Recenzia Samsung UE55TU7072 a Samsung UE55TU7172

Základný tohtoročný 4K LCD model Samsungu, ktorý je nástupcom veľmi predávaných sérií NU7100 a RU7100. Už niekoľko rokov patrí k najpredávanejším televízorom v lacnom segmente. Ponúkali uchádzajúci obraz, rýchly a stabilný systém a k tomu schopnú výbavu. Bude tomu rovnako aj tento rok? Alebo došlo tiež k medziročnému zhoršeniu ako u ostatnej tohtoročnej ponuky Samsungu?

Obnovovacia frekvencia50 Hz
PodsvietenieEdge
HDMI2
Priemerná doba odozvy18 ms
Podpora HDR10+áno
Podpora Dolby Visionnie
Uvedenie na trh2020
Farebná hĺbka8 bitov + FRC
Pokrytie spektra DCI-P379 %
Pokrytie spektra Rec.202058 %
Výška70,7 cm
Šírka123 cm
Hĺbka6 cm
Výška (vrátane podstavca)78,2 cm
Šírka (vrátane podstavca)123 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)25 cm
Váha14,2 kg
Odhadovaná spotreba za rok117 kWh
Dual tunernie
USB (počet)1
Input lag v hernom móde10 ms

Samsung TU7072 a Samsung TU7172

Možno si hovoríte, prečo sú v nadpise označené dva televízory pre jednu recenziu. Ide totiž o ten istý model, ide čisto o inú farbu. Úprimne neviem čo Samsung k tomuto kroku viedlo, možno len chcel, aby 4K LCD rad nevyzerala tak „chudobná“. Každopádne všetky informácie spomínané nižšie platia pre oba modely. Pri výbere jedného z nich tak bude hrať úlohu preferencie na farby, prípadne výhodnosť konkrétnej ponuky.

Porovnanie parametrov jednotlivých veľkostí

Rodina modelov Samsung TU7172 obsahuje 6 modelov s rôznou veľkosťou uhlopriečky. Nižšie nájdete porovnanie ich rozmerov, hmotnosti a spotreby.

Samsung UE43TU7172Samsung UE49TU7172Samsung UE55TU7172Samsung UE65TU7172Samsung UE70TU7172Samsung UE75TU7172
Uhlopriečka43 palcov = 109 cm49 palcov = 124,5 cm55 palcov = 139,7 cm65 palcov = 165,1 cm70 palcov = 177,8 cm75 palcov = 190,5 cm
Výška (cm)62,771,978,390,696,2104,7
Výška bez podstavca (cm)55,864,470,78387,495,8
Šírka (cm)96,3111,6123144,8157,1167,2
Hĺbka (cm)19,2252528,234,134,1
Hĺbka bez podstavce (cm)666666
Hmotnosť (kg)8,311,614,220,924,730,8
Príkon (W)125140145195230250
Energetická triedaAAA+A+A+A+

Jednoduchý a nenápadný dizajn tak nejako k lacnému televízoru patrí. Dve nôžky zaisťujúce stabilitu sú umiestnené skoro u krajov obrazovky. Stačí ich jednoducho „nacvaknúť, žiadna zložitá montáž nie je treba. S ohľadom na cenu je všetko plastové, vrátane stojanu. Stabilný je, napriek tomu keď s tv skúsite trochu zatriasť, tak sa kýve. Je príjemné, že veľmi tenké rámčeky (1 cm) sú úplne bežné aj u takto lacných prístrojov.

Pre základný cable management sú tu dve menšie klipsne. Nie je to veľa, ale ono ani možnosti pripojenia nie sú tak bohaté ako u vyšších modelov. Potešujúce je, že všetky konektory ústia do strany a sú preto ľahko dostupné. Dva HDMI konektory, pochopiteľne vo verzii 2.0. Druhý z nich podporuje novo eARC – dokáže poslať do zosilňovača pokročilé zvukové formáty. USB port tu nájdeme len jeden (verzia 2.0). Našťastie je podporované aj Wi-Fi a Bluetooth. Rovnako je možné zdieľať obsah obrazovky vášho Android alebo Apple zariadení priamo na televízore.

