Recenzia televízora LG OLED B1 (OLED55B1, OLED65B1 a OLED77B1)

Až donedávna bol OLED triedy B od spoločnosti LG cenovo najdostupnejší na trhu. To sa tento rok zmenilo s príchodom triedy A. Najzaujímavejšou vecou v ponuke je práve porovnanie sérií A a B vrátane porovnania s minuloročnou sériou BX. Sám som zvedavý, ako sa líši tohtoročná B1 a minuloročná BX.

Priemerná doba odozvy3 ms
Local dimmingNie
Podpora HDR10+nie
Uvedenie na trh2021
Pokrytie spektra DCI-P398 %
Pokrytie spektra Rec.202075 %
Výška70,6 cm
Hĺbka4,7 cm
Výška (vrátane podstavca)74,4 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)24,6 cm
Váha19,9 kg
Odhadovaná spotreba za rok150 kWh
Dual tunernie
Input lag v hernom móde13 ms

Na prvý pohľad sa od svojho predchodcu BX príliš nelíši. Spoločným znakom je masívny stojan, ktorý sa nachádza uprostred televízora. Na rozdiel od predchádzajúcich rokov už stojan nie je kovový, ale plastový. Bohužiaľ, časy, keď aj séria B mala kovový stojan, sú pravdepodobne preč. Prečo ma to trápi? Pri pohľade z nevhodného uhla je zrejmá plastickosť stojana. Pravdepodobne to nie je zásadný problém, ale podľa mňa kovový dizajn jednoducho patrí k drahším modelom. Na druhej strane, „lacnejšie“ materiály môžu viesť k nižšej celkovej cene OLED, ale či to tak skutočne bude, sa ešte len uvidí. Rovnako ako v prípade drahšieho modelu je montáž stojana veľmi jednoduchá a vyžaduje len štyri priložené skrutky. Dodávam, že je pomerne nízko a obrazovka televízora začína asi 4 cm nad ňou. Vďaka tomu je prakticky nemožné umiestniť soundbar priamo pred televízor bez toho, aby zasahoval do obrazovky.

Okrem drobnej výčitky k materiálu základne nemám k vyhotoveniu LG B1 žiadne pripomienky. Je na dobrej úrovni. Diaľkový ovládač je magic remote, konkrétne typ MR21GA. Ak ste nemali tú česť, možno ho prirovnať k laserovému ukazovadlu, pri ktorom sledujete kurzor po obrazovke (podobne ako pri počítačovej myši), ktorý ovládate pohybom diaľkového ovládača v ruke. Možno to znie zložito, ale je to naozaj rýchly a efektívny spôsob ovládania televízora.

Teraz prejdeme k nastaveniu konektora. K dispozícii sú štyri porty HDMI, z ktorých dva (3 a 4) sú v štandarde HDMI 2.1. To je veľký rozdiel práve v porovnaní s modelom LG A1, ktorý HDMI 2.1 v rámci úsporných opatrení nemá. A tiež, spolu so 100 Hz panelom, o ktorom budeme hovoriť o niekoľko odsekov ďalej, pravdepodobne najväčší dôvod na kúpu modelu B1 alebo C1. K dispozícii sú aj tri porty USB, sieťový konektor, výstup na slúchadlá a optický zvukový výstup. Zariadenie má, samozrejme, podporu Wi-Fi aj Bluetooth. Niektoré konektory vyčnievajú na boku, zatiaľ čo ostatné (sieťový, anténny, satelitný, slúchadlový a zvukový a dva porty HDMI vrátane jedného s eARC) vyčnievajú na zadnej strane.

Stále je výborný a o niečo lepší ako vyššie spomínaný LG A1. Obraz je vynikajúci v režime SDR aj HDR. Pokrytie farebného spektra je 98 % na úrovni DCI-P3 a 75 % na úrovni Rec.2020, čo je plne porovnateľné s inými OLED (a platí to aj pre lacnejší LG A1), takže tu vidíte, že základ (tj. panel) je rovnaký pre všetky OLED. Zaujímavé je, že hoci má model B1 rovnaký obrazový procesor (Alpha 7 Gen. 4) ako nedávno hodnotený model A1, niektoré scény zobrazuje inak – a bohužiaľ nie vždy tak, aby to bolo na modeli B1 lepšie.

