Recenzia televízoru Sony XR-55A80J (55A83J a 55A84J)

Spoločnosť Sony je už dlho (a oprávnene) považovaná za značku, ktorá ponúka vynikajúce funkcie pre milovníkov filmov. Bohužiaľ, v porovnaní s konkurenciou zaň musíme zaplatiť o niečo viac. Aj v posledných rokoch platí, že nie je ideálnou voľbou pre náročných hráčov. Ste zvedaví, či sa tieto tvrdenia tento rok potvrdia? Alebo sa spoločnosti Sony podarí vystúpiť z vlastného tieňa?

Priemerná doba odozvy3 ms
Podpora HDR10+nie
Uvedenie na trh2021
Pokrytie spektra DCI-P399 %
Pokrytie spektra Rec.202072 %
Výška71,2 cm
Šírka122,7 cm
Hĺbka5,3 cm
Výška (vrátane podstavca)73,5 cm
Šírka (vrátane podstavca)122,7 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)33 cm
Váha21 kg
Odhadovaná spotreba za rok140 kWh
Dual tuneráno
Input lag v hernom móde15 ms

Televízor je k dispozícii v troch veľkostiach 55, 65 a 77 palcov. Špičkový model A90J je k dispozícii vo veľkostiach 55, 65 a 83 palcov. To môže byť zaujímavé pre kupujúcich, ktorí zvažujú kúpu modelu s uhlopriečkou väčšou ako 65 palcov. Nad touto cenovou hranicou sú OLED veľmi drahé. Napriek tomu je medzi 77 a 83 palcami obrovský cenový rozdiel. Prvý menovaný sa dá teraz kúpiť za 4 000 €. Ten druhý za nepredstaviteľných 8 000 €.

Vzhľad je typický dizajn spoločnosti Sony. Je elegantný, ale nemá taký wow efekt ako niektoré modely Samsung alebo LG. OLED vyzerajú neuveriteľne a ich tenké telo zdobí miniatúrny rámček, v ktorého ľavej dolnej časti nájdete malé logo Sony. Stojan je vyrobený z kovu a zadná časť televízora je plastová. Má však veľmi peknú (šachovnicovú) textúru a je dostatočne masívna. Trochu sklamaním je absencia akýchkoľvek náznakov správy káblov. Môže to však byť spôsobené tým, že zadná strana televízora slúži na zlepšenie jeho zvukových možností. K tomu sa dostaneme neskôr. Celkové remeselné spracovanie nie je len dobré, ale vynikajúce. V tomto ohľade ospravedlňuje svoju vyššiu cenu.

Jednoduché umiestnenie soundbaru

Zaujímavosťou je, že televízor ponúka tri polohy stojana. V príručke ich nájdete označené ako (nasledujúce rozmery sú v poradí šírka, výška a hĺbka a týkajú sa 55-palcového variantu) štandardná (122,7 x 73,5 x 33,0 cm), úzka (122,7 x 73,5 x 33,0 cm) a pozícia soundbaru (122,7 x 78,4 x 33,0 cm). Zdá sa mi to ako šikovná drobnosť, ktorá môže uľahčiť život. V zjednodušenej inštalačnej príručke (jedna veľká zložená A3 v balení) nájdete postup skladania do všetkých troch variantov.

Diaľkové ovládanie

Diaľkový ovládač nemá podsvietenie ako vyšší model A90J – ale podsvietenie tiež podstatne rýchlejšie vybíja kapacitu batérie. Trvá mesiac namiesto obvyklých mesiacov. Diaľkové ovládanie je klasického typu, t. j. s veľkým počtom tlačidiel. Samozrejme, sú tu aj tlačidlá pre hlavné streamovacie služby, ako napríklad YouTube, Netflix alebo Disney+. Dobre sa drží v ruke a ovládanie je jednoduché. Musím sa priznať, že osobne uprednostňujem minimalistické ovládače typu LG alebo Samsung. Je to však skôr otázka zvyku a osobných preferencií.

Možnosti pripojenia

Zo štyroch vstupov HDMI sú dva určené pre novú verziu 2.1 a dva pre základnú verziu 2.0. V novom štandarde sú aj televízory so všetkými štyrmi portami, ale drvivej väčšine používateľov budú stačiť dva nové porty. Oba podporujú HFR (120 fps pri 4K), jeden má samozrejme eARC (spätný zvukový kanál), ale nemá podporu VRR – variabilnú obnovovaciu frekvenciu. Takto je to sľúbené v budúcej aktualizácii softvéru. Ale vzhľadom na to, že VRR stále nie je vyriešená v minuloročnom modeli XH9096, bol by som k tomuto prísľubu skeptický. A ak je pre vás VRR kľúčová, bude lepšie, ak sa poobzeráte inde (typicky LG alebo Samsung).

