle outdoorové) sa pohybujú na opačnej strane spektra oproti automobilovým. Svojou odolnosťou (proti vode i pádom) sa podobajú cyklistickým či motoristickým, disponujú však niektorými špecifickými funkciami. Ich súčasťou môže byť kompas či výškomer, prípadne externá anténa, ktorá zabezpečuje dokonalý signál. U turistických prístrojov sa totiž predpokladá pohyb tiež v odľahlých oblastiach či ťažko prístupných miestach (hlboký les či dokonca podzemí). V prípade straty signálu by bol prístroj k ničomu.

Medzi ďalšie odlišnosti patrí tiež prepracovaná ergonómia (mali by sa dobre držať v ruke), špeciálne turistické mapy a najmä veľmi podrobné pokrytie Slovenskej republiky. Zásadný dôraz je kladený tiež na výdrž batérie (až 20 hodín), nízku hmotnosť a malé rozmery. Medzi nevýhody patrí predovšetkým menšie rozlíšenie displeja a nižší výkon.

Typické je tiež to, že namiesto celej trasy, vám displej šípkou ukáže len cieľ cesty alebo body, ktorými budete postupne prechádzať.

Pešia GPS navigácie sú vítanou pomôckou aj pri tzv. geocachingu.

Existuje univerzálna GPS navigácia?

Ak napríklad zháňate jeden prístroj do auta aj na turistiku, príliš neuspejete a budete sa musieť uchýliť ku kompromisu. Každý typ navigačného zariadenia má totiž svoje limity a nemôže spĺňať požiadavky pre univerzálne využitie.

Vždy sa preto musíte rozhodnúť, na aký účel budete prístroj používať najčastejšie. Aj napriek tomu však existujú niektoré modely, ktoré sú primárne určené napríklad pre turistiku, ale okrem toho vie optimalizovať trasu po cestách. Alebo ide naopak o prístroje do auta, ktoré ponúkajú aj niektoré turistické funkcie.

Výhodou je, že v prípade univerzálneho použitia nebudete mať problém s mapami. Turistické mapové podklady idú totiž bez problému nainštalovať do auto navigácie (a podobne môžete na outdoorových prístrojoch spustiť cestné mapy).

GPS navigácie do mobilných zariadení

Ak GPS navigáciu nebudete používať často, jednou z možností je naplánovať trasu pomocou inteligentného mobilného telefónu alebo tabletu s príslušnou aplikáciou. Niektoré moderné prístroje dokonca disponujú predinštalovanými navigačnými systémami. Napriek tomu väčšie percento mobilných zariadení nemá vlastné mapové podklady, a preto na nich GPS navigácie musí fungovať on-line (často sú tieto aplikácie prístupné zadarmo). V praxi to ale zvyčajne znamená pomerne rýchlu stratu dátového limitu (nehľadiac na použitie v zahraničí).

Ako efektívne riešenie sa môže javiť zakúpenie špeciálneho softvéru s funkčnými mapovými podkladmi pre navigácie v režime off-line. Zásadnou nevýhodou je však pomerne vysoká obstarávacia cena takéhoto softvéra, ktorá sa môže pohybovať aj v rádoch stoviek.

Pokiaľ ale nepotrebujete najlepší softvér na trhu a uspokojíte sa s jednoduchou aplikáciou ponúkajúce len základné funkcie, možno pomerne ľahko zohnať GPS navigáciu do mobilu či tabletu, ktorá je na stiahnutie zadarmo a je možné ju používať bez prístupu k internetu. Myslite ale aj na to, že ak budete chcieť mobilný prístroj používať v automobile, budete k nemu musieť zakúpiť ešte špeciálny držiak a napájací kábel.

Použitie navigácia v mobilu či tabletu však nie je ideálne. Najmä pri dlhších cestách a častejším využitie nemusí stačiť kapacita akumulátora. A aj ak použijete automobilovú nabíjačku, znižujete neustálym nabíjaním životnosť batérie vo vašom mobilnom prístroji. Pre outdoorové GPS navigácii je síce mobilný telefón lákavým riešením, pretože ho rovnako beriete so sebou, aj v tomto prípade ale narazíte na veľmi nízku kapacitu batérie.

Ak navyše dôjde k situácii, že vám bude niekto telefonovať, navigácia sa v takom prípade väčšinou automaticky prepne na pozadí, čo môže byť vo vypätej situácii, kedy sa potrebujete rýchlo rozhodnúť, kadiaľ ísť, veľmi nepríjemné. Nevýhodu predstavuje tiež lesklý displej smartfónu, ktorý môže (najmä na priamom slnku) výrazne sťažiť čitateľnosť zobrazených údajov. Úplne nevhodné sú tiež lacnejšie smartphony s malým displejom.

V neposlednom rade jednoducho mobilné zariadenia nie sú konštrukčne prispôsobené bezproblémovej prevádzke GPS navigáciou. Hoci ponúkajú ďaleko citlivejšie dotykový displej a sú oveľa výkonnejšie, čo sa odráža na lepšej plynulosti chodu aj rýchlosti výpočtu trasy, kvôli svojim minimálnym rozmerom býva príjem GPS signálu u mobilných prístrojov často obmedzený. Môže sa tak ľahko stať, že zostanete niekde visieť, pretože jednoducho stratíte signál. Klasická navigačné zariadenie spravidla ponúka za rovnakých podmienok ďaleko silnejší príjem signálu.

Dôležité parametre

Pri výbere vhodného navigačného zariadenia je absolútne zásadné zoznámiť sa s jednotlivými parametrami. Tie sa pochopiteľne líšia tak pri porovnaní jednotlivých typov (napr. pre automobilové prístroja je ideálny väčší a prehľadný displej aj kvalitné uchytenie na čelné sklo, pre turistické navigácia bude zásadný zase vysoká výdrž, odolnosť a nízka hmotnosť), ako aj v rámci skupiny všetkých napr. cyklistických navigačných systémov. Odporúčame vám, sa pri výbere zamerať iba na tie kritériá, ktoré sú pre vás zásadné. Napríklad vodotesnosť alebo hmotnosť pri výbere navigácie pre automobily tak môžete pokojne vynechať.

Medzi najdôležitejšie parametre, ktoré je potrebné pri výbere správnej GPS navigácia zohľadniť patria:

  • typ displeja,
  • veľkosť displeja,
  • rozlíšenie displeja,
  • antireflexná úprava displeja,
  • kapacita batérie
  • mapové podklady
  • výkon

Typ displeja

Všetky navigačné zariadenia sú štandardne vybavená dotykovým displejom, vďaka čomu je možné pohodlne ovládať všetky funkcie.

