Ako vybrať bicykel

S jarom sa prebúdza nielen príroda, ale aj športovci všetkého druhu. Na cestách a cyklotrasách sa s cyklistami stretávame čoraz častejšie. Ak aj vy patríte medzi tých, ktorí by po zime chceli zhodiť nejaké to kilo navyše, ale zároveň nechcete tráviť hodiny v posilňovni, kúpte si bicykel. V prípade, že neviete aký, pokračujte ďalej v čítaní a dozviete sa, aké bicykle patrí v súčasnej dobe medzi najobľúbenejšie, ako si bicykel správne vybrať, čo by vám nemalo chýbať vo výbave a veľa ďalších potrebných informácií.

Recenzie bicyklov

Do našej pätice testovaných kolies, sme vybrali ako detský bicykel, tak dvojicu dámskych a pánskych kol. K nášmu testovanie sme si opäť vybrali zástupcu najlepšie hodnotené a najviac predávané.

Author Cosmic 2017

TypDetský horský bicykel
Veľkosť v palcoch10
Plášte v palcoch20 x 1,75
PedálePlast
OdpruženieBez odpruženia
BrzdyRáfikové
Počet prevodov6
Hmotnosť9 kg
Viac farebných prevedeníáno

Čo na tomto detskom bicykli iste oceníte najviac nielen vy, ale hlavne vaše dieťa je jeho nízka váha. O tú sa postaralo duralové prevedenie rámu a riadidiel. Dural je pevnejšia a tvrdšia varianta hliníka. Zjednodušene môžeme povedať, že sa jedná o zliatinu práve spomínaného hliníka a ďalších kovov.

Dvadsaťcentimetrove plášťe zaistí začínajúcim cyklistom pevnú stabilitu, zatiaľ čo oceľové čierne výplety im poskytnú kvalitné oporu na akejkoľvek trase.

Je škoda, že pedále sú vyrobené z plastu. Ten toho u detského bicykla moc nevydrží. Ak tak doma nemáte extrémne opatrné dieťa, musíte počítať s tým, že druhé pedále na výmenu budete minimálne raz kupovať.

Ovšem čo výrobca podcenil na plastových pedáloch, to dohnal na kvalitných ráfikových brzdách značky Tektro, ktoré sa na bycikloch objavujú už od roku 1986. Hoci je cena týchto bŕzd pomerne nízka, kvalita zostáva bezo zmien po celú životnosť bicykla. Svoje dieťa však musíte naučiť správnemu zabrzdení. Najprv by dieťa malo stlačiť zadnú brzdu a až následne brzdu prednú. V opačnom prípade môže dôjsť k prudkému zastaveniu predného kolesa, čo môže viesť aj k pádu cez prednú riadidlá.

Súčasťou je tiež jednoduchý prehadzovacia systém so šiestimi rýchlosťami, o ktorého prevod sa stará 36 zubov sa 127mm kľuky.

Čo sa týka pomeru ceny a kvality, je na tom bicykel lepšie ako dobre a za predpokladu, že je určené deťom, ktorých výška sa pohybuje medzi 115-135 cm, mohlo by vášmu dieťaťu nejaký ten rok vydržať.

  • pomer cena / kvalita
  • kvalitné brzdy
  • plastové pedále
  • ostrejšie brzdenie
Zistiť cenu

Rock Machine Catherine 70 2019

TypDámsky horský bicykel
Veľkosť v palcoch14, 16, 18
Plášte v palcoch27,5 x 2
PedáleDural
OdpruženiePredné odpruženie
BrzdyKotúčové brzdy
Počet prevodov3 x 9
Hmotnosť14,2 kg
Viac farebných prevedeníáno

Druhým zástupcom je dámsky horský bicykel, vhodný ako do ľahšieho terénu, tak na cestovanie po okolí. Celý bicykel je pomerne ľahké vďaka zliatine hliníka, z ktorého je tvorený rám bicykla. Túto vlastnosť ocenia najmä ľudia žijúci v panelákoch, ktorí svoje bicykle musia uskladniť buď v pivnici, alebo na balkóne, a neustále tak svoje kolo premiestňujú.

