Recenzia Philips 55OLED854

Ambilight je niečo, čo odlišuje Philips od ďalších výrobcov televízorov. Nie je pre každého, ale svojich verných priaznivcov má. Dnes sa viac do hĺbky pozrieme na zástupcu OLED od tejto značky. Konkrétne model OLED854. Ale ako to už u OLED býva, rovnaký panel je použitý aj u ostatných tohtoročných modelov a preto sú z pohľadu kvality obrazu až na jednu výnimku rovnaké. Preto text môžete brať aj ako recenziu o Philips OLED984, Philips OLED934, Philips OLED804 a Philips OLED754. Čím sa od seba líšia, je uvedené v závere článku.

Priemerná doba odozvy4 ms
Pokrytie spektra DCI-P394 %
Pokrytie spektra Rec.202069 %
Výška70,6 cm
Hĺbka5,3 cm
Výška (vrátane podstavca)73,3 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)24,3 cm
Váha21,2 kg
Odhadovaná spotreba za rok215 kWh
USB (počet)2
Input lag v hernom móde34 ms
späť na začiatok ↑

Prístroj ponúkne skoro nebadateľný rámček. Obrazovku podopiera elegantný a pritom dostatočne stabilný (je z kovu) stojan, ktorý je umiestnený na stredu obrazovky. Ten pozdvihuje televízor o cca 3 cm. Čo je najlepšie, že stojan je otočný (čo môže byť pre niekoho hlavný benefit pri kúpe oproti rade 804). Na každú stranu ho možno ľahko pootočiť o nejakých dvadsať stupňov. Osobne by som to nevyužil, pretože sedím priamo pred tv, ale viem si predstaviť situácie, kedy to môže byť užitočné. Trebárs natočenie tv, aby na ňu bol lepší pohľad z kuchyne pri varení. Prečo nie, je to milá vychytávka. Koho to nezaujme, môže zakúpiť spomínaný Philips OLED804. Aj keď cenový rozdiel je tak malý, že skoro nehrá rolu.

Aj plast, ktorý je použitý na zadnej strane obrazovky je veľmi pevný. Celkovo máte dojem, že spracovanie je adekvátné špičkové televízii. Je pravdou, že Philips má väčšinou moc pekné televízory a ako tušíte, tak ani táto nie je výnimkou. Rámik okolo displeja má 1 cm a na konci má 1 mm šedostrieborný pások. Vyzerá to vážne parádne a najmä ak máte doma ďalšie kovové prvky v rovnakej farbe.

Na zadnej strane sú diódy, ktoré zaisťujú fungovanie Ambilight (k tomu sa ešte dostaneme). Pri montáži televízora nezabudnite na to, že pre ideálne fungovanie Ambilight je lepšie, keď nie je tv úplne umiestnená na stene a ak má okolo seba po stranách aspon pol metra miesta. Bohužiaľ na zadnej strane nenájdeme žiadny cable managment. Osobne mám rád aspon pár jednoduchých sponiek, ktoré umožnia trochu skrotiť veľké množstvo káblov, ktoré televízory sprevádza.

Pokiaľ ide o konektory, tak máme k dispozícii 4x HDMI, 2x USB, Ethernet, optický výstup, výstup pre slúchadlá a z bezdrôtových technológií Wi-Fi a Bluetooth. Za zmienku stojí, že nemá HDMI vo verzii 2.1, ale to aktuálne okrem LG nikto. Časť konektorov je vyvedená do strany (na pravej strane, ak by sme stáli za televízorom), zvyšok je smerom nadol. Do strany máme 2x USB, slúchadlový výstup, 3x HDMI.

späť na začiatok ↑

Philips bol jedným z prvých, ktorý využil systéme založenom na Androide, Android TV. Na ňom pokračuje naďalej aj u veľkej väčšiny svojej produkcie. Len u najlacnejších radov (a napodiv aj u základného OLED754) ho nahrádza za Saphi. Systém vlastnej výroby, ktorý neponúka toľko možností. Android je tu vo verzii 9.0 (Pie) a ponúka typickú organizáciu aplikácií (či televíznych kanálov) v riadkoch. Prístroj je vybavený dvojitým tunerom, takže môžete jeden program sledovať a ďalšie nahrávať na pripojený USB disk (alebo podobné zariadenie). Integrovaný prehrávač video súborov je schopný, napriek tomu odporúčam nahradiť za jeden z dvojice VLC alebo KODI, ktoré toho dokážu výrazne viac.