Typicky scéna z Harryho Pottera (Harry Potter a relikvie smrti), keď Smrťožrúti zaútočia na Bradavice. Ide o veľmi náročnú scénu, ktorá sa celá odohráva v tme, ale je v nej veľa svetelných efektov z čarovných prútikov. A práve v tejto scéne boli detaily v B1 zvláštne menej ostré a jasné ako v A1. Nie je to extrémne výrazný rozdiel, ale pri porovnaní je porovnateľný. Na druhej strane, v ostatných scénach mal opäť navrch model B1. V tomto smere je to pre mňa vyrovnaný súboj medzi najlacnejším OLED a jeho „lepší“ variantou.

Ako pravdepodobne viete, jednou z oblastí, v ktorej séria B zaostáva za drahšou konkurenciou, je maximálny jas. V prípade LG B1 je to približne 550 nitov. To je o 10 % viac ako v prípade modelu A1 (500 nitov), ale menej ako v prípade modelu C1 (ktorý má o niečo viac ako 600 nitov). Hierarchia v rámci značky sa zdá byť jasne viditeľná. Pochopiteľne, čím viac, tým lepšie. Na druhej strane, jas LG A1 je dostatočný na hlavné použitie OLED (večerné sledovanie). Samozrejme, pri HDR alebo sledovaní za jasného dňa je hendikep nižšieho jasu citeľnejší. Najmä pri tmavých scénach je strata detailov viditeľná. Napriek tomu, ak väčšinu času používate televízor počas dňa a v jasnej miestnosti, zvážte kúpu LCD displeja (buď QLED od spoločnosti Samsung, alebo od spoločnosti Sony), ktorý má výrazne vyšší jas a je v tejto situácii vhodnejší.

B1 výrazne prevyšuje možnosti A1 v oblasti zobrazovania pohybu. Je to prirodzené, pretože B1 má na rozdiel od A1 100 Hz panel. Hoci je pohyb LG A1 prekvapivo dobrý (na 50 Hz panel), nedosahuje úrovne B1. Na jednotke B1 nájdete aj funkciu BFI (Black Frame Insertion), ktorá pomáha zlepšiť vnímanie pohybu a nájdete ju v ponuke pod názvom „Oled Motion Pro“. Na druhej strane, vedľajším účinkom je mierna strata jasu (čo je prirodzené, keď do obrazu vložíte čierny frame) a ako viete, existujú situácie, keď je už samotný jas B1 na hrane s jasom. S touto funkciou preto pracujte s rozvahou.

Okrem sledovania filmov je tento televízor ideálny aj pre hráčov. Bleskurýchla odozva, vynikajúce farby, 100 Hz panel a podpora VRR a FreeSync (a G-Sync) mu dávajú pomerne jedinečné postavenie na trhu. Televízory Samsung sa môžu pochváliť podobnými vlastnosťami, ale nemajú panel OLED, ale „len“ vylepšený LCD v podobe panelu QLED. V súvislosti s hráčmi budem stále odporúčať vyhýbať sa dlhodobému statickému obrazu, čo v prípade OLED predstavuje teoretické riziko vypálenia obrazu, ktoré spomeniem na konci tejto časti.

Ako zvyčajne, silnou stránkou panelu OLED sú pozorovacie uhly a aj pri pohľade z ostrejšieho uhla je obraz stále verný s minimálnym skreslením. Ak pri sledovaní televízie nesedíte často priamo pred obrazovkou, OLED (alebo drahší LCD displej s lepšími pozorovacími uhlami) je správna voľba.

Zdá sa, že je spravodlivé poukázať na to, že televízory OLED sú teoreticky vystavené riziku vypálenia obrazu. Zámerne píšem teoreticky, pretože za posledné 3 roky som sa nestretol so žiadnym prípadom, ani som o ňom nepočul. Výrobcovia urobili veľa pre minimalizáciu tohto rizika. Na druhej strane stále platí (aj keď s minimálnou pravdepodobnosťou), že sa to môže stať. Ak teda plánujete kúpiť televízor na veľmi dlhú dobu – podľa mňa na 10 a viac rokov, pri kúpe by som tento aspekt zvážil.

