Ako vybrať parfum

Nielen oblečenie a celkový dojem vypovedá o človeku. Charakteristickým „znamením“ pre mnohých z nás môže byť tiež vôňa. Častokrát sa vám iste stalo, že ste vstúpili do miestnosti a vedeli ste, že istá osoba už sa tam dávno pohybuje. Tá osoba si totiž vytvorila svoju jedinečnú stopu nezameniteľným parfumom. Ak aj vy chcete na druhej robiť takýto dojem, potrebujete k tomu jediné – vôňu, s ktorou sa stotožníte.

V našom radcovi sa okrem testov parfumov zaoberáme aj tým, čoho by sme sa mali pri nákupe i aplikácii vyvarovať a napríklad aj tým, prečo si hneď nepořizovat 100ml balení.

Recenzie parfumov

Do našej recenzie najlepších parfumov sa nám dostal vyvážený počet ako pánskych, tak dámskych produktov, a preto sme si spresnili hlavne rozdiely v jednotlivých typoch vôní, zamerali sa na dostupná a cenovo prijateľnejšie balenia a podarilo sa nám rozdeliť parfumy aj podľa ich rodokmeňov. Čoho sme sa chceli vyvarovať, bolo konkrétne hodnotenie jednotlivých vôní, pretože máme za to, že výber parfumu je natoľko individuálny, že je až nemožné označiť jeden parfum ako najlepší, pretože zrovna nám voňal najlepšie a naopak.

Calvin Klein Euphoria

Typ vôneKvetinovo orientálna
Určené preParfumová voda pre ženy
Dostupné veľkosti balenia v ml10, 30, 50, 100
HlavaGranátové jablko
SrdceOrchidea, lotos
ZákladAmbra, fialka, pižmo, mahagón

Parfémy z domu Calvina Kleina sa drží na špici už nutnú dávku rokov, a nie inak je tomu v prípade parfumovej vody Euphoria, ktorá vďaka svojej nezameniteľnej vôni exotických kvetín s orientálnym nádychom pôsobí veľmi energicky. Je vhodná ako na každodenné používanie, tak ku slávnostnejším príležitostiam. Od roku 2005, kedy sa na trhu objavila, získala veľmi pozitívne ohlasy zo všetkých strán a stala sa parfumom toho istého roku.

Výrazná vôňa granátového jablka je spočiatku najvýraznejší, avšak dominantou celého parfumu je čierna orchidea, ktorá sa ruka v ruke s jemnou kombináciou fialiek, ambry a mahagónového dreva drží na tele takmer celý deň.

Jej flakón nie je nijako výrazný, zato je dostupný vo všetkých možných veľkostiach od 10 do 100 ml. Keďže je jej vôňa veľmi špecifická, je potrebné ju naozaj vyskúšať na vlastnej koži. A pretože vo svete vôní platí príslovie „Sto ľudí – sto chutí“, ponecháme celková hodnotenie výnimočne stranou, pretože čo vonia nám, to vám nemusí byť po chuti a naopak.

Zistiť cenu

Hugo Boss No. 6

Typ vôneDrevito-korenistá
Určené prePánska toaletná voda
Dostupné veľkosti balenia v ml30, 50, 100, 200
HlavaJablko, slivka, dubový mach, bergamot, citrón
SrdceŠkorica, klinček, klinček, mahagón
ZákladOlivovník, céder, vanilka, santalové drevo

Hugo Boss proklamuje, že si necháva veľmi záležať na výbere surovín a samotnej príprave svojej kozmetiky natoľko, aby s ňou bol spokojný každý zákazník. Prvé vône tejto značky, ktorá sa orientuje prevažne na svet mužov, aj keď v poslednej dobe si aj ženy prídu na svoje, sa objavila v 90. rokoch.

Hoci ani táto toaletná voda nie je na trhu žiadnym nováčikom (prvýkrát uzrela svetlo sveta už v roku 1998), teší sa stále veľkej obľube a stala sa veľmi ikonickou. Jednu dobu sa zdalo, že jej vonia takmer každý muž – aby aj nie, keď sa vďaka svojmu zloženiu hodí ku každej príležitosti.

Získané esencia slivky, jablká a citrusov spolu so sladším srdcom a základom tvoria dokonalý súlad.