Ak by vás zaujímal hardvér, na ktorom tv beží, tak sa jedná o štyr jadrový procesor ARM Cortex-A53 s 2,5 GB RAM. Grafický čip je Mali G51 GPU. Rýchlosť systému je v naprostej väčšine prípadov dostatočná (Android všeobecne občas dokáže psie kusy), ale keď to porovnám napríklad so Sony XG9505, tak mi Sony prišlo pocitovo o kúsok svižnejšie. Klasickou a dlhodobú boliestky Androidu je pomalý reštart televízora – vyššia desiatky sekúnd. Našťastie ho nemusíte robiť moc často (za seba som používal, keď nechcela naskočiť Wi-Fi, alebo sa niektorá aplikácia nechcela pustiť – u tohto konkrétneho modelu sa stalo raz).

Diaľkové ovládanie je na pol cesty medzi exkluzivitou najvyšších modelov a základnými ovládačmi nižších radov. Strieborný povrch vyzerá dobre, ale biele písmo na ňom sa za horších svetelných podmienok horšie číta. Ambilight má svoje vlastné tlačidlo, rovnako ako Netflix. Viem, že pre časť čitateľov, ktorí sledujú výhradne klasickej tv vysielanie je tlačidlo zbytočné, ale počet užívateľov streamovacích služieb rastie. Skôr sem zvedavý ako budú ovládače vyzerať za pár rokov a či bude mať každá významnejší online „televízia“ (napr. Disney, Amazon …) svoje vlastné tlačidlo na ovládači.

Zaujímavosťou je, že ovládač je z druhej strany použiteľný ako klávesnica. Celkový dojem z ovládača je uspokojivý. V zásade mi na ňom nič nevadí, ale na druhú stranu nie je tak príjemný ako tie od LG či Samsungu. Keďže je tv na platforme Androidu, môžete využiť ovládanie hlasom, ktoré vďaka Googlu patria k tým najlepším čo televízory majú.

späť na začiatok ↑

Rovnako ako ostatné OLED televízory, aj tento využíva panel od LG. V novej generácii (oproti predchádzajúcemu roku) má byť znížené riziko vypálenie obrazu, inak je v podstate rovnaký (nič zlé, to platí pre skoro všetky OLED). Už z podstaty faktu, že panely pre všetky OLED televízory dodáva jeden výrobca je jasné, že rozdiely medzi nimi robí hlavne softvér, respektíve obrazový procesor. Tie majú všetci veľkí hráči na skvelej úrovni, ale každý z nich pristupuje k vykreslenie obrazu trochu inak. Panasonic sa snaží o čo najvernejšie podanie farieb (u GZ1500), Sony vsádza na brilantné spracovanie pohybu (AG9) a LG sa neboja farby trochu prikrášliť (C9). V rozhodovaní pri nákupe potom hrajú úlohu skôr osobné preferencie, další výbava a najmä cena.

