Recenzia LG OLED55C9

Ako už názov napovedá, tak LG C9 je nástupcom populárneho OLED LG C8. Mal by priniesť novšie obrazový procesor, modernejšie verziu webOS a podporu HDMI 2.1. Okrem toho samozrejme ľahko upravený vzhľad. Ale bude to stačiť, aby došlo k prekonaniu svojho predchodcu? Čo si o tom myslím ja sa dozviete v tomto článku.

Priemerná doba odozvy3 ms
Pokrytie spektra DCI-P397 %
Pokrytie spektra Rec.202073 %
Výška70,6 cm
Hĺbka4,7 cm
Výška (vrátane podstavca)73,8 cm
Šírka (vrátane podstavca)25,1 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)122,8 cm
Váha23 kg
Odhadovaná spotreba za rok111 kWh
Input lag v hernom móde13 ms

Asi viete, že vďaka technológie OLED sú tieto televízory aktuálne najtenší na trhu. Ani tento nie je výnimkou. V najhrubšom bode má stále menej ako 5 cm. Pozor pri manipulácii, pretože je displej naozaj tenký a hrubšie zaobchádzanie moc neznesie. Jeho jemná a precízna elegancia sa len tak neomrzí a môže sa stať dominantou (najmä v niektorej z obrích veľkostí) mnohých luxusne zariadených obývacích izieb. Rámčeky okolo displeja patrí k tým najmenším, majú menej ako centimeter.

Na prvý pohľad sa zdá, že sa len pramálo zmenilo od vlaňajšieho LG C8. Po vybalení z krabice (a najmä keď ho vezmete do rúk), cítite rozdiel u podstavca. Ten je výrazne ťažšie a tiež nie je tak prehnutý. Celkovo vystupuje z pod obrazovky menej ako jeho predchodca. Na šírku je však pod väčšinou obrazovky, takže o stabilitu sa báť nemusíte. Jeho kovový vzhľad dodáva televízoru nádych exkluzivity. Celkovo nemožno kvalite spracovania nič vytknúť. Je na špičkovej úrovni. V balení nájdete okrem samotného prístroja produktové informácie, manuál, diaľkový ovládač (+ batérie).

Väčšina portov ústi do strany televízora a hneď pri kraji. To je z hľadiska obsluhy a pripájanie či odpájaní káblov veľmi príjemné a tieto porty sú výraznejšie ľahšie prístupné než napríklad u Samsungu, ktorý ich má ďalej od zadného okraja obrazovky. Jedná sa o tri HDMI vstupy a bohužiaľ len jeden USB vstup. Napriek tomu niekoľko portov ústia priamo dozadu (teda vo väčšine prípadov proti múru). Ide o jeden HDMI port, 2x USB, anténny a sieťový vstup. Keď tv chcete inštalovať na stenu, tak s týmito káblami nebude vôbec ľahké manipulovať. Teda bez odobraní obrazovky zo steny. Ťažko prístupný je aj vstup pre slúchadlá. Ak ich chcete s televízorom využívať, je lepšie zvoliť Bluetooth variantu.

Pri prvom spustení (kedy vás možno prekvapí bleskurýchly štart systému) nasleduje klasický sprievodca – výber jazyka, časového pásma, pripojenie k internetu atď .. V momente, keď sa vyberá umiestnenia televízora (doma vs predajňa), tak nevyberajte predajňu. Tento režim má totiž z princípu nastavený veľmi vysoký jas, pretože tv potom „súperia“ so všetkými ostatnými obrazovky na predajni. Sprievodca dokonca obsahuje podporu pre osoby so zrakovým postihnutím, ktorým pomocou robotického hlasu komentuje dianie na obrazovke.

Novo sa stretávame s verziou webOS 4.5, ktorá nahrádza minuloročnú verziu 4.0. Tu musím uviesť pomerne nemilú informáciu, že pre minuloročné modely neplánuje LG update operačného systému na novú verziu. Takže ak ste si kúpili, či plánujete kúpiť, minuloročný LG OLED, tak novú verziu operačného systému nedostanete. Ponúka sa otázka ako moc to vadí. Nezdá sa, že by niektoré z nových funkcií boli životne dôležité. Niektoré život uľahčí, iné asi ani nikdy nevyužijete. Pravidelné aktualizácie sú na poli televízorov zatiaľ prevažne výsadou Android TV.

