Recenzia Sony Bravia KD-55XG8505

Tretí najvyšší model z LCD radu u Sony pre rok 2019. Tak to je XG8505. Nedávno sme tu mali článok o vrcholné LCD rade XG9505, ktorá potvrdila svoje kvality, hoci má v úvode pomerne vysoko nastavenú cenu. V našej republike ale rekordy v predajnosti lámať nebude, práve kvôli cene. To XG8505 štartuje na prijateľnejšie úrovni a postupne ďalej klesá. To jej dáva teoretické šance na väčší komerčný úspech. Uvidíme, či to potvrdia aj pri preskúmaní ich vlastností. Zároveň sa pozrieme aj na rad Sony Bravia XG8305, ktorá sa od XG8505 líši len minimálne.

PodsvietenieEdge
Priemerná doba odozvy13 ms
Typ paneluIPS
Farebná hĺbka8bit + FRC
Pokrytie spektra DCI-P389 %
Pokrytie spektra Rec.202068 %
Výška71,3 cm
Šírka123,1 cm
Hĺbka5,2 cm
Výška (vrátane podstavca)77,6 cm
Šírka (vrátane podstavca)123,1 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)31,6 cm
Váha19,7 kg
Odhadovaná spotreba za rok154 kWh
Input lag v hernom móde14 ms
späť hore ↑

Design

Taká klasika zodpovedajúca úrovni televízora. Pomerne tenký rámik okolo displeja, ktorý má cca 1,3 cm. V najširšom bode má displej len 5,2 cm. To je hodnota, ktorá nie je príliš ďaleko od hodnôt, akých dosahujú OLED. Skúsenejší čitatelia už možno tuší čo to bude znamenať. Áno, je tu bočné podsvietenie. To nie je tak náročné na miesto (a teda hrúbku displeja) ako u priameho podsvietenie.

Podstavec je vo forme dvoch nožičiek televízora, ktoré sú umiestnené pri krajov obrazovky. Hĺbka prístroja vrátane stojanu je necelých 32 cm. Ten dáva dostatočnú stabilitu a nezaberá veľa miesta. Hlavne u väčších uhlopriečok medzi nohy podstavca bez obáv umiestnite soundbar, hernú konzolu či iné zariadenie podobného typu. V zadnej časti nôh podstavca je dostatok miesta pre vedenie kabeláže. Takéto štyri káble bez obáv zmestia do každej z nich. Teda teoreticky u jednej z nich je totiž zdierka pre napájanie. Na druhej strane je potom úplná väčšina bežné konektivity. Takže väčšina kabeláže bude vedená cez túto stranu.

Čo sa týka portov, tak sú blízko pri strane a ľahko prístupné aj pokiaľ zvolíte montáž na stenu. S výstupom „do zadu“ je 1x HDMI, digitálny optický výstup a audio vstup. Zvyšok je s výstupom „do boku“. Okrem iného 3x HDMI, 2x USB, sieťový vstup, vstupu pre slúchadlá atd … Samozrejmosťou je dvojitý tuner pre príjem pozemného, ​​káblového aj satelitného vysielania. Wi-Fi je podporovaná v režime 2,4 i 5 Ghz a takisto aj Bluetooth.

späť hore ↑

Táto televízia je dostupná vo veľkostiach 55,65,75 a 85 palcov. Prvé tri majú IPS panel a najväčšia veľkosť sa zdá byť dostupná s VA aj IPS panelom. Čo znamená, že výsledný obraz môže byť u 85 palcové varianty odlišný. Stretneme sa s lepšou čiernou, vyšším kontrastným pomerom a horšími pozorovacími uhlami a nižším maximálnym jasom. Táto recenzia je však venovaná 55 palcov veľkej variante (u 65 a 75 bude kvalita obrazu veľmi podobná). Rozlíšenie je 4K (3 840 x 2 160) a podsvietenie je typu Edge LED.