Dotykové displeje sa delia na dva základné druhy: rezistívné (odporové) a kapacitné.

Rezistívny displej je bežnejšie. Ovláda sa pomocou známeho „poklepávanie“ prstami (ktoré je typické napr. Pre staršie chytré telefóny). Nefunguje u neho ale ovládanie pomocou posúvania prstov (ako napríklad u touchpadov notebookov). Medzi jeho výhody však patrí odolnosť proti vlhkosti (čo oceníte predovšetkým v daždi, príp. s mokrými prstami) a možnosť ovládať ho pomocou tzv. stylusu (dotykového pera), prípadne pomocou predmetov s tvrdou špičkou.

Kapacitný displej sa nepoužíva tak často, je ale kvalitnejší. Z tohto dôvodu ho nájdeme spravidla pri drahších modeloch (od 200 eur a vyššie). Na rozdiel od rezistivního umožňuje ovládanie viacerými prstami naraz, čo je ideálne pre rýchle a pohodlné oddialenie či priblíženie mapy a pod. Jeho veľkou výhodou je tiež oveľa lepšiu čitateľnosť na priamom slnku. Typickým znakom, podľa ktorého ho spoznáte, je lesklý displej.

Veľkosť displeja

Veľkosti displeja si všimnete na prvý pohľad a je viacmenej dôležitá u všetkých typov navigačných prístrojov. Priamo totiž súvisí s tým, ako ľahko sa vám bude prístroj ovládať a ako na neho uvidíte.

Veľkosť uhlopriečky sa pohybuje zvyčajne medzi 4 „až 6“ (čo je 10,2 až 15,2 cm). Najväčší, 7 palcovej (17,78 cm) GPS navigácie, sú ideálne pre použitie v kamiónoch, karavanoch alebo nákladných autách. Tie najmenšie 3,5 palcové sú typické pre veľmi lacné prístroje a v zásade je neodporúčame (najmä sa nehodí pre GPS navigácie do auta). Veľkosť vo všetkých prípadoch voľte tak, aby sa vám displej pohodlne ovládal (približovanie a odďaľovanie máp, voľba funkcií a pod.) A dobre ste na neho videli.

U displejov GPS navigáciou pre automobily (príp. autobusy) dávajte pri výbere pozor tiež na to, aby pri použití na čelnom skle vozidla prístroj nebránil vodičovi vo výhľade. Príliš veľký displej tak môže značne komplikovať orientáciu, odvádzať pozornosť, a vo výnimočných prípadoch dokonca spôsobiť dopravnú nehodu.

Veľký displej má ale samozrejme tiež mnoho výhod – zobrazené informácie sú vidieť aj z väčšej diaľky, na obrazovke môžete mať v jeden moment viac možností ponuky a pod. Napriek tomu do osobných automobilov odporúčame prístroje s displejom s uhlopriečkou od 4,3 „do približne 5“. Iba vo výnimočných prípadoch, kedy máte na prednom skle naozaj dostatok miesta, môžete uvažovať aj o veľkosti 6 palcov, ktorá zaistí vynikajúcu čitateľnosť a prehľadnosť.

Turisti aj cyklisti ocenia skôr menší displej, pretože spolu s veľkosťou spravidla stúpa tiež hmotnosť a klesá výdrž. Neodporúčame však voliť menšie ako 4 palce. Príliš malý displej totiž výrazne zhoršuje orientáciu v mapách, údaje sú horšie čitateľné a tiež ovládanie je omnoho náročnejšie. Ideálna veľkosť uhlopriečky u zariadení pre outdoorové využitie sa pohybuje mierne nad 4 „(maximálne 5“).

Rozlíšenie displeja

Čo sa rozlíšenie týka, vždy vyberajte čo možno najväčší. Ide o hodnotu, ktorá vyjadruje, koľko bodov (pixelov) tvorí výsledný obraz. Čím vyššia je hodnota, tým detailnejšie a jemnejšie bude zobrazenie.

Pri výbere rozlíšenie je nutné vziať do úvahy aj samotnú veľkosť konkrétneho displeja. Ak napríklad budete uvažovať o dvoch zariadeniach, z ktorých obe budú mať rovnaké rozlíšenie, ale prvý bude mať uhlopriečku 5 „, zatiaľ čo druhý 4,3“, kvalitnejší obraz poskytne model s menším displejom.

Antireflexná úprava displeja

Ak budete chcieť mať istotu dobrej čitateľnosti displeja aj na priamom slnku, postrážte si, aby daný model disponoval antireflexnou úpravou. Nepríjemné slnečné lúče môžu sťažiť čitateľnosť displeja na túre aj na ceste do tej miery, že sa prístroj stane zbytočným. Investície do zariadení s antireflexnou úpravou sa preto rozhodne oplatí.

Kapacita batérie

Výdrž zariadenia u auto a moto GPS navigácií spravidla riešiť nemusíte, pretože sú dodávané s napájacím adaptérom DC, ktorý sa zapája do cigaretového zapaľovača či USB konektora. Obvykle disponujú tiež akumulátorom (a nabíjacím adaptérom), a vydrží preto približne jednu až dve hodiny (výnimočne až okolo päť). Svoju cestu tak môžete plánovať, bez toho aby prístroj musel byť pripojený k zdroju elektrickej energie.

Kapacita batérie je však úplne zásadná u turistických, cyklistických, prípadne námorných (vodáckych) navigácií. Tu platí, že čím viac, tým lepšie. V divočine alebo na rieke totiž len ťažko dobijete batériu priamo zo siete. Výdrž sa obvykle pohybuje okolo 20 hodín. Ale vzhľadom k tomu, že na takomto výlete môžete stráviť aj niekoľko dní, je vhodné, aby bolo možné prístroj dobíjať tiež napr. Z powerbanky.

GPS snímač

Medzi zrejme najdôležitejšie technický parameter patrí GPS snímač, na ktorého kvalite závisí presnosť zobrazenia informácií týkajúcich sa mapového podkladu vrátane vašej aktuálnej polohy.

V tomto ohľade odporúčame zaobstarať GPS navigáciu s čipom Sirf III, ktorý vám zaistí vysokú presnosť zobrazenia. Jedná sa o jeden z najlepších čipov, ktorý podporuje veľké množstvo družíc (okolo dvadsaťi).

Software a menu

Pre všetky typy prístrojov platí, že vám musí vyhovovať aj z hľadiska ovládania. V tomto prípade uprednostnite jednoduchosť, intuitívnosť a rýchlosť, s ktorou sa k jednotlivým funkciám dostanete. Zobrazenie by malo byť kontrastné a graficky pekné. Nepekná grafika býva neprehľadná a komplikuje orientáciu.

