Recenzia Samsung QE55Q80T (QE49Q80T, QE65Q80T, QE75Q80T, QE85Q80T)

Vstupná úroveň vyššej triedy. Tak možno označiť rad Q80T, ktorá je reálne skôr nástupcom minuloročnej Q70R než Q80R. Bohužiaľ Samsung nemá v 4K ponuke reálnu konkurenciu špičkovým OLEDům od LG alebo Sony – Q90T za mňa stojí stále o kúsok nižšie. To nič nemení na fakte, že pre určitú skupinu záujemcov môže ísť o veľmi zaujímavú voľbu. Ak budete pri výbere tejto tv sledovať viac testov, dajte si pozor na tie s americkým pôvodom. Nie je to tak, že by boli zlé, len je americká verzia modelu Q80T ľahko odlišná od tej predávané v Európe a niektoré poznatky z recenzie nemusí sedieť. Konkrétne sa jedná o lepšie pozorovacie uhly u US verzie, ktoré však majů za následok mierne horšie kontrastný pomer.

Priemerná doba odozvy10 ms
Local dimmingáno
Zobrazovacia technológiaQLED
Podpora HDR10+áno
Podpora Dolby Visionnie
Uvedenie na trh2020
Farebná hĺbka8 bitov + FRC
Pokrytie spektra DCI-P392 %
Pokrytie spektra Rec.202074 %
Výška70,7 cm
Hĺbka5,4 cm
Výška (vrátane podstavca)78,4 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)25,6 cm
Váha21 kg
Odhadovaná spotreba za rok214 kWh
Dual tuneráno
USB (počet)2
Input lag v hernom móde9 ms

Porovnanie parametrov jednotlivých veľkostí

Rodina modelov Samsung Q80T obsahuje 5 modelov s rôznou veľkosťou uhlopriečky. Nižšie nájdete porovnanie ich rozmerov, hmotnosti a spotreby. Ako je u Samsungu zvykom, rozdielne parametre sú u veľkosti 49 palcov. Konkrétne má len 50 Hz obnovovaciu frekvenciu, menšie zvukový výkon a nemá funkcie typu Object Tracking Sound alebo Q-Symphony.

Samsung QE49Q80TSamsung QE55Q80TSamsung QE65Q80T
Samsung QE75Q80TSamsung QE85Q80T
Uhlopriečka49 palcov = 124,5 cm55 palcov = 139,7 cm65 palcov = 165,1 cm75 palcov = 190,5 cm85 palcov = 215,9 cm
Výška71,2 cm78,4 cm90,5 cm103,6 cm116,3 cm
Výška bez podstavca63,5 cm70,7 cm83 cm95,9 cm108,3 cm
Šírka109,5 cm122,8 cm144,6 cm167,1 cm189,3 cm
Hĺbka24 cm25,6 cm28,9 cm31,7 cm33,9 cm
Hĺbka bez podstavca5,5 cm5,4 cm5,4 cm5,4 cm5,5 cm
Hmotnosť17,5 kg21 kg27,8 kg40,3 kg50,1 kg
Odhadovaná ročná spotreba172 kWh214 kWh295 kWh279 kWh356 kWh
Energetická triedaBABAA

Stále sa vo svojej podstate ide o rozšírenie LCD / LED technológie a preto QLEDy od Samsungu potrebujú k svojmu fungovaniu podsvietenia. To je tu typu FALD, teda priame podsvietenie. To znamená, že je televízor je trochu silnejší ako napríklad konkurencia s OLED technológiou. Na rozdiel od tohtoročných základných QLED modelov Samsung Q60T a Samsung Q70T, ktoré sú z väčšej časti plastovej, sú u Q80T vidieť kovové akcenty. Napríklad nôžka stojana. Tá je zo zhruba 0,5 cm hrubého kovu, ktorý dáva pocit dobrej stability a trvanlivosti. Montáž sa vykonáva za pomoci štyroch skrutiek a je hotová behom chvíľky.

