Recenzia LG 55SM9010

Príde mi, že táto spoločnosť z Kórey upiera všetku pozornosť médií na svoje vydarené OLED televízie a jej LCD rad je trochu v pozadí. Dneska sa pozrieme na jeden z tých „lepších“ (podľa postavenia v produktovej rade) LCD modelov a na záver ho porovnáme aj s konkurenciou z vlastných radov (v rámci LG tv). Podľa popisu od výrobcu sa môžeme tešiť na niektoré nové technológie, ale je otázkou či budú dostatočne prínosné, aby vyvážili vyššiu cenu novinky.

Priemerná doba odozvy14 ms
Local dimmingáno
Typ paneluIPS
Pokrytie spektra DCI-P393 %
Pokrytie spektra Rec.202070 %
Výška71,6 cm
Šírka123,2 cm
Hĺbka6,4 cm
Výška (vrátane podstavca)78,6 cm
Šírka (vrátane podstavca)123,2 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)26,3 cm
Váha18,7 kg
Odhadovaná spotreba za rok85 kWh
Input lag v hernom móde13 ms

Design

Jednou z vlastností, ktorú tento rok u LG dostane u 4K LCD len pri tom a vyššieho LG SM9800, je priame podsvietenie. Tzv. FALD – full array local dimming. Môžete ho spoznať na prvý pohľad, telo obrazovky je o niečo málo hlbšie, než je u modelov, ktoré sú vybavené bočným (EDGE) podsvietením. Pre tých, ktorí nemajú detailnejšie predstavu o rozmeroch moderných obrazoviek, tak u tých s priamym podsvietením je hrúbka okolo 7 cm, u tých s bočným je to cca 5 cm.

Tvar stojana je typický pre tohtoročnú LCD LG radu – polmesiac. Poskytuje dostatočnú stabilitu, ale jednu výčitku voči nemu mám. Televíziu je veľmi jednoduché rozvibrovať, ak do nej zozadu v rohu zatlačíte. V praxi taká situácia asi veľmi často nenastane, ale ak áno, tak sa trasie naozaj veľa. Zaujímavé je, že jediné označenie výrobcu televízora je na v spodnej časti stojana. Ak zvolíte montáž na stenu, tak jediné podľa čoho ide poznať, že sa jedná o LG je typ operačného systému.

U rámčeka je zaujímavé, že je fyzicky až za panelom (ktorý je vystrčený kúsok pred neho) a tvoria tak zaujímavý detail. Na druhú stranu je vďaka tomu displej menej chránený a preto pri manipulácii s prístrojom buďte opatrní. Najmä keď televíziu budete po čase sťahovať a pôvodné obal nie je k dispozícii, je ľahké spôsobiť poškodenie. Stojan, rámček aj celá zadná strana TV sú celé z plastu. Kvalita spracovania je na slušnej úrovni, jednotlivé časti do seba presne zapadajú. Ale trochu ju zráža trasenia tv, o ktorom som písal v predchádzajúcom odseku.

Porty sú umiestnené z časti priamo „proti múru“ a v prípade montáže na stenu, to trochu komplikuje zapájaní a odpájaní kabeláže. Našťastie väčšina konektorov (a pravdepodobne tých častejšie používaných) ústia do strany, takže to nemusí moc vadiť.

U LG je už takou tradíciou, že použitý panel je typu IPS. To nám prináša klasický koktail slabší čierne, lepších pozorovacích uhlov a celkom vysokého jasu. K tomu sa ale ešte dostaneme. Príjemnou správou je, že aj u najmenších 49 palcov veľké varianty máme k dispozícii frekvenciu 100 Hz. To je rozdiel oproti Samsungu, ktorý s ňou začína až od 55 palcov.

Slabšie čierna je z princípu typickou vlastnosťou IPS panelov a nie inak je tomu aj tu. Napriek tomu musím uznať, že kontrast 1 400: 1, je na IPS panel veľmi pekný. Ak však hľadáte televízor, na ktorom plánujete primárne večerné sledovanie filmov vo vysokej kvalite, tak sa pozrite na OLED alebo LCD s VA panelmi. IPS majú totiž všeobecne v tmavších scénach tendenciu strácať jemné detaily.

