Recenzia PocketBook Touch Lux 5

Značka PocketBook je v oblasti čítačiek elektronických kníh stelesnením kvality a spoľahlivosti. Jej aktuálny model PocketBook Touch Lux 5 ponúkne šestipalcový dotykový displej s možnosťou prispôsobenia farebnej teploty, širokú podporu naprieč formáty e-kníh i príjemný dizajn. Splní očakávaním, ktoré sú so značkou PocketBook spojená? A ako si stojí v porovnaní s modelom Pocketbook 633 Color?

Rozlíšenie displeja1074x758
Výška16,13 cm
Váha155 g
Jemnosť displeja212 ppi
Typ displejaE-Ink Carta
Výdrž batérie38 hod.
Kapacita pamäte8 GB
Wi-Fiáno
3Gnie
Pamäťová kartaáno
Audio výstupnie
Šírka10,8 cm
Hĺbka0,8 cm

Displej a hardware

Tou najviditeľnejšou súčasťou každej čítačky elektronických kníh je bezpochyby displej. PocketBook Touch Lux 5 je vybavená šestipalcovým dotykovým kapacitným e-ink Carta displejom. Má rozlíšenie 1 074 × 758 a jemnosť 212 PPI. Teda všetko je jasne cielené na čítanie elektronických kníh. Displej je podsvietený ôsmi LED diódami bielej farby. Tie dopĺňa ďalších osem jantárovo sfarbených, u čítačky si tak môžete jednoducho nastaviť farebnú teplotu displeja a šetriť si tak oči pri dlhých hodinách čítania. Farbu displeja môžete buď upraviť sami, alebo sa môžete spoľahnúť na automatiku, ktorá farebnú teplotu displeja mení na základe dennej doby.

Čo sa týka dizajnu, čítačka PocketBook Touch Lux 5 ponúkne príjemne strohý, až industriálne poňatý vzhľad. Vzhľadom k použitej technológii e-ink Carta displej nevyžaduje prekrytie sklenenou vrstvou, čítanie aj používanie je tak veľmi príjemné. Na spodnej strane prednej strany nájdeme fyzická tlačidlá pre posun stránok. Už tradične PocketBook využíva tlačidiel umiestnených pod displejom – a stále to možno považovať za neduh. Tlačidlá na bočných stranách displeja majú proste niečo do seba. Našťastie sa môžete spoľahnúť na dotykový displej. K dispozícii je ešte hlavné tlačidlo a tlačidlo pre rýchly skok do menu. Čítačka je plastová, vďaka tomu je aj veľmi ľahká (len 155 g). Na chrbte čítačky by sme však uvítali aspoň náznak zdrsnenie, takto má čítačka tendenciu trochu kĺzať. K dispozícii je v dvoch farebných prevedeniach, buď kompletne čierne, alebo vínové s čiernym pásom s tlačidlami na prednej strane.

Jadrom čítačky PocketBook Touch Lux 5 je dvojjadrový 1 GHz procesor v kombinácii s 512 MB RAM a internou pamäťou 8 GB. Pozitívnou správou je, že tu nájdeme čítačku SD kariet, ktorá umožní zvýšenie kapacity pamäte až o ďalších 32 GB. Pre nabíjanie a prípadné nahrávanie ďalších knižiek do pamäte poslúži už tradične micro-USB. Ťažko povedať, prečo sa PocketBook stále bránia použitie univerzálneho USB-C, ktoré postupne preberá vládu nad „konektorovým svetom“. Snáď na to dôjde v nejakom ďalšom modeli. Batéria s kapacitou 1 500 mAh vydrží mesiac na jedno nabitie. Teda pri priemernej dobe čítaní maximálne pár hodín denne. Sieťové pripojenie obstará Wi-Fi, bohužiaľ nie je k dispozícii pripojenie k dátovým sieťam.