Okrem HDMI tu nájdete 3 porty USB, jeden dokonca v špecifikácii 3.0, ktorý zvládne dostatočne rýchly prenos pre akúkoľvek aktuálnu veľkosť videosúboru. To je malé plus, pretože to nie je bežné u iných značiek ani v tejto cenovej hladine. Ostatné vstupy alebo výstupy sú klasické. Možno spomeniem len výstup na slúchadlá, ktorý už dnes tiež nie je štandardom všetkých značiek. Pri sieťovom porte je na škodu, že je stále len 100 Mbit (ale to platí pre všetky značky). Ak sa niekto naozaj obáva, môže to kompenzovať zakúpením sieťového adaptéra pre port USB. Takto dosiahnete vyššiu rýchlosť.

A80J vs A83J vs A84J – rozdiely

Pri podrobnejšom pohľade na ponuku si môžete všimnúť, že okrem modelu A80J ponúka spoločnosť Sony aj modely A83J a A84J. Aké sú medzi nimi rozdiely? Po prvé, A83J a A84J sú identické televízory, pokiaľ ide o výbavu, ktorá sa môže (túto informáciu som nedokázal vystopovať) líšiť len farbou. Obe však majú oproti sérii A80J dve funkcie navyše. Prvou je druhý mikrofón, ktorý je umiestnený priamo na televízore (prvý je ako zvyčajne na diaľkovom ovládači). Hlasové ovládanie stále aktivujete na diaľkovom ovládači, úprimne neviem, aký je dôvod pre druhý mikrofón. Možno kvôli lepšej účinnosti hlasového ovládania, keď majú dva mikrofóny šancu lepšie alebo správnejšie porozumieť vašim príkazom. Ďalšou výhodou je funkcia Rich Color Enhancer (nedá sa vypnúť ani zapnúť, je len predvolenou súčasťou obrazu). Je určený na zlepšenie živosti tónov v neutrálnych farbách. Mal som možnosť vidieť iba model A80J, ale z toho, čo sa mi podarilo zistiť z iných zdrojov, sa nezdá, že by táto funkcia pridávala obrazu výraznú výhodu. Čo to znamená v praxi? Vzhľadom na to, že sa predávajú za rovnakú cenu (65 palcov je pri A83J dokonca lacnejšie ako pri A80J), kúpil by som si teraz A83J. Ak by bola cena A80J výrazne nižšia (povedzme aspoň o päťdesiat euro), kúpil by som si ju.

Ako pravdepodobne viete, hlavnou výhodou panelov OLED je, že môžu ovládať každý jeden pixel, ktorý tvorí obrazovku. To im umožňuje dosiahnuť tzv. absolútne vykresľovanie čiernej farby. Ďalšou veľkou výhodou sú obrovské pozorovacie uhly, ktorým sa približujú len pokročilé modely LCD s prídavnou vrstvou pre lepšie pozorovacie uhly. Nevýhodou je (stále) vyššia cena a tiež teoretické riziko vypálenia obrazu. Slovo teoretický je tam zámerne. Za posledné 3 – 4 roky som sa nestretol so žiadnym prípadom a zdá sa, že to bol predovšetkým problém prvej generácie panelov OLED. Odvtedy sa objavilo niekoľko softvérových a hardvérových úprav na zníženie tohto rizika. To však neznamená, že k vypáleniu nemôže nikdy dôjsť. Lenže táto šanca je naozaj veľmi malá a verím, že ak si dáte pozor na dlhodobý statický obraz na obrazovke, šanca vypálenia je prakticky nulová.

Pokrytie farebného spektra je na vysokej úrovni. Koniec koncov, je to OLED. Takže pre DCI-P3 máme takmer konečných 99 % a pre Rec.2020 je to veľmi slušných 72 %. Ďalšou oblasťou, v ktorej A80J so svojím plne 10-bitovým panelom vyniká, sú farebné prechody. Môžete si ich predstaviť ako jednotlivé farby modrej oblohy. Pri televízoroch, ktoré nemajú ideálne prechody, vidíte neprirodzený prechod jednotlivých farieb. Kontrast je bezkonkurenčný vďaka schopnosti pracovať na úrovni jednotlivých pixelov a LCD displeje, dokonca ani ich nová generácia miniLED, sa im nevyrovnajú.