4K VA panel prináša detailný obraz plný detailov. Teda ak je obraz statický. Pri pohybe je tu obmedzenie v podobe 50 Hz panelu, ktorý vedie k istej strate detailov. Ako je u VA panelov zvykom prinášajú znamenitý kontrast (5 000: 1) a dobrú hĺbku obrazu. Avšak len ak sedíte priamo pred obrazovkou. Pozorovacie uhly totiž nie sú nijako skvelé a už okolo 25 stupňov dochádza k vyblednutiu farieb a strate jasu. Ako obvykle je dobrou voľbou pre pomerne presné zobrazenie farieb zvoliť režim kino „Cinema“. Hoci bez nutnosti ďalšieho nastavovania tak precízne ako napríklad u Sony, stále ponúkne verný obraz. Za zmienku určite stojí aj vynikajúcu jednotnosť obrazovky. Rohy nie sú tmavšie ani svetlejší než jej zvyšok (ako tomu niekedy býva).

Prístroj podporuje HDR formáty: HDR10, HDR10 + a HLG. Ako je u Samsungu zvykom, tak najrozšírenejšie Dolby Vision podporovaný nie je. V tomto konkrétnom prípade to však nie je žiadna škoda, pretože obrazovka rovnako nemá schopnosti na to HDR zobraziť. Pokrytie farebného spektra totiž nie je nijako zázračné. U DCI-P3 je to 79% a u Rec.2020 potom 58%. Spoločne s maximálnou jasom okolo 300 nitov a absenciou local dimmingu je jasné, že HDR symboly na krabici sú skôr marketingovým lákadlom než čímkoľvek iným. HDR proste vyzerá skoro úplne identicky ako SDR. Takže nech už ho zapnete alebo nie, obraz zostáva rovnaký.

VA panely najlepšie využijú svoje výhody pri sledovaní večer, alebo aspoň v temnejšej miestnosti. Zvládanie odleskov je priemerné a v kombinácii s nízkym jasom tv naozaj nie je moc vhodná pre sledovanie v slnečnej miestnosti. V takom prípade bude lepšou voľbou niečo z 4K LCD ponuky LG, kde sú prístroje vybavené IPS panelom. Farebná hĺbka je 8 bitov + FRC, preto nie sú farebné prechody tak plynulé ako u plne 10 bitového panelu. Typicky je to poznať u zábere oblohy, kde si u prechodov medzi jednotlivými odtieňmi modrej ľahko všimnete nedostatkov.

Čo sa týka pohybových scén, tak vie BFI (Black Frame Insertion), ale bohužiaľ nefunguje v tomto konkrétnom prípade príliš dobre. Vedie skôr skôr k duplicite objektov na obrazce, nehovoriac o vysokom stmavenie. Rozhodne odporúčam túto funkciu (LED Clear Motion) vypnúť. Doba odozvy je 18 ms. Špičkové LCD majú hodnoty skoro polovičné, ale na druhú stranu väčšina používateľov si rozdielu nevšimne. Input lag je na úrovni 10 ms, to je pre hranie úplne dostačujúce. U takto lacného prístroja môžeme zabudnúť na pokročilejšie herné funkcie, ktoré sú k videniu u vyšších radov. Takže žiadne Varible Refresh Rate (VRR), FreeSync, G-Sync v ponuke nenájdeme. Iba obligátne ALLM (Auto Low Latency Mode), ktoré prepne tv do herného módu ak zapnete hru na pripojenej hernej konzoli, alebo na PC.

Keby som to mal zhrnúť, tak za pomerne malé peniaze dostanete vydarenú televíziu pre sledovanie klasického tv vysielania, hranie hier a púšťanie filmov z USB disku / streamovacích služieb. Pri priamom porovnaní s drahšími radmi (zvlášť u obsahu vo vysokej kvalite) by jej nedostatky vyplávali jasne na povrch, ale pre svoje využitie poslúži dobre. Naviac má už teraz pomerne nízku cenu a verím, že v priebehu roka spadne aj na hranicu 400 euro. Odporúčam počkať na akcie pred Vianocami, či januárovej výpredaje.

Rovnako ako u ostatných tohtoročných modelov Samsungu je tu k dispozícii operačný systém Tizen vo verzii 5.5. Za päť rokov svojej existencie prešiel evolúciou, ktorá je v posledných rokoch skôr pozvoľná. Tým ho nechcem kritizovať, skôr sa jedná o zvoľna vybrusovanie k dokonalosti. V spodnej časti obrazovky nájdete ikony pre jednotlivé aplikácie či nastavenie, ktoré môžeme upravovať a pridávať podľa ľubovôle. Celkovo je systém tento rok ľahko temnejší, čo ho robí príjemnejšie pre oči pri večernom sledovaní. Čo je na Tizenu úplne skvelé, je jeho stabilita a rýchlosť. Rýchlosť nie je tak bezchybná ako u QLED radov, občas si možno všimnúť drobného zaseknutiu v menu. Ale našťastie to nie je príliš časté. Tv sa po zapnutí spustí a je plne ovládateľná do dvoch sekúnd. Ani prípadný reštart netrvá skoro minútu ako u Android TV. Vďaka rozšírenosti Samsung televízorov (poťažmo Tizen) je pomerne veľká aj ponuka aplikácií pre nich. Obrovskému eko systému Androidu sa rovnať nemôže, ale absolútnu väčšinu bežných služieb dostanete.

