Recenzia Samsung QE55Q60R

Táto televízia predstavuje v roku 2019 vstupenku do QLED sveta. To znamená, že sa jedná o najlacnejší nový QLED a tiež to, že nahrádza model QE55Q6FN. Uvidíme, či sa Samsungu podarilo priniesť niečo nové a kam sa jeho produkty od minulého roku posunuli. Radosť mi urobil fakt, že je tento televízor v dostaniu aj vo veľkosti 43 palcov. Ak je niekto limitovaný priestorom a nemôže si dovoliť rozmernejšie televíziu. A ak sa nechce uspokojiť s najlacnejšími modelmi, tak moc často nie je z čoho vyberať. Takže každý ďalší kandidát sa hodí.

PodsvietenieEdge
Priemerná doba odozvy10 ms
Zobrazovacia technológiaQLED
Podpora Dolby Visionnie
Farebná hĺbka8 bitů + FRC
Pokrytie spektra DCI-P392 %
Pokrytie spektra Rec.202072 %
Výška71,4 cm
Šírka123,7 cm
Hĺbka5,9 cm
Výška (vrátane podstavca)79 cm
Šírka (vrátane podstavca)123,7 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)26,4 cm
Váha18,9 kg
Odhadovaná spotreba za rok154 kWh
USB (počet)2
Input lag v hernom móde15 ms

Na prvý pohľad sa toho od predošlého roka veľa nezmenilo a za mňa to nie je zle. Samsung vie urobiť pekné obrazovky. Pozornému čitateľovi možno neunikne, že minulý rok bol rámik okolo displeja i stojan strieborný, tento rok je oboje v čiernej. Osobne mám čierne okraje okolo obrazovky radšej, zvlášť pri večernom sledovaní filmov mi prídu prirodzenejšie a menej rušivé.

Stojan nie je priestorovo príliš náročný. Jedná sa o dve nôžky, ktoré sú umiestnené pri krajov obrazovky. Vďaka tomu (zvlášť u väčších uhlopriečok), nie je žiadny problém s umiestnením soundbara alebo malého zosilňovača priamo pred televízor. Inak je riešené aj vedenie kabeláže. K dispozícii dostanete plastovou klipsňu, ktorú pripnete na zadnú stranu nôžky od stojana. Nejedná sa o moc estetické riešenie, ale zase sa do neho zmestí viac kabeláže, než do úzkeho priestoru v nohe stojanu. Tak bol cable managment riešený u minuloročných modelov a počítam, že tomu bude rovnako aj tento rok u vyšších rad.

Príde mi, že použitie plastu je rozsiahlejšie ako u minuloročného modelu. Taktiež šírka rámčeka okolo displeja je zreteľne silnejší (cca o 0,3 cm). Maximálna hrúbka zostala rovnaká, zhruba 6,4 cm.

HDMI, USB a ďalšie vstupy stále nájdeme na ľavej zadnej strane. Sú odhadom nejakých 10 cm od kraja, takže pri montáži na stenu je pripojenie nového kábla celkom náročnú zábavou. Ale to platí pre valné časť výrobcov. Z úsporných dôvodov pravdepodobne došlo k vynechaniu hubu One Connect Box, ktorý je výsadou drahších rad. Zjednodušene povedané, je to krabička, z ktorej vedie jeden kábel do televízora. Ostatné zariadenia sa pripájajú cez túto krabičku.

Celkovo mi príde, že spracovanie je na slabšej úrovni ako vlani a tým, že Samsung svoju QLED 4K rad rozšíril z 4 typov na 5, posunul QE55Q60R v hierarchii o kus nižšie. To má za následok nižšiu štartovacie cenu, ale bohužiaľ sa to podpísalo aj na kvalite spracovania. Osobne mi to trochu vadí, predsa len stále ide o obrazovku za viac ako tisíc euro a nie za 400 ako trebárs v prípade NU7172. Pritom mám z „exteriéru“ oboch prístrojov podobný pocit. Posledný poznatok na záver, tento rok televízia viac hreje. Keď na ňu po pár hodinách prevádzky dáte ruku, cítite ako z nej sála teplo.

