Recenzia Samsung QE55Q90T (a Samsung QE55Q95T)

Najvyšší tohtoročný 4K model v ponuke Samsungu, to je Q90T. Respektíve Q95T. V oboch prípadoch sa jedná o technicky rovnaké televízory. Jediným rozdielom je prítomnosť One Connect Boxu u Q95T. Samsungy medzi drahšími modelmi zďaleka tak nedominujú ako v lacnejšom segmente, kde je Samsung nespochybniteľným kráľom trhu. Uvidíme, či sa mu tento rok podarí vystúpiť zo svojho tieňa a priniesť vhodný produkt aj pre náročnejších užívateľov. Aj keď sa to podľa názvu nemusí na prvý pohľad zdať, tohtoročná Q90T má podľa výbavy aj schopností oveľa bližšie minuloročnej Q80R (Q85R) ako Q90R. Prečo tomu tak je si podrobnejšie rozoberieme. Tento rok Samsung stavia oveľa viac do popredia svoje 8K modely a nájdete u nich tú najlepšiu výbavu, ktorá sa naopak už neobjavuje u 4K modelov.

Priemerná doba odozvy10 ms
Local dimmingáno
Zobrazovacia technológiaQLED
Podpora HDR10+áno
Podpora Dolby Visionnie
Uvedenie na trh2020
Farebná hĺbka8 bitov + FRC
Pokrytie spektra DCI-P391 %
Pokrytie spektra Rec.202072 %
Výška70,6 cm
Hĺbka3,5 cm
Výška (vrátane podstavca)79,5 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)23,6 cm
Váha24,4 kg
Odhadovaná spotreba za rok215 kWh
Dual tuneráno
USB (počet)2
Input lag v hernom móde11 ms

Porovnanie parametrov jednotlivých veľkostí

Rodina modelov Samsung Q90T obsahuje 3 modely s rôznou veľkosťou uhlopriečky. Q95 naviac okrem One Connect Boxu má aj uhlopriečku o veľkosti 85 palcov. Rozmery sú v oboch prípadoch rovnaké (Q90T i Q95T). Nižšie nájdete porovnanie ich rozmerov, hmotnosti a spotreby.

Samsung QE55Q90TSamsung QE65Q90TSamsung QE75Q90TSamsung QE85Q95T
Uhlopriečka55 palcov = 139,7 cm65 palcov = 165,1 cm75 palcov = 190,5 cm85 palcov = 215,9 cm
Výška (cm)79,591,9104,9117,3
Výška bez podstavca (cm)70,682,895,8108,2
Šírka (cm)122,8144,7167,1189,3
Hĺbka (cm)23,628,631,836,6
Hĺbka bez podstavca (cm)3,53,53,53,6
Hmotnosť (kg)24,433,648,761,9
Príkon (W)245305335410
Energetická triedaBBBB

Podstavec je pomerne masívny, stačí zaskrutkovať štyri skrutky a všetko je hotové. Aj keď je stojan veľmi masívny, tak neposkytuje dokonalú stabilitu a tv sa trochu kýve – za to môže umiestnenie v strede obrazovky, ktoré predsa len nie je tak stabilný ako dve nôžky po stranách. Zároveň dodáva mierne odlišný vzhľad ako bežné modely z tohtoročnej QLED série. Na druhú stranu má stále bližšie k Q80T než 8K Q950TS a jej takmer bez rámečkovému vzhľadu. Okolo displeja je neskutočne tenký 0,9 mm rámik a aj hĺbka televízora je neskutočné 4 cm. To je na LCD s priamym podsvietením naozaj úžasná hodnota. Televízia vyzerá fantasticky, nech už ju máte umiestnenú na nábytku alebo dokonca na stene. Treba uznať, že to možno povedať aj o modeloch z minulých rokov a úprimne, ak by som mal vedľa seba tri predošlé generácie Samsungu, tak by mi chvíľu trvalo kým by som si bol istý, ktorý je z ktorého roku. Kvalita spracovania zodpovedá postaveniu televízora v produktovej ponuke, je teda nadštandardná.