Ak daný model disponuje tiež hlasovými pokynmi, mal by pre vás byť daný hlas príjemný a sympatický, bez prítomnosti šumu (ten môže byť spôsobený nekvalitnými reproduktory). Postrážte si tiež, či hlas skloňuje a plynule napája slová. Zmysluplnú informáciu rýchlejšie pochopíte a budete sa podľa nej môcť lepšie orientovať.

Menu by malo byť ľahko prístupné, v najlepšom prípade pomocou jedného kliknutia. Hoci je zakázané ovládať navigáciu za jazdy, môže sa stať, že budete potrebovať vykonať zmeny trasy bez zastavenia auta, čo vám jednoduché ovládanie veľmi uľahčí.

Výkon procesora

Procesor u GPS navigačných systémov má v podstate rovnakú úlohu ako u počítačov – čím vyššia je jeho výkon, tým viac procesov je prístroj schopný naraz spracovať, a tým menej sa v praxi zasekáva či tzv. zamŕza. Úzko tiež súvisí s rýchlosťou výpočtu trasy a vykreslením máp.

Hoci sa nejedná o zásadnú parameter, pokiaľ ide o prístroj s veľmi pomalým procesorom, vie spomalený prepočet trasy (najmä pri jazde autom) skutočne potrápiť.

Mapy

Kvalitné mapové podklady sú najdôležitejšou súčasťou každého navigačného prístroja. Myslite na to, že práve vďaka nim sa dostanete do cieľa.

Každý prístroj zvyčajne obsahuje už v základnej výbave určit mapové podklady, ktoré sa líšia podľa určenia samotného prístroja (automapy, turistické, cyklistické atď.). Potrebné mapové podklady si môžete samozrejme ale aj prikúpiť, niektoré základné mapy do GPS navigáciou (i chytrých telefónov) sú dokonca aj na stiahnutie zadarmo.

Dôležité je, už dopredu vedieť, kde sa budete pohybovať, a podľa toho vybrať vhodnú mapu. S tým súvisí aj detailnosť, s ktorou sú mapy vykreslené. Podľa týchto dvoch základných kritérií sa mapy delia na:

  • svetove,
  • európske,
  • regionálne
  • a lokálne.

Svetové mapy pokrývajú celý svet, pričom niektoré oblasti sú podrobnejšie ako iné.

Európske mapy zvyčajne zahŕňajú najmä krajiny Európskej únie, prípadne všetky krajiny Európy.

Na regionálnych nájdete mapy Slovenskej republiky a susedných štátov.

A lokálne sú zamerané len na území Slovenskej republiky, prípadne Slovenska.

Spravidla platí, že čím väčšia je zobrazené územie, tým menej je daná mapa detailná. Nemusí to však byť pravidlom.

Niektoré mapy sú veľmi podrobné (obsahujú napr. Čísla popisná všetkých domov a pod.), Iné vás zase môžu nepríjemne prekvapiť svoju strohosťou, pretože zobrazujú napríklad iba diaľnice a cesty prvej triedy. Zvoľte vždy taký typ, ktorý bude vyhovovať vašim potrebám.

Ak plánujete dlhšiu cestu, skontrolujte si, že váš prístroj obsahuje nielen cieľovú destináciu, ale aj mapy štátov, ktorými budete prechádzať.

Zakúpiť môžete tiež cenovo zvýhodnené balíčky máp (napr. všetkých európskych štátov a pod.). Predovšetkým v takom prípade si dajte pozor na doslova biele miesta na mapách niektorých štátov.

Pri výbere samozrejme závisí aj od druhu máp. Pre vodičov automobilov sú určené automapy, na ktorých nájdete najmä spletitú siet ciest, zástavbu atp. Jedná sa vlastne o digitálnu verziu klasických mapových podkladov z autoatlasu. Postrážte si, aby farba trasy a zvyšku automapy bola dostatočne kontrastné.

Pre outdoorové využitie voľte turistické alebo cyklistické mapy, ktoré musia byť dostatočne podrobné i prehľadné. Samozrejmosťou je čo najbohatší sieť turistických značených ciest a cyklotrás.

Cenu prístroja výrazne ovplyvňuje počet regiónov, ktoré sú v jeho mapovej výbave zastúpené. Ak jazdíte len po SR, prípadne niekoľkých susedných štátoch, zrejme sa vám oplatí zakúpiť skôr model, ktorý obsahuje podrobné mapy našej republiky alebo výber štátov strednej Európy. Rozsiahlejšie pamäť zahŕňa všetky európske krajiny (cca 45 štátov) a najnákladnejšie varianta vám ukáže cestu na viacerých kontinentoch, typickou kombináciou je Európa a Severná Amerika. Dodatočné dokupovania máp býva veľkým úskalím mnohých vodičov, pretože je značne nákladné. Preto je lepšie už pri výbere GPSka zvážiť, kam všade s ňou budete chcieť vycestovať, a podľa toho vybrať takú, ktorá už v základnej výbave obsahuje potrebné mapy.

Pre ručné GPS prístroje používané predovšetkým pre outdoorové využitie môžete dokonca stiahnuť morské a rybárske mapy.

Pre predstavu uvádzame pokrytie s balíčkom pre celú Európu:

Podrobné pokrytie: Andorra, Česká republika, Belgicko, Dánsko, Chorvátsko, Fínsko, Estónsko, Francúzsko, Írsko, Holandsko, Lichtenštajnsko, Taliansko, Lotyšsko, Litva, Luxembursko, Maďarsko, Malta, Nemecko, Monako, Poľsko, Nórsko, Portugalsko, Rakúskou, Rumunsko, Grécko, San Marino, Slovinsko, Slovensko, Švédsko, Španielsko, Švajčiarsko, Vatikán a Veľká Británia.

Čiastočné pokrytie (zahŕňa len cesty a ulice veľkých miest): Bulharsko, Rusko, Srbsko, Čierna Hora, Ukrajina a Turecko.

Spájajúcej komunikácie (zahŕňa iba spájajúce komunikácie bez podrobnejších informácií o uliciach a menších cestách): Bielorusko, Albánsko, Bosna a Hercegovina, Moldavsko a Macedónsko.

Aktualizácia máp

Pretože sa prostredie neustále mení (ako cestné komunikácie, ako aj turistické a cyklotrasy sa rozširujú, přeznačují alebo ruší), je potrebné mapy v GPS navigácii priebežne aktualizovať. A to minimálne 2x do roka, keďže aktualizácia vychádzajú približne 3x až 4x ročne.

