Najlepšie nosiče bicyklov

Dávate prednosť aktívnej dovolenke strávenej na bicykloch? Radi by ste vyrazili na druhý koniec republiky alebo do cudziny a potrebujete kolesá vziať so sebou? Ideálnym riešením je vybaviť auto nosičom bicyklov. Ako sa v jednotlivých typoch vyznať a na čo si dať pozor vám prezradíme v nasledujúcom článku.

Recenzie nosičov kolies 2018

NázovTypMaximálny počet kôlFunkcia sklopeniaUzamknutie bicykla k nosičuAdaptér pre rozšírenie kapacityMateriál konštrukcieMaximálna nosnosť (kg)Hmotnosť (kg)
1.THULE EuroClassic G6 929nosič na ťažné zariadenie3ánoánoánohliník6020,7
2.THULE Freeride 532nosič na strechu1-áno-hliník173,5
3.THULE EuroRide 940nosič na ťažné zariadenie2ánoánoniehliník3614,2
4.PERUZZO Parma 4nosič na ťažné zariadenie4ánonieánoželezo6820,3
5.PERUZZO Siena 3nosič na ťažné zariadenie3ánonieánoželezo5114,7
6.THULE VeloCompact 926nosič na ťažné zariadenie3ánoánoánohliník6019
7.THULE ProRide 591nosič na strechu1-áno-hliník204,2
8.HAKR Speed ALU 0902nosič na strechu1-áno-hliník253,6

Thule ProRide 591

Strešný nosič bicyklov ProRide 591 obľúbenej švédskej značky Thule je ideálnym riešením pre všetkých, ktorí si chcú zaobstarať držiak na jedno až štyri kolesá. Podľa počtu kôl jednoducho zaobstaráte počet nosných zariadení. Na strechu auta možno umiestniť až štyri nosiče. Maximálna nosnosť jedného držiaku je 20 kg. Pri umiestnení viacerých kôl vždy skontrolujte tiež maximálnu nosnosť strechy a priečnikov.

ProRide 591 je tvorený kvalitnou hliníkovou konštrukciou, ktorá je ľahká, ale zároveň dostatočne pevná a odolná. Medzi úplne zásadné pozitíva tohto výrobku patrí ľahká a veľmi rýchla montáž aj demontáž rovnako tak ako uchytenie a zložení bicykla. Vynikajúci je aj z hľadiska skladnosti. Ak nosné zariadenie nepoužívate, jednoducho ich môžete uschovať v kufri vášho auta.

Nosič sa upína k priečnikom na streche automobilu. Konkrétne možno ProRide 591 pripevniť pomocou T-adaptérov alebo U-profilov. Vhodný je pre všetky priečniky o maximálnej šírke 5,5 cm (na väčšie priečniky, napr. originálne priečniky Renaultu Espace, ho však nepripevníte). Lepšie voľbou je však inštalácia pomocou T-adaptérov do T-drážky hliníkových priečnikov. T-adaptéry, ktoré sú súčasťou balenia, sú vhodné pre drážku 20×20 mm. V prípade potreby možno dokúpiť adaptér 889-1, ktorý sa hodí aj pre širšie T-drážku 30×23 mm.

Ak budete chcieť na strechu vozidla pripevniť štyri nosiče ProRide 591, odporúčame voliť dĺžku priečnikov aspoň 120 cm. Rozteč uchytenia možné samozrejme podľa potreby nastaviť. A hoci sa tento typ cyklonosiče predáva štandardne ako pravostranný, možno ho veľmi jednoducho pomocou povolenie skrutiek a otočenie základne zmeniť na ľavostranný. Potrebný postup je prehľadne uvedený v manuáli, ktorý nájdete v balení.

Veľmi pozitívne hodnotíme vynikajúcu stabilitu na streche vozidla. Aj pri silnom vetre a nepriazni počasia drží nosné zariadenia na streche ako pribité. Oceňujeme tiež možnosť pripevniť širokú škálu najrôznejších veľkostí a typov kolies.

ProRide 591 disponuje sofistikovaným riešením posuvného nosného ramena, do ktorého sa upevňuje rám kolesá s priemerom od 22 do 100 mm (v prípade oválne trubky do maximálne 80×100 mm). Bez problému na neho upevníte bicykle o veľkostiach rámu 27,5 „a 29“ aj veľa detských bicyklov (v tomto prípade však vzájomnú kompatibilitu vždy radšej vyskúšajte).

Zamykanie bicykla k nosiču je jednoduché a rýchle. Bohužiaľ duplikát kľúče možno pomerne ľahko zohnať, čo nahráva zlodejom (jedná sa o problém väčšiny strešných držiakov kolies). Doporučujeme preto mať auto s kolesami neustále na očiach.

Pokiaľ zháňate kvalitný strešný nosič bicyklov pre časté aj menej časté cestovanie, môžeme vám Thule ProRide 591 vrelo odporučiť.

  • vysoká kvalita prevedenia
  • veľmi jednoduchá a rýchla montáž
  • pohodlná manipulácia
  • ľahká a odolná konštrukcia
  • vhodné pre mnoho typov kolies
  • bezpečný transport
  • možnosť uzamknutia
  • skladnosť
  • vysoká životnosť
  • prehľadný manuál
  • vyššia nákupná cena
  • automobil musí disponovať priečniky
Zistiť cenu

Hakr Speed ALU 0902

Speed ​​ALU 0902 je nosič na strechu českej značky Hakr Brno určený pre jedno kolo. Na strechu vozidla však môžete umiestniť až štyri držiaky, a prevážať tak štyri bicykle. Maximálna nosnosť jedného cyklonosiče je 25 kg. Vždy však zohľadnite tiež maximálna nosnosť strechy vozidla a priečnikov.

S týmto typom nosného zariadenia bez problémov preveziete kolesá o veľkosti rámu 27,5 . Pre bicykel 29″ s XL rámom je však tento držiak príliš malý. Montáž je pomerne jednoduchá a rýchla. A upnutie aj vybratí kolesá zvládne naozaj každý. Kolesá v nosiči bohužiaľ nedržia príliš rovno a je nutné ich následne vycentrovať.

Model je tvorený ľahkú hliníkovú konštrukciu. Manipulácia je preto veľmi jednoduchá. Konštrukcia však nepôsobí príliš pevným a odolným dojmom, zahŕňa totiž pomerne veľké množstvo plastových častí. Tiež pri silnom bočnom odstredivom tlaku (napr. Vplyvom rýchlo prechádzajúceho kamiónu) hrozí nebezpečenstvo vzniku prasklín v niektorej zo slabších častí konštrukcie.

Možno ho upevniť na klasické oceľové priečniky aj hliníkové ALU profily s T-drážkou. T-adaptéry sú súčasťou balenia. Uchytenie pomocou U-profilov je však riešené pomerne nešťastne. Predné otvory pre U-profily sú zbytočne veľké, a navyše sú vyvŕtané do dosť tenkého plechu. Vplyvom hmotnosti kolesa preto môže najmä v zákrutách dochádzať k jeho deformácii. Doporučujeme preto voliť radšej prichytenie pomocou T-drážky.

Ďalšou nevýhodou je, že Speed ​​ALU 0902 musíte pred použitím zložiť. Priložený manuál však bohužiaľ nie je príliš zrozumiteľný a prehľadný.

Oceňujeme dvojité uzamknutie, a to ako cyklonosiče k priečnikom, tak kolesá k držiaku. Chválime tiež možnosť zjednotenia zámku u viac nosičov. Pokiaľ si teda kúpite viac týchto nosných zariadení, môžete si požiadať o rovnaký typ zámku (tzv. systém jedného zámku), a užívať tak iba jediný kľúč. Zamykanie však ide ťažko. Navyše uzamknutie cyklonosiče k priečnikom je z plastu a nepôsobí príliš odolne.

  • nízka obstarávacia cena
  • jednoduchá a rýchla montáž
  • pohodlná manipulácia
  • ľahká konštrukcia
  • možnosť dvojitého uzamknutia
  • systém jedného zámku
  • skladnosť
  • nižšia kvalita prevedenia
  • nižšia odolnosť
  • pred použitím nutné zložiť
  • nevhodné pre viac typov kolies
  • neprehľadný manuál
  • automobil musí disponovať priečniky
Zistiť cenu

Thule EuroClassic G6 929

EuroClassic G6 929 je nosič na ťažné zariadenie renomovanej značky Thule. Je určený pre tri bicykle či elektrobicykle. Po dokúpenia adaptéra Thule 9281 možno kapacitu navýšiť a prevážať celkom až štyri bicykle.

S ohľadom na veľkosť sa jedná o pomerne ľahký nosič, ktorý pritom vyniká maximálnou odolnosťou. Je vyrobený prevažne z hliníka a ďalších ľahkých, ale pevných kovov. Montáž na ťažné zariadenie (guľu) je veľmi jednoduchá a rýchla – stačí iba nasadiť a zaistiť.

