Recenzia TCL 55EP680

TCL je výrobca tv, ktorý je posledný roky globálne pomerne na vzostupe. Jeho trhový podiel sa blíži 10%, čo nie je vôbec zanedbateľné číslo. Nutné povedať, že na území Európy sa presadiť ešte len chystá a jeho trhový podiel sa pohybuje v jednotkách percent. Poďme sa pozrieť na model TCL 55EP680, ktorý chce atakovať pozície Samsungu a LG v nižšom segmente. Konkrétne ide o konkurenta pre RU7xxx od Samsungu a UM7xxx od LG.

Obnovovacia frekvencia50 Hz
HDMI3
Priemerná doba odozvy17 ms
Farebná hĺbka8 bitov + FRC
Pokrytie spektra DCI-P393 %
Pokrytie spektra Rec.202071 %
Výška71,5 cm
Šírka122,9 cm
Hĺbka7,6 cm
Výška (vrátane podstavca)77,6 cm
Šírka (vrátane podstavca)122,9 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)27,9 cm
Váha18,3 kg
Odhadovaná spotreba za rok164 kWh
USB (počet)2
Input lag v hernom móde14 ms

V akých veľkostiach je k dostaniu?

• TCL 50EP680
  • TCL 55EP680
  • TCL 65EP680

Stojan je tvorený obdĺžnikovou konštrukciou uprostred obrazovky. To je hlavný vizuálny rozdiel oproti modelom EP640 a EP660, ktoré majú dve nôžky umiestnenej pri krajov displeja. Pokiaľ máte nábytok pod tv veľa úzky, je riešenie u týchto dvoch vhodnejšie. EP680 je na miesto o niečo náročnejšie. Poteší, že ako stojan, tak rámik okolo displeja i zadná strana televízora sú z kovu. Iba v spodnej zadnej časti televízora je použitý plast. Samozrejmosťou je možnosť montáže na stenu. Celkovo je kvalita spracovania prekvapivo dobrá, musím priznať, že som to nečakal.

V spodnej časti rámčeka je malé TCL logo, ktoré prezradia príslušnosť televízora k značke. Samotný rámik má 2 cm, takže nie je na dnešné pomere ultra tenký. Pochváliť musím za prevedenie konektorov. Tie všetky ústia do strany, a sú tak ľahko dostupné. 3 HDMI porty sú vo verzii 2.0 a 2x USB je bohužiaľ tiež len vo verzii 2.0.

Jednou z vlastností, ktorá definuje TCL televízor je použitý operačný systém. Ten sa volá Roku. Je založený na Androidu 9.0. Z toho vyplýva kvalitná podpora hlasového ovládania (ak ho konkrétny model podporuje). Taktiež bohatá ponuka aplikácií (Google Play Store) a tiež integrovaný ChromeCast pre prehrávanie obrazovky (napríklad) z vášho telefónu.

Hoci sa jedná o systém založený na Androide, tak nie je úplne rovnaký s tým na čo sme zvyknutí napríklad u Sony alebo Philipsu. Inštalácia je klasická, ste vyzvaní na prihlásenie pomocou svojho Google účtu. Ak nechcete použiť svoj, či ho nemáte, tak si môžete vytvoriť nový. Pri určení umiestnenie televízora vyberte voľbu „Doma“. Prístroj disponuje bežnou sadou DVB-T2 / C / S2 tunerov.

Čo sa týka svižnosti pohybu v menu, alebo prepínanie staníc, tak spadá do priemeru. Rozhodne ju nemožno označiť za bleskurýchlu, ale na druhú stranu nie je ani nemožne pomalá. S ohľadom na cenovku prístroja mi príde adekvátna. Spustenie televízie, prípadne jej reštart, patrí k tomu pomalšiemu. To síce platí do istej miery pre všetky Android TV, ale tu je to ešte o kúsok horšie. Ak by vás zaujímala hardvérovej konfigurácie, tak sa jedná o štvorjadrový procesor ARM Cortex-A55, Mali-370 MP GPU, 2 GB RAM a 16 GB internej pamäte.

Menu na domovskej stránke vyzerá podobne ako u ďalších Android TV. Teda jeden riadok s aplikáciami, druhý s televíznymi stanicami a náhľady ich relácií a ako posledný je nastavenie. Nie všetky položky v menu nastavenia sú preložené správne (tak, aby ste ich pochopili). Navyše nie je prítomná ani nápoveda, takže je to občas trošku hádanie.