Ak by niekoho limitovala veľkosť displeja a túžil po tomto televízoru, tak je možnosť vybrať z radu XG8305. Tá ponúka veľkosti 43 a 49 palcov. Konkrétne sa jedná o modely Sony Bravia KD-43XG8305 a Sony Bravia KD-49XG8305. Tie sa líšia len nepatrne. Opäť sa jedná o IPS 100 Hz panel, ale má slabšie audio systém. Zatiaľ čo u väčších modelov je celkový audio výkon 20W, u menších len 10 W. Za mňa je skvelé, že ich má Sony v ponuke. V otázkach sa často stretávam s prípadmi, že sa čitatelia chystajú vymeniť svoju starú menšie 100 Hz televíziu. Ale sú limitovaní rozmery v obývacej stene a preto ním nie je možné zvoliť väčšiu veľkosť. A u naprostej väčšiny výrobcov teraz 100 Hz panely prichádzajú až od uhlopriečky 55 palcov. Takže šikovný krok od Sony, ktoré si tak posilňuje pozíciu na tomto špecifickom kúsočku trhu. Takže sa vo svojej podstate jedná aj o recenziu radu Sony XG8305.

Vo všetkých prípadoch sa jedná o 100 Hz panel. To už je samo o sebe predpokladom pre plynulý obraz. Sony je navyše známe pre svoj softvérový systém pre úpravy plynulosti obrazu – Motionflow. Žiadne prekvapenie v negatívnom slova zmysle sa nekoná a aj toto Sony zvláda pohybové scény na výbornú. Milovníci športových prenosov alebo akčných filmov rozhodne nebudú sklamaní. Input lag 14 ms (samozrejme v hernom móde), v niektorom z bežných módov (napríklad „Film“) je input lag na úrovni 80 ms. Ale to je bežné u všetkých značiek. Pre rýchlu odozvu a kvalitné hranie je potrebné prepnúť do herného módu. Príjemné je, že po prepnutí do herného módu nedôjde k posunutiu zobrazovaných farieb. Doba odozvy je potom 13 ms, na LCD veľmi slušné hodnoty.

Podanie čiernej nie je z princípu použitého IPS panelu na špičkovej úrovni. Pre niektorých divákov a potenciálnych kupcov je už len tento fakt dôvodom prečo sa poobzerať inde. Pre iných zasa toľko dôležité nie je. Veľa to záleží na tom, čo a kedy sledujete. Za dňa a pri filme či seriálu, ktorý sa odohráva najmä za denného svetla, si väčšina divákov zrejme ničoho nevšimne. To isté platí napríklad pre hokejový alebo futbalový prenos. Na druhú stranu ak ste milovníkmi temných filmov, hororov a podobných druhov video obsahu, tak môžete byť sklamaní z toho, že čierna má ľahko sivý nádych (kontrastný pomer cca 1 400: 1). Rovnomernosť čiernej je na IPS panel s edge LED podsvietením dobrá. Klasicky v rohoch (hlavne spodných) je vidieť svetlejší nádych.

IPS technológie však prináša aj svoje pozitíva, ku ktorým sa dostaneme ďalej v článku. Ako obrazový procesor je použitý X1. Nejedná sa o jeho extreme edícii ako u vyššej rady, ale aj tak dokáže pri upscallingu (prevode z nižšieho rozlíšenia do vyššieho) dokáže dobré výsledky. Zjemnenie obrazu bez pridania zbytočných umelých detailov. Pokrytie farebného spektra sa pohybuje u 89% u DCI-P3 a 68% u Rec 2020 spektra. Priemernej hodnoty. Žiadna sláva, ale ani nič zlé.

Veľmi slušné sú pozorovacie uhly, ktoré sa výraznejšie deformujú až okolo 45 °. To je výrazne lepšia ako u VA panelov a ak sa vo vašej domácnosti v niektorých situáciách sleduje tv pod väčším uhlom, môže sa vám táto vlastnosť IPS panelu hodiť. Len tak pre zaujímavosť, aj u VA panelov sa v tomto smere udial pokrok. Konkrétne u vyšších QLED modelov od Samsungu pre rok 2019. Trebárs Samsung Q80R alebo Samsung Q90R. Obaja sú však svojou cenou výrazne vyššie než tento prístroj. Kvalitne vyriešené sú aj odrazy slnečného svetla. Využitie v slnečných miestnostiach sa netreba báť.