Možno v ňom prepravovať väčšinu typov bicyklov s veľkosťou rámu až 29 „, vrátane elektrobicyklov (maximálna nosnosť jedného kola je 25 kg, celková nosnosť činí 60 kg). Upínanie kolies pomocou rýchloupínacieho mechanizmu je jednoduché, intuitívne a zvládne ich úplne každý. Rýchloupínacie ružice sú navyše vybavené indikátorom momentu utiahnutia AcuTight, čo znamená, že cvaknutím upozorní vo chvíli, keď je bicykel optimálne upevnené.

Veľmi pozitívne hodnotíme tiež pákový sklápací mechanizmus, ktorý možno pohodlne ovládať nohou. Aj keď je nosné zariadenie plne naložené, dostanete sa pohodlne do priestoru kufra. Samozrejmosťou je tiež možnosť uzamknutia.

Ak máte obavu zo znečistenia kolies, môžete si zaobstarať ochrannú plachtu Thule 307336, ktorá je určená na prepravu až štyroch bicyklov.

Medzi nevýhody patrí to, že sa nosič EuroClassic G6 929 nezmestí do kufra väčšiny vozidiel (jeho najdlhší rozmer činí 137 cm). Bohužiaľ sme tiež zaznamenali, že tento model môže mať kus od kusu určitej vady. Konkrétne sa jednalo napríklad o defektné poistku na uťahovacím páse, nefunkčné smerové svetlá či problematické zamykanie, keď nebolo možné otočiť kľúčom v zámku. Všetky tieto chyby možno samozrejme vyriešiť reklamáciou, napriek tomu sa domnievame, že v tejto cenovej relácii by sa podobné nedostatky nemali vôbec vyskytovať.

Každopádne musíme povedať, že EuroClassic G6 929 patrí medzi najlepšie nosiče na ťažné zariadenia na trhu. Ak preto zháňate odolný a kvalitný cyklonosič a nevadí vám vyššia cena, rozhodne vám tento model môžeme odporučiť.

  • vysoká kvalita prevedenia
  • veľmi jednoduchá a rýchla montáž
  • moderný mechanizmus upnutia
  • vysoko funkčné sklopný mechanizmus
  • možno vybaviť adaptérom pre rozšírenie kapacity
  • odolná konštrukcia
  • vhodné pre mnoho typov kolies
  • vhodné pre elektrobicykle
  • vysoká maximálna nosnosť
  • bezpečný transport
  • možnosť uzamknutia
  • vysoká životnosť
  • vysoká obstarávacia cena
  • automobil musí disponovať ťažným zariadením (guľou)
  • nevojde sa do kufra väčšiny áut
  • môžu sa vyskytovať drobné vady
Zistiť cenu

Thule Freeride 532

Nosič na strechu Thule Freeride 532 je určený pre prevoz jedného bicykla. Na strechu vozidla však samozrejme môžete umiestniť až štyri tieto držiaky, a tým zvýšiť celkovú kapacitu na štyri bicykle.

Jedná sa o úplne jednoduchý a lacný nosič s hliníkovou konštrukciou, ktorý možno umiestniť na takmer akýkoľvek typ priečnikov (do maximálnej šírky 5,5 cm). Montáž na strechu vozidla možno vykonať ako pomocou U-profilov, tak pomocou T-adaptérov do hliníkových nosných tyčí s T-drážkou. Ak máte možnosť, odporúčame zvoliť druhý spôsob inštalácie (T-adaptéry sú súčasťou balenia). Uchytenie pomocou U-profilov je zložitejšie, časovo náročnejšie, menej spoľahlivé a hrozí pri ňom poškriabaniu strechy.

S týmto modelom možno prevážať mnoho typov bicyklov s veľkosťou rámu až 29 „, s trochou úsilia možno upevniť aj detský bicykel 20″. Pojme aj kolesá s širokou rámovou trubkou.

Pre usadenie a zložení kolesá z nosiča je potreba trochu cviku. Najmä upevnenie pomocou plastových pásikov môže ísť tuho. Pásky sú však prekvapivo odolné a pevné. Bicykel je preto pri prevoze veľmi stabilný.

Celkové spracovanie je solídne a chválime tiež podarený dizajn. Kvôli svojej celkovej dĺžke 150 cm je však horšie uskladnitelný.

Samozrejmosťou je systém dvojitého uzamknutia (ako cyklonosiče k priečnikom, tak bicyklov k nosnému zariadení). A pri zakúpení viacerých kusov môžete využiť systém jedného zámku, čo znamená, že pre uzamknutie všetkých zámkov vám postačí jediný kľúč.

Freeride 532 vyniká najmä veľmi dobrým pomerom ceny a kvality. Za veľmi málo peňazí tak získate nosné zariadenie, na ktoré sa budete môcť spoľahnúť.

  • nízka obstarávacia cena
  • dobrý pomer cena / kvalita
  • vhodné pre viac typov kolies
  • ľahká konštrukcia
  • možnosť dvojitého uzamknutia
  • systém jedného zámku
  • horšie skladnosť
  • usadenie kola vyžaduje cvik
  • automobil musí disponovať priečniky
Zistiť cenu

Thule EuroRide 940

Model Thule EuroRide 940 patrí medzi nosiče na ťažné zariadenie, ktoré sú určené pre prevoz maximálne dvoch bicyklov. V prípade tohto modelu sa jedná o skutočne variabilné nosné zariadenie vhodné pre transport väčšiny typov bicyklov s rôznymi rozmermi pneumatík. Musíte však počítať s tým, že EuroRide 940 nemožno rozšíriť pomocou dodatočného adaptéra. Maximálna nosnosť činí 36 kg.

Konštrukcia je vyrobená prevažne z hliníka v kombinácii s inými ľahkými a pevnými materiálmi. Z tohto dôvodu váži len ľahko cez 14 kg. Veľkou výhodou je možnosť nosič zložiť. Zložený sa pohodlne zmestí do batožinového priestoru väčšiny typov vozidiel.

Montáž k ťažnému zariadeniu aj uchytenie kolies je veľmi jednoduchá a rýchlá. Oceňujeme najmä jednoduchú manipuláciu s nosným zariadením a pevné uchytenie bicyklov pomocou držiakov s textilnými pásky.

V prípade potreby možno aj plne naložený cyklonosič ľahko sklopiť pomocou ručnej páky, a tak sa ľahko dostať do kufra auta. Praktická zarážka navyše zabraňuje kontaktu nosného zariadenia so zemou.

Samozrejmosťou je tiež možnosť dvojitého uzamknutia (a to ako nosiča k vozidlu, tak bicyklov k nosnému zariadení).

EuroRide 940 je na trhu už niekoľko rokov a stále sa radí do kategórie kvalitných, spoľahlivých, a pritom cenovo dostupných modelov.

  • prijateľná cena
  • kvalita prevedenia
  • veľmi jednoduchá a rýchla montáž
  • sklopný mechanizmus
  • odolná konštrukcia
  • vhodné pre mnoho typov kolies
  • bezpečný transport
  • vynikajúca skladnosť
  • nízka hmotnosť
  • zmestí sa do kufra väčšiny áut
  • možnosť dvojitého uzamknutia
  • nemožno vybaviť adaptérom pre rozšírenie kapacity
  • automobil musí disponovať ťažným zariadením (guľou)
Zistiť cenu

Peruzzo Parma 4

Parma 4 talianskej značky Peruzzo patrí medzi veľmi lacné nosiče štyri bicyklov na ťažné zariadenie. Jedná sa o robustné nosné zariadenie s maximálnou nosnosťou 68 kg (jedno kolo 17 kg). Prepravíte s ním väčšinu typov kolies s priemerom rámu od 20 do 50 mm a šírkou plášťa maximálne 80 mm. Maximálna rázvor kola je 120 cm. Nie je vhodný pre prevoz elektrobicyklov.

Počítajte ale s tým, že vám tento model príde nezložený. Skladanie je pomerne zložité a časovo náročné. Vyčleňte si na to preto približne 2 hodiny času. Priložený manuál je bohužiaľ pomerne strohý.

Následná montáž na ťažné zariadenie je však našťastie už jednoduchá a rýchla. Nosič stačí na guľu len nasadiť a zaistiť pákou. Prvýkrát tiež chvíľu zaberie, než prídete na to, ako kolesá na držiak upevniť. Prvé kolo je potreba upnúť pomocou sťahovacieho pásika k madlu nosiča, druhé, tretie a štvrté kolo upnete do držiaka. Výrobca ponúka tiež možnosť dokúpiť držiak na prvé kolo, nie je to ale nutné.

