Recenzia Pocketbook 633 Color

Výsadou elektronických čítačiek kníh je čítanie klasických textov, ideálne bez ilustrácií a obrázkov. Áno, poradí si s nimi, ale rozhodne si budete musieť vystačiť len s čiernobielou a, v závislosti na čítačke, trochu pomalším zobrazovaním. Nič z toho už nebude potrebné, ak zvolíte Pocketbook 633 Color. Tá je totiž prvým komerčne predávaným modelom, ktorá má farebný displej. Čo všetko dokáže?

Rozlíšenie displeja1072 x 1148 px
Výška16,13 cm
Váha155 g
Jemnosť displeja300 PPI / 100 PPI
Typ displejaE-Ink Kaleido
Výdrž batérie32 hod.
Kapacita pamäte16 GB
3Gnie
Pamäťová kartaáno
Audio výstupáno
Šírka10,8 cm
Hĺbka0,8 cm

Displej

Hlavným tromfom čítačky Pocketbook 633 Color je jej displej. Jedná sa o dotykovú kapacitnú obrazovku s rozlíšením 1 072 × 1 148 px a uhlopriečkou 6 palcov. Rozmerovo je čítačka teda tak akurát. Obrazovka dovedie zobraziť 4 096 farieb (akokoľvek to tak môže vyzerať, nie je to veľa a od výsledku nemožno očakávať zázraky), pričom maximálna jemnosť farebného obsahu je 100 PPI. Toto nižšie rozlíšenie však neovplyvňuje čiernobiele súčasti stránky, teda text, ktorého jemnosť 300 PPI je pre ľudské oko úplne dostatočná.

Zobrazovacie technológie sa volá E-Ink Kaleido. Displej samotný je podsvietený 16 LED diódami, čo je užitočná funkcia najmä pri čítaní v noci alebo za zhoršených svetelných podmienok. Podľa skúsenosti niektorých používateľov navyše podsvietenie o niečo vylepšuje kvalitu farieb, ktoré sú bohužiaľ celkovo trochu mdlé a vyblednuté – je to dané obmedzeniami použitej technológie. Výsledok potom pôsobí o niečo málo živším a prirodzenejším dojmom.

Displej nechráni žiadna vrstva lesklého skla, čo oceníte v prípade, keď čítate v prostredí, ktoré by sa mohlo na displeji odraziť. Displej si môžete plne prispôsobiť v závislosti na práve čítané knihe alebo dokumentu. Čo však pri čítaní celkom vadí, a je to opäť dané použitou technológiou, je jemný raster, ktorý displej pokrýva. Ten je tu stále a dokážeme si predstaviť, že bude niektorým užívateľom pomerne dosť vadiť.

Ako sa na nej číta

Pohodlne. Vďaka hmotnosti 155 g je čítačka ľahší ako väčšina bežných knižiek, takže vás rozhodne nebudú bolieť ruky. Displej je dobre čitateľný aj bez zapnutého podsvietenia, to ale príde k duhu za zhoršených svetelných podmienok. Úvodná obrazovka po zapnutí zobrazí tri nedávno čítané tituly, takže prakticky hneď môžete skočiť tam, kde ste pri čítaní skončili. Ako čitateľ si môžete vybrať z cca 30 fontov a samozrejmosťou je aj možnosť zmeny ich veľkosti, aby bolo čítanie čo najpríjemnejšie. Prístroj je ako stvorený aj pre čítanie komiksov alebo japonské mangy. Ľahko si možno totiž nastaviť hodnoty kontrastu, jasu alebo sýtosti farieb.

Prechod na novú stránku je plynulý. Možnosti ako prejsť na ďalšiu stránku sú tri. Môžete sa dotknúť okraja obrazovky, urobiť „swipe“ (potiahnutí) ako u mobilného telefónu a alebo stlačiť k tomu určené tlačidlo.

Prevedenie

Čítačka má jednoduchý, industriálny dizajn a je kompletne plastová. Predná strana čítačky, teda pomerne výrazný rámček okolo displeja, je čierna, zadná kovovo strieborná. Na spodnej strane prednej časti čítačky sú dve hardvérové ​​tlačidlá pre posun stránok, jedno pre skok do menu a ešte jedno tlačidlo pre ďalšie ovládanie. Prítomnosť fyzických tlačidiel je v dobe, ktorá jasne praje dotykovým displejom, celkom rarita. Dotykové ovládanie je ale k dispozícii tiež, voľba je len na užívateľovi.

Technológia

Čítačka pre svoj hladký chod využíva procesor Allwinner B288 Dual Core s frekvenciou 1 Ghz a 1 GB RAM. Pre používateľské dáta je pripravených 16 GB pamäte, s ohľadom na to, že čítačku môžete „naládovať“ aj zvukové knihy, nemusí to byť úplne veľa. Avšak, pre samotné knihy v klasických „čtečkových“ formátoch je to miesta až až. Pamäť je možné rozšíriť až o ďalších 32 GB pomocou SD karty. PocketBook 633 Color je jedna z mála čítačiek elektronických kníh na trhu, kde túto možnosť nájdeme. Jediným dostupným konektorom je micro-USB, ktoré slúžia pre nabíjanie a tiež pre pripojenie slúchadlové redukcie, ktorá je súčasťou balenia. Čítačka podporuje aj pripojenie Bluetooth slúchadiel, čo považujeme za skvelú vec, ktorá ide s dobou a aktuálnymi technológiami.

Softvér

Operačný systém čítačky je postavený na Linuxe. To je praktické s ohľadom na aktualizácie aj vývoj aplikácií, problematické môže pre niekoho byť to, že na rozdiel od čítačiek s Androidom nemôžete využívať aplikácií tretích strán a čítať knihy určené pre Amazon Kindle. V čítačke nájdete plne funkčný internetový prehliadač, (YouTube otvorí, ale na prehrávanie videí je prakticky nepoužiteľný) jednoduché hry (napr. šach), čítačku RSS i priamu synchronizáciu dokumentov v Dropboxu. Potešilo aj kompletné prevedenie rozhranie čítačky do slovenčiny.

Ako vidíte, tak ponuka podporovaných formátov je naozaj bohatá. Za zmienku stojí najmä formáty CBR a CBZ, ktoré potešia milovníkov komiksov.

•  CSM
  • BMP
  • CBR
  • CBZ
  • DJVU
  • DOC
  • DOCX
  • EPUB
  • EPUB(DRM)
  • FB2
  • FB2.ZIP
  • HTM
  • HTML
  • CHM
  • JPEG
  • MOBI
  • PDF
  • PDF (DRM)
  • PNG
  • PRC
  • RTF,
  • TIFF
  • TXT
  • MP3
  • M4A
  • M4B
  • OGG
  • OGG.ZIP
  • MP3.ZIP
8.6 Total Score
Pocketbook 633 Color

Čítačka Pocketbook 633 Color patrí k drahším modelom, avšak vyššia cena je pochopiteľná. Dostanete totiž farebný displej a to je oproti ostatným, čiernobielym čítačkám s technológiou e-ink veľké plus. Návrat k čiernobiele môže byť po skúsenosti s týmto modelom veľmi obtiažny. Na druhú stranu, farebný displej nie je samospasiteľný a nemožno očakávať fotorealistické zobrazenie. Vo výsledku je Pocketbook veľmi vybavenú čítačkou so širokou podporou formátov - a navyše poslúži aj ako miesto pre pohodlné počúvanie audiokníh.

Ergonómia
9
Výbava