Recenzia Sony Bravia KD-55XF9005

Pre tento rok sa Sony rozhodlo pre zjednodušenie. Vlani sme mali na výber Sony Bravia XE9305 a Sony Bravia XE9005 a tento rok sa v tomto segmente výber zjednodušil na Sony Bravia XF9005. Obe vyššie uvedené patrili medzi najlepšie LCD televízory a zároveň boli ešte v celkom rozumnej cene. Takže očakávania od tohto krásavca sú pomerne vysoké. Dokáže prekonať nastavenú latku?

Priemerná doba odozvy40 ms
Local dimmingáno
Podpora Dolby Visionnie
Uvedenie na trh2018
Pokrytie spektra DCI-P395 %
Pokrytie spektra Rec.202071 %
Výška70,6 cm
Šírka6,9 cm
Hĺbka122,8 cm
Výška (vrátane podstavca)77,1 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)26,8 cm
Váha19 kg
Odhadovaná spotreba za rok201 kWh

V akých veľkostiach je k dostaniu?

49 palcov

• Rozmery tv so stojanom: 109,3 x 69,4 x 26,8 cm
  • Rozmery tv bez stojanu: 109,3 x 62,9 x 6,9 cm
  • Odhadovaná spotreba energie: 158 kWh / rok

55 palcov

• Rozmery a spotreba pre túto veľkosť sú uvedené v tabuľke v úvode článku.

65 palcov

• Rozmery tv so stojanom: 144,7 x 89,8 x 29,7 cm
  • Rozmery tv bez stojanu: 144,7 x 82,9 x 6,9 cm
  • Odhadovaná spotreba energie: 225 kWh / rok

75 palcov

• Rozmery tv so stojanom: 167,4 x 103,2 x 35,5 cm
  • Rozmery tv bez stojanu: 167,4 x 95,8 x 7,3 cm
  • Odhadovaná spotreba energie: 282 kWh / rok

Pre americký trh sa dodáva aj verzia s uhlopriečkou 85 palcov. S ohľadom na jej cenu by sa jej u nás rovnako moc nepredalo.

Za ma oproti predošlému XE9305 drobný krok späť. Môže za to aj použitie kvalitnejšieho priameho podsvietenie, vďaka ktorému je obrazovka o niečo hlbšie. V najsilnejším bode je to 7 cm, takže nič dramatické. Možno je to len môj pocit, ale spomínaný minuloročný predchodca na mňa pôsobil prémiovějším dojmom. Spracovanie napriek tomu hodnotím ako veľmi precízne a prístroj pôsobí solídnym dojmom. Žiadneho vŕzganie alebo prehýbaniu som si nevšimol. Za „menej prémiový“ vzhľad zrejme môže aj zadná strana, ktorá išla celá zakrytovať a tiež lepšie umožňovala vedenie kabeláže. Teraz je možné viesť káble cez zadnej časti nôh stojana.

Asi najväčšou dizajnová zmena je tvar stojana. Novo má podobu dvoch masívnych nôh, ktoré sa roztvárajú do strán. Dôvodom, ktorý za zmenou vidím je stále vzrastajúci popularita soundbarov. A s týmto tvarom stojanu ide pred televíziu ľahko umiestniť práve soundbar. Aj keď nemáte moc hlboký tv stolík alebo skrinku. Rámik okolo displeja má podobne ako u ostatných Sony tv menej ako centimeter.

Sony je verné Android TV a preto sa s týmto operačným systémom stretneme v jej televízoroch aj tento rok. U tohto výrobcu oceňujem softvérovú podporu, ktorú venuje aj starším modelom. Upgrade na novšie verzie systému dostávajú aj televízory z roku 2015. Áno, znie to ako samozrejmosť, ale bohužiaľ to takto u všetkých výrobcov nie je. Sony sa o updaty snaží, napriek tomu že si na niekedy musíme počkať. Prínos nie je len v novej funkčnosti, či väčšie plynulosti systému, ale nezabúdajme ani na bezpečnosťou záplaty. Výhodou Androidu je masívná ponuka aplikácií, ktorých je v Google Play Store hromada. Otázku či, ich budete používať nechám na vás.

Užívateľské prostredie je stále rozdelené do niekoľkých „riadkov“. V každom z nich nájdete skupinu aplikácií, v tom najviac hore sú to odporúčané aplikácie a pod nimi aplikácie od Sony a potom vaše vlastné. Hoci ide o jednu z vyšších radov, tak systém rýchlosťou neoplýva. Nedokážem posúdiť nakoľko je to vina Android TV alebo použité hardvéru. Z informácií čo sa mi podarilo dohľadať sa zdá, že o beh systému sa stará postarší Mediatek 5891, ktorý sa prvýkrát objavil už v roku 2016. Ak je to pravda, tak mi to príde ako veľká škoda. Investície do vyššieho výkonu by sa v cene prístroja premietla v riadok pár Euro. A to pri jeho cenovke nie je nič tragického.