Žliabky pre uloženie bicyklov sú širšie a kolesá sa v nich môžu kývať, je preto potrebné ich veľmi pevne utiahnuť sťahovacími páskami. Tiež upevňovacie tyče by mohli byť dlhšia. Zamrzela tiež chýbajúce podložka pod ŠPZ, ktorú je potrebné dokúpiť zvlášť.

Nevýhodou je, že bicykle nemožno k cyklonosiči uzamknúť. Uzamykateľný je len nosič k ťažnému zariadeniu. Ten však pôsobí pevným a spoľahlivým dojmom.

Veľmi chválime skutočnosť, že model Parma 4 možno tiež zložiť a uskladniť v kufri vozidla. Zložený (a so sklopeným madlom) má tieto rozmery: 90 x 110 x 28 cm. Nemusíte mať preto strach, že vám bude v garáži alebo pivnici prekážať.

Konštrukcia celého modelu je pevná, vzhľadom k použitým materiálom, sa však obávame rýchleho hrdzavenie. Disponuje aj funkciou sklopenia. Bohužiaľ sklápací systém je zle riešený, nakoľko pri odklopení sa nosič všetku váhou (aj s naloženými bicyklami) oprie o plastové držiaky svetiel a tretí ŠPZ. Hrozí preto ich poškriabaniu či ulomenie. Tento problém by bolo možné ľahko vyriešiť, ak by výrobca k držiaku pridal praktickej nôžky.

Parma 4 môže byť dobrou voľbou pre všetkých, ktorí potrebujú bicykle previezť len niekoľkokrát do roka. Poteší nízka cena a priemerná kvalita, ktorá je pre občasný transport dostačujúcá.

  • výrazne nízka obstarávacia cena
  • pre štyri kolesá
  • funkcia sklopenia
  • vysoká maximálna nosnosť
  • skladnosť
  • pred použitím nutné zložiť
  • nižšia kvalita prevedenia
  • zložité a časovo náročné skladanie
  • menej kvalitný systém upevnenia
  • kolesá nemožno k nosiču uzamknúť
  • neprakticky riešený sklápací mechanizmus
  • podložka pod ŠPZ nie je súčasťou balenia
  • automobil musí disponovať ťažným zariadením (guľou)
Zistiť cenu

Peruzzo SIENA 3

Ďalším modelom značky Peruzzo je Siena 3, cenovo dostupný nosič na tri bicykle, ktorý sa montuje na ťažné zariadenie. V prípade potreby ho však možno vybaviť adaptérom a rozšíriť jeho kapacitu až na štyri bicykle.

Maximálne zaťaženie tohto držiaku je 51 kg (jedno kolo smie vážiť maximálne 17 kg). Podobne ako u vyššie spomínaného modelu i so Sienou 3 možno prepraviť väčšinu bicyklov s priemerom rámu 20-50 mm, šírkou plášťa maximálne 80 mm, rázvor kolesá pritom nesmie presiahnuť 120 cm. Nemožno s ním prevážať elektrobicykle ani kolobežky.

Aj Siena 3 je k zákazníkom expedovaná nezložená. Manuál je neprehľadný a príliš jednoduchý. Počítajte preto s tým, že zloženie vám zaberie približne 1,5 hodiny. Montáž k ťažnému zariadeniu je ale už pomerne rýchla a jednoduchá. Utiahnutie skrutky sa po nasadení na guľu vykonáva kľúčom, ktorým je potreba čeľuste dotiahnuť, nie teda modernejším zaistením pákou.

V manuáli bohužiaľ nie sú obsiahnuté takmer žiadne inštrukcie ohľadom upevnenie bicyklov. Žliabky pre uloženie bicyklov sú však riešené lepšie, kolesá v nich preto drží pomerne dobre. Prvé kolo sa upevňuje k madlu sťahovacím pásikom, zvyšné dve sa prichytí k držiaku a zaistí. Upínacie pásky je však potrebné veľmi pevne dotiahnuť, inak hrozí uvoľnenie kolies za jazdy. Odporúčame tiež medzi jednotlivé bicykle vložiť pevnú a hrubú látku, prípadne molitan. Zaistíte tak, že sa v nosiči vzájomne nepoškriabu. Systém upevnenia totiž bohužiaľ sám nezabráni ich vzájomnému kontaktu počas jazdy.

Výhodou je možnosť zloženia a jednoduchá skladovateľnosť (bez problémov ho možno umiestniť do kufra auta).

Ani Siena 3 ale neponúka možnosť uzamknutia bicyklov k cyklonosiči. Zamknúť možno iba samotný nosič k ťažnému zariadeniu. Bohužiaľ ani s ohľadom na celkové prevedenie, použité materiály a povrchovú úpravu nemožno predpokladať príliš dlhú životnosť. Kov má tendenciu sa prehýbať.

Tento model taktiež trpí rovnakým nedostatkom, čo sa sklápacie funkcie týka, ako Parma 4. Pri sklopení nosič de facto stojí na plastovom držiaku svetiel, čím je na neho vyvíjaný obrovský tlak a hrozí jeho odlomenie.

Je zrejmé, že Siena 3 trpí mnohými nedostatkami. Je však nutné pripomenúť, že sa jedná o jeden z najlacnejších nosičov na ťažné zariadenie pre tri kolá na trhu. Ak preto vychádzate len párkrát do roka, potrebujete previezť 3-4 kolesá a nechcete do podobného zariadenia zbytočne investovať, môže byť práve Siena 3 tou správnou voľbou.

  • výrazne nízka obstarávacia cena
  • vhodné na prepravu až štyroch kolies (s adaptérom)
  • funkcia sklopenia
  • vysoká maximálna nosnosť
  • skladnosť
  • pred použitím nutné zložiť
  • nižšia kvalita prevedenia
  • zložité a časovo náročné skladanie
  • kolesá sa môžu pri prevoze odrieť
  • kolesá nemožno k nosiču uzamknúť
  • neprakticky riešený sklápací mechanizmus
  • podložka pod ŠPZ nie je súčasťou balenia
Zistiť cenu

Thule VeloCompact 926

Cyklonosič na ťažné zariadenie VeloCompact 926 značky Thule patria medzi najobľúbenejšie nosiče pre tri bicykle na trhu. V prípade potreby je možné dokúpiť adaptér Thule VeloCompact Spare Wheel, a rozšíriť tak kapacitu o jeden bicykel. Maximálna nosnosť tohto zariadenia je 60 kg (teda 20 kg pre jedno kolo). Počítať však musíte s vyššou hmotnosťou cyklonosiče (19 kg).

S týmto nosným zariadením môžete prevážať väčšinu kolies s rámami s priemerom 22 až 80 mm, okrem elektrobicyklov. Vhodné je tiež pre väčšie kolesá 29 „, pretože žliabky, do ktorých sa kolesá ukotvujú, možno ľahko podľa potreby posunúť, a tak prispôsobiť konkrétnemu modelu. Pokiaľ ale mienite prevážať väčšie kolesá alebo dokonca elektrobicykle, odporúčame zvoliť radšej širší model Thule EuroClassic G6 929, ktorý v našom teste dopadol tiež veľmi dobre.

Konštrukcia je značne pevná a robustná z kvalitných a ľahkých materiálov. Rozhodne si môžete byť istiť, že vydrží aj menej šetrné zaobchádzanie, jazdu po nerovnostiach pod.

Montáž k ťažnému zariadeniu je úplne jednoduchá a rýchla – stačí iba nasadiť a zaistiť pákou. Upevnenie bicyklov tiež zvládne bez problémov každý. Bicykle sa pripevňujú pomocou držiakov a pásikov. Na nosiči držia pevne a pri jazde aj v horšom teréne sú úplne stabilné.

VeloCompact 926 disponuje aj možnosťou dvojitého uzamknutia (nosiče ku guli a bicyklov k cyklonosiči). Naviac je možné využitie systému jedného zámku, a používať iba jediný kľúč.

Chválime tiež dokonale funkčný sklápací mechanizmus, ktorý sa ovláda pomocou nášľapné páky. Vďaka nemu je možné nosné zariadenie sklopiť a pohodlne sa dostať do kufra vozidla.

Veľkou výhodou tohto držiaku je tiež skladnosť (tyče je možné sklopiť, vďaka čomu sa veľkosť výrazne zmenší). Najdlhšia strana sklopeného cyklonosiče meria 126 cm, pohodlne sa tak vojde do kufra auta.

Bohužiaľ pri niektorých modeloch sa môžu vyskytnúť problémy so zámkom. Ten môže byť buď úplne nefunkčný alebo čiastočne nefunkčný (kľúčom ide otočiť iba silou prípadne sa zasekáva). Všetky tieto problémy je samozrejme možné rýchlo vyriešiť reklamácií. S ohľadom na vyššiu cenu zariadení nás však nemilo prekvapili.

Aj napriek tomu patrí VeloCompact 926 medzi najlepšie nosiče pre tri bicykle na trhu. Síce si za neho priplatíte, získate ale odolný a spoľahlivý držiak, ktorý vám vydrží veľa rokov.

