Recenzia Amazon Kindle Paperwhite 4

Čítačka Kindle Paperwhite 4 sa v roku 2018 stala najnovšou verziou v užívateľsky obľúbenej rade Paperwhite. Oproti modelu Kindle Paperwhite 3 ponúka niektoré vylepšenia (napr. kvalitnejšie podsvietenie, nižšiu hmotnosť a pod.), v základe však zostáva verná overené klasike. Ak skutočne stojí za to, sa dozviete v našej recenzii.

Rozlíšenie displeja1448 x 1072
Výška11,6 cm
Váha191 g
Jemnosť displeja300 ppi
Typ displejaE-ink Carta
Výdrž batérie21 hod.
Kapacita pamäte32 GB
3Gáno
Pamäťová kartanie
Audio výstupnie
Šírka16,7 cm
Hĺbka0,8 cm

Čo sa týka podporovaných formátov, čítačka Kindle Paperwhite 4 sa od predchádzajúcich modelov nelíši a podporuje v podstate tie isté formáty. Konkrétne sa jedná o:

• Kindle Format 8 (AZW3),
  • Kindle (AZW),
  • PDF,
  • TXT,
  • nechránený MOBI,
  • PRC.

Cez on-line konverziu potom tiež:

• HTML,
  • DOC,
  • DOCX,
  • RTF,
  • JPEG,
  • GIF,
  • PNG,
  • BMP.

Opäť chýba podpora formátu EPUB, ktorý je ale možné pomerne ľahko previesť do podporovaného formátu MOBI. Na oficiálnych stránkach Amazonu je možné stiahnuť program KindleGen, ktorý sa o konverziu postará. Sťahovať môžete TU.

Základná charakteristika

Na rozdiel od predchádzajúcich verzií Paperwhite má tento (v poradí už štvrtý) model odlišné rozmery. Rozmery Kindle Paperwhite 1, 2 a 3 boli rovnaké, preto ste mohli použiť na všetky rovnaké puzdro. To ale kvôli menším rozmerom neplatí pre čítačku Kindle Paperwhite 4, ktorá potrebuje puzdro určené špeciálne pre ňu. Hmotnosť sa znížila tiež (u G3 na 191 g, len s wifi na 182 g).

Čo sa týka dizajnu, nedošlo u tohto modelu k výraznej zmene. Na prvý pohľad vyzerá rovnako ako jeho predchodcovia. Pri pozornejšom skúmaní ale zistíte, že displej je úplne zarovnaný s rámčekom. Ďaleko zaujímavejšie novinkou je ale vodotesnosť, presnejšie skutočnosť že Kindle Paperwhite 4 spĺňa normu IPX8, čo teoreticky znamená, že by mal prestáť potopenie až do 2 m hlboko po dobu 60 minút. Vyliaty čaj alebo káva mu preto rozhodne neublíži.

Ďalšou novinkou je navýšenie kapacity, a to dokonca zo 4 GB (Kindle Paperwhite 3) až na 32 GB (u základnej verzie iba 8 GB). Ide o viac ako dostačujúca kapacitu, schopnú pojať tisícky kníh.

Pokiaľ ale patríte medzi vášnivých poslucháčov audio kníh, ani štvorka bohužiaľ nedisponuje audio vstupom. Počúvať preto môžete iba pomocou bezdrôtových slúchadiel (alebo reproduktorov) pripojených k zariadeniu pomocou Bluetooth.

Vo výbave nechýbajú klasické funkcie (otočenie, priblíženie, zvýraznenie, nastavenie veľkosti písma, anglický slovník, vyhľadávanie textu, vytváranie kolekcií, vloženie poznámky alebo trvalé a aktuálne záložky). Praktická je napríklad aj funkcia X-Ray, vďaka ktorej môžete veľmi ľahko vyhľadať všetky pasáže obsahujúce napr. jedno konkrétne slovo alebo časť textu. Táto funkcia ale nie je dostupná pre všetky e-kníhy. Samozrejmosťou je tiež webový prehliadač.

Displej

Pretože najdôležitejšou časťou každej čítačky je jej displej, povieme si o ňom podrobnejšie.

Samozrejme sa jedná o displej dotykový (iba vypínanie a zapínanie prístroja je realizované manuálne, a to pomocou malého tlačidla na čelnej strane). Otáčať stránky preto musíte iba pomocou ťahu prstom, čo ale nemusí vyhovovať všetkým.

Tento prístroj sa môže pochváliť uhlopriečkou 6 „, čo je dostatočná veľkosť pre čítanie. Na druhej strane ale nezaberá príliš veľa miesta napr. kabelke, a pritom sa príjemne drží. Rozlíšenie je pritom ultra HD (1448 x 1072 px), čo zodpovedá jemnosti displeja 300 ppi. to je veľmi slušná hodnota, ktorá už sa nemá kam posúvať (ľudské oko nie je prispôsobené pre rozoznanie viac detailov). Na prvý pohľad je písmo detailnejšie, a vďaka tomu lepšie čitateľné, a to dokonca viac než u bežného textu. Zobrazenie textu môžete prepnúť aj do módu biely text na čiernom pozadí.

