Recenzia Panasonic TX-55GZ1500E

Priznám sa, že sa na tohtoročnú produkciu od Panasonicu veľa teším. Môže za to niekoľko faktorov. Jednak sa u klasických LCD vrátili k VA panelom (vlani plošne používali IPS) a za druhé sa zatiaľ Panasonic nesústredí na produkciu 8K televízorov, ktoré kvôli nedostatku obsahu a vysokej cene zatiaľ príliš nedávajú zmysel. Dnešný kúsok spadá kvapku inam. Ide o OLED a to „druhý najlepší“, samozrejme podľa oficiálneho postavenie v produkcii Panasonicu. Ako je to naozaj a aké sú rozdiely medzi ostatnými OLED od tohto výrobcu si v článku taktiež rozoberieme.

Priemerná doba odozvy3 ms
Pokrytie spektra DCI-P398 %
Pokrytie spektra Rec.202074 %
Výška74,4 cm
Hĺbka6,2 cm
Výška (vrátane podstavca)78,3 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)31 cm
Váha29 kg
Odhadovaná spotreba za rok162 kWh
Input lag v hernom móde20 ms

Táto recenzia je okrem časti o zvuku a vzhľadu spoločná aj pre modely GZ950E a GZ1000E. GZ2000E je kvalitou obrazu ešte o malý kúsok ďalej, ale inak pre ňu tiež platí úplná väčšina informácií uvedených v článku. Prečo tomu tak je sa dozviete ďalej v článku.

Design

Keďže sa jedná o OLED, tak je naozaj tenký. 4,5 cm v najhlbšom bode hovorí samo za seba. Pri pohľade na prístroj mi v hlave rezonuje popis v štýle jemné a minimalistickej elegancie. Pod panelom je umiestnený dvojkanálový soundbar, ktorý na výšku zaberá asi 4 cm. Nepôsobí však nijako rušivo a stáva sa prirodzenou súčasťou vzhľadu televízora.

Stojan je masívny, kovový a pevne kotví obrazovku. Vôbec celé spracovanie mi príde veľa nadštandardné a plne v súlade s vyššou cenovkou prístroja.

Ako býva často zvykom, časť konektorov ústie dozadu, časť do strany. Zo strany je prístup k slotu na CI kartu, vstupu na slúchadlá, dvoma HDMI porty a USB portu (vo verzii 3.0!). Zvyšok portov je vyvedený priamo dozadu.

Na časť s výstupmi je možné umiestniť plastovú krytku, ktorá je zakryje. Využitie mi moc jasné nie je, pretože keď chcete zapojiť treba flash disk, musíte ju sňať. Rovnako otvor v nej pre vyvedenie kabeláže nie je príliš veľký a pri väčšom množstve káblov nejspíš tiež nepôjde použiť.

Je známou informáciou, že Panasonic pre výrobu svojich OLED televízorov používa panely od LG (rovnako ako ostatní výrobcovia). To však neznamená, že je divácky zážitok úplne rovnaký ako u OLED od LG. Veľkú úlohu v dnešných televízoroch totiž hrá aj softvér a jeho spracovanie videa. U GZ1500 sa tejto úlohy ujíma Hollywood Cinema eXperience Pre Intelligent Processor. Ten je zhodný pre všetky tohtoročné Panasonic OLED modely.

Hlavnou silou OLED je fakt, že dokážu vypnúť každý jednotlivý pixel z viac ako ôsmich miliónov, ktoré sú pri 4K rozlíšení použité. Vďaka tomu OLED majú úroveň čiernej, ktoré v súčasnosti nie je rovné. Pre zobrazenie dokonale čierne plochy jednoducho vypnú všetky pixely, ktorých sa to týka. Kontrastný pomer je vďaka tomu vlastne nekonečný (rovnako ako u ostatných OLED). Panasonic je v televíznom svete známy pre presné zobrazenie farieb. A je tomu tak aj tento rok. Pokrytie farebného spektra je u DCI-P3 98% a u Rec.2020 74%. To sú hodnoty, ktoré patria k tým najlepším na trhu.

Hovoríte si, že táto televízia je tým pravým prístrojom pre HDR? Máte pravdu, a to z niekoľkých dôvodov. Panasonic totiž podporuje všetky používané HDR štandardy. Teda obligátne HDR10 a HLG (tie má snáď každý nový televízor), pokročilejšie Dolby Vision (aktuálne najpoužívanejšie) a dokonca aj HDR10 + (alternatíva k Dolby Vision, ktorú veľa presadzuje treba Samsung). Ďalším dôvodom je veľmi slušný jas (aj s ohľadom na fakt, že táto oblasť nie je práve dominantou OLED), ktorý sa blíži 750 nitov.