  • vysoká kvalita prevedenia
  • veľmi jednoduchá a rýchla montáž
  • vysoko funkčné sklopný mechanizmus
  • možno vybaviť adaptérom pre rozšírenie kapacity
  • až pre štyri kolesá (s adaptérom)
  • odolná konštrukcia
  • bezpečný transport
  • možnosť dvojitého uzamknutia
  • vysoká životnosť
  • systém jedného zámku
  • skladnosť
  • vysoká obstarávacia cena
  • vyššia hmotnosť
  • automobil musí disponovať ťažným zariadením (guľou)
  • môžu sa vyskytovať chyby zámkov
Zistiť cenu späť hore ↑

Dôležité otázky

Pred samotným výberom je vhodné si ujasniť odpovede na niekoľko dôležitých otázok, a to konkrétne:

Koľko kolies so sebou budete prevážať?

Počet bicyklov, ktoré budete prevážať, je pre výber úplne zásadné. Okrem typu nosiča súvisí tiež s požiadavkami na jeho maximálnu nosnosť.

Kam nosič umiestnite?

Najčastejšie sa rozlišujú tri typy nosných zariadení: na strechu, na ťažné zariadenie a na piate dvere. Každé z nich sa výrazne líšia svojou konštrukciou, a preto nemožno miesto montáže zameniť.

Je vybraný typ nosiča kompatibilná s vaším automobilom?

Ešte, než sa pre akýkoľvek typ držiaku rozhodnete, vždy si overte, či je kompatibilný s typom vášho vozidla.

späť hore ↑

Typy nosičov kolies

Výber správneho typu nosiča bicyklov je úplne zásadné. V súčasnej dobe je možné vyberať z troch (štyroch) základných typov, ktoré sa líšia spôsobom umiestnenia a montáže. Každý z nich má pritom svoje výhody aj nevýhody.

Ide o nosiče bicyklov:

  • na strechu,
  • na ťažné zariadenie,
  • na piatej (zadné) dvere,
  • do nákladového priestoru.

Pri výbere vyhovujúceho modelu pritom myslite najmä na to, aby bol z hľadiska konštrukcie a použitie vhodný pre typ vášho automobilu.

Nosiče bicyklov na strechu

Strešné nosiče bicyklov patria medzi najbežnejšie a najobľúbenejšie typ. Výhodou je nízka obstarávacia cena (jedná sa o vôbec najlacnejší variantu). Veľmi lacné nosiče bicyklov na strechu môžete zaobstarať už za niekoľko desiatek. Nižšia obstarávacia cena sa ale samozrejme odráža na nižšej kvalite týchto nosných zariadení. Odporúčame preto voliť vždy drahšie výrobky.

Veľkou výhodou je, že jeden strešný nosič je prispôsobený pre prepravu práve jedného bicykla. Nakúpite teda iba toľko držiakov, koľko kôl potrebujete transportovať. Maximálny počet, ktorý sa na strechu zmestí, sú štyri bicykle, u niektorých typov je však nutné v takom prípade povoliť skrutky riadidiel, aby sa všetky kolesá na strechu vošla. Oproti ostatným druhom bývajú tiež ďaleko variabilnejšie, s ich pomocou tak možno prepravovať bicykle všetkých veľkostí a tvarov.

Na streche vozidla nedochádza k príliš veľkému znečisteniu bicyklov, nečistoty sa totiž na strechu nedostávajú tak ľahko ako napríklad za automobil. Strešné cyklonosiče vám preto ušetrí čas, ktorý by ste museli venovať čisteniu kolies aj samotnému nosnému zariadení. Na druhú stranu najmä lacnejšie strešné nosné zariadenia rýchlejšie hrdzavie a na ich montáž sa často používajú matičky, ktoré majú tendenciu sa pri jazde povoľovať. Drahšie zariadenia využívajú rýchloupínacích mechanizmov. Niektoré nosné zariadenia bývajú naviac uzamykateľná.

Strešné nosiče je možné inštalovať na takmer akýkoľvek typ automobilu. V prípade potreby (napr. ak budete si kupovať nový automobil) tak môžete tie isté cyklonosiče namontovať na viac automobilov.

Nevýhodou však je, že okrem držiaka kolies budete musieť zakúpiť a na strechu auta upevniť tiež štandardné priečne strešné nosiče (tzv. priečniky). Tie sú potrebné napríklad aj pre prevoz strešných boxov.

V prípade, že strešné držiak bicyklov nebudete potrebovať, jednoducho ho odmontujete a ľahko uložíte tak, že vám nebude nikde prekážať.

Pre menšie osoby či majiteľa vyšších vozov však môže byť problematická montáž a následné umiestnenie kolies na strechu auta. Bicykel je totiž potrebné v nosiči zafixovať, čo môže byť vzhľadom k výške vozidla komplikované.

Pri jazde je potom tiež potrebné dávať pozor na zníženej vjazdy (najmä do podzemných parkovísk), počítajte aj s tým, že s kolesami na streche nevojde do garáže a na mnoho ďalších miest. Pri jazde je navyše potrebné dodržiavať odporúčanú rýchlosť, ktorá by nemala presiahnuť 90 km / h.

Bicykle na streche vozidla tiež pomerne výrazne zvyšujú spotrebu pohonných hmôt (pri rýchlosti 100 km / h stúpne spotreba približne o tretinu) a menia jazdné vlastnosti (keďže zvyšujú aerodynamický odpor a citlivosť na bočný vietor). Pri jazde je preto potrebné dbať na zvýšenú opatrnosť.

Nespornou výhodou kolies uložených na streche je však zívala bezproblémový prístup do kufra automobilu.

Výhody

  • nízka obstarávacia cena
  • možno zakúpiť voliteľný počet
  • vhodné na prepravu až štyroch kolies
  • široký výber
  • ľahká údržba
  • kolesá sa nezašpiní
  • ľahký prístup do batožinového priestoru
  • skladnosť, nezaberá veľa miesta
  • vhodné pre takmer akýkoľvek typ automobilu

Nevýhody

  • problematická montáž a obsluha u vyšších vozov
  • v mieste upnutia kola môže dôjsť k odretiu rámu
  • najmä lacnejšie modely rýchlo hrdzavie a pri jazde sa povoľujú
  • zvyšujú spotrebu pohonných hmôt a menia jazdné vlastnosti automobilu
  • nemožno parkovať v priestoroch so zníženým stropom, prechádzať zníženými vjazdy a pod.
  • je nutné na strechu automobilu kúpiť aj priečne nosiče

Nosiče bicyklov na ťažné zariadenie

Ako už napovedá názov, u tohto typu nosičov bicyklov je nutné mať na aute nainštalované ťažné (závesné) zariadenia (guľu). Ide o podstatne drahšie riešenie, ktoré však ponúka mnohé výhody. Najmä ľahšiu montáž (nosič bicyklov na ťažné zariadenie stačí iba nasadiť na guľu a zaistiť) i následnú manipuláciu s cyklistickými kolesami. Tá sú totiž umiestnené v prístupnej výške, a to zhruba vo výške vášho pasu. Pri drahších modeloch je možné nosné zariadenie aj s kolesami sklopiť, a tak sa veľmi ľahko dostať do batožinového priestoru.

Medzi nezanedbateľná pozitíva patrí tiež nižšia spotreba pohonných hmôt, keďže umiestnenie za automobilom nekladie tak veľký odpor vzduchu. S tým súvisí aj bezproblémové parkovanie v podzemných garážach či prejazdy zníženými vjazdy, čo nie je možné s kolesami upevnenými na streche vozidla.

Nosiče na ťažné zariadenia sú zvyčajne určené pre dve, tri alebo štyri bicykle. Vhodné sú dokonca aj pre prevoz elektrobicyklov, ktoré sú výrazne ťažšie ako bežná kolesá.

Tieto nosné zariadenia sú navyše podľa legislatívy považovaná za súčasť automobilu (napr. na rozdiel od vozíka). U niektorých typov vozidiel však môžu bicykla v nosiči brániť pohľade cez sklo piatych dverí.

Tento typ nosných zariadení tiež vždy zakrýva ŠPZ a brzdové svetlá. Z tohto dôvodu je spravidla vybavený funkčnými brzdovými svetlami a vlastné tabuľkou pre tretie poznávaciu značku. ŠPZ buď odmontujete z automobilu a pripevníte na nosič bicyklov alebo si zaobstaráte tretej ŠPZ. Túto prax však policajti nevidia príliš radi, vám to ale výrazne ušetrí prácu.

Držiaky bicyklov na ťažné zariadenia sú ťažšie ako strešné a ich prichytenie ku guli auta sa vykonáva pomocou páky alebo skrutiek. Ak máte strach z odcudzenia, je možné zaobstarať uzamykateľný model, prípadne zámky dokúpiť. Bicykle ani samotné nosiče sa navyše nedotýkajú karosérie vozidla (drží iba na guľu), vďaka čomu pri jazde nehrozí odreniny rámu či poškriabaniu laku.

