Ako vybrať autonabíjačku

Autobatérie hnevá snáď každého vodiča najmä v zime, keď teploty klesajú niekedy aj znateľne pod bod mrazu. Pokiaľ chcete predísť problémom so štartovaním a obzeráte sa po nabíjačkách autobatérií, mali by ste hlavne vedieť, akého typu vaše autobatérie je, akým disponuje elektrolytom a prípadne i napätím. Myslieť by ste mali tiež na odolnosť proti vode a prachu a dostatočne dlhú záruku, ktorá by mala byť minimálne dva roky rovnako ako možnosť servisu autonabíjačky.

V našom radcovi sme sa zamerali práve na druhy autonabíječek a hlavné parametre, na ktoré je potrebné sa zamerať a tiež na typy samotných autobatérií, pretože aj to je podstatná informácia, ak si akumulátor nechcete pri nabíjaní zničiť.

Recenzie autonabíječek

V tomto teste nabíjačiek autobatérií sme sledovali všetky dôležité parametre ako napríklad možné nabíjacie napätie, napájanie, ochranné prvky, dobíjací prúd, ktoré ovplyvňuje rýchlosť nabitia a ďalšie vychytávky, ktoré spríjemnia používanie tohto prístroja.

COMPASS 6A 6/12 V

TypAutomatická
Nabíjacie napätie vo V6/12
Napájanie220 V
Ochrana proti skratunie
Užitieolovené akumulátory
Dobíjací prúd0,55 A
Rozsah kapacity v Ah4 – 120
LCD displejnie
Hmotnosť1,6 kg

Prvým zo zástupcov je výrobok českej firmy Compass 6A 6/12 V, ktorý je veľmi jednoduchý na ovládanie a lacný. Nabíjačka sama rozozná, či je pripojený akumulátor s napätím 6 alebo 12 V. V prípade, že je rozpoznané 12V nabíjanie, môžete si zvoliť režim nabíjania zimný alebo letný.

Keďže je prístroj plne automatický, nie je potrebné ho nijako strážiť a sám sa po procese nabití prepne do udržiavacieho režimu. V tomto režime riadi mikroprocesor nabíjania tak, že sa akumulátor udržuje v nabitom stave pomocou pulzného nabíjania.

Kompletné nabitie batérie je vcelku rýchle a samotná manipulácia je veľmi komfortná. Rozmery autonabíjačky nie sú nijako veľké, a preto ju budete môcť využiť ako doma, tak v garáži, prípadne aj na cestách, kde je k dispozícii elektrická sieť. Dĺžka prívodného kábla je 130 cm, čo by malo byť postačujúce k bežnému používaniu.

Mínusové body musíme udeliť za absenciu vypínača, ktorý neumožňuje prístroj vypnúť inak, než vypojením zo zásuvky. Navyše tenké spojovacie káble sa môžu postupom času opotrebovať a následne sú funkčne k ničomu.

Na druhú stranu v pomere kvalita a cena si celkovo prístroj neviedol vôbec zle a základným potrebám motoristov vystačí.

  • pomer cena / kvalita
  • veľkosť
  • absencia vypínača
  • tenké spojovacie káble
Zistiť cenu

Road Star TE04-0242

TypAutomatická
Nabíjacie napätie vo V6/12
Napájanie220 V
Ochrana proti skratuáno
UžitieOlovené akumulátory, AGM, GEL
Dobíjací prúd0,8–3,8 A
Rozsah kapacity v Ah1,2–120
LCD displejáno
Hmotnosť0,65 kg

Tento model nabíjačky Road Star je riadený pomocou mikroprocesora, čo z nej robí maximálne automatický prístroj.

Hodí sa ako pre dobíjanie klasických olovených akumulátorov, tak tých s tekutým alebo gélovým elektrolytom (čo znamená AGM alebo GEL batérie).