Jednou z nových funkcionalít je tzv. „chytrý náhľad“. Keď nabehnete v menu na ikonu napríklad Netflix či Youtube, tak sa na obrazovke rozbalí ešte jeden „riadok“, v ktorom uvidíte náhľady odporúčaných filmov a seriálov. Je to milé, šetrí to pár sekúnd nutných pre spustenie aplikácie a výber filmu v nej. Ale verím, že sa ide zaobísť aj bez tejto funkcie. Okrem toho mám pocit, že oproti predchádzajúcej verzii viac upravuje poradie aplikácií v ponuke, podľa toho, ako často je púšťate. Stále ale platí, že WebOS je veľmi rýchly systém. Prepnutie medzi aplikácie je bryskní a výrazne rýchlejšie než napríklad u Sony s Androidom.

S „umelou inteligenciou“ sa dneska chváli snáď každý výrobca alebo operačný systém. Doporučovania ďalšieho obsahu na základe toho, čo ste videli či počuli v poslednej dobe je už bežné. Na podobnom princípe sa chová aj LG s touto televíziou. Zatiaľ sa o žiadnu veľkú revolúciu nejedná, väčšina užívateľov naviac automatické senzory jasu a podobné vymoženosti vypína. To rovnaké ovládanie hlasom, ktoré svoju prvú éru slávy zažilo cca 10 rokov dozadu. Potom pomaly ustúpilo, aby sa teraz slávne vracalo na scénu. Bohužiaľ zatiaľ iba v angličtine, slovenčina by podľa informácií od LG mohla (ale nemusela) prísť do konca roka. Najmä v USA sú predaja chytrých domácich asistentov na vysokej úrovni. V Európe je tempo výrazne pomalší, asi máme predsa len väčšie obavy o svoje súkromie a predstava stroja nahrávajúceho a analyzujúceho každý zvuk, ktorý sa v domácnosti stane nie je toľko lákavá.

Napriek výčitkám k aktualizácii je za mňa WebOS stále jeden z štruktúrovaných, stabilnejších a príjemnejších operačných systémov. Ponuka aplikácií pre neho je široká (aj keď nie tak ako u Android TV alebo Samsungu). Napriek tomu uspokojí väčšinu užívateľov a nájdete v nej obľúbené aplikácie akou sú Netflix, HBO, Youtube, Rakuten, Amazon Video atď … Napriek tomu mám pocit, že hlavní konkurenti robia väčšie pokroky. Či už sa jedná o výborný Tizen od Samsungu, alebo neustále sa zdokonaľujúce Android TV od Googlu. Hlavne posledná menovaná urobila za posledných pár rokov obrie krok vpred. Snáď LG nezaspí na vavrínoch a nenechá si ujsť tento vlak.

O ovládanie sa stala klasický „magic remote“ ovládač. Ak sa s ním stretávate prvýkrát, tak prvých pár dní trvá než si človek na ten „joystick“ zvykne. Po čase je to ale veľmi príjemný spôsob ovládania televízora. Hlavné mínus je za mňa jeho spracovanie. Klasický čierny, lacno pôsobiaci plast, ktorý sa vôbec nehodí k luxusnému vzhľadu prístroja. Možno tým chcú naznačiť z „C“ série sa stáva namiesto highend stáva záležitosť pre širšie masy, ale tomu zase nenasvedčuje jeho cena. Ale k tomu sa ešte dostaneme. Ovládač má veľké množstvo tlačidiel. Nájdete na ňom aj samostatné tlačidlá pre hlavné streamovacie platoformy, napr. Netlifx alebo Amazon.

Revolúcia, ktorú pred niekoľkými rokmi predviedol Samsung so svojím minimalistickým ovládačom sa LG zatiaľ nepodarila. Avšak to nemení fakt, že okrem vzhľadu ovládači nie je čo vytknúť. Spojenie s televízorom je skrze Bluetooth, takže nemusíte mieriť presne na neho. Dokáže tiež ovládať pripojené zariadenie, akou sú herné konzoly.

Fanúšikovia mobilných telefónov môžu využiť aplikáciu do svojho telefónu a ovládať tv s ňou. Ako vo väčšine prípadov aj tu sa jedná o „núdzový“ „spôsob ovládania. Výrazne jednoduchšie a pohodlnejšie je použiť klasický ovládač. Pre prípady absolútnej núdze možno využiť fyzické tlačidlo pod obrazovkou, s ktorým možno vykonať základné operácie ako vypnúť, zmeniť zdroj signálu atď. .