Displej Kindle Paperwhite 4 je naviac vybavený najnovšou technológiou E-ink Carta, ktorá zvyšuje kontrast a zrýchľuje odozvu. Jednotlivé slová sú preto lepšie čitateľná a reakčný čas pri ovládaní je skrátený na minimum. Nemusíte sa preto báť pomalého otáčanie stránok, zásekov ani dlhého obnovovania displeja (čierna obrazovka).

Ako sa s ňou číta

Vďaka piatim rovnomerne rozmiestneným LED diódam (čo je o dve viac ako u Kindle Paperwhite 3) sa môžete so štvorkou oddávať čítanie za akýchkoľvek svetelných podmienok (aj na priamom slnku alebo v úplnej tme). Výkon LED diód je totiž možné nastaviť podľa potreby. Vďaka technológii elektronického atramentu je navyše pocit z čítania prirodzený a neuveriteľne podobný čítanie klasickej knihy. V žiadnom prípade preto nemusíte mať strach z unavených alebo boľavých očí, a to aj pri dlhom čítaní.

Vďaka kompaktným rozmerom a pogumované vrstve sa čítačka veľmi dobre drží v ruke. Ovládanie je pritom intuitívne a príjemné. Svojou hmotnosťou a veľkosťou sa pritom blíži väčším smartphonom, vďaka čomu ju ľahko schováte do kabelky alebo tašky.

Problém sme nenašli ani v software (okrem podpory formátov). Obsiahnuté funkcie fungujú na jednotku a sú pre bežného čitateľa dostačujúce. Ak si preto kupujete čítačku primárne na účely čítania, budete spokojní.

Zaujímavá je funkcia sleep / Wakeup. Pre využitie tejto funkcie ale potrebujete špeciálne magnetické puzdro Wake / Sleep. Vďaka magnetu sa čítačka po otvorení puzdra sama prebudí z režimu spánku. Po uzavretí puzdra dôjde k jej uspanie.

Kindle Paperwhite 4 má však jednu slabinu, a to nedostatočnou inováciu s ohľadom na predchádzajúce modely radu Paperwhite. V podstate podporuje rovnako malé množstvo formátov (opäť chýba podpora EPUB), čo je ale problémom väčšiny čítačiek Kindle. Slabšie je aj podpora PDF. U tohto typu súborov čítačka vie zobraziť iba jednu stranu A4 na celý displej. Písmená sú preto malá a čítanie je ťažké. V takom prípade je možné použiť lupu, pre dlhodobé čítanie je ale taký postup neefektívne.

Vaša aktuálna pozícia v knihe sa zobrazuje pomocou počtu percent (ak ste v jednej tretine, zobrazí sa vám údaj 33%), získate tak lepší prehľad o tom, koľko vám ešte zostáva. Každopádne je možné zapnúť aj klasické zobrazenie číslovanie stránok.

Našťastie, v prípade formátov PDF, HTML, DOC, DOCX (nie EPUB) je možné vykonať konverziu na Kindle formát, a to veľmi ľahko pomocou Kindle e-mailu, ktorý si založíte pri registrácii. Služba text prekonvertuje a zašle priamo do čítačky. Týmto spôsobom si navyše môžete veľmi jednoducho do prístroja zasielať e-knihy alebo novinky napr. Zo Zoznamu, iDnes pod.

Počítať ale musíte s tým, že Kindle Paperwhite 4 nedisponuje audio vstupom (pri počúvaní audio kníh alebo mp3 sa preto musíte spoľahnúť na bezdrôtové slúchadlá alebo reproduktory a prenos pomocou Bluetooth). Pre niektorých používateľov môže byť tiež mínusom užívateľské prostredie iba v anglickom (prípadne inom svetovom) jazyku. Zobrazovanie našich znakov v knihách a textoch je ale bezchybné.

Čo sa týka výdrže, ani tá nie je oproti trojke výrazne lepšie (iba o 1 500 mAh oproti 1 450 mAh). Podľa výrobcu je výdrž batérie 6 týždňov pri čítaní 30 minút denne. Z týchto údajov si môžete jednoducho spočítať, že sa jedná o 21 hodín prevádzky. Vplyv na kapacitu batérie má ale samozrejme tiež intenzita nasvietenie, pripojenie k wifi, Bluetooth a pod. Najväčší výdrže dosiahnete v režime lietadla. Prístroj je možné dobíjať pomocou USB alebo z klasickej zásuvky. Dobíjanie trvá približne dve a pol hodiny.

9.2 Total Score
Hodnotenie Amazon Kindle Paperwhite 4

Niet pochýb o tom, že Kindle Paperwhite 4 patrí medzi vynikajúce čítačky. Čo sa týka čítania a ovládania, okrem chýbajúceho lokalizovaného prostredia, jej nemôžeme nič vytknúť, pretože je rýchla, veľmi dobre nasvietená a skvele čitateľná za akýchkoľvek podmienok. Zamrzela iba slabá podpora formátov (PDF, EPUB) a málo inovácií oproti predchádzajúcemu modelu (vyzdvihnime ale určite vodeodolnosť). Pokiaľ vám ide ale primárne o čítanie a zháňate kvalitne spracovanú čítačku (s ktorou môžete do bazéna alebo vane), rozhodne môžeme tento model odporučiť k nákupu.

Ergonómia
10
Výbava