Spracovanie má Samsung na dobrej úrovni. Tenký rámik okolo displeja už dnes nikoho neohromí, jednoliata noha stojanu znamená, že nepotrebuje príliš veľa miesta pre usadenie prístroja a za druhé je pod ňou celkom dosť miesta, takže môžete bez obáv umiestniť aj celkom veľký soundbar.

Konektivitu zaisťujú štyri HDMI porty (jeden z nich je vybavený eARC), dokonca je k dispozícii aj podpora HDMI 2.1, ktorá sa s ohľadom na novú generáciu herných konzol môže hodiť. Ďalej máme k dispozícii dvakrát USB, digitálny audio výstup, sieťový a anténny konektor. Ako obvykle u Samsungu nenájdete konektor pre slúchadlá. Môžete využiť Bluetooth prípadne jedného triku, ktorý prezradím v ďalšej časti textu.

Zaujímavé za mňa je, že nedochádza k rozšíreniu One Connect Boxu. Pre tých čo nevedia o čo ide, tak One Connect Box je „krabička“ z ktorej vedie do tv jeden kábel a všetky ostatné zariadenia (soundbar, herné konzoly, Blu-ray prehrávač) sú pripojené práve k One Connect Boxu. Najmä pri montáži na stenu ide o ultimatívne riešenie cable manažmentu. Reálne ho tento rok vo 4K segmente máme len u Q95T, ktorá je vlastne úplne rovnaká ako Q90T, len má navyše práve One Connect Box. Zatiaľ mi príde, že skôr ako záujem kupujúcich o estetickejšie formu kabeláže je tu snaha Samsungu naúčtovať si u najvyššieho radu niečo navyše.

Obrazovka je ako obvykle u Samsungu typu VA. To znamená vyšší kontrast, ale zase horšie pozorovacie uhly proti konkurenčnému IPS. Kontrastný pomer atakuje hranicu 5 000: 1. Svoj vplyv na tom má bezpochyby aj kvalitne implementovaná technológia lokálneho tlmenia (local dimming). Lokálne tlmenie má rovnaký počet stmievacích zón ako minulý rok (50), kde sú tie časy kedy ich Samsung mal cez 400. Ale to bohužiaľ platí pre všetkých výrobcov. V rámci úspory výrobných nákladov v priebehu času klesal počet zón a namiesto toho dochádzalo k zlepšovaniu algoritmu, ktorý sa o lokálne tlmenie stará. Samsung k nemu má iný prístup než napríklad Sony. U Samsungu je priorita minimalizácia „haló efektu“ – ten opisuje stav kedy sú okolo svetlého objektu (napríklad lampa pouličného osvetlenia v noci) „osvietené“ i ďalšie pixely, ktorý by už v realite byť nemali. Z toho vzniká taká svätožiara (anglicky Halo). Cenou za toto potlačenie je v prípade Samsungu drobná strata detailu v týchto typoch scén. Naopak Sony je známe svojím „halo efektom“, ale zase netrpia stratou detailu. To, ktoré riešenie je vám príjemnejšie je skôr o osobných preferenciách než o nejakej objektivite. Samsung na rozdiel od iných značiek neumožňuje (hoci to pri Q80T nie je vo väčšine prípadov potreba, u nižších modelov je táto potreba väčšia) lokálne tlmenie úplne vypnúť. Máte len možnosť nastaviť jeho intenzitu. Za zmienku stojí fakt, že keď je veľa svetlých objektov v tmavej scéne, tak tieto objekty sú tmavšie ako v realite. Opäť si to všimnete len v prípade, že máte porovnanie. Tento jav nie je extra výrazný.

