Recenzia Samsung QE55Q70R

Samsung Q70R je na prvý pohľad jedna z najzaujímavejších televízií v ponuke Samsungu pre tento rok. Myslené vďaka kombinácii slušné výbavy a pritom akceptovateľné ceny. Najnižšia tohtoročná QLED (Q60R) extra kvalitu obrazu (pri svojej cene) neponúka. To samozrejme neplatí u Q80R, ktorá ponúka extrémne vydarený obraz, ale bohužiaľ tiež vysokú cenu. Q70R by mohla byť vydareným kompromisom, ktorý bude dostupný pre širšie spektrum zákazníkov než Q80R. V ponuke je široké spektrum rozmerov od 49 do 82 palcov.

Priemerná doba odozvy13 ms
Local dimmingáno
Zobrazovacia technológiaQLED
Podpora Dolby Visionnie
Pokrytie spektra DCI-P394 %
Pokrytie spektra Rec.202070 %
Výška70,8 cm
Šírka123 cm
Hĺbka6,2 cm
Výška (vrátane podstavca)78 cm
Šírka (vrátane podstavca)123 cm
Hĺbka (vrátane podstavca)24,8 cm
Váha18,5 kg
Odhadovaná spotreba za rok178 kWh
USB (počet)2
Input lag v hernom móde14 ms

Keby som mal povedať dojem, ktorý vo mne vypnutý prístroj vyvoláva, tak sa mi vybavuje slovo „temný“. Jednoduchý, univerzálny vzhľad, ktorý hanbu vašej domácnosti neurobí ani za pár rokov. O stabilitu sa stará dvojica nožičiek, ktoré sú umiestnené pri kraja obrazovky. Hĺbka stojanu je u 55 palcovej obrazovky 25 cm. Ak neplánujete umiestnenia na stenu, tak na stolčeku či nábytku potrebujete aspoň toľko miesta. Nôžky sú celkom ďaleko od seba, takže sa stredne veľký soundbar vojde medzi nich.

Možno niekoho udiví svojím relatívne masívnym telom (6,2 cm v najhrubšom bode). Za to môže priame podsvietení (FALD – Full Array Local Dimming). To je na fyzický priestor za displejon oveľa náročnejšie ako bočné (EDGE) podsvietenie. Aby bol ľahko buclatý vzhľad trochu kompenzovaný, tak tu máme ultra tenký rámik. Má 1 cm a pri sledovaní obrazovky si ho sotva všimnete.

Veľmi dobre je vyriešené umiestnenie konektorov. Tie všetky smerujú doprava, žiadny (okrem napájanie) nie je umiestnený „proti múru“. To veľmi uľahčuje manipuláciu so zapájaním a odpájaním ďalších zariadení. Konektivita zahŕňa 4x HDMI 2.0 port, 2x USB 2.0, optický audio výstup, sieťový výstup, CI + port a anténny konektor.

Prístroj vyzerá zo všetkých uhlov dobre a má šikovne vyriešený systém vedenia kabeláže na zadnej strane. Na zadnej strane prístroja sú naznačené stopy pre vedenie káblov a obe nôžky stojanu sú duté, takže je možnosť kabeláž schovať v nich. Celkové spracovanie je za mňa rozhodne nad priemerom a adekvátne postavenie modelu v tohtoročnej televíznej rade.

Nemá chytrou krabičku One Connect, ktorou sú vybavené vyššie modely. Tá slúži ako taký húb, do ktorého vedú káble od ostatných prístrojov pripojených k televízoru (napr. Zosilňovač, herné konzoly, Blu-ray prehrávač) a z One Connect hubu vedie len jeden kábel do televízora, ktorý vedie všetky potrebné dáta vrátane napájania. Jeho význam je teda skôr estetický, na kvalitu obrazu či ďalšie fungovanie tv nemá vplyv. Len tak pre zaujímavosť, minuloročná Q7FN One Connect box mala.