Používanie nie je nijako zložité, celý proces je vďaka priloženému návodu veľmi jednoduchý a rýchly. Pripojovacie káble sú variabilné, nabíjanie je regulované a zabudovaný LCD displej vás bude informovať o najaktuálnejším stavu batérie. Navyše si môžete zvoliť nabíjací prúd vďaka štyrom režimom dobíjanie, ktorými je zástupca vybavený. Tieto režimy jednoducho zvolíte na základe toho, aké vozidlo chcete nabíjať – zvoliť sa dajú aj motocykle s 12V batérií do kapacity 14 Ah s nabíjacím prúdom 0,8 A, rovnako ako automobily s 12V akumulátorom do kapacity 120 Ah a nabíjacím prúdom do 3,8 A. Výrobcovia tiež mysleli na režim dobíjania v chladnom počasí.

Na zabudovanom LCD displeji si taktiež môžete navoliť funkciu trvalého a udržiavacieho napätia s ochranou proti preťaženiu a prepólovaniu, alebo napríklad režim oživenia.

Bezpečnosť je zaistená použitím nabíjacieho kábla s izolovanými pripojovacími svorkami a krytím IP65, čo z prístroja robí dosť odolný kúsok voči prachu i vode.

Čo možno môže predstavovať problém, sú práve káble a ich tvrdý obal, ktorý z nich v zime urobí neforemné hadice, ktoré nie je možné dobre ohýbať a bezproblémovo tak priviesť k batérii. Záruka uvedená výrobcom je dva roky.

  • možnosť nabíjania AGM aj Gel batérií
  • veľkosť
  • tvrdosť dobíjacích káblov
Zistiť cenu

Emos N1015 12V/6V

TypAutomatická
Nabíjacie napätie vo V6/12
Napájanie220-240 V
Ochrana proti skratuáno
UžitieBezúdržbové, AGM, GEL akumulátory
Dobíjací prúd0,8 A
Rozsah kapacity v Ah1,2–30
LCD displejnie
Hmotnosť0,255 kg

Automatická nabíjačka autobatérií Emos N1015, ktorú nabijete celú radu batérií s napätím 6 alebo 12 V s kapacitou 1,2-30 Ah.

Disponuje celkom tromi režimami nabíjania podľa typu batérie a vozidlá, ktoré chcete dobiť. Nabíjačka však sama po pripojení rozpozná typ akumulátora a vy si len vyberiete režim, v ktorom chcete nabíjať. Samotná však potom zhodnotí stav danej batérie a určí vhodnú rýchlosť i intenzitu nabíjania, čo je výhodou ako pre nové, tak i staršie batérie.

Ďalším plusom, ktorým je prístroj vybavený, je prispôsobenie počasie – v zime automaticky dokáže zvýšiť napätie, čím sa nabíjanie maximálne zefektívni, v lete potom svoj výkon zníži, aby nedochádzalo k prehrievaniu.

Popri automatického spustenia aj ukončenie nabíjania sa tu môžete stretnúť aj s funkciou tzv. kvapkového nabíjania, ktoré je vhodné najmä pre vodičov, ktorí toľko nejazdí, a tak sa batéria iba udržuje.

Aj tu je ochrana proti skratu a prepólovaniu samozrejmosťou, preto, ak sa vám stane, že káble zapojíte zle, rozsvieti sa červená LED dióda a prístroj sa nespustí. Veľmi praktická je dĺžka prívodného kábla, ktorá je 1,8 m.

Ako nedostatok však hodnotíme absenciu vypínacieho tlačidla, tým pádom, keď nabíjačku chcete používať, musíte ju vždy zastrčiť do zásuvky a po nabití opäť odpojiť.

  • veľmi malá veľkosť
  • dĺžka prívodného kábla
  • tri režimy nabíjania
  • absencia vypínacieho tlačidla
Zistiť cenu

CTEK MXS 5.0

TypAutomatická
Nabíjacie napätie vo V12
Napájanie230 V
Ochrana proti skratuáno
UžitieOlovené i AGM akumulátory
Dobíjací prúd0,8-5 A
Rozsah kapacity v Ah1,2-110
LCD displejáno
Hmotnosť0,5 kg

Ctek MXS 5.0 je výrobok švédskej firmy, ktorý patrí k plne automatickým modelom a ktorého používanie je navyše vysoko intuitívne. Nabíjať môžete všetky typy 12V olovených akumulátorov, ale po zvolení režimu AGM je možné prístroj využiť aj pre tento typ autobatérií.