Stále platí, že Samsung je zástancom VA panelov a to prináša svoje hlavné pozitívum v slušnom kontrastu. Večerné sledovaní filmov či hranie hier, je príjemné a to napriek chýbajúce funkciu lokálneho tlmenia. Samotné podanie čiernej je na VA panel a tv tejto úrovne len ľahko nadpriemerné. Rozloženie farby na stredu displeja je konštantné, ale v rohoch ide vidieť náznak svetlejších nádychov. Čo je za mňa trochu sklamanie je hodnota maximálneho jasu. To bola vlani veľa silná stránka u QLED televízorov a u tohto modelu je to rozhodne krok späť. To má za následok dve veci. Po prvé vo veľmi jasných miestnostiach a sledovanie za dňa, môže dôjsť k poklesu diváckeho zážitku a za druhé, nemôžete čakať žiadne zázraky od HDR. Len pre upresnenie, nie je to, že by bol jas tragický. Ale u predchádzajúcej Samsung QE55Q6FN bol vlani skvelý. Teraz je dobrý, ale rozdiel je jednoducho poznať.

Pozorovacie uhly sú úhlavným nepriateľom VA panelov. Nie inak je tomu aj v tomto prípade. Ak hľadáte obrazovku, na ktorú sa chcete pozerať pod veľkým uhlom, tak by som si ju minimálne vyskúšal na predajni. Skôr sa obzrel po OLED, IPS panelu alebo vyšší rade od Samsungu, ktorá by mala mať pozorovacie uhly na vyššej úrovni. Zvládanie odleskov je veľmi slušné, napriek tomu by som bol v miestnosti plnej okien v kombinácii s o niečo nižším jasom opatrný. K dispozícii máme široký farebný rozsah, ale opäť v o niečo menšom rozsahu ako u zvyšku QLED ponuky. Využiť ide štyri nastavenia možností obrazu, ma vyhovuje najviac „štandardné“. V ostatných nastaveniach sú farby až možno trochu presýtené, ale to môžete upraviť v nastaveniach.

Pohybové scény sú parádne. Opäť sa neubránim porovnaní s QE55Q6FN a v tomto prípade môžem povedať, že bola prekonaná. Odozva je extrémne rýchla, takže je v naprostej väčšine prípadov obraz jasný a plynulý. Svoj vplyv na to má aj 100 Hz obnovovacej frekvencie. Občasné trhnutie je napodiv skôr viditeľné u „stredne rýchlych záberov“. U tých naozaj veľmi rýchlych som si nevšimol. Alebo možno len nebol toľko pozorný. Rozhodne sa jedná o panel vhodný na hry. Disponuje tiež podporou technológie Freesync. Tá vlastne slúži na to, aby synchronizáciu počet snímok za sekundu v hre (tzv. Fps) s tým čo dokáže zobraziť displej televízora. Výsledkom je čistejší obraz, s menej umelými artefakty (de facto nedokonalosti či chyby v obraze).

Dôležité upozornenie na záver. 100 Hz frekvenciu a technológiu Freesync nemajú varianty o veľkosti 43 a 49 palcov.

Tizen (operačný systém pre TV od Samsungu) sa tento rok dočkal ďalších drobných zlepšení. Ľahko sa používa, je úplne plynulý a ponuka aplikácií pre neho je viac ako dostatočná. Tizen spoločne s webOS od LG považujem za najprepracovanejšie operačné systémy v televíziách, ale musím uznať, že tohtoročné Android TV taky ušla kus cesty. A keď bude rovnakým štýlom pokračovať aj naďalej, môže s nimi porovnať krok. Pokiaľ ide o televízne tunery, tak nie je čo vytknúť. K dispozícii je DVB-T2 / C / S2.