Aj keď sa môže zdať, že flakón je veľmi nenápadný, za dobu svojej existencie Hugo Boss dokázal, že vie, čo ponúka, a preto je vôňa k dostaniu ako v malom 30ml balení, tak v nezvyčajne veľkom 200ml.

Hoci by sme chceli zostať nestranní, pretože vôňa je otázkou vkusu, radšej by sme predsa len odporučili schovať si tento kúsok do chladnejších jesenných dní, pretože v lete môže byť pomerne vtieravý.

Zistiť cenu

Lancome La Vie Est Belle

Typ vôneOvocno-kvetinová
Určené preParfumová voda pre ženy
Dostupné veľkosti balenia v ml20, 30, 50 ,75, 100, 200
HlavaČierne ríbezle, hruška
SrdceJazmín, pomaranč, kosatec
ZákladVanilka, pačuli, pralinka

Iste ani táto parfumová voda nie je žiadnym nevšedným nováčikom vo svete ľudí, ktorí sa v parfumoch len trochu orientujú. Od roku 2012, kedy bola na svetový trh uvedená, platia za výraznú stálicu, ktorá je čistou a zmyselnou ženskou vôňou.

Svoju obľúbenosť zrejme získala aj vďaka faktu, že sa na jej vzniku podieľali hneď traja francúzski majstri spolu s Dominikom Ropionem.

Pretože je zloženie vône nevtieravé a stojí najmä na ovocných zložkách čiernych ríbezlí, hrušky, jazmínu a pomarančovníka, je vôňa vhodná na každodenné nosenie. Je však tiež pravda, že takéto nosenie sa Vám trochu predraží – La Vie Est Belle platia za jednu z tých drahších parfumových vôd, na ktorú môžete naraziť.

Kozmetika z domu Lancome sa úplne prvýkrát predstavila v roku 1935 a od tej doby sa teší veľkej obľube. Niektoré jej výrobky sú na trhu už viac ako 80 rokov a napríklad konkrétne vôňa La Vie Est Belle vstala ako fénix z popola vo flakóne, ktorý je len prepracovanou pôvodnou verziou zo 40. rokov.

Zistiť cenu

Giorgio Armani Acqua di Gio

Typ vôneCitrusová-aromatická
Určené preToaletná voda pre mužov
Dostupné veľkosti balenia v ml30, 50, 100, 200
HlavaLimetka, mandarínka, pomaranč, jazmín, citrón, bergamot
SrdceRozmarín, frézie, ruže, koriander, cyklámen
ZákladCéder, jazmín, pačuli, biele pižmo

Citrusovo osviežujúca a ľahká vôňa, takto by sme mohli popísať toaletnú vodu Acqua di Gio. Bezprostredne po aplikácii určite zaznamenáte hravé tóny limetky, pomaranče, mandarínky aj citróna, avšak typickú mužskú a aromatickú vôňu dodá až samotný základ cédru, pačuli aj bieleho pižma.

V anketách všetkého druhu patrí táto „toaletka“ medzi veľmi obľúbené, a dokonca sa stala najpríťažlivejším „parfumom“ roku 2018.

Giorgio Armani je talianskou značkou, ktorá sa stala veľmi úspešnou naprieč kozmetickým aj módnym svetom. V mnohom je značka natoľko nadčasová, že ju ľudia často vnímajú až ako výstrednú. Či už sa tak jedná o modely či parfumy zo 70. rokov, alebo kolekciu rokov nedávnych, vždy bude mať veľmi dobre nakročené aj do budúcnosti. Ako by aj nie, keď sa jeho najznámejšie dva parfumy (celý čas spomínaný Aqua di Gio a dámska vôňa Si), drží na svetových rebríčkoch a šliapu na päty aj tým najviac známym parfumom francúzskych značiek.

Zistiť cenu

Dolce & Gabbana Light Blue

Typ vôneOvocno-kvetinová
Určené preToaletná voda pre ženy
Dostupné veľkosti balenia v ml25, 50, 100, 200
HlavaJablko, céder
SrdceRuže, bambus, jazmín
ZákladAmbra, pižmo, citrónové drevo

Čistá toaletná voda do slnečných letných dní, taká je Light Blue od dolga & Gabbana. V zime by ste si ju nemuseli takmer ani všimnúť, avšak v teplom počasí vám urobí tú najlepšiu službu.