Fantastické HDR

Maximálny jas je približne 700 nitov. To je na „obyčajný“ OLED dobré, vyššie čísla dosahuje len nová generácia panelov „evo“, ktoré tento rok nájdete v Sony A90J alebo LG G1. Sú však drahšie. Teraz sa dostávame k HDR. Ako je u spoločnosti Sony zvykom, podporuje štandardy HDR10, HLG a Dolby Vision. Nepodporuje HDR10+. Našťastie väčšina obsahu HDR je v Dolby Vision, takže vás absencia HDR10+ nemusí trápiť tak, ako trápi majiteľov Samsungu absencia Dolby Vision. HDR je skutočne úchvatné, musíte to vidieť na vlastné oči. Žiadne video na youtube vám tento zážitok neprinesie – vidíte to, čo vám umožní vidieť váš súčasný monitor alebo televízor, nie to, čo vám umožní vidieť A80J.

Obrazový procesor je tento rok vynikajúci

Jednou z hlavných tohtoročných inovácií je nový obrazový procesor Sony – Cognitive Processor XR. Nové verzie obrazových procesorov sú každoročne základom pre všetky značky. Väčšinou je pokrok veľmi mierny, takmer nepostrehnuteľný. To však nie je prípad tohtoročnej spoločnosti Sony. Obraz vo filmoch 4K HDR je plný detailov, výrazných kontrastov a úchvatných scén. Ak je väčšinou príspevok novej generácie obrazových procesorov (0 – 2 %), tento rok by som ho odhadoval na približne 5 %. Možno sa to nezdá veľa, ale verte, že aj na pomery medziročného pokroku v oblasti televízorov je to naozaj dramatický pokrok. Všetky vyššie uvedené skutočnosti sa vzťahujú na obsah HDR. Aj bežný SDR je skvelý, ale nedokáže naplno využiť všetky možnosti a schopnosti, ktoré toto zariadenie ponúka. Úprimne povedané, ak väčšinu času sledujete bežnú televíziu, môžete si kúpiť televízor za polovičnú cenu a výsledný obraz nebude oveľa horší. Ak prevažne sledujete filmy alebo seriály vo vysokej kvalite, budete z A80J nadšení.

Vždy hovorím, že z hľadiska upscalingu (prevodu nižšieho rozlíšenia na vyššie rozlíšenie – typicky bežné televízne vysielanie na televízore 4K) sú si všetky veľké značky relatívne podobné. Ale tento rok s tým asi budem musieť prestať. Spoločnosť Sony urobila tento rok s procesorom o niečo väčší pokrok ako zvyčajne. Ak často sledujete televízne vysielanie alebo iné typy videa v nižšej kvalite, skúste zapnúť funkciu Reality Creation. Rozdiel si všimnete.

Dobré zariadenie pre hráčov?

Frekvencia panelu je 100 Hz a vykresľovanie pohybu od spoločnosti Sony patrí podľa mňa k tomu najlepšiemu, čo trh s televízormi ponúka. Určite sa ho nebojím odporučiť milovníkom športových a akčných filmov. Z tohto pohľadu sa môže zdať, že ide o zaujímavý televízor pre hráčov. Bohužiaľ, v tomto prípade musím byť mierne skeptický. Obraz je skvelý, vstupné oneskorenie (15 ms) a doba odozvy nízka (3 ms). Kde je teda problém? Nemá (zatiaľ) podporu VRR – sľubuje to už od minulého roka a stále nič. Verím, že sa to Sony podarí vyriešiť, ale či to bude do konca tohto roka, tým si nie som istý. Ak je pre vás dôležitá variabilná obnovovacia frekvencia (VRR), radšej sa pozrite na LG (OLED) alebo Samsung (QLED). Podporu FreeSync (pre počítače s grafickými kartami AMD) ani G-sync (pre počítače s grafickými kartami Nvidia) sa neplánuje. Hráčom ponúka funkciu ALLM (automatické prepnutie do herného režimu po pripojení konzoly) a HFR (možnosť hrať v rozlíšení 4K pri frekvencii až 120 fps).