Kým vpredu je bicykel vybavený hydraulickým pružením, vzadu mu odpruženie chýba, čo je pomerne nepohodlné, ak sa vydáte na dlhšie cyklistické výlety po nespevnenom povrchu. Istou kompenzáciu môže predstavovať radenie s celkom dvadsaťjeden možnosťami prevodu, ktoré sa postará o komfortnú jazdu bez väčšej námahy po celú dobu nášho cestovania.

Hydraulické kotúčové brzdy, rovnako ako ostatné komponenty, sú pod taktovkou značky Shimano. Výhodou takýchto bŕzd je ich nezávislosť na ráfiku bicykla a minimálne nároky na údržbu. Servis týchto bŕzd je však drahšie a časovo náročnejšie. Viac sa o brzdnom systéme kolies dočítate nižšie.

Čo možno ocenia všetky ženy je to, že bicykel je dostupný v troch rôznych veľkostiach. V pomere cena / kvalita si tento dopravný prostriedok tiež neviedol najhoršie, ale ak hľadáte niečo iné ako zliatinu hliníka v kombinácii s plastom, možno by sme vám odporučili poohliadnuť sa niekde inde.

  • vhodné do terénu aj mesta
  • tri rôzne veľkosti
  • absencia zadného pruženia
  • výrobný materiál
Zistiť cenu

Leader Fox Daft 2017

TypDámsky trekingový bicykel
Veľkosť v palcoch17
Plášte v palcoch28
PedáleDural
OdpruženiePredné odpruženie
BrzdyRáfikové
Počet prevodov3 x 8
Hmotnosť14,6 kg
Viac farebných prevedeníáno

Ako tretí sa v našom radcovi objavilo cyklistky najobľúbenejšie dámsky trekingový bicykel Leader Fox Daft. Firma, ktorá tieto bicykle vyrába, sídli v Českých Budějoviciach a jej výrobky sú vyvážané do strednej Európy od roku 1996.

Vyššie spomenutý trekingový bicykel má odpruženú prednú vidlicu, ktorá je však uzamykateľná. Ak tak pôjdete v teréne, doprajte si komfort a vidlicu nechajte pracovať. Prenos vibrácií tak bude minimalizovaný a vás po jazde nebudú bolieť ruky. Na rovnom asfalte ju však pokojne uzamknite a užívajte si pokojnú jazdu po okolí bez pruženia riadidiel.

Pevný rám je, rovnako ako riadidlá, tvorený duralom čiže tvrdou variantou hliníka. Vďaka tomu je bicykel tiež lacnejšia. Za iné materiály (napr. karbón) si náležite priplatíte.

Ako ďalšie plus vnímame veľké kolesá, vďaka ktorým sme nemali pocit, že by sme museli ustavične a namáhavo šliapať, čo s kolesami s priemerom 26 „iste zažijete.

Takisto sme spokojní s celkovým vzhľadom, vyváženými farbami i doplnky zodpovedajúcimi cenovej triede.

  • odpružená vidlica s možnosťou uzamknutia
  • veľké kolesá
  • ráfikové brzdy
Zistiť cenu

Kellys Spider 50 2018

TypPánsky horský bicykel
Veľkosť v palcoch17,5-21,5
Plášte v palcoch27,5 x 2,25
PedáleKLS Master-alloy
OdpruženiePredné odpruženie
BrzdyHydraulické
Počet prevodov3 x 9
Hmotnosť13,3 kg
Viac farebných prevedeníáno

Ľahký rám bicykla tvorený z hliníkovej zliatiny a celý koncept geometrie robí koleso v teréne veľmi živým. Či už sa vydáte do lesa alebo na hory, efektivita šliapania je dobre vyvážená v akýchkoľvek podmienkach. Svoj podiel na tom určite má aj prevodový systém značky Shimano, ktorého hladké prehadzovanie vás podrží v každom kopci. Spolu s predným odpružením sme si užívali komfort z jazdy ako po rovných cestách, tak po nerovnom lesnom poraste.