Ako som spomenul v úvode, jedná sa tento rok o prvú možnosť ako sa dostať u Samsungu k priamemu podsvietenia (FALD). Tie začínajú tento rok práve u Q70R a pokračujú aj u vyšších radov. Zásadný rozdiel je v počte stmievacích zón. Tie sú u Q80R alebo Q90R zastúpené vo vyššom počte a to vedie k celkovo lepšiemu dojmu obrazu.

Kontrast vysoko nadpriemerný, pohybuje sa okolo 6 500: 1. To je naozaj luxusuní hodnota aj na VA panel. Ten je plne 10 bitový, nie 8 bitov + FRC ako u Q60R. Podanie čiernej farby je skutočne jednou z najsilnejších zbraní Q70R. Obrazovka má rovnomerné podanie čiernej, žiadnych svetlejších miest si nevšimnete.

Lokálne tlmenie (local dimming) posúva kontrastný pomer ešte o kus ďalej. Atakuje hranicu 8 000: 1. A to je na LCD tv s docela prijateľnou cenou veľa príjemná hodnota. Celkový počet stmievacích zón nie je tak veľký ako u vyšších radov, takže vám titulky přisvětlí aj časť obrazovky okolo nich (v rámci zóny, v ktorej sa titulky zobrazujú). U tmavých scén si to všimnete. Aby ste sa tomuto javu vyhli, tak sú tu OLED a alebo špičkové LCD typu Q90R, u ktorých to skoro nemáte šancu zaznamenať. Pri bežnom sledovaní to nie je nijako rušivý jav.

Pri sledovaní bežného televízneho vysielania (či iného SDR obsahu) možnosti televízora nebudú plne využité, ale aj tak vyzerá obraz dobre. Nezanedbateľný diel na tom má použitý obrazový procesor (Quantum Processor 4K), ale treba uznať, že má snahu obraz vyhladzovať veľa. Niekedy vyzerá až nereálne ostrý a umelý. Takýto už je prístup Samsungu, ktorý môžete poznať napríklad aj z jeho fotiek na mobilných telefónoch. Skúste si v menu nastavení obrazu pohrať s položkou „Vyčistenie digitálneho signálu“ a vyberte si hodnotu, ktorá vám najviac vyhovuje.

Kedy kvalita obrazu začína dostávať na frak, sú pri sledovaní „z boku“. Pozorovacie uhly sú Achillovou pätou VA panelov a za pomoci špeciálnych úprav (Ultra Viewing Angle technológ) sa s nimi dokážu lepšie poradiť až Q80R alebo Q90R. To znamená, že pri 25 ° a viac by som na pravidelné monitorovanie skôr zvažoval IPS panel alebo OLED. Keďže dochádza k strate kontrastu a posunu zobrazených farieb. S odrazy svetla sa dokáže vysporiadať dobre, ale napriek tomu pre ideálny divácky zážitok odporúčam zamedziť prístupu priameho slnečného svetla na obrazovku.

Podľa očakávania patrí medzi prednosti televízora zvládanie pohybových scén. Ako je u Samsungu zvykom, toto platí pre uhlopriečky 55 palcov a väčšie. Tie totiž majú 100 Hz, 49ka má len 50 Hz a to je na ostrosti pohybových scén poznať. Doba odozvy je krásnych 13 ms, input lag potom dosahuje skoro identických 14 ms. Z tohto pohľadu sa nebojím pre využitie ako herné televízie, ale aj pre sledovanie akčných filmov či športu. Motion Plus systém vážne vie. Za zmienku stojí, že nemá HDMI 2.1 takže vie len 50 Hz pri 4K obrazu treba z Blu-Raya. Taktiež má funkciu, ktorá ju automaticky prepne do herného módu, potom čo zapnete hernú konzolu. Jedná sa o funkcionalitu skrytú pod názvom ALLM (Auto Low Latency Mode). VRR (Variable Refresh Rate) nie je podporovaná v najmenšom, 49 palcovom modeli. Všetky väčšie ju už podporujú. To isté platí aj pre HFR (High Frame Rate).