Každopádne Philips rozhodne nehrá druhé husle a dokáže poskytnúť detailný obraz. Na plné využitie jeho potenciálu však potrebujete kvalitný zdroj videa. Teda minimálne fullHD či 4K. Z klasického tv vysielanie nemožno žiadne zázraky očakávať. A dostávame sa k HDR. Treba uznať, že okrem Panasonicu je Philips aktuálne jedinou značkou, ktorá podporuje všetky hlavné HDR formáty. To jest HDR10, HDR10 +, HLG a Dolby Vision. Vďaka tomu nemusíte riešiť v akom formáte sú uložené HDR metadáta u Blu-ray disku, ktorý si chcete pustiť. Na druhú stranu je nutné priznať, že pri Dolby Vision je obraz až moc tmavý a „utopí sa“ dosť detailov. Podľa informácií od výrobcu sa chystá update, ktorý tento neduh vyrieši. Pokrytie farebného spektra je podľa očakávania, takže okolo 94% u DCI-P3 a 69% u Rec.2020. Maximálny jas je na pomery OLED panelov nad priemerom, blíži sa 750 nitov. Pozorovacie uhly i zvládanie svetelných odrazov sú silnou zbraňou OLED. A platí to aj v tomto prípade. Vynikajúce podanie čiernej je u OLED samozrejmosťou. To, že dokáže „vypnúť“ každý jednotlivý pixel je jednoducho neskutočná výhoda.

Perfect Natural Reality je technológia, ktorá sa snaží priebežne vypočítať, ako zlepšiť jednotlivé zložky obrazu, ako je jas, ostrosť a kontrast zdroje, aby sa obsah v SDR čo najviac priblížil HDR. No znie to pekne čo? Treba uznať, že zapnutie tejto funkcie vplyv na zobrazenie má. To či pozitívne alebo negatívne záleží človek od človeka. Na mňa sú potom farby možno až moc umelé, ale poznám divákov, ktorým sa to páči. Takže neodsudzujem, ale ani extra nechválim.

Čo sa týka využitia ako herná televízia, možné to je. V hernom móde je input lag na úrovni 34 ms. To nie je zlé, ale herné špička v podobe LG a Samsungu je o kus nižšie. Ak je to pre vás veľmi dôležité, lovte skôr v ich vodách. Frekvencia panelu je 100 Hz a zvládanie pohybových scén je na veľmi slušnej úrovni. Bez obáv môže byť použitá pre kvalitné sledovanie športových zápolení.

Ambilight

Toto špecifikum Philips televízorov má svoj pôvod už v roku 2002 (prvý tv v predaji v roku 2004), kedy si firma nechala patentovať svoj nápad na podsvietenie vychádzajúce zo zadnej strany televízora. S mohutným rozmachom LED technológia sa teraz stretávame s masívnym svetelnými efektmi na pozadí steny, pred ktorou televízor stojí. V prípade tohto (a väčšiny ďalších) modelov sa jedná o tzv. trojstranný Ambilight. To znamená, že svetelné efekty sú vľavo, vpravo a nad obrazovkou. V menu sú široké možnosti nastavenia, ktoré umožňujú meniť jas, sýtosť a dynamickosť farieb.

Najlepšie to funguje na čisto biele stene, ale aj keď máte doma inú farbu, nevešajte hlavu. V menu je možnosť nastaviť farbu múru a systém sa tomu snaží prispôsobiť. Pre niekoho je Ambilight jasným dôvodom pre kúpu tejto značky, iným príde príjemný a niekomu vyložene vadí. Do akej skupiny patríte, si musíte určiť sami.

Video pre lepšiu predstavu:

späť na začiatok ↑

Na pomery televízorov pomerne slušný, časti užívateľov bude rozhodne stačiť. Dialógy sú zreteľné, hlasitosť pomerne slušná, ale čo mu chýba sú basy. Pre milovníkov lepšieho audia je ako obvykle na mieste investície do soundbaru či iného zvukového systému. Mimochodom, prístroj podporuje štandard Dolby Atmos. Ďalšou zaujímavosťou je, že všetky HMDI porty podporujú ARC. U väčšiny výrobcov to býva iba jeden, maximálne dva.

späť na začiatok ↑

Každý televízor (aj z rovnakej modelovej rady) je iný, iné je aj prostredie v ktorom tv bude a preto to berte ako inšpiráciu pri vlastnom ladenie, nie dogma.

