O nás, Tým, Jak testujeme

Pomáhame vybrať správny výrobok
podľa toho, čo potrebujete.

Určite okolo seba máte chytré ľudí, ktorí vám občas pomôžu s výberom notebooku, mobilu, alebo televízie. My sme takí vaši internetoví priatelia a radcovia, ktorí vám pomôžu ujasniť si čo chcete a pomôžeme vám vybrať to najlepšie priamo pre vás. Zároveň vám šetríme čas, peniaze a nervy z neistoty pri výbere produktov. Samozrejme notebookami, mobilami a televíziami nekončíme – vieme poradiť prakticky s každú elektronikú a vybavením domácnosti, ale aj ďalších výrobků.

 

Ako vznikajú naše porovnávacie testy?

Testy a rebríčky má na starosť jeden, alebo viac zodpovedných profesionálov v našom tíme. Vždy je to človek, ktorý má pre danú tému najlepšie predpoklady z hľadiska expertízy, tzn. odbor pozná pracovne, alebo z voľnočasových aktivít, prípadne, že má záujem ho detailne naštudovať. Test potom prechádza kontrolou pred zverejnením. Celý test zaberie vyššie desiatky hodín pri vzniku a ďalšie desiatky hodín aktualizácií a komentovaním otázok čitateľov.

1, Naštudovanie kategórie a problému a zber informácií

Najprv si niekoľko desiatok hodín nastudováváme všetky informácie k danej téme a kategórii výrobkov. Zahŕňa to identifikáciu problémov, ktoré produkt rieši, a následné zisťovanie dôležitých parametrov výrobkov. Z týchto informácií neskôr vzniká aj návod „ako vybrať“. Pri témach, ktoré vyžadujú špecifické znalosti a skúsenosti, priebežne konzultujeme s profesionálmi z odboru, aby sme mali čo najviac relevantných pohľadov na vec, ktoré potom posúdime a ďalej overujeme. Počas tejto fázy už často výrobky v praxi skúšame.

2, Výber produktov do testu

V ďalšom kroku na základe naštudovaných informácií vyberáme produkty, ktoré budeme porovnávať v teste. Do testov vyberáme produkty, ktoré sú k dostaniu na slovenskom trhu. Do užšieho výberu sa dostávajú tie produkty, o ktoré je už teraz záujem, alebo o ne predikujeme veľký záujem v budúcnosti (typicky u noviniek). Zároveň do testu pridávame produkty tak, aby sme dosiahli dobré miery variability značiek, funkcií výrobkov a rozdielnych hodnôt najdôležitejších parametrov, aby si v teste vybral nielen bežný kupujúci, ale aj expert, alebo začiatočník. Táto fáza prechádza kontrolou ďalšieho experta v tíme, aby boli výrobky vybrané správne a nezaujato.

3, Zvolenie objektívnych kritérií testu

Potom zostavíme rebríček objektívne dôležitých okruhov a parametrov pre porovnanie výrobkov. Niektoré okruhy, alebo parametre sú v rámci testu dôležitejšie a tak majú väčší vplyv na záverečné hodnotenie. A naopak – nie tak dôležité parametre majú vplyv na záverečné hodnotenie menšie. Ide o pevne dané pravidlá, ktoré vedú k nezávislému a podľa nás spravodlivému porovnaní medzi produktmi. Táto fáza prechádza kontrolou ďalšieho experta v tíme, aby boli kritériá testu vybraná nezávisle a žiadny výrobok nebol zbytočne nadhodnotený, alebo podhodnotený.

4, Zber a overenie informácií o výrobkov

Táto fáza je časovo veľmi náročná. Ku každému výrobku zisťujeme správne informácie a parametre. Využíváme v niekoľko zdrojov dát – dáta distribútora, dáta výrobcu, manuály a užívateľské príručky, názory ľudí, ktorí výrobok vlastný, testy v zahraničí a v Česku, atp. Ak sú dáta protichodné (a to sa stáva veľmi často), tak je overujeme telefonicky / emailom priamo u výrobca, alebo je overíme na reálnom produkte, ktorý máme k dispozícii, prípadne máme prístup k vydanému kusu niekde na predajni, alebo v showroome. Informácie o produktoch, tak máme špičkové a overené.

5, Vyhodnotenie testu a vytvorenie recenzie

Potom už máme všetky informácie preto, aby sme produkty mohli podľa vopred daných kritérií porovnať. Každý produkt je v teste popísaný a je detailne vysvetlené prečo má koľko bodov v záverečnom hodnotení. V recenzii k produktu sa dozviete všetky informácie, ktoré sme k produktu zistili a zasadíme ich do kontextu, aby ste pochopili čo je pre vás konkrétne naozaj dôležité.

6, Oponentúra dalšim expertom

V tejto fáze test prechádza tretíkrát kontroly ďalším členom nášho tímu. Ten ho kriticky zhodnocuje a pýta sa na veľa otázok k testu. Expert, ktorý má test na starosť, sa s kontrolou musí vysporiadať tak, aby bol test čo najlepšie, nezaujatý a kvalitný v každom mysliteľnom ohľade. Až potom môže byť test zverejnený.

7, Aktualizácie a komentáre

Tým ale naša práca nekončí. Testy stále vylepšujeme, aktualizujeme a prispôsobujeme sa tomu, ako sa trh a zákazníci vyvíja. Typicky pridávame do testu nové produkty a po niekoľkých rokoch ćasto aj aktualizujeme hodnotiace kritériá tak, aby zodpovedali aktuálnej trendom, zmenám v technológiách, alebo energetických štítkoch. Pravidelne pomáhame ľuďom s ich otázky v komentároch pod článkami. Napríklad český test televízorov má už vyše 1000 komentárov a pravidelne odpovedáme na nové.