Podpora nabíjanie predstavuje od 0,8 A (vhodné najmä pre motocykle) do 5 A. Ďalšími výhodami nórskeho produktu je jeho malá veľkosť, ktorá sa zmestí aj do uzavretého motora. Disponuje vysokou bezpečnosťou pri manipulácii, pretože káble sú zapustené priamo do prístroja a pri nabíjaní sa nabíjačka batérií vôbec nezahrieva. Ochrana proti prepätiu, skratu aj prepólovaniu je tu samozrejmosťou.

V základnom balení môžete tiež nájsť ako možnosť dobíjania pomocou svoriek, tak aj skôr klasických ok. Vďaka zabudovanému displeji uvidíte, v akom stave sa vaša autobatérie práve nachádza – navyše zaisťuje tiež ôsmich krokové nabíjanie, ktoré sa postará o maximálnu účinnosť.

Oceňujeme tiež celkom tri testovacie režimy, ktoré sa zaoberajú stavom batérie, štartovacím výkonom a testom akumulátora. Taktiež bol zabudovaný tzv. režim pre studené počasie – autonabíjačka je tak schopná batériu nabíjať aj za mrazivého počasia bez toho aby zaťažovala seba alebo akumulátor.

Čo sa týka zabezpečenia proti znečisteniu, nabíjačka je odolná voči prachu aj vode zhruba na úrovni IP65 a celková záruka je poskytovaná na 5 rokov.

  • jednoduché ovládanie
  • nabije motorku aj auto
  • intuitívne ovládanie
  • hodnoty napätia úplne nezodpovedajú manuálu
Zistiť cenu

Bosch C3 6V/12V

TypAutomatická
Nabíjacie napätie vo V6/12
Napájanie220-240 V
Ochrana proti skratuáno
UžitieOlovené akumulátory, AGM, GEL
Dobíjací prúd3,8 A
Rozsah kapacity v Ah4 – 120
LCD displejnie
Hmotnosť0,95 kg

Autonabíjačka Bosch C3 6V / 12 V je navrhnutá pre nabíjanie olovených i iných akumulátorov typu GEL (gélový elektrolyt) aj AMG (rohožami absorbujúce elektrolyt). Kapacita akumulátora dosahuje od 6 V (1,2 Ah) do 6 V (14 Ah) a 12 V (1,2 Ah) do 12 V (120 Ah). Celkom sú teda k dispozícii štyri režimy nabíjania vhodné na nabíjanie od motoriek, cez staršie batérie až k tým novším gélovým aj AMG.

Dobíjanie je riadené mikroprocesorom MCU, celkové ovládanie je navyše jednoduché a intuitívne vďaka. Znovunabitie batérie je zaisťované takmer na 100% celkovej kapacity a akumulátor je chránený proti prepólovaniu i prehriatiu.

Veľkým plusom je praktická funkcia pamäte, vďaka ktorej nebudete musieť pri každom nabíjaní voliť režim a napätia. Po nabíjaní sa taktiež automaticky spúšťa udržiavací režim. Navyše pre hlboko vybité akumulátory je tu impulzné nabíjanie, ktoré by malo revitalizovať aj totálne „mŕtvu“ baterku. Na druhú stranu, nabíjanie trvá dlho.

Jej robustný dizajn, veľmi dobre zrozumiteľný návod, krytie IP65 (vodeodolná aj „prachuvzdorná“) i dĺžka prívodného kábla, ktorá je takmer dva metre, robia z tohto prístroja praktického pomocníka.

  • funkcia pamäte
  • impulzné nabíjanie vybitých batérií
  • nabíjanie úplne vybité autobatérie trvá dlho
Zistiť cenu späť na začiatok ↑

Ako na štartovanie motorov

Nie každý laik je schopný rozdeliť a určiť zdroje, ktoré sú schopné rozbehnúť motor automobilu, keď vám ani po piatom pokuse o naštartovanie nie a nie chytiť.