Ako som spomenul v úvode tak jediným rozdielom medzi Q95T a Q90T je One Connect Box, ktorý má práve Q95T. Funguje to tak, že na televízore je len jeden konektor pre pripojenie One Connect Boxu. Všetky ostatné zariadenia (zosilňovač, soundbar, herné konzoly) sa pripájajú práve do One Connect Boxu. Dĺžka kábla medzi One Connect Boxom a televízorom sú 3 metre. A prípadne idú kúpiť aj dlhšie varianty, až do 15 metrov. Pri správnom umiestnení potom je výsledok čistá inštalácia bez viditeľného chumlu káblov. Ak One Connect Box nepotrebujete, zvážte kúpu Q90T. Je lacnejšie a obrazovo je na tom úplne rovnako.

Veľmi príjemná je prítomnosť HDMI rozhranie vo verzii 2.1. Celkom sú 4 HDMI porty (však je ten 4tý podporuje HDMI 2.1, ostatné sú klasické – ďalší výsledok tlaku na minimalizáciu ceny). Zahrnutá je podpora všetkých základných funkcií – eARC (prenos nekomprimovaného zvuku vo vysokej kvalite do vášho soundbara – bezstratový Dolby Atmos alebo Dolby TrueHD), ALLM (automatické prepnutie do herného módu pri zapnutí herného zariadenia) a VRR (variabilná obnovovacia frekvencia, pre plynulejšie zážitok z hrania). USB porty nájdete dva a okrem nich nájdete ostatné bežné konektory pre pripojenie – digitálneho audia, siete a antény. Ako obvykle u Samsungu nenájdeme konektor na slúchadlá a poslúžiť musí Bluetooth variant, prípadne trik s prevodníkom, ktorý popíšem ďalej v článku.

Ako je u Samsungu zvykom, nájdeme tu operačný systém nazvaný Tizen. Inštalácia nového prístroja je veľmi jednoduchá. Môžete ju vykonať klasicky za pomoci diaľkového ovládača a alebo pomocou mobilného telefónu a aplikácie Samsung Smart Things. Odporúčam vyskúšať, je to ešte jednoduchšie. Čo sa týka vlastného operačného systému, tak sa musím po všetkých tohtoročných recenziách ostatných Samsungov trochu opakovať.

Prostredie je jednoduché a ľahko si naň zvyknete. Je rýchle a navigácia v ňom je príjemná. Zmeny oproti minulému roku sú skôr kozmetické. Napríklad ľahké zmenšenie a hranatý tvar kociek v menu, rovnako ako tmavšia farba na pozadí, ktorá je menej ostrá pre oči pri večernom sledovaní. To či Samsung dá k dispozícii túto aktualizáciu aj pre staršie modely nie je známe. Bohužiaľ väčšina výrobcov má pomerne nepríjemnú politiku, kedy update pre staršie generácie neposkytuje. Čo sa mi páči, je rozdelenie nastavenie obrazu do dvoch sekcií. Tie základné vlastnosti nájdete v menu priamo, detailnejšie nastavenie nájdete pod záložkou „expertné nastavenia“.

Diaľkové ovládanie má luxusný vzhľad. Na prvý pohľad je jasné, že patrí k luxusnému televízoru. Toto mi trochu chýba u Sony, kde aj špičkové LCD modely dostanú na prvý pohľad „obyčajný“ ovládač. Každopádne ten od Samsungu nielen že dobre vyzerá, ale rovnako je aj príjemný v ruke. Klávesy sa dobre stláčajú a ľahko ich nájdete len po hmate. Súčasťou ovládača je aj mikrofón, ktorý môžete využiť pre hlasové ovládanie prístroja. Bohužiaľ náš jazyk nie je podporovaný a musíte využiť angličtinu (či iný veľký svetový jazyk). V angličtine fungujú povely dobre (set brightness to 25) a prístroj je tolerantný aj k výslovnosti človeka pre ktorého angličtina nie je materinský jazyk. Pre prípad núdze sú fyzická tlačidlá pod logom Samsungu v spodnej časti displeja. Možno s nimi zvládnuť vypnutie / zapnutie, zmenu kanálu a hlasitosti.

Televízia má dvojitý tuner. To znamená, že môžete jeden reláciu nahrávať a druhý sledovať (samozrejme ak je nekódovaný). Podporované je zdieľanie z oboch hlavných mobilných platforiem. Teda Androidu aj iOS (AirPlay 2). Integrovaný video prehrávač je dobrý, ale trpia dlhodobým neduhom Samsungu – nepodporuje starý divx kodek a zvuk vo formáte DTS. Nemá však problém s titulkami a ani s videom, ktoré obsahuje HDR.