Diaľkové ovládanie je klasického typu, s väčším množstvom tlačidiel (celkom ich je 44) – vrátane samostatných tlačidiel pre Netflix alebo zobrazenie televízneho programu. Narozdiel od drahších radov nemá zabudovaný mikrofón. Tlačidlá sú celkom malá a spočiatku chce chvíľu cviku si na ne zvyknúť a po pamäti je natlačiť v tme. Alternatívou je využiť mobilnú aplikáciu – či už oficiálne od Samsungu, tak niektorú z mnohých neoficiálnych, ktoré sú však väčšinou obsahujú dosť reklamy. A pre prípady úplné núdze tu máme jedno tlačidlo pod logom Samsungu v spodnej časti obrazovky, ktorým môžete (za pomoci krátkeho alebo dlhého stisku) tv zapnú, zmeniť zdroj signálu či televízny kanál alebo hlasitosť.

Dva klasické integrované reproduktory dávajú tušiť, že sa žiadne audio orgie diať nebudú. Pre nenáročné divákov, stačiť budú. Hovorené slovo je rozlíšiť, aj keď už od mierne vyššej hlasitosti zaznamenáte znateľné skreslenie. Externé audio či soundbar urobí oveľa lepšie parádu, ale s ohľadom na cenovku televízore neočakávam že by si k nej mnoho ľudí ešte dokupovali audio.

Samsung tv a slúchadlá

Poslednou dobou sa ku mne dostalo niekoľko otázok na to, či je možné k nových TV od Samsungu nejako pripojiť klasické slúchadlá (prípadne iné analógové audio zariadenie). Samsungy totiž už pár rokov nemajú klasický slúchadlový 3,5 mm jack. Prvou možnosťou je samozrejme využiť Bluetooth slúchadlá. Niekto však môže mať kvalitné a drahá klasická káblové slúchadlá a nová sa mu nechcú kupovať.

Tu môže pomôcť vecička, ktorá sa volá digitálne analógový prevodník (skratka DAC). Tú prepojíte cez digitálny optický audio výstup so svojou televíziou a z „druhej strany“ DAC zapojíte slúchadlá. DAC potrebuje napájanie, takže do nej ide ešte napájací kábel. Rozmery DAC sú v pár centimetroch, nemusíte sa báť, že by zaberal veľa miesta. A cena? Začína na 10 – 20 €, s tým že sú k dispozícii aj prevodníky za niekoľko stoviek. Tie sú pre skutočne náročných poslucháčov. Pre väčšinu divákov by mal stačiť prístroj okolo päťstovky. Nájsť ich môžete napríklad tu.

Je potrebné v televízore niečo upraviť v nastavení? Áno, ale nejedná sa o žiadnu zložitú operáciu. U Samsungu idete do nastavenia, vyberiete zvuk, ďalej expertné nastavenie a potom niečo ako „formát výstupu digitálneho audia“, mal by to byť hneď prvý riadok a v ňom vyberiete hodnotu „PCM“. Drobnou nevýhodou je, že vám pomocou diaľkového ovládača v takom prípade nepôjde upravovať hlasitosť, ale to by u slúchadiel nemalo moc vadiť. Väčšinou majú regulátor hlasitosti priamo na sebe.

Alternatívy

Samsung TU8072

Model, ktorý stojí v ponuke Samsungu len o stupienok vyššie. Dáva zmysel si za neho priplácať? Poďme sa na to pozrieť. Rovnaká obnovovacia frekvencia, obrazový procesor a podpora HDR formátov. Pokiaľ ide o kvalitu obrazu, tak má TU8000 má ľahko vyšší kontrastný pomer a pokročilé možnosti nastavenia u herného režimu.