• Nastavenie> Obraz> Štýl obrazu> Film
  • Nastavenie> Obraz> Farba> 50
  • Nastavenie> Obraz> Kontrast> 70
  • Nastavenie> Obraz> Ostrosť> 0
  • Nastavenie> Obraz> Jas> 50
  • Nastavenie> Obraz> Viac možností> Kontrast> Režim kontrastu> Optimalizované pre obraz
  • Nastavenie> Obraz> Viac možností> Kontrast> Perfect Natural Reality – nízky / vypnuté (skúste ako vám bude vyhovovať)
  • Nastavenie> Obraz> Viac možností> Kontrast> HDR Perfetct> vypnuté
  • Nastavenie> Obraz> Viac možností> Kontrast> Dokonalý kontrast> vypnuté
  • Nastavenie> Obraz> Viac možností> Pohyb> Štýl pohybu> Film
  • Nastavenie> Obraz> Viac možností> Vyčistenie obrazu> Redukcia šumu> vypnuté / minimum (podľa osobných preferencií)
späť na začiatok ↑

VideoAudioObrázkyTitulky
AVIAACJPEGSRT
MKVMP3BMPSUB
H264/MPEG-4 AVCWAVGIFTXT
MPEG-1WMA (v2 až v9.2)PNGSMI
MPEG-2WMA-PRO (v9 a v10)360° fotografie
MPEG-4HEIF
WMV9/VC1
VP9
HEVC (H.265)
Zistiť cenu späť na začiatok ↑

Philips televízory pre rok 2019

Široká ponuka OLED, LCD založené na IPS a 50 Hz frekvencii, plus veľa modelov s luxusným audiom od Bowers & Wilkins. K tomu vo väčšine prípadov podpora HDR10, HDR10 +, Dolby Vision, HLG aj Dolby Atmos. A k tomu hlavnú zbraň Philipsu, Ambilight.

OLED Philips tv 2019

Ponuka Philipsu je v tomto segmente pomerne veľká a je ľahké sa v nej stratiť. Poďme sa pozrieť na jednotlivé modely a rozdiely medzi nimi. V predaji môžete nájsť tieto televízory:

• Philips OLED984
  • Philips OLED934
  • Philips OLED854
  • Philips OLED804
  • Philips OLED754

Philips OLED984

Estetický a cenový vrchol ponuky. Dostupný iba v jednej veľkosti 65 palcov, je za cenu, ktorá u nás pravdepodobne mnoho kupcov nenájde. OLED panel s rozlíšením 4K, podpora všetkých používaných HDR formátov, štvorstranný Ambilight, Android TV, ale najmä soundbar od firmy Bowers & Wilkins. Ten je (spoločne s netradičným vzhľadom) tým hlavným dôvodom pre exkluzivitu tohto modelu.

• 65OLED984

Philips OLED934

Druhá vlajková loď v ponuke Philipsu. Technicky je rovnaká ako OLED984, zásadné zmenou je „horšia“ verzia SoundBar od Bowers & Wilkins a „len“ trojstranný Ambilight. Taktiež dizajn je odlišný. Cena už je výrazne nižšia, ale stále dosť vysoko nastavená. Snáď časom spadne na rozumnejšie úroveň.

• 55OLED934
  • 65OLED934

Philips OLED854

„Obyčajný“ OLED od Philipsu. Z pohľadu panelu a výbavy je rovnaký ako dva predchádzajúce modely. Aj ona má aktuálne najlepší obrazový procesor v ponuke Philipsu – P5 Pro. Audio systém 2.1 má výkon 50 W. Ak hľadáte OLED s Ambilight s rozumným pomerom ceny a výkonu, tak spoločne s nasledujúcim televízorom ide o hlavné kandidátov na zváženie nákupu. Zaujímavosťou je, že má otočný stojan.

• 55OLED854
  • 65OLED854

Philips OLED804

Technicky a výbavou úplne rovnaký televízor ako OLED854. Jediné rozdiely sú vo vzhľade, najmä tvaru stojanu (ktorý navyše nie je otočný). Ak uvažujete nad jednou z nich, berte tú s nižšou cenou, prípadne tú ktorá sa vám páči viac. Žiadny ďalší rozdiel nie je.