Známou vlastnosťou vyšších radov Samsungu z posledných rokov je Ambient mód. V podstate ide o to, že môžete obrazovku vo chvíli keď ju nepoužívate využiť ako obrie fotorámik, či na nej zobrazovať rovnakú textúru akú má stena za prístrojom. Či na nej zobrazovať niektoré zo známych umeleckých diel a mať v obývacej izbe treba obraz Mony Lisy. Čo sa mi veľmi páči, je fakt že vďaka senzoru okolitého svetla dokáže ambient mód prispôsobiť jas, aby obraz nebol príliš rušivý. Treba uznať, že nikto z majiteľov Samsungov ktoré poznám túto funkciu nepoužíva, ale tá možnosť tu je a verím, že časti záujemcov príde naozaj zaujímavá. De facto tak supluje funkciu screensavera, akú poznáme z notebookov alebo osobných počítačov.

100 Hz VA panel je vybavený vrstvou, ktorá má za následok zlepšené pozorovacie uhly. Cenou za ich zlepšenie je zníženie kontrastného pomeru. Stále je však na dobrej úrovni a je výrazne vyššia ako u IPS panelov. V prípade lokálneho tlmenia (local dimming) sa bavíme o hodnote okolo 9 000: 1. Ako je u Samsungu zvykom, lokálne tlmenie nemožno úplne vypnúť. Môžete len nastaviť jeho intenzitu – nízka, stredná a vysoká. U lokálneho tlmenia sa ešte zastavím. Konkrétne u počtu zón. Tu je jasne viditeľný rozdiel oproti minuloročnej Q90R a utvrdenie že Q90T má skutočne výrazne bližšie k Q80R (Q85R). Počet zón je cca 4x menší ako v minulom roku, tento rok ich má Q90T „len“ 120. Obávam sa, že Samsung toto urobil úplne vedome. Kto chce viac stmievacích zón a detailnejší obraz, musí investovať do 8K modelu. A alebo kúpiť minuloročnú Q90R či OLED. Aj s týmto handicapom však lokálne tlmenie funguje veľmi dobre, ale minulému roku sa rovnať nemôže. Myslím, že rozhodne došlo aj k úprave softvérového algoritmu, ktorý má túto funkciu na starosti. Teraz ešte viac potláča blooming efekt, ale zase majú dotknutej zóny viac nádych do šedej ako čiernej.

Obrazový procesor je rovnaký ako u Q80T, teda Quantum Processor 4K. Z pohľadu upscallingu (prevodu z nižšieho rozlíšenia do vyššieho) je na tom rovnako ako nižšie modely tohtoročné QLED série. Pri častom sledovaní zdroja v nižšej kvalite (najmä staršie filmy v nižšej kvalite) je dobré zapnúť v menu „redukciu šumu“. Bohužiaľ si nejde nastaviť úroveň nastavenia. Je tu len automatický režim. Naopak pri kvalitnom zdroji je vhodné túto funkciu vypnúť, pretože potom spôsobuje viac škody ako úžitku. Vďaka vysokému kontrastu je vidieť veľa tmavých detailov. Nedokáže ich zobraziť toľko ako napríklad Sony XH9505, ale na rozdiel od nej zase netrpia „haló“ efektom. Každé z riešení má svoje silné i slabé stránky. Avšak pri kombinácii svetlé scény na tmavom pozadí (ohňostroj, výbuchy v noci atď ..) je vidieť, že vďaka nižšiemu počtu stmievacích zón potom v zóne (kde je zdroj svetla) má čierne pozadie zreteľný nádych šedej. Kde sa tento efekt darí Samsungu veľmi dobre eliminovať sú biele titulky. Pochvalu si zaslúži aj jednotnosť panela. Vo tmavých aj svetlých scénach nie sú rozdiely medzi stredom a rohmi obrazovky. Ak si nechcete zložito hrať s nastavením obrazu, tak (ako obvykle) je rozumnou voľbou zvoliť režim obrazu film (kino). Nemá až tak verné farby ako továrenské nastavenia od Sony alebo Panasonicu, ale aj tak sú farby pomerne verné.