U diaľkového ovládača sa oproti vlaňajšku udial pokrok. Na prvý pohľad sa zdá, že k žiadnej zmene nedošlo. Stále je to veľký ovládač so záplavou tlačidiel. Avšak vlani bola tlačidlá tuhá, pre ich stlačenie bolo potrebné vynaložiť trochu sily. Tento rok sú oveľa „mäkšie“ a idú ľahšie stlačiť. Je to drobnosť, ale práve také maličkosti robia vo výsledku rozdiely. Celkovo je spracovanie ovládača podľa môjho lepší a trochu sa to prejavilo aj na jeho váhe. Rozhodne získal nejaký ten gram navyše. Škoda že nenašli viac odvahy a neskúsili zjednodušiť ovládač do podoby akú používa napríklad Samsung. Ten má síce len asi osem tlačidiel, ale po chvíli zistíte že aj s nimi dokážete na televíziu ovládať všetko. A oveľa prirodzenejšie, než pri premýšľaní ktoré tlačidlo čo znamená.

Samozrejme môžete využívať aj mobilnú aplikáciu, ktoré dokáže diaľkové ovládanie nahradiť. Ovládanie cez klasický ovládač je podľa mňa rýchlejší, ale možnosť výberu oceňujem. Ak sa rozhodnete aplikáciu vyskúšať, tak sa volá Video & TV sideview: Remote a je priamo od Sony. Má svoje muchy, ale používať ide. V prípade, že nebude po ruke telefón ani ovládač, tak zo zadnej strany televízie nájdete tri malé tlačidlá. Za ich pomoci možno prístroj vypnúť / zapnúť a meniť programy aj hlasitosť.

Televízne programy môžete nahrávať na pripojený USB disk. Podporované formáty disku sú FAT16, FAT32, exFAT alebo NTFS. To znamená, že aby televízia USB disk načítala, musí byť naformátovaný v jednom z týchto formátov. Ak neviete o čom hovorím, tak sa nemusíte desiť. Vyššie uvedené sú tie najbežnejšie formáty, takže pre drvivú väčšinu užívateľov stačí vziať disk a zasunúť ho patričného konektoru. Dokonca môžete sledovať jeden program a nahrávať si nejaký ďalší. Telka má totiž zdvojený tuner pre príjem digitálneho a klasického pozemného vysielania.

Možno viete, že vlani bol predchodca dnes testovaného prístroja chválený hlavne za vysoký maximálny jas a na pomery LCD paneli i veľmi solídnu čiernu farbu. A to isté platí aj tento rok. V podstate bez výraznejšieho výkyvu smerom k zlepšeniu alebo zhoršeniu. V podaní čiernej sa OLEDům rovnať nemôže, ale zase s ňou nemáte riziko potenciálneho vypálenie obrazu. VA panel + vysoký maximálny jas = luxusné kontrastný pomer (na LCD televíziu). Je ako stvorená pre večerné sledovanie filmov a v tmavej miestnosti vyniknú jej prednosti najviac zo všetkého. Farebná jednotnosť je opäť veľmi nadpriemerná. Drobných nezrovnalostí si môžeme všimnúť v rohoch, ale to je Odpustiteľné. Nejde o obrazovku za viac ako sto tisíc u ktorej je potrebné byť kritický aj k takým maličkostiam.

Pretože sa jedná o panel typu VA (s obnovovacou frekvenciou 100 Hz), tak sa musíme zmieriť s horšími pozorovacími uhlami. Ako to u nich býva tak pri pohľade z väčšieho uhla dochádza k zmene z čiernej na skôr tmavo šedú. U bežného obrazu to nie je až tak viditeľné, ale pri sledovaní HDR naozaj výrazne odporúčam sedieť priamo pred televíziou. Zníženie kvality obrazu so zvyšujúcim sa uhlom sledovania je tu viac viditeľné. Slnečné odrazy zvláda dobre, ale keď na obrazovku dopadá priame slnečné svetlo, je lepšie stiahnuť žalúzie alebo závesy. Vypaľovanie obrazu vďaka zvolenej technológie nehrozí a to ani krátkodobé. Ako ideálny nastavenie pre väčšinu príležitostí je režim „Kino“.