Kontrast Samsung vie a Q80T je toho príkladom. Mnoho televízorov s vyšším kontrastom na trhu nenájdete. Čo sa týka farieb, tak v porovnaní s konkurenciou (napr. Sony XH9505), tak sú trochu tmavšie a ľahko vyblednuté. Chvíle experimentovanie s nastavením obrazu to dokáže napraviť, ale Sony má čisto po vybalení z krabice a spustenie vernejšie farby. Rohy obrazovky sú nepatrne tmavšie, než zvyšné časti. To sa však môže líšiť panel od panelu a rozhodne to nemusí znamenať, že to platí pre všetky Q80T. Z predchádzajúcich riadkov je jasné, že pokrytie farebného spektra je na dobrej úrovni – DCP-P3 92% a Rec.2020 74%. Trochu smutný je fakt, že QLED dva alebo tri roky dozadu na tom boli ešte lepšie. V rámci tohto faktu neprekvapí, že farebná hĺbka je 8 bitov + FRC. Farebné prechody nie sú tak plynulé, ako u 10 bitov. Je to vidieť najmä u prechodov modrej farby. To je ďalšie potvrdenie faktu, že Samsung sa snaží na špičkovej úrovni držať nové 8K modely a vo 4K tak nejako „púšťa nohu z plynu“. Ako u väčšiny značiek, aj Samsung ponúka najlepší obraz v režime „Film“.

Tento prístroj už má slušné schopnosti pre využitie HDR. Hranice 1 000 nitov, ktorá určuje „prémiové“ LCD televízory zostáva v tomto prípade neprekročenia, ale na druhú stranu 700 nitov nie je vôbec zlé. Bohužiaľ u Samsungu stále nenájdeme podporu najrozšírenejšieho formátu Dolby Vision. To v praxi znamená, že videá v tomto HDR formáte prehrá len ako HDR10 a z obrazu nedostanete toľko (u dobre spracovaných Dolby Vision filmov), čo by bolo možné s Dolby Vision. U „obyčajné“ produkcie, kam zaraďujem treba väčšinu (okrem AAA titulov typu Stranger Things) produkcia Netflix, nie je rozdiel medzi Dolby Vision a HDR10 až tak priepastný. Podporu HDR10 + (formát, ktorý Samsung presadzuje) u mnohých služieb nenájdeme. U nás je treba u Google Movies, ale obávam sa, že to v našich krajoch nie je príliš rozšírená služba.

Pozorovacie uhly sú ako u štandardného VA panelu. Po 30 ° dochádza k vyblednutiu farieb a obraz začína strácať svoje čaro. Európska verzia Q80T nie je vybavená technológiou rozšírených pozorovacích uhlov ako jej americká sestra. Čo Samsung veľa vie, je zvládanie odrazov svetla. Modely, ktoré sú vybavené technológiou „Ultra Viewing Angle“ to dokážu ešte lepšie, ale aj Q80T patrí v tomto smere k výraznému nadštandardu. V neposlednom rade by som chcel pochváliť aj obrazový procesor Quantum Processor 4K – zvláda upscalling na výbornú. Ďalšie potvrdenie toho, že sa jedná o výbornú voľbu pre sledovanie televízneho vysielania.

Samsung je (spoločne s LG) za mňa tou najlepšou voľbou pre herný televízor. Input lag na úrovni 9 ms je skutočne impozantný. Doba odozvy je 10 ms. Dostáva sa k tomu vďaka obmedzeniu softvérového vylepšenia obrazu. To či aj pri akčných a rýchlych herných scénach oceníte prekreslené detaily, alebo si ich nestíhate všímať a oceníte skôr maximálnu rýchlosť? To už je na vás a trh pre obe možnosti ponúka vhodné alternatívy. Pohyb je rozhodne ostrý a 100 Hz panel je poznať. Aj tento Samsung je výborná voľba pre hráčov. Podporuje technológiu variabilné obnovovacie frekvencie (VRR), ktorá dokáže zobraziť snímkovú frekvenciu podľa zdroja (počítače či herné konzoly). Rovnako ako FreeSync, G-Sync a Auto Low Latency Mode (ALLM).