Zvládanie pohybu je dobré, však úrovne špičkových modelov od Sony stále ešte o malý kúsok nedosahuje. Detaily objektov sú zreteľné, ale niekedy je vidieť drobné rozmazanie. Štandardný input lag je 80 ms, ktorý sa po zapnutí herného módu zníži na úžasných 11 ms. Čo sa mi ďalej páči, že v nastavení herného režimu môžete meniť nastavenie „motion plus“, vďaka ktorému balancujete medzi veľkosťou input lagu a kvalitou spracovania obrazu. Zjednodušene povedané môžete mať čo najmenšie input lag ale s minimom postprocessů (úprav obrazu). Alebo naopak input lag trochu zvýšite, ale zlepšíte detaily obrazu. Doba odozvy je tiež veľmi dobrá – 10 ms.

Vďaka vysokému jasu (až 1 400 nitov) ukazuje výborné výsledky u HDR. To sú podobné výsledky ako minulý rok u jeho predchodcov (ale Q90R dokázala ešte viac). Som veľmi rád, že v tomto smere k žiadnemu výraznému zhoršeniu nedošlo. Bohužiaľ Samsung stále nepodporuje najrozšírenejší formát Dolby Vision. Namiesto neho má bežné HDR10 a HLG. K nim pridáva HDR10 +. U „bežnej produkcie“ nie je rozdiel medzi HDR10 a Dolby Vision až tak zreteľný, ale u prémiových titulov (herných i filmových) má Dolby Vision jasný náskok. Pokrytie farebného spektra je 91% u štandardu DCI-P3 a 72% u Rec.2021. Tu by som čakal pri 4K prémiovky ešte nepatrne vyššie hodnoty. Avšak farby vyzerajú verne, vrátane tých telových. Zaujímavé tiež je, že Samsung do žiadneho zo svojich 4K QLED modelov tento rok nedal plne 10 bitový panel, ale sú 8 bitov + FRC. Dôvod je jasný, nižšie výrobné náklady. Ale je pravdou, že pri určitých farebných prechodov jednoducho rozdiel medzi 8 a 10 bity vidieť je. Úprimne to nie je nič zásadné, ale predsa len aspoň u svojho hlavného tohtoročného 4K modelu mohol Samsung 10 bitový panel dať.

Celkovo je panel vyrovnaný, veľmi dobre funguje v tmavom i svetlom prostredí. Najmä zvládanie odrazu svetla zvláda panel úplne excelentne. Pozorovacie uhly sú vďaka vrstve na paneli, ktoré ju zlepšujú veľmi dobré. Sú plne porovnateľné s obdobnou technológiou (X-Wide Angle) od Sony. K viditeľnejšiemu posunu farieb dochádza okolo 35 °, výraznej strate jasu potom 45 °.

Audio je na pomery plochého televízora veľmi dobré. K dispozícii má vysoký výkon integrovaných reproduktorov a tiež technológia Samsungu ako je OTS (Object Tracking Sound), ktorý sa snaží simulovať zvuk idúce priamo z miesta kde sa objekt na obrazovke nachádza. A pomerne sa mu to darí. Dokonca aj pri vyšších hlasitostiach je zvuk čistý, príjemný a so zreteľnou basovú stopou. Môžete dokonca nechať televízor prispôsobiť zvuk s ohľadom na tvar a dispozícii vašej miestnosti. Pochopiteľne ako vždy je slušné externé audio riešení (soundbar alebo repro so zosilňovačom) kvalitatívnym posunom vpred.

Samsung tv a slúchadlá

Poslednou dobou sa ku mne dostalo niekoľko otázok na to, či je možné k nových TV od Samsungu nejako pripojiť klasické slúchadlá (prípadne iné analógové audio zariadenie). Samsungy totiž už pár rokov nemajú klasický slúchadlový 3,5 mm jack. Prvou možnosťou je samozrejme využiť Bluetooth slúchadlá. Niekto však môže mať kvalitné a drahá klasická káblové slúchadlá a nová sa mu nechcú kupovať.

Tu môže pomôcť vecička, ktorá sa volá digitálne analógový prevodník (skratka DAC). Tú prepojíte cez digitálny optický audio výstup so svojou televíziou a z „druhej strany“ DAC zapojíte slúchadlá. DAC potrebuje napájanie, takže do nej ide ešte napájací kábel. Rozmery DAC sú v pár centimetroch, nemusíte sa báť, že by zaberal veľa miesta. A cena? Začína na 10 – 20 €, s tým že sú k dispozícii aj prevodníky za niekoľko stoviek. Tie sú pre skutočne náročných poslucháčov. Pre väčšinu divákov by mal stačiť prístroj okolo päťstovky. Nájsť ich môžete napríklad tu.