Z pohľadu HDR sa jedná o pomerne schopný displej. Vďaka prirodzene vysokému jasu displeja (ľahko cez 500 nitov) dokáže obrazovka pri HDR scénach vykresliť obraz, ktorý je rozpoznateľný farebne bohatší. Samozrejme sa nemôže merať napríklad s viac než dvakrát tak drahším Samsungom Q90R, ale na svoju cenu dokáže prekvapiť. Podporuje štandardy HDR10, HLG a Dolby Vision. Najväčší limitácie HDR možnosťou je nedostatok kontrastu pre vykreslenie hlboko čiernej farby.

späť hore ↑

Novo sa stretáváme s novou verziou Android TV vo verzii 8.0. Na prvý pohľad mi usporiadanie prišlo viac zmätočné než u predchádzajúcej generácie, ale ľahko sa na neho zvykne. Čo však zostáva, je pomalý štart pri prvom spustení televízora alebo po resete. Ten je stále výrazne dlhšia ako u ostatných značiek (možno komplexnosť systému?) A trvá zhruba 40 sekúnd. Klasické bežné spustenie už je výrazne rýchlejší a behom pár sekúnd môžete s tv pracovať.

Domáca obrazovka pozostáva z niekoľkých riadkov kariet, skrze ktoré sa môžete ľahko prepnúť na posledne používané aplikácie. Či už sa jedná o Youtube, Twitch alebo sledovaný televízny program. Platforma AndroidTV ktorú Sony využíva má asi najširšiu ponuku aplikácií. Hoci nie všetky sú optimalizované pre použitie v televízore. V Google Play Store nájdete pravdepodobne každú aplikáciu, na ktorú si spomeniete. Za zmienku stojí aj plná podpora aplikácia Kodi, s ktorou prehráte snáď každý video súbor vrátane Blu-rayů. Variabilita a otvorenosť je jednou z najväčších výhod Android TV.

Tento systém urobil za každý z posledných pár rokov celkom veľký skok dopredu. Jedná sa hlavne o stabilitu a rýchlosť, ktoré v minulosti neboli silnou jeho silnou zbraňou. Za ma čo sa týka rýchlosti, tak Tizen alebo WebOS sú stále o kúsok ďalej. Ale keď vezmem do úvahy, aký pokrok Android TV každý rok robí, tak si myslím že za dva až tri roky, už o „pomalosti“ Android TV nebudem môcť písať, pretože to nebude pravda.

Diaľkový ovládač je stále „klasického“ typu. To znamená veľké množstvo tlačidiel. Oproti vlaňajšku sú jeho hrany viac zaoblené, ale inak vyzerá v zásade rovnako. Bežný čierny televízny ovládač, ako ho poznáme už dlho dobu. Najväčší tlačidlo je venované spustenie Netflix a druhé je pre spustenie Google Play Store. Pogumované klávesy sú príjemné na stlačenie a nevydávajú žiadny hluk. Čo je veľkou výhodou Android TV je hlasové ovládanie. Funguje skvele aj v slovenčine, len to chvíľu trvá. Väčšinu operácií urobíte za rovnakú dobu aj pomocou tlačidiel, ale napríklad pri hľadaní videí na Youtube či filmov v niektorej z filmotéky je to veľké uľahčenie.