Hydraulické brzdy sú síce nákladnejšie variantou bŕzd (oproti tým ráfkovými), ale musíme uznať, že s brzdením sme nemali žiadne problémy. Pretože sme ale zvyknutí práve na brzdy ráfikové, museli sme si chvíľku zvykať na tento pohodlnejšie systém brzdenia.

Rozhodne oceňujeme výrobca, že vytvorili rovnaký typ bicykla ako pre menšie typ postavy, tak pre niekoho, kto meria takmer dva metre. Ani väčšie muž tak pri jazde nemal pocit, že sa musí na bicykli „hrbiť“, pretože väčšiu veľkosť rámu pohodlne zodpovedala jeho postave. Nezostávalo nič iné ako doladiť správne nastavenie sedla a riadidiel.

  • kvalitný prevodový systém
  • predné odpruženie
  • vyhotovenie pre väčšie postavy
Zistiť cenu

GT Avalanche Sport 2018

TypPánsky horský bicykel
Veľkosť v palcoch27,5-29
Plášte v palcoch27,5/29 x 2,10“
PedáleGT Slim LineFlat Nylon Pedal
OdpruženiePredné odpruženie
BrzdyHydraulické
Počet prevodov3 x 9
HmotnosťRôzna v závislosti na veľkosti bicykla
Viac farebných prevedeníáno

Naším posledným zástupcom je opäť pánsky horský bicykel, ktorého výrobcovia sľubujú, že si za investované peniaze zaobstaráte hardtail čiže horský bicykel, ktoré vie, ako sa v teréne správne chovať.

Samozrejme, že aj my sme ho v teréne riadne otestovali. Naozaj musíme uznať, že pri jazde do kopca, sme nemali najmenší problém s jednoduchým prehadzovaním ani s odpruženou vidlicou. V kamenistom teréne sme boli radi, že ju máme. Cestou dole to však bolo o niečo málo horšie. Hydraulické brzdy by sme hodnotili ako slabšie, nakoľko pri prudšom zjazde sme si neboli tak celkom istí v „kramflících“. Chápeme, že výrobcovia museli niekde ubrať, aby cena bola priaznivá, ale nečakali by sme, že to bude práve na brzdnom systéme.

Ak sa však nepúšťate do naozaj prudkých zjazdov, ale dávate prednosť jazde v miernom teréne, mali by ste byť s okolo spokojní. Rýchla akcelerácia bicykle aj jeho pohotové reakcie z neho robia živý kúsok na každodenné používanie.

Jeho najväčšie 29 „prevedení iste ocenia všetci cyklisti, ktorým matka príroda nadelila viac ako 180 cm.

  • rýchla akcelerácia
  • prevodový systém
  • brzdy
Zistiť cenu späť na začiatok ↑

Než sa vydáte do obchodu

Rozhodnúť sa, ktorý bicykel si vybrať medzi všetkými dostupnými modelmi, môže byť naozajstným orieškom ako pre niekoho, kto ešte len s cyklistikou začína, tak aj pre tých z nás, ktorí na bicykli jazdia odmalička. Aké bicykle sú na našom trhu k dostaniu?

  • horské bicykle,
  • mestské bicykle,
  • cestné bicykle,
  • BMX bicykle,
  • krosové bicykle,
  • detské bicykle,
  • trekingové (trekové) bicykle,
  • dámské bicykle,
  • elektrobicykle,
  • pánské / unisex.