Celú vonnú kompozíciou naprieč hlavou až po základ prestupuje cédrové aróma. Ďalšie vonnej kompozície ako trebárs svieži bambus, ktorý podčiarkne tóny bielej ruže, alebo citrónovej drevo dodávajú tejto letnej vôni svoje nezameniteľnú arómu.

Prvý priekopníci tejto značky sa na trhu objavili už v roku 1985, kedy sa Domenico Dolce a Stefano Gabanna rozhodli skombinovať taliansky temperament a sicílskej kúzlo. Stredomoria tak dominuje nielen vôňu Light Blue, ale aj ostatným zástupcom tejto značky.

Jedinou nevýhodou, ktorú sme vypozorovali je, že vôňa nevydrží príliš dlho, a preto je nutné aplikáciu po niekoľkých hodinách zopakovať.

Zistiť cenu

Základné rozdelenie

Väčšina ľudí pozná pojmy ako parfum a toaletná voda. Viete však, čím sa líšia? Sú to najmä percenta vonných zložiek, ktorá sa podieľajú na intenzite vône. O koľko presne? To zistíte nižšie.

Obsah vonných látok

Parfém (Parfum)

Vyznačuje sa vysokou intenzitou vône, ktorá je výsledkom vysokého obsahu vonných látok čiže kompozície – 15-30%. S parfumom by ste to nemali preháňať, pretože vďaka jeho silnému zloženiu postačí len pár kvapiek a vôňa vydrží mnohokrát aj nasledujúci deň (najmä vo vlasoch).

Parfumová voda (Eau De Parfum)

Skladá sa z 8-15 percent kompozície, vôňa tak drží zhruba 8 hodín.

Toaletná voda (Eau De Toilette)

Najobľúbenejšie zástupca vo svete vôní. Je síce zložená iba zo 4-8% vonných látok, ale na druhú stranu nie je tak finančne nákladná. Musíte však počítať s opakovanou aplikáciou, ak chcete sviežu vôňu zachovať po celý deň.

Kolínska voda (Eau De Cologne)

Obsahuje iba 3-5% vonných látok, ktoré sú mnohokrát nariedia v 70% liehu. Hojne vyhľadávaná je hlavne muži, ktorí ju aplikujú po holení na svojej tváre.

Určenie

Rozdelenie na dámske a pánske parfumy je jasné, ale čo napríklad unisex parfum? Vo všetkých kategóriách nájdeme ako ostrejšie, tak sladšie vône, ktoré však majú celkom iné zloženie.

Dámske parfémy

Sú ďaleko jemnejšie ako pánské vône. Ženy oceňujú najmä kvetinovej až ovocné vône s ľahkým koreneným nádychom. Najmä v lete vyhľadávajú hlavne vôňa s ľahkým citrusovým nádychom.

Pánske parfumy

Aj u tých najlepších pánskych parfumov prevažujú orientálne zložky, drevité vône, santal a céder.

Detské parfémy

Títo zástupcovia sa snáď ani ako parfum nedajú nazývať. Avšak aj ony sú čím ďalej tým viac vyhľadávanejšie zložkou na trhu. Typické sú vône žuvačiek, cukríkov a pod. Jednoducho povedané – čím sladšie, tým lepšie.

Unisex parfumy

Väčšinou každý výrobca parfumov má vo svojom repertoári jedného alebo dva takýchto zástupcov. Jedná sa o zmiešaniu vonných zložiek, ktoré vyhovujú ženám rovnako ako mužom. Takéto parfumy nemajú žiadne typické „príznaky“ vôňa, jednoducho sa vsádza na citrusy a ďalšie neutrálne prvky. V poslednej dobe je veľmi dobre známa toaletná voda Calvina Kleina Ck One.

Výber parfumu podľa zloženia

Ak sa chystáte do parfumérie, vyhraďte si na výber dostatok času, pretože prvý dojem môže klamať, a vy tak miniete hromadu peňazí za niečo, s čím by ste potom nemuseli byť spokojní.

Hlava (vysoké tóny)

Tá je zodpovedná za prvý dojem po aplikácii vône. Hlavu parfému vnímame veľmi intenzívne, pretože zanecháva najväčší dojem. Na druhú stranu trvá iba niekoľko minút, a preto by sme sa jej nemali tak úplne riadiť.