HDR obraz vyzerá úplne úžasne. Každý z hlavných výrobcov OLED (LG, Panasonic, Philips, Sony) má vlastný prístup k podanie farieb pri HDR. Podľa mňa nejde objektívne povedať, ktorý z nich je najlepší, pretože každému sa subjektívne môže páčiť niečo iné. Osobne mi najviac vyhovuje podanie od Sony, ale je faktom že Panasonic v tomto ohľade v mnohých prieskumoch či anketách zbiera jednu cenu za druhou. Obraz je jasný, ostrý a má neskutočné farby.

Zvládanie pohybových scén je tiež na výbornej úrovni, ktoré síce nie je až tak skvelé ako u Sony Bravia KD-65AG9, ale mnoho jej nechýba. Frekvencia televízora je samozrejme 100 Hz. O tom že OLED je dobrá voľba pre hry nie je pochýb. Doba odozvy je ešte násobne menšia ako u najlepších LCD (aj keď to sú oboje tak malé hodnoty, že to ani nehrá rolu) a input lag na úrovni 20 ms. Z nových funkcionalít je podporované iba ALLM (Auto low-latency mode), čo znamená, že sa vám režim prepne na hernej pri zapnutí konzoly a vy nemusíte upravovať manuálne. Bohužiaľ variabilná obnovovacia frekvencia (VRR) podporovaná nie je. Taktiež nový eARC nie je podporovaný.

Pozorovacie uhly nie sú u OLED problémom. Aj keď sledujete obraz pod naozaj vysokým uhlom, zmeny v kontraste alebo podanie farieb sú skoro nepoznateľné. To je ich veľkou výhodou oproti konvenčným televízorom vybaveným VA panelom.

Stále platí, že väčšina divákov bude po väčšinu času sledovať SD alebo HD obsah a preto upscalling (prevod do 4K rozlíšenie) hrá dôležitú úlohu. Moderné algoritmy dokážu v tejto oblasti ozajstná kúzla a GZ1500 je toho ďalším dôkazom. Detaily i hrany objektov pri upscalling z HD sú ostré, bez prebytočných artefaktov. U SD to žiadna súčasná technológia nedokáže úplne zachrániť, obraz vyzerá umelo a z blízka trochu kostičkované. Našťastie aj u nás už je valná väčšina programov v HD.

Operačný systém Panasonicu sa nazýva My Home Screen, pre tento rok vo verzii 4.0. Ide o vlastný systém Panasonicu, ktorý vychádza z predchodcu OS Firefox, na ktorom Panasonic spolupracoval spoločne s Mozzila (spoločnosť, čo má na svedomí obľúbený internetový prehliadač Firefox). Oproti konkurencii (Tizen, AndroidTV, webOS ..) sa môže zdať až strohý. Skutočne je pomerne jednoduchý, neponúka tisíce funkcionalít. Na druhú stranu má všetky potrebné funkcie a tiež ako jeden z mála ponúkne skutočne rýchly (a vďaka tomu použiteľný) internetový prehliadač. Mimochodom asi päť sekúnd trvá, čo je od prvého spustenia tv pripravená na vaše pokyny. To nie je vôbec zlá hodnota. Zvlášť pokiaľ ju porovnáte s prvým spustením (či reštartom) AndroidTV, kde si počkáte viac ako 30 sekúnd.

Samozrejmosťou sú aplikácie pre všetky dôležité streamovacie služby – Youtube, Netflix či Amazon. U Netflix stojí za zmienku, že tv ponúka špeciálne kalibrovaný profil pre sledovanie Netflix. Pre menej skúsených používateľov, ktorí si nechcú hrať s nastavením televízora a pritom mať znamenitý obraz, je to skvelá správa. Celkovo v počte dostupných aplikácií za ostatnými tv operačnými systémami zaostáva. Takže ak máte v tejto oblasti špeciálne potreby, odporúčam pred nákupom overiť, že požadovaná aplikácie pre tento systém existuje.

Na prvý pohľad možno žiadne zmeny oproti minuloročnej verzii nevidíte. Novo máme možnosť náhľadu videa, bez nutnosti púšťať vlastnú aplikáciu. Trebárs niekoľkokrát spomínaný Netflix alebo Youtube. Prehrávač mediálnych súborov vyzerá úplne rovnako ako vlani. Pre neznalých, v porovnaní s konkurenciou nepatrí rozhodne medzi špičku. Napríklad u titulkov nedá zmeniť font. Na druhú stranu môžete meniť znakovú sadu, rozmer titulkov, ich farbu alebo meškanie. Oveľa viac ako drobnosť typu voľby fontu môže vadiť nepodporí soundtracku vo formáte DTS. Čo je vážne škoda, pretože tv dokáže prehrať všetky bežne používané video súbory, vrátane naozaj veľkých 4K videí (80 GB +). Prístroj je vybavený dvojicou DVB-T / T2 / DVB-S2 / DVB-C tunerov. Takže možno jeden program sledovať a ďalšie nahrávať.

