Recenzia Sony Bravia KD-55XG9505

Ak ste častejšími návštevníkov našich stránok, tak možno viete, že predchodca tohto modelu Sony XF9005, bola v strednej cenovej kategórii veľmi vydarená televízie. Máme pred sebou teda otázku, či sa tohtoročnému modelu povedie nadviazať na predchádzajúce úspechy.

Priemerná doba odozvy15 ms
Local dimmingáno
Pokrytie spektra DCI-P394 %
Pokrytie spektra Rec.202070 %
Výška70,9 cm
Hĺbka6,9 cm
Výška (vrátane podstavca)77,6 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)27,4 cm
Váha19,1 kg
Odhadovaná spotreba za rok201 kWh
späť na začiatok ↑

V akých veľkostiach je k dostaniu?

Keďže sa jedná o pomerne vysoko postavený model, tak začína s najmenšou uhlopriečkou 55 palcov. Tá pokračuje až do 85 „. Môžeme sa teda stretnúť s variantmi:

• KD-55XG9505
  • KD-65XG9505
  • KD-75XG9505
  • KD-85XG9505

Dve najväčšie veľkosti by mali mať navyše technológiu ‚X-Wide Angle‘, ktorá poskytuje lepšie pozorovacie uhly (pravdepodobne za cenu mierneho zníženia kontrastného pomeru (zhoršenie podanie čiernej)). Vyššia uhlopriečky som nemal možnosť vidieť, ale principiálne by sa od hodnotené 55ky príliš líšiť nemali.

späť na začiatok ↑

XG9505 predstavuje vrchol ponuky Sony medzi LCD 4K televízory. Do minulého roka, jej bol rad Z, konkrétne model ZF9. Jeho tohtoročný nástupca má už 8K rozlíšenie a bude k dostaniu v gigantických uhlopriečkach 85 a 98 palcov. Už z týchto dvoch parametrov je jasné, že sa jedná o exkluzívny tovar pre úzku skupinu ľudí. Cena zatiaľ nie je oznámená, ale bude viac ako desať tisíc euro. XG9505 je teda tým najlepším čo môže vo 4K od Sony dostať, potom už nastupujú drahšie OLED. Tí, ktorí produkciu SONY sledujú pozornejšie, môžu byť trochu zmätení z čísel produktových línií. V roku 2017 sme mali rad 9000 (XE9005) a 9300 (XE9305). V roku 2018 ju zredukoval len na rad 9000 (XF9005), ktorá bola kvalitou obrazu i funkciami niekde medzi předešlýma dvoma. V roku 2019 tu máme zase dva rady, tentoraz 9000 (XG9005) a 9500 (XG9505). Aj keď sa to na prvý pohľad z ich označenie nemusí zdať, tak XF9005 je veľmi podobná XG9505. A XG9005 stojí o kúsok nižšie. Neviem, či bolo snahou Sony zmiasť používateľa úmyselne, ale povedal by som, že sa im to podarilo.

Čo sa týka vzhľadu tak na prvý pohľad veľmi pripomína svojho vlaňajšieho predchodcu. To znamená aj rovnaké rozloženie nôh stojana, ktoré sú tento rok o niečo menšie. Stále ale poskytujú stabilnú oporu pre celú obrazovku. Zo zadu sú duté, umožňujú teda vedenie kabeláže, aby nerušila. Stojan je celkom rozmerný, a ak máte televíziu umiestnenú na nábytku, ktorý nie je moc hlboký, môže byť umiestnenie SoundBar priamo pred televízorom celkom problematické. Riešením je pripevnenie obrazovky na stenu. Časť konektorov je síce prístupná z boku prístroja, ale druhá časť je v zadnej časti a pri umiestnení na stene sa k nim budete dostávať ťažko. Rámik okolo displeja je rovnako tenký ako vlani, to znamená menej ako centimeter. Pri sledovaní obsahu pôsobí nerušivým dojmom, tu nie je čo vytknúť. Telo prístroja má v najhrubšom bode cca 7 cm. Celkové spracovanie je na vysokej úrovni, nič nevŕzga, spoje lícujú a pri slušnom zaobchádzaní by som neočakával žiadne komplikácie.