Srdce (stredné tóny)

To obsahuje prchavé látky, ktoré sú intenzívnejšie než hlava. Srdce zvyčajne môžete cítiť 2-3 hodiny a práve to je charakteristická vôňa, ktorá tvorí onen základ.

Základ (nízke tóny)

Pri kvalitných parfumov vydrží takmer celý deň, u tých s menšími podielmi kompozícií sa drží v priemere 4 hodiny.

Balenie

Nie každý si môže dovoliť originálny parfum v originálnom balení, ale napriek tomu po ňom túžia. Niektorým zase nepripadá dôležité mať vôňu v „naparáděném“ flakónu a iní zase ocenia titernej balení, aby si vôňu len vyskúšali.

Vzorka

Obsahuje okolo 5-8 ml parfumu. Takéto vzorky väčšinou dostanete k nákupu nejakého iného produktu, alebo si ich môžete jednoducho zakúpiť za zlomkovú cenu. A to sa hodí najmä vtedy, ak si nie ste istí, že by ste s danou vôňou vydržali po celý deň.

Tester

Väčšinou im chýba originálna krabička, a preto je dostanete, v nenápadné šedej alebo hnedej potlačenej krabičke. Testerom mnohokrát chýba viečko, alebo nemusia mať obsah balenia úplne stopercentný. Vôňa vo flakoncích je však originálná, ale oveľa lacnejšie. Väčšinou sa bohužiaľ taký predmet nehodia ako darček, pretože k dokonalosti má sám o sebe ďaleko, preto ho využijete hlavne pre svoju vlastnú potrebu, a ešte ušetríte.

Originálne flakóny

Keďže zákazníci často vyberajú už samotným pohľadom, výrobcovia vôňou venujú veľa času návrhu samotného originálneho balenia. V parfumériách tak mnohokrát narazíte na flakón v tvare topánky, kryštálu, hviezdice, … Veľkosť sa často líšia. Všeobecne však platí, že mnoho značiek je dostupných v balení od 15 do 100 ml. Čím väčšie balenie si zakúpite, tým klesá cena jednotlivých mililitrov.

Aj vôňa má svoj rodokmeň

Rozdelenie vôní tak, ako ich poznáme dnes, majú na svedomí páni Haarman a Reimer. Ženy a muži po celom svete tak vyberajú z týchto kategórií.

Kvetinové vône

Nájdeme tu prevažne dámské vône:

Kvetinovo zelená– veľmi svieži ľahké vône
Kvetinovo ovocná– výrazné ovocné zložky ako broskyňa, čierne ríbezle, ananás, …
Kvetinovo svieža– špecifické vône jarných kvetov, ktoré nemusia vyhovovať všetkým; najznámejšími zástupcami je konvalinka a jazmín
Kvetinovo kvetinová– tu nenájdete nič iné ako kvety ako ružu, narcis, klinček, …
Kvetinovo aldehydická– niekomu môžu pripomínať tzv. „mydlovou vôňu“, avšak najznámejším zástupcom je top dámsky parfum Channel No. 5
Kvetinovo sladká– tu je svet jemnosti a ľahkosti vystriedaný ťažkými kvetinovými kombináciami

Orientálné vôňe

Do tejto kategórie radíme dámske i pánske vône:

Orientálne sladká – ambrová– posledné zvyšky kvetinových prvkov – citrusové prvky, vanilkovú ambru
Orientálne korenistá– vynikajú najmä cédrom, santalom, ambrou, prípadne tiež škoricou, klinčekmi a pod.

Cyprišové (chyprové) vôňe

Opäť dámske i pánske vône:

Cyprusovo ovocná– ťažká ovocná vôňa
Cyprusovo kvetinová – animálna– nájdeme je ako u mužských tak ženských parfumov; trpkastej komponenty sa vyskytujú v mužských zástupcoch, tie animálne potom naopak v ženských
Cyprusovo kvetinová– taktiež sa nejedná o ľahkú sviežosť predchádzajúcich kategórií, ale naopak o ťažšie prvky gardénie
Cyprusovo svieža– ľahšia efektná vôna, ktorá vydržia
Cyprusovo zelená– tu nájdeme najjemnejšie cyprusové vône, kde sa kombinuje citrónová tráva či listová zeleň
Cyprusovo drevitá– výrazné tóny santalového dreva, pačuli aj cédra
Cyprusovo juchotvá / tabaková– korenenie a bylinný zástupcovia
Cyprusovo ihličnatá– typické vône ihličnatých stromov

Fougerové vôňe

Čisto pánska záležitosť.