HDR je oblasť, kde môžu nové televízory naplno ukázať svoje kvality a posunúť obraz do roviny, v ktorej nám berie dych. Ako je u Samsungu zvykom, podporované sú štandardy HDR10, HDR10 + a HLG. Dolby Vision chýba. Maximálny jas je ľahko nad 800 nitov. Takže sa nemôže porovnávať s najlepšími, ale na druhú stranu je rozdiel pri HDR obraze jasne znateľný oproti obrazu bez HDR. Tomu napomáha aj pokrytie farebného spektra. To nie je úplne dokonalé, oproti vlaňajšku je tam dokonca znateľný ľahký pokles. Stále je na veľmi slušnej úrovni. U DCI-P3 je to okolo 94% a u Rec.2020 potom 70%. Na druhú stranu podobných hodnôt dosahuje u svojich televízorov treba Sony a to využíva klasickú LED technológiu a nie QLED ako Samsung. Celkovo mi však HDR u tohtoročný Sony XG9505 alebo minuloročnej XF9005 príde o kúsok lepší. Naviac je u Sony podpora Dolby Vision.

U Tizen sa posledná zásadná zmena udiala v roku 2017 a od tej doby sa jedná „len“ o postupné drobné zlepšovanie. Tohtoročný verzia Tizen je 5.0 a minuloročnej a staršej televízory update na ňu nedostanú. Je veľmi prehľadný a rýchly operačný systém, na ktorý si ľahko zvyknete. Vo svojom princípe môže pripomínať ovládacie prostredie počítača, kde tiež máte rôzne aplikácie a prepínate medzi nimi. Ponuka aplikácií je solídna a pretože má Samsung veľké predaja televízorov, sú aplikácie väčšinou na dobrej úrovni. Napríklad Youtube podporuje ako 4K rozlíšenie, tak i HDR. Väčšinu líšt s aplikáciami i prehľad televíznych programov si možno prispôsobiť a mať obľúbené programy na prvých miestach. Novinkou pre tento rok je podpora Apple AirPlay 2. Vďaka nej možno ľahko zdieľať obrazovku vášho iPhone alebo MacBooku priamo na displej televízore a odpadá vďaka tomu potreba Apple TV.

Ešte späť k rýchlosti. Po spustení trvá len dve sekundy, než televízia naskočí a je schopná reagovať na vaše povely a zobrazí obraz. V tomto smere patrí medzi špičku medzi operačnými systémami, WebOS to trvá o chvíľu dlhšie a AndroidTV má čas viac ako dvakrát dlhšia. Ak vás zaujíma čas aj so štartom Netflix, tak je to rovných päť sekúnd a Youtube trvá ešte o dve ďalšie sekundy ďalej.

Interný prehrávač súborov je celkom schopný, ale platí pre neho rovnaké obmedzenia ako pre všetky Samsungy z poslednej doby. Neprehrá video súbory vo formáte xvid a zvuk vo formáte DTS. Je to škoda, pretože inak je základná prehrávač veľmi schopný. Vie prehrávať HDR súbory a zvláda dobre aj titulky. Pre príjem televízneho vysielania je tu dvojitý tuner – DVB-S / S2 / T / T2 / C. Vďaka tomu je možné jeden program sledovať a ďalšie nahrávať.

Diaľkový ovládač je typu One remote, klasický čierny. To je rozdiel oproti najvyšším radom, ktorý majú viac exkluzívny vzhľad ovládača. Vo funkčnosti rozdiel nie je. Okrem základných ovládacích tlačidiel na ňom nájdete tlačidlá pre rýchle spustenie streamovacích aplikácií typu Netflix alebo Amazon Video a ďalej tlačidlo pre Ambient mód. Ak patríte skôr medzi ty, ktorí sledujú klasické televízne vysielanie tak tieto tlačidlá nijako neoceníte. Zvlášť, že ich funkcie nejde zmeniť. V prípade, že ste ako ja užívateľom Netflix, tak naopak oceníte rýchlosť s akou je možné túto službu spustiť. Jednotlivé tlačidlá idú ľahko stlačiť a jednoducho ich spoznáte aj o hmatu. Na ovládači je aj mikrofón, ktorý môžete použiť pre ovládanie hlasom. O tom si povieme hneď v ďalšom odseku.