Ako obrazový procesor je použitý Alpha 7 (druhá generácia). Tým najlepším čo má LG k dispozícii je Alpha 9, ale ten si LG necháva primárne pre OLED. Rozdiel je napríklad v možnosti spracovávať HDR vo 4K a 100 Hz, ktoré verzie 9 dokáže a verzie 7 nie. Okrem toho verzia 9 prináša pravdepodobne celkovo mierne lepší obraz (nedá moc objektívne porovnať, pretože je použitá pri drahších tv, ktoré majú lepší obraz celkovo). Panel je plne 10 bitový a pokrytie farebného spektra DCI-P3 je 93%, u Rec.2020 70%. To sú veľmi pekné hodnoty, ktoré dávajú nádej pre vydarené HDR (k tomu sa dostaneme).

Pohybové scény napomáha zvládať TruMotion, čo je LG variant technológia spracovania obrazu. Za ma úplne nedosahuje kvalít obdobnej technológie od Sony, ktorá mi príde medzi LCD televízory najlepšie, ale dramatický rozdiel to nie je. V priamom porovnaní vedľa seba zreteľný bude, ale keď porovnanie mať nebudete, tak vás spracovanie pohybu u LG rozhodne urážať nebude. Panel je 100 Hz a vie variabilnú obnovovaciu frekvenciu. Tú v tejto chvíli využije z herných konzol len Xbox One.

Určite je možné využitie aj ako hernú tv. Nízky input lag (13 ms) aj doba odozvy (14 ms), automatické prepnutie do herného módu po spustení konzoly, to všetko je na dobrej úrovni. Ale na obdobnej úrovni je to aj u konkurencie. V tomto ohľade nie sú (ak neberieme do úvahy veľmi lacné modely) medzi výrobcami zásadné rozdiely.

Pozorovacie uhly sú tak skvelé, ako len môžete u IPS panelu čakať. Úprimne, je to asi hlavný dôvod prečo zvoliť IPS panel (spolu s faktom, že sledujete väčšinu času obrazovku vo dne). K vyblednutie farieb začína dochádzať okolo 30 ° a okolo 60 ° už je posun farieb výrazný. Taktiež zvládanie odleskov je nadštandardné, táto tv je predurčená pre svetlé miestnosti a sledovanie za dňa.

Ďalšie potenciálne výhodou do budúcnosti je prítomnosť HDMI 2.1. Toho môžu využiť majitelia budúce generácie herných konzol, ktoré budú pomocou HDMI 2.1 prenášať 4K obraz pri frekvencii 100 Hz.

HDR dokáže pekne využiť vysokého maximálneho jasu, ale na druhú stranu v takých scénach ešte viac vynikne nedostatočná čierna, ktorá získa zreteľný sivý nádych. Podporované HDR štandardy sú HDR10, HLG a Dolby Vision. HDR10 +, ktoré propaguje Samsung a využíva okrem iného napríklad aj Panasonic podporované nie je. Ako som už spomenul v predchádzajúcich častiach článku, tv používa technológiu lokálneho tlmenia (local dimming), podľa dostupných informácií sa zdá, že má k dispozícii 48 stmievacích zón (štyri pruhy vertikálne a 12 horizontálne). Je to dosť na to, aby mohli mať znateľný efekt, ale málo na to, aby fungovali ideálne.

To so sebou prináša tzv. Halo efekt, ktorého si môžete všimnúť napríklad u bielych titulku na čiernom pozadí. Pod čím väčším uhlom obrazovku sledujete, tým je výraznejší. V rámci férovosti ale musím uznať, že pre vyšší počet stmievacích zón musíme vytiahnuť z peňaženky ešte viac peňazí, prípadne vybrať OLED technológiu. HDR schopnosti by som zhrnul do vety: „neurazí, ale ani extra nenadchne“. Ako u všetkých IPS panelov, že subjektívny dojem z toho ako veľmi kvalitný obraz je, stúpa pri sledovaní vo dne a naopak klesá pri sledovaní v noci.

Ako je u LG zvykom, tak použitý operačný systém je typu WebOS, tentokrát vo verzii 4.5. Rovnako ako u ostatných tohtoročných LG recenzií musím spomenúť, že poslednou dobou mi príde, že miera inovácií u tohto systému nie je veľká. Stále platí, že WebOS patrí k tomu lepšiemu, čo možno medzi operačnými tv systémami mať. Je prehľadný, stále celkom rýchly (aj keď pri prechádzaní menu sa s občasnými zaseknutí stretneme a treba LG OLED C9 je v prechádzanie menu rozhodne o kus svižnejšie) a ľahko si naň zvyknete. Ale konkurencia, najmä AndroidTV ho doháňa míľovými krokmi. Aj konkurenčné Tizen od Samsungu prináša o niečo viac zmien. Za ma to bude zaujímavé za pár rokov, či sa WebOS podarí zostať na špici, alebo sa mu konkurencie vzdiali.