Štartovacie káble

Sú najprimitívnejšie možností, ako naštartovať auto s vybitou batériou. Nevýhodou však je, že na to, aby ste naštartovali vaše nezvládnuteľnej auto, potrebujete ešte jedno vozidlo s funkčnou autobatérií a neporušeným štartovaním. Ďalšia háčik je to v tom, že je nutné mať vozidlo, ktoré disponuje zhruba rovnakým napätím. To znamená, že väčšie auto ako napríklad Jeep nenaštartujete malým autom, ktorým jazdíte pre nákup.

Najdôležitejšie je mať bezpečné káble, ktorých drôty nie sú obnažené a nikde nič netrčí. Jedine tak sú totiž účelné a nehrozí ujma na zdraví.

To, ako auto bezpečne a správne cez káble nabiť, je určite obsiahnuté v každom manuáli vozidla, však poďme sa aspoň všeobecne pozrieť na jednoduchý návod:

  • červený kábel pripojte na kladný pól vybitej batérie,
  • následne pripojte druhú stranu červeného kábla ku kladnému pólu nabitej batérie,
  • druhý kábel (obvykle býva čierny alebo modrý) pripojte na záporný pól nabitej batérie,
  • druhý koniec kábla pripevnite na dobre „ukostrené“ miesto v motore auta čo nemôže štartovať (napríklad na niektorý z kovových dielov, ktorý je pripojený k motoru),
  • autá sa pri štartovaní nesmú dotýkať, dávajte si tiež pozor na zachytenie káblov do motora,
  • než všetko skontrolujete, sú motory oboch áut vypnuté, nedotýkajte sa ani žiadne zo svoriek,
  • po skontrolovaní môžete naštartovať auto s nabitou batériou, chvíľu ho nechajte bežať, a následne skúste naštartovať druhé auto,
  • ak prvý pokus nebol úspešný, ešte chvíľu v nabíjaní zotrvajte a po chvíli to skúste znova.

Odpojenie káblov

  • ak sa vám podarilo naštartovať, môžete káble odstrániť v presne opačnom poradí, než v akom ste ich zapájali,
  • s úspešne naštartovaným autom by ste mali aspoň 20 minút jazdiť, aby sa batéria sama dostatočne dobila.
späť na začiatok ↑

Autonabíjačky

Predtým než sa rozhodnete zaobstarať si nabíjačku automobilové batérie, mali by ste sa hlavne pozrieť do motora, čo za akumulátor vlastne máte, pretože pri zlej kúpe by ste si mohli batériu rýchlo zničiť.

Automatické nabíjačky

Sú vhodné ako pre olovené kyselinové akumulátory, tak pre autobatérie gélové. Dokážu sa prispôsobiť stavu vybité batérie. Tzn., pokiaľ je baterka úplne vybitá, začnú s nabíjaním pod nižším prúdom, kým napätie nedosiahne 12 V. Do 80% však nabíjajú pod maximálnym prúdom, ale na konci sa prúd opäť zníži a prejde do udržiavacej fázy, ktorá šetrí životnosť batérie a uchováva ju v nabitom stave.

Transformátorové nabíjačky

Klasické nabíjačky bez akéhokoľvek riadenie celého procesu nabíjania, preto je nutné ich mať stále pod dohľadom. Na druhú stranu patrí k najlacnejším na trhu a rýchlosť nabíjania je vysoká. Dávajte si však pozor, aby ste ju nepoužili na gélový typ autobatérie, tú by ste si veľmi rýchlo zničili.

Inventorové nabíjačky

Rovnako sa jedná o automatické nabíjačky, ktoré sú však ďaleko menšie a ľahšie. Siahajú po nich najmä vodiči motoriek. Má to ale aj ešte jeden dôvod. Inventorové nabíjačky sú spravidla schopné vyvinúť napätia od 6 do 12 V. Tých, ktoré disponujú 24 V je pomerne málo a sú finančne nákladnejšie.