Oproti vlaňajšiemu XE9005 došlo k navýšeniu počtu zón miestneho tlmenia (taký je oficiálny preklad Local Dimmingu na stránkach Samsungu). Stále ich však nie je toľko ako u XE9305, ten ich má 72. XF9005 má síce len 60, ale na druhú stranu využívania priameho podsvietenia. XE9305 mala výborne spracované bočné podsvietenie, ktoré je zvyčajne horšie ako priame. No úprimne mi príde, že to za trochu hrubšie telo obrazovky (s bočným podsvietením ide urobiť užší obrazovka) stálo. Rovnomernosť podsvietenia je výborná a celková kvalita local Dimming je na podobnej úrovni ako u XE9305.

Podľa dostupných meraní dokáže zobraziť 95% z DCI farebného spektra. U modernejšieho štandardu Rec 2020 je to 71%. Pre vysvetlenú sa jedná o veľmi slušné hodnoty, hoci nie tak vysoké oproti OLED obrazovkám. Sony už dlhšiu dobu u svojich obrazoviek používa technológiu Triluminos. Práve ona má za následok, že displej dokáže zobraziť skoro všetky (95%) farby, v ktorých bol film zaznamenaný.

O spracovanie obrazu sa stará 4K HDR procesor X1 ™ Extreme. Ten bol vlani výsadou len vyššie rady 9305. Podporované sú klasické HDR štandardy: HDR10 a HLG. S tými sa stretnete na Ultra HD Blu-ray alebo napríklad videách z Netflix. Stále platí, že nepodporuje Dolby Vision, ale podľa vyhlásenia od Sony to bude napravené niekedy v priebehu prázdnin. Tým myslí, že vydajú update firmvéru. Stále platí, že je výborný. Skvele zvláda napríklad farebné prechody. Dokáže ich vyhladiť tak, že pôsobí úplne plynule a nenútene.

Pohybové scény zvláda brilantne a pre tento rok využíva v tejto oblasti novú technológiu X-motion Clarity. Výsledkom je, že pohybové scény stále prebiehajú na výbornú a podľa môjho je to oblasť, kde majú špičkové LCD navrch nad OLED televízory. Trochu vyššie sú hodnoty pre odozvu – 80 ms vo filmovom móde nás veľmi netrápi, ale 20 – 30 ms v hernom móde nie je úplne špičková hodnota. Väčšina užívateľov však nepostrehne žiadne náznaky neplynulosti. Aby ste rozoznali odozvu okolo 30 ms, tak musíte mať veľmi citlivé oči. Veľkou výhodou je fakt, že pri zapnutí HDR nedochádza k zhoršeniu odozvy. Ba naopak. Každopádne ak máte konzolu s podporou HDR (Xbox One S alebo PS4 Pro), tak hranie v HDR je naozaj zážitok ako z inej dimenzie. Pripomínam, že pre sledovanie HDR obsahu stále musíte pre príslušný HDMI port ručne nastaviť v možnostiach obrazu -> formát signálu HDMI -> „Vylepšený formát“.

Zabudované reproduktory sú slabé a postrádajú basy. Ako vám to môže vadiť záleží na tom čo sledujete. Televízne noviny aj väčšina seriálov bude v poriadku, pretože hovorené slovo repráky zvládajú dobre. Ak častejšie sledujete filmy, prípade hráte hry, tak by som zvážil investíciu do externých reproduktorov alebo Soundbar.

• MPEG1
  • MPEG2
  • MP4
  • AVC
  • MPEG4
  • AVI
  • Xvid
  • ASF
  • WMV
  • MOV
  • MKV
  • 3GPP
  • MP3 (hudba)
  • WMA (hudba)
  • WAV (hudba)
  • MP4AAC (hudba)
  • FLAC (hudba)
  • JPEG (obrázky)

Pripravili sme sprievodcu výberom televízora.

7.5 Total Score
Sony Bravia KD-55XF9005

Rovnako ako vlani je to skvelá LCD telka za relatívne dostupnú cenu. Najväčším súperom jej budú minuloročné modely. XE9005 síce prekonáva, ale s XE9305 sa radí na rovnakú úroveň. Takže ak bude k dostaniu za levnější cenu XE9305 (už začínajú z trhu pomalu miznúť), tak by som neváhal a kúpil tohtoročný model. Napríklad u uhlopriečky 65 palcov je rozdiel v tejto chvíli asi 400 Euro v prospech 9305. Oproti 9005 bude cenový rozdiel ešte výraznejší, ale tam pôjdete trochu dole aj s kvalitou obrazu. Napriek tomu to môže byť pre rad kupcov vďaka cene zaujímavejšie voľba. Rozhodne ale musím dnešný televízii hodnotiť kladne. Je to taký mix medzi XE9005 a XE9305, ktorý sa našťastie kvalitou obrazu vyrovná druhej menovanej. Uvidíme, s čím sa tento rok predvedie konkurencia, ale vyzerá to že Sony bude vo vyššej strednej triede dosť predávané.

• Vysoký jas
  • Kvalitné HDR
  • Výhodný pomer ceny a výkonu