Tento rok sme sa dočkali novej verzie operačného systému, ale nečakajte žiadne dramatické zmeny, či už k lepšiemu alebo horšiemu. Je to skôr marketingová záležitosť. Namiesto služby AndroidTV je tu služba GoogleTV. V praxi však ide o ďalšiu verziu systému Android na televíznych obrazovkách. Je pravda, že systém je možné používať bez použitia účtu Google. Nie všetky funkcie sú však plne použiteľné a predovšetkým vám často pripomína (približne každú hodinu) a vyzýva vás, aby ste sa prihlásili. A nanešťastie to ide len dať „pripomenúť neskôr“. Mne osobne nevadí, že potrebujem účet Google, mám ho špeciálne len na používanie v televízoroch so systémom Android. Poznám však vo svojom okolí niekoľko ľudí, ktorí sú v tomto smere, povedzme, opatrní a nechcú spoločnosti Google poskytnúť všetky svoje sledovacie návyky.

Ako funguje úvodné nastavenie

Pri prvom spustení televízora v rámci procesu nastavenia vyberiete jazyk, ktorý má zariadenie používať na komunikáciu s vami (jednou z možností je angličtina). Potom si vyberiete krajinu, v ktorej žijete, a potom si môžete vybrať, či chcete nastaviť „inteligentný“ televízor Google so všetkými možnosťami, ktoré ponúka, alebo či chcete jednoduchý, základný televízor. Potom stačí kliknúť na podmienky a prejsť do ďalšej fázy nastavenia televízora. Môžete nastaviť rodičovský zámok, kód PIN pre televízor, vybrať zdroj televízneho signálu a televízor začne vyhľadávať dostupné kanály. Nasledujú informácie o tom, či je televízor na stojane alebo na stene – pre kalibráciu zvuku. Druhé kolo kalibrácie zvuku sa vykonáva pomocou diaľkového ovládača a jeho mikrofónu, ktorý držíte v úrovni hrudníka a v mieste, odkiaľ najčastejšie sledujete televíziu. Potom stačí kliknúť na niekoľko posledných zmlúv a ste v prostredí televízie. Stojí za zmienku, že ak zapnete zjednodušený režim, pri každej zmene televízora na plnohodnotný inteligentný televízor vás privíta veľké upozornenie.

Výhody boli zachované

Systém je dostatočne rýchly a pracoval bez najmenších zádrheľov alebo spomalení. Na druhej strane neviem, či bude rovnako rýchly a svižný aj po roku používania, ale verím, že bude. Systém Android na televíznych obrazovkách prešiel v posledných rokoch dlhú cestu, pokiaľ ide o stabilitu a rýchlosť.

Hlavnou výhodou operačného systému Android je obrovská podpora aplikácií. Schopnosti tohto systému sú nevídané, ale na druhej strane táto otvorenosť možno trochu stráca na jednoduchosti, rýchlosti a stabilite, ktoré majú navyše uzavreté systémy ako webOS od LG alebo Tizen od Samsungu. Ak ho nepoznáte, odporúčam program KODI. Jeho možnosti sú skutočne rozsiahle. Od sledovania archívu televízie až po pripojenie k domácemu multimediálnemu serveru alebo vzdialenému ftp serveru na internete. KODI to dokáže a ešte oveľa viac. Ak vás táto oblasť zaujíma, nenechajte sa odradiť náročnými a ťažkými začiatkami, ak vytrváte, stojí to za to.

Trochu polovičatý pokus spoločnosti Sony

Bravia core je tohtoročná nová streamovacia služba (ako Netflix, Disney+ alebo HBO go) priamo od spoločnosti Sony. Obsahuje celú produkciu spoločnosti Sony Pictures a ponuku IMAX. Je k dispozícii len pre televízory radu XR, teda od modelu X90J vyššie. S televízormi A80J, X95J a X90J máte možnosť využiť 5 filmov a 12 mesiacov neobmedzeného streamovania. So zariadeniami Z9J a A90J získate 10 filmov a 24 mesiacov neobmedzeného streamovania.

Ako to funguje? Niektoré filmy (najmä staršie) sú k dispozícii zadarmo a nemusíte za ne platiť – dokonca ani mesačný poplatok. Veľké novinky však musíte vymeniť za takzvané kredity. Na začiatok ich dostanete niekoľko v závislosti od typu televízora (5 za lacnejší, 10 za drahší) a film, ktorý si takto kúpite, vám zostane navždy – alebo aspoň do roku 2026, ako sa uvádza malým písmom v podmienkach služby. Celkovo je zrejmé, že spoločnosť Sony ešte nemá jasno v tom, čo bude so službou ďalej. Kredity sa zatiaľ nedajú kúpiť. Je to trochu tragikomické, keď si uvedomíte, koľko peňazí museli investovať do Bravia Core. Uvidíme, či sa ukáže, že ide o niečo vážne, alebo Bravia Core za pár rokov potichu zmizne.