Horské bicykle

  • Nazývaná tiež MTB,
  • určené hlavne pre pohyb v teréne,
  • väčšinou disponujú odpruženou vidlicou; u celoodpruženého bicykla nájdete aj zadný tlmič pre ešte väčšie pohodlie,
  • sú vhodné do suchého aj mokrého terénu,
  • priemer kolies 26-29 „.

Cestné bicykle

  • Určená pre cesty, potrebujú hladký povrch,
  • veľmi úzke plášte,
  • oproti horským bicyklom sú cestné bicykle veľmi rýchla práve vďaka úzkym plášťom,
  • veľmi nízka váha,
  • priemer kolies 28 „.

Krosové bicykle

  • Určená pre cesty, prípadne ľahký terén,
  • najideálnejšie voľba pre cykloturistov,
  • kombinácia medzi horským a cestným okolo (majú odpruženú vidlicu, ale väčší priemer kolies a hladké plášte, ktoré zaručujú ďaleko menšie valivý odpor, než majú horské),
  • priemer kolies 28 „.

Trekingové bicykle

  • Určené pre cesty alebo ľahký terén,
  • oproti krosovým majú trekingové bicykle bohatšiu výbavu (nosič, svetlá, blatníky),
  • rovnako ako krosové bicykle sú však aj týto vhodné pre pohodlnejšie typ cykloturistiky,
  • priemer kolies 28 „.

Elektrobicykle

  • Jedná sa o klasický bicykel, ktorý je doplnený motorčekom, batérií a ovládaním.
  • Sú vhodné najmä pre starších ľudí, alebo pre jedincov, ktoré klasická jazda na bicykli namáha.
  • Priemer kolies 26-29 „.
  • Ako vybrať to najlepšie elektrobicykel, sa môžete dočítať tu.

Mestské bicykle

  • Určené najmä pre pohyb v mestách.
  • Výrobcovia majú na pamäti, že ľudia získajú mestské bicykle potrebujú hlavne pohodlie, preto majú tieto bicykle vysoká riadidlá, pohodlná sedla a sú doplnené o praktické nosiča.
  • Rámy kolies nie sú vyvýšené, ale znížená tak, aby sa na ne dalo pohodlne nastúpiť.
  • Priemer kolies 28 „.

BMX bicykle

  • Určená na špeciálnu bmx trate a na zdolávanie prekážok.
  • BMX bicykle sú hlavne pre zábavu a moderné bikrosovej preteky.
  • Priemer kolies 16-24 „.

Detské bicykle

  • Do detských bicyklov môžeme radiť tiež odrážadlá.
  • Kolesá od 12 „do 16“ sú vybavené postrannými kolieskami.
  • Od veľkosti 20-24 „sa objavujú prehadzovačky.
  • Priemer kolies 12-24 „.

Dámske bicykle

  • Takto označené výrobky  majú väčšinou menšie veľkosti rámu, užšie riadidlá a dámska sedla.
  • Konštrukčne sú prispôsobené ženskej postave, ktorá je menšia ako mužská.
  • Priemer kolies 26-29 „.

Pánské / unisex

  • Pánské mnohokrát preferujú tiež ženy.
  • Označenie unisex zodpovedá rozdeleniu kolies pre všetkých dospelých cyklistov.
  • Široké spektrum veľkostí.
  • Priemer kolies 26-29 „.

Niečo pre fajnšmekrov

Fourcross

  • oplývajú špeciálny geometriou, pretože sú určené na fourcrossové preteky, teda krátkej trati s množstvom skokov a klopených zákrut.

Enduro

  • celoodpružené horské bicykle určené do ťažkého terénu.

Cruisery

  • vyznačujú sa vysoko umiestnenými riadidlami a natiahnutým posedom.

Dirt

  • ich doménou sú skokanské disciplíny, v ktorých sa jazdec často pohybuje vo vzduchu,
  • musí byť veľmi pevná a malá.