Zaujímavosťou je diaľkové ovládanie. K tv dostanete (podobne ako u niektorých Philips) dva diaľkové ovládače. Prvý je klasického typu, má 45 tlačidiel a druhý je modernejší s 19 tlačidlami a zabudovaným mikrofónom pre hlasové ovládanie. Obom ovládačom dominuje obrie tlačidlo pre spustenie Netflix. Okrem toho, že sú dva (pre mňa by bohato stačil len druhý ovládač) im nemám čo vytknúť. Dobre padnú do ruky a pohodlne sa ovládajú. Vzhľadovo sa jedná o lacný čierny plast.

Aby som mal pohľad na fungovanie s tv aj z dlhšieho časového pohľadu, hľadal som skúsenosti a sťažnosti používateľov. Väčšinou sa týkali samovoľných reštartov, ktoré sú tak nejako typické pre Android TV. Nutné povedať, že ostatné značky, ktoré používajú tento systém sa už s nimi zvládli celkom popasovať a nastávajú u nich len výnimočne (Sony + Philips). Rovnako sa objavovala častá skúsenosť s tým, že tv nehlásila žiadne dostupné updaty operačného systému, ale na webe výrobcu dostupné sú. Riešením môže byť ručné inštalácia cez USB port, niekomu pomohla obmedziť problémy s reštartovaním tv. Systém teda zatiaľ bez chyby nie je. Ale to zákazníkom preferujúcich čo najnižšiu cenu až tak vadiť nemusí. Pred prípadnou kúpou si to zvážte sami. Navyše existuje nádej, že dôjde časom k náprave v ďalších verziách systému.

Obnovovacia frekvencia panelu je 50 Hz, typovo ide o VA panel a má priame podsvietenie. Slušný základ, vďaka ktorému sa kontrastný pomer dostal na úroveň 4 200: 1. Daňou za to sú slabšie pozorovacie uhly. Pre ideálne divácky zážitok potrebujete sedieť priamo pred televízorom. Ďalším obmedzením VA panela je maximálny jas. Ten či nadobúda hodnoty 320 nitov, čo je hodnota porovnateľná s podobne vybavenou konkurenciou. Podanie čiernej farby nie je úplne rovnomerné. Všetky štyri rohy sú o trochu tmavšie než zvyšok obrazovky.

Veľmi príjemným prekvapením je podpora HDR formátov. Podporované sú všetky, vrátane HDR10 +. To znamená HLG, Dolby Vision a HDR10. Ako vyplýva z hodnôt uvedených v predchádzajúcom odseku, nejedná sa o televízor, ktorý by dokázal s HDR obrazom zázraky (ale to žiadny v tejto cene). Takže HDR obsah vyzerá skoro rovnako ako ten v SDR.

TV nevie local dimming. Dokáže ztemnit celú obrazovku, ale to kvalite obrazu veľa nepridá. Nečakane dobré ich naopak pokrytie farebného spektra. To dosahuje v DCI-P3 93% a Rec. 2020 71%. To sú hodnoty, ktoré dosahujú výrazne drahšie obrazovky. Zvládanie slnečných odrazov je nepatrne horšia ako je priemer.

Spracovanie pohybu je trochu slabšie. Obrazový procesor ešte nie je na úrovni produkcie top značiek. Znateľné je to hlavne za situácie kedy sa človek pohybuje naprieč obrazom a je vidieť ako sa mu mení odtieň kože. Znateľné je to napríklad u atletiky alebo MMA zápasu. Strata detailov je znateľná. Športovým fanúšikom by som rozhodne odporučil investíciu do 100 Hz panelu. Napríklad Samsung RU8002 je len o niečo málo drahšie.

Obrazovo je na tom niekde medzi Samsungom RU71xx a RU7400. Je vidieť, že obrazový procesor je skutočne skôr základný. Na druhú stranu bežný upscalling televízneho vysielania zvláda celkom slušne. Z pohľadu hier je rozhodne použiteľná. Input lag 14 ms v hernom móde je slušná hodnota. Pokročilé technológie ako FreeSync však budete hľadať márne.