Udržiavacia nabíjačky

Nie sú nabíjačkami v pravom slova zmysle. Ich najväčšou prednosťou je, že dokážu udržiavať stav plného dobitia, avšak vybitý akumulátor nie sú schopné úplne nabiť.

Nabíjačky so štartom

Pomôžu vám ako s nabíjaním, tak iba s naštartovaním vozidla podobne ako štartovacie káble.

Multifunkčné nabíjačky

Okrem klasického nabíjania vykonávajú tiež diagnostiku batérie. Multifunkčné zariadenie funguje tiež ako záložný zdroj pri vypnutí motora. Veľkým kladom je vysoká rýchlosť nabíjania, za ktorú si však musíte veľa priplatiť. Ak spravidla používate nabíjačku iba v zime, tak veľká investícia sa vám neoplatí.

Solárne nabíjačky autobatérií

V súčasnosti existujú na trhu nabíjačky ako s integrovanou batériou, tak bez nej a účinnosť doplňovanie energie je ovplyvňovaná najmä druhom fotovoltaického článku, ktorý môže disponovať buď amorfnými článkami, majúcimi kratšiu životnosť a nižšia účinnosť dobíjanie, alebo články kryštalickými – tie sú na tom s životnosťou lepšie, na druhú stranu si priplatíte viac peňazí.
Väčšinou sú tieto typy nabíjačiek schopné dobiť najmä menšie elektroniku ako napríklad telefóny, prípadne notebooky. Ak zvažujete obstaranie k dobíjanie autobatérie, potom si náležite priplatíte.

späť na začiatok ↑

Na čo sa zamerať pri výbere autonabíječek

Ako všade, tak aj tu existuje niekoľko kritérií, ktoré je potrebné dodržiavať.

Kvalita

Radšej hneď zabudnite na neoverené a nekvalitné výrobky z ázijských stránok. Síce tam zoženiete zdanlivo dobré kúsky za pár euro, ale ich kvalita je pochybná. Skutočné parametre sú totiž ďaleko od tých, ktoré výrobca sľubuje a životnosť produktu je takmer nulová. Zamerajte sa preto radšej na značku, ktorá vás nesklamala, alebo overenú klasiku.

Kompatibilita

Ak sa nechystáte štartovať autobus alebo nákladiak, mala by vám postačiť autonabíjačka disponujúci 12 V, motorkám vystačí aj 6 V. Avšak v prípade, že si kupujete nabíjačku na SUV auto, pozrite sa, či nebudete potrebovať 24V zdroj. Ďalej si skontrolujte typ vašej autobatérie a jeho kompatibilitu s nabíjacím zariadením. Ako sme uvádzali vyššie, napríklad transformátorovú nabíjačkou si gélovou autobatériu zničíte.

Maximálny dobíjací prúd

Udáva, ako rýchlo je možné akumulátor nabiť. Maximálna hodnota by mala byť zhruba desatina kapacity batérie.

Napr .: zásobník s kapacitou 60 Ah môže byť dobíjaný maximálnym prúdom 6 A.

Ak však ponáhľate a potrebujete vozidlo nabiť extrémne rýchlo, môžete využiť maximálne dvojnásobok tejto hodnoty, to by sa však nemalo diať príliš často. Životnosť akumulátora sa predlžuje najmä vtedy, ak ho budete nabíjať dlhšiu dobu, ale zato nižším prúdom.

Nižšie uvedená hodnota stredného prúdu by vás pri nabíjaní mala zaujímať najviac:

Dopravný prostriedokNabíjacie napätie vo VStredný nabíjací prúd v A
Motorka62
Automobil126
Dodávky, nákladné vozidlá2410/20/30

Maximálna kapacita akumulátora

Jednoducho vám prezradí kapacitu, ktorú za rozumný čas akumulátor nabijete. So slabým strojom budete batériu nabíjať dlho, prípadne ju nedobijete vôbec. Aby ste mali naozaj istotu, že nabíjačka bude vašej batériu naozaj stačiť, ponechajte si rezervu.