XC hardtaily

  • vhodné pre jazdu krajinou, majú pevný rám a odpruženú prednú vidlicu.
späť na začiatok ↑

V hlavnej úlohe konštrukcia

Ak ste si ujasnili, kam budete na bicykli jazdiť, mali by ste sa zamerať na ďalšie dôležité body vo výbere vášho „parťáka“ na cesty:

  • typ rámu
  • veľkosť rámu
  • priemer kolies
  • materiál
  • brzdy
  • odpruženie

1) Typ rámu

Rovnako ako ženy môžu jazdiť na pánskom bicykli, ktoré sa vyznačuje vyšším rámom s hornou horizontálnou rámovou trubkou, tak aj muži môžu jazdiť na dámskom bicykli. To má nižšiu sklon rámovej trubky pre pohodlné nasadanie aj vysadanie. Hlavne starší ľudia môžu preferovať bicykle s dámskym typom rámu.

2) Veľkosť rámu

Ideálna veľkosť bicykla vyberiete na základe výšky postavy a výšky rozkroku čiže dĺžky nôh.

Nižšie vytvorená tabuľka vám iste poradí, ako vybrať správnu veľkosť bicykla:

Výška postavy v cmVýška rozkroku v cmVeľkosť rámu v palcoch „Všeobecná veľkosť
150-16063-7113-15XS
155-16568-7515-17S
160-17571-8216-19M
170-18579-9018-21L
180-20087-9820-23XL
200 a viac97 a viac22 a viacXXL

A ako vybrať detský bicykel?

Všeobecne platí, že deti veľmi rýchlo rastú, preto by ste im mali zaobstarať bicykel, ktorý bude ideálne o niečo málo väčší ako ony. Avšak pozor! Bicykel by nemal byť veľký príliš, potom sa pre dieťa stáva nebezpečným!

Pri výbere detského bicykla sa v podstate držíte taktiež hlavne celkovej výšky a dĺžky nôh. Avšak s rozdielom, že by ste ho mali zmerať tiež v topánkach, v ktorých bude na bicykli jazdiť.

Výška detské postavy v cmVýška rozkroku v cmVeľkosť rámu v palcoch „
Do 10042-4812
100-11548-5616
115-13054-6420
125-15065-8024

Najmenší dostupná detské bicykle s veľkosťou rámu 12 „sú dodávané s postrannými kolieskami.

3) Priemer kolies

U kolies pre dospelých sa stretneme s priemerom kolies od 26 „až 29“.

26 palcov

Taký priemer sa postará o zábavu, bicykel samotné je totiž obratnejšie. Bohužiaľ v teréne to taká zábava nie je, pretože bicykel má malú kontaktnú plochu.

27 palcov

Priemer 27 palcov stále zaručuje nízku váhu, napriek tomu už je stabilnejší ako koleso s menším priemerom. Mínus predstavuje jediný bod – tento priemer je trochu nedostatkovým tovarom.

28 palcov

Nielen stabilita, ale aj komfortný pocit z jazdy je doménou tohto priemeru. Avšak toto pohodlie je vykúpené vyššou váhou bicykla.

29 palcov

Títo obri sa postarajú o perfektné priestupnosť terénom a rýchlosť. Avšak sa horšie ovládajú v nízkych rýchlostiach a jsú naozaj ťažké.

Viete si rady s veľkosťou plášťa?

Ak si neviete rady s tromi číslami na plášti kolesa, nerobte si z toho ťažkú ​​hlavu. Výrobcovia totiž vyjadrujú rovnakú veľkosť tromi rôznymi spôsobmi:

A) Metrické označenie

Prvé označenie, ktoré na plášti nájdete je vyjadrené napr. nasledovne: 37 – 622. Toto číslo v milimetroch vyjadruje vonkajšiu šírku nafúknutého plášťa a vnútorný priemer od pätky k pätke.

Konkrétne 622 mm pasuje na kolesá, ktoré majú priemer 28-29 „. Čím menšie je označenie v milimetroch, tým je menší priemer kolesa.