späť na začiatok ↑

Stále platí, že Sony ako operačný systém využíva Android TV. Ten som vždy zľahka kritizoval (možno preto, že som tv od Sony jednu dobu mal ako svoju hlavnú televíziu doma) a napriek tomu, že za mňa ešte úplne nedosahuje kvalít operačných systémov od Samsungu alebo LG, tak urobil pokrok vpred. Celkovo mi príde rýchlejší a po chvíľke celkom prehľadný aj pre nováčikov. Čo však bohužiaľ zostalo, je občasný „lag“. Po stlačení tlačidla domov na diaľkovom ovládači, čas od času trvá, než sa menu zobrazí. Väčšinou je to skoro instantný, ale sú situácie kedy je to pocitovo viac ako päť sekúnd. Za mňa je frekvencia cca 1x za deň a podobne tomu bolo aj u minuloročného modelu. Nejde o nič zásadné, ale spomenúť sem to musel. Čo musím oceniť a čo nie je u všetkých výrobcov bežné, je podpora starších televízorov. Aj tento rok dochádza k updatu systému niekoľko rokov starých televízorov. Aktuálna verzia Android TV v tomto prístroji je 8.0 a počas tohto roka (2019) má dôjsť k updatu na verziu 9.0 (Android Pie).

Na prvý pohľad sa môže zdať, že interné menu televízora, v ktorých dochádza k nastavenie obrazovky, siete a pod. vyzerajú v trochu inom dizajne než zvyšok systému a tiež inak ako u tv od Phillips, ktoré sú tiež vybavené Android TV. Je to tým, že sa nejedná o súčasť Androidu, ale je to vrstva priamo od Sony. Ničomu to nevadí, to je len tak pre zaujímavosť. Vstavaný prehrávač multimediálnych súborov má pomerne často problémy s prehrávaním obsahu z USB disku. Odporúčam nahradiť ho za VLC, KODI prípadne váš iný obľúbený prehrávač.

V operačnom systéme nerušia žiadne reklamy, a komu by vadil personalizovaný obsah od Googlu (youtube videá, odporúčané aplikácie atď ..), tak si môže domovskej menu upraviť tak, aby v ňom takýto obsah nebol. Prítomnosť Google play store dáva v podstate nekonečné množstvo podporovaných aplikácií. Od populárnych aplikácií typu Netflix, Spotify alebo Twitch, až po tie menej známe či dokonca lokálne. Tu sa výhoda gigantu menom Google prejavila naplno.

Na prvý pohľad, je najväčšou zmenou od minulého roka je diaľkové ovládanie. Sony má klasický ovládač, na ktorom je veľké množstvo tlačidiel. Zmenilo sa rozmiestnenie tlačidiel v prostrednej časti a tiež farba na striebornú (bola čierna). Tlačidlá mi prídu o niečo menší, ale stále platí, že je ľahké je stlačiť. V reále je to teda skoro rovnaké (na počet tlačidiel) ako vlani, len v inom kabátiku. Ale aj tak je posun k lepšiemu. Sony bolo dlhodobo kritizované, ako televízia s najhorším ovládačom. Jeho povrch už nie je tak „gumový“ a tlačidlá sú príjemnejšie na dotyk. Vrchná časť je z kovu, spodná časť je z tvrdeného plastu. Nie je tak tučný, ale hmotnosť je pocitovo rovnaká. To bude vďaka použitým materiálom. Osobne mám o niečo radšej minimalistické ovládače od Samsungu alebo „kúzelná ukazovátka“ od LG, ale pravdou je, že všetkými spôsobmi ide tv ovládať pohodlne. Je to skôr otázka osobných preferencií a zvykov.

Čo má Android TV výborne zvládnuté je hlasové ovládanie / hľadania. Ľahko rozpozná aj relatívne zložité otázky typu „ohňostroj New York 2019 4K“, vďaka čomu si ušetríte veľa času písaním písmeniek na softvérovej klávesnici televízie. Zvyká sa na to neskutočne ľahko. Pomocou svojho hlasu ale dokážete oveľa viac, než len hľadať. Ide ľahko spustiť aplikácie. Povely je pritom možné zadať ako anglicky, tak i slovensky. Napríklad open Youtube alebo otvor Youtube funguje rovnako dobre. Synoným je relatívne veľa, skúšal som aj „spusti“ alebo „štart“ a fungovali krásne. Môže to znieť ako drobnosť, ale je to vážne komfortné.