Ovládanie hlasom a šikovný asistent od Samsungu Bixby. V prvom rade treba spomenúť, že slovenčina nie je podporovaná. To je veľký rozdiel oproti prístrojom, ktoré sú vybavené systémom Android TV, ktorý zvláda slovenčinu bez najmenších problémov. Ale aký je Bixby ak vládnete angličtinou? Základné povely týkajúce sa nastavenia a ovládania televízorov zvláda na výbornú. Povely typu „set contrast to 80“ alebo „change source to HDMI 1“ zvláda bez problémov. Čo bohužiaľ nefunguje je vyhľadávanie v aplikáciách, kde by ste ho naopak najskôr využili najčastejšie. Z tohto pohľadu sa jedná o priemer a špičkou v ovládaní hlasom je v našich krajoch stále Android TV.

Kto má doma viac spotrebičov od Samsungu, môže využiť riešenie SmartThings od tohto výrobcu. Vďaka nej potom môžete ovládať ďalšie spotrebiče priamo skrze obrazovku televízora, alebo napríklad vidieť v akej fáze prania je vaša Samsung práčka alebo sušička.

Ambient mód, ktorý tu zaznel pred malou chvíľkou. Možné už z minulosti poznáte túto štýlovú záležitosť, ktorú Samsung začal používať vo svojich drahších modeloch. Umožní zmeniť váš televízor v domácej informačné centrum, prípadne z neho urobiť štýlovú dekoráciu. Vie totiž zobraziť treba predpoveď počasia, hodiny alebo rodinné fotografie. Okrem toho je možné nechať obrazovku zobraziť reprodukcie známych umeleckých diel a mať tak obrazy svetových majstrov u seba doma. Zaujímavosťou je aj možnosť nechať televíziu splynúť s jej okolím. To pomocou aplikácie v mobilnom telefóne vyfotíte okolia televízora a ten potom upravený obraz zobrazí na svojom displeji. To môže predstavovať napríklad tapetu na vašej stene. Jedná sa o celkom príjemnú hračku, ale nutné počítať s tým, že keď displej neustále niečo zobrazuje, spotrebováva aj viac elektrickej energie ako prístroje, ktoré klasicky vypnete. Nejde však o nijako dramatické hodnoty, ročne by sa jednalo o 20 € navyše.

Integrované reproduktory prinášajú štandardný zvuk, na aký sme poslední dobou u televízorov zvyknutí. Dialógy sú zreteľné, snažia sa aj o basy a plastickosť zvuku. Ak je však príliš zosilníte, jasne vám ukážu svoje limity. Rovnako ako u vyšších radov Samsung ponúka technológiu „AI Sound“, ktorá sa snaží prispôsobiť zvukový prejav typu videa a tvaru miestnosti. Darí sa mu to so striedavými úspechmi. Vie tiež automaticky stlmiť zvýšenú hlasitosť počas reklamných blokov a prispôsobiť ich hlasitosť sledovanému filmu. Osobne podobné funkcie vždycky vypínam, ale je možné, že vám budú vyhovovať viac. Ako obvykle je rozumná investícia do externých reproduktorov alebo soundbara. To posunie audio dojem oveľa viac, než zapnutie fukncie AI Sound.

Samsung tv a slúchadlá

Poslednou dobou sa ku mne dostalo niekoľko otázok na to, či je možné k nových TV od Samsungu nejako pripojiť klasické slúchadlá (prípadne iné analógové audio zariadenie). Samsungy totiž už pár rokov nemajú klasický slúchadlový 3,5 mm jack. Prvou možnosťou je samozrejme využiť Bluetooth slúchadlá. Niekto však môže mať kvalitné a drahá klasická káblové slúchadlá a nová sa mu nechcú kupovať.