Drahšie modely tohto typu obvykle patrí medzi sklopné nosiče bicyklov na ťažné zariadenie, keďže navyše disponujú funkciou sklápania, čo výrazne uľahčuje prístup do kufra. Niektoré z nich je možné navyše dokonca zložiť (a uložiť napríklad do kufra auta), vďaka čomu je skladovanie a preprava veľmi jednoduchá.

Je však potrebné počítať s tým, že bicykle sa na tomto type cyklonosiče viac špinia. Vždy si tiež postrážte maximálna nosnosť samotného ťažného zariadenia (guľe), najmä pri prevoze elektrobicyklov totiž nemusí byť dostatočne vysoká. Vplyvom príliš vysokej hmotnosti by potom mohlo dôjsť k odtrhnutiu ťažného zariadenia.

Výhody

  • jednoduchá montáž a obsluha
  • vhodné aj pre transport elektrobicyklov
  • ľahký prístup do batožinového priestoru (pri funkcii sklopení)
  • skladnosť (niektoré modely možno zložiť)
  • vhodné na prepravu až piatich kôl (s adaptérom)
  • nezvyšujú spotrebu pohonných hmôt
  • možno parkovať v priestoroch so zníženým stropom, prechádzať zníženými vjazdy a pod.
  • nemôže dôjsť k odretiu rámu bicykla ani laku karosérie
  • vhodné pre akýkoľvek typ automobilu opatrený ťažným zariadením (guľou)

Nevýhody

  • vysoká obstarávacia cena
  • môže brániť výhľadu cez zadné sklo
  • hrozí väčšie znečistenie kolies
  • je nutné, aby automobil disponoval ťažným zariadením
  • nosič musí byť vždy opatrený poznávacou značkou (tretia ŠPZ)

Nosiče bicyklov na ťažné zariadenie sú dvojakého typu: plošinové a závesné. To, ktorému z nich dáte prednosť, závisí najmä od typu vášho vozidla a počtu transportovaných kol.

Plošinové modely

Plošinové držiaky patrí medzi všeobecne známejší, častejšie, ale aj drahšie typ. V tomto prípade bicykle stojí na plošine, ktorá sa montuje na ťažnú guľu vozidla. Plošinové nosiče bicyklov na ťažné zariadenie sú konštruované pre 2, 3 alebo 4, najlepšie dokonca až pre 5 kôl. To je však možné iba u niektorých značiek s použitím špeciálneho adaptéra, ktorým je možné kapacitu navýšiť.

Plošinové modely sú ale okrem vyššej obstarávacej ceny tiež ťažšie. Ich montáž je preto náročnejšie a je potrebné ju vykonávať najlepšie v dvoch ľuďoch. Niektoré plošiny sú dodávané vcelku, iné musíte najskôr zostaviť (to v závislosti od typu trvá približne 10 až 75 minút). Pripevnenie ku guli sa vykonáva väčšinou pomocou páky, ktorá je súčasťou nosiča, u niektorých typov je však nutné použiť náradie. V ideálnom prípade plošinu na guľu len nasadíte a pákou upevníte svorný segment.

Okrem toho sú plošinové modely masívnejšie, horšie sa preto skladujú (do kufra je dáte len ťažko) a zle sa s nimi manipuluje.

Pre prevoz bicyklov sú však vhodnejšie ako závesné modely. Každé koleso na plošinovém cyklonosiči má svoje miesto a dostatok priestoru, vďaka čomu sa pri transporte vzájomne nedotýkajú, a nedochádza tak k poškriabaniu alebo poškodeniu laku.

Na rozdiel od závesných navyše umožňujú plošinové modely ďaleko lepšie zaistenie bicyklov proti pohybu vďaka čeľustiam, ktoré zvierajú rám bicykla. Čeľuste sa uťahujú pomocou plastových matíc, ktoré môžu byť vybavené zámkom. Ten ochráni kola proti krádeži. Pri výbere vždy dbajte na to, aby čeľusť mala mäkkou gumovou alebo plastovou vložku. Bez nej by mohlo ľahko dôjsť k odreniny či ošúchaniu laku na ráme bicykla.

Fixáciu zaisťujú taktiež plastové alebo textilné pásky slúžiace k pripútanie kolies k plošine. Rozhodne si postrážte, aby ich bolo možné nastaviť do ľubovoľnej pozície (čo je dôležité najmä pri uchytenie väčších kolies). Pokiaľ umožňujú iba fixné pozíciu, nemuselo by sa vám s nimi podariť veľké kolesá prichytiť.

Okrem toho je plošina zvyčajne vybavená sklápacím mechanizmom. Vďaka tomu sa do kufra auta pohodlne dostanete, aj keď sú práve kolesá v držiaku upevnená. Na ovládanie tohto mechanizmu by ste mali mať vždy dobrý prístup. Nezabúdajte tiež na to, že s ním musí ísť ľahko manipulovať. U niektorých modelov je totiž k odistenie a sklopenie potreba vyvinúť zbytočne veľký tlak.

Plošinové aj závesné nosiče zakrývajú registračnú značku. Medzi výhody plošinových modelov patrí, že je ich súčasťou vlastné rampa, ktorá disponuje rámikom pre ŠPZ aj zadnými svetlami. Pre prepojenie s vozidlom je potreba sedem- alebo trináctikolíková zástrčka, ktorá často býva súčasťou balenia.

Výhody

  • vysoký komfort pri transporte
  • sklápací mechanizmus
  • bezpečné uchytenie kolies
  • nehrozí poškriabanie rámu alebo karosérie
  • súčasťou nosiča je rampa s rámčekom na ŠPZ a svetlomety

Nevýhody

  • vysoká obstarávacia cena
  • vysoká hmotnosť
  • náročná montáž
  • nie sú skladné
  • niekedy je potreba vyvinúť väčší tlak pri sklápaní

Závesné modely

Závesné sú také nosiče, v ktorých sú kolesá zavesené za rámovú trubku, ktorá je pripevnená na dvoch ramenách. Kolesá teda voľne visí vo vzduchu. Oproti plošinovým sú podstatne lacnejšie (cena môže byť dokonca dvakrát až trikrát nižšia) a ďaleko jednoduchšie čo sa týka montáže na ťažné zariadenie. Závesné modely jednoducho postavíte na guľu a roztvorte ramená od seba, čím sa zovrie dolnej segment, ktorý guľu objíma. Nakoniec zaistíte strednej rozperu. Celý proces netrvá dlhšie ako päť minút. Tiež samotné nakladanie kolies je jednoduché a veľmi rýchle.

Medzi ďalšie výhody patrí, že sú skladnejšie a v prípade, keď sa nepoužívajú, je možné veľmi ľahko uložiť napríklad v kufri auta.

Väčšinou sa možno stretnúť so závesnými modely, ktoré sa dodávajú v celku, a nie je teda potrebné ho najskôr zmontovať. Dávajte tiež pozor, aby ramená, na ktorých sú kolesá zavesené, bola potiahnutá mäkčeným materiálom, ktorý ochráni bicykle pred poškriabaním.

Dbajte tiež na to, aby súčasťou závesného mechanizmu boli tiež kolísky, ktoré slúži na uloženie rámov, a tým je zaisťujú proti pohybu. Bohužiaľ väčšina nosičov nimi vybavené nie je, kvôli čomu je veľmi ťažké predísť pohybu kolies pri transporte. V takom prípade preto odporúčame vložiť medzi jednotlivé kolesá nejakú pevnú tlmiace látku a kolesá k sebe pripútať.

U tohto typu si tiež postrážte vzdialenosť ramien, na ktorých je zavesená rámová trubka. Úplne zásadný je vnútorný rozmer rámu pod hornou rámovou trubkou. Čím bližšie sú ramená pri sebe, tým viac rôznych rámov kolies možno na nosné zariadenie zavesiť.

U niektorých, najmä celoodpružených moderných kolies, však môže ich tvar zavesenie za rámovú trubku komplikovať, či dokonca úplne znemožniť. Pri nákupe si preto vždy overte (najlepšie vyskúšajte), či závesný nosič vyhovuje typu bicyklov, ktoré hodláte prevážať.

Závesné modely bohužiaľ nedisponujú sklápacím mechanizmom tak často ako modely plošinové. Myslite na to, že pokiaľ zvolíte výrobok bez možnosti sklápania, do kufra sa dostanete iba, ak cyklonosič odmontujete.

Hoci tiež závesné modely zakrývajú registračnú značku, rampa s rámčekom a zadnými svetlami sa pripevňuje až v momente, keď sú kolesá naložené a upevnená. K prepojeniu s vozidlom slúži sedem- alebo trináctikolíková zástrčka. Tá je bežnou súčasťou balenia.