Pre milovníkov mobilný telefónov, ktorí bez svojho prístroja nedajú ani ranu, je možnosť stiahnuť si mobilnú aplikáciu na ovládanie tv. Tá v rozsahu funkcií plne nenahradí diaľkový ovládač, ale základné funkcie zvláda. Reakcie sú ale pomalší ako u ovládača. Pre prípady núdze sú zo zadnej strany televízora tri fyzická tlačidlá, ktorými ide tv zapnúť, meniť kanály alebo zdroj obrazu a ovládať hlasitosť. Na záver pre zaujímavosť spomeniem hardvérové ​​parametre. O beh systému sa stará štvorjadrový procesor Cortex-A73, kde jednotlivé jadrá beží na frekvencii 1,5 Ghz, k tomu 2,5 GB RAM a grafický čip Mali-G71.

späť na začiatok ↑

55ka má VA panel a podľa dostupných informácií by to tak malo byť u ostatných veľkostí. Ak si správne pamätám, tak som u Sony nezažil, že by do jednej rady dávala panelmi rôzneho typu. Kontrastný pomer je veľmi vysoká so zapnutým lokálnym tlmením sú jeho hodnoty okolo 5 000: 1. Veľmi solídna hodnota, ktorá zaručuje komfortný divácky zážitok ako počas dňa, tak pri večernom sledovaní filmov. Funkcia lokálneho tlmenie má dostatočný počet zón, aby priniesla viditeľné zlepšenie obrazu bez prehnaného podsvietenia ako u väčšiny lacnejších modelov. Úplná špička to nie je, u rýchlo sa pohybujúcich svietiacich objektov si môžete všimnúť ľahko badateľného „halo efektu“. Bežný divák, ktorý bude zaujatý dejom, má len malú šancu niečo spoznať. A predsa len, tento prístroj svojou cenou ani určením medzi absolútnu špičku nemieri, takže to v zásade ani nie je kritika.

Podanie čiernej je vyrovnané, na pomery LCD patrí k tomu najlepšiemu. U šedej sú ľahko poznateľné tmavšie rohy, ale stále je na veľmi solídnej úrovni. Typicky pri sledovaní futbalu môže mať ihrisko v rohoch obrazovky mierne tmavší odtieň. Na pomery VA panelov ma prekvapil vysoký maximálny jas, v ktorom za ma o kus utiekol svojmu vlaňajšiemu predchodcovia. Keď k tomu pridáme výbornej zvládanie odleskov slnečných lúčov, máme tu univerzálneho vojaka, ktorý rovnako kvalitne zvládne znamenitý obraz počas jasného a preslneného dňa a tiež pri temnom večeru. Toto platí, ak sedíte priamo pred televízorom. Klasickú technologickú slabinou VA panelov sú totiž pozorovacie uhly. Tie sú naozaj priemerné, a ak plánujete sledovať tv pod uhlom okolo 30 °, tak by som sa radšej išiel pozrieť na predajňu, či je pre vás obraz ešte prijateľný. Práve okolo tejto hodnoty dochádza k rozpoznatelnému posunu farieb a každý je na neho inak citlivý.

Pokrytie farebné spektra je tiež na veľmi vysokej úrovni. Skoro dokonalé sú pohybové scény. Extra nízka doba odozvy, spolu s 100 Hz panelom a čipom X1 Ultimate, sa dohromady starajú o to, že na akčné či športové scény je radosť pozerať. Mimochodom zaujímavo znie nová funkcia tohto čipu nazvaná Super Resolution, ktorá sa nesnaží upravovať obraz v nižšom rozlíšení, ale priamo ho prevádzať do vyššieho. Nečakajte od nej zázraky, ale do budúcnosti môže ísť o zaujímavý smer vývoja. V súčasnej dobe totiž televízory nemajú taký hardvérový výkon, aby boli schopné extrémnych zlepšenie. Naviac technológia funguje u niektorých scén lepšie a u iných horšie. Pre predstavu, s čím sa môžeme v budúcnosti stretnúť, odporúčam skúsiť nasledujúci obrázok. Berte do úvahy, že to bolo počítané na stroji, ktorý mal mnohonásobne vyšší výpočtový výkon ako bežná tv a navyše pôjde zrejme o typ scény, ktorá algoritmu sedí. Preto je výsledok taký úžasný.

