Recenzia Samsung QE55Q90R

Tento televízor má byť tým najlepším čo nám v rozlíšení 4K Samsung tento rok ponúka. Jeho predchodca vynikal neskutočným kontrastným pomerom a širokým farebným rozsahom. Podarí sa Q90R na minuloročné úspechy nadviazať a ideálne je ešte niečím prekonať?

Priemerná doba odozvy10 ms
Local dimmingáno
Zobrazovacia technológiaQLED
Podpora Dolby Visionnie
Pokrytie spektra DCI-P389 %
Pokrytie spektra Rec.202067 %
Výška70,8 cm
Šírka123,1 cm
Hĺbka4 cm
Výška (vrátane podstavca)79,7 cm
Šírka (vrátane podstavca)123,1 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)23,5 cm
Váha24,7 kg
Odhadovaná spotreba za rok212 kWh
Input lag v hernom móde15 ms

Ako už bolo povedané v úvode, jedná sa o vlajkovú loď svojej rady a tomu má samozrejme zodpovedať aj jej vzhľad. Keďže Samsung zase využíva výhody hubu One Connect, tak ušetril miesto vo vnútri prístroja a hrúbka tv je vďaka tomu minimálna. Konkrétne tesne pod 4 cm v netlustším bode. Inak je displej zhruba 2,5 cm hrubý. To je dôsledok priameho podsvietenie. Nejaké miesto jednoducho zaberie. Skutočne impozantná hodnota, ktorá sa blíži luxusným OLEDům. Extra tenký je aj rámik okolo displeja, ktorý sa pýši šírkou cca 1 cm. Má kovovú farbu, ktorá vyzerá nenápadne a pritom luxusne, keď si jej už všimnete.

Pre tých, ktorí nevedia, o čo sa jedná – One Connect je tzv. hub. To znamená, že z neho vedie jeden kábel – 3 mm tenký, päť metrov dlhý a celkom pomerne nenápadný, priamo do televízora. V prípade potreby by malo byť možné dokúpiť dlhšia 15 metrov dlhú variantu. Ten prenáša všetky potrebné informácie (HDMI, USB, zvukové zdroje) z vstupov, ktoré sú na One Connect priamo do tv. V rámci onoho jedného kábla, sa do tv dostáva aj elektrická energia. Za mňa je to zaujímavé riešenie, ktoré má dve hlavné výhody. Jednak je vďaka umiestnenie časti elektroniky do One Connect hrúbka displeja minimálne. Druhá výhoda je estetická. Predsa len jeden kábel lepšie vyzerá (či sa lepšie maskuje).

Stojan je kovový a extra pevný (tiež niečo váži). Umiestnený uprostred obrazovky a ladiace so Samsung logom, ktoré je hneď nad ním. Pripomína mi stolný počítač. Apple iMac. Displeji poskytuje dostatočnú oporu. Je menší ako ten v Q9FN, ale tiež je s ním tv o pár cm vyššia. Nejaký priestor však zaberie a preto na menších kusoch nábytku môže zabrať miesto, ktoré by ste radi využili potrebné pre umiestnenie soundbara. Pri umiestnení na stenu tento problém riešiť nemusíte. Celkové spracovanie je na výbornej úrovni. Všetko je pevné, dobre lícuje a ani pri stlačení nevydáva podozrivé zvuky.

U televízora v tejto cene očakávame len to najlepšie a čokoľvek iné je drobné sklamanie. Začneme podsvietením to je priame a obsahuje neuveriteľných 480 (30 x 16) stmievacích zón. Vďaka tomu obrazovka minimalizuje šancu na vznik „halo efektu“ a spoločne s VA panelom je ideálne pre filmové noci. Luxusných hodnôt dosahuje aj kontrastný pomer. Ten so zapnutou funkciou lokálneho tlmenia dosahuje hodnôt okolo 14 000: 1. Lokálne tlmenie vyzerá ešte lepšie, než vlani. Samsungu sa viac darí eliminovať občasný bloom efekt. Aby sme boli úprimní, tak u predchádzajúceho Q9FN dosahoval kontrastný pomer ešte vyšších hodnôt. Jeho pokles v aktuálnej generácii je výsledkom kompromisu.