Výhody

  • nižšia obstarávacia cena
  • nízka hmotnosť
  • veľmi jednoduchá montáž a obsluha
  • skladnosť (možno uložiť do kufra)

Nevýhody

  • veľmi nízky komfort pri transporte
  • hrozí poškriabanie rámu alebo karosérie
  • mnoho modelov nedisponuje sklápacím mechanizmom
  • obmedzený alebo žiadny prístup do batožinového priestoru
  • nemožno zavesiť všetky typy bicyklov
  • rampa s rámčekom na ŠPZ a svetlomety nie je súčasťou nosiča (inštaluje sa dodatočne)

Nosiče bicyklov na piate dvere

Nosič bicyklov na piate (zadné) dvere patria medzi menej obľúbený typ a používa sa najmä v prípade, že nechcete alebo nemôžete využiť držiak bicyklov na strechu (napr. prevážate tam už iný náklad) a nemáte ťažné zariadenie. Tento spôsob transportu ale nie je vhodný pre všetky automobily. Použiť ho však môžete najmä v osobnom automobile, hatchbacku a väčšine vozidiel s rovnou zadnou časťou (SUV, kombi a pod.). Výrobcovia cyklonosičů spravidla uvádzajú vhodné typy automobilov. K dispozicii sú ale aj univerzálne typy, pri ktorých však vhodnosť pre konkrétny voz vždy radšej odskúšajte.

U všetkých typov (okrem karosérie sedan) je nutné počítať s tým, že držiak obmedzí funkciu zadného stierača (horná časť nosiča sa opiera o zadné okno). Pri montáži (a demontáži) je navyše potrebné dávať pozor, aby nedošlo k odreniu a poškodeniu karosérie automobilu. Upevnenie sa vykonáva pomocou oceľových pák s gumenými plochami. Inštalácia je ale pomerne jednoduchá. Odporúčame voliť drahšie modely, ktoré ponúkajú možnosť fixácie pneumatík bicyklov do špeciálnych líšt. Tieto lišty minimalizujú najmä poškodenia laku kolies o seba navzájom.

Myslite tiež na to, že nosné zariadenie kladie neprimeranú záťaž na piate dvere. Čo môže mať negatívny vplyv na funkčnosť a životnosť zadných dverí.

Držiaky na piate dvere nie sú vhodné pre použitie na autách, ktoré majú zadné svetlá umiestnené v pozícii zadného skla. V takom prípade je totiž nutné dokúpiť doplnkové zadné svetlá, kvôli čomu sa investície zbytočne predraží. A ak kolesá zakrývajú tiež poznávaciu značku, je nutné zaobstarať aj tú.

Medzi ďalšie nevýhody patrí obmedzenie výhľadu zadným oknom, neprístupnosť kufra a zmenšenie zorného poľa v spätnom zrkadle. Možno previezť iba tri bicykle.

Podobne ako nosiče na ťažné zariadenie i tento typ nezvyšuje spotrebu paliva a nemení jazdné vlastnosti vozidla tak markantne ako je tomu u strešných modelov. Je tiež veľmi skladný a ľahko sa s ním manipuluje.

Výhody

  • nízka obstarávacia cena
  • jednoduchá montáž a obsluha
  • skladnosť
  • nezvyšujú spotrebu pohonných hmôt
  • možno parkovať v priestoroch so zníženým stropom, prechádzať zníženými vjazdy a pod.
  • nemusíte vlastniť ťažné zariadenie ani priečne strešné nosiče

Nevýhody

  • nemožno použiť na všetkých typoch vozidiel
  • pre prevoz maximálne troch kôl
  • piate dvere sú zbytočne namáhané
  • obmedzený výhľad zadným oknom a spätným zrkadlom
  • obmedzenie funkcie zadného stierača
  • môže ľahko dôjsť k odretiu rámu bicykla aj laku karosérie
  • hrozí väčšie znečistenie kolies
  • u niektorých vozov zakrývajú svetla aj ŠPZ
  • znemožnenie prístupu do batožinového priestoru

Nosiče bicyklov do nákladového priestoru

Ak vlastníte automobil, ktorý disponuje väčším nákladným priestorom (najmä typ combi, van, SUV alebo pickup), môžete si kúpiť aj špeciálne nosiče bicyklov určené na inštaláciu vo vnútri vozidla. Ide o menej často používanú variantu, ktorá však oproti iným riešeniam ponúka niektoré ďalšie výhody.

Oceníte určite to, že sa kolesá nemôžu zašpiniť, pretože sa prepravujú vo vnútri vozidla, čím je tiež zachovaná diskrétnosť. Okrem toho je tento spôsob transportu bezpečnejšie, nemení jazdné vlastnosti vozidla a takmer nezvyšuje spotrebu pohonných hmôt. Navyše vnútorné nosiče výrazne eliminujú možnosť krádeže.

Montáž nosičov prebieha vo vnútri nákladového priestoru vozidla, nepotrebujete k nej preto žiadne ťažné zariadenie ani priečniky. Na upevnenie sa zvyčajne využíva systém koľajníc a pások. Tie pomáhajú držať kolesá na svojom mieste aj pri prudkom náraze a zaisťujú tak maximálnu bezpečnosť. U niektorých typov vozidiel (najmä pickupov) je možné využiť aj priečny nosník, na ktorý bicykle pripevníte, vďaka čomu môžete využiť vzniknutý úložný priestor pod nimi.

Medzi nevýhody patrí, že takto možno prevážať väčšinou iba dva bicykle. Navyše nimi spravidla zaplníte všetok úložný priestor kufra, a zostane vám málo miesta na ostatné batožinu.

Nikdy však bicykle neprevážajte v kufri auta bez upevnenia v kvalitnom nosiči, môže to byť veľmi nebezpečné. Podľa ÚAMK (Ústredný automotoklub Slovenskej republiky) pri náraze vznikne preťažení až 10 G, čo znamená, že sa v rýchlosti cca 50 km / h hmotnosť bežného kolesa znásobí zhruba 5x (čo môže predstavovať viac ako 40 kg). Ak by bicykel nebol pripevnený alebo bol pripevnený zle, je veľmi pravdepodobné, že by pri prudkom brzdení mohlo dôjsť k zraneniu pasažierov s fatálnymi následkami.

Výhody

  • nízka obstarávacia cena
  • jednoduchá montáž a obsluha
  • diskrétne transport
  • bezpečné uchytenie kolies
  • ľahká údržba
  • kolesá sa nezašpiní
  • nezvyšujú spotrebu pohonných hmôt
  • možno parkovať v priestoroch so zníženým stropom, prechádzať zníženými vjazdy a pod.
  • nemusíte vlastniť ťažné zariadenie ani priečne strešné nosiče

Nevýhody

  • nemožno použiť na všetkých typoch vozidiel
  • pre prevoz maximálne dvoch kolies
  • výrazne zmenší využiteľný nákladný priestor
  • nekvalitné modely môžu byť pri prudkom brzdení veľmi nebezpečné
späť hore ↑

Dôležité parametre

Pri výbere je nutné vziať do úvahy aj niekoľko dôležitých parametrov, ktoré vám môžu pomôcť rozhodovaní výrazne uľahčiť. Ide najmä o:

  • počet bicyklov,
  • nosnosť,
  • materiál.

Počet bicyklov

Plánovaný počet prepravovaných kolies úzko súvisí s typom cyklonosiče.

Ak budete chcieť prepravovať iba jeden až dva bicykle, bude pre vás najvhodnejší strešný nosič. Výhodou je, že pre jedno kolo potrebujete práve jeden držiak na strechu auta. V prípade potreby môžete kedykoľvek dokúpiť ďalšie (zvyčajne sa na strechu zmestia až štyri kolesá). Navyše sa jedná sa o finančne najvýhodnejšie riešenie.

Pre maximálne tri bicykle môžete využiť nosič bicyklov na zadné dvere. Ide o pomerne lacné riešenie, musíte však počítať s tým, že viac ako tri kolá väčšinou s týmto typom držiaku nie je možné transportovať.

Pre štyri kolesá sú určené modely z kategórie nosičov na ťažné zariadenie, výnimočne strešných držiakov. Pre päť bicyklov musia byť nosné zariadenie rozšírené špeciálnym dodatočným adaptérom.

Nosnosť

Pri výbere si všímajte tiež maximálnej nosnosti cyklonosiče. Tá sa zvyčajne odvíja od konštrukčného riešenia, typu a materiálu príslušného nosného zariadenia. Samozrejme záleží tiež na maximálnom počte kôl (ich celkovej hmotnosti) a pri strešných nosičov musíte vziať do úvahy aj nosnosť samotnej strechy a priečnikov automobilu.

S najvyššou nosnosťou môžete počítať pri modeloch na ťažné zariadenie, najnižšie potom u držiakov na strechu.