Televízia je vybavená plnou sadou tunerov (pozemné, káblový a satelitný príjem vysielania), umožňuje nahrávať relácie na pripojený disk a prehrá snáď všetky možné video formáty. V tomto ohľade patrí medzi špičku na trhu. Dôležitou vecou (najmä s ohľadom na budúcnosť), je podpora pre technológiu HDMI 2.1.

OLED sa pred rokmi zniesli ako blesk z čistého neba. Priniesli sebou podanie čiernej farby, ktoré znesie porovnanie je s plasmovými televíziami z minulosti. Od svojho uvedenia však veľa nových zásadných inovácií nepriniesla a treba Samsung so svojimi QLEDy robí väčší medziročný pokroky. Tak schválne, či tomu aj tento rok bude rovnako.

Silnou zbraňou OLED je verné podanie farieb a extrémne kontrastný pomer. Preto sú tak obľúbené medzi milovníkov filmov vo vysokej kvalite. Nemajú funkciu lokálneho tlmenia, pretože z princípu technológia nie je vôbec potrebné. Displej totiž dokáže „vypínať“ jednotlivé pixely. Z toho je jasné, že podanie čiernej vie OLED úplne dokonale. Proste „vypnú“ jednotlivé pixely a na displeji vidíte čierno čiernu tmu. Pokrytie farebného spektra je okolo 97% u DCI-P3 a 73% u Rec.2020.

Ako obrazový procesor je použitá druhá generácia úspešného Alpha9 procesora a treba uznať že funguje ešte nepatrne lepšie ako minulá generácia. Potlačenie šumu je znateľné najmä u starších nie príliš kvalitných videí. Upscaling, teda prevod z nižšieho rozlíšenia do vyššieho je stále na špičkovej úrovni, porovnateľný napríklad so špičkovými tohtoročnými QLEDy.

Čo sa týka maximálneho jasu, tak nedosahuje také vysoké hodnoty ako QLEDy, ale stále je to absolútne dostatočná hodnota (okolo 700 nitov) a umožnuje vychutnanie HDR. To je na LG C9 skutočnou radosťou sledovať. Dokonalá čerň OLED a možnosť práce s pixelmi na individuálnej úrovni sú pre HDR ako stvorené. Oceníte to napríklad u záberov nočnej oblohy (schválne skúste na youtube 4K video z novoročného ohňostroja v Prahe) alebo len obyčajný film alebo seriál s bielymi titulkami. Nie sú presvietené a nijako neruší divácky zážitok.

U LG je zvykom podpora HDR štandardov HDR10, HLG a Dolby Vision. Nie inak je tomu aj tu. Naopak chýba HDR10 +, ktorý propaguje Samsung. Pravdou však je, že najčastejším formátom pre dynamická metadáta je stále Dolby Vision.

Input lag 13 milisekúnd, pohybové scény ešte o niečo lepšie ako v minulosti. Doba odozvy je úplne famózna. Tri milisekundy sú niečo, čo nemáte ani v najmenšom šancu zaznamenať. Celkovo sa z pohľadu rýchlosti jedná o prístroj vhodný na hranie, navyše s podporou variabilnej obnovovacej frekvencie. Napriek tomu by som osobne pri výbere hernej televízie volil niektorý z tohtoročných vydarených QLED Samsungov (napríklad Q80R). Dosahujú obdobných hodnôt a u hier, kedy môže byť často na obrazovke rovnaký obraz, je riziko vypálenie vyššie ako u filmov či seriálov.

Pozorovacie uhlom nemožno nič vytknúť a každý v miestnosti vidí obraz vo vynikajúcej kvalite a bez skreslenia. Až niekde za 50 stupňami začínajú byť farby výraznejšie skreslenia. Taktiež zvládanie odleskov je výrazne nadpriemerné. Je vhodnou voľbou do slnečných miestností.