Ak je nejaká oblasť, v ktorej Samsung ukazuje konkurentom chrbát v jednoduchosti a ovládateľnosti, tak je to operačný systém. Tizen od Samsungu je pre mnoho užívateľov tým najobľúbenejším operačným systémom medzi televízory. Za mňa osobne je mu blízko webOS od LG a za posledné roky urobil výrazný pokrok aj Android TV. Scrollovanie a vlastne aj akýkoľvek pohyb v prostredí televízora je plynulý, stabilný (bez pádov i zásekov) a má podporu pre všetky zásadné aplikácie a streamovacie služby.

Ak sa pýtate čo je tento rok nového oproti minulému roku, tak skoro nič 🙂 Ide o kozmetické zmeny, typu že kocky jednotlivých položiek v menu sú menšie a zaberú menej miesta. Taktiež pozadie je tmavšia než vlani. Ako vidíte, tak to nie je nič čo by stálo za zmienku. Je to dané hlavne tým, že systém je za niekoľko rokov svojej existencie naozaj podarený a odladený. Pri jednotlivých položiek v menu nájdete väčšinou aj stručný opis čo nastavenie ovplyvňuje, alebo aké ďalšie položky v nej nájdete.

Prístroj je vybavený dvojitým tunerom, je teda možné jednu stanicu sledovať a ďalšie nahrávať. Ľahké je aj zrkadlenie obsahu mobilných telefónov (či ďalších zariadení), a to ako Android, tak i iOS (podpora Apple Airplay 2). Vstavaný prehrávač video súborov si poradí s HDR súbormi i titulky. Čo však už niekoľko rokov nevie je starý súborov DivX kodek a zvuk vo formáte DTS. Vo chvíli keď televízor aktívne nevyužívate môžete funkcie Ambient mode a zobrazovať na ňom fotografie alebo iné motívy.

Diaľkový ovládač je plastový (škoda, na to že je to tohtoročný druhý najvyšší 4K model som čakal viac), minimalistého dizajnu ako sme u Samsungu zvyknutí. Klávesy idú ľahko stlačiť. A je veľmi návykový. Ľahko si naň zvyknete. Je vybavený mikrofónom pre hlasové ovládanie, ale bohužiaľ len v angličtine. Alternatívou je ovládanie pomocou aplikácie, prípadne pomocou tlačidla pod obrazovkou prístroja.

Tento model dostal do vienka pomerne slušný zvukový výkon. 60W dokáže byť skutočne hlasných a susedia o vás pri plnom výkone budú vedieť. Novo Samsung tento rok využíva technológiu zvanú „Object Tracking Sound“. V praxi to znamená pole šiestich reproduktorov, štyri z nich sú umiestnené na spodnej časti obrazovky a dvaja z nich sú umiestnené v hornej. A zvuk, ktorý reálnejšie sleduje pohybujúci sa objekt na obrazovke. Za zmienku stojí aj Q-Symphony, ktorá umožňuje prepojiť reproduktory televízora s novou generáciou soundbar ovod Samsungu. Náročný poslucháč bude mať rovnako svoje audio riešenie zvlášť (napr. soundbar), ale menej náročného majiteľa môže uspokojiť aj integrované riešenie.

Samsung tv a slúchadlá

Poslednou dobou sa ku mne dostalo niekoľko otázok na to, či je možné k nových TV od Samsungu nejako pripojiť klasické slúchadlá (prípadne iné analógové audio zariadenie). Samsungy totiž už pár rokov nemajú klasický slúchadlový 3,5 mm jack. Prvou možnosťou je samozrejme využiť Bluetooth slúchadlá. Niekto však môže mať kvalitné a drahá klasická káblové slúchadlá a nová sa mu nechcú kupovať.