Čo sa konštrukcia týka – držiaky, ktoré sú vyrobené prevažne z hliníka (najčastejšie strešné nosiče) sú síce praktické a ľahko sa s nimi manipuluje, ich maximálna nosnosť je však najnižšia a spravidla sa pohybuje do 35 kg.

Maximálna nosnosťou 35 až 55 kg disponujú držiaky pre dve a viac kôl, ktoré sú určené na ťažné zariadenie alebo piate dvere vozidla.

Pre najvyššie zaťaženie nad 55 kg sú určené cyklonosiče masívnejšie konštrukcie pre tri až päť bicyklov. Zvyčajne sa jedná o modely určené na ťažné zariadenie.

V prípade nosnosti sa jedná o veľmi dôležitý parameter. Pokiaľ ho podceníte a držiak bicyklov pret’ažíte, môže ľahko dôjsť k jeho znehodnoteniu, prípadne k poškodeniu bicykla, vozidlá, alebo dokonca k dopravnej nehode.

Materiál

Rozhodne sa oplatí zamerať tiež na druh materiálu. Najčastejšie sa držiaky vyrába z ocele a hliníka.

Oceľové nosiče bývajú väčšinou lacnejšie, ponúkajú väčšiu pevnosť, odolnosť a nosnosť. Drahšie nosná zariadenie sa vyrába z hliníka. Pre ich nízku hmotnosť sa s nimi ľahko manipuluje, vyznačujú sa však nižšou nosnosťou.

Spolu s použitými materiálmi vždy skontrolujte tiež celkové prevedenie, najmä potom kvalitu prevedenia spojovacích prvkov a častí, ktoré prídu do kontaktu s časťami automobilu, ale aj rámu bicykla. Tieto časti by mali byť gumové či plastové, aby bránili poškriabaniu laku.

späť hore ↑

Funkcie a možnosti

Väčšina nosičov bicyklov má všetky alebo niektoré z týchto praktických funkcií a možností:

  • funkcie sklápania,
  • možnosť uzamknutia,
  • systém jedného zámku.

Funkcia sklápanie

Medzi základnú funkciu, ktorú by mal byť každý držiak na ťažné zariadenie vybavený, je možnosť sklápania. Sklopný mechanizmus umožňuje vyklopiť držiak smerom od piatych dverí, čím poskytuje ľahký prístup do kufra automobilu aj v prípade, že sú kolesá úplne plná. Obvykle stačí stlačiť jedno tlačidlo alebo povoliť páčku.

Bez sklopného mechanizmu sa do batožinového priestoru cez zadné dvere dostanete iba, ak držiak demontujete.

Možnosť uzamknutia

Určite sa tiež oplatí myslieť na možnosť uzamknutia, a to ako bicyklov k nosnému zariadení, tak samotného nosiča k automobilu. Túto variantu dvojitého poistenie proti krádeži odporúčame predovšetkým tým, ktorí počas cesty častejšie zastavujú.

Špeciálne zámky na strešné nosiče a držiaky na ťažné zariadenie a piate dvere môžu byť buď súčasťou balenia alebo je možné dokúpiť dodatočne.

Hoci ani ten najlepší uzamykateľný mechanizmus nie je stopercentný, prípadného zlodeja aspoň zdrží. Napriek tomu je najlepším riešením, mať vozidlo s bicyklami stále na dohľad.

Ak však na cestách príliš nezastavuje a po príchode kolesá ihneď vyberiete a cyklonosič demontujete, postačí vám aj neuzamykateľná varianta.

Systém jedného zámku

U niektorých nosných zariadení na strechu sa možno stretnúť aj s veľmi praktickým systémom jedného zámku. Zjednodušene povedané, výrobca všetky vami zakúpené strešné cyklonosiče vybaví rovnakými zámkami, k ich uzamykanie a odomykanie vám teda postačí jediný kľúč.

späť hore ↑

Príslušenstvo a doplnky

Medzi nevyhnutné aj voliteľné príslušenstvo a doplnky nosičov bicyklov patria najmä:

  • elektroinštalácie,
  • priečniky,
  • ochranný obal,
  • adaptér pre rozšírenie kapacity,
  • prídavné držiaky,
  • rýchloupínacie popruhy.

Elektroinštalácia

Ak vyberáte držiak na ťažné zariadenie, zistite si informácie o elektrických prípojkách a tiež o ich inštalácii. Držiak s kolesami totiž väčšinou zakrýva zadné svetlá a poznávaciu značku.

Najčastejšie sa možno stretnúť so zástrčkami sedem- alebo třináctikolíkovými (pólovými). Ich hlavnou odlišnosťou je, že pri nosných zariadení disponujúcich sedmikolíkovou zástrčkou chýbajú koncové svetlá. Ak si však zakúpite držiak s odlišným počtom kolíkov, než pre aký je prispôsobený váš automobil, možno túto situáciu vyriešiť dokúpením potrebnej redukcie.

Priečniky

Pokiaľ si budete zháňať strešný nosič bicyklov a nemáte na vozidle inštalované priečniky (priečne strešné nosiče), ich kúpu sa nevyhnete. Vyberajte vždy podľa typu vozidla. Priečniky sa najčastejšie montujú na tzv. hagusy (pozdĺžniky čiže pozdĺžne strešné nosiče), prípadne integrované pozdĺžniky, fixačné strešné body či na lem dverí.

Držiaky bicyklov sa k priečnikom zvyčajne montujú pomocou oceľových U-strmeňov, prípadne najrôznejších rýchloupínacích systémov alebo T-drážky. Potrebné vybavenie býva spravidla súčasťou balenia priečnikov.

Ochranný obal

Pre nosiče na ťažné zariadenie aj pre držiaky na piate dvere vozidla sú veľmi praktickým doplnkom ochranné obaly na bicykle. Tie totiž zamedzí znečisteniu (prípadne tiež zmoknutiu) a zároveň bicykle aj voz ochráni proti poškriabaniu. Dávajte však pozor, aby ste zvolili vyhovujúce veľkosť obalu.

Adaptér pre rozšírenie kapacity

Niektoré modely nosných zariadenia umožňujú rozšírenie kapacity o jedno koleso pomocou špeciálnych adaptérov najčastejšie pre cyklonosiče na piate dvere a na ťažné zariadenie. Pri výbere vždy starostlivo skontrolujte kompatibilitu adaptéra s držiakom aj parametrami kolesá, ktoré do neho upevníte.

Prídavné držiaky

K niektorým nosným zariadením je možné dokúpiť tiež prídavné držiaky, vďaka ktorým možno kolesá ešte lepšie upevniť. Veľmi praktické sú tiež v prípade, že budete potrebovať prepraviť bicykle netypických rozmerov a tvarov, najmä potom bicykle detská.

Rýchloupínacie popruhy

Praktickým riešením môžu byť tiež rýchloupínacie popruhy, pomocou ktorých kolesá ľahko a rýchlo upevníte aj zložíte.

späť hore ↑

Cenové relácie

V prípade nosičov bicyklov sa stretávame s veľmi širokým cenovým rozhraním, ktoré zahŕňa všetky typy od držiakov na strechu až po nosné zariadenia určená do nákladového priestoru. Každá kategória sa navyše sama o sebe pohybuje v inej cenovej relácii, napr. Nosiče na zadné dvere sú lacnejšie ako modely určené na prevoz bicyklov na ťažnom zariadení.

U všetkých typov tohto výrobku však spravidla platí, že čím je cena vyššia, tým kvalitnejší model získate.

Pre ľahšiu orientáciu sme vydelili päť základných kategórií:

  • do 40 €,
  • od 40 do 100 €,
  • od 100 do 200 €,
  • od 200 do 400 €,
  • nad 400 €.

Najnižšia cenová kategória

Do 40€ možno zvyčajne zohnať strešné nosiče bicyklov a držiaky na piate dvere vozidla. Tieto modely spravidla nevydrží príliš dlho, hrdzavie a k ich montáži sa väčšinou používajú matičky, ktoré majú tendenciu sa pri jazde povoľovať. Ak je zabudnete priebežne doťahovať, môže vám koleso jednou zo strechy pri jazde uletieť. Pozor tiež dávajte na držiaky s plechovým žliabkom. Pri obiehanie s kamiónom či väčším nákladným autom môže vzniknutý vzduchový vztlak koleso uvoľniť.

Zadné nosiče bicyklov navyše neponúka funkciu sklopenia. A prichytenie k priečnikom pri strešných cyklonosičů sa vykonáva najčastejšie iba pomocou U-profilov. Montáž týchto modelov navyše býva zložitejšie a zdĺhavá.