Pri kúpi navigácie sa vždy zaujímajte o to, či výrobca ponúka nejakú formu aktualizácie máp. Aktualizácia mapových podkladov môže byť:

  • doživotná bezplatná,
  • bezplatná v obmedzenej dobe trvania od nákupu,
  • spoplatnená.

Najvýhodnejšie je u auto navigáciou aj outdoorových prístrojov samozrejme doživotnú bezplatná aktualizácia máp (tzv. Lifetime), ktorú niektorí výrobcovia (najmä TomTom a Mio) ponúka k danému prístroju úplne zadarmo, prípadne si za ňu môžete pri nákupe priplatiť. Slovko „doživotný“ sa však nevzťahuje na dĺžku vášho života, ale k dobe fungovania navigačného zariadenia (teda približne 3 až 10 rokov).

Inokedy možno mapy bezplatne aktualizovať iba v obmedzenej dobe, ktorá sa počíta odo dňa nákupu (zvyčajne ide o 1, 2 alebo 5 rokov).

Najmenej výhodná je varianta, kedy si musíte aktualizácie dokupovať zvlášť. Rada výrobcov bohužiaľ aktualizácie spoplatňuje. Cena sa pritom môže vyšplhať prekvapivo vysoko (pokojne aj pár stoviek). Niekedy dokonca do tej miery, že by ste za rovnakú sumu mohli zaobstarať nové navigačné zariadenie.

Okrem spoplatnenia aktualizácie sa zaujímajte aj o spôsob, ako prebieha. Konkrétne o to, či update vykonáte pomocou Wi-Fi z webových stránok výrobcu (častejšie varianta), alebo zariadenie budete musieť pripojiť k počítaču a proces vykonať ručne z DVD alebo pamäťovej karty (menej častý postup).

Kapacita pamäte

Podobne ako iné zariadenia, tiež GPS prístroje potrebujú pre uloženie mapových podkladov dostatok pamäte.

Každý prístroj disponuje určitým množstvom internej pamäte. Ak však budete cestovať do rôznych krajín, a využijete preto väčšie množstvo máp, budete pravdepodobne potrebovať existujúce pamäť navigácie rozšíriť pomocou klasických pamäťových SD, Micro SD, Micro SDHC alebo Micro SDXC kariet, ktoré navýši úložný priestor až o desiatky GB (zvyčajne približne o 64 GB).

Za týmto účelom však musí byť prístroj vybavený slotom pre daný typ kariet. Tieto vstupy sú samozrejmosťou pri modeloch, ktoré umožňujú prehrávanie medií alebo použitie Autokamera.

Odolnosť

Odolnosť voči okolitým vplyvom (vode, prachu, pádom či otrasom) patrí u outdoorových, cyklistických a motoristických navigačných zariadení medzi úplne zásadné parametre, zatiaľ čo pri automobilových prístrojov je zanedbateľná.

Miera odolnosti daného prístroja býva vyjadrená slovne (napr. odolnosť proti vode, prachu a otrasom). Odolnosť proti vode sa ale vyjadruje o niečo presnejšie aj pomocou systému certifikácie IPX. Jednotlivé stupne sa označujú číslami na škále od 0 do 9. Pritom platí, že čím vyššie číslo, tým vyššia je odolnosť.

  • IPX 0 (bez odolnosti proti vode)
  • IPX 1 (odolnosť proti stekajúcej vode po dobu cca 10 min)
  • IPX 2 (odolnosť proti stekajúcej vode po dobu cca 10 min a proti padajúce vode pri náklone 15 °)
  • IPX 3 (odolnosť proti postriekať vodou pod uhlom 60 ° až 10 l po dobu 1 min)
  • IPX 4 (odolnosť proti pokropenie až 10 l za 1 min po dobu 5 min)
  • IPX 5 (odolnosť proti striekajúcej vode až 12,5 l za 1 min po dobu 3 min)
  • IPX 6 (odolnosť proti silnému prúdu striekajúcej vody až 100 l za 1 min po dobu 3 min)
  • IPX 7 (odolnosť proti krátkodobému ponoreniu do vody až 1 m hlboko po dobu max. 30 min)
  • IPX 8 (odolnosť proti nepretržitému potopeniu až 5 m hlboko po dobu až 1 hod)
  • IPX 9 (odolnosť proti tlakovej vode, vhodné pre hĺbkové potápanie, podvodné inštalácie)

Výrobca má povinnosť stupeň odolnosti pri výrobku vždy uviesť.

Pri výbere outdoorové navigácie neodporúčame voliť nižší stupeň než IPX 4. Pri drahších modeloch sa dá zvyčajne stretnúť s IPX 7.

Design

Vzhľad v prípade navigačných zariadení nehrá žiadnu alebo len minimálnu rolu. Pokiaľ ale patríte medzi veľmi úzky okruh používateľov, ktorým na ňom záleží, bude rozhodovanie ťažké, pretože väčšina GPS navigačných systémov vyzerá skoro rovnako.

Automobilové navigácie bývajú najčastejšie čierne (výnimočne šede alebo biele), niekedy sú ozdobené kovovým rámčekom. A outdoorové modely sa zase podobajú skôr odolným smartphonom.

Veľkosť

Väčšina automobilových i outdoorových modelov je veľmi tenká a meria do 2,5 cm, zvyšné dva rozmery sa potom najčastejšie pohybujú v rozmedzí od 11 x 6 cm do 15 x 9 cm.

Značka

Okrem ostatných kritérií je pri výbere treba zohľadniť aj značku daného výrobku. Najmä ak doposiaľ nemáte s GPS prístrojmi žiadne skúsenosti (a nemôžete staviť na svoju obľúbenú značku), odporúčame vám siahnuť radšej po niektorej zo zavedených značiek: Garmin, TomTom, Mio či Navitel. U nich si môžete byť istí kvalitou, skvelým servisom, technológiami, softvér i aktualizáciami.

Tým ale rozhodne nechceme povedať, že výrobky ostatných značiek nemôžu byť rovnako kvalitné alebo ešte kvalitnejší. Niekedy však môže byť voľba menej známeho výrobcu trochu riskantné.

Pre lepšiu orientáciu vám prinášame stručný prehľad štyroch už spomínaných značiek:

GPS navigácia Garmin

Spoločnosť Garmin Ltd. sa špecializuje na výrobu automobilových, outdoorových, ale i námorných a leteckých GPS navigácií. Značka Garmin vám v rámci modelových rad ponúkne všetky typy navigačných zariadení:

Garmin Drive je modelový rad, v ktorej nájdete navigačné systémy pre osobné vozidlá. Modely tejto rady sú vybavené tzv. šiestym zmyslom, čo je funkcia upozorňujúca na nebezpečné miesta na ceste.