Zdieľanie obrazovky v telefóne alebo inom zariadení funguje prostredníctvom zabudovaného Chromecastu alebo Apple AirPlay2. Pri telefóne so systémom Android nedochádzalo k žiadnym nepríjemnostiam, ale pri iPhone sa zdieľané video občas trhalo. Nemal som možnosť vyskúšať iný telefón alebo iPad, takže nemôžem potvrdiť, že ide o všeobecný problém. Okrem toho by sa to pravdepodobne vyriešilo v budúcich aktualizáciách.

Trochu nepríjemné je, že v rámci jedného režimu obrazu nemôžete nastaviť rôzne hodnoty pre určité nastavenia – napríklad kontrast alebo jas. To je však drobný detail, ktorý pravdepodobne nebude vadiť veľkej časti majiteľov. Pozitívnou správou je prítomnosť duálneho TV tunera. Môžete sledovať jeden program a nahrávať iný.

Energetický štítok

Možno vás prekvapí vysoká hodnota G na energetickom štítku. Neľakajte sa. Tento rok sa zmenila stupnica pre energetické štítky. A de facto všetky súčasné televízory sú klasifikované ako G alebo F. Skutočná spotreba veľmi závisí od nastavenia jasu a ďalších možností obrazu. Osobne by som očakával niečo okolo 140 kWh na 1000 hodín. Ak sledujete televíziu v priemere 5 hodín denne, ročná spotreba bude približne 280 kWh. Celková suma závisí od vášho účtu za elektrinu, ale ak vezmem do úvahy cenu 0,2 euro za kWh, za prevádzku televízora zaplatíte približne 56 € ročne.

Je bežné, že v týchto „drahších“ televízoroch nájdete viac ako len základný 2.0 20W zvuk. A to je aj prípad modelu A80J. Spoločnosť Sony má svoju technológiu Acoustic Surface, pri ktorej zadná strana televízora využíva vibrácie, aby pomohla televízoru lepšie znieť. Celá zadná strana televízora je vlastne akousi membránou, ktorá pomáha vytvárať zvuky. Bohužiaľ, nepomáha to s basmi, o ktoré sa starajú dva štandardné reproduktory. Výhodou tohto riešenia je skôr ako hlasitosť (ktorá je na domáce použitie dostatočná) čistota a priestorovosť zvuku. Najmä dialógy znejú veľmi vierohodne a jasne. Celkový dojem nie je vôbec zlý a je na úrovni lacných soundbarov. Samozrejme, kvalitnejšie audio zariadenia s cenou okolo 400 € ponúknu lepší zvuk. Verím však, že mnohým ľuďom bude stačiť aj základná ponuka Sony. Za zmienku stojí aj to, že spoločnosť Sony je jedným z mála výrobcov, ktorí stále podporujú zvuk DTS, ktorý je často súčasťou diskov Blu-ray.

Alternatívy

Sony A8

Minuloročný predchodca je zvyčajne jedným z najtvrdších konkurentov nového modelu a do istej miery to platí aj v tomto prípade. Dva hlavné rozdiely, ktoré hrajú v prospech nového modelu, sú podpora HDMI 2.1 a tiež väčšia 77-palcová uhlopriečka. Model A8 mal maximálnu veľkosť 65 palcov. Z hľadiska kvality obrazu sú si veľmi blízke. Nový model A80J má lepší obrazový procesor, ale starší model mal opäť o niečo vyššie pokrytie farebného spektra Rec.2020 alebo o niečo lepšie pozorovacie uhly. Samozrejme, rozhodujúca je aj cena. Starší model sa predáva za 1 200 €, nový za 1 800 €. Za príplatok 500 € získate podporu HDMI 2.1 – ale bez (zatiaľ len sľúbeného) VRR. Z tohto hľadiska zatiaľ nemá zmysel kupovať nový model. Pre návštevníkov kina ponúkne A8 v podstate rovnocenný obraz a ušetrí tretinu ceny. Ako vždy, cena A80J bude klesať a A8 postupne zmizne z ponuky obchodov. Pokiaľ sa však A8 predáva a stojí aspoň o 150 € menej ako A80J, vždy by som uprednostnil starší model.