Bezpečnosť

Určite sa zamerajte najmä na ochranu proti skratu aj prehriatiu, to je úplný základ, a preto by sme vám neodporúčali robiť si atrapy originálnych kúskov, ktoré síce takúto ochranu sľubovať môžu, však málokedy ju naozaj majú.

Ďalej sa poobzerajte napríklad aj po odolnosti proti vode a prachu. Čím vyššie číslo, tým väčšia ochrana:

IP54Čiastočná ochrana proti prachu a vode.
IP56Čiastočná ochrana proti prachu a vode po dobu 3 minút.
IP65Úplná ochrana proti prachu a vode po dobu 3 minút.
IP67Úplná ochrana proti prachu a vode po dobu 30 minút.
IP68Úplná ochrana proti prachu a ponoreniu do vody.

Existujú však aj produkty s nižšími ochrannými číslami, a to napr. IP20, ktoré sú predurčené len na interiérové ​​použitie v garáži.

Dĺžka prívodného kábla

Tento parameter nie je nič, čo by malo byť rozhodujúcim prvkom. Ide skôr o benefit, ktorý by vám používanie nabíjačiek mal spríjemniť. Nezabúdajte, že nabíjačku budete musieť pripojiť do zásuvky a následne aj k akumulátoru. Preto by sa dĺžka prívodného kábla mala pohybovať minimálne medzi 1 a 1,5 metrom.

Napájanie

Najklasickejšia napájanie predstavuje 220V sieť. Existujú však aj rôzne anomálie, ktoré možno pripojiť aj do autozapaľovača, tie však nie sú ani príliš praktické, ani príliš výkonné.

Záchrana (omladenie) akumulátora

V prípade, že sa batéria úplne vybije, potom je nabíjačka s touto funkciou schopná do nej vyslať veľmi silný impulz, ktorý môže obnoviť jeho fungovanie a umožní jej rýchlejšie nabitie.

Prevádzková teplota

Aj keď sa zdá ako nepodstatný údaj, v príbalovom letáku autonabíjačky nájdete i túto informáciu, ktorá vám dá povedomie o ideálne prevádzkovej teplote, tzn., že mimo daný teplotný rozsah nabíjačka stráca svoju účinnosť. Ak tak chcete batériu nabíjať v zime i mimo garáž, prevádzková teplota nabíjačky by mala klesať pod nulu.

Veľkosť

Malé rozmery sú samozrejme výhodou, pretože nabíjačka by mala byť nielen maximálne funkčné a odolná, ale aj mobilná a skladná.

späť na začiatok ↑

Ďalšie zaujímavé vlastnosti autonabíječek

V prípade, že by ste si chceli kúpiť prístroj, ktorý disponuje ešte väčším komfortom pri samotnom užívaní, potom sa môžete poobzerať po nabíjačkách, ktoré majú:

Automatický režim

Oproti manuálne variante, kde si správne hodnoty musíte nastaviť sami, s automatickým režimom je o všetky nastavenia hodnôt postarané podľa typu batérie.

Automatické vypnutie

S tým súvisí aj automatické dokončenie nabíjania, vďaka ktorému sa nemusíte starať o proces nabíjania.

Detekcia type batérie

Najmä drahšie prístroje samy rozpoznajú, či sa jedná o batérii automobilu (12 V) alebo motocykla (6 V).

Indikátor stavu batérie

Ukazuje informácie o vybití autobatérie aj čas, ktorý bude potrebný k plnému nabitie.

Integrované svietidlo

Ide o zabudované LED diódy, ktoré poskytnú osvetlenie aj v šere garáže.

Izolované rukoväte

Predchádzajú zranenia, ktorá by mohla nastať pri používaní prístroja za vlhkého počasia.

LCD displej

Autonabíjačky s LED displeji sú schopné ukazovať napríklad aj veľkosť nabíjacieho prúdu. Ďalej budete informovaní o stave batérie i všeobecnej diagnostike.