Garmin dezl je rad GPS navigáciou určená pre vodičov nákladných automobilov a TIR vyznačujúci sa väčšou uhlopriečkou displeja a radom užitočných funkcií. Tento typ zvyčajne počíta trasu na základe informácií o výške, dĺžke a hmotnosti vozidla (prípadne i nebezpečnosti nákladu). Cesta potom vedie mimo nízke mosty, úzke ulice a najrôznejšie dopravné obmedzenia.

Garmin Camper sú prístroje určené na navigáciu karavanov, obytných vozidiel, ale aj osobných automobilov. Vhodné sú pre dlhé cestovanie alebo na dovolenku. Ponúkajú totiž databázu kempov, parkovísk, čerpacích staníc alebo reštaurácií a mapu 45 krajín. Okrem toho podobne ako Garmin dezl umožňujú špeciálny výpočet trasy pre daný typ vozidla.

Garmin Zümo je modelový rad širokouhlých moto GPS navigácií. Samozrejmosťou je handsfree, asistent radenie do jazdných pruhov a vysoká odolnosť proti vibráciám, vode či benzínu.

Garmin Montana je rad outdoorových GPS prístrojov, ktoré sú ideálne pre dlhé túry v prírode. Typický je veľký otočný displej, kompas, vysoká kapacita batérie a odolnosť voči mechanickému poškodeniu i vode. Staršie modely tohto radu nesú názov Garmin Oregon.

GPS navigácia TomTom

Holandská spoločnosť TomTom NV, ktorá patrí k celosvetovej špičke, sa zameriava predovšetkým na výrobu navigačných zariadení pre automobily (prenosné i vstavané varianty), motocykle alebo nákladné vozidlá. Outdoorové navigačné zariadenie TomTom nevyrába.

Je však potrebné povedať, že TomTom má v ponuke cez sto modelových rad vyššie spomenutých typov zariadení. Vymenovávať všetky by preto bolo zbytočné. Spomeňme preto aspoň, že výrobky TomTom ponúka mnohé moderné funkcie: aktualizáciu pomocou WiFi, kompatibilitu s Google Now, ľahký prístup k mapám rýchlostných radarov alebo napríklad čítanie správ zo smartphonu.

GPS navigácia Mio

Taiwanská spoločnosť Mio Technology (pod ktorého spadajú tiež značky Navman a Magellan) prináša na trh predovšetkým cyklo a auto navigačné prístroje.

Mio Cyclo je trieda navigáciou určených na bicykel. U týchto prístrojov nájdeme antireflexnú úpravu displeja, snímač srdcového tepu, základné cyklistické mapy alebo zaujímavú funkciu jazdy s prekvapením, kedy nastavíte čas a vzdialenosť, ktorú chcete prejsť a prístroj sám náhodne vytvorí trasu, vyhovujúce zadaným kritériám.

Mio Spirit patrí medzi klasické auto navigácie, ktoré možno využiť aj pre nákladné vozidlá. Samozrejmosťou je opäť mnoho zaujímavých funkcií: cestovný sprievodca, asistent radenie do jazdných pruhov, databázy rýchlostných radarov alebo režim nákladného automobilu, pomocou ktorého je možné trasu prispôsobiť tak, aby bola prejazdná aj pre tento typ vozidla.

GPS navigácia Navitel

Navitel sa špecializuje na výrobu moto a auto navigácií a navigačného softvéru pre mobilné zariadenia. Outdoorové GPS prístroja nevyrába.

Pre výrobky Navitel je typická prijateľná cena so zachovaním vysokej kvality, vynikajúce mapové podklady (najmä rusky hovoriacich krajín, napr. Kazachstanu), ich pravidelná aktualizácia a skvelý softvér aj hardvér.

Užitočné funkcie

GPS navigácia do auta, na bicykel, motorku alebo túru má predovšetkým zaručiť, že sa tou najlepšou a najkratšou cestou dostanete do cieľa. Vo väčšine prípadov však ponúka aj rad funkcií. Pred nákupom sa ale vždy zamyslite, ktoré z nich naozaj využijete. Je totiž zbytočné platiť za niečo, čo vám k ničomu nebude.

Medzi užitočné funkcie, ktoré sú určené najmä pre automobilové prístroje a majú zvýšiť komfort a bezpečie za jazdy, patrí:

  • hlasová navigácia,
  • ovládanie pomocou hlasu,
  • RDS-TMC
  • live,
  • body záujmu,
  • parkovací asistent,
  • vyhľadávanie pomocou čísel popisných,
  • databázy radarov,
  • asistent radenie do jazdných pruhov,
  • ukazovateľ maximálnej povolenej rýchlosti,
  • 3D zobrazenie,
  • záznam trasy,
  • pripojenie k internetu,
  • handsfree,
  • vstavaná kamera,
  • a ďalšie.

Hlasová navigácia

Neoddeliteľnou súčasťou väčšiny navigačných systémov do auta je hlasové sprostredkovanie informácií. Prístroj vás tak pomocou integrovaného hlasu informuje o všetkých odbočkách, zjazdoch, vzdialenostiach, zmene smeru jazdy a pod. Vďaka tejto funkcii sa preto pri jazde nemusíte vôbec pozerať na mapu.

Niektoré modely ponúka možnosť výberu hlasu (ženský, mužský), prípadne ich obsahujú väčšie množstvo a vy si môžete podľa osobných preferencií vybrať. Výnimočne môžete naraziť aj na možnosť nahovoriť jednotlivé príkazy vlastným hlasom (to umožňuje napríklad bezplatná mobilné aplikácie Waze).

V každom prípade si však dajte pozor na to, aby bol hlas nahovorený v českom jazyku. Anglický jazyk príliš neodporúčame, pretože hoci hovoríte plynule anglicky, bude váš reakčný čas pravdepodobne vždy nižšia.

Ovládanie pomocou hlasu

Ovládanie za pomoci vášho hlasu je funkcia odlišná od hlasovej navigácie a v súčasnej dobe ju umožňuje mnoho modelov. Ak zvolíte prístroj ponúkajúce toto vylepšenie, budete ho môcť ovládať pomocou hlasových povelov. Ľahko tak prejdete napríklad do menu, zmeníte cieľ trasy a pod. Túto funkciu oceníte predovšetkým pri jazde. A keďže na prístroj nemusíte vôbec siahnuť, je zaručená maximálna bezpečnosť vaše i ostatných účastníkov premávky. Bohužiaľ nie vždy v praxi funguje tak ako od neho očakávate a môže byť problém s rozpoznaním hlasového príkazu.

