Recenzia Pocket Book 741 InkPad Color

To, že sú elektronické čítačky kníh vybavené tzv. E-inkom iba čiernobiele, už tak úplne neplatí. Na trhu už je hneď niekoľko čítačiek, ktoré disponujú farebným displejom, ale zároveň si ponechávajú výhody elektronického atramentu. Takou čítačkou je aj Pocket Book 741 InkPad Color. V našej recenzii sa bližšie pozrieme na to, čo všetko tento model ponúka a ako sa s ním pracuje. V závere si ho porovnáme s jednou z prvých farebných čítačiek e-kníh, Pocket Book 633 Color.

Rozlíšenie displeja1872×1404 / 624×468 px
Výška19,5
Váha225 g
Jemnosť displeja300 PPI / 100 ppi
Typ displejaE-ink Kaleido, 2. generácie
Výdrž batérie31 hod.
Kapacita pamäte16 GB
3Gnie
Pamäťová kartanie
Audio výstupáno
Šírka13,6 cm
Hĺbka0,8 cm

Displej

Nemá zmysel chodiť okolo horúcej kaše – Pocket Book 741 je doslova výkladnou skriňou toho, čo postupne sa vyvíjajúce technológie farebného e-inku dokáže. A je samozrejmé, že tým najdôležitejším je displej. Čítačka naplno využíva druhej generácie e-ink Kaleido. Číselne vyjadrené, sú obe generácie porovnateľné, obe ponúkajú zobrazenie 4 096 farieb s jemnosťou obrazu 100 ppi. Najvýraznejšou zmenou však je nový farebný filter, ktorý výrazne vylepšuje presnosť podanie farieb a tzv. gamut, teda dosiahnuteľnú oblasť farieb v určitom farebnom priestore. Vylepšenia sa dočkalo aj podsvietenie v podobe 24 bielych diód rozložených po okrajoch rámu displeja. Tie osvetľujú iba plochu displeja a nežiari do očí, čo znižuje ich námahu a únavu pri čítaní. Podstatné je aj to, že podsvietenie nie je nutné mať, na rozdiel od predchádzajúcej generácie, pri čítaní zapnuté.

Samotný displej má uhlopriečku 7,8 „, líšia sa od seba rozlíšenie farebné a čiernobiele farby. Čiernobiely panel má 1 872 × 1 404 obrazových bodov s hustotou 300 ppi, farebný potom 624 × 468 pixlov. Medzi očami čitateľa a displejom nie je žiadna ďalšia vrstva (napr. sklo) a vďaka tomu vyzerajú farby výborne.

Prevedenie

Čítačka má klasický dizajn dobre známy z ostatných modelov so značkou Pocket Book. Horná strana má trochu ostrejšie hrany, smerom dole sa čítačka mierne zaguľacuje. Predná strana je prevedená v čiernej farbe, „brada“ čítačky je kovovo strieborná, v rovnakej podobe je aj jej zadná strana. Hneď pod displejom sú pomerne umne schovaná hardvérové ​​tlačidlá pre posun stránok. Pre Pocket Book je to štandardné rozloženie, avšak z praktického hľadiska sa nám zdajú aj o chĺpok lepší tlačidlá na bočných stranách čítačky. Ďalším tlačidlom je tlačidlo pre rýchly skok do hlavného menu. Ďalšie navigáciu celkom intuitívne obstará dotykové ovládanie.

Technológia

Pod pomyselnú kapotou čítačky Pocket Book 741 inkpad Color sa skrýva dvojjadrový procesor s výkonom 1 GHz a pamäť RAM 0,5 GB. Spoločne s 16 GB internej pamäte, ktorú je navyše možné rozšíriť pomocou SD karty až o ďalších 32 GB, je to výkon pre daný účel absolútne dostatočný a zaisťujúce bezproblémové čítanie knižiek, komiksov či prehliadanie internetu. Ťažko sa môže porovnávať s výbavou moderných vlajkových lodí v oblasti mobilných telefónov, ale to ani nie je ambíciou tohto zariadenia.

Čítačku je možné pripojiť k internetu prostredníctvom sietí Wi-Fi, internetový prehliadač je už predinštalovaný od výrobcu. Príjemne nás prekvapila prítomnosť technológie Bluetooth 5.1. Čítačku tak ľahko spárujete so svojimi bezdrôtovými slúchadlami a môžete ju využiť aj na počúvanie audiokníh. U nich už kapacita pamäte dokáže miznúť výrazne rýchlejšie. Kým e-knihy majú maximálne desiatky MB (a väčšinou výrazne menej), audioknihy môžu mať aj niekoľko GB. Kapacita čítačky je pre nich dostatočná, len ich tam súčasne nemôžete mať desiatky ako u e-kníh. Skrátka neprídu ani majitelia klasických drôtových slúchadiel. Výrobca do balenia s čítačkou totiž pribalil jednoduchú redukciu z USB-C na Jack 3,5 mm. Univerzálna USB-C slúži ako pre dobíjanie, ako aj pre nahrávanie obsahu do čítačky – samozrejme okrem priameho sťahovania z najrôznejších internetových kníhkupectiev.

Chválu si zaslúži aj batéria s kapacitou 2 900 mAh, ktorá pohodlne vydrží 3 až 4 týždne každodenného čítania. Pri predpoklade priemernej doby čítania cca hodinu a pol denne. V najviac náročnom nastavení (maximálny jas) a súčasne nepretržitom používaní by batérie vydržala minimálne 30 hodín.