Hlavnou nevýhodou VA panelov sú totiž pozorovacie uhly. A keďže QLED chcela súperiť nie s ostatnými LCD televízory, ale s OLED, cítil Samsung, že tu musí zabojovať. Vlani totiž QLEDy prehrávali s OLED v pozorovacích uhloch na celej čiare. A práve nová technológia nazvaná „Ultra Viewing Angle“ viedla k zlepšeniu pozorovacích uhlov, ktoré však prichádza za cenu zhoršenia kontrastného pomeru. Stojí to vôbec za ten kompromis? Je zlepšenie pozorovacích uhlov dostatočné?

Najprv odpoveď na druhú otázku. Zlepšenie rozhodne pozorovateľné je, je úplne porovnateľné s IPS panelmi. Aj u uhle okolo 50 stupňov vidíte jasné, žiarivé farby bez väčšej deformácie. Na prvú otázku, už tak jednoduchá odpoveď nie je. Záleží totiž na tom, čo a v akom prostredí sledujete. Ak máte veľkú obývaciu izbu a často sledujete obrazovku aj zo strán, potom pre vás zlepšenie v kvalite obrazu pri sledovaní obrazu z boku vítané. Naopak, či sedíte vždy priamo proti tv, sledujete či hráte veľa HDR obsahu, tak je pre vás vhodnejšie skôr predchádzajúce riešenie, s extrémnym kontrastom.

Z Ultra Viewing Angle mám veľkú radosť. Nemyslím si, že by bola výrazne lepšia čisto VA panely. Ale pridáva nám ďalšiu možnosť voľby. Už to nemusí byť len VA vs IPS, ale pridáva sa ďalšia možnosť, ktorá stojí niekde medzi nimi. Každý divák potom môže zvoliť podľa svojich preferencií technológiu, ktorá mu najviac vyhovuje.

Podanie čiernej patrí k tomu najlepšiemu čo je medzi LCD televízory k mání, napriek tomu bolo vlani u Q9FN ešte na lepšej úrovni. Osobne stále vidím v tomto smere OLED nedostihnuteľný, ale ten so sebou prináša iné nevýhody. Na špičkovej úrovni je aj zvládanie slnečných odleskov. Opäť patrí k tomu najlepšiemu, čo som videl. Bez obáv možno túto obrazovku mať aj v slnečnej miestnosti s veľa oknami.

HDR je podporované v štandarde HDR10, HLG a HDR10 +. Dolby Vision je Samsungom stále odmietané. Vďaka vysokému jasu (okolo 1500 nitov) je HDR skutočne výrazným obohatením živosti scény. Ďalšou vlastnosťou, ktorá sa musela pravdepodobne obetovať kvôli lepším pozorovacím uhlom je pokrytie farebného spektra. 89% u DCI-P3 a 67% u Rec 2020 sú nižšie hodnoty, než ktorých dosahovala Q9FN. Napriek tomu to nie je na výslednom obrazu príliš poznať.

Okrem lepších pozorovacích uhlov je hlavným prínosom novej generácie zvládanie pohybových scén. To sa o drobný krôčik ešte viac priblížilo k dokonalosti. Priemerná doba odozvy sa zmestí pod 10 ms. Keď k tejto vlastnosti pridáte ešte Variable refresh rate, ktorú tiež disponuje, dostávame ultimátnú televíziu pre všetky konzolové i počítačové hráče. Panel má 100 Hz frekvenciu, čo sa v tejto cenovej hladine berie ako samozrejmé.

Na pomery takto plochého televízora veľmi solídny zvuk. Hlasitosť je pre väčšinu prípadov dostatočná, vrátane uchádzajúcich basov. Myslené samozrejme pri porovnaní s ostatnými televízormi. Stále si totiž stojím za tým, že väčšina soundbarov či externých reproduktorov urobí výrazne väčšie parádu. Ale čisto pre počúvanie dialógov asi nie je čo vytknúť. Čisté, zreteľné a dobre vybalansované. K dispozícii sú dva asistenti. Adaptívný zvuk a adaptívná hlasitosť. Ten prvý z nich optimalizuje audio prejav prístroja podľa veľkosti izby a umiestnenie vášho televízora. Ten druhý sa snaží upravovať hlasitosť podľa typu scény a vašich zvyklostí. Ak vás rovnako ako mňa príliš nezaujmú, možno ich vypnúť.