Diaľkové ovládanie mi svojím vzhľadom veľmi nesedia na cenovke a prémiovosti tohto modelu. Šedý plastový ovládač nie je to, čo som očakával. Na funkčnosť to samozrejme nemá vplyv. Jedná sa o ovládač klasického typu, teda žiadny Magic Remote či minimalistický ovládač od Samsungu. Jednotlivé tlačidlá sú dobre rozmiestnené, len smerové šípky pre pohyb v menu by som uvítal o niečo väčší. Ale mám celkom veľké prsty, takže väčšina užívateľov by s nimi mala byť spokojná. Oceňujem samostatné tlačidlo pre môj obľúbený Netflix. Pokiaľ si potrpíte na ovládanie hlasom, tak prídete skrátka. Podporované nie je. Tv by však mala byť schopná spolupráce s Alexou od Amazonu či Google Asistentom.

GZ1500 má vstavaný soundbar, ku ktorému je možné pridať aj subwoofer (musíte si zakúpiť). Ten sa pripája cez vstup pre slúchadlá. Potom ešte musíte upraviť nastavenie zvuku televízora (vlatsně len zaškrtnúť, že používate subwoofer). Podľa papierových parametrov vyzerá zvukový výkon podobne ako u GZ1000, v praxi je GZ1500 o kus ďalej a ak nie ste nároční audio poslucháči, či nemáte doma kvalitnejší audio vybavenie, tak budete s integrovaným soundbarom spokojní. Externému zdroju sa (už z princípu obmedzenia svojej fyzickej veľkosti) nemôže rovnať. Audio fanúšikov môže mrzieť aj neprítomnosť eARC, ktoré je potrebné k prenosu nekomprimovaného Dolby Atmos a DTS: X do externého zvukového systému.

Každá televízia (aj rovnaký model od zhodného výrobcu) je trochu iná, rovnako ako miestnosť, v ktorej budete tv sledovať. Preto berte toto nastavenie ako inšpiráciu, od ktorej sa môžete odpichnúť, nie ako pevnú dogmu.

• Mód zobrazenia -> THX Cinema
  • Úroveň svietivosti: 50
  • Kontrast: 85
  • Jas: 0
  • Farebná sýtosť: 50
  • Tón farby: 0
  • Ostrosť: 30
  • Teplota farieb: normálne
  • Živé farby: vypnuté
  • Redukcia rozmazania: 3
  • Vloženie čierneho snímke: vypnuté
  • Nastavenie EKO -> Úsporný režim -> vypnuté

VideoAudioObrázky
AVIMP3JPEG
HEVCAACHLG Photo
MKVWMA
WMVFLAC
MP4Apple Lossless
M4VWAV
FLV
3GPP
VRO
VOB
PS

Životnosť a odolnosť OLED tv

U OLED mám vždy potrebu zdôrazniť potenciálne riziko vypálenie obrazu, ale zároveň je fakt, že to riziko je naozaj malé. Pri správnom zaobchádzaní s OLED tv potom si dovolím tvrdiť, že minimálna. Na fórach sa (hlavne v minulosti) objavovali informácie od používateľov o vypálených logách, či herného menu. Tieto informácie sú pravdivé a nemožno ich poprieť. Faktom však je, že sa vždy išlo o jednotky prípadov a to aj v SR máme predaných za roky ich existencie pekných pár tisíc OLED. Hrozbu vypálenie si uvedomujú aj výrobcovia a aktívne za pomoci rôznych automatických čistiacich cyklov pracujú na jej elimináciu. Ďalej si myslím, že prebehlo aj poučenie používateľov, ktorí lepšie vedia ako sa k OLED správať. To všetko dohromady za mňa tvoria dôvody, prečo sa poslednou dobou informácie o vypálenie objavujú menej a menej. Ja mám teda v pláne ďalej toto riziko zmieňovať, ale s nasledujúcim vysvetlením, ktoré ukazuje, že pri správnom správanie je šanca na niečo také naozaj mizivá.

Porovnanie ostatných Panasonic OLED tv pre rok 2019

Všetky prístroje z tohtoročnej OLED rady Panasonicu využívajú rovnaký panel a rovnaký obrazový procesor. Rozdiely sú najmä kozmetické vo vzhľade a v podaní zvuku. To platí pre modely Panasonic TX-55GZ950E, TX-55GZ1000E a Panasonic TX-55GZ1500E. Kvalita obrazu je u týchto troch na de facto identické úrovni. Rozdiel je v podaní zvuku. Ten je u GZ1500E výrazne lepšia. Pre tých, ktorí majú zvuk riešený externe, je však investície do „vyššej rady“ zbytočná a vystačia si GZ950E, ktorá možno zohnať o pár stoviek lacnejšie.