Tu môže pomôcť vecička, ktorá sa volá digitálne analógový prevodník (skratka DAC). Tú prepojíte cez digitálny optický audio výstup so svojou televíziou a z „druhej strany“ DAC zapojíte slúchadlá. DAC potrebuje napájanie, takže do nej ide ešte napájací kábel. Rozmery DAC sú v pár centimetroch, nemusíte sa báť, že by zaberal veľa miesta. A cena? Začína na 10 – 20 €, s tým že sú k dispozícii aj prevodníky za niekoľko stoviek. Tie sú pre skutočne náročných poslucháčov. Pre väčšinu divákov by mal stačiť prístroj okolo päťstovky. Nájsť ich môžete napríklad tu.

Je potrebné v televízore niečo upraviť v nastavení? Áno, ale nejedná sa o žiadnu zložitú operáciu. U Samsungu idete do nastavenia, vyberiete zvuk, ďalej expertné nastavenie a potom niečo ako „formát výstupu digitálneho audia“, mal by to byť hneď prvý riadok a v ňom vyberiete hodnotu „PCM“. Drobnou nevýhodou je, že vám pomocou diaľkového ovládača v takom prípade nepôjde upravovať hlasitosť, ale to by u slúchadiel nemalo moc vadiť. Väčšinou majú regulátor hlasitosti priamo na sebe.

Porovnanie Samsung QE55Q70R a Samsung QE55Q7FN

Jeden z hlavných rozdielov je v type podsvietenie. Q7FN (minuloročný predchodca Q70R) mala bočné (EDGE), Q70R má priame (Direct). Druhé menované prináša lepšiu kontrolu nad funkcií lokálneho tlmenia (local dimming) a teda aj lepšie výsledný dojem z tmavých scén. Pokrytie farebného spektra bolo o pár percentuálnych bodov lepší vlani (kedy sa blížilo 100%), ale nie je to nijako zásadný rozdiel. Taktiež maximálny jas bol mierne vyšší, takže z pohľadu HDR má minuloročný model mierne vyšší potenciál.

Z pohľadu softvéru je tu nová verzia operačného systému Tizen, ktorý prináša okrem drobných vylepšení hlavne podporu chytrých asistentov do domácnosti (od Googlu a Amazonu) a pre užívateľov Apple zariadenie môže byť veľmi dôležitá podpora Apple Air Play 2. Na rozdiel od predchádzajúcej modelu nie je tento rok vybavený hubom One Connect a vlani boli k dispozícii 3 USB porty, tento rok sú len 2. Z pohľadu kvality obrazu sú teda len nepatrné rozdiely. Dôležité teda bude aj vzájomné porovnanie cien. 55Q7FN štartovala za cca 2 100 € a v súčasnosti je ich stále ešte pár v dopredaji za cenu okolo 1 100 €. 55Q70R štartovala ľahko pod 1 700 € a počas prázdnin klesla k oveľa zaujímavejším 1 400 €. Už pri tejto cene by som nákup tohtoročné radu zvažoval. Samozrejme pôjde časom ešte nižšie a okolo jesene by som jej čakal okolo 1 300 €.

Z ostatných značiek je jej najväčšou konkurenciou staršie, ale výborná (a stále dostupná) Sony XF9005, ktorá spadla s cenou naozaj nízko. Prípadne jej tohtoročný nástupca Sony XG9505, ktorá je ešte o kúsok lepší (na podobnej úrovni ako Q70R), ale zatiaľ s cenou je ľahko nad Q70R. Prípadne ak preferujete IPS panel, tak LG 55SM9000. A ak vás to ťahá k OLEDům, tak LG OLED55C8, Philips 55OLED803, Panasonic TX-55FZ800E alebo Sony Bravia KD-55AF8 ponúknu lepší obraz za ešte nižšiu cenu.

Každá televízia (aj rovnaký model od zhodného výrobcu) je trochu iná, rovnako ako miestnosť, v ktorej budete tv sledovať. Preto berte toto nastavenie ako inšpiráciu, od ktorej sa môžete odpichnúť, nie ako pevnú dogmu.