Počet konektorov je podľa môjho úplne dostatočný. Pozostáva z dvoch UBS, štyroch HDMI 2.1 (ten s číslom 4 podporu ARC – audio return channel), vstupom pre anténny kábel, sieťový kábel, digitálny optický vstup a bluetooth + wi-fi. Podporované sú nasledujúce súborové systémy: FAT, exFAT a NTFS. Ak máte na svojom flash disku či externom hardisku veľké množstvo súborov (vyššia tisíce), tak je systém nemusí byť schopný rozoznať všetky.

Prístroj je vybavený „ambient módom„. Dostanete sa do neho buď cez menu, alebo stlačením tlačidla na ovládači. Jedná sa o tlačidlo vpravo hore, hneď nad kruhovitým joystickom. Potom môžete vybrať vopred nastavené pozadia a na displeji „vypnutého“ televízora sa zobrazí známy obraz, fotografie či iný príjemný motív. Môžete samozrejme pridať motívy vlastné, alebo nastaviť pozadie na tv tak, že splynie s okolitou stenou. K tomu už budete potrebovať mobilný telefón a aplikácii SmartThings. Je to taká hračka, u väčšiny ľudí čo poznám to skúsili párkrát na začiatku, ale teraz už nechávajú tv klasicky vypnutú. Ale to už je na majiteľovi prístroja, v používaní funkcie nikto nebráni a musím uznať, že esteticky vyzerá taká televízia výborne.

Novo možno použiť Google Home a Amazon Alexa pre ovládanie niektorých funkcií – zmena kanálu alebo hlasitosti. Neskúšal som a nemám teda žiadnu skúsenosť. Pre milovníkov moderných technológií to ale pravdepodobne znamená výbornú správu.

Diaľkový ovládač je na prvý pohľad rovnaký ako v minulých rokoch. Teda minimalistická verzia s asi 10 tlačidlami. Keď sa na neho pozriete podrobnejšie, tak zistíte, že sú na ňom novo tlačidlá navyše. Jedná sa o skratky pre populárne online streamovacie služby. Netflix a Prime (od Amazonu). U nás je z nich výrazne rozšírený len Netflix s ak ho používate často ako ja, tak vám táto skratka uľahčí život. Ak ste divákom klasického vysielania a žiadnu takúto službu nepoužívate, tak len na ovládači pribudlo tlačidlo, ktoré nebudete používať.

Ovládač má integrovaný mikrofón, pomocou ktorého dokáže prijímať hlasové povely, ktoré ďalej spracuje televízor. Môžete skrze neho spustiť aplikácie (napríklad vyššie spomínaný Neftlix, či zmeniť niektoré z nastavení televízora). Hlasové vyhľadávanie však funguje len v natívnom prostredí televízore. Tzn., Že nemôžete napríklad hľadať názov seriálu priamo v Netflix. Samsung svojmu hlasovému asistentu hovorí Bixby a v našich podmienkach nemá veľa čo ponúknuť. Myslené tým, ktorí nevedia anglicky. Keď ho porovnám s hlasovým asistentom od Sony (ktorý vďaka Googlu zvláda s prehľadom aj náš domáci jazyk), tak mi príde aj zásoba synoným pre povely menšie. Kým s „run youtube“ a „launch youtube“ si poradil bez problémov, na „start youtube“ nebol schopný zareagovať, hoci podľa zobrazeného textu povel zachytil správne.

Možno si pochopiteľne aj stiahnuť aplikáciu do mobilu a použiť ju na ovládanie televízora. Treba povedať, že je skutočne veľmi základné a nahradiť ovládač v rýchlosti, ani ponuke funkcný nedokáže. Pre prípady totálnej núdze je v prostred obrazovky, pod logom Samsungu fyzický ovládací prvok, ktorý vie tv zapnúť a vypnúť, zmeniť hlasitosť a zdrojový kanál.

Aj tu platí to isté čo u prevažnej väčšiny nových televízorov. Zvuk ktorý produkuje ide považovať za dostatočný, pokiaľ ide o hovorené slovo (televízne debaty, klasické dialógy vo filmoch), ale u náročnejších audio záležitosťou ako je hudba alebo scény u akčných filmov basy ani nie sú dostatočné. Aj maximálna hlasitosť je celkom limitovaná, ale väčšine užívateľov bude stačiť. Porovnanie s predošlým modelom z pohľadu audia nájdete o pár odsekov ďalej. Aj relatívne lacný soundbar alebo externé reproduktory prinesú výrazne lepší zvukový zážitok.