Hlavnú, na prvý pohľad viditeľnou, zmenou pre tento rok je nový riadok do hlavného menu, ktorý ukazuje obľúbený obsah zo streamovacích služieb typu Netflix alebo Amazonu. Ďalšie zmeny si tak ľahko nevšimnete, ale pre mnoho užívateľov môže byť oveľa zásadnejšie. A tou je podpora Apple AirPlay 2. To znamená, že majitelia Apple zariadenia môžu jednoducho zdieľať obsah obrazovky na displej televízore. Trochu nepríjemnou správou je fakt, že tieto novinky sa týkajú len tv uvedených v roku 2019. Tie z vlaňajška, či staršie, softvérový update nedostanú. A to majú v niektorých prípadoch úplne rovnaký hardvér ako tohtoročná produkcia.

Diaľkový ovládač je typu Magic Remote. Ak ho doteraz nepoznáte, tak ho možno prirovnať k počítačovej myši alebo ovládačmi pre hernú konzolu Wii. Na obrazovke vidíte kurzor, ktorým ovládačom ľahko pohybujete. Niektorí užívatelia tento spôsob milujú, iným už toľko nevyhovuje. Ja osobne ho mám tiež rád, ale ak ste voči nemu skeptickí, odporúčam radšej vyskúšať vopred niekde na predajni. Okrem kurzora sa môžete pohybovať za pomoci šípok na ovládači, ktorými prechádzate medzi položkami menu. Ovládač má jednoduchý čierny vzhľad a pekne sadne do ruky.

Funguje na princípe Bluetooth, preto nie je potrebné priama viditeľnosť medzi ovládačom a prístrojom. Za zmienku stojí aj možnosť ovládania hlasom. Bohužiaľ slovenčina zatiaľ podporovaná nie je a preto si musíte vystačiť s angličtinou, či iným světovějším jazykom. Okrem radu neoficiálnych aplikácií do mobilného telefónu existujú aj dve oficiálne od LG. Ich výhoda je že sú zadarmo a bez reklám, ale ani jedna z nich pohodlne diaľkové ovládanie nenahradí. V prípade núdze je uprostred tv (pod rámčekom) fyzickej ovládacie tlačidlo, ktorým možno prístroj zapnúť, vypnúť a základni ovládať.

Za čo zaslúži LG veľkú pochvalu je podpora všemožných video a audio formátov. Dokáže prehrať v podstate všetko, vrátane korektného zobrazenie titulkov. V tomto ohľade získava oproti Samsungu jasne body navyše. Ak si radi nahrávate televízne relácie na pripojený disk, SM9010 vám to umožní.

Možno na pomery plochých televízorov označiť ako ľahko nadpriemerný. Dialógy sú jasné a zreteľné. Vstavaný audio systém je typu 2.2 a má k dispozícii výkon 4 W. Maximálna hlasitosť je pre domáce použitie adekvátne a je v nich aj náznak basov. Pre lepší zvukový zážitok je obstaranie externých reproduktorov alebo soundbara nutné. To isté platí aj pre podporu Dolby Atmos, ktorú televízor má. Bez patričnej audio sústavy vám nemá šancu nič priniesť. Rovnako ako ostatné LG tv z roku 2019 je SM9000 tzv. „WiSA Ready“. To znamená, že dokáže ľahko pripojiť a používať bezdrôtové reproduktory, ktoré spĺňajú tento štandard.

Porovnanie LG 55SM9010 a LG 55SK8500

Hoci to podľa názvu oboch prístrojov nemusí byť zrejmé, jedná sa o predchodcu (SK8500) a nástupca (SM9000). Dôvod k zmene číslovania je zrejme snaha vnútiť predstavu, že sa jedná o lepší televízor a zvýšiť tak predajnosť. To bohužiaľ robia v zásade všetci výrobcovia, treba Samsung to robí za pomoci svojej internej metriky kvality obrazu PQI (picture quality index).