Čítačka podporuje celkom sedemnásť najbežnejších formátov, PocketBook Touch Lux 5 si bez problémov poradí aj so zobrazením komiksov, časopisov, novín a ďalších graficky štruktúrovanejších formátov, avšak je pochopiteľné, že sa budete musieť zaobísť bez farieb. Obraz je v každom prípade dostatočne ostrý a pri zobrazení textu rozdiel od klasickej papierovej stránky v knihe prakticky nespoznáte. Schádza však podpora zvukových súborov, na čítačke tak nenájdeme ani žiadny reproduktor alebo výstup na slúchadlá.

Softvérová výbava

Ako už je u čítačiek elektronických kníh značky PocketBook tradíciou, aj operačný systém modelu Touch Lux 5 je postavený na Linuxe. Výhodou je jednoduchý vývoj updatov firmvéru, oproti čítačkám s Androidom je, ale užívateľ veľmi obmedzený čo sa týka možnosti použitia vlastných aplikácií. Ovládanie zostáva intuitívne a preniknete do neho počas chvíle.

Už z výroby prichádza čítačka so základnú, hoci úplne dostatočnú softvérovou výbavou. Samozrejmou súčasťou je internetový prehliadač, ktorý možno použiť pre bežné prehliadanie webových stránok. Dostanete sa tak vlastne kamkoľvek, vrátane severu YouTube, avšak s prehrávaním videí si displej kvôli nízkej obnovovacie frekvencii neporadí. Ďalej je k dispozícii čítačka RSS kanálov aj možnosť ukladania e-kníh na cloudové úložisko Dropbox. Cloudové úložisko dobre poslúži aj v prípade, ak si chcete preniesť vašu kolekciu knižiek napríklad z počítača alebo telefónu. Zápisník okrem písanie poznámok, umožňuje i kreslenie. Vyberať môžete z niekoľkých typov pier a štetcov, ale nejedná sa o grafický tablet, čítačka teda nereaguje na zmeny tlaku. Pre písanie rukou a jednoduché náčrtky však bude jej použitie bezproblémové.

Ako sa na nej číta

Na hlavnej obrazovke sa zobrazujú obálky posledných troch rozčítaných knižiek. Ak sa vám niektorá z kníh nepáči, alebo ste ju dočítali, stačí dlhším stlačením vyvolať tlačidlo pre jej rýchle vymazanie z pamäti prístroja. Chválime, ide o veľmi pohodlné a rýchle riešenie, u niektorých iných čítačiek býva trochu oriešok sa k tejto voľbe dostať. Menu, v ktorom nájdeme základné nastavenia, ako je pripojenie k sieti a pod., sa vysúva z hornej časti obrazovky – na tomto mieste budú užívatelia telefónov s operačným systémom ako doma. Svoju knižnicu, virtuálne kníhkupectvo a zápisník na poznámky nájdeme naopak ukryté v dolnej lište.

Samotné čítanie je veľmi intuitívne pre začiatočníkov, ale poteší aj skúsených užívateľov. Vzhľad stránky si môžete prispôsobiť pomocou 30 fontov, upraviť si môžete veľkosť textu, jeho riadkovanie i veľkosť medzier. Ak radi čítate knihy v cudzích jazykoch, stačí dlhé stlačenie neznáme slovo a objaví sa slovníkové okno s vysvetlením. Vybraný úsek textu si môžete označiť alebo k nemu pripojiť poznámku. Vybrané slovo môžete tiež priamo vyhľadať na Wikipédii alebo vo vyhľadávači Google.

„Otáčanie“ stránok je veľmi rýchle, celkové obnovenie displeja (kedy stránka akoby na chvíľku sčernie) je od výrobcu nastavené na každú šiestu stranu, ide to ale posunúť tak, aby k obnoveniu došlo až s každú desiatu stránkou. E-ink Carta HD je najpokročilejší verziou elektronického atramentu. Obraz je vďaka tomu ostrý a ani pri zníženej frekvencii obnovy sa na displeji neobjavujú nepríjemní „duchovia“ predchádzajúcej strany. Zaujímavou funkciou je možnosť kreslenie a priameho písanie poznámok. To býva bežné u PDF – a PocketBook Touch Lux 5 to tiež podporuje, v tomto prípade to funguje aj u jedného z najbežnejších čtečkových formátov, epub. Poznámky, či priamo opoznámkované knihy je možné exportovať do počítača.