LG C1

Pravdepodobne najväčší konkurent, ktorý okrem rovnakej technológie útočí aj príjemnejšou cenou. Má spoločnosť Sony vôbec šancu uspieť? Soby má o niečo vyšší jas, čo naznačuje, že bude mať lepší obraz HDR. V praxi je to naozaj o chlp. Možno aj preto, že Sony celkovo lepšie zvláda detaily a jeho nový procesor je lepší ako Alpha 9, ktorý má LG. Spoločnosť Sony je dlhodobo lídrom v oblasti spracovania pohybu. Podľa mňa je algoritmus spoločnosti Sony stále najpokročilejší a najlepší na trhu. Z pohľadu hráča je sklamaním, že Sony stále nepodporuje VRR. LG s tým nemá najmenší problém. Sony má pre mňa mierne lepší zvuk, ale väčšina kupujúcich bude mať alebo si kúpi externý zvuk.

Jednoducho povedané, je to stále to isté, čo to bolo posledných niekoľko rokov. Sony je lepšou voľbou pre náročných filmových divákov, ale v porovnaní s LG si musia priplatiť. Ak nepotrebujete kompletnú špičku, LG nie je o nič horší a ponúka lepšiu cenu. Aj pre hráčov je LG určite lepšou voľbou. Ak chcete komplexné riešenie typu KODI, v prípade spoločnosti Sony môže do hry ešte vstúpiť operačný systém.

A90J

Vyššia verzia A80J. Zaujímavé v kontexte toho, že za cenu 55 A90J môžete mať 65 A80J. Je väčšia uhlopriečka lepšia, alebo je obraz A90J o toľko lepší, že sa to oplatí aj v menšej veľkosti? Poviem rovno, že A90J má lepší obraz, ale nie o veľa. Dodatočné chladenie panela a vyšší jas vďaka tomu urobia svoje. Osobne by som však vždy radšej mal 65 A80J ako 55 A90J. A90J je skvelý televízor, spolu s Panasonic JZ2000 pravdepodobne najlepší, aký si môžete kúpiť. Ich cena je však veľmi vysoká a pre väčšinu ľudí nedostupná. V našej oblasti je aj samotný A80J veľmi drahý televízor podľa štandardov kúpnej sily. Ak si ho teda môžete dovoliť, vyberte si A90J. Ak nie, nebuďte smutní. Za dve tretiny ceny môžete mať televízor, ktorý je o 5-10 % horší. A to je férová ponuka.

Samsung Neo QLED QN95A

Tohtoročné nové rady miniLED od spoločnosti Samsung (konkrétne QN90A a QN95A) sú tým najlepším, čo Samsung v segmente 4K ponúka. Sony aj Samsung majú 100 Hz, plne 10-bitové panely a špičkové obrazové procesory. Rozdiel je však v použitej technológii. MiniLED je stále klasická LED/LCD, len s vyšším počtom stmievacích zón. V tmavých scénach sa nemôže priblížiť dokonalosti OLED. A nový obrazový procesor spoločnosti Sony je lepší ako u konkurencie. Rozdiel je aj v zvukovom vybavení. Samsung má 70 wattov 4.2.2, zatiaľ čo A80J má 30 wattov 2.2. V praxi nie je rozdiel taký veľký, ako by naznačovali čísla, ale Samsung celkovo vedie. Hoci pri takto drahom televízore sa dá predpokladať, že si majiteľ kúpi aj samostatné zvukové riešenie.

Ďalšie rozdiely sú klasické. Samsung nevie prehrávať Dolby Vision, ani starý kodek xvid. Sony dokáže robiť zvuk DTS, Samsung nie. A aký je rozdiel v skutočnom obraze? Samsung má vysoký kontrastný pomer so zapnutým lokálnym stmievaním. Napriek viac ako piatim stovkám lokálnych zón stmievania má stále výrazný „halo efekt“. V tomto ohľade má OLED stále navrch. LCD vedie v oblasti jasu. V porovnaní s hodnotami okolo 750 nitov, ktoré dosahujú OLED, ponúka viac ako dvojnásobok. To je výhoda pri sledovaní počas dňa, v noci to nehrá úlohu. Z hľadiska pokrytia farebného spektra patria obe zariadenia k špičke.