Vzhľadovo sú obe podobné. Rovnaký tvar stojanu aj rovnaké vyústenie konektorov na zadnej strane. Jediný rozpoznateľný rozdiel, je mierne väčšia hrúbka u tohtoročného modelu. Pri oboch je použitý IPS panel a aj výsledný obraz je podobný. Tohtoročný model má nepatrne vyšší kontrast, obdobný jas aj pozorovacie uhly. Vlaňajší zasa mierne vyšší pokrytie farebného spektra DCI-P3 i Rec.2020. Pohybové scény i napríklad doba odozvy, sú úplne porovnateľné. Rovnaký je aj počet portov, prípadne podporované HDR štandardy. To čo tohtoročné SM9000 prináša naviac je hlavne HDMI 2.1 a podpora Apple AirPlay či chytrých zariadení ako je Google Home či Amazon Alexa. Okrem to je v minuloročnej verzii prvej generácie obrazového procesora Alpha 7. Opis rozdielov, pokiaľ viem, neexistuje a medzi verziami nie je okom rozpoznateľný významnejšie rozdiel. Keby človek vedel, na čo sa pri sledovaní zamerať (tj. Aké zmeny medzi generáciami sú), potom verím, že by bol rozdiel rozpoznateľný.

To pre niekoho nemusí byť málo, ale poďme sa pozrieť na rozdiely v cene. Tie sú totiž skutočne dramatické. V čase písania článku (august 2019) je to u LG 55SM9010 1 600 € a u LG 55SK8500 900 . Úprimne si moc nedokážem predstaviť užívateľa, ktorému bude 700   navyše stáť za tieto dve funkcionality. Takže v tejto chvíli rozhodne nákup nového modelu pred starým nemožno odporučiť. Sám by som nezačal nad nákupom SM9000 uvažovať dovtedy, kým cena nespadne pod 1 100  .

Porovnaniu LG SM8600 vs LG SM9000 vs LG SM9800

Druhá menovaná (SM9000) prináša priame podsvietenie miesto bočného (FALD vs Edge), vyšší jas, ľahko lepší audio, HDMI 2.1 a dvojitý televízny tuner, ktorý umožní jeden reláciu nahrávať a ďalšie sledovať. Toľko teória a aká je prax? V jasu je na tom skutočne výrazne lepšie SM9000. Z pohľadu kontrastu a podanie čiernej sú na tom de facto rovnako – v oboch prípadoch sa jedná o IPS panel. Pokrytie farebného spektra je ľahko lepšia u SM9000. Vďaka tomu je celkovo vhodnejšie tv pre sledovanie (nielen) HDR obsahu, ale vďaka dvom tunerom aj pre klasické tv vysielanie.

Zásadným rozdielom je však cena 55SM9010 sa u nás práve predáva za 1 600 €. LG 55SM8600 za 950 €. A to je naozaj veľa veľký rozdiel, za nepatrne lepší obraz a tuner navyše. Čo sú hlavné dva rozdiely. Najmä keď si uvedomíte, že luxusné OLED z roku 2018 (B8 / C8) môžete kúpiť v rovnakej veľkosti okolo tisícovky. Ani porovnaní s vrcholným 4K LCD SM9800 nevychádza dobre. Ten totiž stojí aktuálne len o sto euro viac a je to výrazne lepšie televízor. Najmä vyššia maximálny jas a vyšší počet stmievacích zón. To sú ďalšie dôvody, prečo v tomto kontexte nemá zmysel o nákupe SM9010 uvažovať.

VideoAudio
.asf.mp3
.wmv.wav
.avi.ogg
.mp3.wma
.mp4.flac
.mov
.3gp
.3g2
.mkv
.ts
.trp
.tp
.mts
.mpg
.mpeg
.dat
.vob

Nastavenie obrazu

Každý televízor (aj z rovnakej modelovej rady) je iný a preto to berte ako inšpiráciu pri vlastnom ladenie, nie ako pevne dannej hodnoty, ktoré platia pre každú LG C9.

• Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Jas> 50
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Kontrast> 80
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Ostrosť> 10
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Farba> 50
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Obrazový režim> Kino
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Obraz AI> zapnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Úspora energie> vypnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Pokročilé ovládacie prvky> Dynamický kontrast> vypnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Pokročilé ovládacie prvky> Mapovanie dynamických tónov> vypnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Pokročilé ovládacie prvky> Super rozlíšenie> nízke
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Pokročilé ovládacie prvky> Farebný rozsah> Auto
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Pokročilé ovládacie prvky> Maximálny jas> vypnuté
  • Obraz -> Ďalšie nastavenia> Režim ochrany zraku> vypnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Možnosti obrazu> Redukcia šumu> nízka
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Možnosti obrazu> Redukcia šumu MPEG> nízka
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Možnosti obrazu> Úroveň čierne> Auto
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Možnosti obrazu> Reálne kino> zapnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Možnosti obrazu> TruMotion> plynulé

LG televízie pre rok 2019

LG má naozaj širokú ponuku, ktorá sa rozdeľuje do troch (štyroch) hlavných smerov. Rad SM, čo je taká stredná trieda a bude pravdepodobne najviac predávaná. Rad UM, čo je to základné a najlacnejší čo medzi 4K tv LG má a k tomu navyše LM rad, jediný zástupca fullHD televízorov v tohtoročnej ponuke. Vrchol potom predstavujú OLED modely.

Rad SM (4K LCD s Nano Cell)

SM séria je vyššia LCD rad od LG. Spoločným menovateľom je pre ňu IPS panel, ktorý zaručuje dobré pozorovacie uhly a slušný maximálny jas, ale na druhú stranu prináša aj horšie podanie čiernej farby. Možno ste si všimli označenie „Nano cell“, ktorými LG svoje produkty sprevádza. Nanocell technológia poskytuje širšie pokrytie farebného spektra. Jedná sa o jeden z prístupov k riešeniu zväčšeniu jeho pokrytie. Sony má podobnú technológiu nazvanú Triluminos a Samsung zase svoje Quantum Dots. Využitie Nano Cell je to, čím sa líši SM rad od radu UM.

U nižších modelov je bočné (EDGE) podsvietenie, u tých vyšších je už samozrejme priame (Direct). Príjemným faktom je všeobecne nižšia štartovacia cena, než tomu bolo predošlý rok. Stále ale platí, že doba krátko po uvedení na trh, nie je pre nákup novej tv najvhodnejšie a je lepšie počkať na jeseň, keď ceny začínajú klesať. LG má v ponuke aj 8K televízor. Jedná sa o rad SM9900, avšak jeho cena je naozaj vysoká. Hlavnou výhodou LG televíziou stále zostáva vlastný operačný systém WebOS, ktorý je rýchly a prehľadný. Ďalším výrazným plusom je podpora všetkých súčasných dôležitých HDR formátov (však Dolby Vision je výsadou až drahších modelov).

Novinky u LG televízií 2019

Nová generácia Alpha7 obrazového procesora. Ten je „slabšia“ odnoží Alpha9, ktorý sa používa u vrcholných modelov. Niektoré základné modely nemajú ani Alpha7. Oba prinášajú lepšiu softvérovú optimalizáciu obrazu.

WebOS vo verzii 4.5. Aj len drobná zmena verzia (vlani bola 4.0) ukazuje, že sa žiadne dramatické zmeny na úrovni operačného systému nestali. Týkajú sa prevažne usporiadanie menu, čin podoby ikon.

Po novom by mali byť podporovaní chytrí asistenti do domácnosti. Konkrétne Google Asistant a Alexa od Amazonu. Tí v našich krajoch príliš rozšírenie nie sú, ale to sa časom môže zmeniť. Oveľa zaujímavejšie je podpora Apple Airplay2, ktorá umožní majiteľov, zariadenie od Apple ľahko streamovať obsah na obrazovku televízora. A to bez nutnosti Apple TV.

U vyšších modelov (SM9000 a vyššie) nájdete HDMI porty vo verzii 2.1. Aké sú ich výhody a čo presne nám môžu priniesť, sme riešili v tomto článku. Pre väčšinu užívateľov sa v túto chvíľu o zásadnú benefit ešte nejde.

LG SM8200

Vstupenka do LG Nano cell tv sveta pre rok 2019. Základný model, 50 Hz frekvencia a Edge podsvietenie. Zaujímavé je, že aj do svojho najlacnejšieho modelu pridali funkciu local dimming (aj keď k jej prínosu by som bol pri tejto cenovke opatrný).