Je potrebné v televízore niečo upraviť v nastavení? Áno, ale nejedná sa o žiadnu zložitú operáciu. U Samsungu idete do nastavenia, vyberiete zvuk, ďalej expertné nastavenie a potom niečo ako „formát výstupu digitálneho audia“, mal by to byť hneď prvý riadok a v ňom vyberiete hodnotu „PCM“. Drobnou nevýhodou je, že vám pomocou diaľkového ovládača v takom prípade nepôjde upravovať hlasitosť, ale to by u slúchadiel nemalo moc vadiť. Väčšinou majú regulátor hlasitosti priamo na sebe.

Alternatívy

Samsung Q90R

Aj keď by sa podľa názvu mohlo zdať, že sa jedná o priameho nasledovníka, už niekoľkokrát som v článku spomenul že to tak nie je. Ale aj tak mi príde férové ​​si oba prístroje porovnať, nech vieme kde je medzi nimi rozdiel. Začnem výhodami pre Q90R – plne 10 bitový panel, výrazne viac stmievacích zón, ešte vyšší jas a mierne vyššie pokrytie farebného spektra. Q90T má viac kanálový zvuk a eARC, OTS a Q Symphony (všetko vlastnosti zlepšujúce zvuk). Zásadnejšie výhodou pre Q90T smerom do budúcnosti môže byť prítomnosť HDMI 2.1.

Cenovo je to na jeseň 2020 veľmi podobné, obe okolo 1 500 euro. Za danej situácie je to jasné a z pohľadu obrazu jednoznačne vedie Q90R. Vtipné je, že podľa interné metriky Samsung (PQI – Picture Quality Index), vedie Q90T (4200 PQI) nad Q90R (4000 PQI). Aspoň je vidieť na čo slúžia. Predávať nové modely, ktoré dostanú každý rok vyššie skóre ako tie minulé. Avšak Q90R po čase z trhu zmizne a ďalej cena Q90T bude výrazne klesať. Ak budete chcieť aj do budúcna tú najlepšiu 4K QLED od Samsungu, osobne by som sa radšej pozrel po bazarové Q90R, než kupoval novú Q90T. Len v jednej situácii si dokážem predstaviť, že je vhodnejšie nákup Q90T. A to je čisto pre hranie. Jednak do budúcnosti kvôli HDMI 2.1 (verím, že za päť rokov už konzoly konštantných 100 fps pri hrách zvládnu) a po druhé, kvôli lepšiemu hernému módu. Ten u Q90R v honbe za čo najmenším input lagom obetuje naozaj veľa úprav obrazu a dokonca aj čierna má zreteľný sivý nádych.

Tým nechcem povedať, že Q90T nie je dobrý televízor. Je. Len minuloročný model bol skutočne výborný (hoci ho vysoká cena obmedzovala len pre malé publikum), a okrem zlepšenia výbavy je nový drobným krokom späť, namiesto toho aby bol vpred.

Sony XH9505

Tohtoročný vlajková LCD loď od Sony predstavuje do istej miery tiež konkurenciu. V ponuke Sony proti nej stojí podľa hierarchie iný model a to OLED Sony A8. Keby som to mal zjednodušiť je lepšie, ale tiež výrazne drahšie. Preto verím, že väčšina kupujúcich bude skôr zvažovať XH9505. Veľa bude záležať na využitie televízora. Čím viac je pre vás dôležité hranie, tým viac budete preferovať Samsung. Nízky input lag, podpora HDMI 2.1 a variabilnáobnovovacia frekvencia – to sú dôvody prečo. Pre Sony bude srdce plát milovníkom filmov vo vysokej kvalite, najmä Blu-ray či ich RIPov. Hlavné dôvody sú podpora Dolby Vision a zvuku vo formáte DTS. Sony má tiež otvorenejší systém (Android TV) ktorý si možno viac prispôsobiť. Opäť odporučím vyskúšať výbornú aplikáciu KODI, ktorá dokáže zázraky pri prehrávaní videa. Keď sa sústredíme na kvalitu obrazu, bude to mierne víťazstvo Samsungu. Má o trochu vyššia maximálny jas a vyšší počet stmievacích zón – aj keď je proti vlaňajšku drasticky nižšie, stále ich má viac ako Sony a tomu k udržaniu tempa nestačí ani lepšie algoritmus lokálneho tlmenia. Sú to výborné televízory a každá z nich má trochu inú cieľovky. Preto ani nie je možné jasne povedať, že je jedna lepšia ako druhá. Záleží na čo ju budete používať.