• 55OLED804
  • 65OLED804

Philips OLED754

Prvý OLED od Philipsu bez Androidu. Použitý operačný systém je na vlastné platforme nazvanej Saphi. Ďalším významným rozdielom je aj staršia verzia použitého obrazového procesora – P5. Rovnako aj o niečo slabšie výkon audia – 40 W. Stále však máte k dispozícii podporu všetkých hlavných HDR formátov.

• 55OLED754
  • 65OLED754

LCD Philips tv 2019

Philips PUS9104

Exkluzívna dizajnová edícia pripravená v spolupráci s firmou Georg Jensen. Zaujímavosťou je, že nepodporuje Dolby Vision. Použitý panel je typu IPS (ako jediný z ponuky LCD by mal byť 100 Hz) a vo výbave je obrazový procesor P5, rovnako ako u najlacnejšieho OLED. Audio systém je typu 2.1 a výkonom 25 W. Jedná sa o pomerne špecifický produkt, ktorý má väčšiu šancu zaujať milovníkov dizajnu, než záujemcov o špičkový televízor.

• 55PUS9104

Philips PUS8804

Našťastie Dolby Vision spoločne s ďalšími HDR formátmi podporuje. Pridajte k tomu Dolby Atmos, integrovaný soundbar od Bowers & Wilkins, 50 Hz IPS panel a dostanete celkom zaujímavý prístroj.

• 50PUS8804
  • 55PUS8804

Philips PUS7504

Stredná úroveň z ponuky LCD. Trojstranný Ambilight, P5 obrazový procesor, stále podpora pre hlavné HDR formáty. Taktiež Dolby Atmos a Android TV.

• 50PUS7504
  • 55PUS7504

Philips PUS7304

Hlavný zbraň Philipsu medzi strednou LCD triedou. Oproti PUS7504 ponúkne o niečo slabšie zvukový výkon, ale inak je de facto rovnaký. Okrem klasického rozdielu v dizajne a širšej ponuke veľkostí.

• 43PUS7304
  • 50PUS7304
  • 55PUS7304
  • 58PUS7304
  • 65PUS7304
  • 70PUS7304

Philips PUS6814

Už sme na poli základné LCD ponuky. Miesto Android TV je tu menej komplexný operačný systém Saphi. Nenájdeme ani obrazový procesor P5, namiesto neho je tu slabšia verzia zvaná Pixel Precise Ultra HD engine, ktorý bol použitý v lacnejších modeloch aj minulý rok.

• 43PUS6814
  • 50PUS6814
  • 55PUS6814
  • 65PUS6814

Philips PUS6704

Oproti 6814 je rozdiel iný vzhľad a širšia ponuka uhlopriečok.

• 43PUS6704
  • 50PUS6704
  • 55PUS6704
  • 65PUS6704
  • 70PUS6704

Philips PUS6504

Najlacnejšie 4K LCD pre tento rok od tejto holandskej značky. Dôvodom je vynechanie Ambilightu, inak je technicky rovnaký ako ďalšie modely radu PUS6xxx.

• 43PUS6504
  • 50PUS6504
  • 58PUS6504
  • 65PUS6504

Philips PHS4304

Malinká HD televízia s rozlíšením 1366 x 768 pixelov a dvoma HDMI portami. Môže byť zaujímavá ak hľadáte malú televíziu do kuchyňu alebo spálne

• 24PHS4304

Hodnotili sme aj OLED od Sony či LG.

8.8 Total Score
Skúsenosti s Philips 55OLED854

Páči sa mi široká podpora HDR formátov a dostatočne schopná obrazovka pre ich využitie. Verné farby, dokonalá čierna a veľmi schopné HDR. Hlavné konkurent sú za mňa primárne OLED od Sony, ktoré prinášajú rovnaký operačný systém a preto sú si najbližšie. U Sony je za mňa ľahko lepšie stvárnenie pohybových scén, Philips si nesie do súboja výbavu v podobe Ambilight. Čo však bude tento potenciálny súboj rozhodovať najviac, je cena. Pri rozumne nastavenej cene môže byť Philips na poli OLED veľmi úspešný ....

10
8
9