Ponuka podporovaných formátov je veľmi široká, okrem bežných e-čtečkových formátov alebo PDF je to aj CBR a CBZ teda formáty určené pre elektronické komiksy. Ich zaradenie je rozhodne fajn, ale ocenia ich najmä priaznivci mangy, ktorá je čiernobiela. Čítačka podporuje tieto formáty:

• ACSM,
  • CBR,
  • CBZ,
  • CHM,
  • DJVU,
  • DOC,
  • DOCX,
  • EPUB,
  • EPUB (DRM),
  • FB2,
  • ZIP,
  • HTM,
  • HTML,
  • MOBI,
  • PDF,
  • PDF (DRM),
  • PRC,
  • RTF,
  • TXT,
  • JPEG,
  • BMP,
  • PNG,
  • TIFF.

Porovnanie s PocketBook 633 Color

V úvode sme sľúbili, že model PocketBook Touch Lux 5 v krátkosti porovnáme s druhou čítačkou, ktorú spoločnosť predstavila v roku 2020, teda PocketBook 633 Color. Tá disponuje farebným displejom. Jeho absencia je tak u recenzované Touch Lux 5 asi najväčším rozdielom. Na druhú stranu, farebný e-ink displej je v oblasti čítačiek stále skôr nadštandardom a príjemným bonusom, ktorý sa kvalitatívne nemôže vyrovnať LCD obrazovkám tabletov.

Rozmery displeja sú u oboch čítačiek porovnateľné. V porovnaní s modelom PocketBook 633 Color pôsobí Touch Lux 5 striedmejším dojmom, však dizajn ako taký je otázkou osobného vkusu. Rozmerovo sú si oba modely veľmi blízke, zhodne ponúknu displej s uhlopriečkou šesť palcov. Farebný PocketBook je o 5 g ľahší, nie je to ale nič propastného, ​​oba modely sú ľahučké, dobre sa drží a pohodlne na nich môžete čítať dlhé hodiny.

Obe čítačky podporujú širokú škálu formátov vrátane elektronických komiksov. Avšak, čiernobiela varianta je z pochopiteľných dôvodov v tomto ohľade trochu obmedzená. Na druhú stranu, ani farby PocketBook 633 Color neoslní živosťou. Sú vyblednuté a trochu mdlé. Tým najväčším tromfom, ktorým 633 Color Touch Lux 5 prekonáva, je podpora audio formátov a zvukový výstup. Je tak ideálny pre tých, ktorí radi, okrem čítania, počúvajú aj audioknihy. Výdrž batérie je podobná, pochopiteľne dosť záleží aj na tom, čo s čítačkou vykonávate. Ani jednu z nich pravdepodobne nebudete nejspíš musieť nabíjať častejšie ako raz za mesiac. PocketBook Touch Lux 5 tiež schádza možnosť pripojenia k dátovým sieťam.

Oba modely sa tak od seba líšia len v detailoch. Ak je pre vás určujúci, aby mala čítačka farebný displej, voľte model PocketBook 633 Color. Vedľa s ním rozhodne nesiahnete. Pokiaľ ale preferujete len čítanie kníh a bonusová výbava v podobe farieb či prehrávanie audia pre vás nie je nevyhnutná, je PocketBook Touch Lux 5 o zhruba 40 euro lacnejšie.

8.4 Total Score
PocketBook Touch Lux 5

Čítačka Pocketbook Touch Lux 5 je zariadením čisto zameraným na čítanie elektronických kníh, neponúka príliš funkcií navyše (prehrávanie zvuku, farebný displej). To, čo ponúka, ale prezentuje na veľmi vysokej úrovni. Displej je kvalitný, s vysokým rozlíšením. Softvér umožňuje ľahkú orientáciu, hardvérová výbava je na úplne dostačujúca.

Ergonómia
9
Výbava