Letné a zimné režim

Okolitá teplota je dôležitá aj pre samotnú nabíjačku, a preto táto funkcia zaisťuje, že prístroj bude podávať optimálny výkon, či už ho využívate v sparnom lete, alebo pri teplotách siahajúcich pod bod mrazu.

Ochrana proti skratu

A tiež prepólovaniu i prepätia. Tzn., vďaka tejto funkcii bude batéria aj samotná nabíjačka chránená proti poškodeniu.

Pamäť posledného nabíjania

Oplatí sa najmä vtedy, ak autobatériu nabíjate častejšie a zakaždým sa nechcete zdržiavať s nastavovaním prístroja.

späť na začiatok ↑

Štartovacie boxy

Môžete sa stretnúť aj s označením štartovacie zdroje alebo štartovacie stanice. Štartovacie boxy môžu slúžiť aj ako výkonné powerbanky na nabíjanie iných prístrojov, prípadne dokonca slúži ako záložný zdroj energie pre karavany na dovolenke. Veľkou výhodou oproti štartovacím káblom je tá, že k naštartovaniu vozidla nepotrebujete iné vozidlo.

Rozdeliť ich môžeme na:

Štartovacie boxy pre pripojenie do siete

Sú závislé na elektrickej sieti, pretože nemajú integrovanú batériu. Mimo garáž svoju autobatériu teda nenabijete.

Štartovacie powerbanky

Majú integrovanú autobatériu, sú menšie aj ľahšie, a tak sú schopné dodať šťavu vášmu plechovému miláčikovi takmer kdekoľvek.

Ako naštartovať auto pomocou štartovacieho boxu

Pripojenie štartovacie stanice by malo prebiehať nasledovne:

  • červený kábel pripojte na kladný pól vybitej batérie,
  • čierny kábel pripojte na záporný pól,
  • po pripojení káblov voz naštartujte,
  • odstránenie káblov opäť prebieha v opačnom poradí.
späť na začiatok ↑

Typy autobatérií

Než si samotnú nabíjačku zaobstaráte, mali by ste si určite overiť, akú batériu v motore máte, pretože by ľahko mohlo dôjsť k jej poškodeniu. V našom radcovi sme sa autobatériami už zaoberali, ale určite nebude na škodu si tento prehľad pripomenúť aj tu.

Olovené

  • Pracujú pomocou olovených elektród a elektrolytu, ktorým je tu kyselina sírová.
  • Najlacnejšie typ autobatérie.
  • Nie je príliš výkonný, ale je náročný na údržbu, pretože elektrolyt je potreba strážiť a dopĺňať.
  • Častým štartovaním sa opotrebovávajú a majú nízku životnosť.

Autobatérie s prímesou kalcia

  • Obsah vápnika zabraňuje odparení elektrolytu.
  • Radí sa k bezúdržbovým akumulátorom.
  • Neznáša úplné vybitie.

Technológia AGM (Absorbed glass mat)

  • Elektrolyt batéria nie je v článkoch medzi elektródami v tekutej forme; je nasiaknutý v netkanej tkanine zo sklených vlákien.
  • Tento typ akumulátora je výkonný a ich rýchlosť nabitie je pomerne vysoká.
  • Sú bezúdržbové a odolné proti vytečeniu elektrolytu.
  • Bývajú zabudované v moderných autách, ktoré majú nadštandardnú elektronickú výbavu.
  • Nabíjacie prístroje pre tento typ autobatérií musí disponovať režimom nabíjania akumulátorov AGM / GEL.

Technológia GEL

  • Elektrolyty týchto batérií sú viazané v kremičitom gélu.
  • Nie sú toľko citlivé na vyššie teploty.
  • Sú úplne bezúdržbové a vysoko výkonné.
  • Znovu platí, že nabíjacie prístroja musí byť učenie pre nabíjanie AGM / GEL akumulátorov.