Vlastne jediným zásadným neduhom (pretože cena sa už dostala na prijateľnú úroveň, hlavne u starších modelov) je riziko vypálenie obrazu. Viac sa mu venujeme v sprievodcovi výberom televízore, ale v skratke ide o to, že dlhodobo zobrazovaný statický obsah môže byť po čase „vypálený“ do displeja. Typicky sa môže jednať o logo televíznej stanice alebo stav životov v hre. Výrobcovia sa proti tomu snažia bojovať a pridávajú funkcie ako je zníženie jasu u takýchto častí obrazu, prípadne ich ľahký „posun“, nech s nezobrazujú stále na rovnakých pixeloch.

V rámci férovosti je potrebné spomenúť, že aj u prvých generácií OLED sa objavuje mnoho majiteľov, ktorí podobný problém nezaznamenali, hoci sledovali / hrali obsah, ktorý bol takto rizikový. Tým chcem len povedať, že šanca vypálenie obrazu nie je extra vysoká, ale je potrebné počítať s tým, že sa to stať môže. Ak chcete televízor, čo vám určite vydržia viac ako 10 rokov a pri vašom funkcie televízora hrozí riziko dlhšieho statického obrazu, tak by som nad kúpou OLED veľa premýšľal. Naopak, či za päť rokov počítate s novou a väčšou uhlopriečkou a chcete to najlepšie na filmy, tak moc váhať nemusíte.

Na svoje tenké telo vie uchádzajúci zvukový prejav. Dostatočná hlasitosť a tiež decentné basy, zaistí základná zvukový zážitok. Svoje dielo dobre odvádza aj softvér, ktorý je nazvaný pomerne očakávane ako „AI sound“, ktorý sa snaží dostať z reproduktorov ešte niečo navyše. Zaujímavá je podpora Dolby Atmos, ale pochopiteľne potrebujete dostatočnú domácú audio sústavu, nech toho môžete využiť. Celkový výkon integrovaného zvukového systému je 40 wattov a jedná sa o tzv. 2.2 konfiguráciu. Ako vždy v tejto sekcii, u tv v tejto cenovej kategórii by som rozhodne investoval aj do externého audia. Výsledok bude ešte o kus ďalej.

Rozdiely oproti C8

„AI Picture“ – upravuje obraz na základe databáze scén a strojového učenia. V praxi však žiadny väčší rozdiel v obraze nedokážem spoznať. Podpora Bluetooth vo verzii 5.0 a takisto podpora pre chytrou domácnosť od Amazonu – Alexa. Novšie verzie obrazového procesora A9.

Ale hlavné rozdiely sú na poli konektivity. LG C9 prichádza s štyrmi HDMI 2.1 porty. Zatiaľ je moc nevyužijete, ale až budú k dispozícii 4K videa s viac ako 60 snímky za sekundu, tak príde ich čas. Hráči, ktorí chcú hrať vo 4K s viac ako 60 fps tak môžu urobiť už teraz (ak majú dostatočný hardvér).

Keby sa ma niekto spýtal, či je lepšie LG C8 alebo C9, tak by som odpovedal že C9. Ale rozdiel nie je príliš veľký. Čo naopak veľký rozdiel je cena. 55 palcov veľkú C8 môžete kúpiť bez problémov okolo 1 300 €. A to je o viac ako 1 000 € viac, než koľko stojí nová C9. U väčších uhlopriečok je rozdiel ešte zreteľnejší. Za týchto podmienok za mňa nedáva moc zmysel kúpa C9. Ak sú pre vás extra dôležité HDMI 2.1 porty, odporúčam pár mesiacov počkať. Cena by mala na jeseň spadnúť na prijateľnejšiu úroveň.

VideoAudio
.asf.mp3
.wmv.wav
.avi.ogg
.mp3.wma
.mp4.flac
.mov
.3gp
.3g2
.mkv
.ts
.trp
.tp
.mts
.mpg
.mpeg
.dat
.vob

Nastavenie obrazu

Každý televízor (aj z rovnakej modelovej rady) je iný a preto to berte ako inšpiráciu pri vlastnom ladenie, nie ako pevne dané hodnoty, ktoré platia pre každú LG C9.

• Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Svetlo OLED> 75
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Jas> 50
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Kontrast> 80
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Ostrosť> 15
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Farba> 50
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Obrazový režim> Kino
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Obraz AI> zapnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Úspora energie> vypnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Pokročilé ovládacie prvky> Dynamický kontrast> vypnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Pokročilé ovládacie prvky> Mapovanie dynamických tónov> vypnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Pokročilé ovládacie prvky> Super rozlíšenie> nízke
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Pokročilé ovládacie prvky> Farebný rozsah> Auto
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Pokročilé ovládacie prvky> Maximálny jas> vypnuté
  • Obraz -> Ďalšie nastavenia> Režim ochrany zraku> vypnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Možnosti obrazu> Redukcia šumu> nízka
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Možnosti obrazu> Redukcia šumu MPEG> nízka
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Možnosti obrazu> Úroveň čierne> Auto
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Možnosti obrazu> Reálne kino> zapnuté
  • Obraz -> Nastavenie režimu obrazu> Možnosti obrazu> TruMotion> Plynulé

LG televízie pre rok 2019

LG má naozaj širokú ponuku, ktorá sa rozdeľuje do troch (štyroch) hlavných smerov. Rad SM, čo je taká stredná trieda a bude pravdepodobne najviac predávaná. Rad UM, čo je to základné a najlacnejší čo medzi 4K tv LG má a k tomu navyše LM rad, jediný zástupca fullHD televízorov v tohtoročnej ponuke. Vrchol potom predstavujú OLED modely.

Rad SM (4K LCD s Nano Cell)

SM séria je vyššia LCD rad od LG. Spoločným menovateľom je pre ňu IPS panel, ktorý zaručuje dobré pozorovacie uhly a slušný maximálny jas, ale na druhú stranu prináša aj horšie podanie čiernej farby. Možno ste si všimli označenie „Nano cell“, ktorými LG svoje produkty sprevádza. Nanocell technológia poskytuje širšie pokrytie farebného spektra. Jedná sa o jeden z prístupov k riešeniu zväčšeniu jeho pokrytie. Sony má podobnú technológiu nazvanú Triluminos a Samsung zase svoje Quantum Dots. Využitie Nano Cell je to, čím sa líši SM rad od radu UM.

U nižších modelov je bočné (EDGE) podsvietenie, u tých vyšších je už samozrejme priame (Direct). Príjemným faktom je všeobecne nižšia štartovacia cena, než tomu bolo predošlý rok. Stále ale platí, že doba krátko po uvedení na trh, nie je pre nákup novej tv najvhodnejšie a je lepšie počkať na jeseň, keď ceny začínajú klesať. LG má v ponuke aj 8K televízor. Jedná sa o rad SM9900, avšak jeho cena je naozaj vysoká. Hlavnou výhodou LG televíziou stále zostáva vlastný operačný systém WebOS, ktorý je rýchly a prehľadný. Ďalším výrazným plusom je podpora všetkých súčasných dôležitých HDR formátov (však Dolby Vision je výsadou až drahších modelov).

Novinky u LG televízií 2019

Nová generácia Alpha7 obrazového procesora. Ten je „slabšia“ odnoží Alpha9, ktorý sa používa u vrcholných modelov. Niektoré základné modely nemajú ani Alpha7. Oba prinášajú lepšiu softvérovú optimalizáciu obrazu.

WebOS vo verzii 4.5. Aj len drobná zmena verzia (vlani bola 4.0) ukazuje, že sa žiadne dramatické zmeny na úrovni operačného systému nestali. Týkajú sa prevažne usporiadanie menu, čin podoby ikon.

Po novom by mali byť podporovaní chytrí asistenti do domácnosti. Konkrétne Google Asistant a Alexa od Amazonu. Tí v našich krajoch príliš rozšírenie nie sú, ale to sa časom môže zmeniť. Oveľa zaujímavejšie je podpora Apple Airplay2, ktorá umožní majiteľov, zariadenie od Apple ľahko streamovať obsah na obrazovku televízora. A to bez nutnosti Apple TV.

U vyšších modelov (SM9000 a vyššie) nájdete HDMI porty vo verzii 2.1. Aké sú ich výhody a čo presne nám môžu priniesť, sme riešili v tomto článku. Pre väčšinu užívateľov sa v túto chvíľu o zásadnú benefit ešte nejde.

LG SM8200

Vstupenka do LG Nano cell tv sveta pre rok 2019. Základný model, 50 Hz frekvencia a Edge podsvietenie. Zaujímavé je, že aj do svojho najlacnejšieho modelu pridali funkciu local dimming (aj keď k jej prínosu by som bol pri tejto cenovke opatrný).