RDS-TMC

Radio Data System – Traffic Message Channel je bezplatná služba poskytovaná nielen v Českej republike, ale aj v iných štátoch (prinajmenšom vo všetkých krajinách Európskej únie). Vďaka rádiové anténe zabudovanej v napájacom kábli dokáže prístroj prijímať informácie o aktuálnej dopravnej situácii (kolóny, uzávierky, nehody a i.). Podľa situácie potom navigačné zariadenie samo upraví naplánovanú trasu tak, aby ste sa týmto miestam vyhli.

Súčasťou funkcie RDS-TMC niekedy býva tiež upozornenie na rýchlostné radary, poľadovica alebo poveternostné podmienky. Bohužiaľ v Slovenskej republike nie je RDS-TMC vysielania príliš kvalitné a hlavne aktuálne. Môže sa vám preto stať, že vás GPS prístroj povedie aj cez čerstvo uzavretý most a pod.

Ak chcete využívať túto funkciu, postrážte si, aby vami vybrané zariadenie malo RDS-TMC prijímač.

Live

Niektoré modely sú vybavené funkciou live (živým dopravným spravodajstvom). Táto funkcia poskytuje aktuálne informácie pomocou mobilnej siete (prístroj musí byť možné prepojiť so smartphonom). Ide najmä o oznámenie o aktuálnej polohe, dopravných informáciách, počasie a pod. A vypočítanie najlepšej obchádzkové trasy. Táto funkcia je aktuálnejšie a presnejšie ako RDS-TMC.

Live ponúka tiež vyhľadávanie miest pomocou Google alebo upozornenie na radary. Za túto funkciu si však musíte priplatiť. Zvyčajne sa predáva vo forme časovo obmedzeného predplatného. Naviac môže byť problém s obmedzeným dátovým tarifom alebo s cenou za množstvo prenesených dát (a to hlavne v zahraničí).

Body záujmu

Body záujmu čiže POI (Points of Interest) patrí medzi najobľúbenejšie funkcie a v súčasnej dobe je bežnou súčasťou väčšiny navigačných zariadení. Funguje tak, že vám v prípade potreby na displeji zobrazí všetky dôležité miesta v okolí (parkovisko, benzínovej stanice, obchody, bankomaty, nemocnice, hotely, reštaurácie, múzeá i.). Ak napríklad potrebujete nájsť najbližšiu reštauráciu, jednoducho požiadavku zadáte a zobrazí všetky reštauračné zariadenia v okolí.

Navyše, ak si nejaké miesto obľúbite, môžete si ich uložiť, čím výrazne ušetríte čas neustálym hľadaním cesty. To môže byť veľmi užitočné aj pre turistov či cyklistov.

V každom prípade dbajte na to, aby databáza POI, ktorú si stiahnete, bola aktuálna a čo najobsiahlejší. Bude vám totiž k ničomu, ak nutne potrebujete dočerpať benzín a navigačné zariadenie vás pošle až k 50 km vzdialenej benzínovej stanici, a pritom nezobrazí benzínku na odbočke ležiace 1 km.

Parkovací asistent

Hlavne vo veľkomestách je funkcia parkovacieho asistenta na nezaplatenie. V prípade potreby totiž dokáže nájsť najbližšie miesto vhodné na parkovanie.

Vyhľadávanie pomocou čísel popisných

Ďalšou užitočnou funkciou je možnosť vyhľadať konkrétnu adresu podľa čísla popisného. Oceníte ju v prípade, keď nepoznáte presnú adresu. Funguje ako vo veľkých, tak v malých mestách.

Databáza radarov

Väčšina prístrojov disponuje tiež rozsiahlou a pravidelne aktualizovanou databázou radarov. Ak sa k niektorému z nich pri jazde blížite, navigačné zariadenie vás na neho s predstihom upozorní, vďaka čomu máte čas prispôsobiť svoju rýchlosť predpisom. Majte na pamäti, že sa jedná o pevné (stacionárne) radary. Na náhodné radarové kontroly cestnej polície vás väčšina prístrojov nie je schopná upozorniť.

V niektorých európskych krajinách je však táto funkcia zámerne potlačená.

Asistent radenie do jazdných pruhov

Funkciu radenie do pruhov oceníte najmä na vo veľkých mestách, na diaľnici s mnohými výjazdy či na frekventovaných križovatkách. Prístroj vás s predstihom automaticky upozorní na to, do ktorého jazdného pruhu sa máte zaradiť.

Ukazovateľ maximálnej povolenej rýchlosti

Pokiaľ prístroj disponuje touto funkciou, na jeho displeji je zobrazená informácia o maximálnej povolenej rýchlosti v danom úseku. Na jej prekročenie vás potom upozorní zvukovým signálom, ktorý možno podľa potreby vypnúť.

3D zobrazenie

Lepšie modely prináša možnosť prepnúť medzi bežným 2D a 3D zobrazením. 3D pohľad je užitočný predovšetkým vo chvíľach, kedy vás čaká prejazd neprehľadnou križovatkou či pre orientáciu vo veľkom meste. Budovy aj okolie tak na displeji uvidíte v ich reálnej podobe, čo výrazne uľahčí orientáciu.

3D zobrazenie sa hodí aj v prípade turistických navigačných systémov, pomôže vám nielen pri orientácii, ale napríklad tiež, ak potrebujete zistiť, aké klesanie či stúpanie vás čaká.

Záznam trasy

Niektoré navigačné zariadenia umožňujú okrem vyhľadávanie cesty tiež jej záznam. Túto funkciu využijete najmä v prípade, ak určitú trasu jazdíte často – jednoducho si ju uložíte a nabudúce vás po nej prístroj sám vykoná. Hodiť sa môže predovšetkým vodičom kamiónov, obchodným zástupcom a pod. Aby ste mohli využiť túto funkciu, potrebujete navigáciu s WiFi modulom a chytrý telefón.

Pripojenie k internetu

Ak zariadenie disponuje WiFi modulom, je možné ho pripojiť k internetu. To je výhodné pre jednoduchú aktualizáciu máp, sťahovanie obľúbených bodov záujmu (POI) alebo prepojenie s chytrým telefónom.

Handsfree

Handsfree patrí medzi veľmi užitočné funkcie, a to ako u auto, tak u moto navigačných zariadení. Ak je daný model vybavený bezdrôtovou technológiou Bluetooth, umožňuje spárovanie smartphonu s navigačným zariadením. Vďaka mikrofónu a reproduktora tak môžete vybavovať dôležité telefónne hovory aj za jazdy, bez toho aby ste držaním telefónu riskovali pokutu. Na motocykli navyše handsfree prenáša hlasové pokyny navigačného systému priamo do prilby.