Tu môže pomôcť vecička, ktorá sa volá digitálne analógový prevodník (skratka DAC). Tú prepojíte cez digitálny optický audio výstup so svojou televíziou a z „druhej strany“ DAC zapojíte slúchadlá. DAC potrebuje napájanie, takže do nej ide ešte napájací kábel. Rozmery DAC sú v pár centimetroch, nemusíte sa báť, že by zaberal veľa miesta. A cena? Začína na 10 – 20 €, s tým že sú k dispozícii aj prevodníky za niekoľko stoviek. Tie sú pre skutočne náročných poslucháčov. Pre väčšinu divákov by mal stačiť prístroj okolo päťstovky. Nájsť ich môžete napríklad tu.

Je potrebné v televízore niečo upraviť v nastavení? Áno, ale nejedná sa o žiadnu zložitú operáciu. U Samsungu idete do nastavenia, vyberiete zvuk, ďalej expertné nastavenie a potom niečo ako „formát výstupu digitálneho audia“, mal by to byť hneď prvý riadok a v ňom vyberiete hodnotu „PCM“. Drobnou nevýhodou je, že vám pomocou diaľkového ovládača v takom prípade nepôjde upravovať hlasitosť, ale to by u slúchadiel nemalo moc vadiť. Väčšinou majú regulátor hlasitosti priamo na sebe.

Každá televízia (aj rovnaký model od zhodného výrobcu) je trochu iná, rovnako ako miestnosť, v ktorej budete tv sledovať. Preto berte toto nastavenie ako inšpiráciu, od ktorej sa môžete odpichnúť, nie ako pevnú dogmu.

Ak vám nezáleží na spotrebe a preferujete najvyššiu kvalitu obrazu za všetkých okolností tak skúste:

• Nastavenia> Všeobecné> Eko riešenia> … Všetok povypínať.
  • Nastavenia> Všeobecné> Nastavenie Inteligentného režimu> Adaptívny jas> vypnúť
  • Nastavenie> Obraz> Režim obrazu> Film
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Kontrast> 45
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Jas> 10
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Ostrosť> 0
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Farby> 25

Už od roku 2018 Samsung nepodporuje kodeky Xvid (video) a DTS (audio). Tento stav ďalej trvá. Xvid býva typicky použitý pre staršie filmy, ktoré sú uložené v avi súboru. Neznamená to, ale že tv neprehrá všetky avi súbory, len tie pre ktoré bol použitý uvedený kodek. Tieto filmy možno stále prehrať, ak ich budete púšťať napríklad z notebooku.

VideoAudioObrázkyTitulky
3GPAACBMPASS
ASFAIFJPEGSMI
AVI (ne Xvid)AIFFJPGSRT
FLVAPEMPOSSA
M2TSFLACPNGSUB
MKVM4ATTXT
MOVMP3TXT
MP4MPAPSB
MPEGOGG
MPGWAV
MTSWMA
SVI
TP
TRP
VOB
VRO
WEBM
WMV

Konkurencia

Záujemca o tento televízor bude pravdepodobne pozerať na vyššie aj nižšie tohtoročný model u Samsungu, rovnako tak i na minuloročnú Q70R. Reálne uvažovanú alternatívou môže byť aj vrcholná LCD rada od Sony, teda XH9505, prípadne predchádzajúca XG9505.

Samsung Q70R (recenzia tu)

Samsung Q70R je minuloročný predchodca, ktorý sa bohužiaľ rýchlo dopredáva. A to je veľká škoda pretože sa jedná o veľmi príjemný televízor za krásnu cenu. Q70R mala dokonca ešte vyšší jas a kontrast. Pokrytie farebného spektra je naopak o pár percent lepšia u Q80T. Pri oboch je rovnaké priame podsvietenie, 100 HZ panel a 8 bitov + FRC. V čom naopak vedie Q80T je lepšie algoritmus lokálneho tlmenia. Bohatšia je aj výbava – najmä HDMI 2.1 a s ním súvisiace funkcie. Ak budete mať šťastie a podarí sa vám nájsť posledné kusy Q70R, ktorá má nižšiu cenu ako Q80T. V takom prípade môže byť starší model lepší voľbou. Inak sa jedná o veľmi vyrovnané prístroje.