Farebná hĺbka je 8 bitov + FRC. Nemá spomínaný nový Alpha7 obrazový procesor. Reproduktory sú klasika, 2.0 a výkon 20 W. Dolby Vision nie je podporované, takže u HDR sa musíte uspokojiť len s HDR10 a HLG. Dostupná je v troch veľkostiach a to:

• 49SM8200
  • 55SM8200
  • 65SM8200

LG SM8500

Vyššia rada nám prináša navyše 100 Hz panel. Rovnaká zostáva technológia podsvietenia, teda Edge LED a k tomu opäť local dimming (miestne tlmenie). Aj farebná hĺbka je zase 8 bitov + FRC. Do výbavy už sa zmestil onen nový Alpha7 Gen2 obrazový procesor.

Novo tu máme podporu pre zvuk vo formáte Dolby Atmos (keď ho máte na čom prehrať) a Dolby Vision pre HDR.

Dostupné veľkosti sú:

• 49SM8500
  • 55SM8500
  • 65SM8500

LG SM8600

To rovnaké ako SM8500, líšia sa tvarom stojana. A väčšou uhlopriečkou – 75 palcov. U tej sa ľahko líšia aj typové označenie, to je z dôvodu odlišného riešení audia.

• 49SM8600
  • 55SM8600
  • 65SM8600
  • 75SM8610

LG SM9000

Pokračuje 100 Hz panel, ktorý má teraz Direct podsvietenie. Rovnako aj plne 10 bitový panel, podporu štandardu HDMI v štandarde 2.1. Zvuk je 2.2 pri výkone 40 W. Dolby Atmos je podporovaný, u HDR je podpora Dolby Vision, HDR10 aj HLG.

Lepšiu výbavu u tejto série dokazuje aj dvojitý DVB-T2 / C / S2 tuner. To znamená, že môžete skrze jeden tuner nahrávať a pritom sledovať iný program. U 49, 55 a 65 palcové varianty je označenie technológia pre podanie farieb Nano Cell Color, kým u tých vyšších už je Nano Cell Color Pro. Tá by mala zabezpečovať ešte o niečo lepšie podanie farieb.

Dostupné varianty:

• 49SM9000
  • 55SM9000
  • 65SM9000
  • 75SM9000
  • 86SM9000

LG SM9800

Vrcholný model tohtoročnej 4K LCD série. Dostupný iba v dvoch variantách 55 a 65 palcov, u ktorých prináša to isté čo u série 9000 a k tomu navyše Nano Cell Color Pro, ktoré v predchádzajúcej rade u týchto veľkostí chýbalo.

LG SM9900

8K rozlíšenie, inak podobné ako ako 4K radu 9xxx. To znamená 100 Hz, HDMI 2.1, Direct podsvietenie. K tomu obrazový procesor Alpha9 Gen2.

OLED rad

Špička v LG ponuke. Všetky podporujú Dolby Vision (okrem neho aj HDR10 a HLG). To isté platí aj pre Dolby Atmos. Pri všetkých modeloch je aj podpora HDMI 2.1. Proste všetky podstatné technické vymoženosti z poslednej doby sú k dispozícii.

OLED B9

Základný OLED model pre rok 2019. Použitý panel je zhodný aj so všetkými ďalšími modelmi, z tohto pohľadu teda rozdiely v obrazu moc nečakajte. Čo kvalitu obrazu u B9 ovplyvňuje je použitý obrazový procesor. Jedná sa o Alpha 7 druhej generácie. Všetky ďalšie OLED už majú Alpha 9 Gen2. Novinkou oproti minuloročnej verzii B8 je existencia uhlopriečky 77 palcov.

• LG OLED55B9
  • LG OLED65B9
  • LG OLED77B9

OLED C9

Pokiaľ nemáte záujem o ten najexkluzívnejšie vzhľad, tak ideálna voľba z LG Oled ponuky. Má už najlepší obrazový procesor Alpha 9 Gen2, takže z pohľadu kvality obrazu je na maxime čo možno u LG mať a pritom je lacnejší, než vyššie rady.

• LG OLED55C9
  • LG OLED65C9
  • LG OLED77C9

OLED E9

Okrem dizajnu je hlavný rozdiel v riešení zvuku. E9 má totiž integrovaný soundbar s výkonom 60W (4.2).

• LG OLED55E9
  • LG OLED65E9

OLED W9

Exkluzívny vzhľad, súčasť tzv. LG Signature série.