B) Označenie v palcoch

Druhé číslo je „palcové“ značenie. Napr. označenie 28 „X 1 5/8 X 1 3/8“ znamená, že vonkajší priemer nafúknutého plášťa je 28 palcov X vonkajšia šírka nafúknutého plášťa je 1 a 5/8 palca X výška plášťa od päty ráfika po korunu behúňa je 1 a 3 / 8 palca.

Toto označovanie nie je tak presné ako to prvé a môže byť nepresné, stále je však hojne využívané hlavne u horských bicyklov.

C) Francúzske označovanie

Pokiaľ na plášti nájdete číslo napr. 700 x 35C, znamená to, že vonkajší priemer nafúknutého plášťa je 700 mm a vonkajšia šírka nafúknutého plášťa je zase 35 mm.

4) Materiál

Hliník– radí sa k najpoužívanejším materiálom

-má dobrú pevnost

– cenovo veľmi příznivý

– označuje sa aj ako Dural či AL

Karbón– je najľahším materiálom, ktorý slúži na výrobu rámů

– vďaka svojej tvrdosti pohlcuje drobné nárazy

– pomerne drahá varianta

– označuje sa ako Carbon

Oceľ– veľmi vysoká pevnost

– vysoká hmotnosť

– výborná cena vzhľadom ku kvalite

5) Brzdný systém

Ráfikové brzdy

Ráfikové čoskoro iste oceníte najmä vďaka ich lacné obstarávacej cene. Ak je dobre nastavíte, budú vám dlho a dobre slúžiť. Za mokra však majú dlhšiu brzdnú dráhu, s ktorou treba počítať.

Kotúčové brzdy

Ďalej sa delia na mechanické a hydraulické. Mechanické brzdy sú ovládané pomocou lanka, a preto je ich servis menej náročný ako servis bŕzd hydraulických – tie sú síce výkonnejšie, avšak výmena pokazených hydraulických bŕzd je drahšie a zložitejšie.

Vyššia obstarávacia cena oboch typov kotúčových bŕzd je kompenzovaná skvelým brzdným účinkom za každého počasia.

6) Odpruženie bicykla

Bicykle bez odpruženia

Odpruženie nenájdeme u mestských a cestných bicyklov, u ktorých tým pádom neubúda síl pri zábere. Na druhú stranu sa prenášajú všetky vibrácie, ktoré vás na nerovnom teréne môžu stretnúť.

Bicykle s odpruženou prednou vidlicou

S týmto typom odpruženia sa stretneme najčastejšie u trekingových a krosových bicyklov. Odpružená predná vidlica sa postará o komfortnú jazdu, ktorá toľko nezaťažuje ruky pri jazde v teréne.

Celoodpružené bicykle

Celoodpružené bicykle sa postarajú o najvyšší jazdný komfort pri prekonávaní náročného terénu. Nevýhodou je prevažne ich vysoká váha, náročný servis aj vyššia nákupná cena.

späť na začiatok ↑

Ideálne nastavenie pre pôžitok z jazdy

Za predpokladu, že ste si vybrali ideálny typ bicykla pre svoje výjazdy, zvážili ste všetky jeho vybavenie ako brzdy, odpruženie či materiál, rozhodne by ste tiež mali vedieť, ako si nastaviť sedlo i riadidlá, ktoré majú veľký podiel na celkovom pôžitku z jazdy.

Pevne v sedle!

Zamerajte sa na to, aby vaše sedlo bolo hlavne rovno. Ak jeho špička bude smerovať smerom nahor, zadok vám bude schádzať dole a celá jazda bude veľmi nepohodlná.

Špička smerom nadol zase znamená schádzaní celého tela smerom dopredu. V oboch prípadoch sa telo budete snažiť vyrovnať rukami, ktoré vás nakoniec budú bolieť.