Nižšia cenová kategória

V cenovom rozhraní do 100 € už zaobstaráte kvalitné strešné nosiče. Pomerne výrazne sa však medzi sebou líšia použitými materiálmi, maximálna nosnosťou, mechanizmom upínania k priečnikom (nájdeme tu ako U-profily, tak i rýchloupínacie systémy) či upnutím rámu bicykla ku konštrukcii držiaku. Montáž i demontáž je však zvyčajne ľahšie a rýchlejšie a tiež manipulácia býva pohodlnejšie. Môžete nájsť napríklad špeciálne postranné koliesko, jeho otáčaním koleso v nosiči ukotvíte. Možno tiež naraziť na vystlaná čeľuste, ktoré efektívne bráni odreniu rámu bicykla. Samozrejmosťou býva možnosť uzamknutia.

V tejto cenovej kategórii tiež nájdete väčšinu držiakov do nákladového priestoru aj zadných nosných zariadení na piate dvere. Je možné tu naraziť aj na najlacnejšie (spravidla závesné) nosiča na ťažné zariadenie. Tie ale doporučujeme robiť radšej vo vyšších cenových reláciách. Investície sa vám v takomto prípade vyplatí.

Stredná cenová kategória

Ak sa rozhodnete investovať do 200 €, získate veľmi kvalitné nosiče na strechu či piate dvere vozidla. Napriek tomu v tejto kategórii prevažujú skôr lacné nosiče bicyklov nižšej kvality určené na ťažné zariadenie. Samozrejmosťou už väčšinou býva možnosť uzamknutia a sklopený mechanizmus, ktorý je však spravidla riešený pomocou skrutiek. Sklopenie je preto časovo náročnejšie a menej pohodlné ako u drahších modelov.

Vyššia cenová kategória

Pokiaľ zháňate kvalitnú, ale zároveň lacnejšie plošinový nosič na ťažné zariadenie, odporúčame vám vyberať v tejto cenovej kategórii, ktorá sa pohybuje do 400 €. Nájdete tu už dostatočne kvalitné modely, ktoré vám ponúknu všetko potrebné, a navyše sa pomerne ľahko inštalujú. Obvykle sú určené až pre štyri bicykle. Častou vlastnosťou je tiež možnosť uzamknutia ako bicyklov, tak samotného nosného zariadenia k automobilu.

Najvyššia cenová kategória

Od 400€ si môžete byť najmä u cyklonosičů na ťažné zariadenie istí najvyššou kvalitou. Jedná sa o bezpečné modely, ktoré sú zároveň ľahké, ľahko sa montujú aj demontujú (uchytenie zvládne jeden človek), unesú vysokú záťaž (i elektrobicykle) a sú opatrené kvalitným systémom upnutia. Sklápanie možno zvyčajne ovládať pohodlne pákou, ktorú stačí zošliapnuť. Tieto modely sú tiež veľmi variabilné a sú vhodné aj pre najrôznejšie atypické bicykle. Často sa jedná o skladacie nosiča bicyklov na ťažné zariadenie, ktoré možno ľahko uschovať aj do väčšieho kufra auta.

späť hore ↑

Najčastejšie kladené otázky

Nižšie prinášame prehľad odpovedí na užívateľovi najčastejšie kladené otázky.

Ako prevážať elektrobicykle?

Nosiče bicyklov možno využiť aj pre prevoz elektrobicyklov. Nie všetky typy sú však pre tento účel vhodné. Napríklad strešné nosiče sa pre prevoz elektrobicyklov kvôli svojej nízkej maximálnej nosnosti nehodí. Ideálnym riešením sú masívnejšie držiaky na ťažné zariadenie.

Vždy si starostlivo overte, aká je nielen celková maximálna nosnosť zariadenie, ale aj maximálna nosnosť pre jedno kolo. Elektrobicykle sú totiž oproti bežným typom bicyklov výrazne ťažšie. Držiak by mal byť navyše vhodný aj pre daný tvar elektrického bicykla. V ideálnom prípade ho na ňom priamo vyskúšajte.

Existujú univerzálne nosiče, alebo je potrebné vyberať vždy podľa konkrétneho typu vozidla?

Za univerzálne možno považovať nosiče na ťažné zariadenie (guľu), tie možno spravidla upevniť na všetky typy vozidiel, ktoré ním disponujú. Menej univerzálne sú strešné držiaky kolies, ktoré vyžadujú kompatibilitu s priečnikmi. Najmenej univerzálne potom sú nosné zariadenia na piate dvere, ktorá sa musí zhodovať s konkrétnym typom automobilu.

Vzťahuje sa na nosič bicyklov legislatíva?

Najviac právnych úprav sa vzťahuje k držiakom na ťažné zariadenie, tie sú však chápaná ako súčasť automobilu, k ich manipulácii vám preto stačí vodičské oprávnenie skupiny B.

Ako sa s nosičom bicyklov zmení jazdné vlastnosti vozidla?

Markantne. Zmení sa ako ťažisko vozidla, tak i aerodynamika a zrýchlenie. Najmä sa to týka strešných cyklonosičů. Pri prevoze bicyklov preto dodržujte primeranú rýchlosť (ideálne do 90 km / h) a dbajte opatrnosti (napríklad tzv. Rezanie zákrut naprosto neprichádza do úvahy).

O koľko sa zvýši spotreba pohonných hmôt?

V tomto prípade opäť záleží na type nosiča. Najviac ovplyvní spotrebu strešný držiak, ktorý ju zvýši pri rýchlosti 100 km / h priemerne o jednu tretinu. S rýchlejší jazdou potom stúpa aj spotreba.

Aký typ nosiča je vhodný pre karavany?

Pre karavany vyberajte medzi nosičmi bicyklov na ťažné zariadenie, na piate dvere (v tomto prípade si vždy overte, či je daný model určený pre tento typ auta), ale aj na oje karavanu (kola sa v tomto prípade umiestňujú na prednú stranu karavanu) .

Ktorý nosič je pri jazde najbezpečnejšie?

Najbezpečnejšie sú cyklonosiče na ťažné zariadenie, najmenej bezpečné sú potom modely, ktoré sa upevňujú na piate dvere vozidla.

Všeobecne pre všetky kolesá upevnená vzadu za autom platí, že na každej strane vozidla nesmie prekročiť jeho šírku o viac ako 20 cm. Ak kolesá túto šírku prekračujú, výrazne sa tak zvyšuje riziko vzniku dopravnej nehody. Problém môže nastať najmä pri predbiehaní a na zúžených cestách.

späť hore ↑

Tipy na záver

  1. Pri jazde s držiakom bicyklov (najmä strešnom) sa odporúča po každých najazdených 50 km skontrolovať upevnenie bicyklov.
  2. Ak cyklonosiče nepoužívate, nikdy s nimi nejazdite a vždy ich odmontujte. Aj prázdne nosné zariadenie totiž zbytočne zvyšuje spotrebu, zhoršuje jazdné vlastnosti a môže komplikovať parkovanie.
  3. Pri nákupe vhodného držiaka kolies sa vyhnite supermarketom aj neznačkovým modelom. Zvyčajne sa jedná o podradnú kvalitu. Problémom býva tiež zháňanie náhradných dielov a doplnkov.
  4. Vždy vyberajte len nosiče s tzv. homologáciou (osvedčením, že výrobok spĺňa bezpečnostné i technické štandardy).
  5. Pri výbere vhodného nosiča bicyklov sa môžete riadiť tiež recenziami používateľov, prípadne zohľadniť víťaza nezávislých spotrebiteľských testov.
  6. Ak prevážate bicykle automobilom iba raz alebo dvakrát do roka, postačí vám buď lacnejšie nosič bicyklov alebo môžete skúsiť zapátrať po výpredajoch. Nie je tiež od veci, skúsiť sa poobzerať v bazároch, v ktorých môžete nájsť ako top držiaky na bicykle na ťažné zariadenie či piate dvere auta, tak aj naj strešné nosiče bicyklov za veľmi výhodné ceny. Ak potrebujete držiak bicyklov na auto iba na niekoľko dní či týždňov, ideálnym riešením môže byť tiež zapožičanie vhodného nosiča v niektorej z požičovní.

Nakoniec je dobré spomenúť, že pre rozhodnutie o kúpe nosiča na bicykle je dobré, aby ste si sami urobili test nosičov bicyklov, napríklad tým, že si ho požičiate od známeho. Výsledok vám potom pomôže pri rozhodovaní a voľbe najvhodnejšieho typu. Rozhodne tiež nezabudnite, že by ste mali vyberať nosiče, ktoré sú uzamykateľné!

Pomohol vám náš test vybrať ten správny produkt? Chýba vám v nákupnom radcovi alebo testu nejaká informácia? Chcete doplniť vašu skúsenosť pre ostatných? Podeľte sa o svoje názory a pripomienky v diskusii pod článkom, pomôžete tak ostatným ľuďom, ktorí vyberajú.

 

Kategórie:

Budeme radi počuť vaše myšlienky

      Napíšte odpoveď