• LG OLED55W9
  • LG OLED65W9
  • LG OLED77W9

OLED Z9

OLED s 8K rozlíšením. Integrovaný soundbar s výkonom 80 W a možnosť uhlopriečky až 88 palcov. V SR zatiaľ neuvedená, otázkou či sa vôbec objavia, pretože cena bude rozhodne cez 50 000 € a moc potenciálnych kupcov tu nebude.

OLED R9

Opäť zatiaľ nedostupná v SR, vysoko experimentálny model, ktorý celý displej vysúva zo svojej základne. Zaujímavý smer do budúcnosti, ale aktuálne bude cena nezmyselná.

Rad LM (fullHD)

LG LM6300

V segmente fullHD rozlíšenie má v roku 2019 LG jediného zástupcu a tým je rad LM6300. Jedná sa o low cost model, ale ponúka HDMI 1.4, Wi-Fi alebo Bluetooth. Na moderné technológie ako je HDR alebo local dimming môžete zabudnúť.

Dostupný v dvoch verziách:

• 32LM6300
  • 43LM6300

Rad UM (4K LCD)

Žiadne dramatické rozdiely v kvalite obrazu medzi jednotlivými radmi nečakajte, jedná sa väčšinou skôr o kozmetiku. Pri nákupe nového televízora by som šiel do SM radu s Nano Cell, ktorá prináša obraz na znateľne lepšej úrovni.

LG UM7100

Základná tohtoročné klasická 4K LCD televízie u LG. 50 Hz, IPS panel k tomu HDMI 2.0. Direct podsvietenie + podpora HDR je u HDR10 a HLG, v reáli ale HDR u takto vybaveného displeja žiadne veľké zlepšenie obrazu nemôže priniesť.

Dostupné vo veľkostiach:

• 43UM7100
  • 49UM7100
  • 55UM7100
  • 60UM7100
  • 70UM7100
  • 75UM7110

LG UM7300

De facto to rovnaké ako UM7100, len má miesto čierneho rámu biely.

Dostupné vo veľkostiach:

• 43UM7390
  • 49UM7390

LG UM7400

Opäť IPS panel, 50 Hz, direct podsvietenie, podpora HDR10 a HLG. Wi-Fi a Bluetooth. Stojan do tvaru písmena Y.

Dostupné vo veľkostiach:

• 43UM7450
  • 50UM7450
  • 55UM7450
  • 65UM7450
  • 70UM7450

LG UM7500

Výbava rovnaká, zase iný tvar nožičiek stojana.

Dostupné vo veľkostiach:

• 43UM7500
  • 50UM7500
  • 55UM7510
  • 65UM7510

LG UM7600

Čo sa týka kvality obrazu, tak podobné ako predchádzajúci model. Rozdiel je v počte HDMI portov, tu nájdeme štyri u predchádzajúcej to boli iba tri.

Dostupné vo veľkostiach:

• 43UM7600
  • 50UM7600
  • 55UM7660
  • 65UM7660
  • 75UM7600
  • 82UM7600
  • 86UM7600

Prehľad všetkých hodnotených tv je tu.

8.9 Total Score
Hodnotenie LG OLED55C9

OLED je za ma stále tým najlepším čo si môžete pre sledovanie filmov zaobstarať. LCD si ale vďaka svojim stále sofistikovanejšie a rozsiahlejším riešením podsvietenie tento náskok pomaly sťahujú a v nasledujúcich rokoch by sme sa mali dočkať uvedenia microLED. Na rovinu, k žiadnemu dramatickému zlepšeniu oproti minulej verzii nedošlo. Na druhú stranu sa stále jedná o jeden z najlepších televízorov, čo si môžete zaobstarať. Drobné zlepšenie na úrovni operačného systému, pár funkcií pre zlepšenie kvality obrazu, ale výsledok je plus mínus rovnaký ako minulý rok. Samozrejme tu môže byť pokrok v ochranne proti vypaľovanie obrazu, ale to ukážu až nasledujúce roky. Výrobcovia OLED televíziou každý rok hlási nové a nové vymoženosti, na boj s týmto neduhom. Osobne im aj verím, že je to pravda, ale overiť, či už je vďaka nim problém s vypaľovaním vyriešený nemožno. To ukáže až čas.

10
8
9