Samsung tv a slúchadlá

Poslednou dobou sa ku mne dostalo niekoľko otázok na to, či je možné k nových TV od Samsungu nejako pripojiť klasické slúchadlá (prípadne iné analógové audio zariadenie). Samsungy totiž už pár rokov nemajú klasický slúchadlový 3,5 mm jack. Prvou možnosťou je samozrejme využiť Bluetooth slúchadlá. Niekto však môže mať kvalitné a drahá klasická káblové slúchadlá a nová sa mu nechcú kupovať.

Tu môže pomôcť vecička, ktorá sa volá digitálne analógový prevodník (skratka DAC). Tú prepojíte cez digitálny optický audio výstup so svojou televíziou a z „druhej strany“ DAC zapojíte slúchadlá. DAC potrebuje napájanie, takže do nej ide ešte napájací kábel. Rozmery DAC sú v pár centimetroch, nemusíte sa báť, že by zaberal veľa miesta. A cena? Začína na 10 – 20 €, s tým že sú k dispozícii aj prevodníky za niekoľko stoviek. Tie sú pre skutočne náročných poslucháčov. Pre väčšinu divákov by mal stačiť prístroj okolo päťstovky. Nájsť ich môžete napríklad tu.

Je potrebné v televízore niečo upraviť v nastavení? Áno, ale nejedná sa o žiadnu zložitú operáciu. U Samsungu idete do nastavenia, vyberiete zvuk, ďalej expertné nastavenie a potom niečo ako „formát výstupu digitálneho audia“, mal by to byť hneď prvý riadok a v ňom vyberiete hodnotu „PCM“. Drobnou nevýhodou je, že vám pomocou diaľkového ovládača v takom prípade nepôjde upravovať hlasitosť, ale to by u slúchadiel nemalo moc vadiť. Väčšinou majú regulátor hlasitosti priamo na sebe.

Operačný systém Tizen sa predstavuje vo svojej novej edícii. Všetky hlavné prednosti zostávajú. Rýchle, jednoduché prostredie bez reklám. Keďže je Samsung stále najväčším predajcom televízorov na svete, je množstvo aplikácií viac ako dostatočné. Pre všetky zásadné služby aplikácii nájdete. Na verejnosť sa dostala informácia, že by na Samsungy počas tohto roka mala prísť streamovacie iTunes aplikácia od Applu.

Veľkou novinkou v tomto roku je nový obrazový procesor (Quantum Processor 4K), ktorý sa stará o dopočty a umelé úpravy obrazu. V marketingových materiáloch sa o ňom hovorí ako o umelej inteligencii. K nej má pochopiteľne na míle ďaleko, ale musím uznať, že sa jedná o jeden z najlepších, aký bol u televízorov použitý. Pri upscalingu (prevode na vyššie rozlíšenie) je presnejší. Hrany sú ostrejšie a detaily živšie. Fyziku stále prekabatit nedokážeme. Ak je zdrojové video v mizernej kvalite, tak to vo výsledku stále spoznáte. Ale rozdiel medzi pôvodným a upraveným obrazom je aj tak jasne viditeľný.

One connect – rovnako ako vlani ide o „kúzelnú“ krabičku, do ktorej vedú všetky potrebné káble (audio, herná konzola, napájanie, internet atď ..) a z nej vedie len jeden tenký kábel do chrbta televízora. Novo je o niečo väčší a to môže znamenať problém pre niektoré možnosti jeho umiestnenia. Vzhľadom na to, že slúži aj na napájanie, tak produkuje celkom dosť tepla. Preto by mal byť v priestore, kde je aspoň základná cirkulácia vzduchu, ktorá ho bude ochladzovať. Možnosti pripojenia sú široké. 4x HDMI, 3x USB, sieťový vstup, wi-fi, anténny vstup a optický výstup. K dispozícii je pochopiteľne aj dvojitý tuner pre príjem dostupných tv signálov (klasický, káblový a satelitný). Vďaka tomu je možné sledovať jeden program a druhý (z inej stanice) pri tom nahrávať.