Samsung tv a slúchadlá

Poslednou dobou sa ku mne dostalo niekoľko otázok na to, či je možné k nových TV od Samsungu nejako pripojiť klasické slúchadlá (prípadne iné analógové audio zariadenie). Samsungy totiž už pár rokov nemajú klasický slúchadlový 3,5 mm jack. Prvou možnosťou je samozrejme využiť Bluetooth slúchadlá. Niekto však môže mať kvalitné a drahá klasická káblové slúchadlá a nová sa mu nechcú kupovať.

Tu môže pomôcť vecička, ktorá sa volá digitálne analógový prevodník (skratka DAC). Tú prepojíte cez digitálny optický audio výstup so svojou televíziou a z „druhej strany“ DAC zapojíte slúchadlá. DAC potrebuje napájanie, takže do nej ide ešte napájací kábel. Rozmery DAC sú v pár centimetroch, nemusíte sa báť, že by zaberal veľa miesta. A cena? Začína na 10 – 20 €, s tým že sú k dispozícii aj prevodníky za niekoľko stoviek. Tie sú pre skutočne náročných poslucháčov. Pre väčšinu divákov by mal stačiť prístroj okolo päťstovky. Nájsť ich môžete napríklad tu.

Je potrebné v televízore niečo upraviť v nastavení? Áno, ale nejedná sa o žiadnu zložitú operáciu. U Samsungu idete do nastavenia, vyberiete zvuk, ďalej expertné nastavenie a potom niečo ako „formát výstupu digitálneho audia“, mal by to byť hneď prvý riadok a v ňom vyberiete hodnotu „PCM“. Drobnou nevýhodou je, že vám pomocou diaľkového ovládača v takom prípade nepôjde upravovať hlasitosť, ale to by u slúchadiel nemalo moc vadiť. Väčšinou majú regulátor hlasitosti priamo na sebe.

Každá televízia (aj rovnaký model od zhodného výrobcu) je trochu iná, rovnako ako miestnosť, v ktorej budete tv sledovať. Preto berte toto nastavenie ako inšpiráciu, od ktorej sa môžete odpichnúť, nie ako pevnú dogmu.

Ak vám nezáleží na spotrebe a preferujete najvyššiu kvalitu obrazu za všetkých okolností tak odporúčam u:

• Nastavenia> Všeobecné> Eko riešenia> … Všetok povypínať.
  • Nastavenie> Obraz> Režim obrazu> Film
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Kontrast> 40
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Jas> 10
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Ostrosť> 0

Už od roku 2018 Samsung nepodporuje kodeky Xvid (video) a DTS (audio). Tento stav ďalej trvá. Xvid býva typicky použitý pre staršie filmy, ktoré sú uložené v avi súboru. Neznamená to, ale že tv neprehrá všetky avi súbory, len tie pre ktoré bol použitý uvedený kodek.

VideoAudioObrázkyTitulky
3GPAACBMPASS
ASFAIFJPEGSMI
AVI (ne Xvid)AIFFJPGSRT
FLVAPEDFOSSA
M2TSFLACPNGSUB
MKVM4ATTXT
MOVMIDTXT
MP4MIDIXML
MPEGMP3
MPGMPA
MTSOGG
RMVBWAV
SVIWMA
TP
TRP
VOB
VRO
WEBM
WMV

Porovnanie Samsung QE55Q60R a Samsung QE55Q6FN

Možno váhate medzi týmito dvoma a premýšľate, či má cenu investovať do novinky, alebo ísť do minuloročného modelu. Principiálne sa jedná o veľmi podobné televízory. V popisoch môžete nájsť drobné odlišnosti, typicky treba ich technológia podsvietenia označená ako Ultra Slim Array (Edge) a pri druhej z nich Edge-lit LED, ale stále sa jedná o to isté. Podobne je tomu aj označenie farebného rozsahu. Nejaké rozdiely medzi nimi skutočne sú (okrem tých zanedbateľných, ako nová tlačidla na ovládači v roku 2019 a odlišností vo vzhľade) sú tu aj významnejšie. Prvá je z nich je horší (integrované) repro u QE55Q60R. Oproti minulému roku je menej výkonné (20 W (2.0 kanály) vs 40 W (2.1 kanály)).