Farebná hĺbka je 8 bitov + FRC. Nemá spomínaný nový Alpha7 obrazový procesor. Reproduktory sú klasika, 2.0 a výkon 20 W. Dolby Vision nie je podporované, takže u HDR sa musíte uspokojiť len s HDR10 a HLG. Dostupná je v troch veľkostiach a to:

• 49SM8200
  • 55SM8200
  • 65SM8200

LG SM8500

Vyššia rada nám prináša navyše 100 Hz panel. Rovnaká zostáva technológia podsvietenia, teda Edge LED a k tomu opäť local dimming (miestne tlmenie). Aj farebná hĺbka je zase 8 bitov + FRC. Do výbavy už sa zmestil onen nový Alpha7 Gen2 obrazový procesor.

Novo tu máme podporu pre zvuk vo formáte Dolby Atmos (keď ho máte na čom prehrať) a Dolby Vision pre HDR.

Dostupné veľkosti sú:

• 49SM8500
  • 55SM8500
  • 65SM8500

LG SM8600

To rovnaké ako SM8500, líšia sa tvarom stojana. A väčšou uhlopriečkou – 75 palcov. U tej sa ľahko líšia aj typové označenie, to je z dôvodu odlišného riešení audia.

• 49SM8600
  • 55SM8600
  • 65SM8600
  • 75SM8610

LG SM9000

Pokračuje 100 Hz panel, ktorý má teraz Direct podsvietenie. Rovnako aj plne 10 bitový panel, podporu štandardu HDMI v štandarde 2.1. Zvuk je 2.2 pri výkone 40 W. Dolby Atmos je podporovaný, u HDR je podpora Dolby Vision, HDR10 aj HLG.

Lepšiu výbavu u tejto série dokazuje aj dvojitý DVB-T2 / C / S2 tuner. To znamená, že môžete skrze jeden tuner nahrávať a pritom sledovať iný program. U 49, 55 a 65 palcové varianty je označenie technológia pre podanie farieb Nano Cell Color, kým u tých vyšších už je Nano Cell Color Pro. Tá by mala zabezpečovať ešte o niečo lepšie podanie farieb.

Dostupné varianty:

• 49SM9000
  • 55SM9000
  • 65SM9000
  • 75SM9000
  • 86SM9000

LG SM9800

Vrcholný model tohtoročnej 4K LCD série. Dostupný iba v dvoch variantách 55 a 65 palcov, u ktorých prináša to isté čo u série 9000 a k tomu navyše Nano Cell Color Pro, ktoré v predchádzajúcej rade u týchto veľkostí chýbalo.

LG SM9900

8K rozlíšenie, inak podobné ako ako 4K radu 9xxx. To znamená 100 Hz, HDMI 2.1, Direct podsvietenie. K tomu obrazový procesor Alpha9 Gen2.

OLED rad

Špička v LG ponuke. Všetky podporujú Dolby Vision (okrem neho aj HDR10 a HLG). To isté platí aj pre Dolby Atmos. Pri všetkých modeloch je aj podpora HDMI 2.1. Proste všetky podstatné technické vymoženosti z poslednej doby sú k dispozícii.

OLED B9

Základný OLED model pre rok 2019. Použitý panel je zhodný aj so všetkými ďalšími modelmi, z tohto pohľadu teda rozdiely v obrazu moc nečakajte. Čo kvalitu obrazu u B9 ovplyvňuje je použitý obrazový procesor. Jedná sa o Alpha 7 druhej generácie. Všetky ďalšie OLED už majú Alpha 9 Gen2. Novinkou oproti minuloročnej verzii B8 je existencia uhlopriečky 77 palcov.

• LG OLED55B9
  • LG OLED65B9
  • LG OLED77B9

OLED C9

Pokiaľ nemáte záujem o ten najexkluzívnejšie vzhľad, tak ideálna voľba z LG Oled ponuky. Má už najlepší obrazový procesor Alpha 9 Gen2, takže z pohľadu kvality obrazu je na maxime čo možno u LG mať a pritom je lacnejší, než vyššie rady.

• LG OLED55C9
  • LG OLED65C9
  • LG OLED77C9

OLED E9

Okrem dizajnu je hlavný rozdiel v riešení zvuku. E9 má totiž integrovaný soundbar s výkonom 60W (4.2).

• LG OLED55E9
  • LG OLED65E9

OLED W9

Exkluzívny vzhľad, súčasť tzv. LG Signature série.