Nastavenie sedadla je veľmi individuálna vec, však odborníci zaoberajúci sa servisom kolies odporúčajú tento postup:

  • Sadnite si na bicykel a položte si pätu nohy na pedál, ktorý je dole. Noha sa pri šliapaní musí mierne prepínať, ale zase nie príliš, aby pri šliapaní nedochádzalo k premiestňovaniu celého tela zo strany na stranu.
  • Aby ste boli schopní si správne nastaviť sedlo, musíte si samozrejme vybrať vhodnú veľkosť bicykla podľa vašej výšky.

Nariadenie riadidiel

Správne nastavenie riadidiel je ešte benevolentnejší než nastavovanie sedla. Avšak pozor! Pre bezpečnosť vašu i vášho okolia je nutné, aby ste si správne nastavili brzdové páčky. Preto si sadnite na bicykel, položte ruky na riadidlá a natiahnite prsty rovnobežne s rukou. V tejto fáze by sa vám spodnej časti prstov mali opierať o brzdovej páky.

Zvyšok je plne vo vašej úlohe. Ak máte radi závodnú jazdu a kupujete si cestný bicykel, najskôr zvolíte nižšiu nastavenie riadidiel s ohľadom na aerodynamiku. Ak si kupujete bicykel trekingový, zrejme dáte prednosť vyššiemu nastavenia, aby ste mali dokonalý rozhľad po krajine.

späť na začiatok ↑

Povinná výbava bicykla

Ako prvé by sme radi zmienili, že aj pre cyklistov platí zákaz požívania alkoholu, ak sadnú za riadidlá!

1) Dve na sebe nezávislé brzdy

Predná i zadná brzda musia fungovať nezávisle na sebe. Typ bŕzd záleží na type vášho bicykla. Krosové bicykle a MTB sú opatrené kotúčovými brzdami. Cestné bicykle by mala mať ráfikové brzdy s klátiky. Najpoužívanejšie ráfikové brzdy sú véčkovej brzdy (V-Brakes), ktoré sú obľúbené pre svoj vysoký brzdný účinok.

U kotúčových bŕzd je potreba kontrolovať brzdové doštičky, ktoré sú súčasťou brzdového strmeňa. Zvoliť môžete buď sintrované, alebo organické brzdy. Prvé menované sa pomalšie opotrebovávajú, ale sú hlučnejšie než organické. Doštičky môžu mať rôzny tvar, je potreba je vyberať podľa typu brzdového strmeňa.

Výnimku tvoria bicykle pre deti predškolského veku, ktoré sú vybavené voľnobežným nábojom s protišliapacou brzdou. V tom prípade nemusia mať prednú brzdu.

2) Zaslepenie voľných koncov rúrok riadidiel

Pri páde by vás mohli voľné konce škaredo poraniť.

3) Zakončenie

Zakončenie ovládacích páčok bŕzd, voľných koncov riadidiel, páčky přehazovaček aj konce blatníkov musia mať taktiež obalené hrany materiálom, ktorý pohlcuje energiu (guma, silikón, plast).

4) Predné a zadné odrazky

Predné aj zadné odrazky môžete nahradiť iným odrazovým materiálom s podobnými vlastnosťami, ktorý môžete umiestniť aj na iné cyklodoplnkov (musí však ísť o umiestnení vpredu a vzadu, najčastejšie sa dávajú na odev alebo obuv). Plocha týchto odrazových materiálov nesmie byť menšie ako 2 000 mm2, čo môžeme prirovnať ku štvorci s dĺžkou jednej strany 4,5 cm.

5) Odrazové sklá oranžovej farby

Takéto odrazky musia mať pedále po oboch stranách a tiež výplet kolesa.

6) Prilba

Pri jazde mimo obce a pre deti do 15 rokov všade.  Majte ale na pamäti, že trvalým následkom po páde z bicykla môže zamedziť v každom veku.