Druhou je naopak výhoda pre QE55Q60R, ktorou sú pokročilejšie softvérové ​​algoritmy. Z toho čo som mal možnosť vidieť, neverím, že ide o dramatický rozdiel v kvalite obrazu. Celkovo sú si tieto tv dosť podobné. Zásadným kritériom je teda cena. Novinka sa aktuálne predáva za cca 1 350 €, oproti tomu minuloročnej QE55Q6FN za 1 000 €. Za mňa je preto voľba jasná. Kým cena nástupca neklesne niekam k úrovni minulého modelu, nemá cenu platiť viac za rovnaký tovar. Ako zaujímavú informáciu možno vziať aj fakt, že kým vlani QE55Q6FN začínala s cenovkou skoro 2 000 € a postupne padala až na dnešnú polovicu, tak QE55Q60R začína na 1 350 €. Čiastočne za to môže zefektívnenie výroby a technologický pokrok, ale dovolím si tvrdiť, že svoj podiel na tejto cene má aj fakt, že celkové spracovanie je oproti predošlému roku horšie. Na druhú stranu sa to aspon prejavilo na nižšej cene.

Prehľad Samsung tv pre rok 2019

V najlacnejším segmente klasických 4K LCD nám tento rok Samsung predstavuje 3 rady. Základnú RU71xx, prehnutou RU73xx, ďalej RU74xx a RU80xx.

Ďalej už sú len Quantum Dots displeje. Tie sa tento rok vo 4K rozlíšení skrývajú pod číselným označením Q60R, Q70R, Q80R, Q85R a Q90R. Po nich nasleduje vrcholná edícia s 8K rozlíšením a typovým označením Q950R (nástupca predchádzajúceho radu Q900R).

Dostupné veľkosti

Samsung RU71xx (recenzia)

• Samsung UE43RU7102
  • Samsung UE49RU7102
  • Samsung UE55RU7102
  • Samsung UE65RU7102
  • Samsung UE75RU7102

Samsung RU73xx

• Samsung UE49RU7372
  • Samsung UE55RU7372
  • Samsung UE65RU7372

Samsung RU74xx

• Samsung UE43RU7402
  • Samsung UE50RU7402
  • Samsung UE55RU7402
  • Samsung UE65RU7402

Samsung RU80xx (recenzia)

• Samsung UE49RU8002
  • Samsung UE55RU8002
  • Samsung UE65RU8002
  • Samsung UE75RU8002
  • Samsung UE82RU8002

Q60R

• Samsung QE43Q60R
  • Samsung QE49Q60R
  • Samsung QE55Q60R
  • Samsung QE65Q60R
  • Samsung QE75Q60R
  • Samsung QE82Q60R

Q70R

• Samsung QE49Q70R
  • Samsung QE55Q70R
  • Samsung QE65Q70R
  • Samsung QE75Q70R
  • Samsung QE82Q70R

Q80R (recenzia tu)

• Samsung QE55Q80R
  • Samsung QE65Q80R

Q85R

• Samsung QE55Q85R
  • Samsung QE65Q85R
  • Samsung QE75Q85R

Q90R (recenzia)

• Samsung QE55Q90R
  • Samsung QE65Q90R
  • Samsung QE75Q90R
  • Samsung QE82Q90R

Q950R

• Samsung QE55Q950R
  • Samsung QE65Q950R
  • Samsung QE75Q950R
  • Samsung QE82Q950R
  • Samsung QE85Q950R
  • Samsung QE98Q950R

Zaujímavosti:

• Je vidieť, že Samsung postupne viac a viac prechádza na QLED a ponuka klasických LCD LED televízorov sa znižuje, respektíve zostáva doménou lacnejších modelov. Očakávam, že ďalší rok bude tento trend pokračovať. Vlani bolo QLED radov 5, tento rok je to 6. Ak chcete „prémiovú klasickú Samsung televíziu“, tak ste v tomto roku odkázaní len na rad RU80xx. Pre fanúšikov prehnutých obrazoviek je k dispozícii rad RU73xx.
  • Všetky modelové rady by mali využívať VA panely. To je za mňa dobrá správa, pretože väčšina najmä lacnejších televízií je vybavená IPS panelmi. Oba varianty majú svoje plusy aj mínusy, ktoré sme rozobrali tu. Hlavné je, že je možnosť voľby a každý môže vziať to, čo mu vyhovuje lepšie.
  • Podsvietenie – všetky rady až po Q60R (vrátane) majú EDGE LED, všetky vyššie už majú Falda (full array direct LED).
  • Obnovovacia frekvencia – od radu RU80xx a veľkosti obrazovky 55 palcov je k dispozícii 100 Hz, nižšia radu a menšie uhlopriečky majú len 50 Hz.
  • Farebná hĺbka – od radu Q70R je to 10 bitov, do tej doby 8 bitov + FRC.
  • Pri drahších radov by mala byť k dispozícii aj funkcia, ktorú Samsung nazýva „umelá inteligencia“. V skutočnosti sa jedná o sústavu algoritmov, ktoré sa snažia nastavenia obrazu a zvuku prispôsobiť podmienkam v miestnosti. Teda mieru jasu s ohľadom na množstvo okolitého denného svetla a hlasitosť s ohľadom na prehrávaný obsah – takže snáď i tlmenejšie zvuk v prípade reklám. Voči podobným funkciám som mierne skeptický, ale treba nás prekvapí. Pochopiteľne pôjde vypnúť, ak s ňou nebudete spokojní.
  • Od QR80R sú displeje vybavené proti odleskovým filtrom Ultra Black Elite. Zo snímok, ktoré sú dostupné na internete to vyzerá, že v tomto prípade nejde o marketingové promo, ale že táto technológia má skutočne znateľný efekt. Navyše vraj napomáha k lepším pozorovacím uhlom, čo je hlavný slabá stránka VA panelov.
  • Z vyššie uvedeného zhrnutia je jasné, že výraznejší posun v kvalite obrazu je možné očakávať až u najvyšších modelov. Od QR80R ďalej. Ale majte na pamäti, že na to, aby bolo možné využiť úžasného obrazu, ktoré tieto televízory ponúkajú, je potrebné mať dostatočne kvalitný zdroj. A tým nie je nič iné, než vysoko kvalitný stream a ideálne skôr čistý Blu-ray. Ak chcete sledovať klasické televízne fullHD vysielanie, sú investície do špičkových prístrojov až zbytočné. Bude bohato stačiť stredná trieda s dostatočne veľkou obrazovkou.

Hodnotili sme i ďalšie Samsung televízie z roku 2019.

7.3 Total Score
Hodnotenie Samsung QE55Q60R

Najväčším súperom nie je žiadny výrobok od konkurencie, ale minuloročná produkcia Samsungu, konkrétne niekoľkokrát spomínaný Samsung QE55Q6FN. Ten je v súčasnosti skoro o tretinu lacnejšie a zároveň má lepšie spracovanie aj obraz. Tento rok vynechané lokálne tlmenie a nižšia hodnota maximálneho jasu, nedávajú veľa dôvodov kupovať nový model. Ale aby som len nekritizoval. Teší ma zaradenie malé uhlopriečky 43 palcov, hoci v tomto prevedení má len 50 Hz. Odporúčania k nákupu sa počas roka môže zmeniť. Ako pri každej novinke, aj tu pôjde cena pomerne prudko dolu. Akonáhle sa dostane na úroveň 800 - 900 €, bude sa z môjho pohľadu jednať o výrazne zaujímavejšia kúpu.

7
5
8