• LG OLED55W9
  • LG OLED65W9
  • LG OLED77W9

OLED Z9

OLED s 8K rozlíšením. Integrovaný soundbar s výkonom 80 W a možnosť uhlopriečky až 88 palcov. V SR zatiaľ neuvedená, otázkou či sa vôbec objavia, pretože cena bude rozhodne cez 50 000 € a moc potenciálnych kupcov tu nebude.

OLED R9

Opäť zatiaľ nedostupná v SR, vysoko experimentálny model, ktorý celý displej vysúva zo svojej základne. Zaujímavý smer do budúcnosti, ale aktuálne bude cena nezmyselná.

Rad LM (fullHD)

LG LM6300

V segmente fullHD rozlíšenie má v roku 2019 LG jediného zástupcu a tým je rad LM6300. Jedná sa o low cost model, ale ponúka HDMI 1.4, Wi-Fi alebo Bluetooth. Na moderné technológie ako je HDR alebo local dimming môžete zabudnúť.

Dostupný v dvoch verziách:

• 32LM6300
  • 43LM6300

Rad UM (4K LCD)

Žiadne dramatické rozdiely v kvalite obrazu medzi jednotlivými radmi nečakajte, jedná sa väčšinou skôr o kozmetiku. Pri nákupe nového televízora by som šiel do SM radu s Nano Cell, ktorá prináša obraz na znateľne lepšej úrovni.

LG UM7100

Základná tohtoročné klasická 4K LCD televízie u LG. 50 Hz, IPS panel k tomu HDMI 2.0. Direct podsvietenie + podpora HDR je u HDR10 a HLG, v reáli ale HDR u takto vybaveného displeja žiadne veľké zlepšenie obrazu nemôže priniesť.

Dostupné vo veľkostiach:

• 43UM7100
  • 49UM7100
  • 55UM7100
  • 60UM7100
  • 70UM7100
  • 75UM7110

LG UM7300

De facto to rovnaké ako UM7100, len má miesto čierneho rámu biely.

Dostupné vo veľkostiach:

• 43UM7390
  • 49UM7390

LG UM7400

Opäť IPS panel, 50 Hz, direct podsvietenie, podpora HDR10 a HLG. Wi-Fi a Bluetooth. Stojan do tvaru písmena Y.

Dostupné vo veľkostiach:

• 43UM7450
  • 50UM7450
  • 55UM7450
  • 65UM7450
  • 70UM7450

LG UM7500

Výbava rovnaká, zase iný tvar nožičiek stojana.

Dostupné vo veľkostiach:

• 43UM7500
  • 50UM7500
  • 55UM7510
  • 65UM7510

LG UM7600

Čo sa týka kvality obrazu, tak podobné ako predchádzajúci model. Rozdiel je v počte HDMI portov, tu nájdeme štyri u predchádzajúcej to boli iba tri.

Dostupné vo veľkostiach:

• 43UM7600
  • 50UM7600
  • 55UM7660
  • 65UM7660
  • 75UM7600
  • 82UM7600
  • 86UM7600

Prehľad všetkých hodnotených tv je tu.

7.1 Total Score
Hodnotenie LG 55SM9010

Zaujímavá výbava a nové funkcionality (AirPlay a HDMI 2.1) prinášajú nové možnosti, ale kvalita obrazu je s ohľadom na cenu a konkurenciu dosť v nerovnováhe. Pokiaľ cena spadne o 600 euro a viac na úroveň 1 100 euro (to verím, že sa za pol až trištvrte roka stane) tak jej kúpa pre niektoré divákov dáva zmysel. Za súčasných podmienok je to nezmysel. Minuloročné OLED, alebo stále v pohode zohnateľné Sony Bravia KD-55XF9005 (prípadne XG9505 u ktorej nedávno veľmi príjemne spadla cena dole) ponúkne lepší obraz za skoro polovicu ceny. Áno, nemá HDMI 2.1, ale ten zatiaľ nepotrebujete a ak je pre vás dôležité, tak odporúčam počkať, až ceny tohtoročných modelov viac spadnú. Nechápte to zle, LG 55SM9010 nie je rozhodne zlá televízia. Pre prevažne sledovanie vo dne, alebo s večerným osvetlením, môže dobre poslúžiť pre sledovanie klasického vysielania, hranie hier alebo sledovanie športu. Len štartovacia cena je za mňa úlet.

4
4.5
8