Novinkou je aj nová verzia operačného systému webOS, tentoraz vo verzii 6.0. Samotná spoločnosť LG to označuje za najväčšiu zmenu od uvedenia systému na trh v roku 2014. Hlavná zmena sa týka vzhľadu hlavnej obrazovky. Posledný rok mám pocit, že všetky operačné systémy v televízoroch sa približujú k rovnakému vzhľadu. Myslím, že je to nevyhnutné a je to výsledok používateľského testovania a vzájomnej inšpirácie všetkých značiek. Osobne sa mi viac páči rozmanitosť a výber. Ďalšou novou funkciou je „sponzorovaný obsah“. Z pohľadu spoločnosti LG tento krok chápem, vzhľadom na množstvo jej televízorov jej to prináša veľa zobrazení reklamy používateľom, a teda aj veľa peňazí. Možno preto je táto aktualizácia k dispozícii aj pre niektoré staršie modely – čo nie je až také bežné. V rámci novej verzie operačného systému sa zmenili (presunuli) aj niektoré nastavenia obrazu. Ak ste mali predchádzajúce verzie systému webOS, budete niektoré položky ponuky chvíľu hľadať.

Z pohľadu používateľa ide pravdepodobne o najväčšiu zmenu od uvedenia systému webOS. Predtým systém fungoval na princípe spodného riadku, z ktorého ste rozbaľovali rôzne možnosti a nastavenia programu. Teraz sa prepína na používanie celej obrazovky. Je veľmi podobný službe AndroidTV alebo jej novej verzii s názvom GoogleTV. Dlhodobo ma trochu mrzí, že spoločnosť LG neposkytuje nové verzie operačného systému pre staršie modely. Aby sme však spoločnosť LG nekritizovali, prináša dôležité vylepšenia, ktoré sa týkajú obrazu alebo hardvérových funkcií starších modelov.

Systém webOS som dlho považoval za špičkový operačný systém pre televízory. Po tohtoročnej aktualizácii o tom začínam pochybovať. Nový systém je pomalší, menej používateľsky prívetivý a celkovo mi pripadá ako krok (5 rokov) späť. Nechápte ma zle, určite je to stále dobré. Lenže posledná verzia bola ešte lepšia. Pokiaľ ide o rýchlosť systému, systém webOS nenačíta dôležité údaje aplikácií pri spustení televízora. Výhodou je rýchly štart systému, nevýhodou je, že po prvom spustení systému vnímate, že spustenie aplikácií chvíľu trvá. Nie je to strašné obdobie, ale je to viditeľné. Po druhom spustení aplikácie (bez vypnutia televízora) je spustenie rýchle. V minulosti mal systém webOS navrch v rýchlosti spúšťania systému. S novou objemnejšou verziou ponuky to nie je také rýchle.

Ponuka teraz zaberá celú obrazovku a obsahuje naozaj veľa informácií. Pri prvom spustení sa zobrazí jeden veľký blok s dlaždicou počasia a potom „reklama“ na interné nastavenia televízora (napr. športové upozornenie, o ktorom budeme hovoriť neskôr). V ďalšom riadku nájdete „trendové“ filmy a televízne programy zo služieb, ktoré používate. Pod ním je zoznam aplikácií a ešte nižšie (musíte sa posúvať) je zoznam vstupov. Nasledujú zoznamy obľúbených relácií v jednotlivých zdrojoch (Apple TV, televízne stanice, Netflix, HBO Go….). Keď sa dostanete na koniec zoznamu, poslednou položkou ponuky je ikona, po ktorej stlačení sa vrátite na začiatok. To je praktické. V skutočnosti nemôžete zmeniť poradie blokov ani množstvo informácií na stránke, ale môžete zmeniť položky v „zozname aplikácií“. Stačí dlho podržať tlačidlo „ok“ na diaľkovom ovládači a dostanete sa do režimu, v ktorom môžete jednoducho zmeniť poradie alebo prípadne odinštalovať aplikáciu.