Samsung Q80T

Q80T a Q90T sú si dosť podobné. Z pohľadu kvality obrazu vyšší model disponuje ľahko vyšším jasom a kontrastným pomerom. Viac odlišnosti si možno všimnúť u vzhľadu, kedy je viac zreteľná nadradenosť radu Q90T. Čo je však zásadný rozdiel je cena. Q80T možno teraz kúpiť okolo 900 €, zatiaľ čo Q90T je s cenou okolo 1 500 €. Vlastne je to tá rovnaká situácia čo vlani. Rad Q90 je bezpochyby ešte lepší ako Q80, ale zďaleka nie o toľko, o koľko má vyššiu cenu. Aj preto očakávam výsledky predajnosti ako vlani. Teda oveľa viac predaných Q80T, ktorá ponúkne výrazne lepší pomer ceny a výkonu.

LG CX

Hoci sa jedná o odlišné technológie (OLED vs LCD) môžu sa oba modely často dostať do zvažovaní nakupujúcich. A to aj vďaka priaznivej cenovej politike oboch výrobcov. Keď si proti sebe postavíme rozdiely, tak máme 10 bitový panel (LG) vs 8 bitov + FRC (Samsung). Rozdielna je aj podpora HDR formátov, kedy LG má Dolby Vision, ale zase nemá HDR10 +. Ani jedna z nich nepodporuje zvukový formát DTS. LG má vďaka OLED lepší kontrast, ale Samsung zase vyšší jas. Pokrytie farebného spektra je výrazne lepšia u OLED. Samsung má proti tomu lepšie interné audio. Operačný systém je v oboch prípadoch rozdielny, ale kvalitatívne a rýchlostne plno porovnateľný. Obe podporujú HDMI 2.1.

Za mňa je celkovo LG CX lepším televízorom, napriek tomu môžu byť situácie za ktorých je Q90T vhodnejšie. Q90T je vhodnejšie voľbou do naozaj presvetlených miestností a pri sledovaní za dňa. Rovnako môže byť vhodnejšie pre hráčov, ktorí hranie často prerušujú a nechávajú hru „pauznutou“. Statický obraz je stav, ktorý všeobecne nerobí OLED dobre. V ostatných prípadoch (ktorých je väčšina) je LG CX (či iný OLED) lepšou voľbou. Zvlášť s ohľadom na fakt, že Q90T aj CX majú v tejto chvíli skoro rovnakú cenu.

Každá televízia (aj rovnaký model od zhodného výrobcu) je trochu iná, rovnako ako miestnosť, v ktorej budete tv sledovať. Preto berte toto nastavenie ako inšpiráciu, od ktorej sa môžete odpichnúť, nie ako pevné dogmu.

Ak vám nezáleží na spotrebe a preferujete najvyššiu kvalitu obrazu za všetkých okolností tak skúste:

• Nastavenia> Všeobecné> Eko riešenia> … všetko povypínať.
  • Nastavenia> Všeobecné> Nastavenie Inteligentného režimu> Adaptívny jas> vypnúť
  • Nastavenie> Obraz> Režim obrazu> Film
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Kontrast> 45
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Jas> 20
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Ostrosť> 5
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Lokálne tlmenie> štandard

Už od roku 2018 Samsung nepodporuje kodeky Xvid (video) a DTS (audio). Tento stav ďalej trvá. Xvid býva typicky použitý pre staršie filmy, ktoré sú uložené v avi súboru. Neznamená to, ale že tv neprehrá všetky avi súbory, len tie pre ktoré bol použitý uvedený kodek. Tieto filmy možno stále prehrať, ak ich budete púšťať napríklad z notebooku.