Panasonic TX-55GZ2000E má navyše špeciálne upravený panel, nazvaný „OLED Professional Edition“. Hlavné úpravy by mali byť v lepšom chladení, ktoré umožňujú dosiahnutie vyššieho jasu. Táto tv má teda najvyšší jas (až 1 000 nitov) zo všetkých menovaných a teda aj najlepší obraz v HDR. Je to naozaj špičková hodnota pre segment OLED televízorov. Bohužiaľ aj cena prístroja je zatiaľ veľmi vysoká – 3 500 €. A od svojho uvedenia v máji 2019 zatiaľ (október 2019) s cenou dole nespadla. A to hovoríme o verzii vo veľkosti 55 palcov. Keby sa jej cena budúci rok dostala niekam k 2 000 €, tak by to bola fantastická kúpa.

OLED od všetkých veľkých značiek sú si kvalitou obrazu veľmi blízke. Svoju úlohu v tom zohráva aj fakt, že dodávateľ panelov do všetkých z nich je divízia LG, nazvaná pomerne jasne LG Display. Keby sa ma niekto spýtal aký OLED je najlepšie, nemal by som jasnú odpoveď. Pre LG tento rok hrá do kariet najlepšej výbava v podobe HDMI 2.1. U Sony mi zase príde najlepšie spracovaný pohybu. Panasonic vládne s model GZ2000E (vďaka jeho vysokému jasu) HDR, ale pre niektorých divákov môžu byť príťažlivejšie upravené farby od LG alebo Samsungu, ako čo najviac realite sa blížiace Panasonic. Za mňa je skvelé, že máme z čoho vyberať, pretože pre každého z nás môžu byť dôležité iné faktory.

Prehľad všetkých OLED modelov pre rok 2019

• Panasonic TX-55GZ950E
  • Panasonic TX-65GZ950E
  • Panasonic TX-55GZ1000E
  • Panasonic TX-65GZ1000E
  • Panasonic TX-55GZ1500E
  • Panasonic TX-56GZ1500E
  • Panasonic TX-55GZ2000E
  • Panasonic TX-65GZ2000E

Panasonic LCD televízory pre rok 2019

Z informácií, ktoré mám k dispozícii, to vyzerá, že ponuka klasických LCD od Panasonicu u nás nie je veľká. Jedná sa konkrétne o modely zo série GX700 a GX800. Zaujímavosťou je návrat k VA panelom (vlani boli IPS). Len 50 Hz frekvencia. Rad GX900, ktorá má 100 Hz sa u nás pravdepodobne predávať nebude.

Vyberať teda môžete z:

• Panasonic TX-40GX700E
  • Panasonic TX-50GX700E
  • Panasonic TX-58GX700E
  • Panasonic TX-65GX700E

a

• Panasonic TX-40GX800E
  • Panasonic TX-50GX800E
  • Panasonic TX-58GX800E
  • Panasonic TX-65GX800E

Rad GX800 ponúkne lepší obrazový procesor a plnú verziu operačného systému My Home Screen 4.0. Nižšia rad má „osekaný“ operačný systém, ktorý vyzerá podobne, ale neponúka toľko funkcií. Ostatné črty sú u oboch prístrojov rovnaké. Tj. 50 Hz frekvencia obrazovky a VA panel.

Chcete radšej nejakú lacnejšie LCD televíziu?

8.6 Total Score
Hodnotenie Panasonic TX-55GZ1500E

Žiadna tv nie je ideálna pre všetkých užívateľov a situácie. Panasonic GZ1500 je rozhodne fantastickým televízorom pre všetkých milovníkov filmov vo vysokej kvalite a vernom zobrazenie farieb, čo najbližšie realite. Ak si naopak užívate neskutočne živé farby, väčšiu radosť vám pravdepodobne urobí Samsung Q90R alebo OLED od LG. Tie sa nebojí obraz umelo prikrášliť a vyšperkovať. Hráčom môže v budúcnosti chýbať HDMI 2.1, ktorou sa Panasonic rozhodol zatiaľ neimplementovať (ak je to pre vás dôležité, opäť vás odkážem na tohtoročnú produkciu LG). Nemožno jednoznačne povedať, že je lepšie než napríklad LG C9. Niekomu bude vyhovovať viac prvý, inému druhý. Rozhodne sa jedná o extrémne zaujímavý televízor, ktorý si svoje kupca dozaista nájde. Za zmienku stojí aj jeho vylepšená verzia GZ2000E, ktorá je aktuálne asi najlepším OLED z pohľadu obrazu čo najbližšiemu realite.

10
8
9