späť na začiatok ↑

Za mňa je to vlastne stále to isté. Moderné televízory majú tenká tela, do ktorých žiadne úžasné repro jednoducho dať nejde. Sony u tohto modelu skúsilo pridať ďalšie dva zvukové kanály, ktoré idú zo zadnej stany prístroja. Stále ale platí, že aj relatívne lacné repro alebo soundbar, dokáže narobiť viac zvukovej parády než moderné televízory. V prípade, že pre vás zvuk nie je moc dôležitý alebo sledujete audio nenáročný obsah – správy, či bežnú televíznu produkciu, tak budete zrejme spokojní aj integrovanými reproduktormi. Dobrou správou je, že tv podporuje Dolby Atmos / Dolby True HD a dokáže ho cez HDMI poslať do soundbara či zosilňovače, ktorý ho môže prehrať. Na fórach sa ale objavujú zmienky o nie celkom stopercentné funkčnosti. Bežné Dolby Digital 5.1 funguje bez problémov.

späť na začiatok ↑

Nejedná sa o dogmu, ale odporúčania, ktoré môžete skúsiť. Toto bolo pre skôr tmavšie miestnosť a prevažne sledovanie Netflixu.

• Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Jas> Jas> 20
  • Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Jas> Kontrast> 20
  • Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Jas> Úroveň čierne> 20
  • Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Jas> Pokročilé zvýraznenie kontrastu> vypnuté
  • Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Farebná sýtosť> Farebná sýtosť> 50
  • Nastavenia> Displej> Obraz> Rozšírené nastavenia> Farebná sýtosť> Živé farby> vypnuté
späť na začiatok ↑

• MPEG1
  • MPEG1 / MPEG2PS
  • MPEG2 / MPEG2TS (HDV, AVCHD)
  • MPEG2, AVC / MP4 (XAVC S)
  • AVC, MPEG4, HEVC / AVI
  • Xvid, MotionJPEG / ASF (WMV)
  • VC1 / MOV
  • AVC, MPEG4, MotionJpegMKV
  • Xvid, AVC, MPEG4, VP8.HEVC / WebM
  • VP8 / 3GPP
  • MPEG4, AVC / MP3 / ASF (WMA) / WAV / MP4AAC / FLAC / JPEG
  • WebM
  • VP9 / AC4 / ogg / AAC / ARW

Späť na prehľad všetkých hodnotených televízorov.

7.6 Total Score
Hodnotenie Sony Bravia KD-55XG9505

Napriek pár drobným nedostatkom je to výborná televízie. Jej hodnotenie je veľmi podobné minuloročnému, respektíve předloňskému modelu. Opäť totiž platí, že dostávame mierny pokrok, ale minimálne v čase uvedenia na trh za vysokú cenu. Vlani to s XF9005 bolo úplne rovnaké. V súčasnej dobe si môžete Sony Bravia KD-55XF9005 zaobstarať za 1 150 € a Sony Bravia KD-55XG9505 za 2 000 €. Rozdiel v cene je skoro dvojnásobný a rozdiel v kvalite obrazu výrazne menšie. To je pesnička, ktorá sa opakuje každý rok. Minuloročné modely sa budú pomaly dopredávať, až sa z trhu stiahnu a cena nových bude klesať. Okolo Vianoc 2019 bude aj táto nová k dostaniu okolo 35 000 Sk. Takže za mňa opäť super televízie od Sony vo vyššej strednej triede. Čierna je na pomery LCD televízorov naozaj čierna, 100 Hz a rýchlej reakcie sú skvelé pre šport alebo hry. Na VA panel veľa vysoký jas, takže sa na ňu dá pozerať aj keď vám do izby svietia veľa svetla. Snáď jediná slabosť je klesajúca kvalita pri pohľade z uhla, ale to je všeobecná vlastnosť VA panelov. Inak je vo všetkých parametroch veľmi dobrá. Za ma len čaká na zníženie ceny, aby bola z pohľadu ceny a nákupu výbornou voľbou.

7
6
8