Technológia EFB

  • Najnovší typ autobatérií, ktoré sú dodávané do vozidiel so systémami Start & Stop.
  • Sú veľmi odolné voči cyklickému zaťaženiu, čo je časté vybíjanie pri naštartovaní a dobíjanie pri jazde.
  • Hoci obyčajné batérie by boli veľmi zaťažené pri využívaní systému Start & Stop, tu nie je dôvod na obavy.
späť na začiatok ↑

Ako sa o autobatériu starať, aby vydržala čo najdlhšie

Správna starostlivosť začína podľa odborníkov už v lete, pretože práve to je čas vysokých teplôt a dlhých dovoleniek. Ako to spolu súvisí? Autobatérie sa v horúcich dňoch samy vybíjajú a strácajú tak na svojej kapacite. V kombinácii s tým, že na dovolenku idete autom a potom vozidlo necháte dva týždne niekde nečinne stáť, v zime budete môcť pozorovať väčší odpor studeného motora.

Paradoxne je tak zimné obdobie pre batériu ďaleko lepšie, ak je dostatočne nabitá a správne udržiavaná. Potom sa nemusíte báť ani veľmi nízkych teplôt.

Každopádne pred každou zimou nezabúdajte automobil nechať skontrolovať vrátane batérie. A ako spoznáte, že s akumulátorom nie je všetko v poriadku? Prvými príznakmi môžu byť slabnúci svetla alebo typické problémy s naštartovaním vozidla. V prípade, že by ste chceli využiť možnosť samonabíjení batérie, mali by ste s vozidlom prejsť minimálne 60 km.

späť na začiatok ↑

Ako pripojiť prívodné káble nabíjačiek

Niektorým začínajúcim motoristom nemusí byť jasné, ktorý kábel alebo drôt u autonabíjačky je plus a ktorý mínus. Preto aj v tomto prípade prichádzame so stručným, ale jasným návodom:

  • červený kábel pripojte na kladný pól vybitej batérie,
  • čierny kábel pripojte na záporný pól,
  • nechajte nabíjať, kým na LED displeji neuvidíte informáciu o dostatočnom nabitie,
  • v prípade nabíjačky bez akéhokoľvek ukazovateľa stavu nabitia sa držte návodu,
  • odstránenie káblov prebieha v opačnom poradí, než ako boli zapojené.
späť na začiatok ↑

Cena autonabíječek

Autonabíjačky zoženiete v niekoľkých cenových reláciách.

Cena  do 50 €

Základné modely autonabíječek, ktoré sa radia hlavne medzi transformátorové modely. Väčšinou nemajú dlhú životnosť a neponúkajú žiadny komfort v podobe LED displeje prípadne ani niektoré ochranné prvky ako napríklad ochranu proti prepólovaniu. Pri nabíjaní s týmito prístrojmi je dobré automobil strážiť.

Cena do 100 €

Zlatá stredná cesta ponúkajúce nabíjačky ako pre klasické olovené akumulátory, tak pre lepšiu batérie typu GEL. Disponujú ochrannými prvkami proti prepätiu, prepólovaniu i skratu a nemusíte sa báť nechať vášho plechového maznáčika s nimi osamote, pretože sú väčšinou vybavené i udržiavacím režimom, ktorý sa automaticky spustí ihneď po nabití.

Cena od 100 €

Za túto cenu už si väčšinou kupujú autobatérie väčšinou ľudia, ktorí majú najnovší typ áut s režimom Start & Stop, ktorá neznesie obyčajné prístroje, prípadne ľudia, ktorých kapacita batérie vyžaduje nabíjacie napätie 24 V (väčšinou autobusy, traktory, nákladné autá), alebo sa s nimi stretnete aj v servisoch, či v prípade, že by ste chceli radšej solárnou autonabíjačku. Pre bežné užívanie raz do roka sú zbytočne drahé.

Záverom nášho poradca by sme chceli podotknúť, že najlepší nabíjačky autobatérií nemusia patriť medzi tie najdrahšie. Veľa nabíjačiek patriacich k top triede je produktom strednej cenovej triedy, avšak jej výsledky aj životnosť je porovnateľná s ďaleko drahšími zástupcami.

Budeme radi počuť vaše myšlienky

      Dajte nám odpoveď