VideoAudioObrázkyTitulky
3GPAACBMPASS
ASFAIFJPEGSMI
AVI (ne Xvid)AIFFJPGSRT
FLVAPEMPOSSA
M2TSFLACPNGSUB
MKVM4ATTXT
MOVMP3TXT
MP4MPAPSB
MPEGOGG
MPGWAV
MTSWMA
SVI
TP
TRP
VOB
VRO
WEBM
WMV

Samsung televízory 2021

Kompletné a veľmi podrobné porovnanie celej ponuky nájdete v tomto článku. Na rýchle porovnanie QLED 4K radu môžete využiť nasledujúcu tabuľku:

Porovnanie parametrov Samsung QLED 4K 2021

Q95TQ90TQ80TQ70TQ60T
Dostupné veľkosti55, 65, 75, 8555, 65, 75, 8549, 55, 65, 75, 8555, 65, 75, 8543, 49, 55, 65, 75, 85
Rozlíšenie4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)
Farebná hĺbka8 bitov + FRC8 bitov + FRC8 bitov + FRC8 bitov + FRC8 bitov + FRC
Typ paneluVA VA VA VA VA
Typ podsvieteniaDirect Full Array 16XDirect Full Array 16XDirect Full Array 8XDual LED Edge LEDDual LED Edge LED
Local DimmingÁnoÁnoÁnoNieNie
Obnovovacia frekvencia100 Hz100 Hz100 Hz (49′ 50 Hz)100 Hz (49′ 50 Hz)50 Hz
Ultraširoký pozorovací uholÁnoÁnoNieNieNie
Dual LEDNieNieNieÁnoÁno
HDR (High-Dynamic Range)Quantum HDR 16xQuantum HDR 16xQuantum HDR 12xQuantum HDRQuantum HDR
Obrazový procesorQuantum Processor 4KQuantum Processor 4KQuantum Processor 4KQuantum Processor 4KQuantum Processor 4K Lite
Zvukový výkon60W60W60W (49′ 40W)20W20W
SubwooferÁnoÁnoÁnoNieNie
Konfigurácia reproduktorov4.2.24.2.22.2.2 (49′ 2.2. )2.02.0
Object Tracking SoundÁnoÁnoÁno (okrem 49′)NieNe
Q-SymphonyÁnoÁnoÁno (okrem 49′)NieNie
Active Voice AmplifierÁnoÁnoÁnoÁnoÁno
Operačný systémTizen 5.5Tizen 5.5Tizen 5.5Tizen 5.5Tizen 5.5
Wi-FiÁnoÁnoÁnoÁnoÁno
BluetoothÁno (ver. 4.2)Áno (ver. 4.2)Áno (ver. 4.2)Áno (ver. 4.2)Áno (ver. 4.2)
BixbyÁnoÁnoÁnoÁnoÁno
Herný režimÁno (Real Game Enhancer+)Áno (Real Game Enhancer+)Áno (Real Game Enhancer+)Áno (Real Game Enhancer+)Áno
Ambient módÁno (Ambient Mode+)Áno (Ambient Mode+)Áno (Ambient Mode+)Áno (Ambient Mode+)Áno
AI UpscalingÁnoÁnoÁnoÁnoÁno
HDMI44443
USB22222
ARCÁnoÁnoÁnoÁnoÁno
eARCÁnoÁnoÁnoÁnoÁno
One ConnectÁnoNieNieNieNie
TunerDVB-T2CS2 x 2DVB-T2CS2 x 2DVB-T2CS2 x 2DVB-T2CS2 x 2DVB-T2CS2

Pozrite sa na kompletné recenzie Samsung televízorov.

8.4 Total Score
Hodnotenie Samsung QE55Q90T

Veľmi schopný televízor, s dobrým kontrastom, vysokým jasom a neskutočnú výbavou, ktorá prináša snáď všetko na čo si spomeniete. S ohľadom na jeho schopnosti zamrzí absencia Dolby Vision. Ďalej je trochu prekvapivé ľahko horšie pokrytie farebného spektra ako vlani. Celkovo sa jedná o výborný a všestranný LCD televízor, ktorý nájde svoje uplatnenie pri sledovaní vo dne aj večer. Vďaka svojej výbave sa jedná o veľmi vhodnú televízii pre náročnejších hráčov. Taktiež pozorovacie uhly sú podľa môjho dostatočné pre úplnú väčšinu využitie. S ohľadom na budúcnosť poteší podpora HDMI 2.1 a plné využitie funkcií, ktoré umožňuje. Cez to všetko je zreteľný posun 4K do pozadia, aspoň v očiach Samsungu. Q90T je evidentne horšie (z pohľadu obrazu, výbavu má naopak lepší) ako minuloročný model Q90R. Treba uznať, že aj štartovacia cena je výrazne menšia. Napriek tomu sa obávam, že extra predávaný nebude. Kto chce úplnú špičku vezme si radšej OLED, kto chce od Samsungu rozumný pomer ceny a výkonu siahne radšej po Q80T.

8.5
7
8.5