Neviem, aký vplyv na zrýchlenie systému majú softvérové ​​úpravy, ale svoj diel na ňom bude aj výkonnejší hardvér. Po pár rokoch totiž došlo k výmene procesora, ktorý je tento rok výkonnejší a má označenia MT5893. A jeho pozitívny vplyv je rozhodne spoznať.

späť hore ↑

Celkom príjemné zvukové podanie, zreteľné dialógy a v nižších hlasitostiach aj náznak basov. Pri vyššej hlasitosti dochádza k zreteľnému skreslenia. Vďaka umiestneniu reproduktorov máte ilúziu, že zvuk vychádza akoby zo stredu televízora a nie z jeho spodnej časti. Ale ako vždy, odporúčam kúpu aj lacných externých reproduktorov alebo soundbara. Audio prejav prístroje posunú o kus ďalej.

späť hore ↑

Nejedná sa o dogmu (pretože každý vyrobený kus môže byť trochu iný), ale odporúčania, ktoré môžete skúsiť. Toto bolo pre svetlejšie miestnosť.

• Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Jas> 15
  • Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Kontrast> 30
  • Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Jas> Úroveň čierne> 35
  • Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Pokročilé zvýraznenie kontrastu> vypnuté
  • Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Farebná sýtosť> Farebná sýtosť> 55
  • Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Farebná sýtosť> Živé farby> vypnuté
späť hore ↑

• MPEG1
  • MPEG1/MPEG2PS
  • MPEG2/MPEG2TS(HDV,AVCHD)
  • MPEG2,AVC/MP4(XAVC S)
  • AVC,MPEG4,HEVC/AVI
  • Xvid,MotionJpeg/ASF(WMV)
  • VC1/MOV
  • AVC,MPEG4,MotionJpegMKV
  • Xvid,AVC,MPEG4,VP8.HEVC/WEBM
  • VP8/3GPP
  • MPEG4,AVC/MP3/ASF(WMA)/WAV/MP4AAC/FLAC/JPEG
  • WEBM
  • VP9/AC4/ogg/AAC/ARW
späť hore ↑

Porovnanie so Sony KD-55XF8505

Čisto z pohľadu kvality obrazu je na tom tohtoročný model veľmi podobne ako minuloročný predchodca. Rozdiely sú ľahko vo vzhľade, ľahko inom tvare ovládače a najmä na softvérové úrovni v prostredí Android TV. Užívateľské úpravy v systéme sú ľahšie a prehľadnejšie (napríklad nastavovanie kvality obrazu, ide označovať pri úpravách viacerých kanálov súčasne atď ..). A hlavne je systém zase o niečo rýchlejší a stabilnejší. Nasleduje klasická otázka a na ňu klasická odpoveď. Medzi oboma generáciami je pomerne malý rozdiel, ale cenový je v tejto chvíli vysoký. Staršie môžete kúpiť okolo 800 € a nový sa pohybuje okolo 1 400 €. Starší model sa však za chvíľu dopredať a cena nového pôjde dole. Keď bude okolo 900 – 950 €, tak mi to príde ako férová cena čo stojí za zváženie.

Zaujímajú vás aj ďalšie televízory od Sony?

7.1 Hodnotenie
Hodnotenie Sony Bravia KD-55XG8505

Televízia, ktorá je vhodná pre sledovanie klasického tv vysielania, hry alebo športové prenosy a to najmä vo dne. Pre milovníkov filmov a sledovanie obrazovky v noci je naopak vhodnosť výrazne menší, kvôli horšiemu podanie čiernej farby a nižšiemu kontrastu. Ako obvykle v súčasnosti nemôžem nákup tohto televízora odporučiť. Veď ešte za nižšiu cenu zaobstaráte treba výbornú Sony Bravia KD-55XF9005, ktoré je pred svojou stájňovú kolegyňou o niekoľko dĺžok dopredu. Férová cena s ohľadom na možnosti prístroja je za mňa niekde okolo 950 € a nižšie. Verím, že najneskôr na jeseň sa na ňu dostane. V prípade, že je pre vás vďaka vašim sledovacím zvykom zaujímavá, venujte pozornosť jej predchodkyni Sony Bravia KD-55XF8505, ktorá sa ešte stále dopredáva za skoro polovičnú cenu a je len nepatrne horšia.

4
7
8