Diaľkovému ovládaniu stále dominuje minimalistický vzhľad a strieborný dizajn. Vyzerá adekvátne triede a cene televízora a tiež sa príjemne drží. Novo na ňom nájdete tlačidlá pre priame spustenie obľúbených streamovacích služieb, napr. Netflix alebo Amazon Prime. Na ovládači je aj mikrofón pre spoluprácu s hlasovým asistentom Bixby. Využiť ho môžu len tí, ktorí vládnu angličtinou. Nemá totiž v ponuke toľko jazykov ako systémy s Android TV, napríklad od Sony. Pre milovníkov novej techniky je novo podpory pre domáce asistentov od Googlu a Amazonu – Google Assistant a Amazon Alexa. Ak je už doma máte, môžete ich využiť na ovládanie Q90R.

Ambient technológie. Novinka z minulého roka, s ktorou sa stretávame aj dnes. Umožňuje na obrazovke zobraziť obrázky či fotografie, keď tv nie je „zapnutá“. Môžete ju použiť pre prezentáciu fotiek, alebo tv zmeníte na reprodukciu vášho obľúbeného obrazu. Alebo nafotíte snímku steny okolo a obrazovka sa jej prispôsobí a lepšie splynie s dizajnom vašej miestnosti. Ďalšou možnosťou je zobrazovať na displeji hodiny a titulky z aktuálnych správ. Alebo je libo využiť displej ako zdroj svetla v miestnosti? Aj to je možné, k dispozícii sú ako romantické, tak party vzory. Ako vidíte, tak fantázii sa medze nekladú. Estéti môžu jasať, pre ostatných sa jedná o zaujímavú drobnosť.

Aplikácia do mobilného telefónu sa od minulého roka žiadneho vylepšenia nedočkala a možno ju použiť ako núdzovú náhradu. Plne ovládač nahradiť nedokáže. Pre prípady extrémne núdze sú tu ešte ovládacie prvky priamo pod displejom, konkrétne priamo pod logom Samsungu. Slúži pre zapnutie a vypnutie prístroja. Okrem toho vie ďalšie základné funkcie, ako zmenu hlasitosti či zdroja signálu.

Každá televízia (aj rovnaký model od zhodného výrobcu) je trochu iná, rovnako ako miestnosť, v ktorej budete tv sledovať. Preto berte toto nastavenie ako inšpiráciu, od ktorej sa môžete odpichnúť, nie ako pevné dogmu.

Ak vám nezáleží na spotrebe a preferujete najvyššiu kvalitu obrazu za všetkých okolností tak odporúčam u:

• Nastavenia> Všeobecné> Eko riešenia> … Všetok povypínať.
  • Nastavenia> Všeobecné> Nastavenie Inteligentného režimu> Adaptívne jas> vypnúť
  • Nastavenie> Obraz> Režim obrazu> Film
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Kontrast> 45
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Jas> 0
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Ostrosť> 0
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Farby> 25
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Podsvietenie> 25

Už od roku 2018 Samsung nepodporuje kodeky Xvid (video) a DTS (audio). Tento stav ďalej trvá. Xvid býva typicky použitý pre staršie filmy, ktoré sú uložené v avi súboru. Neznamená to, ale že tv neprehrá všetky avi súbory, len tie pre ktoré bol použitý uvedený kodek.

VideoAudioObrázkyTitulky
3GPAACBMPASS
ASFAIFJPEGSMI
AVI (ne Xvid)AIFFJPGSRT
FLVAPEDFOSSA
M2TSFLACPNGSUB
MKVM4ATTXT
MOVMIDTXT
MP4MIDIXML
MPEGMP3
MPGMPA
MTSOGG
RMVBWAV
SVIWMA
TP
TRP
VOB
VRO
WEBM
WMV

Rozdiel medzi Samsung Q90R (2019) vs Q9FN (2018)

Ako už je častým zvykom, došlo k zmene tvaru stojanu. Kým vlani išlo o širšie obdĺžnikový tvar, ktorý bol uprostred nevyplnený, tak tento rok je tiež obdĺžnikové tvaru, ale je výrazne menší a s výplňou. Na prvý pohľad pôsobí ten minuloročný viac stabilne, ale reálne obaja plní svoj účel dobre. Šírka rámčeka je v oboch prípadoch rovnaká, rovnako ako hrúbka prístroja. Keďže sa jedná o vrcholný model, tak už veľa nie je čo zlepšovať.