Fougerovo svieži– pikantnejšia vôňa s drevitými zložkami
Fougerovo kvetinová– ťažšie verzia pomarančových kvetov, cyklámenu, konvalinky a pod.
Fougerovo drevitá– v poslednej dobe moderné látky voňajúce vzácnymi drevinami
Fougerovo sladká – ambrová– sladšia vôňa často s kumarínovými prvkami

Citrusové vône

Veľmi obľúbené sú u mužov i žien. Často sa využívajú ako unisex parfumy.

Citrusovo kvetinová– často unisexové vône
Citrusovo fantazijná– najmä kolínske vody
Citrusovo zelená– kombinácia citrusového základu s ovocnými a zelenými prvkami

Levanduľové vône

Posledný z radov zástupcov, ktoré nie je cez svoju špecifickú vôňu možné zaradiť kamkoľvek inam, tvoria opäť prevažne pánske parfumy.

Levanduľovo svieža– osviežujúci vody, do ktorých sa nepoužíva nič iné ako čisto levanduľová vôňa
Levanduľovo korenená– kombinácia pikantné vône ihličia a levandule

Ako a kam parfum aplikovať?

  • Sústreďte sa na tzv. pulzné body, kde je pokožka najviac teplá a prekrvená.
  • Pulzný body nájdete na zápästí, krku, za ušami, v lakťovej jamke či pod kolenom.
  • Vôňu neaplikujte na látku, mohli by ste ju poškodiť.
  • Používajte parfum predtým, ako sa oblečiete a „ošperkujete„, parfumy totiž reagujú s kovmi a poškodzujú ich.
  • Aplikácia do vlasov vám zaistí jemné pôsobenie počas celého dňa (musíte sa však vyvarovať prílišnému požití stylingových prostriedkov).
  • Suchá pokožka vôňu tiež neprispieva, preto ju hydratujte ideálne neparfumovaným hydratačným krémom.

Než sa vydáte do parfumérie …

  • Rozmyslite si, koľko by ste do parfumu chceli investovať.
  • Zvážte aj veľkosť balenia, niekto rád experimentuje a nechce si kupovať 100 ml vôňu, pretože ho už po 50 ml omrzí.
  • K výberu si vyhraďte dostatok času, pretože ako už viete, parfum sa potrebuje rozležet.
  • Ideálne sa do parfumérie vráťte nasledujúci deň.
  • Vyberajte podľa svojho vkusu a nie podľa vkusu kamarátky, pretože aj ten najlepší dámsky či pánsky parfum vonia na každej pokožke úplne inak.
  • Vôňu aplikujte priamo na pokožku – nie na papierik, ani do viečka.
  • Nikdy neskúšajte viac než štyri vzorky.

Zásady správneho používania

  • Vôňa nesmie tyranizovať vaše okolie, preto ju používajte s citom.
  • Počas dňa používajte toaletné vody, parfém k večerným príležitostiam.
  • Do zimného obdobia patria ťažšie vône, v teplom počasí zase oceníte tie ľahšie.
  • Nikdy nemiešajte viac ako len jedného zástupcu.
  • Aby vôňa vydržala čo najdlhšie, skúste ju doplniť sprchovým gélom a krémom rovnakej značky.
  • Flakóny nevystavujte slnečnému žiareniu ani teplu.
  • Aj keď sa vy sami necítite, vôňu znovu aplikujte najskôr po štyroch až šiestich hodinách.

Teraz už máte všetky potrebné informácie na to, aby ste mohli vyraziť do najbližšej možnej parfumérie a dopriať si kvalitný kúsok na svoj toaletný stolík.

Na úplný záver by sme chceli povedať, že neexistuje žiadny naj parfum, a žiadny úplný prepadák. Parfém Chanel je síce shledáván ako najlepším parfumom všetkých čias, poznáme však tiež veľa ľudí, ktorým absolútne nevonia. Dôležité je nájsť taký kúsok, ktorý vám bude vyhovovať, aplikovať ho s citom a nosiť s gráciou.

Budeme radi počuť vaše myšlienky

      Dajte nám odpoveď

      Čo vybrať
      Logo