Rovnako ako minulý rok systém obsahuje funkciu na sledovanie športových výsledkov (to je práve spomínané športové upozornenie). Jednoducho nastavíte, ktorý tím chcete sledovať, a získate o ňom informácie. Trochu obmedzujúce je, že výber tímov alebo líg je pomerne obmedzený. Celkovo som so stabilitou a rýchlosťou systému webOS 6 spokojný, aj keď je to trochu krok späť v rýchlosti (v porovnaní s predchádzajúcimi verziami). Prehrávač video súborov prehráva všetky súbory, ktoré potrebujem, ale všimol som si jednu nepríjemnú maličkosť. Pri prehrávaní filmu uloženého vo formáte mkv, ktorý obsahuje titulky. Aj keď som sa ich snažil vypnúť, stále sa zobrazovali. Ďalšou nepríjemnou novinkou je skutočnosť, že LG B1 nemá duálny tuner. To znamená, že potenciálne môžete nahrávať iba reláciu, ktorú práve sledujete.

Pri diaľkovom ovládaní došlo k malej zmene. Teraz má o niečo dlhšie telo, čo je spôsobené novými tlačidlami na priame spustenie hlavných streamovacích služieb, ako je Netflix alebo Disney+. Magický diaľkový ovládač si vyžaduje určitú prax, ale keď si naň zvyknete, je to najrýchlejšie ovládanie televízora, aké som zažil. Pre tých, ktorí to vedia, sa nič nemení, princíp je stále rovnaký. Pre tých, ktorí sa s tým ešte nestretli, v krátkosti vysvetlím princíp. Na televíznej obrazovke vidíte kurzor (ako počítačová myš), ktorý ovládate pohybom ovládača v ruke (ako laserové ukazovadlo). Na záver dodám, že diaľkové ovládanie je rovnaké ako pri modeli C1. Rovnako aj systém a jeho rýchlosť je rovnaká ako pri vyššom rade C1.

Niekoľko tipov na záver:

Opakovaným stláčaním „mute“ (stlmenie zvuku, ikona prečiarknutého reproduktora) sa dostanete do „tajné menu„. Tam môžete napríklad vypnúť logo LG pri každom vypnutí televízora alebo to, čo sa má zobrazovať za obrazom, keď televízor nemá signál.

Na tlačidle môžete nastaviť skratku na rýchle spustenie aplikácie – napríklad YouTube. Ak to chcete urobiť, spustite požadovanú aplikáciu a potom na chvíľu podržte tlačidlo „0“. Potom môžete nastaviť rýchle spustenie pre klávesy 1-8 (v minulých rokoch to fungovalo pre klávesy v rozsahu 1-9). Samotné spustenie mapovanej aplikácie sa potom vykoná podržaním tlačidla na niekoľko sekúnd.

Spoločnosť LG má pomerne dobre navrhnutý systém pomoci. Napríklad, keď sa nachádzate v ponuke nastavení zvuku, vidíte nad ňou ikonu otáznika. Po jeho stlačení sa zobrazia informácie o každej položke ponuky. Dajte si však pozor na jednu vec (týka sa najmä lacnejších modelov). Táto pomoc je všeobecná, čo znamená, že sa vzťahuje na všetky televízory LG. To znamená, že môže obsahovať aj zoznam možností menu, ktoré váš televízor jednoducho nemá.

Hoci by ste mohli očakávať, že zvuk bude rovnaký ako v prípade LG A1, v praxi to tak nie je. Dokonca aj reproduktory smerujúce z panela nadol vyzerajú trochu inak. A zvuk modelu B1 je lepší. Je to 40 W 2,2, teda mierne nad priemerom. A ako vždy odporúčam pridať lacnejší soundbar alebo reproduktory, aby ste posunuli zvukový zážitok na vyššiu úroveň. Za zmienku stojí aj to, že spoločnosť LG od minulého roka nepodporuje (podobne ako Samsung) zvuk DTS. Ak je to pre vás dôležité, odporúčam pozrieť si ponuku Sony alebo Panasonic.