Cenovo je Samsung lepšou voľbou. Výhody oboch televízorov sa líšia. Napriek tomu je OLED kráľom pre milovníkov filmov vo vysokej kvalite počas večerného sledovania. Na druhej strane, ak používate televízor väčšinu času počas dňa a máte svetlú miestnosť, QN95A vám poslúži lepšie. Na základe dlhodobých skúseností môžem odhadnúť, že cena QN95A bude z dlhodobého hľadiska nižšia ako cena A80J. To môže byť ďalší dôležitý faktor pri rozhodovaní.

Porovnanie televízorov Sony OLED TV 2021

A90JA80J
Dostupné veľkosti55, 65, 8355, 65, 77
Nastaviteľný stojanÁnoÁno
BluetoothÁno (4.2)Áno (4.2)
ChromecastÁnoÁno
Apple AirplayÁnoÁno
HDMI4 (2x 2.0 a 2x 2.1)4 (2x 2.0 a 2x 2.1)
USB33
Nahrávanie televízneho vysielaniaÁnoÁno
Rozšírený uhol pohľaduNieNie
Lokálne tlmenieNieNie
Typ podsvietenia
Dolby VisionÁnoÁno
Obrazový procesorCognitive Processor XRCognitive Processor XR
Frekvencia obrazovky100 Hz100 Hz
Bitová hĺbka panela10 bitov10 bitov
Zvukový výkon60 W50 W
Konfigurácia repro2.22.2
Výstup na slúchadláÁnoÁno
Dolby AtmosÁnoÁno
DTSÁnoÁno
EARCÁnoÁno
Hlasové ovládanieÁnoÁno
Druhý mikrofónÁnoÁno
Duálny tunerÁnoÁno

Odporúčané nastavenia obrazu

Nie je to dogma, ale odporúčanie, ktoré môžete vyskúšať. Rôzne obrazovky, dokonca aj z rovnakého modelu, sa môžu líšiť. Vhodné do tmavšej miestnosti.

• Nastavenia > Displej a zvuk > Obraz > Základné > Režim obrazu > Kino
  • Nastavenia > Displej a zvuk > Obraz > Jas > Jas > 70
  • Nastavenia > Displej a zvuk > Obraz > Jas > Kontrast > 85
  • Nastavenia > Displej a zvuk > Obraz > Jas > Úroveň čiernej > 50
  • Nastavenia > Displej a zvuk > Obraz > Jasnosť > Reality Creation > Vypnuté
  • Nastavenia > Displej a zvuk > Rozšírené nastavenia > Sýtosť farieb > Živé farby > vypnuté

Ďalšie tipy na nastavenie

• Adaptívny jas (snímač okolitého jasu) – ak chcete presný obraz, tak ho vypnite, na druhej strane môže byť užitočný pri bežnom sledovaní počas dňa, keď upravuje maximálny jas s ohľadom na svetlo v miestnosti.
  • Režim obrazu buď vlastný, alebo kino na sledovanie filmov, samozrejme, na hry odporúčam herný režim pre najnižšie vstupné oneskorenie.
  • Gamma – nastavte podľa toho, koľko svetla máte v miestnosti. Ak je ich veľa, skúste začať s hodnotou okolo -2, naopak, ak je miestnosť tmavá, začal by som s hodnotou 2.
  • Nastavenie čiernej – odporúčam ho nechať vypnuté, zapnutie spôsobuje stratu detailov v tmavých scénach.
  • Peak luminance – pre obsah SDR stredná, pre obsah HDR vysoká. Zlepšuje kontrast v tmavých scénach.
  • Farby – toto je de facto sýtosť farieb. Živé farby – trochu neprirodzene zvýrazní farby, ak máte radi „umelé“ farby ako Samsung alebo LG, skúste zapnúť .
  • Digitálna redukcia šumu, náhodná redukcia šumu – ak sledujete staršie filmy alebo videá v horšej kvalite, jej zapnutie môže zlepšiť kvalitu obrazu. Na druhej strane, v prípade nových videí s rozlíšením 4k to povedie k strate detailov.
  • Hladká gradácia – zlepšuje farebné prechody, ale na druhej strane pri vysokých hodnotách ničí jemné detaily. Odporúčal by som skôr nízku hodnotu.
  • Tok pohybu – odporúčam vlastné hodnoty, pretože vnímanie pohybu je dosť subjektívna záležitosť.

• MPEG1