Vstavaná kamera

Na trhu nájdete aj navigácie, ktoré sú na čelnej strane vybavené kamerou. Vďaka nej môžete zaobstarať video aj audio záznam jazdy (obvykle vo Full HD kvalite), ten ale rozhodne nie je tak kvalitné ako z autokamery. Na uloženie záznamu navyše budete potrebovať dostatočne veľké interné alebo externé úložisko.

Ďalšie funkcie

Niektoré cyklo modely umožňujú merať tepovú frekvenciu, vypočítať hodnotu prevýšenia alebo napríklad zmerať maximálnu rýchlosť. Využiť môžete napríklad barometer alebo akcelerometer.

Medzi funkcie turistických GPS navigáciou patria najmä barometrický výškomer a elektronický kompas (často 3osý).

Doplnkové funkcie

Vysoké percento výrobcov sa pokúša zákazníkmi nalákať aj na doplnkové funkcie GPS prístrojov. V praxi sa však bez väčšiny z nich bez problémov zaobídete, prípadne je zastane šikovný telefón, u ktorého sú v súčasnosti tieto funkcie samozrejmosťou. Rozhodne preto neodporúčame vyberať podľa doplnkových funkcií. Ide až o posledný parameter, ktorý by ste mali zohľadniť.

Medzi doplnkové funkcie patrí:

  • prehrávač médií,
  • podpora navigačných hier,
  • slovníky, sprievodca atp.

Prehrávač médií

Niektoré modely umožňujú prehrávanie hudby, videa či prezeranie fotografií, a to buď z interného, ​​alebo externého úložiska. Vzhľadom k skutočne malým reproduktorom ale počítajte s tým, že reprodukovaná zvuková stopa bude veľmi nízkej kvality. Navyše si týmto spôsobom zbytočne zaplníte interná pamäť.

Podpora navigačných hier

Zrejme len milovníci navigačných hier (najmä geocachingu) ocenia, ak ich navigačné zariadenie bude spolupracovať so stránkou geocaching.com a podobnými.

Slovníky, sprievodca atp.

Medzi ďalšie funkcie patrí napríklad slovníky, sprievodca a pod.

Umiestnenie a montáž

Správne umiestnenie navigačného prístroja sa týka predovšetkým všetkých auto a moto zariadení, dôležité je samozrejme aj na bicykloch.

V automobiloch sa prenosné navigačné zariadenie umiestňuje spravidla na čelné sklo (do stredu alebo vľavo) pomocou špeciálneho držiaka. Ďalšou možnosťou je upevnenie navigácie pomocou špeciálneho držiaka na palubnú dosku či mriežku ventilácie. V každom prípade by mal byť displej prístroja vo vašom zornom poli (spolu s cestou pred vami), ale zároveň nesmie akokoľvek brániť výhľadu na vozovku a okolie. Na prístroj musíte vždy pohodlne dosiahnuť a nikdy by ste k nemu nemali uhýbať pohľadom. Rozhodne neodporúčame mať zariadenie voľne položené na palubnej doske alebo na kolenách.

Cyklo a moto navigácia sa umiestňuje pomocou špeciálnych držiakov najčastejšie na riadidlá, u motoriek často tiež na spätné zrkadlo, prípadne na plexisklo.

Držiaky

Nepodceňujte ani kvalitu samotného držiaku. Medzi jeho pozitíva by mala patriť jednoduchá inštalácia, odolnosť voči poškodeniu a stabilita pri jazde. Navigačný prístroj v ňom musí dobre držať, zároveň však musí ísť ľahko vytiahnuť aj vložiť späť (do auta sú ideálne držiaky GPS navigáciou s gélovou prísavkou, prípadne magnetický držiak). Čo sa veľkosti týka, riaďte sa pravidlom: čím menšie, tým lepšie. Veľké držiaky totiž môžu zbytočne brániť vo výhľade.

Na trhu možno naraziť aj na univerzálne držiaky, na ktoré je možné uchytiť ako telefón, tak i navigáciu, a to zvyčajne rôznych veľkostí (napr. v rozmedzí uhlopriečky displeja 4,3 „až 7“).

Základné rozdelenie (pre automobilové navigačné prístroje) zahŕňa dva typy držiakov: tzv. aktívne a klasické.

Aktívny držiak

Aktívne držiaky odporúčame pre veľmi časté cestovanie s navigáciou. Sú síce drahšie, ale zároveň sa upevňujú ľahšie a napájací kábel nikde neprekáža. Aktívny držiak sa pripevňuje iba na palubnú dosku a zo spodnej (výnimočne horná) strany k nemu vedie napájací kábel. Tento typ navyše umožňuje, že sa po vložení navigačného systému do držiaka začne integrovaná batéria sama automaticky nabíjať.

Klasický držiak

Klasické držiaky možno umiestniť na viac miest (čelné sklo, palubnú dosku a pod.), Navyše je možné podľa potreby zložiť a premiestniť. Neumožňujú ale nabíjanie prístroja. Napájanie je zabezpečené pomocou bežného napájacieho kábla. Jeho výhodou je jednoduché a rýchle pripojenie bez akýchkoľvek úprav v interiéri vozidla. Nevýhodou je nevzhľadnosti (kábel bude vždy vidieť).

Pri výbere napájacieho kábla dávajte pozor na jeho dĺžku. Tá musí byť dostatočná, aby kábel dosiahol od zapaľovača až k navigačnému zariadeniu. Príliš dlhý kábel ale bude vo vozidle prekážať a v prevádzke môže byť nebezpečný.

Držiaky pre cyklo, moto a turistické navigácia

Držiaky pre cyklistov sú spravidla určené na riadidlá a upevňujú sa ľahko pomocou skrutiek. U moto navigačných zariadení je situácia zložitejšia – na trhu existuje pomerne široké spektrum držiakov, ktoré je možné použiť. Výber preto záleží na vašich preferenciách a typu motorky. Samozrejmosťou by mali byť špeciálne vložky tlmiace otrasy a nemal by chýbať ani napájací kábel. Pre obidva typy sa môže hodiť napríklad aj slnečná clona.

Turisti môžu využitie pre upevnenie GPS prístroje s menším displejom špeciálny remienok na zápästie. Navigačné zariadenie potom vyzerá podobne ako väčší digitálne hodinky.