Alternatívy

LG BX

Hneď na začiatku musím konštatovať, že ide defacto o rovnaké televízory a ak má BX nižšiu cenu, kúpil by som si ho. LG B1 má novší obrazový procesor, ale v praxi to nie je výrazný rozdiel, ktorý by bol viditeľný na prvý pohľad. Z hľadiska zvuku je to rovnaké, nový operačný systém tiež nie je priamym dôvodom na kúpu tohtoročnej novinky. Jednoducho povedané, kým sa BX nepredáva a nie je lacnejší ako B1, nemôžem odporučiť nákup B1. Je pochopiteľné, že časom cena modelu B1 klesne a BX sa prestane predávať, čo bude pre odporúčanie LG B1 znamenať veľkú zmenu.

LG A1

Tohtoročná novinka a nový „najlacnejší OLED. Medzi nimi je len niekoľko rozdielov, ale pre mňa sú dosť podstatné. Prvým je obnovovacia frekvencia panela. LG A1 má 50 Hz, LG B1 má 100 Hz. Tento rozdiel ocení väčšina divákov športových zápasov, akčných filmov alebo hráčov. Ďalším rozdielom je vyšší jas modelu B1. Je približne o 10 % vyšší ako v prípade modelu A1, ale pri obsahu HDR je rozdiel viditeľný (hoci ani v prípade modelu B1 nie je jas úžasný). A posledným dôležitým rozdielom sú porty HDMI 2.1, ktoré LG A1 nemá a B1 áno. Tento rozdiel ocenia najmä hráči, ale s ohľadom na budúcnosť je vždy lepšie mať HDMI 2.1 ako nemať. Okrem toho má model B1 o niečo lepší zvuk, ale to nie je podstatné. Pravdepodobne si aj tak kúpite soundbar alebo pripojíte domáce kino. V neposlednom rade zohráva úlohu aj cena. Podľa mňa má kúpa A1 zmysel, keď máte naozaj obmedzený rozpočet a zároveň je A1 minimálne o 200 lacnejší ako B1.

LG CX

Toto je pravdepodobne najväčší konkurent LG B1. Prečo? Rýchla odpoveď je, že je to lacnejšie a lepšie. Kúpte si ho, kým môžete, LG CX nakoniec zmizne z trhu a bude plne nahradený novším modelom, ktorý bude (aspoň spočiatku) drahší. A čo prináša CX oproti B1? Existujú dva hlavné rozdiely. Po prvé, model CX má vyšší jas. A každý kúsok jasu navyše je v paneli OLED citeľný, pretože jas je jednou z jeho slabín. Druhým rozdielom je lepší obrazový procesor (vyššej triedy), ktorý je vyhradený pre sériu C. A keď k tomu pripočítate nižšiu cenu, ktorú má CX v súčasnosti (približne 900 oproti 1 000 Euro), je to úplne jasná voľba.

LG C1

Bude to veľmi podobné predchádzajúcemu porovnaniu. Nový model C1 má tiež vyššiu svetelnosť ako model B1 (hoci nie takú vysokú ako model CX) a má tiež lepší obrazový procesor. V čom je teda háčik? To je cena. Zatiaľ čo C1 sa predáva za približne 1 400 Euro, B1 môžete mať za 1 000 Euro. A to je príliš vysoký rozdiel (nehovoriac o tom, že v súčasnej situácii je konečnou voľbou LG CX s cenou 900 Euro). Osobne považujem za rozumný príplatok za C1 na úrovni 100 Euro v porovnaní s B1. Samozrejme, ak máte dostatočný rozpočet, alebo vám na peniazoch nezáleží, tak si kúpte C1. Ak chcete ideálny pomer cena/úžitková hodnota, tak si zoberte (pri predstave, že CX sa už nepredáva) B1.

Odporúčané nastavenie obrazu

Každý televízor (dokonca aj z rovnakej modelovej rady) je iný, preto berte tieto nastavenia ako inšpiráciu pre vlastné ladenie (tieto nastavenia sú určené na sledovanie filmov), nie ako pevné hodnoty, ktoré platia pre každý televízor LG B1.

• Obraz -> Vybrať režim -> Kino / FILMMAKER MODE (podľa preferencie)
  • Obrázok -> Rozšírené nastavenia -> Jas -> Jas pixelov OLED > 75 (tu upravujeme fyzické svetlo vyžarované panelom OLED)
  • Obraz -> Rozšírené nastavenia -> Jas -> Jas obrazovky > 50 (tu nastavíme digitálnu čiernu)