Keď opomenieme dizajnové veci, ako farba prístroje, sú rozdiely vo funkčnosti nasledujúce. TU8000 má dva USB porty, zatiaľ čo TU7000 (7100) má len jeden. Podobne je tomu s HDMI porty. TU8000 má 3, zatiaľ čo nižšie rad len 2. TU8000 má navyše aj starý kompozitný vstup pre pripojenie retro herného zariadenia alebo videopřehráče. Ďalšie rozdiel sú diaľkové ovládače. Od radu TU8000 vyššie máme k dispozícii minimalistický smart ovládač, nižšej verzie majú klasický ovládač s veľkým množstvom tlačidiel. Podobný nájdeme napríklad pri všetkých modeloch od Sony. TU8000 má aj Ambient mód, ktorý bol ešte vlani doménou len QLED a umožní vám z tv urobiť „veľký fotorámik“.

Čo z toho vyplýva? Ak budete chcieť mať televízor pre sledovanie klasického televízneho vysielania, tak TU8000 neprináša oproti TU7000 (TU7100) žiadne dramatické zlepšenie (ak vám stačí počet USB a HDMI portov) as kľudným srdcom môžete zakúpiť nižšiu radu a pri nákupe podľa aktuálnych cien cca 100 euro ušetriť .

Samsung RU7172

Ako obvykle je veľkou konkurenciou pri výbere (kým sa predáva) aj minuloročný model. Z pohľadu obrazu sú de facto identické, tam k žiadnym veľkým zmenám nedošlo. Pre tohtoročný model môže hrať fakt, že má novo podporu eARC – dokáže poslať bezstratovo audio vo vysokej kvalite do audio zariadenia (otázka kto ju u takto lacného televízora využije) a o niečo rýchlejší čas odozvy (nejedná sa o významný rozdiel). Ak pre vás ani jedna z týchto vlastností nie je zásadná, volil by som podľa ceny. Tá už je v tejto chvíli skoro identická, takže nákupu tohtoročné rady nič nebráni. Je to jeden z mála prípadov, keď odporúčam kúpiť novšie rad miesto jej predchodcu. A to relatívne skoro po uvedení na trh. Mám radosť, že Samsung nastavil cenu nového modelu takto rozumne.

LG 55UN7300

LG a Samsung. Na poli LCD dva odlišné prístupy, ktoré majú svoje špecifické klady a zápory. Obe spája (síce odlišný) ale výborne spracovaný operačný systém, ktorý je užívateľsky prívetivý a pritom dostatočne rýchly. Hlavný rozdiel je tak v type použitého panela. Samsung verí VA, LG IPS. Ich výhody som už rozoberal snáď stokrát, tak len veľmi stručne. VA má lepšie podanie čiernej a kontrastu, exceluje pri sledovaní v temnejším prostredí a priamo pred obrazovkou. IPS má lepšie pozorovacie uhly a vyšší maximálny jas. Najlepšie vynikne v jasnejšom prostredí (sledovanie vo dne) a nevadí, keď ju sledujete pod uhlom (typicky veľké obývacie izby). Už na základe týchto rozdielov je jasné, že užívateľovi buď sadne jedno alebo druhé. Keď sa pustím do rozdielov LG má priame podsvietenie, ďalej 3x HDMI a 2x USB. Samsung má podporu eARC a ľahko nižšiu cenu. Ani jeden argument jasne neprebije tie ostatné a je to naozaj o tom, ako budete televízor využívať.

Sony Bravia KD-55X7055

Najlacnejšie tohtoročné 4K LCD od Sony má z ma neznámeho dôvodu v názve vynechané písmeno „H“, ktoré určuje rok modelu. Všetky ostatné LCD ho tam majú. To je možno dôvod, prečo sa môže ľuďom ťažko hľadať. Napriek tomu sa pre porovnaní s najlacnejším tohtoročným Samsungom automaticky ponúka. Ale poďme sa na ne pozrieť. Sony má bohatšiu konektorovú výbavu – 3 HDMI porty a 2 USB. Na druhú stranu nemá v tejto rade Android TV, ale zjednodušenú verziu operačného systému založenú na Linuxe. Bohužiaľ nemá ani podporu pre Apple AirPlay. Pokiaľ ide o obraz, tak obe majú 50 Hz panel (aj v prípade Sony by sa malo jednať o VA). Zatiaľ čo Samsung má u všetkých veľkostí bočné podsvietenie, Sony má od veľkosti 55 palcov priame. Ani jedna nepodporuje Dolby Vision, ale ani jedna tiež nie je schopná využiť HDR v praxi – pokrytie farebného spektra je príliš nízke. Značný rozdiel je aj v cene, kedy Samsung možno mať ľahko nad 400 €, zatiaľ čo Sony až za 550 €. Z toho vyplýva, že Sony vyloženého súpera pre takto lacný Samsung nemá a X7055 stojí skôr proti Samsung UE55TU8502. Dlhodobo platí, že Sony sa do súboja o priazeň zákazníkov medzi najlacnejšími modelmi moc nehrnie a skôr sa sústreďuje na drahšie segment.