Ak vám nezáleží na spotrebe a preferujete najvyššiu kvalitu obrazu za všetkých okolností tak skúste u:

• Nastavenia> Všeobecné> Eko riešenia> … Všetok povypínať.
  • Nastavenia> Všeobecné> Nastavenie Inteligentného režimu> Adaptívny jas> vypnúť
  • Nastavenie> Obraz> Režim obrazu> Film
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Kontrast> 45
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Jas> 0
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Ostrosť> 0
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Farby> 25
  • Nastavenie> Obraz> Nastavenie pre pokročilých> Podsvietenie> 15

Už od roku 2018 Samsung nepodporuje kodeky Xvid (video) a DTS (audio). Tento stav ďalej trvá. Xvid býva typicky použitý pre staršie filmy, ktoré sú uložené v avi súboru. Neznamená to, ale že tv neprehrá všetky avi súbory, len tie pre ktoré bol použitý uvedený kodek.

VideoAudioObrázkyTitulky
3GPAACBMPASS
ASFAIFJPEGSMI
AVI (ne Xvid)AIFFJPGSRT
FLVAPEDFOSSA
M2TSFLACPNGSUB
MKVM4ATTXT
MOVMIDTXT
MP4MIDIXML
MPEGMP3
MPGMPA
MTSOGG
RMVBWAV
SVIWMA
TP
TRP
VOB
VRO
WEBM
WMV

Prehľad Samsung tv pre rok 2019

V najlacnejším segmente klasických 4K LCD nám tento rok Samsung predstavuje 3 rady. Základnú RU71xx, prehnutou RU73xx, ďalej RU74xx a RU80xx.

Ďalej už sú len Quantum Dots displeje. Tie sa tento rok vo 4K rozlíšení skrývajú pod číselným označením Q60R, Q70R, Q80R, Q85R a Q90R. Po nich nasleduje vrcholná edícia s 8K rozlíšením a typovým označením Q950R (nástupca predchádzajúceho radu Q900R).

Dostupné veľkosti

Samsung RU71xx

• Samsung UE43RU7102
  • Samsung UE49RU7102
  • Samsung UE55RU7102
  • Samsung UE65RU7102
  • Samsung UE75RU7102

Samsung RU73xx

• Samsung UE49RU7372
  • Samsung UE55RU7372
  • Samsung UE65RU7372

Samsung RU74xx

• Samsung UE43RU7402
  • Samsung UE50RU7402
  • Samsung UE55RU7402
  • Samsung UE65RU7402

Samsung RU80xx (recenzia)

• Samsung UE49RU8002
  • Samsung UE55RU8002
  • Samsung UE65RU8002
  • Samsung UE75RU8002
  • Samsung UE82RU8002

Q60R (recenzia)

• Samsung QE43Q60R
  • Samsung QE49Q60R
  • Samsung QE55Q60R
  • Samsung QE65Q60R
  • Samsung QE75Q60R
  • Samsung QE82Q60R

Q70R

• Samsung QE49Q70R
  • Samsung QE55Q70R
  • Samsung QE65Q70R
  • Samsung QE75Q70R
  • Samsung QE82Q70R

Q80R (recenzia)

• Samsung QE55Q80R
  • Samsung QE65Q80R

Q85R

• Samsung QE55Q85R
  • Samsung QE65Q85R
  • Samsung QE75Q85R

Q90R (recenzia tu)

• Samsung QE55Q90R
  • Samsung QE65Q90R
  • Samsung QE75Q90R
  • Samsung QE82Q90R

Q950R

• Samsung QE55Q950R
  • Samsung QE65Q950R
  • Samsung QE75Q950R
  • Samsung QE82Q950R
  • Samsung QE85Q950R
  • Samsung QE98Q950R

Zaujímavosti:

• Je vidieť, že Samsung postupne viac a viac prechádza na QLED a ponuka klasických LCD LED televízorov sa znižuje, respektíve zostáva doménou lacnejších modelov. Očakávam, že ďalší rok bude tento trend pokračovať. Vlani bolo QLED radov 5, tento rok je to 6. Ak chcete „prémiovú klasickú Samsung televíziu“, tak ste v tomto roku odkázaní len na rad RU80xx. Pre fanúšikov prehnutých obrazoviek je k dispozícii rad RU73xx.
  • Všetky modelové rady by mali využívať VA panely. To je za mňa dobrá správa, pretože väčšina najmä lacnejších televízií je vybavená IPS panelmi. Oba varianty majú svoje plusy aj mínusy, ktoré sme rozobrali tu. Hlavné je, že je možnosť voľby a každý môže vziať to, čo mu vyhovuje lepšie.
  • Podsvietenie – všetky rady až po Q60R (vrátane) majú EDGE LED, všetky vyššie už majú Falda (full array direct LED).
  • Obnovovacia frekvencia – od radu RU80xx a veľkosti obrazovky 55 palcov je k dispozícii 100 Hz, nižšia radu a menšie uhlopriečky majú len 50 Hz.
  • Farebná hĺbka – od radu Q70R je to 10 bitov, do tej doby 8 bitov + FRC.
  • Pri drahších radov by mala byť k dispozícii aj funkcia, ktorú Samsung nazýva „umelá inteligencia“. V skutočnosti sa jedná o sústavu algoritmov, ktoré sa snažia nastavenia obrazu a zvuku prispôsobiť podmienkam v miestnosti. Teda mieru jasu s ohľadom na množstvo okolitého denného svetla a hlasitosť s ohľadom na prehrávaný obsah – takže snáď i tlmenejšie zvuk v prípade reklám. Voči podobným funkciám som mierne skeptický, ale treba nás prekvapí. Pochopiteľne pôjde vypnúť, ak s ňou nebudete spokojní.
  • Od QR80R sú displeje vybavené proti odleskovým filtrom Ultra Black Elite. Zo snímok, ktoré sú dostupné na internete to vyzerá, že v tomto prípade nejde o marketingové promo, ale že táto technológia má skutočne znateľný efekt. Navyše vraj napomáha k lepším pozorovacím uhlom, čo je hlavný slabá stránka VA panelov.
  • Z vyššie uvedeného zhrnutia je jasné, že výraznejší posun v kvalite obrazu je možné očakávať až u najvyšších modelov. Od QR80R ďalej. Ale majte na pamäti, že na to, aby bolo možné využiť úžasného obrazu, ktoré tieto televízory ponúkajú, je potrebné mať dostatočne kvalitný zdroj. A tým nie je nič iné, než vysoko kvalitný stream a ideálne skôr čistý Blu-ray. Ak chcete sledovať klasické televízne fullHD vysielanie, sú investície do špičkových prístrojov až zbytočné. Bude bohato stačiť stredná trieda s dostatočne veľkou obrazovkou.

Prehľad všetkých hodnotených tv je tady.

7.7 Total Score
Hodnotenie Samsung QE55Q70R

Zatiaľ je cena ešte celkom vysoko, ale akonáhle spadne k hranici 1 200 €, tak pôjde o jednu z najlepších možností v danej cenovej relácii. Keď opomenieme chýbajúce podporu DTS, Xvid a asi najzásadnejšie Dolby Vision, tak jedinou slabou stránkou sú pozorovacie uhly. Ak vás nič z tohto netrápi, tak žiadnu vyložene slabú stránku nemá. Neponúkne obraz ako OLED alebo napríklad Q90R, ale u prvých je tu potenciálne riziko vypálenia a druhá je zase výrazne drahšie. Rovnako sa jedná o výbornú televízii pre hráčov. Algoritmy pracujúci na plynulom zobrazenie herných scén pracujú na výbornú. Zanecháva vo ma trochu zmiešané pocity. Rozhodne je to veľmi kvalitný televízor, ale úprimne moje očakávania boli ešte o trochu vyššia. Oproti Q60R je to jasný posun vo kvalite a aj cenové navýšenie mi príde adekvátny k tomu, aby za ňu stálo za to investovať peniaze navyše. Za zváženie možno stojí či neinvestovať 200 € navyše do Q80R. Tá prináša zaujímavý pomer (vo vyššej triede) medzi cenou a kvalitou obrazu. Osobne by som však počkal až cena Q80R viac spadne. Dostanete lepšie pozorovacie uhly, vyšší jas a pokrytie farebného spektra a ľahko horšie kontrastný pomer.

8
5
8