Kto sme? Náš tím.

>Niektorých členov tímu ešte musíme vyfotiť a popísať ich skúsenosti. Čoskoro to bude, nebojte 🙂

Daniel Pokorný

Daniel vyštudoval ekonómku na Masarykovej univerzite v Brne. 7+ rokov pracoval ako nákupca pre eshopy s elektronikou a má tak dlhoročný prehľad o tom, čo ide kúpiť a dobre pozná výrobcu aj ich výrobky na slovenskom trhu. Vo voľnom čase behá, hrá futbal a venuje sa svojej veľkej rodine. Na CoVybrat má na starosti redakčný plán a prevažnú časť testov a recenzií elektroniky.

Jana U.

Jana vyštudovala univerzitu v Olomouci v odbore umenia. Pôsobila v rádiu, kde sa naučila viesť samostatne projekty a skvele hovoriť. Vo voľnom čase ju baví práca okolo domu, cestovanie, deti, zvieratá, šport a handmade výroba. Je veľmi zodpovedná a trochu puntičkárka 🙂 Na CoVybrat vedie testovací tím, robí porovnávacie testy produktov a recenzie a točí recenzné a unboxing videá, ktoré nájdete na našom Youtube.

Samuel K.

Samuel vyštudoval filozofiu a bohemistiku na Univerzite Palackého, čo mu pomohlo vylepšiť svoje kritické myslenie, rozšíriť si obzory a vybrúsiť písaný prejav. Živí sa ako grafik a píše texty pre rôzne weby. Vo voľnom čase je zvyčajne na treku v prírode – aj v daždi, hmle a snehu. Skvele sa vyzná v modernom, ľahkom a komfortnom outdoor vybavenie. Okrem toho perfektne rozumie aj moderným technológiám, vybavenie do domácnosti a pre kutilov a zdravému životnému štýlu. Sám si kupuje málo vecí, tie musia perfektne plniť svoj účel a byť maximálne kvalitné. Na Covybrat robí testy a recenzie outdoor vybavenie a domácich spotrebičov a občas točí aj videá na náš Youtube.

Jaromír Černý

Jaromír vyštudoval technickú univerzitu v Ostrave odbor elektro a informatika. Je programátor, konzultant hardware a elektroniky. Pracoval aj v reklamačnom oddelení veľkého eshopu s elektronikou, kde získal skúsenosti zo strany nespokojných zákazníkov a nefungujúcich výrobkov. Má veľmi blízko k elektru a technike všeobecne až do úrovne skrutky. Voľný čas trávi športom, geocachingom, v prírode, autami a technikou v domácnostiach – čím viac smart, tým lepšie. Na Covybrat testuje výrobky do domácnosti a odborne vedie návody ako vybrať. Chce pre seba i vás to najlepšie možné – vzhľadom k cene i kvalite.

 

Prečo to robíme?

Pretože nás to naozaj veľmi baví. A pretože vidíme, že naša práca ľuďom naozaj pomáha, šetrí im čas a nervy pri porovnávaní výrobkov a vyberanie čo kúpiť. Jednoducho to má zmysel. Sami sme kedysi mávali problém vybrať si práčku z 400 rôznych práčok na trhu. Dnes už vieme ako a ktorú vybrať – a vám to zadarmo hovoríme tiež.

Naša nezávislosť a financovanie

Všetky testy a recenzie, ktoré robíme nemožno nijako ovplyvniť. Vznikajú v našom tíme expertov a do testov si sami vyberáme produkty a stanovujeme nezávislé a spravodlivé hodnotenie. Pomáhame ľuďom vybrať správny produkt. Nerobíme s výrobcami a predajcami žiadny biznis.

Na to, aby sme uživili redakcii expertov, mali funkčný moderný web, mali za čo kúpiť produkty do testov, atp. potrebujeme peniaze. Tie získavame vďaka spolupráci so porovnávačom cien Heureka.sk. Heuréka nám dáva peniaze za to, keď cez ňu ľudia vyberú eshop, kde kúpi produkt, ktorý si vybrali na CoVybrat. Tým získavame nezávislosť a nezaujatosť. Drobnú časť príjmov získavame aj z reklám Google Adsense – tie sú ale iba v doplňujúcich textoch o tom, ako čistiť rôzne povrchy, o nových produktoch na trhu, atp. Adsense reklamy nie sú nikdy v recenziách ani testoch.
Vďaka tomu môžeme informácie ponúkať zadarmo na internete a nemusíme si nechať platiť mesačné predplatné, alebo texty schovávať za platenú bránu.

CoVybrat nezískava peniaze inak. Nepredávame nič výrobcom, ani predajcom tovarov. Nejde u nás kúpiť ani článok ani prítomnosť produktu v teste. Také ponuky, ak prídu, odmietame s odvolaním na našu nezávislosť a nezaujatosť.

Občas keď potrebujeme k testu konkrétny produkt, oslovíme dobrého predajca, či nám produkt bezodplatne zapožičia k testu. Jedinou odmenou je pre neho poďakovanie za zapožičanie pod recenzií. Toto zapožičanie nemá akékoľvek iné dôsledky. Proste si len tovar požičiame, nezávisle otestujeme a vrátime. Ten, kto nám produkt požičia nemôže test nijako ovplyvniť. Vôbec nijako. Keď napríklad produkt dopadne v teste zle, tak zverejníme aj zlý výsledok testu.