Samsung Q70T (recenzia tu)

Hlavný rozdiel je v type podsvietenie, kedy Q80T má priame a Q70T má bočné. To má vplyv na hodnoty kontrastu a maximálneho jasu, ktoré hrajú v prospech Q80T. Kontrast je lepšie len nepatrne, ale u jasu je rozdiel naozaj výrazný. To znamená lepšie HDR (aj keď ani jedna nepodporuje Dolby Vision) u vyššieho modelu. Ďalej má Q80T lepšie interné audio a podporu ďalších audio funkcií Q-Symphony (možnosť prepojenia a spoločného využívania repro tv a tohtoročné radu soundbar od Samsungu) a Object Tracking Sound. Oba televízory majú 100 Hz panely (až na verziu s veľkosťou 49 palcov, ale to je u Samsungu už tradíciou). Vzhľadovo medzi nimi žiadny veľký rozdiel a ani z pohľadu bežnej výbavy sú na tom tiež rovnako (ambient mód, tunery, VRR, ALLM atď ..). Čo povedať na záver porovnanie, obaja televízory majú na trhu svoje miesto. Q70T verím že bude úspešný model, ktorý do istej miery nahradí veleúspešné NU8002 / RU8002 / Q60R. Teda pre divákov prevažne klasického vysielania, ktorí chcú tv za rozumné peniaze a pritom 100 Hz panel. Q80T oproti tomu navyše prináša lepší obraz, ktorý využijete najmä u HDR hier, či filmov vo vysokej kvalite. Škoda, že nemá podporu Dolby Vision, ktoré využíva väčšina streamovacích služieb.

Samsung Q90T

Alternatívne aj Q95T, ktorý má navyše One Connect Box. Okrem ľahko odlišného dizajnu prináša navyše vyšší kontrastný pomer (vďaka vyššiemu počtu stmievacích zón celkom výrazne), vyšší jas (dostane sa cez 1 000 nitov), ​​mierne lepšie pozorovacie uhly a porovnateľným pokrytím farebného spektra. Ani ona však nemá plných 10 bitov a vďaka tomu má rovnaké farebné prechody ako Q80T. Aj v ostatných faktoroch je porovnateľná. Niet pochýb, že Q90T je lepšie televízor. Jeho cena je však proti Q80T v tejto chvíli skoro dvojnásobná (1 000 € vs 1 900 €) a taký rozdiel v tom čo dostanete za obraz nie je. S touto cenovkou ide Q90T do priameho súboja proti OLEDům a tam okrem vyššieho maximálneho jasu ťahá za kratší povraz. Napriek tomu verím, že si svojich kupcov môže nájsť. Len rozumná cena pre nákup je za mňa niekde medzi 1 400 – 1 500 €.

Sony XH9505 (recenzia tu)

Obaja sú to kvalitné televízory, z ktorých každý cielia na trochu iné publikum. Sony ľahko vedie v celkovej kvalite obrazu, má vyšší jas a lepšiu továrenské nastavenie obrazu. Pre filmových fanúšikov je dôležitá aj podpora Dolby Vision. Naopak pre Samsung bude hrať o niečo nižšia cena, pre hráčov potom podpora HDMI 2.1 a pre niekoho zrejme aj nižší input lag. Taktiež má podľa môjho Samsung Q80T aj o niečo lepší zvuk. Obaja majú VA panel, 100 Hz a veľmi bohatú výbavu. Ak nechcete, či finančne nedosiahnete na OLED a chcete výborný LCD televízor, tak vyberajte jednu z nich.

Samsung televízory 2021

Kompletné a veľmi podrobné porovnanie celej ponuky nájdete v tomto článku. Na rýchle porovnanie QLED 4K radu môžete využiť nasledujúcu tabuľku:

Porovnanie parametrov Samsung QLED 4K 2021