Dva reproduktory (10 W), ktoré ústia smerom nadol. Štandardná výbava. Pre náročnejších užívateľov to rozhodne nestačí a odporúčam investíciu do externého repro alebo soundbara. Medzi krokom môže byť aj TCL 55EC780, ktorý ponúka zabudovaný základný soundbar. Ak sa medzi náročnejších užívateľov nepočítate, sklamaní nebudete. Dialógy sú zreteľné a zvuk je do určitej úrovne hlasitosti relatívne čistý.

Podporuje Dolby Atmos, ale iba v prípade prenosu cez HDMI. Nie cez streamovacie služby typu Netflix alebo Amazon Prime. Mimochodom ARC je podporované len na HDMI portu číslo 3. Pre niektorých používateľov môže byť zaujímavá informácia, že je k dispozícii konektor na slúchadlá.

Každá televízia (aj rovnaký model od zhodného výrobcu) je trochu iná, rovnako ako miestnosť, v ktorej budete tv sledovať. Preto berte toto nastavenie ako inšpiráciu, od ktorej sa môžete odpichnúť, nie ako pevné dogmu.

• Mód obrazu – Kino
  • Jas – 80
  • Úroveň čierne – 50
  • Kontrast – 80
  • Dynamický kontrast – vypnuté
  • Dynamické podsvietená – vypnuté

VideoAudioObrázky
AVIWMAHEIF
WMVMP3JPG
MP4WAVPNG
MPGBMP
MKV
WebM
VP9

Oplatí sa kupovať TCL televízor?

Tahle čínska značka je na vzostupe, o tom nie je debát. Podľa svojich vlastných vyhlásení sa špecializuje na lacné a pritom kvalitné 4K televízory. A ako je to naozaj? Ak hľadáte naozaj lacný 4K televízor, tak by som TCL zvážil. Najmä ak prechádzate z nejakého staršieho kusu a šikovný operačný systém pre vás bude novinkou u každej značky. V prípade, že už ste zvyknutí na Tizen alebo WebOS a vyhovuje vám, cena nie je u TCL až tak extrémne nižšia, aby stála za prechod. Samozrejme za predpokladu, že sú obrazovej kvality prístroja rovnaké. Uvidíme, či bude vedieť TCL ponúknuť prístroj aj pre náročných tv divákov, ktorí nakupujú v cenovej relácii 1 – 2 000 €. Zatiaľ cielia skôr na opačnú stranu cenového spektra.

Aké modely má TCL v roku 2019

Musím priznať, že sa tento rok s produkciou TCL do väčších podrobností zoznamujem prvýkrát, preto nemám referencie na minuloročné modely a prehľad nie je tak podrobný ako u ostatných značiek.

Pár zaujímavostí pre začiatok:

• TCL sa zatiaľ nepustilo do OLED technológie.
  • Používajú technológiu kvantových bodiek (Quantum Dots), podobne ako Samsung.
  • V Európe, poťažmo v SR je zrejme ponúkaná len časť produkcie, snáď sa to časom zmení.
  • Veľa vsádza na VA panely, bohužiaľ 100 Hz v ponuke u väčšiny nenájdete.

TCL X10 QLED

• TCL 55×10
  • TCL 65X10

Najvyšší model v ponuke, ktorý sa dostal na trh koncom novembra 2019. Minimálne podľa papierové špecifikácie vyzerá veľmi zaujímavo. 4K rozlíšenie, 100 Hz, 10 bitov bez FRC, QLED a vysoký počet stmievacích zón pre local dimming. Do toho vylepšenie pozorovacích uhlov. Zdá sa, že by to mohol byť priamy konkurent pre Samsung QE55Q85R, uvidíme aký bude rozdiel v cene a kvalite obrazu. Posledným bonusom je integrovaný soundbar od Onkyo, ktorý podporuje Dolby Atmos. Dostupná veľkosť je 55 a 65 palcov.

EC78

• TCL 65EC780
  • TCL 55EC780

Bohužiaľ už len 50 Hz VA panel, 8 bitov + FRC. Podpora širokého spektra HDR formátov: HDR10, HDR10 +, Dolby Vision, HLG. Wider color gamut. Ako operačný systém stále Android TV a zvukový výkon 2x 15W.

EP68

• TCL 65EP680
  • TCL 55EP680