Každá televízia (aj rovnaký model od zhodného výrobcu) je trochu iná, rovnako ako miestnosť, v ktorej budete tv sledovať. Preto berte toto nastavenie ako inšpiráciu, od ktorej sa môžete odpichnúť, nie ako pevné dogmu.

Ak vám nezáleží na spotrebe a preferujete najvyššiu kvalitu obrazu za všetkých okolností tak skúste:

• Nastavenia> Všeobecné> Eko riešenia> … Všetok povypínať.
  • Nastavenia> Všeobecné> Nastavenie Inteligentného režimu> Adaptívny jas> vypnúť
  • Nastavenie> Obraz> Režim obrazu> Film
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Kontrast> 45
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Jas> 15
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Ostrosť> 0

Už od roku 2018 Samsung nepodporuje kodeky Xvid (video) a DTS (audio). Tento stav ďalej trvá. Xvid býva typicky použitý pre staršie filmy, ktoré sú uložené v avi súboru. Neznamená to, ale že tv neprehrá všetky avi súbory, len tie pre ktoré bol použitý uvedený kodek. Tieto filmy možno stále prehrať, ak ich budete púšťať napríklad z notebooku.

VideoAudioObrázkyTitulky
3GPAACBMPASS
ASFAIFJPEGSMI
AVI (ne Xvid)AIFFJPGSRT
FLVAPEMPOSSA
M2TSFLACPNGSUB
MKVM4ATTXT
MOVMP3TXT
MP4MPAPSB
MPEGOGG
MPGWAV
MTSWMA
SVI
TP
TRP
VOB
VRO
WEBM
WMV

Porovnanie parametrov Samsung LCD (LED) 2021

TU85TU80TU71TU70
Dostupné veľkosti43, 49, 55, 6543, 49, 55, 65, 75, 8243, 49, 55, 65, 7543, 49, 55, 65, 75
Rozlíšenie4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)
Farebná hĺbka8 bitov + FRC8 bitov + FRC8 bitov + FRC8 bitov + FRC
Typ paneluVAVAVAVA
Typ podsvieteniaDual LED Edge LEDEdge LEDEdge LEDEdge LED
Local DimmingNieNieNieNie
Obnovovacia frekvencia50 Hz50 Hz50 Hz50 Hz
Ultraširoký pozorovací uholNieNieNieNie
Dual LEDÁnoNieNieNie
HDR (High-Dynamic Range)ÁnoÁnoÁnoÁno
Obrazový procesorCrystal Processor 4KCrystal Processor 4KCrystal Processor 4KCrystal Processor 4K
Zvukový výkon20W20W20W20W
SubwooferNieNieNieNie
Konfigurácia reproduktorov2.02.02.02.0
Object Tracking SoundNieNieNieNie
Q-SymphonyNieNieNieNie
Active Voice AmplifierÁnoÁnoÁnoÁno
Operačný systémTizen 5.5Tizen 5.5Tizen 5.5Tizen 5.5
Wi-FiÁnoÁnoÁnoÁno
BluetoothAno (ver. 4.2)Ano (ver. 4.2)Ano (ver. 4.2)Ano (ver. 4.2)
BixbyÁnoÁnoÁnoNie
Herný režimÁnoÁnoÁnoÁno
Ambient módÁnoÁnoNieNie
AI UpscalingNieNieNieNie
HDMI3333
USB2222
ARCÁnoÁnoÁnoÁno
eARCÁnoÁnoÁnoÁno
One ConnectNieNieNieNie
TunerDVB-T2CS2DVB-T2CS2DVB-T2CS2DVB-T2CS2

Skúste sa pozrieť ako dopadli ďalšie lacné televízory.

6.3 Total Score
Hodnotenie Samsung UE55TU7072

Má ďaleko k najlepším televíziám na trhu, rovnako ako k najlepším televíziám od Samsungu. Na druhú stranu vo svojej cenovej hladine ponúka oveľa viac než konkurencia. V podstate ponúka to isté čo minulé roky, pridáva pár drobností navyše (eARC) a zostáva plus mínus na rovnakej cene. A to je vlastne veľmi dobrá správa. Nepochybujem o tom, že v rámci predajnosti bude na popredných miestach. Samozrejme náročnejšie diváci sa budú obzerať v inej cenovej kategórii.

6
5
7