Dostávame sa ku kvalite obrazu. Tohtoročne rade sa nepodarilo vyrovnať fantastické výsledky kontrastného pomeru, ale aj tak patrí k úplnej špičke medzi LCD televízory. Maximálny jas je porovnateľný s vlaňajškom, opäť špičkové hodnoty. To isté platí pre podanie čiernej, rozsah farebného spektra a zvládanie slnečných odleskov.

Kde je vidieť jasný posun sú pozorovacie uhly. Tu je vidieť, že došlo k „výmene“ kontrastného pomeru za pozorovacie uhly. Okrem pozorovacích uhlov je jasne viditeľný posun aj u pohybových scén, tie sú v novej generácii ešte o fúz lepšie.

To dôležité na záver, ktorú z nich kúpiť? Záleží na vašom rozpočtu a preferenciách. Ak sledujete tv priamo a nehráte moc hry, je vďaka nižšej cene lepšou voľbou starší model. Čím viac sú pre vás dôležité pozorovacie uhly, hráte hry a neriešite toľko cenu, tým viac je pre vás vhodná táto novinka.

Prehľad Samsung tv pre rok 2019

V najlacnejším segmente klasických 4K LCD nám tento rok Samsung predstavuje 3 rady. Základnú RU71xx, prehnutou RU73xx, ďalej RU74xx a RU80xx.

Ďalej už sú len Quantum Dots displeje. Tie sa tento rok vo 4K rozlíšení skrývajú pod číselným označením Q60R, Q70R, Q80R, Q85R a Q90R. Po nich nasleduje vrcholná edícia s 8K rozlíšením a typovým označením Q950R (nástupca predchádzajúceho radu Q900R).

Dostupné veľkosti

Samsung RU71xx (recenzia)

• Samsung UE43RU7102
  • Samsung UE49RU7102
  • Samsung UE55RU7102
  • Samsung UE65RU7102
  • Samsung UE75RU7102

Samsung RU73xx

• Samsung UE49RU7372
  • Samsung UE55RU7372
  • Samsung UE65RU7372

Samsung RU74xx

• Samsung UE43RU7402
  • Samsung UE50RU7402
  • Samsung UE55RU7402
  • Samsung UE65RU7402

Samsung RU80xx (recenzia)

• Samsung UE49RU8002
  • Samsung UE55RU8002
  • Samsung UE65RU8002
  • Samsung UE75RU8002
  • Samsung UE82RU8002

Q60R (recenzia)

• Samsung QE43Q60R
  • Samsung QE49Q60R
  • Samsung QE55Q60R
  • Samsung QE65Q60R
  • Samsung QE75Q60R
  • Samsung QE82Q60R

Q70R

• Samsung QE49Q70R
  • Samsung QE55Q70R
  • Samsung QE65Q70R
  • Samsung QE75Q70R
  • Samsung QE82Q70R

Q80R (recenzia tu)

• Samsung QE55Q80R
  • Samsung QE65Q80R

Q85R

• Samsung QE55Q85R
  • Samsung QE65Q85R
  • Samsung QE75Q85R

Q90R

• Samsung QE55Q90R
  • Samsung QE65Q90R
  • Samsung QE75Q90R
  • Samsung QE82Q90R

Q950R

• Samsung QE55Q950R
  • Samsung QE65Q950R
  • Samsung QE75Q950R
  • Samsung QE82Q950R
  • Samsung QE85Q950R
  • Samsung QE98Q950R

Zaujímavosti:

• Je vidieť, že Samsung postupne viac a viac prechádza na QLED a ponuka klasických LCD LED televízorov sa znižuje, respektíve zostáva doménou lacnejších modelov. Očakávam, že ďalší rok bude tento trend pokračovať. Vlani bolo QLED radov 5, tento rok je to 6. Ak chcete „prémiovú klasickú Samsung televíziu“, tak ste v tomto roku odkázaní len na rad RU80xx. Pre fanúšikov prehnutých obrazoviek je k dispozícii rad RU73xx.
  • Všetky modelové rady by mali využívať VA panely. To je za mňa dobrá správa, pretože väčšina najmä lacnejších televízií je vybavená IPS panelmi. Oba varianty majú svoje plusy aj mínusy, ktoré sme rozobrali tu. Hlavné je, že je možnosť voľby a každý môže vziať to, čo mu vyhovuje lepšie.
  • Podsvietenie – všetky rady až po Q60R (vrátane) majú EDGE LED, všetky vyššie už majú Falda (full array direct LED).
  • Obnovovacia frekvencia – od radu RU80xx a veľkosti obrazovky 55 palcov je k dispozícii 100 Hz, nižšia radu a menšie uhlopriečky majú len 50 Hz.
  • Farebná hĺbka – od radu Q70R je to 10 bitov, do tej doby 8 bitov + FRC.
  • Pri drahších radov by mala byť k dispozícii aj funkcia, ktorú Samsung nazýva „umelá inteligencia“. V skutočnosti sa jedná o sústavu algoritmov, ktoré sa snažia nastavenia obrazu a zvuku prispôsobiť podmienkam v miestnosti. Teda mieru jasu s ohľadom na množstvo okolitého denného svetla a hlasitosť s ohľadom na prehrávaný obsah – takže snáď i tlmenejšie zvuk v prípade reklám. Voči podobným funkciám som mierne skeptický, ale treba nás prekvapí. Pochopiteľne pôjde vypnúť, ak s ňou nebudete spokojní.
  • Od QR80R sú displeje vybavené proti odleskovým filtrom Ultra Black Elite. Zo snímok, ktoré sú dostupné na internete to vyzerá, že v tomto prípade nejde o marketingové promo, ale že táto technológia má skutočne znateľný efekt. Navyše vraj napomáha k lepším pozorovacím uhlom, čo je hlavný slabá stránka VA panelov.
  • Z vyššie uvedeného zhrnutia je jasné, že výraznejší posun v kvalite obrazu je možné očakávať až u najvyšších modelov. Od QR80R ďalej. Ale majte na pamäti, že na to, aby bolo možné využiť úžasného obrazu, ktoré tieto televízory ponúkajú, je potrebné mať dostatočne kvalitný zdroj. A tým nie je nič iné, než vysoko kvalitný stream a ideálne skôr čistý Blu-ray. Ak chcete sledovať klasické televízne fullHD vysielanie, sú investície do špičkových prístrojov až zbytočné. Bude bohato stačiť stredná trieda s dostatočne veľkou obrazovkou.

Hodnotili sme i ďalšie QLED televízory.

8.3 Total Score
Samsung QE55Q90R

Môže sa to zdať ako málo, ale k už tak výbornému minuloročnému modelu pridali dve nové zlepšenia. Pozorovacie uhly a drobné vylepšenia pohybových scén. Na druhú stranu to stálo niečo málo z podania čiernej. Samsung sa týmto modelom dostáva do lepšej pozície proti OLED televízorom. Ponúka rovnaké pozorovacie uhly, vyšší jas a trochu horšie čiernu. Ak riešite nový televízor a máte veľký rozpočet, tak budete mať výber ťažšie (a väčšie). Tým som sa dostal k hlavnej slabine. Tou je aktuálne cena. Tá je pri uvedení na trh rovných 2 700 €. Keď vezmeme do úvahy, že sa jedná o drobný pokrok oproti Q9FN, ktorú môžete kúpiť za 2 200 € alebo minuloročným OLED modelom, ktoré môžete kúpiť okolo 2 000 € (v rovnakej veľkosti). Na druhú stranu ceny po uvedení klesajú. Dokážem si predstaviť, že na jeseň už pôjde zaobstarať okolo 2 200 € (za 65 palcov) a to už bude veľmi príjemná a konkurencieschopná cena. Pre zaujímavosť Q9FN, začínala v dobe svojho uvedenia na trh za rovné 4 000 €. Takže hoci je z tohto pohľadu nastavená cena u Q90R férová, odporúčam pol roka počkať. Samozrejme ak pre vás peniaze nehrajú dôležitú úlohu, nebojím sa ju odporučiť už teraz. Nie je to žiadna revolúcia, ale evolúcia už tak vydareného prístroja.

9
7
8