Ďalšie príslušenstvo

Okrem držiakov, slnečných clôn, nabíjačiek a napájacích káblov výrobcovia ponúkajú napríklad handričky na čistenie displeja alebo tzv. stylusy (dotyková perá), ktoré uľahčujú ovládanie rezistívných displejov.

Praktickým doplnkom najmä outdoorových navigačných prístrojov je tiež ochranné puzdro. To býva spravidla z odolných materiálov, čím chráni nielen displej pred poškriabaním, ale aj samotný prístroj pred otrasmi, vlhkosťou, prachom a pod.

Cenové relácie

Cena GPS navigáciou nebýva príliš vysoká a kvalitný prístroj do auta či na outdoor aktivity zaobstaráte väčšinou pomerne lacno (približne od 100 €). Pri drahších modeloch potom nájdete spravidla väčší displej, viac funkcií a lepšie mapy, naviesť vás do cieľa však vedia všetky prístroje zvyčajne rovnako. Rozhodne sa ale oplatí investovať už pri kúpe do doživotné aktualizácie mapových podkladov ako neskôr aktualizácie dodatočne dokupovať. Nie je od veci priplatiť si tiež za širokouhlý displej.

Okrem toho odporúčame voliť GPS navigácie najväčších a preverených značiek: Garmin, TomTom, Mio, prípadne Alpine, Navitel alebo Pionner. Ich prednosťou je okrem vysokej kvality aj prepracovanejšie podpora a aktualizácie máp i softvéru.

Súčasťou balenia všetkých navigačných prístrojov býva obvykle tiež držiak a nabíjačka, ktorá umožní nabíjanie integrovanej batérie z pohodlia domova alebo napríklad v hotelovej izbe.

Pre ľahšiu orientáciu sme vyčlenili štyri cenovej kategórie:

  • do 100 €
  • od 100 do 200 €,
  • od 200 do 400 €,
  • nad 400 €.

Najnižšia cenová kategória

Najlacnejšie GPS navigácie zoženiete už do cca 40 €. Lacné prístroje ale všeobecne príliš neodporúčame. Väčšinou disponujú menšími displeji (okolo 4 palcov), sú menej výkonné so slabou výdržou, ponúka menej funkcií a často sa zasekávajú. Vybavené bývajú len najzákladnejšími mapami Slovenskej republiky.

Už tieto navigačné prístroje však dovedú naplánovať niekoľko rôznych trás (najekonomickejšie, najrýchlejšie a najkratšie), vypočítajú približnú dobu jazdy a presnú vzdialenosť. Zvyčajne si tiež môžete uložiť obľúbené miesta.

Stredná cenová kategória

Za prijateľnú cenu do 200 € získate pomerne slušný GPS auto a moto prístroj s väčším displejom (až 6 palcov), mnohými užitočnými funkciami (POI, 3D náhľad, asistent radenie do jazdných pruhov a pod.) A naraziť môžete aj na doživotné bezplatnú aktualizáciu máp. Mapové podklady spravidla zahŕňajú viac štátov Európy.

GPS pre outdoorové využitie ponúka len základné funkcie (výškomer, kompas). Väčšinou nedisponujú vysokou výdržou, odolnosťou ani pripojením cez WiFi alebo Bluetooth.

V tejto kategórii si prídu na svoje všetci užívatelia, ktorí vyžadujú určitú kvalitu za dostupnú cenu a od prístroja zároveň neočakávajú zázraky.

Vyššia cenová kategória

Do 400 € nájdete veľmi kvalitné navigačné zariadenie s mnohými užitočnými funkciami (zvyčajne nechýba RDS-TMC prijímač či ovládania pomocou hlasu) a širokým mapovým pokrytím. Samozrejmosťou bývajú až dva sloty pre pamäťové karty, handsfree alebo prepojenie s chytrým telefónom pomocou Bluetooth. U auto navigáciou nie je výnimkou ani čelné Full HD kamera.

Outdoorové navigačné prístroje sa pýši vysokou výdržou, skvelým rozlíšením, nízkou hmotnosťou a odolnosťou okolo IPX-7. Poteší tiež mnoho doplnkových funkcií, medzi ktoré patrí napríklad elektronický kompas, POI alebo Geocaching mód.

Najvyššia cenová kategória

Najdrahšie prístroje, za ktoré zaplatíte cez 400 €, sú určené pre skutočne náročných užívateľov alebo profesionálnych vodičov (kamiónov, taxíkov a pod.). Nájdete tu modely aj s veľmi veľkým displejom (až 7 palcov) s antireflexnou úpravou a vynikajúcim rozlíšením. Samozrejmosťou sú všetky vyššie spomínané funkcie, nechýba ani kompatibilita s Apple CarPlay, Google Now alebo Siri či prehrávač médií.

U outdoorových modeloch môžete počítať s vysoko kvalitnými mapami či veľkou internou pamäťou a výdržou. Výnimkou nebýva podpora námorných máp, vstavaný barometrický výškomer, 3osý kompas a ďalšie praktické funkcie.

Tipy na záver

  1. Navigačné zariadenie je ako spolujazdec – predovšetkým si musíte rozumieť. Jedná sa o najdôležitejšie pravidlo. Prístroj musí byť najmä prehľadný, zrozumiteľný a ľahko ovládateľný. Funkcie a príslušenstvo nie sú až tak dôležité.
  2. Ak ako vodiči hodláte využívať navigáciu iba občas, môžete si zaobstarať telefon, autorádio či autokameru, ktorá v sebe GPS navigačný systém obsahuje. V takom prípade ale počítajte s tým, že kvalita GPS navigácia v rádiu či kamere do auta zvyčajne býva veľmi nízka.
  3. Ak nechcete do prístroja investovať príliš veľa peňazí, môžete sa porozhliadnuť aj v najrôznejších bazároch, ktoré ponúkajú pomerne široký výber GPS navigáciou ako do auta, tak na motorku, bicykel alebo pre peších, a to aj veľkých značiek (TomTom, Garmin atp.).
  4. Pri výbere naj GPS navigácia sa rozhodne oplatí venovať pozornosť aj užívateľským recenziám a víťazom nezávislých spotrebiteľských testov (napr. DTest), ktoré na svojich internetových stránkach zverejňujú zoznamy top výrobkov do auta aj pre outdoor.
  5. Žiadna GPS navigácia nie je autopilot. Až sa budete na svojich cestách riadiť pomocou tejto technológie, nenasledujte ju slepo, ale vždy nechajte priestor aj pre svoj sedliacky rozum.
Budeme radi počuť vaše myšlienky

      Dajte nám odpoveď

      Čo vybrať
      Logo