Pri výbere helmy na bicykel sa držte správnej veľkosti a certifikátom bezpečnosti. Na trhu je možné naraziť na niekoľko typov heliem, z ktorých každá zodpovedá inému bicyklu a typu jazdy.

  • Cestná prilba je určenie pre cyklistov jazdiace na krosových alebo horských bicykloch. Jej prednosťou je dobré odvetrávanie a nízka váha.
  • MTB prilba je robustnejšia a navyše má ešte štít proti slnku. Môžete s ňou vyraziť do terénu aj na ceste. Vďaka svojmu tvaru kryje väčšiu časť zátylku.
  • BMX helmu rozoznáte už podľa jej designu, nenájdete na nej odvetrávanie a je častou voľbou skateboardistov.

Za zníženej viditeľnosti nezabudnite doplniť

1) Predné svetlo

Ak  komunikácia nie je riadne osvetlená, je nutné mať svetlomet zapnutý a správne nasmerovaný. Nesmie totiž oslňovať ostatných účastníkov premávky. Ak je vozovka súvisle osvetlená, potom stačí, keď svietidlo zapnete na prerušovaný chod.

2) Zadné svietidlo červenej farby

Pri používaní zadného svetla platia rovnaké pravidlá ako pri prednom svetlometu.

späť na začiatok ↑

Doporučená výbava

Tieto doplnky síce nie sú povinné, ale keď si ich kúpite, rozhodne si svoje našlapané kilometre mnohonásobne spríjemníte. Dokážete si napríklad predstaviť jazdu v blate bez blatníkov?

  • Zvonček – môžete ním dať o sebe vedieť dostatočne dopredu chodcom alebo iným cyklistom.
  • Kryt reťaza – oceníte predovšetkým vtedy, pôjdete ak na bicykli v dlhých nohaviciach alebo sukni. Nebudete sa musieť obávať, že si dlhé konca zašpiníte od oleja alebo potrháte.
  • Blatníky – oceníte vo chvíli, kedy budete musieť ísť v daždi. Ochráni nielen vaše oblečenie, ale aj tvár. Zabráni nielen zašpinenie blatom, ale aj odletujúcim kamienkom.
  • Duša a lepenie – priemer duše by mal zodpovedať veľkosti ráfika kolesa. Nezabudnite tiež na správny typ ventilu. Najčastejšie sa používajú AV (velo ventilky), DV (klasické ventilky) a SV (čiže FV, jedná sa o galuskové ventilky)
  • Pumpička a cestovné náradie – hlava hustilky musí byť zodpovedať ventilku na všetkom bicykli. Pri výbere si dajte pozor na hmotnosť, veľkosť a skladnosť. Pumpičku na bicykel môžete zohnať v týchto variantách: ručné, nožné, jednorazové s CO2. Odporúčanú hodnotu nahustení nájdete na boku pneumatiky. Medzi najobľúbenejšie náradie patrí multiklíč, ktorým na cestách vyriešite nejednu kolízii.
  • Zámok – zámok na bicykel kúpite v niekoľkých prevedeniach. Lankové zámky sú najpoužívanejšie, sú ľahké a skladné, ale poskytujú len nízku ochranu pred krádežou. Skladacia zámok má komplikovanejšia konštrukciu, poskytne vášmu kolu lepšiu ochranu, ale jeho obstarávacia cena je vyššia. Najlepšie ochranu poskytujú silné oceľové zámky, ktoré však nie sú kvôli svojej hmotnosti vhodné na prevážanie.

Pevne dúfame, že vám náš poradca o niečo rozšíril obzory, čo sa jazdy na bicykli i kolies samotných týka. Prajeme stovky šťastne najazdených kilometrov v novej cyklistickej sezóne! 🙂

1 komentár
  1. detsky bicykel vyberat podla vyšky a šikovnosti dietata. My sme vybrali early rider 14 palcovy a s bočnymi kolieskami

    Dajte nám odpoveď