Recenzia PocketBook 1040 Inkpad X

Čítačky elektronických kníh sú väčšinou docela kompaktné zariadenie, ktoré bez problémov môžete používať jednou rukou. Pocketbook sa z tejto paradigmy snaží vymaniť so svojim novým modelom. Ten je čo do veľkosti skutočne obrie.

Rozlíšenie displeja1 872 x 1 404
Výška24,9 cm
Váha300 g
Jemnosť displeja227 ppi
Typ displejaE-ink Carta
Výdrž batérie23 hod.
Kapacita pamäte32 GB
Wi-Fiáno
3Gnie
Pamäťová kartanie
Audio výstupáno
Šírka17,3 cm
Hĺbka0,8 cm

Základná charakteristika

Čo sa týka hardvéru, tak sa jedná o dvoj jadrový procesor s frekvenciou 1 Ghz, 1 GB RAM a 32 GB kapacity internej pamäte. Batéria má rovných 2 000 mAh. Medzi výbavou nájdeme Wi-Fi, Bluetooth a operačný systém PocketBook OS, ktorý je založený na Linuxe. To ako dlho vám vydrží batéria závisí najmä od toho ako často využívate podsvietenie, Wi-Fi alebo Bluetooth. Samotné čítanie neberie kapacitu skoro žiadnu, to platí pre všetky e-čítačky. V takom prípade, vám prístroj vydrží pokojne dva týždne každodenného čítania.

Po zapnutí na domácej obrazovke vidíte zoznam pridaných, či práve rozčtených kníh. Prostredie virtuálnej knižnice je celkom prosté. Môžete radiť podľa autorov, názvu knihy alebo dátumu pridania knihy do knižnice. Pri všetkých vložených knihách vidíte náhľad ich prednej strany. Prístroj obsahuje niekoľko hier, konkrétne šach a sudoku, ďalej pár aplikácií priamo od výrobcu: Send to Pocketbook, Dropbox for Pocketbook, The Pocketbook Bookstore, Pocketbook Cloud, RSS čítačku alebo prehrávač hudby.

Asi najväčším lákadlom môže byť možnosť robiť si poznámky priamo v prostredí čítačky. Za použitia virtuálneho pera – stylusu. Mňa to prišlo príliš pomalé, než aby som to používal v praxi, ale tú možnosť tu máte. Čo je rozhodne plus. Podobne je na tom aj integrovaný webový prehliadač. Dokážem si predstaviť, že ho použijem ak u seba z nejakého dôvodu nemám telefón, ale rovnocenná náhrada mobilu to nie je ani náhodou.

Ako funguje zapisovanie poznámok:

Displej

Pri rozlíšení displeja 1 872 x 1 404 pixelov a rozmermi 25 х 17,3 cm (čo sú skoro hodnoty stránky formátu A4) sa dostávame u jemnosti displeja (PPI) na hodnotu 227. To sa na prvý pohľad nezdá ako mnoho (hranica u ktorej ľudské oko nie je schopné rozpoznať lepší / jemnejší obraz býva udávaná ako 300 PPI). Treba uznať, že obrazovke inkpad X nie je čo vytknúť. Písmo je čisté a ostré, jednotlivé pixely rozpoznať bez lupy nemožno. Keď čítate večer, nebolí vás oči a ani nie je problém potom zaspať. Displej je skutočne solídny a ak ste priaznivcom väčších uhlopriečok, budete s ním úplne spokojní.

Ako sa s ňou číta

Vďaka svojej veľkosti je zaujímavá hlavne pre iné formáty, ako klasické knihy. Noviny, časopisy alebo komiksy, to všetko na inkpad X vynikne oveľa lepšie ako na čítačke bežnej veľkosti. Váha je rovných 300 g, čo je skoro dvojnásobok menších čítačiek. Nejde jednoducho povedať, že je to moc. Len budete u čítaní zrejme používať obe ruky. Aspoň ja to s ňou tak mal. Každopádne mi váha s ohľadom na rozmery prístroja úplne adekvátne.

Má senzor pre snímanie okolitého svetla a na jeho základe upravuje hodnoty jasu displeja. Túto technológiu nazýva Smartlight. Rovnako ako to majú moderné televízory alebo mobilné telefóny. A funguje to pomerne dobre. Celkovo musím uznať, že má veľký displej svoje výhody. Môžete si totiž nastaviť veľkosť písma, riadkovanie, veľkosť odsadenie podľa svojich preferencií. To je skvelé najmä ak máte problémy s maličkým fontom a chcete mať väčšiu veľkosť fontu. Na klasických čítačkách môžete (viem o čom hovorím, moji starí rodičia sa čítačky veľmi obľúbili) skončiť tak, že máte na displeji len pár riadkov textu. Čo tu nehrozí. Pre staršiech čitateľov sa môže jednať o veľkú výhodu.

K prístroju je možné pomocou Bluetooth (či redukcia USB na JACK 3,5) pripojiť slúchadlá a využiť strojového čítania, ktorý inkpad X ovláda. Bohužiaľ nie v slovenskom (len českom) jazyku. Mňa tento strojový prednes moc príjemný nie je, chýba mi v ňom intonácia a prednes profesionálne audioknihy. To však neznamená, že to tak majú všetci a mnoho čitateľov túto funkciu kvituje. Môžete si označovať slová v texte, hľadať ich význam v slovníku, pridávať poznámky … Proste všetky bežné funkcie, ktoré nás roky s čítačkami naučili.

Na záver dôležitá otázka, dáva zmysel ju kupovať? Úprimne, ma od prípadnej kúpy veľa odrádza len jedna vec a to je cena. Tá v decembri roku 2019 začína na nejakých 400 € a to mi príde naozaj veľa. Výrobné náklady v tom rozhodne nebudú, pretože veľkostne porovnateľné tablety sú za oveľa rozumnejšiu cenu. Svoju úlohu v tomu bude hrať skôr unikátne postavenie (veľkosť) s ohľadom na ostatné čítačky. Verím, že ak bude mať inkpad X na trhu úspech, tak ostatné značky prídu so svojou verziou a nižšou cenou. Každopádne ak pre vás vyššia cena na prekážku a bežné čítačky vám prídu malé, prakticky neexistuje dôvod, prečo ju nekúpiť.

• formáty elektronických kníh: ACSM, CBR, CBZ, CHM, DJVU, DOC, DOCX, EPUB, EPUB (DRM), FB2, FB2.ZIP, HTM, HTML, MOBI, PDF, PDF (DRM), PRC, RTF, TXT
  • formáty obrázkov: JPEG, BMP, PNG, TIFF
  • zvukové formáty: MP3, OGG
  • formáty audiokníh: MP3, M4B

Za zmienku stojí najmä podpora formátov CBR a CBZ, tie sú určené pre komiksy a nie sú úplne bežne podporované.

8.9 Total Score
Skúsenosti s PocketBook 1040 inkpad X

Škoda vysoké ceny, okrem nej je to moc vydarené zariadenie, ktoré možno ťažko čo vytknúť. Samozrejme za predpokladu, že chcete veľký displej. V prípade že nie, existujú lacnejšie a podobne kvalitné varianty. Verím, že má niekoľko zaujímavých cieľových skupín a ak cena spadne časom nadol, bude sa predávať dobre.

Ergonómia
9.5
Výbava