Softvér

Zariadenie beží na upravenej verzii operačného systému Linux, čo je výhodnejšie ako Android, najmä čo sa týka náročnosti na batériu. Samotné užívateľské rozhranie je veľmi príjemné, pôsobí čistým a prehľadným dojmom. Notifikácia v pravom hornom rohu dávajú jasné informácie o stave čítačky (siete, updaty, dostupné miesto na cloudovom úložisku), všetky ďalšie menu nájdeme v dolnej lište. Prehrávanie zvukových kníh má svoju vlastnú dedikovanou sekciu s prehrávačom a knižnicou zvukového obsahu. Podobná sekcie, vrátane obchodu s elektronickými knihami, je určená aj pre knihy.

K dispozícii je aj softvér pre záznam poznámok – a to pokojne pomocou písania na obrazovku. Nutnou podmienkou je kapacitný stylus, ktorý je ale potrebné dokúpiť zvlášť. Docela by sme uvítali, keby bol súčasťou balenia, keď už túto možnosť čítačka podporuje. Na rovnakom princípe ako záznam poznámok fungujú aj maľovanky pre deti, ktoré sú tiež predinštalované. K dispozícii je ďalej cloudové úložisko, čítačka RSS a už spomínaný rýchly a pohodlný internetový prehliadač – na pomery čítačiek.

Ako sa na nej číta

Farby robia opravu veľa. Ak napr. milujete komiksy, z tejto čítačky budete nadšení. Sklamaní ale rozhodne nebudete ani z normálneho čiernobieleho textu. Obraz je ostrý, „otáčanie“ (presnejšie prekresľovanie) stránok veľmi rýchle. K dispozícii je 30 rôznych fontov, priamo pri čítaní si môžete prispôsobiť veľkosť písma, veľkosť medzier aj riadkovanie. Pri čítaní farebného obsahu si navyše môžete upraviť kontrast, jas obrazu či sýtosť farieb.

Bezproblémové je aj čítanie PDF, avšak u tohto formátu sa môžete stretnúť s trochu pomalším posunom stránok, obzvlášť u rozmernejších súborov. Pripravte sa ale aj na trochu zložitejšie orientáciu na stránke, ak používate zoom u husto popísaných stránok. Nie je to ale nič, čo by vás malo od čítania akokoľvek odrádzať. Len ťažko sa totiž budú hľadať dôvody, prečo túto čítačku neurčiť za špičku medzi tými, ktoré sú vybavené farebným displejom.

Čítačka podporuje tieto formáty:

• ACSM,
  • CBR,
  • CBZ,
  • CHM,
  • DJVU,
  • DOC,
  • DOCX,
  • EPUB,
  • EPUB(DRM),
  • FB2,
  • FB2.ZIP,
  • HTM,
  • HTML,
  • MOBI,
  • PDF,
  • PDF (DRM),
  • PRC,
  • RTF,
  • TXT,
  • M4A,
  • M4B,
  • OGG,
  • OGG.ZIP,
  • MP3,
  • MP3.ZIP.

Pocket Book 741 InkPad Color vs Pocket Book 633 Color

Akokoľvek to môže možno znieť trochu prehnane, Pocket Book 741 InkPad Color svojho predchodcu Pocket Book 633 Color doslova valcuje. Lepšie je snáď všetko okrem veľkosti RAM a kapacity pamäte. Dostane sa nám výrazne rozmernejšieho displeja s väčším rozlíšením: To vzrástlo z 1 072 × 1 148 px na 1 872 × 1 404, čo o stupeň vylepšuje kvalitu a ostrosť textu. Najväčší posun je pochopiteľne v technológii farebného elektronického atramentu.

Pôsobí živším, príjemnejším dojmom, lepšie je aj farba mierne šedého pozadia. Displej Pocket Book 633 Color dával všetkým farebným obrázkom akýsi nezdravo namodralý nádych a pôsobil trochu vyblednuto. Pocket Book 741 inkpad Color tento neduh odstraňuje a s vedomím existujúcich limitov technológie možno podanie farieb označiť za veľmi živé a takmer dokonalé. Naviac je tu celkom slušný priestor pre ďalší rozvoj. Čítačka samotná je oproti ďalšiemu modelu pochopiteľne väčší – a to celkom o dosť. Pre niektorých užívateľov to môže byť jej najväčší neduh, Pocket Book 741 inkpad Color s 20 cm na výšku do malej príručnej kabelky naozaj neuložíte.

Hľadáte čítačku kníh? Zistite, ako ju vybrať.

8.9 Total Score
Pocket Book 741 InkPad Color

Čítačka Pocket Book 741 InkPad Color je rozhodne veľkým krokom vpred v oblasti čítačiek s farebným e-inkovým displejom. Milovníci komiksov či tí, ktorí radi čítajú farebné magazíny, môžu jasať - zážitky z čítania budú o niekoľko stupňov lepší. Nemožno ale stále zabúdať na to, že sa táto technológia stále vyvíja a má svoje rezervy - aj tak ale bude Pocket Book 741 tým najlepším, čo v súčasnosti farebnej čítačky ponúknu. Na druhú stranu, preferujete ak klasický text a farebné ilustrácie sú pre vás zbytočným luxusom, nie je investícia do tohto modelu úplne opodstatnená a nič zásadne nové vám neprinesie.

Ergonómia
9.5
Výbava